Jump to content

Pre-season 2012


bjornage

Recommended Posts

  • Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Fabianski som stod i mål. Klarte på tross av ekstremt få touch å nesten rote det til med en dårlig touch på et tilbakespill.. det var egentlig alt man så av mannen :P

Ikke sant

Ganske utrolig at vi taper denne kampen.

Målskårerne var hjemme - det var i grunn bra.

Hadde vi tapt med de på banen hadde jeg vært bekymret.

Link to comment
Share on other sites

God kamp av flere.

-Diaby imponerer i perioder med ekstremt tunge løp og gode gjennombruddspass, men blir sliten siste 10 og da faller intensiteten.

-Song starter vanvittig sløvt, men fra ca 30 til han går ut så dominerer han både offensivt og defensivt.

-Walcott virker å ha mer trykk i bena enn hva han hadde i lange perioder i fjor. Tør skyte, tør utfordre og ikke minst tør å ta de lange sugende løpene. Bommer stygt på 2-0 målet hvor både han og Jenkinson legger veien åpen for Kolarov.

-Gode løp av Gervinho, men han må score på de sjansene han skaper. Dårlige avslutninger gjør at han står med 0 i stedet for 4 mål på de to kampene som er spillt.

-Chamberlain er god 90% av tiden, men så roter han det til med elendige pass og hodeløs plassering defensivt som nesten gir City mål på kontringer. Uferdig, men et rått talent.

-Chamakh kommer inn og er veldig bevegelig og god som oppspillspunkt. Gode vegger, gode gjenlegginger og god i feltet. Skulle kanskje hatt straffe da Toure løper han ned i feltet. Det ødelegger hans mulighet for å få til en god avslutning. Hælflikken som setter opp Eastmond er klasse.

-Vermaelen virker roligere i hodet og bedre til å posisjonere seg. Mulig det skyldes at dette er en treningskamp og at han derfor er litt kaldere i toppen, men jeg håper dette skyldes Boulds inntreden.

-Gibbs god i lange perioder og jeg kan fortsatt ikke fatte at han ikke deltok i EM. En av de få engelske spillerene som evner å holde på ballen i mer enn 1 sekund. Spiller god fotball både offensivt og defensivt, men blir naiv mot Toure forut for 1-0 scoringen. Der må han bremse opp og blokkere spiller slik at Toure ikke kan spasere forbi ham i motsatt retning.

-Jenkinson sliter med plasseringen, men en mot en og i angrepsfasen er han god. To relativt gode avslutninger og flere gode kombinasjoner med Walcott og Diaby. Utrolig fysikk og har O2-kapasitet de aller fleste bare kan drømme om. Har mye fotball i seg og kan minne om en ung Dixon. Så får vi håpe utviklingen blir like også..

-Coquelin klarer seg bra og er en drivkraft fremover. Viser at toppfarten ikke er den beste da han blir fullstendig parkert av Tevez. Ellers god.

-Santos is all over the place.. Flink med ball, skaper sjanser, løper mye, men er fullstendig uten kontroll når det gjelder å etterlate rom og plass for motspiller. Man har diskutert Jenkinsons plasseringsproblemer, men det Santos drev med var langt verre. Gjorde det vanskelig for de tre på midten da han i et øyeblikk var ventre ving for i det neste skulle spille i 10er rollen. Morsom å se på, vanskelig å spille med..

-Arteta virket uinspirert og forsiktig. Har et stykke igjen til kampform. Håper det ikke er ankelen som hindrer ham. I begge kamper uvanlig svak i passene og mister ballen umotivert ved flere anledninger. Må ta mye av skylden for 1-0 målet.

-Eisfeld, Aneke, Afobe og Eastmond: gode innhopp og tør mye mot stjernene fra City. Spiller seg til sjanser og mister ikke ballen tiltross for håpløse baneforhold etter at de kom inn. Syns alle birdrar positivt.

-Miquel er veldig solid. Trygg, rask, beslutsom og smart. Han er langt foran sin engelske kollega som spillte i første omgang. Sistnevnte er en erkebritisk forsvarer og havner nok i Birmingham, Stoke eller lignende, førstnevnte har en stor fremtid hos oss eller i en spansk toppklubb. Håper noen har tuklet litt med DNA'et hans, ellers ser vi han nok i en rød og lilla trøye om noen år...

-Fabianski gjør en veldig god utrusing mot Kun som gjør at han chipper til side for mål, ellers helt arbeidsløs. Målene kan han ikke gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

-Gibbs god i lange perioder og jeg kan fortsatt ikke fatte at han ikke deltok i EM. En av de få engelske spillerene som evner å holde på ballen i mer enn 1 sekund. Spiller god fotball både offensivt og defensivt, men blir naiv mot Toure forut for 1-0 scoringen. Der må han bremse opp og blokkere spiller slik at Toure ikke kan spasere forbi ham i motsatt retning.

Enda merkeligere at han ikke får OL-ball for Storbrittania.. Takk for en god oppsummering av kampen jeg gikk glipp av pga jobb :)

Link to comment
Share on other sites

Da er Asiaturen over, og dette har i det store og hele vært slakke greier. Uten å gå inn på enkeltspillere vil jeg generelt si at det ligner skremmende mye på det vi har sett i lange perioder de siste årene. Vi har mye ball, men finner det forferdelig vanskelig å få den inn i motstanderens mål og desto lettere å slippe den inn i eget mål. Den defesive strukturen og for for så vidt de individuelle kvalitetene holder ikke. Her har Steve Bould en jobb å gjøre, for han har ennå ikke satt noe "fab four" preg på dette i det hele tatt. Vel, det er tid ennå, men klokken tikker mot sesongstart. Offensivt er det positivt å registrere at vi virker å være ørlite mer skuddvillige, men igjen er kvaliteten for dårlig.

 

Vi får sette vår lit til at et par uker med fulltallig tropp kan rette opp noe av dette. Tunge kropper etter hard trening, mye reising og representasjon gir ikke grunnlag for topprestasjoner, men vi må bare innse at vi må opp adskillige hakk prestasjonsmessig - og det fort - for at fjorårets sesonginnledning ikke skal repeteres.

Link to comment
Share on other sites

Støtter deg fullt ut Sir. Bortsett fra gode perioder mot City var dette tamt, kjedelig og trolig spillemessig bortkastet. Jeg sitter igjen med flere spørsmål enn svar etter denne uken. Er det økonomiske i en slik tur så overordnet at man ikke bryr seg om en tapt treningsuke? Monsuntid, ekstrem luftfuktighet, lendige baner og dårlig motivasjon er det jeg husker fra kampene. I tillegg er jeg nå mer usikker enn noen gang på spillere som Eastmond, Ryo (som har vært fryktelig svak), Jenkinson, Yennaris, Landsbury (som ikke engang var med) etc. Hvor er deres posisjon i troppen og hvem skal spille back så lenge Sagna er ute? Tipper det blir Jenkinson, men da burde han få så mye spilletid som mulig nå slik at han blir komfortabel med rollen. Mot City var han dels god fremover, men uerfaren og ute av posisjon ved begge scoringene. Vi slipper inn gratismål i alle tre kampene og det er kaos hver gang motstander har ballen og setter litt trykk mot oss. Dette har vært forsvarsmessig katastrofe, angrepsmessig godkjent. Intet er nytt under solen...

Link to comment
Share on other sites

Banens beste? Gervinho for min del. Håper han fortsetter i samme spor utover høsten, men også begynner å score litt flere mål. Har hele tiden hatt tro på at hans andresesong ville bli langt langt bedre.

 

Ellers er det defensive svakt. Atter en gang.. virker ikke som om Bouldie har klart å bidra med så veldig mye her, men det skal sies at vi fortsatt har tilgode å spille med førstelaget ennå. Får håpe de er bedre drillet enn hva de har vist hittil. Backene er altfor ivrige på å angripe, mens midtbanen som oftest er for dårlige på de defensive returløpene noe som jeg syntes er veldig klart er mangelen på en skikkelig DM. Coquelin, Arteta, Song og Diaby er alle spillere som er brukbare defensivt, men som ikke går på de typiske løpene bakover som f.eks. Gilberto ville gjort. Dog igjen.. så har vi fortsatt ikke spilt med førstelaget så det kan hende Wenger og Bould har noen planer med Vermaelen og Kos for å demme opp for dette, men syntes fortsatt vi selger oss altfor lett. Og da særlig på forsvarsspillet med offsidefella. Den er til tider horribel (som Vermaelen mot City når han plutselig bestemmer seg for å rykke opp slik at Agüero kommer alene med Fabianski. Dog gjorde Jenkinson det riktige og kom på et helhjertet løp og sørget for at Agüero ble presset til å bomme). Enkelt og greit..

 

Blir "spennende" å se om vi klarer å slippe inn under 40 mål kommende sesong.

Link to comment
Share on other sites

Enig i mye av det du skriver her Sir J. Jeg er redd at denne turen til Asia har overdrevne kommersielle formål, og at dette går utover kvaliteten på det som er viktig, nemlig å forberede seg til en ny sesong. Jeg har manglende innsikt i hva som foregår på denne turneen men med all den reisingen så blir det jo mindre tid til trening enn det man hadde tid til i Østerrike.

 

Men det har jo vært lysglimt spillemessig og da tenker jeg først og fremst på Diaby, som jeg så inderlig håper kan få en god sesong. Eisfeld viser også målteft. Han blir vel å se i ligacup og FA-cup den kommende sesongen? Uten at jeg har sett den siste kampen syns jeg også Miquel har gjort en god figur, men ut i fra dagens twitter-kommentarer hadde han vist ingen stor dag på jobb i dag.

Link to comment
Share on other sites

Enig i mye av det du skriver her Sir J. Jeg er redd at denne turen til Asia har overdrevne kommersielle formål, og at dette går utover kvaliteten på det som er viktig, nemlig å forberede seg til en ny sesong. Jeg har manglende innsikt i hva som foregår på denne turneen men med all den reisingen så blir det jo mindre tid til trening enn det man hadde tid til i Østerrike.

 

Men det har jo vært lysglimt spillemessig og da tenker jeg først og fremst på Diaby, som jeg så inderlig håper kan få en god sesong. Eisfeld viser også målteft. Han blir vel å se i ligacup og FA-cup den kommende sesongen? Uten at jeg har sett den siste kampen syns jeg også Miquel har gjort en god figur, men ut i fra dagens twitter-kommentarer hadde han vist ingen stor dag på jobb i dag.

 

Miquel og Djourou sammen er helt horribelt synes jeg. Blir for vimsete og uoppmerksom nesten hver gang de spiller. Bare bekrefter hvorfor jeg ikke mener de har noe fremtid i Arsenal. Har mer sansen for Bartley som kan gjøre det bra.

Samtidig lider vi av backer som er etter min mening er for offensive og de er ofte i ute av posisjon når motstander angriper hurtig eller kontrer. Samtidig er det for lite hjelp fra midtbanen fordi ingen holder igjen og kan løpe opp ballfører foran stopperne våre. Der fører til ubalanse og markeringene inni boksen er stadig elendig. Slipper de alt for lett til.

Syns vi så en sliten gjeng nå i siste kampen og spesielt 1. omgang var det laber innsats. Tok seg opp i 2. omgang, men det var vel mer for at Kitchee også ble sliten og la seg bakpå siste halvtimen.

Gervinho og Theo har vært friskest av alle i Asia synes jeg. Chambo bra med i perioder. Diaby var tung i beina i dag, men kan bli god hvis han kommer i form.

Som nevnt av noen tidligere har Bould mye igjen for å få dette forsvaret organisert. Wenger uttalte det samme at det er mye jobb å gjøre for å bli bedre defensivt. Hadde kanskje forventet at noe har skjedd, men ser fortsatt samme symptomene.

Jeg tror mer defensive backer og en mer "holding" midtbanespiller er løsningen. Vi har backer som er bra offensive, men syns ikke vi skal være avhengig av dem for å bryte gjennom et forsvar. La de komme frem av og til...ikke hver gang.

Merket også tydelig at vi mangler toppspisser som kan utfordre mer i boksen. Litt betenkelig at ingen av dem får særlig matchtrening før sesongstart. Er vel kun èn kamp mot Köln igjen nå før det braker løs.

Flere av ungguttene viser de kan, men har nok et stykke igjen til førstelagsfotball. Er spent på backplassene så lenge Sagna er ute fordi jeg mener de andre fortsatt er for dårlige defensivt.

Ser ut som Santos kommer til å bli brukt mer offensivt neste sesong siden han spilt mer ving enn back så langt i sommer. Han blir nok innbytter utover høsten når Podolski, Gervinho bekler den venstrevingposisjonen.

 

Mye kommersielt i Asia, men tror nok gutta har fått kjørt seg både på trening og i kamp. Syns likevel det virker litt stressende med all flygingen i mellom landene og mye opptredener....selv om det er viktig å møte fansen.

Ingen match før 12. august nå. Sikkert greit med noen dager hvile etter turen, men kanskje burde det vært en kamp neste helg også?

Wenger får bruke de neste dagene til å få ut de som skal selges og sendes på lån samt kjøpe inn eventuelle erstattere/forsterkninger fortest mulig.

ca. 1 mnd. til transferdeadline og jeg er aner en reprise fra i fjor hvor mange forhandlinger blir gjort helt på slutten. Kanskje mer salg enn kjøp i år.

Ideelt bør det være unnagjort innen 18. aug.

Link to comment
Share on other sites

Syns det har vært dørge kjedelige kamper og mye surr med altfor mye styr. Jeg skjønner hvorfor Wenger er lite begeistret for disse turneene og heller foretrekker turer til f.eks østerrike i langt roligere omgivelser.

 

Uansett, jeg vil si Thomas Eisfeld var den største overraskelsen, tror vi kan ha det mye moro med han i årene fremover.

Link to comment
Share on other sites

Syns det har vært dørge kjedelige kamper og mye surr med altfor mye styr. Jeg skjønner hvorfor Wenger er lite begeistret for disse turneene og heller foretrekker turer til f.eks østerrike i langt roligere omgivelser.

 

Uansett, jeg vil si Thomas Eisfeld var den største overraskelsen, tror vi kan ha det mye moro med han i årene fremover.

 

Enig med deg i styret. Og nok ikke de mest optimale forberdelsene.

Men Arsenal er en verdensklubbo g da er slike turer helt nødvendige.

Link to comment
Share on other sites

Det kan da virkelig ikke være optimalt med all reisingen. Husk at det er en veldig lang flytur fra Kuala Lumpur til Kina. Spillerne utsettes for jetlag, ekstreme tempraturer og en rekke forskjellige bakteriefloraer som kan påvirke fysisk form. Dette må jo være mer slitsomt enn vanlige rutiner under sesongen? Hadde satt stor pris på en eksperts vurdering (RP7?? :) ) av hvor mye man taper i oppbyggingen til en ny sesong.

Link to comment
Share on other sites

Javisst, når man ser engasjementet der og andre steder de store klubber besøker er det lett å skjønne at slike turer er nødvendige. Det ser også ut som en flott opplevelse for spillerne å oppleve den massive støtten på andre siden av kloden.

 

I Nigeria er derimot ikke fotball det viktigste tydeligvis. Er dette forsmaken på pre-season 2013?

 

17ZZc.jpg

Link to comment
Share on other sites

..det ligner skremmende mye på det vi har sett i lange perioder de siste årene. Vi har mye ball, men finner det forferdelig vanskelig å få den inn i motstanderens mål og desto lettere å slippe den inn i eget mål. Den defesive strukturen og for for så vidt de individuelle kvalitetene holder ikke. ..

 

uten å ha sett en eneste kamp, kun lest rapporter og sett høydepunkter er dette inntrykket jeg også sitter igjen med. Det er SAME OLD STORY. Og kanskje dette er det mest illevarslende? Hovedproblemet med dagens Arsenal synes ikke å være at stjernene forsvinner, men at man ikke klarer å fornye seg i den forstand at man lærer av tidligere feil. Man snarere gjentar disse i det kjedsommelige. Og hovedproblemet er ikke at spillerne ikke er gode nok, dette er en systemfeil. Klubben har MYE å gjøre før sesongstart.

Link to comment
Share on other sites

on the tour positives…

There are a lot of positives because we had to fight in every game and for the team it was a great experience. Seeing different countries, for the players, was absolutely fantastic. You can see how much people care about our club - it was a great experience for us. We have learned to play when we are tired against good opponents and to dig deep and not lose. That is always good.

 

We loved Malaysia, we loved China and here in Hong Kong it is absolutely amazing. You have everything you want here; the sea, a nice city, good football. In my next life maybe I come here!

 

(arsenal.com)

 

Dette oppsumerer vel ganske greit synet som vår manager har av opplevelse fra denne "turen". Han er alt i alt fornøyd, og vi kjører i samme fil som de siste årene. Må nok håpe på et mirakel, om klubben skal ta lærdom på enkelte områder, som har hemmet vår sportslige utvikling de siste sesongene.

Vi reiser på "få en sterkere posisjon i Asia sitt marked som gir £", der mange av våre største profiler blir hjemme. Som jeg har skrevet tidligere, så skjønner jeg virkelig ikke denne tankegangen. Gi noe halveis, og tro at dette er nok. Men; kanskje det er et signal, om at klubben føler at de ikke kan vinne en større del av dette markedet?

 

Men; Wenger er fornøyd med hva det gav, og da er jo alle glade og positive til sesongstart om noen få uker.

Link to comment
Share on other sites

"We have learned to play when we are tired against good opponents and to dig deep and not lose. That is always good."

 

som sagt, hvorvidt Arsenal egentlig lærer av egne erfaringer er usikkert...? Per i dag ser ikke laget nødvendigvis dårligere ut enn i fjor, men de ser ikke noe bedre ut heller...

 

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert nevnt, men jeg fatter bare ikke hvorfor hverken Podolski, Giroud, Per eller Kosci var med på touren...

 

Er ikke litt av meningen med en treningsleir å samspille et lag...? Nå har våre antatt tre beste spisser vært hjemme, hvorav 2

av dem er nye. 1, EN, treningskamp har da disse gutta på å gjøre seg kjent med resten av laget.

 

Og ikke minst... Med de problemene vi har hatt hva gjelder innslupne mål, burde det ikke da være en KJEMPEprioritet å samspille

midtstopperene?? Samspill? Pfff.... Vi sender Vermaelen til Asia, Per til Afrika, mens Kosci blir igjen i London !

 

Har egentlig ikke gitt det så mye energi før nå, men når jeg tenker på det.. Det er jo helt på trynet? Hva er unnskyldningen, at de kom langt

i EM? Dette visste man kom til å skje. Og Theo og Ox kom da like langt som Frankrike..

Link to comment
Share on other sites

Hva er det folk forventet at han skal si? It was boring and we learned nothing from our trip?

 

Wenger sier naturligvis det man kan forvente at han skal si. Det jeg er opptatt av er ikke hva Wenger sier, men hva som faktisk er tilfelle. Og dersom man bruker disse treningskampene som grunnlag har ikke laget utviklet seg mye, og man har ikke lært mye av de senere års (defensive) problemer. Men for all del, vi må naturligvis ta med i betraktningen at mange av spillerne ikke var med. MYE kan se annerledes ut ved seriestart.

Link to comment
Share on other sites

Nå ser det ut til at Wenger ikke har tenkt å bruke Giroud eller Podolski mot hverken Köln eller i Sunderland.

Skjønner ikke det helt. Er de så ute av fysisk form? De kom jo ikke noe senere tilbake i forhold til Walcott og Chambo etter EM og burde kunne vært med til Asia syns jeg.

Merkelig at de ikke i hele tatt er i form til å spille kamp. Kanskje fordi de heller er å lærer seg dans i Nigeria?

Hva med Kos, Mertesacker, Van Persie? Skal ingen av dem spille heller? (antatt at RVP er i klubben..)

 

Få hadde vel ventet at Chamahk eller Afobe blir spissen som starter mot Sunderland 18. august.

Eller kanskje Wenger skal prøve Spania-løsning med 4-6-0?? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Sjokkerende dårlig preseason dette her. Spillere som Giroud og Podolski blir ikke engang fit til sesongens første kamp på tross av at de ikke har vært skadet eller lignende og prikken over i-en er at de ikke engang har fått noe samhold med resten av laget da de ikke har trent noe særlig sammen og heller ikke spilt noen skikkelig kamper. Attpåtil er fremtiden til van Persie høyst usikker og Wilshere er fortsatt høyst usikker mtp. spill dette året. Rosicky og Ramsey blir heller ikke klare til sesongstarten da førstnevnte er skadet og sistnevnte er med i OL.

 

En annen spiller vi også kommer til å savne noe voldsomt er Sagna.

 

Så spørsmålet er vel hvordan blir sesongåpningen for oss nå? Vi har et veldig tøft program tidlig i sesongen og hvis mange av spillerene våre fortsatt er langt unna toppform så ser jeg på dette med veldig skeptiske øyne..

Link to comment
Share on other sites

Har jeg gått glipp av noe? Hvorfor skal ikke Podolski eller Giroud spille mot Köln og/eller Sunderland?

 

Visstnok ikke "fit for fight" ennå. Altså ikke kampklare..

 

Edit:

Wenger protecting new-boys

 

 

Arsenal new-boys Olivier Giroud and Lukas Podolski could miss the start of the season as manager Arsene Wenger plans to stagger their introduction to the Premier League.

 

Following France striker Giroud and Germany forward Podolski'sspacer.gif involvement in Euro 2012, the Gunners' pair of summer signings had been given an extended break.

 

And Wenger, who is already without Jack Wilshere until October, will also resist the temptation to include the pair in pre-season.

 

Instead, £12million man Giroud and Podolski, a £10.9m signing from Cologne, will be given time to acclimatise in the Premier League.

 

"Podolski and Giroud may take longer than expected," Wenger said in the Daily Mail before returning from a pre-season tour in Hong Kong.

 

"I cannot play them in pre-season, so I will ease them in the Premier League."

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...