Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2013/2014


Polljen

Recommended Posts

Vi falt ikke litt sammen heller Stefan B. Det er ikke slik at når vi har Per så er det umulig for motstandere å ha avslutninger mot oss.

 

BE

 

Vi slapp inn et mål på dødball for første gang på 11 kamper i ligaen. Selvfølgelig falt vi litt sammen da. Særlig mtp. at det var nettopp dødball jeg pratet om.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Det er noen måneder siden jeg "vurderte" laget sist og tar sjansen på å skrive noen svært subjektive betraktninger om hvordan jeg ser på laget akkurat nå.

 

Målvakter: Szczesny synes å ha "modnet" noe utover denne sesongen. Får vi nå se en stabilt god målvakt eller er det bare et tidsspørsmål før han viser gamle "takter"? Jeg velger å tro på stabiliteten.

 

Forsvarsrekka: Et solid midtstopperpar som fungerer utmerket sammen, noen små glipper av og til med det er vel ikke til å unngå i denne lagdelen når man spiller på et offensivt anlagt lag. På venstrebacker er vi godt forspent med to spillere som er bortimot jevngode. På høyre side har Sagna vært solid og så er spørsmålet om Jenkinson er den rette backup/erstatter i denne posisjonen. Så langt så har Sagna spilt det meste her så vi får vel kanskje se i kveldens kamp mot Hull hvor Carl er pr. dato.

 

Midtbanen har vel nesten vært kjemisk fri for vinger, inntil Walcott nå er på vei inn i laget igjen. Det har vært flere som iflg lagoppstillingen har vikariert i denne posisjonen, men slik jeg ser det så er det ingen som har lykkes med det. Ikke misforstå meg jeg mener ikke at "vikarene" har vært dårlige generelt, bare når det gjelder å holde bredden der "jobben" i stor grad har blitt overlatt til backene. Våre ving-vikarer har en tendens til å havne i en overbefolket sentral midtbane.

Våre defensive "alibi" har gjort en god jobb og vi er ganske heldige nå som har to spillere som kan bekle denne rollen (Arteta/Flamini). Ramsey er for meg årets Arsenalspiller så langt. Özil er forsterkning vi virkelig trengte, med mange forløsende baller sg som nest siste mann på mange mål. Vi har på ingen måte sett Özil på sitt beste ennå, og jeg forventer ennå mer etter hvert som laget blir "komplett". I noen av kampene har han vært borte i perioder og for meg så er hans største/eneste svakhet at jeg synes han har virket forbausende "veik" i en del situasjoner der han blir utfordret med ball og har hatt en del balltap i slike situasjoner.

Wilshere har vært mye opp og ned, men jeg synes han har vist klar fremgang i det siste. Cazorla er på ingen måte på topp ennå etter skaden. Rosicky har blitt "godt" voksen, men en viktig mann å ha i laget selv om det nok blir færre kamper han er med fra start etterhvert som skadesituasjonen blir bedre.

 

I angrep har Giroud absolutt overrasket meg denne sesongen, men siden Dansken fremdeles er en "vits" så trenger vi sårt backup/alternativ til franskmannen i denne posisjonen.

 

På benken så virker det som at Professoren har fått en ny vår, der den "helhetlige" tenkingen nå synes å være viktigere enn den har vært de siste sesongene.

 

Sesongen startet dårlig, men har tatt seg kraftig opp med unntak av et par "hickups" og fremtiden ser relativ lys ut. Samtidig så er det mange skjær i sjøen fremdeles og jeg holder (dessverre) ikke Arsenal som favoritter til ligagullet, men for første gang på mange sesonger så mener jeg at vi er reelle utfordrere som ikke lenger skal ha som mål å klare (den vanlige) fjerdeplassen.

Link to comment
Share on other sites

Får ta en egen analyse i og med at jeg skulle til å lage denne tråden, men så kom noen meg i forkjøpet og jeg var enig i mange av poengene så gadd ikke poste mitt.

Målvakter:

Wojciech: Har denne sesongen stått frem som en meget habil PL-keeper og virker sikker i det han gjør, flinkere på å sette i gang kvikt og modigere i feltet.
Fabianski: Habil reservekeeper som har vært skadd utrolig mye siden overgangen, stikker nok snart, spesielt med tanke på Wojciech sin sesong.

Viviano: Ikke fått tillit og angrer nok på overgangen

Alt i alt er jeg fornøyd med keepersituasjonen.

 

Høyrebacker:

Sagna: Kommet tilbake i godt gammelt storslag, innleggene hans er bedre enn noensinne og selv om jeg synes han får overraskende få interceptions og taklinger er han viktig, mye pga hans fysiske tilstedeværelse og tøffhet.

Jenkinson: God reserve, men vil ikke si han er helt klar for å spille uke inn og uke ut enda, derfor er ny kontrakt til Sagna viktig.

 

God dekning.

 

Venstrebacker:

Monreal: Spiller nesten mer fra start for Spania enn for oss og er en meget god venstreback som fortjener flere muligheter.

Gibbs: Leverer jevnt og godt spill og er bedre defensivt enn noensinne, blitt en nøkkelspiller og en kar som fort blir oversett når folk snakker om hvem som har vært våre beste i år.

Ligaens beste dekning

 

Stoppere:

Per: Per er et beist av en stopper, kanskje ikke den raskeste eller mest muskuløse, men har en fantastisk teft og spilleforståelse som kun Vidic og Terry er i nærheten av i PL. Vår klart beste forsvarsspiller og duoen med Koscielny har utviklet seg til å bli en av ligaens beste.

Koscielny: Det Per mangler i fart gjør Koscielny opp for, kanskje litt hodeløs til tider, men gir angriperne lite tid på ballen og er meget flink til å komme seg opp og bryte ballbanen

Vermaelen: Er som en Koscielny light med litt mer tøffhet, men med mindre fart og mer hodeløshet, ser gjerne at han blir hos oss for han var god mot United og har ikke gjort seg bort de få gangene han har fått spilletid i år, men innser at kapteinen nok vil forlate klubben for spilletid i januar.

Vil gjerne ha inn et ungt talent her og en eventuell erstatter for Vermaelen. Ginter burde være et alternativ.

 

Midtbanen:

Ramsey: Årets spiller i PL til nå og veldig god defensivt og offensivt noe statistikken underbygger. Ord blir fattige når man skal beskrive hvilken spiller han har blitt(Både jeg og Wenger påpekte det, når han først begynner å score vil han fortsette, det er måten han kommer til mulighetene på som ikke kan læres, avslutningene kan læres - spådde Lampardesque-tall pr. sesong når han begynte å score og det tror jeg også han leverer i år(15+ sesongen i alle turneringer.)

Arteta: Klokskap er nok ordet som best kan brukes til å beskrive Mikel, slår mye enkle pasninger og styrer tempoet i spillet vårt, samtidig viste han blant annet mot Cardiff at han er en tøff kar og villig til å gå inn i dueller og å legge seg som et rent anker for å hjelpe laget. God takler og god duellkraft, ikke det jeg forventet av det jeg så på som en fattigmanns erstatning for Cesc når han signerte.

Flamini: Ville vel ikke ha han, men han har kommet tilbake og spiller som han aldri dro, utrolig tøff i duellspillet og må være et mareritt for motstanderne, spiller med hjertet utenpå drakten og det er noe vi har savnet de siste par årene.

Jack: Uberegnelig, men elsker gutten på grunn av hans ferdigheter til å dra med seg ballen gjennom ledd, bringer uforutsigbarhet til midtbanen vår, håper bare han også klarer å få dreisen på målscoringen(Har også for få assists) selv om han ikke har den naturlige målscorerbevegelsen som Ramsey har.

Özil: Ikke imponert så mye som jeg hadde håpet på, men viser glimtvis hvorfor han er ansett som en av Europas aller beste playmakere med sine deilige pasninger. Tror han kommer til å bli bedre og bedre utover sesongen.

Rosicky: En av mine favoritter helt siden han signerte og han viser gang på gang at han er en klassespiller uansett hvor mye han er skadet, har noe av det samme som Wilshere og er god til å passere ledd med ballen i beina og er herlig direkte i spillet sitt. Øker tempoet hver gang han er på banen samtidig som han tar i defensivt.

Diaby: Skadd, skadd og skadd.

 

Synes vi nå har funnet den perfekte balansen på midtbanen, Arteta og Flamini kan virke noe statisk når de spiller sammen, men de er begge gode ankere som kan ligge sammen med Jack/Ramsey som tar mer offensivt ansvar og dekningen vår på den offensive midtbaneplassen er det bare Chelsea som kan måle seg med.

 

Vinger:

Cazorla: Viser glimtvis det vi så i fjorårssesongen, men ikke like dominant på kant. Liker å trekke innover og har vært mye nesten for han denne sesongen. Fortsatt en nøkkelspiller som når han finner formen igjen for fullt kan være med i et av de beste Arsenal-lagene vi har sett på lenge. Også lidd litt av at han ikke er så sentral som i fjor, kunne godt vært litt mer direkte..

Gnabry: Uforutsigbar ving som trekker innover i banen og blir mye involvert i spillet, liknende spiller som Ox, men har som Ox også litt dårlig presisjon i det han gjør, kommer nok med rutinen.

Walcott: Eneste vingen vi har som holder seg bredt og det hjelper å åpne midten av banen, trekker innover først i kontringsfasen og legger seg som en rask spiss da, viktig viktig spiller, mye pågrunn av farten, men også fordi han er en unik spillertype i laget vårt(Til tross for at han har mange ferdigheter som andre vinger i laget vårt har)

Podolski: Savner tyskeren og håper han blir vår spissreserve når han returnerer.

Myiachyi: Ikke imponert meg, rask, men mangler styrke og spilleforståelse. Tar mye bank, skulle ønske han gav litt mer også.

Ox: Savner Ox, men han er litt udefinerbar for meg, liker å trekke innover og søke ball, bruker lite tid på flanken og fremstår som litt uferdig, også han trenger å skaffe seg større andel målpoeng pr. sesong.

 

Savner en ekstra breddeholder her slik at vi kan spre spillet vårt mer selv når Walcott ikke er tilgjengelig.

 

Spisser:

Giroud: Strålende link-up spiss som jobber hardt for laget og trår til i hver eneste duell. Kunne godt puttet litt flere for oss, men veldig fornøyd med hva han viser.

Bendtner: Han har jeg gitt opp og han har vel også gitt opp Arsenalkarrieren

Trenger en ny reserve her.

 

Anbefaler forøvrig alle som ikke gjør det å se serien "The Breakdown" på Arsenal Player, strålende serie der de plukker ut hva som var grunnen til at vi gjorde det bra/dårlig i kampen.

Ble en litt sånn kjapp oppsummering av stall dette her og dere vet nok "alt" fra før, mulig jeg skriver inn noe mer taktisk senere.(Også mulig at jeg har GLEMT noen som har spilt et par kamper i år..)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er spennende å få Walcott tilbake. Han fortsetter der han slapp. Giftig i bakrom, giftig foran mål og flink til å holde bredde i de fasene av spillet hvor vi trenger bredde. Han fortsetter også å være den av våre spillere som ligger høyest i banen, og den som tar minst ansvar defensivt. Mot City lå både Özil og Walcott høyere i banen enn Giroud på GPS-målingene.

 

Det virker på meg som vi får et problem med balansen når både Özil og Walcott er på banen samtidig, da ingen av de er særlig interessert i å bidra defensivt - annet enn ved mulig gjenvinning høyt i banen. Når Giroud benyttes som oppspillspunkt og de to andre angrepsvåpnene våre ser litt ut som luksusspillere, blir midtbanen vår veldig tynn mot god motstand.

Link to comment
Share on other sites

Har også sett disse målingene. Dette har litt med spillestilen vår å gjøre vil jeg tro. Med en treg spiss som Giroud blir vi mye mer skadelidene enn om vi hadde hatt en rask. Nå er det kanten(e) som må sørge for at vi i noen grad kan true bakrom siden spissen ikke evner det, og da blir balansen dårlig. Særlig når midtbanen ellers ikke fungerer (som mot city).

 

Alternativet er Walcott opp på topp, kanskje ikke så dumt når man har Özil som kan gi stikkere til han. Samtidig har vi vel sett kamper av Walcott på spissplass som det ikke lukter svidd av, men han har prestert greit der. Alternativet slik jeg ser det da er å dytte inn Gnabry/OX på høyrevingen til Walcott og gi disse oppgaver bakover i tilegg.

 

I midten defensivt bør wilshere/arteta/ramsey/flamini rullere, særlig ramsey bør spille så sant han ikke har behov for pauser, mens vi har to gode spillere i flamini og arteta. Wilshere bør spille når det er behov, så sant ikke formen hans får en real oppsving.

 

Håper så inderlig vi kan få en spiss inn i januar. Da en type som kan skape noe selv og være en trussel. Se hva Suarez er for Liverpool, han sørger nesten alene for at de er helt i toppen av PL.

Link to comment
Share on other sites

Walcott spiller jo spiss!

 

Selv om han av og til drar seg ut mot høyre.

 

Absolutt ikke, han spiller kant med mye frihet fremover til å trekke sentralt. Men han må jage nedover høyrekanten sammen med Sagna. En spiss er ikke der nede å jager ball.

Link to comment
Share on other sites

Det er spennende å få Walcott tilbake. Han fortsetter der han slapp. Giftig i bakrom, giftig foran mål og flink til å holde bredde i de fasene av spillet hvor vi trenger bredde. Han fortsetter også å være den av våre spillere som ligger høyest i banen, og den som tar minst ansvar defensivt. Mot City lå både Özil og Walcott høyere i banen enn Giroud på GPS-målingene.

 

Det virker på meg som vi får et problem med balansen når både Özil og Walcott er på banen samtidig, da ingen av de er særlig interessert i å bidra defensivt - annet enn ved mulig gjenvinning høyt i banen. Når Giroud benyttes som oppspillspunkt og de to andre angrepsvåpnene våre ser litt ut som luksusspillere, blir midtbanen vår veldig tynn mot god motstand.

 

Problemet vårt RastaPinky er at vi har en Wilshere som konstant jukser og svikter i det defensive. Özil jobber godt, men han er pdd. litt for veik i duellene, men han løper mye og pga. ferdighetene sine så drar han konstant med seg en motspiller eller to. Attpåtil er bevegelsene hans second to none.

 

Walcott er mye av det samme, men han jobber også godt bakover på tross av at han ofte er vår mest offensive spiller. Og i motsetning til Wilshere så tar han faktisk de defensive løpene og hjelper Sagna. Monreal fikk null støtte av Wilshere på lørdag og det er ikke akkurat noe nytt..

Link to comment
Share on other sites

Enig at Wilshere hadde en stinker. Litt rart å se på Monreal og Wilshere på vår venstre kant, da de omtrent aldri har spilt sammen. Både Gibbs/Wilshere og Nacho/Santi er konstellasjoner som har bedre felles forståelse og bedre relasjoner.

 

Du skriver at Özil jobber bra. Jeg synes han har vært ganske middelmådig de siste par månedene. Mot City hadde han ingen taklingsforsøk, ingen klareringer, ingen interceptions. Han har et fantastisk blikk og en utrolig følsom venstrefot, men de siste 10-12 kampene har han vært et stykke unna våre beste spillere, i mine øyne.

 

Walcotts defensive bidrag nedover på høyrekanten er av og til gode, men oftest fraværende. Heldigvis har han Sagna bak seg.

Link to comment
Share on other sites

 

De er på nøyaktig samme plass som de var etter 6 kamper, i de kampene hadde de ikke Suarez.

Litt for enkel tankegang.

 

Etter elendigheten mot Villa, så vant vi fire kamper på rad (to i CL-kval og to i PL) uten Özil på laget, men jeg tviler sterkt på at vi hadde gjort det like godt i CL/PL p.d.d. uten Özil.

Så kan du legge hva du vil i det. Jeg tør påstå de ikke hadde vært der de er uten.

Enig!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

My 2 cents:

Jeg mener at Podolski aldri vil bli midtspissen vi ønsker, han viser gang etter gang at han søker rommet bak spissen, det samme rommet som Cazorla liker å bevege seg inn i og samme rommet som Özil har sin utgangsposisjon i.(Han trekker dog mye ut til høyre).

 

Vi har også Jack og Tomas som ofte setter fart opp i det rommet. Mellomrommet er et ekstremt bra sted å ha ballen, men det er først og fremst når spissen er fremme og jakter og jeg mener at Giroud sin bruk av mellomrommet er langt mer riktig enn Poldi sin, der han bytter mellom å droppe dypt, henge rundt boksen og å starte på løp.

 

Forøvrig en spennende midtbaneduo vi kjørte mot Coventry, Jack og Ox er to offensive spillere, men hadde fart og vilje nok til å ta igjen det de manglet på det defensive, men Ox løpte seg tom ila de første 45(sannsynligvis sliten etter skaden) og vi fikk en hel annen ro på banen med 16-åringen Zelalem, som valgte å gjøre ting enkelt og gjorde egentlig ting ganske bra.

 

Fortsatt ikke helt overbevist om at stallsammensetningen vår offensivt er god nok føler at Podolski og Cazorla blir for møtende når vi alt har Özil(Som blir påtvunget til å være den som går på løp og finner rom), Podolski er dessuten noe statisk uten ball, mens jeg synes det går litt for sakte med Cazorla med ball. Kanskje litt kontroversielle syn på ting(spesielt i og med at de to var blant våre beste i fjor), men å få inn Draxler og få solgt en av de to, ville styrket stallen vår fra første spark på ballen(og definitivt på sikt). Så kommer spørsmålet om to landslagsspillere for to av verdens beste landslag bør selges når vi trenger rutinen som mest...

 

Føler vi definitivt trenger en ny spiss også, Bendtner var tilbake til hans gamle, giddalause seg og Poldi droppet som sagt for dypt og er det bare meg eller ville han vært tusen ganger farligere på høyrekanten? Når han er så venstrebent som han er bør han jo kunne gå INN og skyte istedenfor å gå inn, gå litt ut igjen og skyte.. Er jo KUN Sagna som "får lov" å legge innlegg uansett.

 

Dette ble kanskje 12 cents og ikke 2 cents og ganske rotete, men føler fremdeles at det er viktig å påpeke hvor statisk angrepet vårt noen ganger er og har jo mest vært Giroud som har fått kritikk for det..

Link to comment
Share on other sites

vi kan slå fast at Arteta-Flamini ikke fungerer sammen i hvert fall. vi er avhengige av at den ene av de 2 på midten har litt offensive kvaliteter. Arteta i sist kamp viste ikke det i det hele tatt og han har blitt for defensiv etter min mening etter at han fikk et defensivt ansvar i fjor! Arteta eller Flamin osammen med Wilshere eller Ramsey fungerer best. Kanskje The OX etter hvert hvis Wenger mener det!

Link to comment
Share on other sites

En ting som jeg også vil påpeke er mangel på rotasjon i laget vårt. Özil, Mertesacker, Koscielny, Sagna, Ramsey (før skaden), Cazorla, Gibbs (før skaden) og Arteta spiller så og si alt av kamper og selv i cuper så blir det ikke hvile på særlig mange av de sentrale spillerene våre pga. at bredden vår er rimelig tynn.

 

Problemet jeg har dog er at vi sjeldent hviler våre beste spillere selv mot motstandere hvor seier er "forventet". F.eks. kunne Jenkinson fått en kamp i ny og ne på hjemmebane mot svakere motstand slik at Sagna fikk hvilt seg. Ditto det samme kunne Mertesacker eller Koscielny fått også slik at Vermaelen kunne fått en kamp innimellom og holdt seg i form. Gibbs blant annet spilte jo så og si alt av kamper før han ble skadet og den eneste grunnen til at både han og Monreal har fått spille en del de siste månedene er fordi de begge to har vært litt ut og inn mtp. skader. Det samme gjelder egentlig midtbanen hvor skader/suspensjoner egentlig har bidratt mest til at spillerene på midten har blitt rotert såpass mye og holdt seg rimelig friske, men når man ser på Giroud og hvor ofte han spilte 90 minutter i kamper hvor seieren allerede var sikret på tross av at vi hadde bytter igjen og Bendtner satt på benken så er det ikke rart at man plutselig kommer inn i en formdupp som det vi har sett. Heldigvis har vi klart å karre til oss poeng jevnt og trutt allikevel, men det føles virkelig som en evighet siden Arsenal fikk spilte en kamp tett opp mot sitt toppnivå.

 

Mye av det mener jeg kommer av mangel på rotasjon som fører til en del unødvendig slitasje/småskader på spillere og det at de ikke er på topp energinivåer når kampen sparkes igang. Ser man på hvordan City og Chelsea roterer på laget så skulle jeg ønske at Wenger gjorde mer av det samme når han har hatt sjansen. Benkspillerene våre er ikke så dårlige akkurat. Fabianski, Jenkinson, Vermaelen, Monreal/Gibbs, Arteta/Flamini, Wilshere, Rosicky, Gnabry, Chamberlain, Podolski og Bendtner er ikke akkurat ræva spillere.

Link to comment
Share on other sites

er enig i at han ikke har rullert for mye nei, skulle gjerne sett at han tok av Øzil litt tidl noen kamper og som du sier gi Vermaelen en kamp ny og ne, men jeg tror Wenger har vært veldig oppsatt på at det defensive fundamentet vårt med Per og Kos ikke skulle brytes opp unødvendig. Det kan også være et tegn på at han ikke tar lett på noen av kampene vi har hatt og har villet kjøre det sterkeste laget uansett. Framover på banen har han jo rullert en del mer, det er vel Øzil og Giroud som har hatt den største belastningen, så jeg kunne gjerne sett at vi hadde mulighet for å ta disse av litt tidligere i noen kamper der vi ligger godt an!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket litt på stallen vår og det er 20 utespillere som denne sesongen har vært involvert i minst 5 PL-kamper. Walcott er ute for resten av sesongen, da er vi nede i 19 utespillere som skal dekke 10 posisjoner resten av sesongen. Ryo, Zelalem, Sanogo, Diaby, Källstrøm er ikke blant disse.

 

Surt med Walcott ute, og også at Ramsey blir borte såpass lenge. Allikevel burde antallet spillere være tilstrekkelig dersom vi ikke går på nye, massive skadeproblemer. Selvfølgelig er det noen posisjoner hvor vi er mer utsatt for skader enn andre, men alt i alt tror jeg vi skal klare å stille ganske gode lag utover våren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Selv for en "erklært" skeptiker så er det ikke vanskelig å finne mye å glede seg over i andre omgangen mot City på lørdag, og antydningene om at klubben er på gli når det gjelder forhandlingene med Sagna er også positive.

Spesielt de siste 45 på lørdag viser at det så absolutt finnes et håp også i dagens stall til tross for alt for mange nedturer.

 

Nå er det ikke slik at de nevnte 45 minuttene har omvendt meg til å være tilbake i "Wenger knows"-leiren eller at jeg mener at troppen er god nok slik den er, men humøret et et hakk høyere foran semifinaler og serieinnspurt.

Laget trenger fremdeles en overhaling selv om alle våre skadde skulle være "fit for fight" til seriestarten, og de tankene jeg kommer med er vel egentlig mye repetisjon av det som har kommet frem den siste tiden. Jeg forventer ikke mange eller store innkjøp, men jeg vil prøve å prioritere de posisjonene som jeg mener er viktigst når det gjelder oppdatering/oppgradering. Jeg forutsetter at Sagna/Vermaelen blir i klubben, og hvis den ene eller begge forsvinner så forventer jeg den/de spilleren(e) "automatisk" blir erstattet av noen som er like gode eller bedre.

 

Min prioriterte liste over posisjoner som MÅ forsterkes:

 

1. Spiss. Det er for meg ufattelig at Wenger ikke har sett behovet for et reelt alternativ til GIroud og jeg kan virkelig ikke tro at dette blir ignorert til sommeren. VI trenger en spiss med fart og som kan gjøre mer på egenhånd enn det franskmannen klarer.

 

2. Keeper. Fabianski sin kontrakt går, så vidt jeg forstår, ut denne sommeren. Jeg ser det som usannsynlig at han skriver noen ny kontrakt med klubben. For meg er det viktig at en erstatter for Fabianski ikke blir innkjøp som en backup for vår andre polakk, men derimot at det blir kjøpt en keeper som vil være en reell utfordrer til Sczezny som førstevalg i målet.

 

3. Defensiv midtbane. Både Arteta og Flamini har hatt gode kamper denne sesongen, men de er ikke det solide ankeret jeg har etterlyst i mange sesonger (nå er vel jeg litt kravstor siden jeg ikke var fornøyd med Song heller). Det er mulig at det er en sesong for tidlig for å hente inn dette defensive ankeret siden vi har våre to "akseptable" alternativer, men for meg så kan det gjerne skje denne sommeren hvis det er en god etablert (men ikke for gammel) spiller.

 

4. Ving (venstre). Det er lenge siden vi har hatt en utpreget venstre ving og det er ingen i dagens tropp som fullt ut klarer å utfylle denne rollen. En skadefri Walcott har bra kontroll på høyresiden, men på motsatt side har vi ikke noen gode alternativer. Når det gjelder Ving-posisjonen (begge sider) så skulle jeg ønske at den blir mer prioritert fremover slik at backene kunne bli litt mer "frigitt" til sine defensive oppgaver.

 

5. Selv om Vermalen blir så trenger vi et fjerde valg bak. Men som fjerde valg så aksepterer jeg at vi må gjøre noen kompromisser, Jeg har uttalt meg negativt til å hente Djourou tilbake, men kanskje er det løsningen å la han gå ut kontrakten som vårt fjerdevalg.

 

?. Manager. Jeg vet ikke hvor i listen jeg skal sette ny manager. Det er ingen hemmelighet at jeg er en av de som mener at det nå er på tide at Wenger selv trekker seg far denne posisjonen, men siden jeg samtidig er overbevist om at klubbens ledelse ikke kommer til å gjøre noe aktivt for å "overbevise" han om dette så tror jeg at Wenger styrer skuta også neste sesong. Liker jeg det? Nei selvsagt ikke, men jeg har funnet ut at siden jeg ikke ser det som sannsynlig med et managerbytte så skal jeg roe ned min "aktive" motstand!

Link to comment
Share on other sites

Selv for en "erklært" skeptiker så er det ikke vanskelig å finne mye å glede seg over i andre omgangen mot City på lørdag, og antydningene om at klubben er på gli når det gjelder forhandlingene med Sagna er også positive.

Spesielt de siste 45 på lørdag viser at det så absolutt finnes et håp også i dagens stall til tross for alt for mange nedturer.

 

Nå er det ikke slik at de nevnte 45 minuttene har omvendt meg til å være tilbake i "Wenger knows"-leiren eller at jeg mener at troppen er god nok slik den er, men humøret et et hakk høyere foran semifinaler og serieinnspurt.

Laget trenger fremdeles en overhaling selv om alle våre skadde skulle være "fit for fight" til seriestarten, og de tankene jeg kommer med er vel egentlig mye repetisjon av det som har kommet frem den siste tiden. Jeg forventer ikke mange eller store innkjøp, men jeg vil prøve å prioritere de posisjonene som jeg mener er viktigst når det gjelder oppdatering/oppgradering. Jeg forutsetter at Sagna/Vermaelen blir i klubben, og hvis den ene eller begge forsvinner så forventer jeg den/de spilleren(e) "automatisk" blir erstattet av noen som er like gode eller bedre.

 

Min prioriterte liste over posisjoner som MÅ forsterkes:

 

1. Spiss. Det er for meg ufattelig at Wenger ikke har sett behovet for et reelt alternativ til GIroud og jeg kan virkelig ikke tro at dette blir ignorert til sommeren. VI trenger en spiss med fart og som kan gjøre mer på egenhånd enn det franskmannen klarer.

 

2. Keeper. Fabianski sin kontrakt går, så vidt jeg forstår, ut denne sommeren. Jeg ser det som usannsynlig at han skriver noen ny kontrakt med klubben. For meg er det viktig at en erstatter for Fabianski ikke blir innkjøp som en backup for vår andre polakk, men derimot at det blir kjøpt en keeper som vil være en reell utfordrer til Sczezny som førstevalg i målet.

 

3. Defensiv midtbane. Både Arteta og Flamini har hatt gode kamper denne sesongen, men de er ikke det solide ankeret jeg har etterlyst i mange sesonger (nå er vel jeg litt kravstor siden jeg ikke var fornøyd med Song heller). Det er mulig at det er en sesong for tidlig for å hente inn dette defensive ankeret siden vi har våre to "akseptable" alternativer, men for meg så kan det gjerne skje denne sommeren hvis det er en god etablert (men ikke for gammel) spiller.

 

4. Ving (venstre). Det er lenge siden vi har hatt en utpreget venstre ving og det er ingen i dagens tropp som fullt ut klarer å utfylle denne rollen. En skadefri Walcott har bra kontroll på høyresiden, men på motsatt side har vi ikke noen gode alternativer. Når det gjelder Ving-posisjonen (begge sider) så skulle jeg ønske at den blir mer prioritert fremover slik at backene kunne bli litt mer "frigitt" til sine defensive oppgaver.

 

5. Selv om Vermalen blir så trenger vi et fjerde valg bak. Men som fjerde valg så aksepterer jeg at vi må gjøre noen kompromisser, Jeg har uttalt meg negativt til å hente Djourou tilbake, men kanskje er det løsningen å la han gå ut kontrakten som vårt fjerdevalg.

 

?. Manager. Jeg vet ikke hvor i listen jeg skal sette ny manager. Det er ingen hemmelighet at jeg er en av de som mener at det nå er på tide at Wenger selv trekker seg far denne posisjonen, men siden jeg samtidig er overbevist om at klubbens ledelse ikke kommer til å gjøre noe aktivt for å "overbevise" han om dette så tror jeg at Wenger styrer skuta også neste sesong. Liker jeg det? Nei selvsagt ikke, men jeg har funnet ut at siden jeg ikke ser det som sannsynlig med et managerbytte så skal jeg roe ned min "aktive" motstand!

Wenger sin kontrakt går ut til sommeren så de trenger ikke gjøre noe aktivt for å overbevise han om det.

1: Enig

2: Enig

3: Enig

4: Helt enig, en ving som holder seg ute bredt ville gjort det enklere for backene våre å konsentrere seg om det defensive og om noe faktisk skjer på siden vil motsatt back kunne holde seg nede.

5: Enig, her vil jeg helst ha inn en Ginter-type som kan ta over på sikt, men en rutinert stopper som aksepterer det å sitte litt på benken ville også vært bra. Gjerne en som er så proffesjonell som Squillacci og Silvestre(Som aldri klagde på spilletid(Enndog kan man si de fikk for mye uansett), men som fremdeles har gode ferdigheter.

Link to comment
Share on other sites

Wenger sin kontrakt går ut til sommeren så de trenger ikke gjøre noe aktivt for å overbevise han om det.

 

 

Selvsagt svært klønete skrevet fra min side siden jeg viste om utløpet av inneværende kontrakt. Jeg burde ha skrevet "....klubbens ledelse kommer ikke til å legge noen hinder i veien for ny kontrakt, så derfor tror jeg at Wenger styrer skuta ..........".

 

Personlig så tror jeg den respekten (kanskje til og med litt frykt) styret/ledelsen har for Arsene Wenger gjør at det skal ekstra mye til for at de gjør noe for å forhindre ny kontrakt. Der det ville vært "lett" for styret å ikke forlenge kontrakten til en "vanlig" manager, så skal det en ekstrem kollaps til for at styret klarer å fremvise nok "baller" til å ta et oppgjør med Wenger, og der er vi ikke ennå (tror jeg). Personlig så er mitt ønske at det er Wenger selv som skal ta konsekvensen og tre tilbake og ikke bli "sparket" som det ville blitt sett på hvis han ikke fikk ny kontrakt.

 

Jeg har et håp om at vi får en avklaring uansett utfall etter semifinalen om knappe to uker, en eventuell beskjed etter et (forhåpentligvis usannsynlig) finaletap om at han gir seg liker jeg ikke. Hvis Wenger gir seg så bør fansen få mulighet på hjemmebane til å ta farvel før serien avsluttes, og hvis han forsetter så skader det heller ikke med en tidlig avklaring.

Link to comment
Share on other sites

Tror personlig at han går i sommer Poljen, sa det i starten av september, Özil-kjøpet var så out of character at jeg tror det var for å avgjøre med stil, også ulikt han å ikke uttale seg så lite om kontrakten.

 

Wenger er en gentleman og har æret hver kontrakt han har vært i(om jeg ikke tar feil) og vil nok gå fra sjefsstolen i sommer, så spørs det hvem vi får inn da.

Personlig er jeg en stor fan av Wenger, men mener vi kanskje trenger yngre krefter.

 

Kan være vanskelig å treffe på dette med managere og vi har mange gode eksempler på klubber med gode spillere som bommer på dette.. Martinez, Simeone og Klopp kobles inn, uten at jeg er sikker på hvor realistisk det er at vi får noen av de, dersom vi kan velge fritt blant de ville jeg utvilsomt valgt Klopp.

Link to comment
Share on other sites

Tror personlig at han går i sommer Poljen, sa det i starten av september, Özil-kjøpet var så out of character at jeg tror det var for å avgjøre med stil, også ulikt han å ikke uttale seg så lite om kontrakten.

 

Wenger er en gentleman og har æret hver kontrakt han har vært i(om jeg ikke tar feil) og vil nok gå fra sjefsstolen i sommer, så spørs det hvem vi får inn da.

Personlig er jeg en stor fan av Wenger, men mener vi kanskje trenger yngre krefter.

 

Kan være vanskelig å treffe på dette med managere og vi har mange gode eksempler på klubber med gode spillere som bommer på dette.. Martinez, Simeone og Klopp kobles inn, uten at jeg er sikker på hvor realistisk det er at vi får noen av de, dersom vi kan velge fritt blant de ville jeg utvilsomt valgt Klopp.

Jeg var 100% i "Wenger knows"-leiren inntil ca 2010, etter det så jeg sakte men sikkert glidd lenger og lengre fra den leiren. For meg har det absolutt ingen ting med manglende pokaler eller mangelen på nye "stjernespillere" å gjøre. For meg er det i hovedsak en skuffelse over en manager som ikke makter eller vil fornye seg, en manager som for ofte viser sin overdrevne stahet og også (etter min mening) en manglende taktisk evne til å endre spillet under kamp. Jeg er også skuffet over hans manglende handling på overgangsmarkedet, som sagt ikke etter de (for) dyre stjernespillerne, men det at han ikke har klart eller villet erstatte utgående spillere med noen med minst like stor kapasitet/kvalitet. Vi unnskylde Wenger lenge med konstnadene til ny stadion, men når både klubb og manager i samband med flere overgangsvinduer erklærer at midlene er der og når Wenger da ikke vil bruke midlene til å styrke laget da er jeg skuffet over han.

 

Å si at jeg er en fan av Wenger (lenger) er en overdrivelse, men jeg har stor respekt for det han har gjort for klubben og jeg håper når han forlater for klubben (nå eller om to til fire år) at det skjer på en "verdig" måte. For meg så har utviklingen gått fra Wenger og hvis han forblir i klubben uten å vise nye takter så kan det til slutt ende opp i en "uverdig" avgang.

 

Klopp er absolutt også min favoritt, selv om jeg ikke ser det som sannsynlig. Uansett så må en ny manager få tid på seg og vi bør ikke forvente seriegull allerede første sesong. En ny manager vil alltid være et sjansespill, men sjansespillet er like stort om manageren blir skiftet ut denne sommeren eller om to/fire år, så vår gamle unnskyldning om "at det er best å beholde Wenger for vi vet ikke hva vi får" holder ikke lenger mål.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...