Jump to content

2012.10.06 West Ham B


Mr Chapman

Recommended Posts

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Dette var en herlig seier :) 3 poeng på Upton Park er ikke en enkel oppgave, men vi klarte det med bravur.

 

Giroud var banens beste i mine øyne. Han jobber utrettelig i samfulle 90 minutter +. Han viser i flere situasjoner at han er råsterk, og det er mange midtstoppere som skal få slite med han i løpet av sesongen. Han gjøre mange smarte løp og bevegelser, og er veldig involvert i det som skjer i siste tredjedel av banen. Så får vi håpe at målet hans i dag bare er det første av rekken av mange gledelige øyeblikk for den sympatiske og hardtarbeidende franskmannen denne sesongen. Om han ikke blir toppscorer i klubben, er jeg overbevist om at han kommer til å være helt der oppe når det kommer til antall målpoeng.

 

Og så vil jeg dra frem Mertesacker, men ikke i positiv forstand. Wenger fikk mye tyn for å ikke ta med Per i startoppstillingen mot Chelsea. Kritikerne fikk blod på tann når Koscielny og Vermaelen gjorde en dårlig jobb sammen. Per fikk starte kampen i dag, og hadde i mine øyne en dårlig dag på jobben. Når de fleste her inne skal beskrive Per, så snakker de om duellstyrken og hans evne til å styre forsvaret. I mine øyne sviktet han på begge deler i store deler av kampen. På målet imot var han fullstendig på bærtur. I den situasjonen skal han fungere som sikring for Ramsey, men er ikke i nærheten av å gjøre jobben sin. I tillegg finner jeg det underlig at en spiller som er så høy som Mertesacker taper så mange hodedueller som han gjør. Han vant vel ikke en eneste hodeduell mot Carroll i dag. Jeg synes også han utgjør en veldig liten trussel på offensive dødballer.

Link to comment
Share on other sites

Godt gjennomført kamp. Jeg hadde aldri trua på seier etter at West Ham scoret og vi virkelig begynte å se konturene av primitiv Allardyce-fotball. I tillegg produserte vi heller ikke så mange målsjanser. Derfor smakte det ekstra godt med tre mål og tre poeng. Det som en gang var ett lag som sløste med sjanser fremstår nå som ett effektivt lag.

Link to comment
Share on other sites

Er vel noe ambivalent i min vurdering av kampen, tross de tre poengene. Er selvsagt glad for poengene, men.....

 

Åpningen av kampen er så overlegen at det kunne bare ikke vare, men problemet når vi roer ned litt så roer vi av og til litt for mye.

 

Målet til WH er en fin enkeltmannsprestasjon, men hvor er midtforsvaret (ja, du min navnebror Per). Ellers utover i kampen så skal vi glede oss over mangelen på avslutningsferdigheter hos West Ham, for vi kunne ha fått flere i mot.

 

Straffen (manglende) som har blitt nevnt både her og av kommentator, vil jeg ikke klage så mye over. At det er en forseelse er greit nok, men når de fleste av oss (noen har selvsagt ekstra gode øyne) må se både en og to repriser med nærbilde for å konstatere dette faktumet, ja da finner jeg det urimelig å klage på dommeren for at han ikke klarer å se dette som en sikker forseelse.

 

Mot slutten av kampen så viser Arsenal hva de kan (når de vil), med sjanser og nydelige mål.

 

Men en ting forundrer meg litt, og det er ikke bare i denne kampen. Hvorfor er Arsenal så ineffektive på hjørnespark (offensive)? På meg virker det som at motstander vinner de fleste duellene i feltet, og svært få hjørnespark kommer i nærheten av å være "farlige". Er det cornertakeren (St. Cazorla) eller er våre høye menn inne i feltet svake på hodet eller dårlige til å finne de rette posisjoner?

Link to comment
Share on other sites

Dette var en herlig seier :) 3 poeng på Upton Park er ikke en enkel oppgave, men vi klarte det med bravur.

 

Giroud var banens beste i mine øyne. Han jobber utrettelig i samfulle 90 minutter +. Han viser i flere situasjoner at han er råsterk, og det er mange midtstoppere som skal få slite med han i løpet av sesongen. Han gjøre mange smarte løp og bevegelser, og er veldig involvert i det som skjer i siste tredjedel av banen. Så får vi håpe at målet hans i dag bare er det første av rekken av mange gledelige øyeblikk for den sympatiske og hardtarbeidende franskmannen denne sesongen. Om han ikke blir toppscorer i klubben, er jeg overbevist om at han kommer til å være helt der oppe når det kommer til antall målpoeng.

 

Og så vil jeg dra frem Mertesacker, men ikke i positiv forstand. Wenger fikk mye tyn for å ikke ta med Per i startoppstillingen mot Chelsea. Kritikerne fikk blod på tann når Koscielny og Vermaelen gjorde en dårlig jobb sammen. Per fikk starte kampen i dag, og hadde i mine øyne en dårlig dag på jobben. Når de fleste her inne skal beskrive Per, så snakker de om duellstyrken og hans evne til å styre forsvaret. I mine øyne sviktet han på begge deler i store deler av kampen. På målet imot var han fullstendig på bærtur. I den situasjonen skal han fungere som sikring for Ramsey, men er ikke i nærheten av å gjøre jobben sin. I tillegg finner jeg det underlig at en spiller som er så høy som Mertesacker taper så mange hodedueller som han gjør. Han vant vel ikke en eneste hodeduell mot Carroll i dag. Jeg synes også han utgjør en veldig liten trussel på offensive dødballer.

For meg er det aldri duellstyrken til Per som har vært hans sterkeste side- Mannen har alltid tapt bøttevis av dueller i lufta til tross for at han er fotballens svar på Eifell Tårnet. Det er smartnessen og det lange beinet som alltid kommer i veien for angripende lag som er den store styrken til tyskeren, han har minst 2 kampavgjørende inngrepner i egen boks i dag. Ja, han taper stort sett alle dueller med hesten Carrol, men gjør for meg en god kamp, han styrer den bakre fireren godt til tross for at lagets kapteins er hans makker. Han gjør en kanskje lite imponerende jobb på målet til Diame, men hvem hadde forventet den avslutningen? Alt i alt forertrekker jeg Merte foran både Kosc og Vermaelen any day.

Link to comment
Share on other sites

Vi gir vel West Ham's sitt andre tap på 20 hjemme kamper?! Ellers så er det godt å se Arsenal i gult igjen! Meget glad på vegne av Giroud, og hvilken spiller vi har i Cazorla?!! Dette er den første kampen han holder koken i samtlige minutter, og takker han og resten av laget med en fin bursdags presang :)

Link to comment
Share on other sites

For meg er det aldri duellstyrken til Per som har vært hans sterkeste side- Mannen har alltid tapt bøttevis av dueller i lufta til tross for at han er fotballens svar på Eifell Tårnet. Det er smartnessen og det lange beinet som alltid kommer i veien for angripende lag som er den store styrken til tyskeren, han har minst 2 kampavgjørende inngrepner i egen boks i dag. Ja, han taper stort sett alle dueller med hesten Carrol, men gjør for meg en god kamp, han styrer den bakre fireren godt til tross for at lagets kapteins er hans makker. Han gjør en kanskje lite imponerende jobb på målet til Diame, men hvem hadde forventet den avslutningen? Alt i alt forertrekker jeg Merte foran både Kosc og Vermaelen any day.

 

Helt enig.

 

Vermaelen fungerer også langt bedre med Mertesacker som partner. Er enig i at Mertesacker gjør en litt laber jobb på målet til West Ham, men ellers syntes jeg han var vår beste forsvarsspiller. Taklingen på 1-1 er bare herlig og dødsviktig.

Link to comment
Share on other sites

"En litt laber jobb" er en fin understatement Stefan.. Det er jo direkte forferdelig det han gjør. Mulig han innser at han er for langt unna og dermed skjønner at det er vanskelig å komme opp i Diame. Mulig Per da velger å sjanse på at han skal slå et innlegg bakover i stedet for å skyte og i desperasjon løper ut for å avskjære et evntuelt innlegg. Jeg kan hvertfall ikke forstå det på en annen måte. Det er noe av det verste jeg har sett av en midtforsvarer på lang tid fordi han bevisst løper bort fra en spiller i scoringsposisjon. Tabber og feil som Kosc gjør mot Torres kan ikke sammenlignes med denne.

 

Cazorla meget god i går, men er best når han er direkte. Jeg syns at det til tider blir vel mye dilling og dulling med ball på midten og dette trekker ned tempoet. Han har ikke evnen Cesc hadde til å åpne opp ett låst forsvar, men han har en utrolig evne til å finne spillere som er på løp når det er bevegelse og kaos. Cesc var ekstremt effektiv i sin spillestil og der har Cazorla noe å hente. Når det er sagt så skal jeg igjen understreke at han er en fantastisk spiller og skuddteknikken hans er bare helt utrolig. I går jukser han litt i det defensive arbeidet og da har han krefter som holder i 90 minutter. Tidligere har han vært veldig sliten etter ca 80 og ikke klart å holde nivået hele veien inn. I går var West Ham såpass svake i spillet at Arsenal ikke trengte å jage ball annet enn etter stussene fra Carroll.

 

Ang Corroll: Det tok 75 minutter før Arsenal la en spiller foran og en spiller bak Carroll både på utspill, oppspill og dødballer. Da forsvant han ut av kampen med en gang. Han var den eneste spilleren de siktet på hele kampen. Kan rett og slett ikke skjønne hvorfor de ikke gjorde dette trekket tidligere. Med en mann foran kan ikke Carroll komme opp med 3 skritt satsen sin og får dermed bare dyttet på ballen med hodet i stedet for å styre headingene sine som han klarer når han satser riktig.

Kan noen huske om Carroll slo en eneste passning eller klarte å rive seg løs etter å ha mottatt ballen langs bakken i går? Jeg kan huske at han slår 2 pass etter å ha tatt ned ballen på brystet, men kan faktisk ikke huske passninger fra ham i åpent spill. Må se det på nytt. Han gjorde det nok, men jeg kan ikke klare å komme på en eneste situasjon. I såfall er det grusomt dårlig fra Arsenal at de lar en spiller få så mange sjanser med så begrensede midler.

Link to comment
Share on other sites

Sett kampen nå, venstrebackene, keeper og Gervinho kan mer enn de viste. (Generell usikkerhet fra Mannone og en del rare handlinger)

Ellers er jeg veldig fornøyd, målet til Cazorla er ganske "merkelig" om du ser på rotasjonene til ballen når den er i lufta, ligger nesten helt stille og det er ikke ofte noen scorer med venstrefoten på førstetouchen derfra. Nydelig. Jenkinson fortsatt en av våre sterkeste til tross for litt svakere enn de siste kampene, Sagna sin jobb har blitt vanskeligere..

Link to comment
Share on other sites

Det er mye som er artig å lese her på forumet. F.eks hvis noen skriver at spiller x gjorde en dårlig jobb, så slenger en hel haug seg på. Ofte får jeg inntrykk av at folk er redde for å framstå som ikke fotballkyndige, det er best å være enig med flertallet (og akkurat derfor savner jeg debattanter som Dannialdo, Rotteh og Mee and Bertie).

 

Nå startet (tror jeg) RP7 med kritikk av Mertesacker og det er helt greit. RP7 er en fantastisk debattant og jeg har meget stor respekt for hans innsikt og kunnskap om fotball og vårt kjære Arsenal.

 

Mertesacker får kjeft for baklengsscoringen og jeg er ikke enig i at han gjør noe feil der. Nå har jeg ikke tilgang til videoklipp på jobb og jeg har bare sett scoringen et par ganger i løpet av kampen. Slik jeg ser det så gjør han som han alltid gjør, og som jeg håper han fortsetter å gjøre i framtiden. Ramsey dekker denne Diame og står helt korrekt i forhold til motspiller og normalt skal han klare å sinke framdriften til motstanderen, som dessverre får til en fantastisk finte som jeg mener gikk mellom beina på Ramsey. Sjansen for at det skal lykkes er helt minimalt og det gjør at Diame får en luke og skuddmulighet fra en meget vanskelig vinkel. Mertesacker står langt unna og kan ikke rekke fram til Diame og blokkere skuddet og gjør det han alltid gjør når han ikke kan være i optimal posisjon, han søker mot nest beste posisjon som var klar til å blokkere innlegg/passning inn i vår sektstenmeter. Altså, han er for langt unna til å blokkere/stoppe skuddet og istedet for slik Vermaelen og Koscielny har en tendens til å gjøre, nemlig i å selge seg i ingenmannsland, så er han klar til å stoppe innlegg inn. Helt riktig etter mitt syn, skuddet må komme og det kommer fra en vanskelig posisjon og der har han intet annet valg enn å stole på egen keeper (som vokser kamp for kamp, forventer at Szcz starter på benken når han blir frisk). Dessverre får han til en kanonavslutning.

 

Mertesacker gjør det samme senere i kampen og merkelig nok får han ikke kritikk fra noen for det. En WH spiller er på løp mot vår venstre stolpe og Mertesacker er på hestesprang litt i etterkant. WH spilleren har mulighet til å ta skudd i keeperhjørnet og Mertesacker ser at han ikke klarer å stoppe skudd fra nærmest død vinkel så han stopper og sikrer at motspilleren ikke vender tilbake og får en kjempesjanse. WH spilleren prøver på det og Mertesacker klarer på glitrende vis.

 

Visst tapte han mange hodedueller mot Carroll, som er en bedre hodespiller. Ingen overraskelse der. Men stort sett var Carroll så hardt presset at det var dårlig adresse på hans hodeflikk.

 

Mertesacker gjorde en god kamp igjen og jeg tar det for gitt at han starter neste kamp også.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interessant å se en statistikk over hodedueller mellom Carroll og Vermaelen/Mertesacker i denne kampen. Såvidt jeg la merke til var det først og fremst Vermaelen som tapte alle duellene mot Carroll, ikke Per. Men det er ikke alltid like lett å registrere dette underveis i matchen. Har ikke gått i gjennom kampen ennå.

 

Enig i at Per gjorde en ny, bra kamp. Er helt klart vår beste midtstopper - hvert fall for øyeblikket. Det jeg liker med han er at han leser spillet godt nok til å avverge faren, før det i hele tatt oppstår noe fare. Altså at han stopper angrepene til motstanderne mye tidligere enn det Kos/TV er i stand til.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at Per gjorde en ny, bra kamp. Er helt klart vår beste midtstopper - hvert fall for øyeblikket. Det jeg liker med han er at han leser spillet godt nok til å avverge faren, før det i hele tatt oppstår noe fare. Altså at han stopper angrepene til motstanderne mye tidligere enn det Kos/TV er i stand til.

 

Jeg er så enig, så enig. Mertesacker er en av de mest behagelige stopperne vi har hatt de siste årene. Han har en egen evne til å bryte foran, før det blir farlig. Det gjør at vi supportere slipper å sitte med hjerte i halsen annethvert angrep...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder duellene Carroll vs Per/TV så synes jeg det er rart at ingen, inkludert tullingen som kommenterte kampen som satt der "Carroll har nå 2-0 på Per", sier noe om Girouds duellspill. Jeg synes han var like dominant der. Collins og Reid ble pissa på. Per er forresten ingen super hodespiller til tross for høyda. Han kunne like gjerne vært 180 cm og klart seg minst like bra.

 

Angående 0-1-målet så er jeg helt enig med Tapapa. Per har to valg. Stupe inn i en blokkering eller stenge av 45 grader. Skudd fra så spiss vinkel skal keeperne ta, men i dette tilfellet fikk Diame drømmetreff.

Link to comment
Share on other sites

Per er forresten ingen super hodespiller til tross for høyda. Han kunne like gjerne vært 180 cm og klart seg minst like bra.

 

Per en en meget god hodespiller. Jeg stiller meg forøvrig tvilende til påstanden om at han hadde klart seg minst like bra i hodedueller hvis han var 16 cm kortere.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at Per ikke er en slags drapsmaskin til tross for høyden hans. Han er den smarte typen. Typen som leser spillet og bryter foran. Derfor kunne han like gjerne vært 180. Jeg synes faktisk han er svak i duellspillet høyden hans tatt til betraktning.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at Per ikke er en slags drapsmaskin til tross for høyden hans. Han er den smarte typen. Typen som leser spillet og bryter foran. Derfor kunne han like gjerne vært 180. Jeg synes faktisk han er svak i duellspillet høyden hans tatt til betraktning.

 

Enig, han er tross alt 198 men ser ut til å ikke eie spenst, det ser vi også på dødballer fremover hvor lite farlig han er.

Bortsett fra det er det en meget trygg kar å ha i midtforsvaret, som alltid holder tilbake når Vermaelen får akutt angrepslyst.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye som er artig å lese her på forumet. F.eks hvis noen skriver at spiller x gjorde en dårlig jobb, så slenger en hel haug seg på. Ofte får jeg inntrykk av at folk er redde for å framstå som ikke fotballkyndige, det er best å være enig med flertallet (og akkurat derfor savner jeg debattanter som Dannialdo, Rotteh og Mee and Bertie).

Enkelte debattanter her som har litt mer respekt og folk ofte sier seg enig med vedkommende av den grunn. Savner Dannialdo mest av de nevnte, sa alltid ting rett ut og selv om mange klagde på norsken hans var det leselig. Personlig bruker jeg å sitte å notere involveringer mens kampen pågår og av den grunn får ofte spisser eller forsvarere mest kritikk av meg. Mot WHU var Gibbs, Mannone og Gervinho svakest etter mine notater.

Link to comment
Share on other sites

Enig, han er tross alt 198 men ser ut til å ikke eie spenst, det ser vi også på dødballer fremover hvor lite farlig han er.

Han klarte å vende opp i feltet mot WHU da, men synes det er rart at vi alltid spiller dødballene mot han, han har ikke særlig med spenst eller prestasjon, som regel bøyer han seg og lukker øynene når han skal heade dødballer offensivt.

Link to comment
Share on other sites

Han klarte å vende opp i feltet mot WHU da, men synes det er rart at vi alltid spiller dødballene mot han, han har ikke særlig med spenst eller prestasjon, som regel bøyer han seg og lukker øynene når han skal heade dødballer offensivt.

Ja, ser ganske merkelig ut, ser ut som om han får hjerneslag å faller mot ballen.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye som er artig å lese her på forumet. F.eks hvis noen skriver at spiller x gjorde en dårlig jobb, så slenger en hel haug seg på. Ofte får jeg inntrykk av at folk er redde for å framstå som ikke fotballkyndige, det er best å være enig med flertallet (og akkurat derfor savner jeg debattanter som Dannialdo, Rotteh og Mee and Bertie).

 

Nå startet (tror jeg) RP7 med kritikk av Mertesacker og det er helt greit. RP7 er en fantastisk debattant og jeg har meget stor respekt for hans innsikt og kunnskap om fotball og vårt kjære Arsenal.

 

Mertesacker får kjeft for baklengsscoringen og jeg er ikke enig i at han gjør noe feil der. Nå har jeg ikke tilgang til videoklipp på jobb og jeg har bare sett scoringen et par ganger i løpet av kampen. Slik jeg ser det så gjør han som han alltid gjør, og som jeg håper han fortsetter å gjøre i framtiden. Ramsey dekker denne Diame og står helt korrekt i forhold til motspiller og normalt skal han klare å sinke framdriften til motstanderen, som dessverre får til en fantastisk finte som jeg mener gikk mellom beina på Ramsey. Sjansen for at det skal lykkes er helt minimalt og det gjør at Diame får en luke og skuddmulighet fra en meget vanskelig vinkel. Mertesacker står langt unna og kan ikke rekke fram til Diame og blokkere skuddet og gjør det han alltid gjør når han ikke kan være i optimal posisjon, han søker mot nest beste posisjon som var klar til å blokkere innlegg/passning inn i vår sektstenmeter. Altså, han er for langt unna til å blokkere/stoppe skuddet og istedet for slik Vermaelen og Koscielny har en tendens til å gjøre, nemlig i å selge seg i ingenmannsland, så er han klar til å stoppe innlegg inn. Helt riktig etter mitt syn, skuddet må komme og det kommer fra en vanskelig posisjon og der har han intet annet valg enn å stole på egen keeper (som vokser kamp for kamp, forventer at Szcz starter på benken når han blir frisk). Dessverre får han til en kanonavslutning.

 

Mertesacker gjør det samme senere i kampen og merkelig nok får han ikke kritikk fra noen for det. En WH spiller er på løp mot vår venstre stolpe og Mertesacker er på hestesprang litt i etterkant. WH spilleren har mulighet til å ta skudd i keeperhjørnet og Mertesacker ser at han ikke klarer å stoppe skudd fra nærmest død vinkel så han stopper og sikrer at motspilleren ikke vender tilbake og får en kjempesjanse. WH spilleren prøver på det og Mertesacker klarer på glitrende vis.

 

Visst tapte han mange hodedueller mot Carroll, som er en bedre hodespiller. Ingen overraskelse der. Men stort sett var Carroll så hardt presset at det var dårlig adresse på hans hodeflikk.

 

Mertesacker gjorde en god kamp igjen og jeg tar det for gitt at han starter neste kamp også.

Du er meg en herlig debattant Tapapa! :) Du skriver rett fra leveren og følger opp med analyser av meget god kvalitet. Alltid en fryd!

 

Jeg syns ikke Mertesacker gjorde sin beste kamp mot West Ham i helgen, men det har også å gjøre med at han selv har satt sin egen standard meget høyt. På målet til Diame syns jeg det er vanskelig å evaluere innsatsen hans av den enkle grunn at det egentlig endte med ett utenkelig utfall. Ramsey så ut til å ha kontroll, men marginer og flaks skapte en ekstraordinær situasjon som det for meg er vanskelig å bedømme som gammel stopper.

 

Det viktigste elementet i Per sitt spill er det at han er proaktiv i sin måte å forsvare på. Hans posisjonering og spillforståelse fører til at han forhindrer potensielle farligheter før de oppstår. TV5, Koscielny, Toure og Gallas var helt andre typer. Jeg mener disse spillerne er reaktive på situasjoner som oppstår og da kompenserer med fart, taklinger, innsats, armer og bein. Det kan være spektakulært og artig å se på (TV5 og Toure har jo vært blant mine favoritter) men det er sjeldent like effektivt som Per sin måte å forsvare seg på. Og det er nok på grunn av hans manglende fart at Per har tilegnet seg de ferdighetene han har i dag. Videre sprer han også en trygghet i forsvarsrekken, en luksus vi ikke har vært bortskjemte med de siste årene. For meg er Per førstevalget i midtforsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye som er artig å lese her på forumet. F.eks hvis noen skriver at spiller x gjorde en dårlig jobb, så slenger en hel haug seg på. Ofte får jeg inntrykk av at folk er redde for å framstå som ikke fotballkyndige, det er best å være enig med flertallet (og akkurat derfor savner jeg debattanter som Dannialdo, Rotteh og Mee and Bertie).

 

Nå startet (tror jeg) RP7 med kritikk av Mertesacker og det er helt greit. RP7 er en fantastisk debattant og jeg har meget stor respekt for hans innsikt og kunnskap om fotball og vårt kjære Arsenal.

 

Mertesacker får kjeft for baklengsscoringen og jeg er ikke enig i at han gjør noe feil der. Nå har jeg ikke tilgang til videoklipp på jobb og jeg har bare sett scoringen et par ganger i løpet av kampen. Slik jeg ser det så gjør han som han alltid gjør, og som jeg håper han fortsetter å gjøre i framtiden. Ramsey dekker denne Diame og står helt korrekt i forhold til motspiller og normalt skal han klare å sinke framdriften til motstanderen, som dessverre får til en fantastisk finte som jeg mener gikk mellom beina på Ramsey. Sjansen for at det skal lykkes er helt minimalt og det gjør at Diame får en luke og skuddmulighet fra en meget vanskelig vinkel. Mertesacker står langt unna og kan ikke rekke fram til Diame og blokkere skuddet og gjør det han alltid gjør når han ikke kan være i optimal posisjon, han søker mot nest beste posisjon som var klar til å blokkere innlegg/passning inn i vår sektstenmeter. Altså, han er for langt unna til å blokkere/stoppe skuddet og istedet for slik Vermaelen og Koscielny har en tendens til å gjøre, nemlig i å selge seg i ingenmannsland, så er han klar til å stoppe innlegg inn. Helt riktig etter mitt syn, skuddet må komme og det kommer fra en vanskelig posisjon og der har han intet annet valg enn å stole på egen keeper (som vokser kamp for kamp, forventer at Szcz starter på benken når han blir frisk). Dessverre får han til en kanonavslutning.

 

Mertesacker gjør det samme senere i kampen og merkelig nok får han ikke kritikk fra noen for det. En WH spiller er på løp mot vår venstre stolpe og Mertesacker er på hestesprang litt i etterkant. WH spilleren har mulighet til å ta skudd i keeperhjørnet og Mertesacker ser at han ikke klarer å stoppe skudd fra nærmest død vinkel så han stopper og sikrer at motspilleren ikke vender tilbake og får en kjempesjanse. WH spilleren prøver på det og Mertesacker klarer på glitrende vis.

 

Visst tapte han mange hodedueller mot Carroll, som er en bedre hodespiller. Ingen overraskelse der. Men stort sett var Carroll så hardt presset at det var dårlig adresse på hans hodeflikk.

 

Mertesacker gjorde en god kamp igjen og jeg tar det for gitt at han starter neste kamp også.

 

Bra innlegg Tapapa! Men det betyr ikke at jeg er enig;) Har nå sett scoringen mang en gang, i forskjellige vinkler. For å ta Ramsey sin innvolvering først. Her synes jeg absolutt ikke waliseren gjør som han skal. Rett før finten til Diame (ikke tunnel) så gjør Ramsey et lite, halvhjertet slags rykk mot Diame for å ta ballen og ligger også i utgangspunktet for nære Diame. Da blir det langt lettere for sistnevnte å drible Ramsey enn om han lå en halvmeter ish` lengre unna, hadde hatt mer "bøy" i knærna og sidestilt seg slik at angriperen ikke får skjære inn og bruke sitt beste ben. Dumt og helt unødvendig å skulle gå for ballen i den situasjonen der, bare å lede han ned motdørlinja. Tålmodighet! Det beste Diame da kunne fått til er et innlegg med skjeiva. Også mener jeg Jenkinson ikke burde vært så fokusert på kantspilleren som ligger helt ute på krittet og heller trukket lengre inn i banen og avskjært muligheten for Diame til å trekke inn bak Ramsey. Men når Ramsey gjør som han gjør så hadde det uansett blitt vanskelig for Jenko. Når det kommer til defensive valg og fotballforståelsen i dette aspektet av spillet, burde Wenger sette opp et kurs for Ramsey. "Foredragsholder" ? Mikel Arteta

 

Så til Mertesacker. Jeg sa under kampen at jeg mente det var en svak innvolvering og det står jeg for enda. Det er en vanskelig situasjon for enhver midtstopper, men jo flere ganger jeg ser målet jo mer rett og slett pysete (!) synes jeg inngrepen til Per er (bitesize-høydepunktene fra kampen på arsenal.com). Han nærmest hopper ut og vender ryggen til Diame noen millisekunder før skuddet kommer. Hadde han trodd det kom en 45-graderspasning ut, hadde han ikke hoppet på denne måten, ihvertfall ikke med ryggen til. Skal ikke si jeg har fasiten her, men for meg virker det krystallklart at Per er veldig lite lysten på å få den ballen rett i fleisen, magen eller rognpåsan, og derfor vender han den kroppsdelen som gjør minst vondt til,ryggen.. Liker Mertesacker veldig godt og er helt enig i at han bør være fast da han tilfører laget viktige egenskaper som TV5 og Kosci ikke har, men et av mine få ankepunkter mot tyskeren er nettopp denne noe fraværende tøffheten. Både i situasjoner som dette og i luftspillet skulle jeg gjerne sett han var mer aggressiv og fryktløs. Han leser spillet glimrende, men av og til kreves det at du også satser liv og lemmer/tar en trøkk for laget.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...