Jump to content

EM 2012


bergkampje

Recommended Posts

Syns det er rart at det er først nå at det endelig har blitt fokus på Spanias ekstremt kyniske spillestil. Det er lett å bli blendet av eksplosiviteten i laget og flott angrepsspill til tider, men i hovedsak er de kanskje det mest "negative" laget i internasjonal fotball. Alt handler om ballinnehav, koste hva det koste vil. Hvis de må trille ball mellom stopperne i 90 minutter gjør de det. Hvis de må filme seg til frispark hver gang de mister ballen gjør det (Busquets er spesialist på dette), de er gjør alt de kan for å påvirke dommeren. For all del, de vinner titler - og det på en særdeles overbevisende måte - men jeg skjønner ikke hvorfor de hylles så mye som de gjør for "vakker fotball" som en slags foregangsfigur for positiv angrepsfotball. Spania er først og fremst et defensivt maskineri og forsvarslag.

 

Barcelona er noen hakk mer interessant å følge med på, men det er hovedsaklig på grunn av Messi, og det at de spiller mot utrolig enkel motstand hver uke i La Liga.

Helt enig. Spania og Barcelona(uten Messi) er to lag som spiller defensiv fotball ved å trille ballen frem og tilbake på tvers mesteparten av kampen. Det er absolutt ikke feiende flott angrepsfotball de bedriver da. De få gangene de gidder å gå fremover har de spillere med kvalitet som kan åpne ethvert forsvar, men dette skjer alt for sjelden med tanke på ballinnehav.

 

Hadde ikke Barcelona hatt en spiller som Messi, som står bak over 50% av målene deres, tror jeg personlig de ikke hadde hatt sjans i havet mot Real Madrid feks.

 

Jeg vet jeg er veldig subjektiv, men akkurat når det kommer til "vakreste angrepsfotballen" de 10-15 siste årene mener jeg faktisk vi selv sto for den, kanskje først og fremst den sesongen vi gikk ubeseiret gjennom serien. Så å si hver bidige gang vi fikk tak i ballen var det fullt kjør med klikk-klakk-spill og pasninger i lengderetning.

 

Når det gjelder kamper man er nøytral i, noe man selvfølgelig er ganske ofte om man ikke kun ser på kamper hvor ens "eget lag" spiller, er det utrolig kjedelig å se et lag ha ballen 70-80% av tiden midt på banen og spille frem og tilbake. Mens det andre ligger med 9-10 mann i forsvar og prøver å kontre når de først får sjansen. Da er det mye gøyere å se to lag som begge prøver å angripe og at kampen bølger frem og tilbake.

 

Personlig håper jeg IKKE Spania vinner EM, men heller Tyskland evt Italia alt etter hvem av de to som kommer seg videre... Italia har tidligere historie med enormt destruktiv spillestil og kynisme, men de har overrasket positivt i dette EM-et. Mye takket være den "u-italienske" treneren de har denne gang.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 198
  • Created
  • Last Reply

Overraskende utvikling - Dette har vært en maktdemonstrasjon av Italia og Balotelli så langt. Tyskland var med på notene frem til 1-0, nå dominerer Italia fullstendig. Det blir spennende å se hva Löw gjør i pausen, for her må det tas grep. Med Arsenalbrillene på har Podolski hatt en svak kamp. Lite å jobbe med, men har vært dårlig når han først har blitt involvert. Han er derimot ikke alene om det, Hummels har vært forferdlig svak, Schweinsteiger er utspilt og Gomez kan ikke gjøre noe som helst på egen hånd.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg til og med (mot bedre vitende?) heie på Italia og grisespilleren Balotelli i finalen. Det viktigste er at destruktive Spania, anført av "sytepavene" fra Barcelona, ikke tar tittelen.

Link to comment
Share on other sites

Hårreisende dårlig fra Tyskland. Jeg tippet dem som vinnere, men de er bare ikke gode nok. Mest skuffet over Schweinsteiger, han hadde en forferdelig dårlig match. De var sjanseløse på midten. Italia fortjener hyllest, herlig match av dem!

Link to comment
Share on other sites

Scwiensteiger var da ikke så ille. Men Özil derimot, gjorde ikke stort mer enn 1 god ballberøring. Ventet egentlig at han skulle bli byttet av banen etter 30 minutter. Spania mot Italia vil nok ikke gi den store underholdningen. Bortsett fra Pirlo og Iniesta, er det vel ingen som gjør kampen verdt å se.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg til og med (mot bedre vitende?) heie på Italia og grisespilleren Balotelli i finalen. Det viktigste er at destruktive Spania, anført av "sytepavene" fra Barcelona, ikke tar tittelen.

 

Har heller aldri holdt med italia i fotball.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg til og med (mot bedre vitende?) heie på Italia og grisespilleren Balotelli i finalen. Det viktigste er at destruktive Spania, anført av "sytepavene" fra Barcelona, ikke tar tittelen.

 

Støttes!! Ein gong må vere den første....

Link to comment
Share on other sites

Nå ligger italia syltynt an, det er tilnærmet umulig å snu dette. Håper ihvertfall det blir ordentlig match de siste 45 også. Spania har derimot vist seg fra sin beste side i kveld, det er denne fotballen jeg har etterlyst fra dem. De kan hvis de vil...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje tidenes mest suverene generasjon fotballspillere. 3 mesterskap på rad. Ingen baklengsmål i sluttspillkampene i noen av de tre mesterskapene. Enestående!

Men stilen får ikke hårene til å reise seg hos undertegnede. Litt for mye småtteri og på tvers. Meg om det. Dette laget blir det uansett snakket om i mange, mange år.

Link to comment
Share on other sites

Tyskland vinner, det er jeg ganske overbevist på, av en eller annen grunn. Tror også Polen kommer til å gjøre et veldig godt mesterskap. Mange unge spennende spillere som vil gi alt på hjemmebane, mye spennende som skjer i Polsk fotball for tiden. Kan se for meg at Polen når en semifinale, sammen med Nederland og Frankrike, Spania ryker i kvarten.

 

England og Portugal ryker ut allerede i gruppespillet.

 

Huffda, dette er jeg dårlig på...

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om det er mange som er enige med meg. I dag startet Spania slik de gjorde da de vant EM for 4 år siden. Høyt press, kjappe kombinasjoner og gode enkeltmannsprestasjoner. Deretter gikk de tilbake til sånn vi har blitt kjent med de de siste årene. På 2-0 ble det veldig mye balltrilling på tvers og mindre vilje til å ta kontringsmuligheter. Forståelig og greit nok.

Da Motta måtte ut med skade og Italia allerede hadde brukt alle tre byttene tok Spania over igjen og Torres var veldig villig til å gå på løp og fikk ballen servert perfekt to ganger.

Men i tiden mellom 2-0 og Mottas skade synes jeg kampen var direkte kjedelig. Italia prøvde å spille, men ble stoppet av et Spansk lag som, selv om de til tider er utrolig kjedelige å se på, er enormt gode i forsvar. De forsvarer seg som et lag rett og slett.

 

Poenget mitt er at jeg er enig i Wengers resonnement om at de har blitt "for glade i å unngå å tape". Noe som er helt greit det, men det er ikke gøy å se på.

 

Det fotballaget de siste 10 årene som jeg mener(Selv om jeg er subjektiv) har spilt den morsomste og fineste fotballen er faktisk Arsenal FC anno 03/04.

 

Barcelona spiller veldig likt Spania, og hadde de ikke hatt Messi hadde de vært kanskje enda mindre spennende å se på.

Link to comment
Share on other sites

Det fotballaget de siste 10 årene som jeg mener(Selv om jeg er subjektiv) har spilt den morsomste og fineste fotballen er faktisk Arsenal FC anno 03/04.

 

...og det var i tiden før Arsene Wenger gjorde Arsenals spill veldig likt det han kritiserer Spania for å gjøre....pass to much....pass-pasz-pazz-azzz-zzzz

Link to comment
Share on other sites

 

...og det var i tiden før Arsene Wenger gjorde Arsenals spill veldig likt det han kritiserer Spania for å gjøre....pass to much....pass-pasz-pazz-azzz-zzzz

Jepp. Jeg er ikke noe fan av måten vi har prøvd å spille de siste åra. Spesielt dårlig går det når man ikke har gode nok spillere til å spille på den måten...

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Jeg er ikke noe fan av måten vi har prøvd å spille de siste åra. Spesielt dårlig går det når man ikke har gode nok spillere til å spille på den måten...

Jeg er derimot veldig tilhenger av spillet vårt de siste årene. Hyllet på tvers av øvrige klubber. Men som du skriver Wengerball krever gode nok spillere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er derimot veldig tilhenger av spillet vårt de siste årene. Hyllet på tvers av øvrige klubber. Men som du skriver Wengerball krever gode nok spillere.

 

 

Den krever selvfølgelig gode nok spillere men, det har vi. Det sitter dessverre mellom øra på dem.....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...