Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2013


Stefanb

  

63 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Med min skepsis til Wenger og de i systemet over han, og da i tillegg vår erfaring med hva som har skjedd de siste sesongene på overgangsmarkedet, så har jeg en stor forståelse for de som mener at vi ikke skal ha for store håp i det kommende overgangvinduet.

 

Men når det er sagt, og egentlig i mot all "erfaring", så sitter jeg med en (svært subjektiv) følelse av at vi få en reell forsterkning av laget denne sommeren. Vi får ikke alle "fantasikjøpene" som florerer på nettsteder og i forum, men jeg tror faktisk at vi får en oppgradering på enkelte plasser. Jeg føler meg sikker på at vi får en ny spiss, ellers så har jeg ingen "sikre" følelser men jeg ser ikke bort i fra at det blir gjort noen små grep også defensivt.

 

Som sagt det er bare "følelser" fra min side. Hva jeg ønsker er en annen sak: Spiss, Keeper (med erfaring), Defensiv midtbane (som kan avlaste Arteta) og en eventuell klasseback med god passningsfot (blir kun aktuelt hvis Sagna går). Som bonus ønsker jeg gjerne Fabregas tilbake. Når det gjelder Rooney, så sier jeg Nei Takk!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Jeg tror vi kan glemme forventningene om storsigneringer i år. For min egen del vil jeg være storfornøyd om vi evner å beholde dagens mannskap intakt, og ikke miste noen av våre nøkkelspillere. I fjor var det relativt åpenbart at RvP kom til å reise, men Song var en overraskelse for de fleste. Noe lignende kan skje i år, noen av stopperne våre kan finne på å reise, Sagna kan bli borte i løpet av sesongen, det samme med Gervinho. Jeg mener vi bør beholde de som har vært bidragsytere til førstelaget i år.

 

Wenger ser potensialet i dagens keepere, jeg tror ikke han engang vurderer å hente inn en ny keeper. Det er mulig han lar Fabianski eller Mannone reise, men da kommer det enten en svært ung eller en gammel veteran inn, ingen Begovic eller lignende.

 

Jeg tror og håper vi kommer til å stå styrket etter denne sommeren. Klarer vi å beholde alle våre stjernespillere har vi noe veldig bra å bygge på. Det er et udiskutabelt potensiale i laget, vi er av de som slipper inn minst og skårer et greit antall mål. Det handler om å få ut det potensialet vi stort sett har sett i 2. omgang denne sesongen. Da tror ikke jeg nødvendigvis at vi trenger en stjernespiller i hvert ledd. Vi trenger en spiss som putter mål, når vi trenger dem. Giroud har i altfor stor grad skåret mål på tidspunkt hvor vi ikke nødvendigvis trengte dem for å vinne. En sånn spiss er vanskelig å finne, det er mulig Giroud blir denne spissen neste sesong, og det er mulig Wenger plukker noe opp av hatten. Jeg tror ikke vi får se noen Lewandowski, Cavani, Falcao, Rooney eller lignende i vår drakt neste sesong. For mye penger for Wenger og våre kjære eiere.

 

Det som i hovedsak gjør dette overgangsvinduet spennende er i mine øyne at det er stor ruslasjon i markedet ellers. Real Madrid skal sende en rekke spillere på dør, Rooney er usikker i United, Chelsea planlegger å kjøpe stort og Barcelona ryktes å skulle gjøre noen store kjøp. Dette vil gjøre at spillere blir overflødige og at lag må selge spillere for å finansiere kjøp. I kjølevannet av dette kan det dukke opp mange spennende spillere, men ingen spillere som i utgangspunktet er drømmespillerne.

 

Tror vi starter neste sesong på følgende måte:

Szczesny

Jenkinson - Mertesacker - Koscielny - Gibbs

Arteta - Wilshere

Walcott - Cazorla - Podolski

Ny spiss

Med andre ord, jeg tror ikke vi gjør store endringer i førstelineup. Men jeg tror vi kommer til å hente inn en ny høyreback, det kommer inn en ny spiss og vi får et alternativ til på holding midfield. Jeg tror altså det kommer inn tre spillere, og det tror jeg er nok til å kjempe i toppen. Med den forutsetningen at den nye spissen har de instinktet og målteften som trengs, samt at den sittende midtbanespilleren som kommer inn har større fysisk tilstedeværelse enn de alternativene vi har i dag. Dette er viktig for at vi skal ha en sterk nok midtbane når vi møter de større lagene.

Link to comment
Share on other sites

^^ Støttes! En flott ung spiller jeg tror har en stor fremtid foran seg, om han vil klare seg i Premier League vil bare tiden vise. Er et helt annet nivå der og han har enda ikke all verdens erfaring helt i toppen. Men jeg ser en spiller som vil ha godt av å komme under Arsene Wenger og Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som Daniel Crowther går til Arsenal, vært snakk om denne unggutten siden februar/mars og han er visstnok en teknisk og veldig god pasningsspiller. Prisen blir nok på 1 million £ for 97-modellen. Snakk om et av de største britiske ungdomstalentene her og jeg er sikker på at vi vil få igjen summen selv om han ikke skulle bli en fast a-lagsspiller. Positivt at vi er i førersetet for sånne spillere, men vi trenger handler som Gonalons og Jovetic også...

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som Daniel Crowther går til Arsenal, vært snakk om denne unggutten siden februar/mars og han er visstnok en teknisk og veldig god pasningsspiller. Prisen blir nok på 1 million £ for 97-modellen. Snakk om et av de største britiske ungdomstalentene her og jeg er sikker på at vi vil få igjen summen selv om han ikke skulle bli en fast a-lagsspiller. Positivt at vi er i førersetet for sånne spillere, men vi trenger handler som Gonalons og Jovetic også...

 

Crowley er et fantastisk talent. Kanskje litt liten, men til gjengjeld er han utrolig tøff og sterk i kroppen. Veldig veldig ung selvfølgelig, men av det lille jeg har sett av han så har han vært veldig god. Har dog veldig mange spillertyper som kan spille i den posisjonen nå. Blant annet Zelalem som også er 16 år og er et "super talent". Uansett: Nåløyet er trangt og Crowley har en god sjanse for å komme gjennom det. Så bare å kjøre på.

Link to comment
Share on other sites

Sport.es melder at Higuain har bestemt seg for å dra til Arsenal. Jeg har ikke peiling på hvor seriøs denne nettsiden er, men et rykte er et rykte! http://www.sport.es/es/noticias/mercado-de-fichajes/higuain-esta-paso-fichar-por-arsenal-2387148

 

Kan oversettes i google translate for de som ikke forstår spansk(inkludert meg:P)

 

Hvis det stemmer blir jeg isåfall veldig glad, meget god spiller og målscorer!

Link to comment
Share on other sites

Higuain hadde vært en drøm. Teknisk god, rask og i motsetning til nesten samtlige spillere i troppen vår er han dyktig til å jage bakrom. Blir kanskje litt svak som oppspillspunkt hvis han skal spille i rollen til van Persie, men dette kan endres ved å flytte en annen spiller bak han. Om vi får inn Gonalons kan vi bruke han som et mer dypliggende anker, der jeg selv stoler på dere som har fulgt han at kvaliteten er god nok. Da kan vi forsøke en annen variant av 4-2-3-1 formasjonen vi allerede bruker ved å spille slik:

Ny keeper

Jenkinson - Mertesacker - Koscielny - Gibbs

Gonalons - Ramsey

Walcott - Podolski - Cazorla

Higuain

 

Her har vi god balanse på midtbanen som vil frigi Podolski litt offensivt til å støtte oppunder Higuain og slå stikkere. Samtidig har vi en teknisk god kant ved Cazorla og hurtigtoget og målfarlige Walcott på andre siden. Slik sett får vi flere strenger å spille på, og vanskeligere å forsvare seg mot. Om vi skal oppfylle ønsket til Stefan_B i tillegg ved å hente inn Jovetic kan rollen bak Higuain passe han utmerket. *drømme-drømme*

Link to comment
Share on other sites

Er ikke spesielt keen på Higuain selv for å være ærlig. Han er rimelig brukbar teknisk og forholdsvis rask. Flink til å jage i bakrom er han tidvis også, men han er ikke en utpreget god avslutter. Ja han har scoret en del mål i Real Madrid, men utifra alle de sjansene han får der så er ikke statistikken hans så vanvittig imponerende for å være ærlig. Hver gang jeg ser han spille så brenner han hvertfall en god del muligheter (mange av sjansene er merkverdig like de som vi klager på at Giroud misser på).

 

Det er ikke uten grunn til at jeg aldri har nevnt Higuain som en spiller jeg ønsker meg til Arsenal. Selvfølgelig en mer enn brukbar spiller, men jeg syntes han blir for endimensjonal. Jeg vil ha en allrounder. Rooney, van Persie, Jovetic, Cavani, Agüero, Dzeko, Suarez, Falcao, Benzema, Mandzukic, Lewandowski, Ibrahimovic etc. er spillere jeg anser som gode allroundere som kan bidra i nærmest alle faser av spillet. Skal vi spille med Higuain på topp så må vi ha en annen type midtbanespiller bak han enn Cazorla. Jeg ser selvsagt at du har satt opp nettopp et slikt lag 49 unbeaten, men jeg er usikker på om Podolski rett og slett har de ferdighetene som skal til for å skyte oss opp i toppen. Han er en jævel på langskudd og som avslutter er han dødelig, men han mangler generelt mye i spillet sitt. Jovetic bak Higuain hadde nok vært milevis bedre, men igjen: Er usikker på om Higuain er den mannen jeg vil se i Arsenal.

 

Hvis det er snakk om Higuain for rundt £20m så er jeg hvertfall helt klar over hvem jeg helst vil se av Rooney og Higuain hvertfall. :P

Link to comment
Share on other sites

Higuain hadde vært en drøm. Teknisk god, rask og i motsetning til nesten samtlige spillere i troppen vår er han dyktig til å jage bakrom. Blir kanskje litt svak som oppspillspunkt hvis han skal spille i rollen til van Persie, men dette kan endres ved å flytte en annen spiller bak han. Om vi får inn Gonalons kan vi bruke han som et mer dypliggende anker, der jeg selv stoler på dere som har fulgt han at kvaliteten er god nok. Da kan vi forsøke en annen variant av 4-2-3-1 formasjonen vi allerede bruker ved å spille slik:

Ny keeper

Jenkinson - Mertesacker - Koscielny - Gibbs

Gonalons - Ramsey

Walcott - Podolski - Cazorla

Higuain

 

 

Her har vi god balanse på midtbanen som vil frigi Podolski litt offensivt til å støtte oppunder Higuain og slå stikkere. Samtidig har vi en teknisk god kant ved Cazorla og hurtigtoget og målfarlige Walcott på andre siden. Slik sett får vi flere strenger å spille på, og vanskeligere å forsvare seg mot. Om vi skal oppfylle ønsket til Stefan_B i tillegg ved å hente inn Jovetic kan rollen bak Higuain passe han utmerket. *drømme-drømme*

 

 

Kan fungere bra det, men jeg er forsåvidt også enig i hva Stefan sier.

Men OM Jovetic og/eller Rooney ikke kommer, så hadde jeg glatt takket ja.

 

Er keen på noen allroundere, som stefan sier, og da tenker jeg SPESIELT på avslutnings ferdighetene, som jeg også har sett har "mangla" hos Higuain.

Link to comment
Share on other sites

 

Er keen på noen allroundere, som stefan sier, og da tenker jeg SPESIELT på avslutnings ferdighetene, som jeg også har sett har "mangla" hos Higuain.

Hadde det ikke vært bedre med noen spesialister nå? Det er da nok av allroundere i troppen. Jeg sikler heller etter de med spisskompetanse og da spesielt ett anker, en ving og en spiss.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært bedre med noen spesialister nå? Det er da nok av allroundere i troppen. Jeg sikler heller etter de med spisskompetanse og da spesielt ett anker, en ving og en spiss.

Helt enig, Higuain ser jeg selv på som en allrounder, men jeg vil heller ha en spesialist - En som kan slå pasningene til Fabregas, bryte opp spillet som Gilberto, har førsteberøringene til Van Persie, smartnessen til Pires eller nærteknikken til Hleb. Bare vi finner en som kan noe av det vil motstander ha en motspiller de må være ekstra oppmerksomme på som gjør at de andre i laget sannsynligvis vil få mer rom.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært bedre med noen spesialister nå? Det er da nok av allroundere i troppen. Jeg sikler heller etter de med spisskompetanse og da spesielt ett anker, en ving og en spiss.

 

Jeg er kun keen på en skikkelig allrounder. Og det er på topp. Se på Wright, Bergkamp, Anelka, Henry og van Persie. De var ikke spesialister som kun gjorde en ting. De gjorde alt. Ellers så vil jeg selvfølgelig helst ha "komplette" spillere overalt (bortsett fra midtstopperene og DM muligens), men det er nok ikke noe vi har råd til å kjøpe og de vokser heller ikke på trær så det får vi nok neppe opp gjennom akademiet heller.

 

Syntes forøvrig ikke at vi har spesielt mange allroundere fremover. Podolski, Giroud og Walcott er alle "spesialister" (innenfor hva må dere mer enn gjerne selv komme frem til) som ikke behersker alle fasene av spillet. Det er greit med en slik spillertype, men når vi stiller med tre på samme gang blir det litt vel mye.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg er kun keen på en skikkelig allrounder. Og det er på topp. Se på Wright, Bergkamp, Anelka, Henry og van Persie. De var ikke spesialister som kun gjorde en ting. De gjorde alt. Ellers så vil jeg selvfølgelig helst ha "komplette" spillere overalt (bortsett fra midtstopperene og DM muligens), men det er nok ikke noe vi har råd til å kjøpe og de vokser heller ikke på trær så det får vi nok neppe opp gjennom akademiet heller.

 

Syntes forøvrig ikke at vi har spesielt mange allroundere fremover. Podolski, Giroud og Walcott er alle "spesialister" (innenfor hva må dere mer enn gjerne selv komme frem til) som ikke behersker alle fasene av spillet. Det er greit med en slik spillertype, men når vi stiller med tre på samme gang blir det litt vel mye.

Enig i mye her Stefan, men Wright?? Han var den mest endimensjonale spilleren vi har hatt på veldig mange år. Alan Smith derimot var en allrounder

Link to comment
Share on other sites

Enig i mye her Stefan, men Wright?? Han var den mest endimensjonale spilleren vi har hatt på veldig mange år. Alan Smith derimot var en allrounder

 

Hadde planer om å ta han vekk i etterkant, men "couldn't be bothered". :P

 

Wright var nok langt mer endimensjonal enn de fleste ja. Alan Smith hadde jeg dessverre ikke æren av å se så mye, men utifra det lille jeg har sett så virket han som en rimelig stødig spiller på de fleste områdene som en spiss i mine øyne burde være.

 

Uansett: Ender vi opp med å prioritere Higuain foran Jovetic så gjør vi nok trolig en veldig stor tabbe. Mer enn det har jeg ikke å si om den saken egentlig.

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde planer om å ta han vekk i etterkant, men "couldn't be bothered". :P

 

Wright var nok langt mer endimensjonal enn de fleste ja. Alan Smith hadde jeg dessverre ikke æren av å se så mye, men utifra det lille jeg har sett så virket han som en rimelig stødig spiller på de fleste områdene som en spiss i mine øyne burde være.

 

Uansett: Ender vi opp med å prioritere Higuain foran Jovetic så gjør vi nok trolig en veldig stor tabbe. Mer enn det har jeg ikke å si om den saken egentlig.

 

Kjøper vi derimot Jovetic som eneste spissforsterkning er det også en stor tabbe, fyren er en dypliggende spiss, ala Bergkamp. Ikke noe målsnik, noe som scoringsstatistikken hans viser.

Derimot, kjøper vi begge to, med Jovetic bak målsniken Higuain, så tror jeg vi skal være meget fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper vi derimot Jovetic som eneste spissforsterkning er det også en stor tabbe, fyren er en dypliggende spiss, ala Bergkamp. Ikke noe målsnik, noe som scoringsstatistikken hans viser.

Derimot, kjøper vi begge to, med Jovetic bak målsniken Higuain, så tror jeg vi skal være meget fornøyd.

 

Når Jovetic har spilt midtspiss for Fiorentina denne sesongen så har de hatt et scoringssnitt på 3,5. Ikke halvgærent det?

 

Jovetic har forøvrig 26 mål på sine siste 52 kamper. Rimelig brukbart det også.

 

Er egentlig Jovetic så veldig ulik det RvP var når han var så ung? Det jeg har sett av Jovetic er ikke heeelt ulikt. Det er jo da også mulig at Jovetic kan bli en spiss av samme kaliber som Robin.

 

Overgangsfasen til Jovetic er allerede i gang. Først så spilte han på venstre, så en litt friere rolle. De siste par sesongene har han blitt mer og mer omgjort til en "falsk 9". Jovetic er i mine øyne bedre enn det van Persie var på den alderen. Pluss at han også har hatt en hel sesong ute allerede når han var 21-22 år gammel. Så slik sett ligger han også bak skjema utifra hvor han trolig ville vært hvis det ikke var for den skaden.

 

En annen ting med Jovetic er også at han er raskere og sterkere enn van Persie var på den alderen (eller generelt sett mtp. farta). Pluss at han har et høyere scoringssnitt i et lag som er langt dårligere enn Arsenal og i en liga som generelt sett er mer målfattig enn Premier League.

 

Det er ikke garantert at Jovetic vil slå til i Arsenal og nå det nivået jeg (og storparten av fotballfolk jeg har pratet med) tror han vil nå, men det bor så vanvittig mye fotball i den gutten og de to siste sesongene har han vist hva han er i stand til. Dessverre så har han dabbet av en del siden ryktene rundt han begynte å svirre i februar/mars, men han er fortsatt utrolig viktig for hvordan Fiorentina spiller fotball. En vanvittig innflytelsesrik spiller.

 

I mine øyne en blanding av van Persie og Suarez. Bare minus "cunt"-faktoren.

Link to comment
Share on other sites

Viktige i sommer er å beholde alle med over 10 kamper i PL, trenger litt "consistency", lei av at vi mister en nøkkelspiller og erstatter med en ny så det tar et halvt år før vi er gode. Trenger nytt blod, men viktigste er at vi beholder de 11 beste så vi kan sette dem inn og la de bli vant til ligaen. Du ser sjeldent at United henter inn en ny spiller som skal spille de 10-15 første kampene sine i engelsk fotball fra start.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener vi trygt kan kvitte oss med spillere som Mannone, Fabianski, Djourou, Squillaci, Andre Santos, Frimpong, Denilson, Arshavin, Gervinho, Diaby, Chamakh, Park og Bendtner uten at vi merker en fordømt dritt.

 

Alle andre vil jeg helst beholde. Og helst plusse på 4+ spillere av rimelig høy kvalitet. Gjerne en keeper, spiss og venstrekant som går rett inn i laget (eller offensiv midtbane og skyve Cazorla ut på kant. Dog syntes jeg Cazorla er fantastisk i midten). Gonalons og en ny midtstopper spiller i posisjoner hvor vi ikke trenger å kaste de inn rett fra start da vi har god dybde. De tre andre derimot..

Link to comment
Share on other sites

Derfor jeg satt en grense på 15 kamper, Gervinho vil jeg gjerne beholde fordi han representerer noe annet i klubben vår og er et konstant uromoment for motstanderen(de må ofte sette to på han) - han funker ikke alltid optimalt, men han er et uromoment som skaper rom for de andre gutta

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...