Jump to content

Flamini vs Arteta


termax

Hvem bør ha den dypeste posisjonen på midten?  

33 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Arsenal with Flamini; Win % 71.2 Loss % 14.4 Draw % 14.4 Arsenal without Flamini; Win % 50 Loss % 31 Draw % 19

 

Skulle gjerne hatt en lignende med Arteta, men mtp. at Arteta som oftest spiller når Flamini ikke gjør det så får man vel en viss oversikt.

 

Syntes Flamini er karen som burde spille på midten i 9/10 kamper så lenge han er tilgjengelig. En leder blant menn og innsatsen er alltid 100% og ditto det samme med engasjementet. Er også en av de få som ofte sørger for at vi "upper" tempoet i spillet vårt da han veldig sjeldent er interessert i å dvele med ballen og gir den til våre offensive spillere så fort som mulig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Kunne ikke vært mer enig med deg Stefan. Jeg personlig begynner å bli ganske lei av at Arteta skal kjæle så mye med ballen, spesielt i overgangsmulighetene der en hurtig pasning fremover til Özil, Cazorla, Rosicky kunne vært spilt. Jeg sa det allerede forrige sesong når Arteta lå på rundt 100 pasninger per kamp, men der det svært sjelden var pasninger gjennom ledd eller som første til målsjanser. På dette stadiet så fungerte han bedre sammen med Ramsey som lå rundt han og viste med hele kroppspråket at han ønsket ballen for så å ta den med fremover på banen.

 

Når det kommer til Flamini så liker jeg aller best den egenskapen som han er alene om i laget, i alle fall som man kan oppdage med øyet gjennom tv-skjermen, og det er hans dirigering av medspillere i offensiv markering. Etter at han kom inn på laget og spilt seg i form (som nesten var med en gang) så har vi sjelden blitt tatt på kontringer og blitt enkelt dratt av i midtbaneleddet, og nettopp dette skal han få mye ros for av meg. Han leder ved eksempel og sammen med Rosicky så virker det som at den harde fysiske innsatsen smitter over på medspillerne til å yte det lille ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.

 

I mine øyne er Flamini det beste alternativet. Ja; Arteta er nok en utpreget bedre pasningsspiller og teknisk sett er han langt bedre enn Flamini, men hvor ofte får han brukt dette i den posisjonen han spiller og med den spillestilen han har lagt over til siden han kom til Arsenal? Ikke akkurat ofte.

 

Folk snakker konstant om at Arteta er bedre til å posisjonere seg og lese spillet defensivt, men jeg syntes det er urettferdig ovenfor Flamini. Flamini syntes jeg oftere ligger på riktig side og klarerer/plukker opp ballen fremfor Arteta som ofte kommer på etterskudd/blir løpt forbi og deretter må løpe opp en motstander for å vinne tilbake ballen. Ikke bare fører dette ofte til at motstanderen kommer i overtall på midten, men det er ikke akkurat rent sjeldent at Arteta lager et frispark i farlig sone ved siden av.

 

Arteta er en mer komplett spiller enn Flamini og ved siden av Ramsey så er han meget god (selv om jeg foretrekker Flamini her.Noe jeg også har underbygd med statistikk tidligere), men han er mer avhengig av Ramsey for å gjøre han god enn hva Flamini er. Der er det mer motsatte veien hvor Flamini gir Ramsey ganske frie tøyler til å dominere fremover.

 

Flamini er i mine øyne overlegen defensivt og den innsatsen og viljen han har på banen er det ingen av våre andre gutter som er i nærheten av. Rosicky er flink på innsatsen og drivet, men han er ikke den lederen som Flamini er.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

I kveld var det ikke mye å skryte av. Synes vi var gode mot Hull, men har et godt stykke opp til toppnivå for tiden.

 

Vi savner kapteinen vår.

Vi savner han sleipe, med de nesten usynelige etterslengene

Vi savner stonefacet hans, og håret

Han som pleier å ha flest involveringer pr kamp

Han som ofte har flest taklinger pr kamp

Han med pasningsprosent på 96,4% i de tre kampene han spilte

 

Klart vi savner Mikel Arteta!

 

Hans erstatter har ikke fått det helt til synes jeg. Skal ha for entusiasme og glød, men jeg synes ikke han er en veldig god fotballspiller.

Link to comment
Share on other sites

Arteta er ingen frelser, løper til tider rundt som en hodeløs kylling når vi får brudd imot

Helt uenig, Arteta er ikke en perfekt defensiv spiller, men han er kald i hodet og kynisk når det kreves, er vel mer det at de andre spillerne ikke kommer hjem kvikt nok og han må dekke to rom på en gang.

Flamini dersom ruser på 100% mot den ene og satser, satser, satser, satser, minner meg om det Clichy og Vermaelen holdt på med når de var ute av form. Spillere som satser og bommer gang på gang er ikke verdt å satse på IMO.

Tror Chambers kunne vært bra som anker, men han kan ikke spille stopper, back og anker på en gang desverre.(Langt bedre som stopper enn som back også.. Til tross for herlig innlegg i går)

Link to comment
Share on other sites

Chambers er best i midten og det er jeg enig i. Han kunne godt fått en DM plass for min del, men det går jo ikke når Wenger har satt seg i den posisjonen at han knapt har forsvarere å rullere på.

 

Ellers konstaterer jeg at vi er uenige ang Arteta. Som nevnt mener jeg han er bedre enn Flamini, men til tider helt håpløs som DM. Særlig da når vi blir presset og det stiller størst krav til han.

Link to comment
Share on other sites

Å spille med Flamini er hazard etter min mening. Vel er kanskje ikke Arteta drømmeankeret, men han går Flamini en høy gang. Jeg synes Flamini er for vill, for ukonsentrert og for teknisk svak. Ja, han er en fighter, men det alene er langt fra nok. Så inntil vi har et bedre alternativ i klubben er Arteta et soleklart førstevalg for meg, og Chambers er ikke en gang et alternativ. En gang kan han bli en super midtstopper, men enn så lenge er han en læregutt.

Link to comment
Share on other sites

Å spille med Flamini er hazard etter min mening. Vel er kanskje ikke Arteta drømmeankeret, men han går Flamini en høy gang. Jeg synes Flamini er for vill, for ukonsentrert og for teknisk svak. Ja, han er en fighter, men det alene er langt fra nok. Så inntil vi har et bedre alternativ i klubben er Arteta et soleklart førstevalg for meg, og Chambers er ikke en gang et alternativ. En gang kan han bli en super midtstopper, men enn så lenge er han en læregutt.

Selv om jeg nok i valget mellom "pest eller kolera" har vært i "Flamini-leiren" så må jeg bare erkjenne at du sannsynligvis har rett.

 

Av og til kan det være smertefullt å innrømme sine feilvurderinger, men det er det ikke i dette tilfellet. Det som dog er "smertefullt" er frykten for at det kommende januarvinduet ikke vil gjøre noe med situasjonen på defensiv midtbane. Jeg forventer ikke et "klassekjøp" i januarvinduet, men jeg har et lite håp om at vi i det minste kan få inn på lån en spiller som ligger litt over nivået til de to nevnte spillerne og/eller som kan være en (ekstra) backup til Arteta ut sesongen. Det ville vært litt bedre hvis vi kjøper en spiller som har litt mer kvalitet enn de to overnevnte og som fra neste sesong kan være en backup til den langsiktige "kvalitetsspilleren" Arsenal må ha inn da.

Som man sikkert forstår så anser jeg at denne sesongen er den siste i klubben for både Arteta og Flamini.

 

Jeg har ikke nevnt det mest åpenbare svaret som er å kjøpe vår langsiktige kvalitetsspiller allerede i Januarvinduet. Grunnen til det er at det åpenbare alternativet da er Kehdira, det vil selvsagt være en klar forsterkning for Arsenal, men jeg et i tvil om han vil være den rette spilleren å satse på i et langsiktig tidsperspektiv. Vår nye langsiktige spiller som DM bør ikke komme som et panikkjøp i januar, så jeg tror det mest fornuftige er å få den spilleren inn kommende sommer da de beste kandidatene sannsynligvis ikke vil bli "løslatt" fra sine klubber midt i sesongen. (jeg skal selvsagt ikke klage hvis Wenger likevel finner denne rette spilleren i januar :proud: )

 

Noen vil da nevne navnet Diaby, men til tross for de kvalitetene han måtte inneha, så er det å satse på Diaby rett og slett Bingo når en ser på hans skadehistorie.

 

PS!! Du nevner Chambers, og for meg så er hans rette posisjon midtstopper og da som en arvtager for Mertesacker i løpet av ett år eller to.

Link to comment
Share on other sites

Mulig du registrerer det, faktum er vel at vi slet vel så mye med han på banen. Wenger selv sa vi var elendige defensivt fra 1 minutt. Her er jeg enig med vår manager. Vi ble tatt på senga flere ganger i første omgang og også i andre før han måtte ut. Det var ikke slik enkelte mener; at vi var solide før han gikk ut og håpløse etter.

 

Skal dog sies at Flamini inn ikke bedret situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Arteta er bedre enn Flamini (selv om jeg foretrakk Flamini forrige sesong), men spanjolen er heller ikke på det nivået som kreves for å spille uke inn og ut. Han er på sitt beste når han spiller maks 1 kamp i uka føler jeg. Mer enn dette så syntes jeg ofte at energinivået hans faller og de små marginene han tidvis spiller på alltid går imot han.

 

Jeg står dog fortsatt for hva jeg sa i juni, juli og august: Vi trenger sårt en ny midtbanespiller som kan danke ut Arteta og som kan spille med både Ramsey og Wilshere. Hvis Wenger overser dette så er det på grensen til kriminelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Begge kontraktene går ut til sommeren. Arteta får vel ett års forlengelse, helt greit i mine øyne. Flamini har sikkert mye fotball i seg,men ikke i denne klubben. Erstatning bør jobbes med fra dags dato. Jeg mener vi bør ha en ren defensiv midtbane, mens en andre som kan spille defensivt, men ikke har det som hovedrolle,og dermed gå inn i en rulleringsrolle på defensivt og den andre sentrale. Jeg syns det er synd wenger ikke gikk for wanyama da han var i celtic,for han blir meget god. Jeg vil ikke nevne så mye navn her,da det blir feil post. Men,jeg mener at både Flamini og Arteta er over toppen som spillere,men de har sikkert mye vettugt å komme med i garderoben.

Link to comment
Share on other sites

Begge kontraktene går ut til sommeren. Arteta får vel ett års forlengelse, helt greit i mine øyne.

Arteta fikk vel en forlengelse i høst til 2016.

Transfermarkt (sist oppdatert august 2014) opererer med en kontrakt til 2015, men flere engelske nyhetsmedia meldte i månedskiftet september/oktober at en forlengelse på ett år var i boks.

 

Ellers er jeg enig i det du skriver om "DM-problemet"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...