Jump to content

Hvilke endringer må gjøres i Arsenal for å gjenerobre Europa?


49 unbeaten

Recommended Posts

Jeg har lenge tenkt på hva som egentlig mangler i dagens tropp for at vi skal ta det siste steget til å vinne trofeer. Hvilke endringer i spillerstallen, trenerstaben og styret/eier må gjøres? Ja, jeg vet det er lett å komme med et slikt innlegg etter et tap hjemme mot Chelsea, men jeg har tenkt tanken etter hver eneste kamp de siste 4/5 årene. Utallige ganger har jeg irritert meg over at ting ikke blir gjort, eller kanskje til og med forverres for hvert år som går. Tenker da selvsagt på frustrasjonen jeg vet flere deler med meg rundt overgangsvinduene der nøkkelspillere forlater oss og nye spillere fra hyllen under verdensklasse på supermarkedet kommer inn. Tenker også på hvordan en såpass merittert trener som Wenger de siste årene ikke har klart å ta grep på de defensive problemene hvor spillerne våre fremstår som miniputter.

 

Oppskriften for å slå Arsenal har blitt så åpenbar at hvilket som helst lag med spillere som yter maksimalt tar poeng eller vinner mot oss. Martin O’Neill har kanskje mye av ”æren” for hvordan man skal stoppe oss ved å ligge tett i forsvar med spillere som avventer hver kontringsmulighet for så stikke kjeppen i hjulet når muligheten tilbyr seg. Kampen mot Chelsea er nok et eksempel på dette, bare med mye bedre spillere som alene kan skape uro i forsvarsrekken vår. Som Wenger selv sa etter kampen ” They had three shots on target and scored two goals, from soft set-pieces.” Da er det tydelig at vi har svakheter i måten vi fremstår som lag. Problemene starter nesten utelukkende som følge av slurv og balltap når vi kjører på offensivt og laget er i ubalanse. Jeg blir rett og slett skuffet over hvordan en såpass profesjonell klubb ikke klarer å ta grep. Noe er selvsagt gjort med Bould inn for å terpe forsvar, men dagens kamp var som sagt et eksempel på at vi fortsatt har en lang veg å gå.

 

Man kan jo også skylde på laguttaket denne gangen, men det blir for enkelt. Mertesacker kan umulig spille samtlige kamper, og Koscielny blir sett på som et av de største ”senutviklende” talentene i verden der han har tatt syvmilssteg etter overgangen fra Ligue 1. Det er en ting man kan si om hvordan laget fremstår, og det er mangel på stabilitet. Det er få klubber i verden som kan gå fra å slå Barcelona, Chelsea, Manchester City til å tape mot West Brom. Wigan og Exeter nesten i en og samme uke. Størsteparten av spillerstallen vår er individuelt sett gode nok for å spille på et vinnerlag, men det finnes fortsatt noen plasser hvor vi kvalitetsmessig har mye å gå på.

 

I disse dager hvor FIFA 2013 blir sluppet har jeg lyst til å trekke inn mitt siste innkjøp av spillserien, nemlig Fifa 2005. En ting var at jeg på den tiden var overlykkelig over bursdagsgaven fra min onkel som deler interessen rundt Arsenal. Men det hender faktisk ofte at jeg går tilbake og spiller akkurat det spillet enda, og da pga. av spillere som Lehmann, Campbell, Vieira, Henry og Bergkamp. Det var en sentrallinje som ingen lag har vært i nærheten av siden, selvsagt sett litt med arsenalbriller.Da kommer vi inn på posisjonene i dagens lag jeg mener vi aldri har fått erstattet etter de nevnte spillerne, og fortsatt sliter med. Almunia, Fabianski, Szczesny og Mannone er ikke i nærheten av å erstatte tyskeren som selv med tabber fremsto som en fryktet keeper. Samme kan man si i posisjonene til de fire andre jeg nevnte. Arteta/Diaby blir aldri noe Vieira, Koscielny og Vermaelen blir aldri på nivå med Campbell (Mertesacker nærmere pga. taktisk smarthet), og Giroud/Podolski blir aldri noe Bergkamp/Henry. Nå er det få spillere ute i verden som er på nivå med disse, men forbedringspotensialet fra dagens spillere finnes det flere av.

 

Skal man hevde seg med de beste kommer det til å koste, det er helt sikkert. Skal vi nok en gang kunne tiltrekke oss spillere som f. eks Falcao, Hummels og Neuer så må styret og Kroenke være villige til å bla opp. Hvis de ikke er villige til det så kommer vi inn på endringer i styret/eier. Det finnes garantert resurssterke og fornuftige investorer som vil være villige til å delta i videreutviklingen av klubben vår. Det finnes flere muligheter, enten med deleiere eller en full overtakelse av klubben. Usmanov har jo ganske tydelig ytret sitt ønske om å ta over klubben og frigjøre de midlene som skal til for å gjenerobre Europa. Det som har blitt sagt om en slik stor overtakelse er at klubben bare blir lik Chelsea, Manchester City og andre pengedopere. Dette er ofte de samme som hvert eneste overgangsvindu klager over manglende spillerkjøp og snevert bruk av penger. Penger som jeg stiller meg store spørsmål rundt er tilgjengelige når overgangene nærmer seg. Det er ganske bemerkningverdig at vi fortsatt ikke har passert £ 20 millioners grensen på overgangsmarkedet – noen vil selvfølgelig rose Wenger for god overgangsfilosofi, mens jeg heller mot manglende ressurser avsatt.

 

Slik jeg ser det så er det fortsatt 4/5 posisjoner hvor vi må endre/tilføye nytt spillermaterialet. På keeperplassen så har jeg aldri vært noen stor beundrer over Szczesny, og mener han taper flere poeng for oss enn han vinner. I midtforsvaret har vi tre gode alternativer når de er skadefrie, men bak disse så har vi ikke kvalitet som kan steppe inn og levere på nivået jeg forventer. Ramsey/Diaby er ikke noen defensive midtbanespillere og Arteta blir for lett der bak alene. Walcotts kontrakt er ikke forlenget, og ikke er han i den posisjonen Wenger bruker han noen spiller som er uerstattelig. Og på topp så er ikke Gervinho noen spiss! Giroud er god bare han blir brukt riktig, men filosofien i Arsenal står i strid til styrkene franskmanne besitter. Konklusjon blir derfor ny keeper, midtstopper, defensiv midtbane, ving og spiss - og da bedre enn de vi har i dag!

 

Meningen med dette innlegget er først og fremst å skape en konstruktiv diskusjon rundt hva dere mener det må endres på i dagens Arsenal. Mulig det er mange her inne som er svært uenig med meg, men noe av det jeg har skrevet er satt på spissen for å føre til større meningsutveksling. Altså, større konstruktiv diskusjon, jo gladere blir jeg.

 

Hvilke endringer mener du vi må gjøre innad i klubben for igjen og bli best i England og etter hvert Europa?

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at dette er skrevet etter et tap. Ja, keeperplassen er et problem, det kan jeg si meg enig i. Ny midtstopper? Kos og Vermaelen fungerer begge bra med tyskeren, er med hverandre de går dårlig, som fjerdereserve har vi en grei spiller i Djourou. Skjønner heller ikke hvorfor vi skal ha en ny ving og en ny spiss pdd, vi er godt dekket på vingen og om krise kan Podolski gå opp som spiss, vi trenger dog en av de. Jeg synes det var en krise at vi ikke fikk en ny defensiv midtbanespiller, men Diaby, Rosicky, Wilshere og Arteta har alle bra defensive fibre, så har vi spillere som Frimpong og Coquelin som kan gå inn. Synes ikke det er nødvendig heller.

 

Jeg mener vi er på riktig vei, hadde ikke tro på at vi skulle bli bedre defensivt med Bould, men det har vi.(Selv om det i dag er lett å tenke at Mertesacker er gud). Sist uke var vi bedre enn City borte og tapte i dag for Chelsea hjemme, men med mer ball og langt flere avslutningsforsøk. Det viser at vi er ganske jevne med fjorårets CL-mester og fjorårets PL-mester. Det lover godt. Det skal små endringer til for å gjøre dette til et mesterlag og aller mest vil jeg ha en signering til i samme gate som Arteta, Podolski og Mertesacker på keeperplass. En rutinert kar i sine beste fotballår som kan komme inn å ta over til Wojciech er klar.(Som helt klart har reddet langt flere poeng for klubben enn han har tapt, men sliter med skader og har hatt mye dårlige avgjørelser i det siste).

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om vi er så mye bedre defensivt eller om det er en formasjonsendring som har gitt bedre balanse i laget? Dessuten, med unntak av i dag, så har stopperne begrenset sine hodeløse løp fremover, som oftere gir oss kontringer og mål mot enn sjanser offensivt

.Vi trenger fremdeles bedre disiplin bak. Dessverre er Vermalen, vår kaptein, største syndebukk på dette feltet.

Link to comment
Share on other sites

Ny midtstopper? Kos og Vermaelen fungerer begge bra med tyskeren, er med hverandre de går dårlig, som fjerdereserve har vi en grei spiller i Djourou. Skjønner heller ikke hvorfor vi skal ha en ny ving og en ny spiss pdd, vi er godt dekket på vingen og om krise kan Podolski gå opp som spiss, vi trenger dog en av de.

Jeg ønsker en ny midtstopper som kan heve kvaliteten fra de vi har bak Vermaelen, Koscielny og Mertesacker. Djourou er en grei spiller som du sier, ikke noe mer, og Miquel er et talent og ok som 5. valg. Skal vi nå få en langtidsskade på en av våre 3 faste, så vil den spilleren som stepper opp som rotasjonsvalg være et klart svakere ledd i forsvaret og som kommer til å gi utslag på resten av forsvarsarbeidet. På vingplass så skrev jeg vell at jeg ønsket en ny spiller nå som Walcott ikke signerer en forlengelse av nåværende kontrakt som går ut etter sesongen. Med han ute sitter vi igjen med Oxlade-Chamberlain som Wenger har uttalt har en fremtid i midten, Podolski og Gervinho som kommer til å spille store deler av sesongen på topp og Ryo Miyaichi som er et talent på utlån. Jeg mener vi mangler en spiller her som kan yte noe over det vanlige og finne åpninger på kanten som dagens spillere ikke klarer. Spillertypen jeg tenker på er en Hazard, en Nani, en Nasri eller en annen som sammen med Cazorla kan stå for noe fremover og øke kvaliteten fra det vi har nå. På spissplass så ser jeg på Giroud som en perfekt plan B i kamper det fysikk og hodestyrke trengs, mens i kamper hvor mer tekniske finesser og individuelle ferdigheter er nødvendig så faller han igjennom og blir ensidig. Den spillestilen vi fortsatt har offensivt spiller etter at van Persie fortsatt er spydspissen vår, der forventningene om at han alene skal klare å trekke opp kaninen av hatten og vinne kampene for oss når resten av laget kjører seg fast. En ny spiss med mer ekstremferdigheter og gjennombruddskraft vil gjøre susen.

Link to comment
Share on other sites

Først må det sies at Arsenal FC er i rimelig bra shape både upsairs and downstairs, men likevel vipper pendelen i favør av kontoutskrifter til fordel for fotballtabeller. Vi har lenge hatt enere, men ikke et kollektiv å backe dem opp med. Nå kan det virke som vi har et bedre kollektiv, men vi har ikke lengre enere til å toppe det hele. Skal vi ta steget helt ut trengs begge deler samtidig, og for at det skal skje tror jeg vi trenger mer, for å si det på engelsk igjen - urgency at board level.

Link to comment
Share on other sites

Først må det sies at Arsenal FC er i rimelig bra shape både upsairs and downstairs, men likevel vipper pendelen i favør av kontoutskrifter til fordel for fotballtabeller. Vi har lenge hatt enere, men ikke et kollektiv å backe dem opp med. Nå kan det virke som vi har et bedre kollektiv, men vi har ikke lengre enere til å toppe det hele. Skal vi ta steget helt ut trengs begge deler samtidig, og for at det skal skje tror jeg vi trenger mer, for å si det på engelsk igjen - urgency at board level.

Kortsiktig ville det vært gunstig at Usmanov kom inn.

Beklager å mene det, for jeg ønsker det egentlig ikke. Stolt av filosofien vår, men skal vi til toppen måtte vi punget ut for Hazard - for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Kortsiktig ville det vært gunstig at Usmanov kom inn.

Beklager å mene det, for jeg ønsker det egentlig ikke. Stolt av filosofien vår, men skal vi til toppen måtte vi punget ut for Hazard - for eksempel.

Jeg tror det ville vært gunstig både kortsiktig og langsiktig om Usmanov kom inn med nye krefter. Det ville ikke vært synonymt med at klubben forlater den filosofien vi har i dag helt og begynner å kaste penger rundt oss etter alle som sparker en ball. Forskjellene vi ville fått se utad er at klubben kan lønne spillerne nærmere det nivået som dagens toppklubber har, samt at vi igjen kan være med å konkurrere om de spillerne med det lille ekstra i stedet for å måtte trekke oss ut med en gang Chelsea, naboene i Manchester og andre europeiske toppklubber kommer inn i forhandlingene. På lang sikt så vil vi helt sikkert få inn mer sponsorpenger når disse kontraktene skal forhandles, og kanskje kunne Usmanov som er godt kjent i markedet forhandlet oss frem til nivået Liverpool og Manchester United ligger på. Får vi inn bare £10-15 millioner mer årlig i sponsorpenger vil dette alene gi oss større konkurransedyktighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke det med Usmanov. Håper denslags ikke er fremtiden for toppfotballen. United forstod potensialet i det komersielle tiår før oss og andre, og har høstet fruktene av det i PL perioden. Oligarklaget og Sheikene er det ikke noen fornuft i å konkurrere med på deres premisser heller. Vi må konkurrere på våre premisser, men vi vegrer oss hele tiden for å gå ett skritt lenger. Det lille steget som skiller oss fra en og annen triumf innimellom og ingenting. For meg virker det som den sportslige agendaen settes av Wenger alene, og at styret ikke er premissettere på noen måte. De virker passive så lenge Wenger leverer godene på kontoutskriftene. Nå er det kanskje ikke så rart. Styret består av mennesker som er kommet dit hen i livet at det kanskje ikke lenger oser av iniativ og visjoner. Der er ingen Dein, heller ingen Fizman for den slags skyld. Det er et knippe eldre hedersmenn og to amerikanske forretningsmenn. For det er det de er. Hverken mer eller mindre. En sports tycoon og hans clerk. Styret hadde hatt godt av en innsprøytning med friskt og sultent blod med en fotballagenda.

Link to comment
Share on other sites

Wenger Fears Song Sale has Backfired After Gambling on Diaby

 

 

Arsenal manager Arsene Wenger is concerned that his gamble to rely on injury prone midfielder Abou Daiby could be costly come the end of the season.

Wenger allowed midfielder Alex Song to leave Arsenal in order to join Barcelona in the summer as he believed he had enough strength in depth to cope with the

loss of the Cameroon international.

......

This comes on the back of Diaby being ruled out of the Southampton match after picking up an injury with France and Wenger admits he may come to regret the decision come the end of the campaign. "Diaby's injury record is not good," Wenger told The Mirror. "I was concerned about him, of course. It was a gamble but I was calculating as well that Jack Wilshere was coming back. ......

We'll see overall if it was a good or bad decision at the end of the season."

 

Er`e mulig...

 

For å svare på spørsmålet i topicen må man innom flere "områder" ved klubben, men ett felt hvor det ihvertfall skurrer grundig for meg er disse gamblingene til Wenger....

Hvis en er lysten på å nå toppen er det særdeles lite lurt å holde på sånn. Dette har han gjort i mange år nå... Det får meg faktisk til å tvile litt på vinnerlysten til godeste AW. Han er en smart mann og burde skjønne viktigheten av å ha en bred stall med gode spillere. Vi er mange i antall på midten, men er de gode nok? (Minus Arteta og Cazorla)

 

Diaby.. say no more

Rosicky - Aldrende, også veldig skadeutsatt, ustabil i prestasjonene. (Edit. Forutenom vårsesongen stabilt under pari etter skadecomebacket)

Coquelin - PL-kampene kan vell telles på en hånd. Burde definitivt vært lånt ut for å få fler minutter.

Wilshere - Har vært skadet 14 mnd... Dumt å kalkulere med han da vell? Han må få tid

Frimpong - Skadeutsatt, holder han nivået? Han også også minimalt med erfaring med seniorfotball.

Ramsey - Svak fjorårs-sesong, glimtet til mot City, men personlig er jeg usikker på om han skikkelig vil slå til.

Og på toppen av dette så har Arteta opp gjennom sin karriere i PL vært nokså skadeutsatt han også.....

 

 

Nå virker det hvertfall å være liten tvil om at det var klubbens beslutning å selge Song og at det ikke hadde noe å gjøre med

spillerens ønske eller holdninger. Som det lenge var rykter om. Jeg mener det var en helt grusomt svak og dårlig avgjørelse, men

igjen så var det vell lommeboka som snakka fremfor de sportslige ambisjonene..... Huff (et annet punkt å sette fingeren på.

Mange her på forumet var raske med si at Song ikke var savnet mer etter fantomkampen til Diaby mot Liverpool, og at sistnevnte

er langt bedre enn kameruneren. Jeg kunne ikke vært mer uenig. Javisst Diaby har noen helt vanvittige kamper, men det hadde jaggu Song også!

Og Song leverer/leverte på et nokså jevnt bra nivå gjennom hele sesongen. Ikke som Diaby som går fra himmel til helvete fra en kamp til en annen,

og som gjennomsnittlig leverer prestasjoner langt under Song (min mening). Og en annen særs viktig faktor: Song var aldri skadet ! Han gav oss rundt 40 kamper

HVER sesong. Diaby har vell et gjennomsnitt på 17 hvis ikke jeg husker helt feil...... Å Wenger du Wenger....

Link to comment
Share on other sites

For å snakke for meg selv, jeg sa at Song var en relativt enkel spiller å erstatte i forhold til Cesc og RvP. Det er noe annet enn ikke savnet. Forøvrig har du nok helt rett, dette ser ut som nok et eksempel på at kontoutskriftene har forrang over ligatabellen med klar margin og Wenger leverte nok et overgangsvindu med overskudd og titalls millioner i bakhånd. Drar han denne sesongen også inn til CL spill er det ikke en kritisk røst i styret, men nok av kritiske røster i spillergruppen. Sagna har allerede raslet med sablene ......

Link to comment
Share on other sites

For å snakke for meg selv, jeg sa at Song var en relativt enkel spiller å erstatte i forhold til Cesc og RvP. Det er noe annet enn ikke savnet. Forøvrig har du nok helt rett, dette ser ut som nok et eksempel på at kontoutskriftene har forrang over ligatabellen med klar margin og Wenger leverte nok et overgangsvindu med overskudd og titalls millioner i bakhånd. Drar han denne sesongen også inn til CL spill er det ikke en kritisk røst i styret, men nok av kritiske røster i spillergruppen. Sagna har allerede raslet med sablene ......

 

Enkel vet jeg ikke, jeg kan strekke meg til enklere;) Synes han er en fenomenal spiller som de fleste lag ville slitt med å erstattet. Noen kalte han oppskrytt, jeg kaller han undervurdert.

Det som er synd er at han var og er en herremann som har behov for instruksjoner hva gjelder arbeidsoppgaver, dette fikk i altfor liten grad hos oss. Det ville gagnet laget utrolig mye hvis han fikk en mer

spesifikk rolle og vi i tillegg hadde hatt Arteta, Diaby og Cazorla. Og du er spot on med det du sier avslutningsvis. Så lenge han leverer god økonomi så spiller det liten rolle hva han gjør ellers. Som selvfølgelig er meget bekymrende...

 

Har lagt til et intervju med Dein. Legg spesielt merke til hva han sier etter 0.35 ut i videoen.

 

http://www.thebee.co.uk/news/national-sport/778984/dein-wenger-could-stay-for-many-years/

 

Han får som vi hører enorm tilfredsstillelse av å utvikle spillere fra "ingenting" til superstjerner, og dette visste vi jo, men kommer det i veien for klubbens muligheter til

å vinne titler? Etter salget av Song sa han : "We did our job and influenced Song`s career in a positive way"

 

Hvis det er dèt som er jobben hans/vår, så kommer det i høyeste grad i veien for våre tittelsjanser. Flamini, Cesc, Nasri, RvP og Song. Alle hentet som ungfoler - alle solgt "on top of their game" :/

Link to comment
Share on other sites

Lite å gjøre på en søndag så jeg har skrevet ned en del punkter om hva jeg mener må til for å bli best i Europa:

 

Forsvarsspillet:

Her har vi fortsatt mye å rydde opp i. Vi er etter min mening for sårbare og for lite organiserte/drillet ennå og de beste lagene vi møter i Europa kommer til å utnytte dette veldig. Det har vi sett før. Det skjer juniorfeil hvor vi ikke kan å markere spillere, for mye ballwaching og er også for ubalansert når vi blir kontret i mot.

I forhold til aggresivitet og press på ballfører har vi mye å lære av Barcelona. Å vinne igjen ballen er særdeles viktig i fotball og der synes jeg vi har mye å jobbe med ennå. Spesielt på midtbanen har det vært for svakt.

Men de gangene når gutta gir jernet og jobber knallhardt har vi sett at det fører til gode opplevelser på banen. Det gikk en f*** i spillerne og det ble jobbet knallhardt kampene ut. Snuoperasjon mot mot Tottene og Chelsea. 3-0 mot Milan på Emirates, overtidsseieren mot Newcastle og når vi slo Shitty 1-0. En strålende arbeidsmoral vi viste i disse kampene og det er sånn vi bør opptre i hver eneste kamp. Knallhard jobbing og glød gir resultater.

 

Samkjøring/samhold:

Laget må være samkjørt. spillerne må vite sin rolle og sammensetningen må være riktig. Vi har mange byttet ut mange spillere siste 1-2 årene og de nye trenger tid på å bli vant til Arsenal. Dette kommer til å ta tid. Relasjon/kjemi på banen er alfa/omega for å komme langt

"Spirit'en" som Wenger ofte nevner har jeg derimot tro på at vi har mye av. Ikke alltid det vises i kamp, men det virker som harmonien i laget og i garderoben er bra og det er mye mindre konflikter ala Gallas/Nasri/Toure.....Greedybayor/Bendtner for å nevne et par. Ikke alle kommer nødvendigvis overens på et lag, men så lenge de kan fungere sammen i laget og ikke skape noe grums som går utover spillet får man tåle det.

 

Taktikk:

Chelsea vant CL mer på taktikk og disiplin enn bra spill vil jeg si. Noen ganger fungerer det også (Hellas i EM f.eks.). Her har vel Wenger en del å lære. Aldri vært noen fantastisk taktiker. Spillerbytter, pressnivå, kynisme osv.

Her vil jeg også ta med balanse i laget som en viktig ting. Evnen til å holde igjen nok til at vi ikke blir sårbare defensivt, men samtidig ha løpskapasitet og driv til å bidra mye offensivt.

 

Spillestil:

Henger litt sammen med forrige punkt. Vi må bli mer uforutsigbare og ha en evne til å møte motstandere på flere måter. Omtrent alle lag i Europa vet hva de får når de møter Arsenal og flere har knekt koden også. Vi spiller nesten alltid på samme måte..uansett resultat/situasjon. Bra å ha en drillet stil, men hvorfor ikke ha 2-3 i det minste? Det er ikke alle kamper i CL vi får anledning til å styre kampen med mange pasninger og da må man kjøre en aggresiv defensiv stil og være mer kyniske. Funka delvis mot Barca, men vi var mye heldig som ikke slapp inn enda flere mål.

 

Flaks:

Ja, alle lag som vinner CL har en del porsjon flaks. Her leder vel Manure klart i flaksekvoten som vanlig, men de vant åkke som. Man kan bli rundspilt å likevel vinne på tilfeldigheter.

Trekningen av grupper og hvem man møter i cupspillet har jo også mye innvirkning selvsagt.

 

Spillertropp:

Her er det vel det har skortet for oss siste årene. Mister våre beste spillere av ulike årsaker. Spillersalg, langtiddsskader. Samtidig en del mangel på rutine og erfaring. Det har vært litt tynt og vi trenger enda mer kvalitet på benken. På nivå med Real, Chelsea, Shitty, Barca osv. Samtidig har det vært en del grums på keeperposisjon. Håper det løser seg nå.

I tillegg må vi slutte å gi spillere som ikke er gode nok og sjelden er på A-laget høye lønninger og heller kjøre en tøffere linje der. Bruk pengene på kvalitet i stedet. Hvorfor skal spillere som knapt er god nok for Wankership være i Arsenal å tjene £40.000-50.000 i uka?

Pengesituasjonen i forhold til Europacup er jo ganske vesentlig også. Vi har mye penger, sunn økonomi og holder hele tiden balansere i budsjettet.

Likevel....kanskje vi skulle vært enda litt tøffere på transfermarkedet for å sikre oss de aller beste spillerne? Å betale £25 mill. for en spiller er i noen tilfeller nødvendig for å få de beste spillerne. Der er vi ikke i nærheten engang og er vel den eneste toppseedede klubben i Europa som ikke gjør det. Jeg tror vi hadde tålt å satse LITT mer uten å måtte selve våre beste spillere først. Normalt hadde vi ikke fått Cazorla til £15 mill. Der var vi heldig!

Akkurat det lille ekstra kan være den lille glasuren på kaka som fører oss helt til topps...who knows?

 

Mentalitet:

Wenger skryter av at det ofte vises "mental strength" i laget, men her vil jeg si vi faktisk har vært ganske så skjøre de siste årene. I en å samme kamp kan vi være outstanding eller horribel. Dette sitter i topplokket og mange kamper hvor det gjelder som mest har vært preget av nervøsitet og usikkerhet blant spillerne fremfor ferdighetene. Da kan man være så god man vil hvis ikke trua og overbevisningen er tilstede. Vi har knapt noen som har vunnet titler før i troppen og det kan jo merkes innomellom.

Undervurdering av motstander har vi også sett tilfeller av. Det mener jeg er helt uakseptabelt. De sier det ikke er tilfelle, men vi ser det jo på banen innimellom.

Her kan vi også snakke om lojalitet og innstilling hos spillerne. Vi må ha spillere som VIL spille for Arsenal og har tro på at vi kan vinne titler. Er jo tross alt de som skal prestere utpå der og ikke trenerne (som ofte får kjeften).

Får vel noen ganger en feeling på at en del spillere bare utnytter Arsenal som klubb fordi de får sjansen i ung alder og stikker så fort sjansen/lønningene byr seg.

 

Vi har vært i CL-finalen èn gang og med litt tøffere satsing tror jeg vi kan komme dit igjen. Akkurat nå føler jeg vi mangler en del kvalitet og pondus til å nå dit..i forhold til våre konkurrenter.

Men hvem vet...mye rart har skjedd i denne turneringen siste årene. Klarer Chelsea å ta den pokalen bør vi også klare det. De ble jo tross alt nr. 6 i PL.

Det viser jo også at det er svært vanskelig å hevde seg i begge turneringer samtidig.

 

Kunne sikkert nevnt flere ting, men det får holde nå. :proud:

Link to comment
Share on other sites

Forsvarsspillet:

Helt enig.

Samkjøring/samhold:

Igjen, enig.

 

Taktikk:

Chelsea vant CL mer på taktikk og disiplin enn bra spill vil jeg si. Noen ganger fungerer det også (Hellas i EM f.eks.). Her har vel Wenger en del å lære. Aldri vært noen fantastisk taktiker. Spillerbytter, pressnivå, kynisme osv.

Her vil jeg også ta med balanse i laget som en viktig ting. Evnen til å holde igjen nok til at vi ikke blir sårbare defensivt, men samtidig ha løpskapasitet og driv til å bidra mye offensivt.

Uenig, Wenger har hele tiden vært en bra taktiker, ikke vært kynisk nok desverre, men firker som han har lært av tidligere feil, i går kom Koscielny på f.eks og vi var mindre lystne på å ta kontringer. Skrevet masse om Wengers taktiske dyktighet. Er ikke det han er flinkest på, men legger opp en ny taktikk hver sesong etter laget og har i år også vist at vi kan variere mer.

 

Spillestil:

Uenig igjen, mener at stilen med falsk nier på topp og den vi har med Giroud er helt forskjellige, skulle gjerne hatt en tredje å velge mellom dog.

 

Spillertropp:

Litt uenig, er ikke bredden det skorter på i årets utgave, mulig de beste elleve ikke er gode nok, men de på benken er ikke veldig langt bak de..

 

Alt i alt er jeg enig med det meste av det du skriver og synes du leverer et bra innlegg. +1

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan ta frem denne tråden igjen, men det er så mye å ta tak i at jeg rett og slett ikke gidder å skrive et lengre innlegg akkurat nå. Er helt fantastisk hvor mye ballinnehav og pasninger det går an å i en kamp uten å klare å gjøre noe fornuftig med den! Når man så analysen til Petter Myhre av kampen til United i dag mot Stoke så har vi vanvittig mye å gå på når det kommer til effektivt angrepsspill og trusler inn i boksen. Skal la aggresjonen synke litt før jeg fortsetter tråden...

Link to comment
Share on other sites

Etter å tenkt litt grunndigere gjennom kampen i går, og hvordan den står i stil med prestasjonene våre de siste årene så kom det frem en varselstrektant. For dette er absolutt ikke den første kampen vi taper på denne måten, og neppe den siste siden laget og Wenger ikke tar lærdom av feilene. Når man har ballbesittelse på over 70 %, og likevel ikke klarer å legge et press på motstander og skape EN god sjanse i løpet av drøye 90 minutter er direkte svakt og latterlig dårlig. Det blir bare dumt å klage på laguttaket når de samme spillerne tidligere har vært på høyde med Manchester City og Chelsea, samt valset over Southampton og gått seirende ut av møtet med West Ham på Upton Park. Den eneste forklaringen jeg finner på at vi klarer å gjøre denne feilen flere ganger hver eneste sesong, er laber mentalitet/undervudering av motstander og feil filosofi/kampplan. Selvfølgelig kan man argumentere med at en van Persie eller en Falcao på topp ville gitt et annet kampbilde, men de vi stilte med på topp har kvaliteter nok alene til å score mot ethvert lag i verden.

 

Så hva er da årsaken til at vi gjentatte ganger klarer å møte opp til kamp mot de antatt letteste motstanderne i ligaen med denne holdningen? Siden forrige tittel så har man fredet Wenger med argumentet at han bygger et nytt lag fra bunnen av, og med et atskillelig lavere budsjett enn motstanderne. Hvor lenge skal han få tid til å bygge dette laget da? Hver gang vi nærmer oss så selger vi unna stjernene og må starte på nytt. Denne sommeren var intet unntak - inn kom Podolski, Giroud og Cazorla og endelig så jeg på oss som en tittelutfordrer. Det derimot ble fort skrinlagt med salget av forrige sesongs to beste spillere, Song og van Persie. Likevel mener jeg at den spillergruppen vi besitter faktisk er mye bedre enn hva de får bevist. Da må vi inn på motivasjon og filosofi/kampplaner, og hvem er det som har hovedansvaret der tro? Det er på dette området jeg har vært kritisk til Wenger og hans evner til å motivere eller legge kampplaner etter hvilken motstander som vi møter. Ferguson får middelmådige spillere til å vinne ligatitler annethvert år og endrer formasjon nesten mellom hver kamp for å få det beste ut av laget i forhold til hvilken motstander dem møter. I går f. eks så møtte de Stoke som er kjent for hodestyrke og duellkraft, men likevel så satser han på å slå mange innlegg inn mot midten der Rooney, van Persie og Welbeck frustrerte Huth og Shawcross med deres mangler når de må ta ut spillere i bevegelse og som satser helhjertet på å vinne duellene. Vi derimot skal uansett om vi møter Barcelona eller Norwich spille på samme måte med å brodere oss gjennom midten, og når det ikke fungerer ender vi opp med pasningsspill på egen banehalvdel uten mål og mening. Tålmodigheten min til Wenger begynner å renne ut, og jeg klarer ikke å se at han klarer å endre sin filosofi og tankegang slik at vi igjen blir gjennombruddskraftig og en fryktet motstander.

 

Edit: må bare legge til at jeg har forelsket med i Jürgen Klopp og det han har gjort med Borussia Dortmund.

Link to comment
Share on other sites

Ein god manager klarer å få eit sett med spelarar til fungere i eit kollektiv som er minst like bra som summen av ferdigheiter til kvar spelar, altså 2+2=4. Ein topp manager klarer å få meir ut av ut av kvar spelar enn summen av ferdigheiter, altså 2+2=5. Vi har for tida ein manager som i fleirtalet av kampane får til at 2+2=4, men som overraskande nok også i mange kampar får til at 2+2=3 og i alt for få kampar får til at 2+2=5...

Link to comment
Share on other sites

Når man har ballbesittelse på over 70 %, og likevel ikke klarer å legge et press på motstander og skape EN god sjanse i løpet av drøye 90 minutter er direkte svakt og latterlig dårlig. Det blir bare dumt å klage på laguttaket når de samme spillerne tidligere har vært på høyde med Manchester City og Chelsea, samt valset over Southampton og gått seirende ut av møtet med West Ham på Upton Park. Den eneste forklaringen jeg finner på at vi klarer å gjøre denne feilen flere ganger hver eneste sesong, er laber mentalitet/undervudering av motstander og feil filosofi/kampplan. Selvfølgelig kan man argumentere med at en van Persie eller en Falcao på topp ville gitt et annet kampbilde, men de vi stilte med på topp har kvaliteter nok alene til å score mot ethvert lag i verden.

Bra innlegg, er visst slik at folk tror at vi kommer til å ha langt større sjanse i enhver kamp med Falcao eller Persie på topp, men de trenger minst EN sjanse for å score og det skapte vi ikke i går.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...