Jump to content

Mesut Özil


Umlaut

Recommended Posts

  • Replies 363
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 1 month later...

Jeg fikk 'smekk på pungen' i fjor da jeg etterlyste mer vilje av Özil til å komme seg i scoringsposisjon. I år har han (så langt) gjort akkurat det jeg etterspurte. Blitt mye flinkere til å fullføre løp inn i boksen(noe 4 mål så langt i serien er et godt bevis på) og gir da motstander større problemer med å dekke opp rom. Rom som Alexis har dratt god nytte av. Det har frem til nå gått litt på bekostning av hans assistrekord, men som sagt har Sanchez dratt veldig stor nytte av dette. Også Giroud har fått mer rom å jobbe på de gangene han har fått spilletid.

 

Alexis har fått en litt mer 'falsk 9-rolle' hvor han kan bevege seg veldig fritt og hvis vi sammenligner litt mer med hvordan vi spilte med Bergkamp-Henry i 4-4-2 systemet vi hadde før, ser jeg mange likheter. Özil har overtatt Bergkamprollen på mange måter og er en mer playmakerspiss som også legger seg litt lenger ned i banen når motstander har ball. Alexis drar seg ofte ned på kantene og dypere i midtbanen for å være med på å styre spillet enn feks Giroud ville gjort i samme rolle. Det åpner opp for Iwobi som kan minne litt om rollen Pires hadde. Walcott har fått oppgaven Freddie hadde. Gå på løp. I starten av sesongen fungerte Theo perfekt i denne rollen hvor han fikk mye rom å jobbe i, siden ballen ofte var mer i midten og mot venstre. Theo har sluknet litt de siste ukene, men forhåpentligvis er ikke dette annet enn midlertidig denne gangen. Arbeidsinnsatsen til Theo denne sesongen tyder iallefall(i mine øyne) på at han er klar for å ta steget opp.

 

Med Sanchez på topp har vi iallefall en mer dynamisk angrepsrekke, og med Giroud som backup har vi pr dags dato også en plan B.

 

Nå håper jeg bare at Xhaka kan få vist seg frem som en god og effektiv backup til Santi(kanskje han til og med gjør plassen til sin egen?).

 

Bare å få signert Sanchez og Mesut på nye kontrakter så fort som mulig!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Latterlig lønn ja... Han tjener altså ukentlig 110 ganger det en vanlig nordmann (som har unormalt høye lønninger i verden), tjener i måneden. Utlignet i ukelønn tjener han nesten 1000 ganger så mye.

 

Jeg lurer fælt på hva lønningene er om si: 10 år.

 

182mill i året, 3.5 år fremover... Helt hinsides all fornuft.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

45% skatt. Så hvis Özil er på £350k så tjener han £192,500 i uka netto sånn ca.

 

For øvrig for de som har tid og har lyst til å se på noe deilig. Ta en titt på videoen under. Forestill dere at vi hadde hatt noen bedre avsluttere i klubben enn det vi har hatt tidligere. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Var før skatt jeg sammenlignet normale nordmannen med også ;) regner med England har lavere skatt enn Norge? Usikker der

Egentlig ikke.....

 

Hvis du har millioninntekt i Norge så betaler du vel 40% av netto skattbar inntekt + vel 8 prosent (trygdeavgift) av brutto skattbar inntekt.

i England så er max skatt for inntekter over £150k 45%. Der finnes også en National Insurance avgift (kanskje noe ala vår trygdeavgift?) som virker litt mer uoversiktlig på meg enn vår trygdeavgift, med mange grenser både i bunn og på topp, men alt i alt så virker det på meg som at den ikke er lavere enn enn vår norske modell (her kan jeg dog ta feil).

 

Summa summarum så er virker det på meg som at skattetrykket på høye inntekter ikke er så veldig forskjellig mellom det norske og det britiske systemet.

 

Det finnes dog enkelte land, deriblant Danmark og jeg tror også Spania, som praktiserer en "kunstnerskatt" som også fotballspillere nyter godt av der de i X antall år (fra de kommer til landet) har et merkbar lavere skattesats enn innbyggerne ellers. England er ikke en del av dette. Ett eksempel her er vel da Åge Hareide for en del år tilbake var trener i svenske Helsingborg, så bodde han på den andre siden av sundet i Danmark og betalte "kunstnerskatt".

 

Men uansett så er det vel med høylønnede fotballspillere som andre med høy inntekt at de har sine skatterådgivere som finner alle mulige lovlige (og av og til noe ulovlige) smutthull i systemet for å redusere skattetrykket. Ett benyttet punkt er å opprette selskaper i inn- og utland som blir betalt deler av lønnen. Selskapene i innland har som regel lavere skattetrykk en den skatten personer betaler, og selskap i utland har gjerne bortimot null skatt. Ett eksempel her er vel skattesakene mot Messi.

Link to comment
Share on other sites

40% på million inntekt i Norge? Da har du syk gjeld. Selv har jeg måtte betale 43% siste år. Ja jeg har en god grunnlønn men samtidig er jeg ingen millionær. Kjenner fler som har høyere skatterate enn undertegnede

 

Ang at de kan finne smutthull ser jeg samme i Norge... det være seg utleie osv

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

40% på million inntekt i Norge? Da har du syk gjeld. Selv har jeg måtte betale 43% siste år. Ja jeg har en god grunnlønn men samtidig er jeg ingen millionær. Kjenner fler som har høyere skatterate enn undertegnede

 

Ang at de kan finne smutthull ser jeg samme i Norge... det være seg utleie osv

Hvis jeg har blundet på skattesatsen i Norge så beklager jeg det. Kanskje var jeg litt rask.

 

Mitt regnestykke var som følger:

Skatt på alminnelige inntekter til stat, og fylke og kommuner er 23%

For inntekter over 169k så kommer det en progressiv trinnskatt som når maks skattesats på 15.4% på inntekt som overskrider 962k.

Trygdeavgift er på 8.2%.

Dette gir en maksimal (marginal) skattesats på 46.6% ifølge skatteetaten

(Den effektive marginale skattesatsen tilsvarer den prosenten du må betale i skatt av den neste kronen du tjener).

 

Jeg mener jeg har mine ord i behold siden maks skattesats hvis man holder trygdeavgift utenfor faktisk er litt lavere enn det jeg skrev.

 

Hvis jeg tolker skatteetatens tall feil, så korriger meg gjerne.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Du har rett Polljen, det har faktisk gått noe ned senere år med skatt på høyere lønninger. Kan se ut som maksimalen ligger på 46,6% som du sier, og 53,5% med arbeidsgiveravgift. Tallene blir ennå mer kompliserte om en driver selv, og formue/utbytte kommer inn i bildet også. Men "i stand corrected" :)

 

Uansett er lønningene hinsides i fotballen. Markedet bestemmer selvsagt, men jeg lurer på når man fåt en utflating på både overganger og lønninger.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Veldig spent på hvordan Ozil kommer til å takle den nye spillestilen til Emery, oser ikke akkurat gjenvinning av han etter balltap. Når det er sagt så ser han jo mye mer livligere ut når han spiller for Tyskland, så mulig et trenerbytte kan slå positivt ut for han.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Usikker på hva slags følger dette har for Ozil sin karriere generelt. Skulle ikke forundre meg om han legger opp etterhvert. 

 

Når det er sagt så skjønner jeg argumentasjonen han la ut. Tipper Gundogan følger i samme fotspor ut av det tyske landslaget. 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...