Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2013


Stefanb

  

63 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

No way, Rooney er langt bedre.

 

Rooney har hatt 2 meget gode sesonger i United i 09/10 og 11/12. Ellers har han som regel vært god, men aldri levd opp til det potensialet alle har snakket om at han har. Denne sesongen syntes jeg Jovetic har vært langt bedre enn Rooney generelt sett selv om Jovetic har hatt en formdupp siden nyttår. I motsetning til Rooney så lanker han ikke rundt på banen som en utrent og uinteressert fyr heller. Rooney er en spiller som slår meg som lite profesjonell. Der anser jeg Jovetic som hans rake motpart.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg ikke ha Rooney, men han klarer iallefall PL nivået. Det aner vi ikke om Jovetic klarer. Sånn sett er det "tryggere", men ønsker det absolutt ikke!

 

Skjønner tankegangen, men jeg mener at Rooney faktisk er et større sjansespill enn Jovetic er mtp. hva slags holdning engelskmannen har. Han har virkelig vært usynlig stort sett mesteparten av sesongen bortsett fra et få antall kamper.

 

Ellers har Julian Draxler forlenget kontrakten sin med Schalke til 2018. Vanvittig kjipt. Satser på Adler, Subotic, Gonalons, Cesc og Jovetic da. ;D

Link to comment
Share on other sites

Rooney har hatt 2 meget gode sesonger i United i 09/10 og 11/12. Ellers har han som regel vært god, men aldri levd opp til det potensialet alle har snakket om at han har. Denne sesongen syntes jeg Jovetic har vært langt bedre enn Rooney generelt sett selv om Jovetic har hatt en formdupp siden nyttår. I motsetning til Rooney så lanker han ikke rundt på banen som en utrent og uinteressert fyr heller. Rooney er en spiller som slår meg som lite profesjonell. Der anser jeg Jovetic som hans rake motpart.

I de to sesongene du nevner fikk han spille i favorittposisjonen sin, nemlig som spiss. Da scoret han opp mot 30 mål begge sesongene, på det høyeste nivået mulig. I år har han blitt brukt på mange sære roller på banen, som f eks sentralt på midten og kant. Hvis han fikk spille som #9 i Arsenal ville han hamret inn mål, det er jeg sikker på.

 

For øvrig, han var meget sentral i at United vant ligaen i 06/07 og 07/08. I tillegg ble han kåret til PFA YPOTY i 04/05. Så han har flere meget gode sesonger i United. ;)

 

Han har sett lat og umotivert ut i år, men hvem vet, hvis han får byttet omgivelser og havner i en ny klubb, kan han få en ny vår. I en ny klubb, vil han endelig ha noe å bevise igjen, og i f. eks. Arsenal ville det ventet en helt annen utfordring.

 

Uansett, jeg tror innerst inne at vi ikke kommer til å kjøpe Rooney. Han er neppe interessert i å kutte betraktelig ned på lønnen sin, og hvorfor skulle United selge til en PL-klubb? Tror de helst vil se han i Frankrike eller Tyskland. Men for £20 mill og £100-150k i uken ville jeg tatt Rooney uten å tenke over det engang.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er vel greit å først presisere at denne påstanden om tilbakekjøpklausul og andel ved videresalg til en 3. klubb kun er rykter og ikke noe annet. Jeg finner mye skriverier om det, men ikke noe konkret fra Arsenal sin side om dette. Når spillere blir "solgt" fra en klubb til en annen så blir kontraktene normalt hemmeligholdt og det som kommer ut i media kan være lekkasjer innen en av klubbene, lekkasje fra spilleren eller hans omkrets eller ryktene kan være rent oppspinn.

I tilfellet Fabregas så velger jeg å tro på ryktene, dette baserer jeg på at han i sin tid ble solgt for en relativt "rimelig" penge (påstås det).

 

Så til summer og prosenter. At Arsenal skal betale 50% (av den opprinnelige salgssummen) er som sagt spekulasjoner og en tilbakekjøpsklausul kan komme i mange varianter, her tenker jeg generelt og ikke bare innen fotballverden.. En variant er at den som har forskjøpsrett må matche høyeste bud for at klausulen skal gjelde. En annen variant er at det blir satt en fast sum/prosent ved gjenkjøp, og på rene "varer" så kommer bruk ofte inn. Denne kan selvsagt ikke overføres direkte til menneskelige relasjoner, men den kan til dels være aktuell hvis en vare/spiller i utgangspunktet blir solgt under markedsverdi og at den opprinnelige selger da skal ha en fordel ved tilbakekjøp.

Det er vel greit å si at det på mange måter hører ut som "slavehandel" når vi snakker om kjøp og salg av spillere, men det er den gjengse måten å si det selv om det handler om å kjøpe ut en arbeidkontrakt. Noe som også skjer i arbeidslivet ellers der en person har en gjensidig tidsavgrenset kontrakt som begrenser muligheten til å bryte den for å gå til en konkurrerende bedrift.

 

Tilbake til Fabregas og summer/prosenter. 50% av salgsum betyr ikke for meg halvparten av det beløpet som Barcelona forhandler frem ved salg til en 3. klubb, men derimot 50% av den eventuelle fortjenesten som Barcelona ville få ved et slikt salg. Selger Barcelona med tap, så antar jeg at Arsenal ikke vil ha rett på noe som helst. Og det kan være lønnsomt for Barcelona å selge med tap fremfor at Arsenal skal benytte forkjøpsretten.

Et tenkt ekempel. Det sviver flere salgssummer, men la meg ta en fiktiv salgsum på £30 mill. Ved tilbakekjøp med grunnlag i 50% vil Arsenal måtte betale £17.5 mill. Ved et salg til en tredjeklubb på £20 mill, så vil Barcelona i utgangspunktet selge med tap, men det er likevel bedre butikk enn å selge til Arsenal.

Vidersalgsklausulen ble bekreftet av klubben da Cesc ble solgt så den er ekte nok. Arsenal skal ha 50% av videresalgssummen med eller uten tap for Barca. Forutsetningene du skisserer har aldri kommet frem, så det ser jeg på som spekulasjoner fra din side.

Klausulen var forutsetningene for at handelen skulle gjennomføres.

 

Spørsmålet er hva Arsenal evnt må betale og hvordan dette skal håndteres i henhold til denne avtalen.

 

http://www.mirrorfootball.co.uk/transfer-news/Arsenal-have-first-option-buy-Cesc-Fabregas-back-from-Barcelona-and-will-get-half-of-fee-if-he-moves-elsewhere-exclusive-story-article785934.html

 

Lett å finne flere andre seriøse kilder også.

Men, ingen sier noe om verdisetting hvis Arsenal bruker sin forkjøpsrett

Link to comment
Share on other sites

@Wilshere

 

Du må mer enn gjerne ønske han til klubben, men i mine øyne er dette en av de siste overgangene jeg noen gang kan tenke meg. Rooney er i mine øyne selve definisjonen på ufyselig. Utallige skandaler, stygge hendelser og for å ikke snakke om hvordan han filmet til seg straffespark og ødela vår ubeseirede rekke.

 

Mange har snakket om at Arsenal skal ha en viss standard eller "klasse". Signerer vi Rooney så mener jeg vi dropper langt under den standarden. God spiller, men er i mine øyne allerede i forfall. Som håret hans har vært siden han ble 16.

Link to comment
Share on other sites

@Wilshere

 

Du må mer enn gjerne ønske han til klubben, men i mine øyne er dette en av de siste overgangene jeg noen gang kan tenke meg. Rooney er i mine øyne selve definisjonen på ufyselig. Utallige skandaler, stygge hendelser og for å ikke snakke om hvordan han filmet til seg straffespark og ødela vår ubeseirede rekke.

 

Mange har snakket om at Arsenal skal ha en viss standard eller "klasse". Signerer vi Rooney så mener jeg vi dropper langt under den standarden. God spiller, men er i mine øyne allerede i forfall. Som håret hans har vært siden han ble 16.

Rooney hadde vært en fantastisk signering av flere grunner:

-klubben viser ambisjoner

-andre spillere vil følge

-Wenger bryter barrierer

-våre sjanser til å vinne noe stiger betraktelig

-Rooney overgår alt vi har i gjenvinning og førsteforsvarsjobbing

-Vi hadde fått erfaring, vinnervilje og vinnerskallementalitet i angrepsrekken

-han hadde tredd Walcott gjennom på en måte ingen av våre kan i dag

-ville dannet en ufattelig sterk duo med Fabregas...

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller kan ikke skjønne hvorfor enkelte er negative til Rooney. Nå har vi mast om at klubben skal vise ambisjoner. Hvis det å kjøpe Rooney ikke er å vise ambisjoner, så vet ikke jeg. I tillegg så har Rooney vist at han takler tempoet og fysikken i PL. Det er det ingen av de andre spissene det mases om at vi skal kjøpe. Ja, fyren er ufyselig, men det driter jeg glatt i hvis han er med og bidrar til at Arsenal vinner trofeer

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller kan ikke skjønne hvorfor enkelte er negative til Rooney. Nå har vi mast om at klubben skal vise ambisjoner. Hvis det å kjøpe Rooney ikke er å vise ambisjoner, så vet ikke jeg. I tillegg så har Rooney vist at han takler tempoet og fysikken i PL. Det er det ingen av de andre spissene det mases om at vi skal kjøpe. Ja, fyren er ufyselig, men det driter jeg glatt i hvis han er med og bidrar til at Arsenal vinner trofeer

Dessuten ville det være til glede for de mange gamle damene med pisk og lær i London.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Altså: Hadde Wenger hentet Rooney så er jeg helt enig i at det ville vist ambisjoner, men jeg tror ikke han ville blitt en stor suksess i Arsenal. Tror han ville floppet som Torres gjør i Chelsea eller gjort som Arshavin. Halvannen god sesong før han bare blir borte.

 

Dog.. kan selvfølgelig ta feil og Rooney kan banke inn 100 ligamål for Arsenal før han gir seg. Kommer aldri til å like fyren allikevel.

 

PS: Friksjonen rundt Rooney og Ferguson har vart i rundt 2 år. Så hvis Wenger virkelig var interessert i Rooney hvorfor prøvde han da ikke å sikre seg Rooney når van Persie forsvant? Hvorfor vente til sesongen etter før han da prøvde seg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller kan ikke skjønne hvorfor enkelte er negative til Rooney. Nå har vi mast om at klubben skal vise ambisjoner. Hvis det å kjøpe Rooney ikke er å vise ambisjoner, så vet ikke jeg. I tillegg så har Rooney vist at han takler tempoet og fysikken i PL. Det er det ingen av de andre spissene det mases om at vi skal kjøpe. Ja, fyren er ufyselig, men det driter jeg glatt i hvis han er med og bidrar til at Arsenal vinner trofeer

 

Er så enig!

Link to comment
Share on other sites

Plusset med Rooney, er jo også at han kan bekle omtrent ALLE posisjonene framover på banen, midtbane - venstre ving - offensive midtbane spiller - høyre ving - spiss! Han er en komplett spiller på de områdene!

 

Ja han er ufyselig, men fyfaen for en spiller!

Link to comment
Share on other sites

Alle lag har ufyselige spillere, noen diver og roper på dommeren hele tiden, noen vil bare så inderlig vinne og gjør derfor "litt mer en nødvendig" for å klare det. Rooney er vel mest av det siste (selv om alle husker en dive som stoppet oss fra 50 kamper). Om Rooney hadde kommet til oss, motivert og klar til kamp, hadde jeg gladelig tatt imot. Vi trenger en vinnerskalle som han.

Link to comment
Share on other sites

Rooney VAR en veldig god spiller, men han har helt klart blitt svakere de siste par årene og varierer langt mer i kvaliteten. Han har vel møtt opp tilnærmet overvektig etter sommerferie, brukt tid på å komme i form, vært bra midt i sesongen og gradvis blitt svakere. I år har han jo også kommet helt i skyggen av Van Quisling.

 

Håper virkelig ikke vi kaster bort penger på han, og tviler sterkt på at han vil gå ned til halv lønn. Han har vel over £250K i uka i dag. Om de selger han er vel PSG, Monaco, mest aktuelt og muligens også Chelsea om de mener han ikke utgjør noen stor trussel lenger. Bayern kan vel også være en mulig kjøper men de har nok Lewandowski som førstevalg og Suarez som andrevalg.

 

Forøvrig har Julian Draxler forlenget kontrakten sin med Schalke fram til 2018 så da er han uaktuell (for både oss og Borussia Dortmund som ville ha han som erstatter for Götze).

http://www.goal.com/en-gh/news/4368/germany/2013/05/09/3965969/official-draxler-signs-new-schalke-deal?ICID=AR_AT_next

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi først skal leke rundt med kjente navn som Rooney, ville jeg heller sett Gonzalo Higuaín til klubben!!

Blir nok mye bevegelser denne sommeren, fra managere til spillere. Så mye kommer nok ned til hvem som faktisk er ledige og ikke minst hvem spillere Arsenal kan konkurere om! Historien viser jo at kjente spillere ofte ender opp hos de litt mer aggressive(kjøpelagene) på markedet og ikke Arsenal.

 

Tror nok at mange ser seg litt naiv mtp Emirates / Puma avtalen og 'Deadwood' spillere som forsvinner til sommeren. Tviler sterkt på at vi kan snakke realistisk om spillere som Rooney, Cavani, Higuain etc. En retur for Fabregas ser jeg heller ikke som realistisk. Jeg tviler til og med på kjøp av Jovetic som mange klubber ser ut til å ønske seg.

De har alle til felles at de er kjente og vil koste klubben masse penger! Og vi vet alle veldig godt hvordan dette pleier og ende?!

Ser heller ikke bort fra at Wenger har fått fornyet tro på laget mtp hvor "sterkt" klubben avsluttet sesongen.

Signeringer blir det helt sikkert, men er meget tvilsom til navnene/summene som flyr rundt om forumer, twitter og Facebook. Jeg har ikke glemt hvem som er manager, hvem som eier klubben og hvordan vi ter oss på overgangs markedet. :(

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ikke bort fra at Wenger har fått fornyet tro på laget mtp hvor "sterkt" klubben avsluttet sesongen.

Signeringer blir det helt sikkert, men er meget tvilsom til navnene/summene som flyr rundt om forumer, twitter og Facebook. Jeg har ikke glemt hvem som er manager, hvem som eier klubben og hvordan vi ter oss på overgangs markedet. :(

 

Akuratt dette tror jeg også. Wenger har driti på draget tidligere med akuratt det samme. Man får til en slags sluttspurt som redder CL spill, og dermed skal det tilsi at vi utfordrer om tittel neste år. Desverre vet vi at dette ikke skjer. Sålenge vi har Wenger ved roret og amerikanerene som eiere har jeg liten tro på at de 700millionene det snakkes om blir særlig berørt. Noe kommer vi nok til å handle, men noen storhandel har jeg minimal tro på med den lederskapen som befinner seg på Emirates idag.

Så får vi se da til neste år om vi er i CL, og om evt gammer'n får rett i at vi er sterke nok. Jeg tviler men håper som alltid.

Link to comment
Share on other sites

 

Akuratt dette tror jeg også. Wenger har driti på draget tidligere med akkurat det samme. Man får til en slags sluttspurt som redder CL spill, og dermed skal det tilsi at vi utfordrer om tittel neste år.

 

Forskjellen denne sommeren i motsetning til de tidligere sommerne er at vi vil beholde stammen/stjernene i laget. Når man tenker på at vi har solgt spillere som Nasri, Fabregas, Song, Van Persie og Clichy uten å faktisk ha klart å erstatte de skikkelig, er det ikke rart at laget har slitt med ta titler. Fabregas og Nasri ble erstattet et år for sent med Podolski og Cazorla mens Song og van Persie forhåpentligvis blir erstattet denne sommeren. Om vi klarer akkurat det i tillegg til et par forsterkninger på keeperplass og ving/offensiv midtbane er vi for første gang på lenge styrket når sesongen sparkes i gang.

Link to comment
Share on other sites

^^ Håpet må vi ikke miste nei! Dagens status i Arsenal og ambisjonen til klubben kan alltids endre retning, og det er jo litt av sjarmen med og være Arsenal/fotball suporter! For alt vi vet så kan Wenger ende opp med og gjøre taktiske endringer til neste sesong, samt kjøpe noen spillere som tar fotball verden med storm, og en ny epoke med trofeer er igang..

 

Det vil skje store endringer i de andre storklubbene i Europa til sommeren, og nå som økonomien er forbedret betraktelig så er det absolutt en sjanse for at Arsenal kan ta nytte av den situasjonen. Jeg har som sagt mine tvil pga klubbens prestasjoner, managerens mangler og evnen til og lære av sine feil. Og ikke mins klubbens ambisjons nivå med Kroenke i ledelsen!

 

Tror de fleste av oss tviler, men har alikevell håp mtp mulighetene som står forran oss. Det hadde for min del vært meget spenende hvis vi hadde en eier/styre som hadde et klart ønske/vilje om og bli best i England fremfor fokus på økonomi og Champios League deltagelse.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...