Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2013


Stefanb

  

63 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ja, absolutt. Kan legge ved en

;D Takk for oppklaring av skattereglene RP7!

 

Syntes Rooney, Evra, Fellaini og Bale er verre. Pluss selvfølgelig Cole og van Persie. (Suarez er det jo ikke noe poeng å nevne).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

 

 

Du sier vi ikke kan binde opp så mye penger på en spiller som Cavani, men vi skal brenne av £30-35m på Fabregas + lønninger på 120k (trolig mer) og deretter rundt £20-25m på Dzeko? Dzeko må forøvrig gå ned fra rundt £170k i uka til trolig noe lignende det Fabregas vil ligge på.

 

Ellers syntes jeg fortsatt det er et hull på midten selv om vi henter Fabregas. Han ville ikke vært min førsteprioritet i sommer for å si det slik, men jeg hadde gjerne tatt han imot og dyttet Cazorla ut på kant. En DM/fysisk beist som kan rotere/danke ut Arteta er i mine øyne et stort behov. Er heller ikke overbevist over at Dzeko vil fungere så fantastisk i Arsenal, men det er vel den rette klubben for han mtp. at han trolig vil spille uke inn og ut. Dette er noe han ikke har gjort i City og det har ført til at de ikke har fått det beste ut av han. En midtstopper må trolig inn mtp. at Djourou vil bli i Tyskland og vi da bare sitter igjen med 3 midtstoppere. Går rykter om Ashley Williams, men er heller ikke spesielt hypp på å se han i Arsenal drakta.

 

Ellers syntes jeg keeper er et behov (Fabianski og Mannone ut) samt hvis Sagna forsvinner en ny høyreback.

 

PS: Gonalons kan forøvrig spille både DM og midtstopper hvis han blir hentet inn.

Fab tror jeg vi får langt billigere enn hva du skisserer. Rundt 25 mill pund er mitt tips hvis han selv ønsker det. Barca er ikke like godt stilt som tidligere og offensive midtbanespillere har de nok av, forsvarere som duger derimot..

Mitt største ankepunkt mot både Cazorla og Wilshere er at ingen av dem er gode på direkte stikkere i bakrom. Spesielt mot Spurs borte så var Walcott på løp gang på gang på gang i enormt bakrom uten at noen var i stand til å chippe en stoppball over hodet på forsvarerne. Der er Fab i verdensklasse og hans evne til å skaffe seg rom og tid er fantastisk.

Fab er i tillegg en langt bedre førsteforsvarer enn Wilshere.

 

Cavani vil trolig koste langt mer enn Fab.

 

Dzeko vil blomstre i Arsenal. Han er langt hurtigere enn hva de fleste tror og er en meget god link up spiller i tillegg til en god avslutter på alle vis. Han har levert over mange år og er langt mer allsidig enn de vi har nå. Lønnen kan derimot bli et problem..

Link to comment
Share on other sites

Fab tror jeg vi får langt billigere enn hva du skisserer. Rundt 25 mill pund er mitt tips hvis han selv ønsker det. Barca er ikke like godt stilt som tidligere og offensive midtbanespillere har de nok av, forsvarere som duger derimot..

Mitt største ankepunkt mot både Cazorla og Wilshere er at ingen av dem er gode på direkte stikkere i bakrom. Spesielt mot Spurs borte så var Walcott på løp gang på gang på gang i enormt bakrom uten at noen var i stand til å chippe en stoppball over hodet på forsvarerne. Der er Fab i verdensklasse og hans evne til å skaffe seg rom og tid er fantastisk.

Fab er i tillegg en langt bedre førsteforsvarer enn Wilshere.

 

Cavani vil trolig koste langt mer enn Fab.

 

Dzeko vil blomstre i Arsenal. Han er langt hurtigere enn hva de fleste tror og er en meget god link up spiller i tillegg til en god avslutter på alle vis. Han har levert over mange år og er langt mer allsidig enn de vi har nå. Lønnen kan derimot bli et problem..

 

Usikker på det, men vil tippe det er hvertfall omtrent det samme som vi solgte han for. Så la oss si £27-30m. At han er bedre på pasninger generelt sett enn samtlige av spillerene våre er utvilsomt. En annen ting med Fabregas er også hans evne til å løpe i bakrom. Noe kun Ramsey egentlig gjør av våre midtbanespillere (og kantspillere bortsett fra Walcott). Som førsteforsvarer er han også bedre enn Wilshere. Ingen tvil om det. Dog usikker på om han er noe bedre enn Cazorla der.

 

Cavani vil trolig koste £40m skal man tro ryktene. Han har jeg aldri hatt tro på at vil komme til Arsenal. Selv om jeg sikler etter å se han i Arsenal.

 

Vil heller se Benzema for å være ærlig hvis Cesc kommer tilbake. Ønsker meg helst Jovetic, men med Fabregas tilbake så er jeg usikker på om det er det optimale da Jovetic trolig er tiltenkt rollen som en falsk nummer 9, men han er vanvittig talentfull så skal heller ikke se bort ifra at de trolig også ville ha utviklet et meget godt partnerskap, men Jovetic (og Dzeko) har ikke helt den samme farten og bruddstyrken som Benzema har. Dog er både Benzema og Dzeko mer humørspillere enn Jovetic som jeg syntes alltid gir 100% selv om ting ikke stemmer for han. Han ble bla. utnevnt som kaptein allerede i en alder av 18 for Partizan. Personlig så liker jeg karakteren til Jovetic veldig godt. Han er en skikkelig profesjonell. Det samme kan ikke sies om Benzema hvertfall.

 

Når det gjelder Dzeko så er jeg bare usikker på han. Syntes ikke han har kommet til rette etter overgangen fra Wolfsburg. Uten tvil en god/meget god spiller, men usikker på om han er øverste hylle. Går også rykter om at City prøver å få i stand en bytteavtale med Napoli angående Dzeko og Cavani.

 

Uansett: La oss si at vi får inn Cesc, Jovetic (som ryktene er "sterkest" om), Gonalons, Adler og Williams. Selvfølgelig usannsynlig, men i så fall ville vi hatt et knallbra lag. På papiret er det hvertfall vakkert. Og på banen kan det bli enda vakrere om spillerene utvikler det samarbeidet som jeg håper de kan gjøre.

Adler

Sagna - Mertesacker - Koscielny - Gibbs

Gonalons - Ramsey/Arteta

Walcott - Cesc - Cazorla

Jovetic

 

Cesc er ypperste verdensklasse. Cazorla og Adler (Adler ble ranket til Bundesliga sin beste keeper på tross av at Neuer og Weidenfeller spiller der) er tett opp mot det samme. Walcott er dødelig foran mål, men har manglet en pasningsspiller som Fabregas/Jovetic som kan spille de pasningene han trenger. Samtidig er han under konstant utvikling og har bare blitt bedre for hver sesong som har gått. Attpåtil er Jovetic en spiller med potensiale som de fleste mener er skyhøyt og som er skreddersydd for dette laget etter min mening. Vi har da også spillere som Szczesny, Jenkinson, Vermaelen, Williams, Monreal, Wilshere, Ramsey/Arteta, Rosicky, Chamberlain, Podolski, Giroud og Gervinho i bakhånd.

 

Edit: Der scorte akkurat Dzeko for City gitt. Volley fra hjørnet av 16-meteren og i mål. God avslutning, men keeperen roter vel kanskje bittelitt. Hadde selvsagt vært fornøyd med Edin i sommer også. ;)

Link to comment
Share on other sites

Godt begrunnet Stefan. Selv har jeg sett for lite til Jovetic til å si så mye om han. At han er et talent utenom det vanlige er det hvertfall ingen tvil om.

 

Syns Dzeko har blitt misbrukt i City og syns han alltid presterer når han får sjansen. Problemet er nettopp at City har 5 offensive spillere som er meget forskjellige i stil og da er det ikke lett å holde alle fornøyde og kunne tilpasse spillet etter hvem som er på banen. Edin har avslutningsegenskaper som ingen andre i City har og tempoet hans er forbausende høyt. Et eksempel er kontringen mot oss i Ligacupen i fjor som fører til scoringen som sendte oss ut. Måten han stjeler ballen i egen forsvarssone, passerer en tackling før han setter full fart fremover er ekstremt imponerende og det er ingen av våre spillere som er i nærheten av å følge ham. Aguero avslutter med å putte, men målet er ene og alene Dzekos fortjeneste.

 

Fabregas bør være klubbens viktigste target dette året. Tror gutten hadde hatt godt av å komme hjem. Barca har ikke klart å hente ut det beste av ham og så lenge de aldrene Xavi og Iniesta spiller så vil Barca bli tregere og tregere i spillestilen. I år har de to nevnte herrer vært direkte svake i mange kamper og trekker tempoet ned så det holder. Vet ikke hvor mange ganger Fab har tatt løp for deretter bli stående i håpløs posisjon fordi ballen trilles på tvers. Barca har selv blitt sin verste fiende. Tror Gardiola innså dette og forsvant så raskt han kunne. Tiki taka fotballens tid er nok forbi på det aller høyeste nivået, men kan fungere mot dårligere lag. I Barca ville det vært umulig for Gardiola å skifte retning, derfor var det mest riktig å skifte klubb og dra til et land hvor neste generasjons fotball allerede har tatt plass.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at Dzeko blir misbrukt i City. Må si meg lite imponert over hvordan Mancini har brukt midlene han har hatt tilgjengelig og hvordan han har forvaltet spillermaterialet sitt. Ville selvfølgelig tatt imot Dzeko hvis han kom. At han er en målfarlig spiller er utvilsomt. Er også som du sier raskere enn man tror, men en stor andel av målene til Dzeko kommer jo også etter innlegg (som i går) i boks. Hvordan vil han klare å tilpasse seg Arsenal som ærlig talt legger ligaens dårligste innlegg? Ville trolig vært en god signering og vår beste spiss siden van Persie, men allikevel så ønsker jeg meg fortsatt helst Jovetic. :genius:

 

For å si det slik: Slipper Barcelona Fabregas så driter de seg ut noe vanvittig. Maken til drittklubb. Først kjøper de selve Kongen og spiller han ute på venstrekanten. Så kjøper de Fabregas og klarer faen ikke å bruke han heller. Vi får se hvordan det går med den klubben, men tipper de kommer til å falle litt nedover de kommende årene, men Messi alene vil nok være nok til at de kanskje klarer å beholde den spanske tronen på tross av dette.

 

Ellers: Vi har sikret oss en ny sponsoravtale med Emirates og samtidig sikret en ny draktavtale med Puma som skal være den største i England. Samtidig så er United, Chelsea og ganske sannsynlig City på utkikk etter en ny manager. Kanskje på tide at vi får se virkelige ambisjoner? Tiden er hvertfall rikelig moden nå og sjansen for å vinne ligaen neste sesong kan være rimelig stor hvis Wenger og Gazidis/Kroenke tar de riktige grepene i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Ellers: Vi har sikret oss en ny sponsoravtale med Emirates og samtidig sikret en ny draktavtale med Puma som skal være den største i England. Samtidig så er United, Chelsea og ganske sannsynlig City på utkikk etter en ny manager. Kanskje på tide at vi får se virkelige ambisjoner? Tiden er hvertfall rikelig moden nå og sjansen for å vinne ligaen neste sesong kan være rimelig stor hvis Wenger og Gazidis/Kroenke tar de riktige grepene i sommer.

Nå som Mourinho mest sannsynlig tar over Chelsea og Moyes United, så klarer jeg ikke å se hvorfor Mancini skal få fyken i City. De kan ta sitt tredje trofe på tre år, og har en solid sentrallinje i laget med Hart, Kompany, Y. Toure, Silva og Aguero. Når dette laget får tid på seg uten store utskiftinger hvert overgangsvindu kan de bli vanskelige også i Champions League. Hadde noen feil signeringen i sommer som gjorde at de ikke kunne forsvarere ligatittelen, men med araberne i ryggen med åpen lommebok så kan de enkelt melde seg på i kampen igjen.

 

For vår del kan dette slå positivt ut for første sommeren på lenge. Vi har få/ingen stjerner som blir linket bort og et godt fundament med teknikk, fysikk og løpskraft. Om vi hadde klart å forsterket med en spiller i hvert ledd - som kan gå inn i første 11'eren - skal jeg legge inn noen 100 lapper på at vi vinner ligaen 2013/14. Chelsea og United vil trenge "innkjøringstid" med ny trener og ny filosofi, og helt sikkert en del utskiftinger av spillermaterialet.

Link to comment
Share on other sites

Chelsea og United vil trenge "innkjøringstid" med ny trener og ny filosofi, og helt sikkert en del utskiftinger av spillermaterialet.

 

Tror ikke Chelsea vil trenge noen innkjøringstid med Mourinho. Han er en mester i å få ut det beste av spillerne med engang. Han vant jo ligaen i sin første sesong i Chelsea.

Link to comment
Share on other sites

Nå som Mourinho mest sannsynlig tar over Chelsea og Moyes United, så klarer jeg ikke å se hvorfor Mancini skal få fyken i City. De kan ta sitt tredje trofe på tre år, og har en solid sentrallinje i laget med Hart, Kompany, Y. Toure, Silva og Aguero. Når dette laget får tid på seg uten store utskiftinger hvert overgangsvindu kan de bli vanskelige også i Champions League. Hadde noen feil signeringen i sommer som gjorde at de ikke kunne forsvarere ligatittelen, men med araberne i ryggen med åpen lommebok så kan de enkelt melde seg på i kampen igjen.

 

For vår del kan dette slå positivt ut for første sommeren på lenge. Vi har få/ingen stjerner som blir linket bort og et godt fundament med teknikk, fysikk og løpskraft. Om vi hadde klart å forsterket med en spiller i hvert ledd - som kan gå inn i første 11'eren - skal jeg legge inn noen 100 lapper på at vi vinner ligaen 2013/14. Chelsea og United vil trenge "innkjøringstid" med ny trener og ny filosofi, og helt sikkert en del utskiftinger av spillermaterialet.

 

Vel Mancini har vært horribel i Europa og med det laget han har til disposisjon har han virkelig ikke vært mye å skryte av. Til og med når han vant ligaen forrige sesong så var det på nære nippet på tross av at de har en spillerstall som går mang en gang ovenpå United sin stall blant annet. Har ellers gått masse rykter om at City vil prøve å hente inn Klopp, men heldigvis virker det som om de ikke vil lykkes da Klopp vil bli i Tyskland enn så lenge. Skal City ta steget opp så må de bli kvitt Mancini.

 

Chelsea vil som Kim sier neppe bruke noe særlig tilvenningstid med Mourinho tilbake ved roret, men Moyes derimot kan det ta litt tid med. Han vil plutselig måtte holde kontrollen over store stjerner og presset som følger ved å være manager for en storklubb som Manchester United. For å ikke snakke om at de er regjerende mestere. Tror det blir en knalltøff debutsesong for Moyes.

 

 

Tror ikke Chelsea vil trenge noen innkjøringstid med Mourinho. Han er en mester i å få ut det beste av spillerne med engang. Han vant jo ligaen i sin første sesong i Chelsea.

 

Stemmer det der, men han gjorde/gjør alltid store utskiftninger i sin første og andre sesong. Usikker på om han vil få samme backing av Roman denne gangen. Personlig er jeg også usikker på om faktisk Mourinho er interessert i å gå tilbake til Chelsea etter hvordan han ble behandlet forrige gang.

Link to comment
Share on other sites

 

Tror ikke Chelsea vil trenge noen innkjøringstid med Mourinho. Han er en mester i å få ut det beste av spillerne med engang. Han vant jo ligaen i sin første sesong i Chelsea.

Syntes bare at spillermaterialet som Chelsea har nå tyder på at laget vil trenge litt tid for å få det slik som Mourinho liker å spille. De savner sårt en skikkelig målscorer på topp, noe som kan dekkes hvis ryktene om Falcao er korrekte. Hvis ikke må han få opp prestasjonene til Torres og Ba. Den offensive midtbanen er imponerende, men Lampard, Ramires, Mikel og Luiz bak er mer ustabile.

Link to comment
Share on other sites

Kan være jeg tar feil, men har vi ikke en tilbakekjøpsklausul på Fabregas? Hvis han ønsker seg tilbake bør i så fall denne aktiveres!

 

Mener klausulen sier at hvis Barcelona velger å selge Fabregas, så skal vi ha førsteretten på ham, og da til den prisen som vi selv fikk for ham.

Link to comment
Share on other sites

De skylder oss penger for Henry, Hleb, Fabregas og Song hvis jeg husker riktig.

 

Henry og Hleb avtalen er nok avbetalt. Men man må huske at Barcelona ikke "skylder" oss penger slik mange påstår. Barcelona kjøper nesten alltid sine spillere på nedbetaling over et par år (pluss, minus). Dette er jo noe Arsenal har akseptert, og Arsenal mottar penger for salgene hver eneste måned fra Barcelona.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Mener klausulen sier at hvis Barcelona velger å selge Fabregas, så skal vi ha førsteretten på ham, og da til den prisen som vi selv fikk for ham.

Her skal jeg være forsiktig, men jeg mener å huske at vi skal ha førsterett på kjøp og til halv pris av det som er avtalt pris. Velger Arsenal å ikke kjøpe skal de ha 50% av kjøpesummen.

 

Dette husker nok andre bedre enn meg, håper noen kan grave frem fakta her.

Link to comment
Share on other sites

Her skal jeg være forsiktig, men jeg mener å huske at vi skal ha førsterett på kjøp og til halv pris av det som er avtalt pris. Velger Arsenal å ikke kjøpe skal de ha 50% av kjøpesummen.

 

Dette husker nok andre bedre enn meg, håper noen kan grave frem fakta her.

Ut fra det jeg kan finne på nettet så ser 50% ved salg til annen klubb ut til å stemme. Jeg finner derimot ikke noe klart svar på hvor mye Arsenal eventuelt må betale ved benyttelse av forkjøpsretten.

Link to comment
Share on other sites

 

Ut fra det jeg kan finne på nettet så ser 50% ved salg til annen klubb ut til å stemme. Jeg finner derimot ikke noe klart svar på hvor mye Arsenal eventuelt må betale ved benyttelse av forkjøpsretten.

Det burde jo i såfall være 50% siden 50% av summen skal til Arsenal uansett. Spørsmålet ligger vel i om Arsenal skal ha en forkjøpsrett ved videresalg eller ikke. Jeg mener å huske at de har det, men finner det ikke i klartekst noe sted.

Link to comment
Share on other sites

Det burde jo i såfall være 50% siden 50% av summen skal til Arsenal uansett. Spørsmålet ligger vel i om Arsenal skal ha en forkjøpsrett ved videresalg eller ikke. Jeg mener å huske at de har det, men finner det ikke i klartekst noe sted.

Det er vel greit å først presisere at denne påstanden om tilbakekjøpklausul og andel ved videresalg til en 3. klubb kun er rykter og ikke noe annet. Jeg finner mye skriverier om det, men ikke noe konkret fra Arsenal sin side om dette. Når spillere blir "solgt" fra en klubb til en annen så blir kontraktene normalt hemmeligholdt og det som kommer ut i media kan være lekkasjer innen en av klubbene, lekkasje fra spilleren eller hans omkrets eller ryktene kan være rent oppspinn.

I tilfellet Fabregas så velger jeg å tro på ryktene, dette baserer jeg på at han i sin tid ble solgt for en relativt "rimelig" penge (påstås det).

 

Så til summer og prosenter. At Arsenal skal betale 50% (av den opprinnelige salgssummen) er som sagt spekulasjoner og en tilbakekjøpsklausul kan komme i mange varianter, her tenker jeg generelt og ikke bare innen fotballverden.. En variant er at den som har forskjøpsrett må matche høyeste bud for at klausulen skal gjelde. En annen variant er at det blir satt en fast sum/prosent ved gjenkjøp, og på rene "varer" så kommer bruk ofte inn. Denne kan selvsagt ikke overføres direkte til menneskelige relasjoner, men den kan til dels være aktuell hvis en vare/spiller i utgangspunktet blir solgt under markedsverdi og at den opprinnelige selger da skal ha en fordel ved tilbakekjøp.

Det er vel greit å si at det på mange måter hører ut som "slavehandel" når vi snakker om kjøp og salg av spillere, men det er den gjengse måten å si det selv om det handler om å kjøpe ut en arbeidkontrakt. Noe som også skjer i arbeidslivet ellers der en person har en gjensidig tidsavgrenset kontrakt som begrenser muligheten til å bryte den for å gå til en konkurrerende bedrift.

 

Tilbake til Fabregas og summer/prosenter. 50% av salgsum betyr ikke for meg halvparten av det beløpet som Barcelona forhandler frem ved salg til en 3. klubb, men derimot 50% av den eventuelle fortjenesten som Barcelona ville få ved et slikt salg. Selger Barcelona med tap, så antar jeg at Arsenal ikke vil ha rett på noe som helst. Og det kan være lønnsomt for Barcelona å selge med tap fremfor at Arsenal skal benytte forkjøpsretten.

Et tenkt ekempel. Det sviver flere salgssummer, men la meg ta en fiktiv salgsum på £30 mill. Ved tilbakekjøp med grunnlag i 50% vil Arsenal måtte betale £17.5 mill. Ved et salg til en tredjeklubb på £20 mill, så vil Barcelona i utgangspunktet selge med tap, men det er likevel bedre butikk enn å selge til Arsenal.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...