Jump to content

Økonomisk fair play


helgeaarsvoll

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

 

Tror ikke noe på FFP før jeg ser det blir brukt mot klubber som City, Chelsea, Real og Barcelona. Først da kan man si at dette er en regel som har en god funksjon. At de bruker denne regelen for å slå ned på småfisk som QPR vil ikke overbevise meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Tror ikke noe på FFP før jeg ser det blir brukt mot klubber som City, Chelsea, Real og Barcelona. Først da kan man si at dette er en regel som har en god funksjon. At de bruker denne regelen for å slå ned på småfisk som QPR vil ikke overbevise meg.

Kanskje det er lov å tro nå?

 

http://m.db.no/2014/04/15/sport/fotball/manchester_city/psg/premier_league/32833433/

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, jeg tror det ikke før jeg ser faktisk klubbene følge det som blir pålagt dem. Først ut var vel Barca, men denne saken er egentlig en straff for noe feil med unge spillere såvidt jeg forstod. De har iallefall fått kjøpenekt neste år, noe de har anket.

 

City og PSG trues her med kjøpenekt pga økonomi. Vi får nå se om de mirakuløst får en ny sponsoravtale e.l som løser floka. Hadde ikke forundra meg.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, jeg tror det ikke før jeg ser faktisk klubbene følge det som blir pålagt dem. Først ut var vel Barca, men denne saken er egentlig en straff for noe feil med unge spillere såvidt jeg forstod. De har iallefall fått kjøpenekt neste år, noe de har anket.

 

City og PSG trues her med kjøpenekt pga økonomi. Vi får nå se om de mirakuløst får en ny sponsoravtale e.l som løser floka. Hadde ikke forundra meg.

Som du sier så er CIty/PSG og Barca to helt forskjellige saker. Barca er ilagt straff av FIFA p.g.a. ulovlige kontrakter gjeldende mindreårige spillere, saken mot City/PSG blir kjørt av UEFA og gjelder som sagt påstått "Ulovlig" finansiering etter Fair Play reglene.

Nye sponsoravtaler vil ikke løse noen floke siden saken gjelder finansiering som allerede har blitt foretatt og fremtidig endret finansiering skal i teorien ikke ha noe med saken å gjøre. Personlig så har jeg liten tro på at noen av klubbene får en "effektiv" straff når saken etterhvert har vært gjennom diverse rettsinstanser.

 

Det er sikkert flere en meg som mener at Chelsea også burde vært rammet av denne regelen, men de var (så vidt jeg har forstått) "smarte" nok til å gjøre endringer i sin finansiering før FF trådde i kraft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at mange nevner kunstig høye sponsorinntekter som en enkel måte å unngå FFP på. Er det noen som kan redegjøre for hvordan dette fungerer? Er det slik at FFP skiller mellom driftsinntekter (omsetning på kampdag, spillersalg og premieinntekter) og sponsorinntekter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert så ta det med en klype salt. Men FFP skal sikkre at DRIFTEN ikke går for mye i tap. Innenfor driften kommer også sponsorer inn. Blandt annet fikk vel PSG eller Monaco helt plutselig en vanvittig avtale med en av eiernes underselskaper. Altså blir dette en annen måte å spytte inn kapital enn direkte tilførsel av kontanter (rik onkel).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. UEFA har ikke baller nok til å tørre å slå ned på de største klubbene med utestengelse fra Champions Leauge eller overgangsnekt. UEFA er avhengige av at de største klubbene deltar i turneringen, hvis ikke kommer de til å tape sponsorinntekter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. UEFA har ikke baller nok til å tørre å slå ned på de største klubbene med utestengelse fra Champions Leauge eller overgangsnekt. UEFA er avhengige av at de største klubbene deltar i turneringen, hvis ikke kommer de til å tape sponsorinntekter.

 

Nettopp. Lag som Barcelona, Real Madrid, PSG, City, Chelsea o.l. skulle vært utestengt fra turneringen pga. diverse forskjellige økonomiske problemer, men uten disse lagene så forsvinner prestisjen dramatisk. Dog kan jeg faktisk se for meg at lag som City og PSG får en smekk da de er rimelig "nye" når det gjelder å være i området "superklubb" og at UEFA der kan sette seg bittelitt mer i respekt.

 

Men, jeg tviler også på det siste der. Tenker meg at PSG og City finner en veien utenom.

Link to comment
Share on other sites

 

Nettopp. Lag som Barcelona, Real Madrid, PSG, City, Chelsea o.l. skulle vært utestengt fra turneringen pga. diverse forskjellige økonomiske problemer, men uten disse lagene så forsvinner prestisjen dramatisk. Dog kan jeg faktisk se for meg at lag som City og PSG får en smekk da de er rimelig "nye" når det gjelder å være i området "superklubb" og at UEFA der kan sette seg bittelitt mer i respekt.

 

Men, jeg tviler også på det siste der. Tenker meg at PSG og City finner en veien utenom.

Når Barca, Real, PSG, Monaco, Chelsea og City osv. alle sliter med å klare FFP kan de rett og slett si at CL er gått ut på dato og danne sin egen turnering. Disse lagene har noen utrolige klassespillere og får følgelig fans fra hele verden, da er det vanskelig å være Arsenal/Man United/Dortmund/Bayern/Juve som kjemper innenfor reglene og får færre av de nye supporterne på verdensbasis..

Link to comment
Share on other sites

Det blir spennande å sjå. Utan at eg er ekspert er vel real, Barca og Chelsea sine rekneskap ok? Dei andre vil nok slite meir, og det blir spennande å sjå korleis regelen vart handtert. Straffa til Barca var vel eit signal om at ein tør straffe dei store, då får vi sjå om platini straffar sine eigne (psg og Monaco) at han tør straffe city er eg rimelig sikker på, on dei finn grunnlag for det.

 

Eg er heller ikkje bekymra for ein ny superliga ned dei rike son ikkje fyl FFP, dei er for få!

Link to comment
Share on other sites

Nå var det ikke FFP som Barcelona brøt så det har absolutt null å gjøre med UEFA og PSG, City, Monaco etc.

 

Ellers var det ikke noe sjokk at FIFA snudde tvert om. Trolig et av de mest korrupte organisasjonene i verden.

Link to comment
Share on other sites

http://www.fifa.com/aboutfifa/organisation/news/newsid=2322794/index.html

 

Og da var snuopprasjonen igang fra FIFA. Barca kan kjøpe spillere til sommeren alikevel. Ingen bombe, og det kommer til å skje det samme for PSG,City,Monaco osv osv.

 

Dette hører ikke hjemme i denne tråden da Barcas regelbrudd var relatert til håndtering og overganger for spillere under 18 år. To vidt forskjellige saker, som Stefan B poengterer. Allikevel har du nok rett i din antakelse om straffeforfølgelse av de andre nevnte klubber.

Link to comment
Share on other sites

http://www.fifa.com/aboutfifa/organisation/news/newsid=2322794/index.html

 

Og da var snuopprasjonen igang fra FIFA. Barca kan kjøpe spillere til sommeren alikevel. Ingen bombe, og det kommer til å skje det samme for PSG,City,Monaco osv osv.

 

 

Nå var det ikke FFP som Barcelona brøt så det har absolutt null å gjøre med UEFA og PSG, City, Monaco etc.

 

Ellers var det ikke noe sjokk at FIFA snudde tvert om. Trolig et av de mest korrupte organisasjonene i verden.

At Barcelona "fortjener" straff (sammen med flere klubber) er jeg ikke i tvil om. Jeg er heller ikke i tvil om at denne saken kommer til å dø sakte ut uten noen straff for Barcelona til slutt.

 

MEN (et stort men) avgjørelsen fra FIFA om å "utsette" straffen er formelt sett korrekt, siden Barcelona har anket straffen så er den ikke rettskraftig og den skal da ikke "sones" før den er endelig avgjort. Den endelige avgjørelsen blir sannsyligvis etter flere anker gjort av CAS.

 

Så selv om jeg er kritisk til mye av det som skjer i FIFA, der enkelte avgjørelser "stinker" av korrpusjon, så mener jeg at FIFA er handler korrekt og det har absolutt ingen ting med korrupsjon å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

At FIFA handler korrekt om i at de utsetter straffen er selvfølgelig riktig. Det er ikke akkurat denne saken her som gjør at jeg mener FIFA er korrupt, men jeg tipper at den vil være nok et eksempel på hvor ting blir feid under teppet av FIFA etter en hyggelig donasjon fra den spanske stat (da det er de som finaniserer både Barcelona og Real Madrid i utider).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...