Jump to content

05.05.12 Norwich City (H)


49 unbeaten

Recommended Posts

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Mikel Arteta.

ja kanskje det!

 

Det er faktisk noen "fotballeksperter", norske sådanne, som har kommet med uttalelser som "ser ned på" Mikel Arteta når dei sammenligner med Cesc Fabregas. At Fabregas på sitt beste er en ballkunstner og ett fantastisk aktivum for laget er hevet over enhver tvil. Arteta derimot er en spiller som ikke like mye synes i kampen, men han er samtidig en hardtarbeidende spiller som på mange måter binder sammen laget. Arteta er for meg minst like mye verdifull for laget som det Fabregas var. Det går ikke å sammenligne rollene deres helt og holdent, og det er derfor sikkert ikke helt riktig å sette dei opp mot hverandre når en vurderer dei.

 

Fabregas er sannynligvis den beste spilleren av dei to, når en kun ser på spillerens ferdigheter og ikke noe annet. Men jeg tør påstå at Arteta har en funksjon i laget som er minst like verdifull for laget som det Cesc var.

 

Under Fabregas sin (senere) tid så var svært mye bygd opp rundt han, ballen skulle mye innom han og spillet led til tider av det. Fabregas sin storhetstid i klubben var kanskje før han ble skikkelig stjerne og før alt utenfor banen ble like viktigt som det på banen. I etterpåklokskapens navn så mener jeg at Fabregas skulle få gått fra klubben en sesong tidligere, den siste sesongen led for mye av spekulasjoner og "utenforbanen-saker".

 

En Wilshere skdefri og i form kan nok erstatte begge de to nevnte karene, men denne sesongen har Arteta for meg på mange måter vært den store (av og til usynlige) helten.

 

EDIT!!

Måtte endre linjen "det er faktisk en del "fotballeksperter, norske sådanne" til "Det er faktisk noen "fotballeksperter", norske sådanne" i erkjennelsen at utrykket "en del" antyder at det finnes mange norske fotballeksperter. Sannheten er vel den at det finnes ytters få av den sorten ;D

Link to comment
Share on other sites

@Poljen:

 

Jeg er enig i at Arteta har vært en solid brikke på laget i store deler av sesongen, og har fremstått som et godt kjøp. Men; jeg mener laget har manglet en spillertype, som kan se mulighetene tidligere og har mer oversikt på distansespillet på den offensive delen av spillet. Fabregas hadde de ferdighetene.

 

Nå mener jeg at Wenger har gjort en del fornuftige trekk i laget denne sesongen, og at dette har gitt laget bedre forutsetninger for å lykkes enn tidligere:

 

* Laget har ikke hatt en like naiv spillestil, som tidligere. Det er ikke slik at vi gang på gang tømmer laget fremover, som gjør oss meget sårbare bakover.

 

* Song har holdt seg (etter beskjed fra Wenger.....?) mye mer i en posisjon, hvor han bruker sine kvaliteter. En spiller som er en av de aller beste "krigerene" på sentral midtbane, men som i tidligere sesonger til stadig kunne fremstå som offensiv midtbanespiller. Dette har bl.a gitt Arteta mye bedre arbeidsvilkår, for de har forstått hvilke roller de har for hverandre. De veit hvor de har hverandre, og hvem som gjør hva/hvor.

 

* Vi har denne sesongen hatt 3 gode stoppere i laget, noe som har gitt oss mer trygghet i laget generelt. I fjor var Vermaelen skadet i 33 ligakamper, og en nykommer ved navn Koscielny ble kastet rett inn i det. Det var en sesong som svingte mye for Koscielny, og det var til tider mye usikkerhet både hos han og forsvarsrekka. Koscielny har lært mye, og er en av tre gode stoppere i årets utgave. Det som er sykt, er at vi faktisk har sluppet inn flere mål denne sesongen enn ifjor, selv om laget virker bedre og tryggere på den defensive delen. Men; det kan ha noe med den forferdelige åpningen av sesongen, til sommerens kjøp/salg og taktiske endringer fant sin plass.

 

* Persie har vært en målgaranti i hele sesongen, og har reddet laget nesten alene på den offensive delen av spillet. Den første sesongen han spiller mer enn 24 ligakamper fra start. (faktisk den 2.sesongen på 8sesonger han spiller mer enn 20ligakamper fra start)

 

* Szczesny har fremstått som en stabil og god sisteskanse, og vi har nå en keeper som vi kan spille på i fremtiden.

 

Det er mange elementer som har påvirket laget denne sesongen på en positiv måte, og det har virkelig vist seg fra ca oktober. Kunne Fabregas gjort laget bedre?

Tja, om han fikk spille under de samme taktiske forandringene i laget, så ser jeg ikke bort ifra det. En spiller som har ferdigheter ved distansespillet på et helt annet nivå, enn de vi har nå. En spiller som har gjennombruddsløp og spillerforståelse i ypperste klasse, og som skaper enormt mye for laget ved dette.

Det som er synd, det er at det tok for lang tid å svelge noe stolthet hos Wenger på enkelte områder. Tenk om han hadde hentet inn en spillertype som Arteta ved et tidligere tidspunkt, slik at den sentrale midtbanetrioen bestod av Arteta, Song, og Fabregas......... hmm.....

Link to comment
Share on other sites

Oi oi oi. Hva skal man si etter en slik kamp? Det er vel liten tvil om at vi har gode stoppere. Men når de får så lite hjelp av Ramsey og Song, blir det håpløst. Ramsey er for meg ikke Arsenalmateriale. Bra toppnivå, men varierer fryktelig i prestasjonene. Song har et særdeles høyt toppnivå, men varierer for mye han også. Han går fra topp til lavmål på to kamper. Jeg synes absolutt Wenger burde kjøpe inn en for enten å erstatte han, eller for å legge press på han. Selv om han har en fantastisk assist mot Norwich, mener jeg han er skyldig i to baklengs. Arrogant slendrian! Om Real er interessert i Song, går det vel an å få noen kroner for han. Arsenal er tjent med spillere som ikke varierer så vanvittig i sine prestasjoner. Gervinho gjør feil valg ni av ti ganger i avgjørende situasjoner. Er usikker på om han er god nok til å forsvare en plass i startoppstillingen. Vanvittig svak kamp av Szczecny. Hadde vært fornuftig å hente inn en gammel ringrev, for å hjelpe han med utviklingen (Jens).

 

Nå får vi bare håpe at Toons og Spurs avgir poeng allerede i dag. Det vil være en tragedie om ikke Arsenal tar tredjeplassen i år.

Link to comment
Share on other sites

Nå mener jeg at Wenger har gjort en del fornuftige trekk i laget denne sesongen, og at dette har gitt laget bedre forutsetninger for å lykkes enn tidligere:

 

* Laget har ikke hatt en like naiv spillestil, som tidligere. Det er ikke slik at vi gang på gang tømmer laget fremover, som gjør oss meget sårbare bakover.

 

* Song har holdt seg (etter beskjed fra Wenger.....?) mye mer i en posisjon, hvor han bruker sine kvaliteter. En spiller som er en av de aller beste "krigerene" på sentral midtbane, men som i tidligere sesonger til stadig kunne fremstå som offensiv midtbanespiller. Dette har bl.a gitt Arteta mye bedre arbeidsvilkår, for de har forstått hvilke roller de har for hverandre. De veit hvor de har hverandre, og hvem som gjør hva/hvor.

 

* Vi har denne sesongen hatt 3 gode stoppere i laget, noe som har gitt oss mer trygghet i laget generelt. I fjor var Vermaelen skadet i 33 ligakamper, og en nykommer ved navn Koscielny ble kastet rett inn i det. Det var en sesong som svingte mye for Koscielny, og det var til tider mye usikkerhet både hos han og forsvarsrekka. Koscielny har lært mye, og er en av tre gode stoppere i årets utgave. Det som er sykt, er at vi faktisk har sluppet inn flere mål denne sesongen enn ifjor, selv om laget virker bedre og tryggere på den defensive delen. Men; det kan ha noe med den forferdelige åpningen av sesongen, til sommerens kjøp/salg og taktiske endringer fant sin plass.

 

* Szczesny har fremstått som en stabil og god sisteskanse, og vi har nå en keeper som vi kan spille på i fremtiden.

 

Baklengsmål:

2012 47

2011 43

2010 41

2009 37

2008 31

 

Ser nesten ut som det går motsatt vei. Vi blir dårligere for hvert år. Ny keeper, nye stoppere, Song i form. Allikevel slipper vi inn rekordmange mål

Link to comment
Share on other sites

Det har litt med mentaliteten og systemet i laget også, vi spiller ikke på samme måte som tidligere. For all del, spillermaterialet var langt bedre da Vieira & co styrte skuta, men Wenger har gjort mange drastiske forandringer for hvordan laget spiller. Den defensive organiseringen virker fraværende, midtstopperne bidrar mye i angrepsspillet og vår såkalte "defensive midtbanespiller" er en av våre viktigste angrepsspillere. Det er ingen defensiv mentalitet i Arsenal annet enn balltrilling og posession. Vi har dog blitt merkbart bedre på defensiv dødball, takk og lov.

 

Nå skal det sies at to tidlige kamper har stor innflytelse på minusmålene våre i år, 8 baklengs mot United og 4 mot Blackburn er nesten fjerdedel av målene vi har sluppet inn i år.

Link to comment
Share on other sites

Syntes også når vi spilte med Mertesacker at vi var en langt bedre defensiv enhet enn hva vi har fremstått som etter hans "avgang". Vi lå langt dypere og virket mer balansert i forsvarsleddet og midtbanen. Dog var vi ikke like fantastiske fremover, men vi sanket mye poeng på et tidspunkt med få innslupne mål.

 

Får virkelig håpe at Bouldie kan gjøre noe med hvordan vi fremstår defensivt. Er rett og slett til tider håpløst. Har dog blitt bedre på defensiv dødball som bjornage sier.

Link to comment
Share on other sites

Baklengsmål:

2012 47

2011 43

2010 41

2009 37

2008 31

 

Ser nesten ut som det går motsatt vei. Vi blir dårligere for hvert år. Ny keeper, nye stoppere, Song i form. Allikevel slipper vi inn rekordmange mål

 

Laget virker mye mer defensivt organisert, både i forsvarsrekka og i midtbanerekkka. Det er ikke lenger den hodeløse naiviteten fremover på banen, og "klump i halsen" hver gang motstanderen kommer på vår banehalvdel.

Baserer man seg kun ut ifra tallene; så ser det ikke så bra ut nei.

 

bjornage er inne på noe, for vi har hatt noen få kamper med ekstremt mange baklengsmål:

8 mot Utd

4 mot Rovers

3 mot Swansea, Norwich, og Chelsea.

 

Det utgjør 21 baklengs på 5 ligakamper. På de 32 andre ligakampene, så har vi sluppet inn 26baklengs. Det er en ganske grei statistikk, med tanke på at vi faktisk har hatt en del skadeproblemer iløpet av sesongen i forsvarsrekka. Vi har en bedre bredde nå defensivt enn det vi hadde ifjor og året før, noe jeg synes merkes på tryggheten. Nå skal det også tas med, at Wenger har endre noe av taktikken på denne banehalvdelen. Alt i alt; så synes jeg vi har en fin utvikling på vår defensive jobb.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig med et godt forsvar når man scorer lite. Scorer man 5 mål er det ikke krise om man slipper inn 3. Vi har vunnet 1 - 0 fem ganger i ligaen. Hvor mange ganger har vi klart det de siste sesongene? Ja, kanskje vi heller vant de kampene med 2 eller 3 mål, men det understreker av vi vi tendenser til at vi endelig klarer å holde på ledelser. Om jeg ikke tar feil har vi flere clean sheets denne sesongen enn sist. Så klart, vi har noen kamper der vi får uavgjort til tross for at vi scorer flere mål, men jeg har følt meg mer trygg på det defensive denne sesongen enn sist.

Link to comment
Share on other sites

 

... som tatt ut av sammenheng, eller inn i ønsket sammenheng kan få det meste til på se ut akkurat slik som man ønsker.

Det er den som tar det ut av sammenheng/setter det inn i egen sammenheng sin skyld. Ikke tallene. Statistikk er fortsatt bare harde fakta.

Link to comment
Share on other sites

Det er den som tar det ut av sammenheng/setter det inn i egen sammenheng sin skyld. Ikke tallene. Statistikk er fortsatt bare harde fakta.

 

Dermed, hvis brukt feil enten med eller uten vilje, så er de med på å skape løgn.

Link to comment
Share on other sites

 

Dermed, hvis brukt feil enten med eller uten vilje, så er de med på å skape løgn.

Å være med på å skape en løgn og å være en løgn er to helt forskjellige ting.

Man kan skape et kunstverk, det betyr likevel ikke at man er et kunstverk...

Link to comment
Share on other sites

Å være med på å skape en løgn og å være en løgn er to helt forskjellige ting.

Man kan skape et kunstverk, det betyr likevel ikke at man er et kunstverk...

 

Poenget her er at man kan alltid manipulere tall til å støtte oppunder om svak argumentasjon. Det handler kun om å samle informasjon som støtter et argument, og gjemme de som ikke gjør det.

 

Dette gjør at statistikk blir løgn, da man ikke alltid får det fulle og hele bildet.

 

Hvis noen derimot kan garantere at de har vist frem all statistikk for og imot et argument, da er det ikke lenger løgn - men det er det gå, om noen i det hele tatt, som gjør.

Link to comment
Share on other sites

 

Poenget her er at man kan alltid manipulere tall til å støtte oppunder om svak argumentasjon. Det handler kun om å samle informasjon som støtter et argument, og gjemme de som ikke gjør det.

 

Dette gjør at statistikk blir løgn, da man ikke alltid får det fulle og hele bildet.

 

Hvis noen derimot kan garantere at de har vist frem all statistikk for og imot et argument, da er det ikke lenger løgn - men det er det gå, om noen i det hele tatt, som gjør.

 

Jeg må si meg uenig, Orakelet. Selv om det blir litt kverulering her.

 

Det vi ofte kaller for statistikk her på forumet er vel strengt tatt ren historikk. Jeg kan ikke se at historikken er løgnaktig på noen som helst måte.

 

Jeg kan hevde at Arsenal er tredje best i PL 11/12 fordi vi har scoret tredje flest mål. Her er det lett å se at argumentasjonen min er tynn, fordi det er mange andre parametre som må stemme for å kunne si med sikkerhet at Arsenal er tredje best. Det er allikevel et ubestridelig faktum at vi har scoret tredje flest mål. Tallene lyver ikke. Historikk (les:statistikk) er ikke løgn. Tvert i mot.

 

Jeg er helt enig med deg at man kan være selektiv med hvilke historiske tall man velger å dra fram for å støtte sin argumentasjon. Da blir selve argumentasjonsteknikken tvilsom, og i verste fall løgnaktig. Historikken/statistikken som er brukt er fortsatt dønn riktig.

 

Min gamle bridgelærer, diplomaten og aristokraten, avsluttet hver bridgekveld med å proklamere: "Alt er tall". Han var en klok mann.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...