Jump to content

16.04.12 Wigan (H)


49 unbeaten

Recommended Posts

Ramsey bør nok benkes en stund. Syns ikke han er noe spesielt dårligere enn de andre på laget i kveld men Arsenalfansen er knallharde og må alltid ha en syndebukk. Og da er det ikke trivelig å buet ut på hjemmebane. Wenger bør holde han unna en stund og få fokuset bort fra han igjen. Tidligere i sesongen var det Walcott, men han evner heldigvis å slå tilbake - helt der er ikke Ramsey for tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 164
  • Created
  • Last Reply

4. plass? Vi skal ha 3. plassen!

Nå har vi sjansen til å kapre den og da vil faktisk 4. plass være en nedtur.

Bør gjøre alt for å bli direkte kvalifisert til CL.

 

Selvsagt bør 3 plassen være målet. Men 4 plass er så absolutt ingen nedtur etter den sesongstarten vi hadde (så lenge det ikke er Spurs som havner på 3. altså). Skal vi ha 3. plassen må vi hvertfall brette opp ermene en smule, for det er mange fallgruver vi kan snuble i fram mot sesongslutt. Vi er dog fortsatt i førersetet, men vi har så absolutt ikke råd til flere kamper som dette. I tillegg må Chelsea slås, et lag med mye flyt for tiden, samtidig som vi nok må ha med oss poeng fra Stoke også, og det vet vi er jævelsk vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Wenger er vel direkte svak når det kommer til taktiske disponeringer. Desverre, er ikke Rice i stand til å bidra med noe på det området heller. Skulle gjerne sett en en mann på benken med taktiske evner langt over det som var tilfellet i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Dagens dårligste nyhet er Artetas skade. Er han ute resten av sesongen så frykter jeg for CL-deltakelse. Hans viktighet ble i dag demonstrert på en sørgelig måte. Spesielt i rommet mellom forsvar og midtbane var spanjolen savnet. Motorvei å løpe i for Wigan hver gang de vant ballen høyt. Ramsey skuffer igjen enormt. Den evinnelige nølingen med ballen i beina vitner om manglende selvtillit. Dessverre er det få andre alternativer til Arteta ettersom Wilshere også er ute. Hvilken tur!

 

Rosicky bør dog hylles for sin innsats. Er det noen som kan orkestrere oss trygt inn til en topp 4-plassering så er det han.

Link to comment
Share on other sites

Dersom Arteta er ute, som det mest sannsynligvis ser ut som.., håper jeg for guds skyld ikke Ramsey starter kampen mot Chelsea. Han er så dårlig at jeg blir tom for ord. Gervinho imponerer meg heller ikke stort for tiden, for mange støttepasninger og dårlige avgjørelser foran mål. Synes Ox får lite spilletid i forhold til de andre, han er etter min mening kanskje den beste vingen vi har. Samtidig er han god sentralt og da bedre enn Ramsey.

Link to comment
Share on other sites

Kva skal ein sei etter ein kamp som dette? Wenger tyr til det klassiske kortet med at vi mangla litt sharpness osv. Vanskelig å tru på etter å ha bada oss til siger mot Wolverhampton, men Wenger er blitt flinkare til å dele ut litt ris og gjorde det også i dag. Høgst fortent.

 

Undervurderar vi eit lag som nettopp har slått Liverpool borte, Manchester United heime og blitt fradømt poeng på Stamford Bridge? Vi var i alle fall ikkje klar til kampstart. Eg har sjelden sett Sagna så svak som dei første 10, og når vi då i tillegg vert ein mann mindre, spelarar er meir opptatt av å formidle til benken at den skada spelaren må ut enn å følge løp så er katastrofa eit faktum. Vi kan ikkje tillate oss å havne 2-0 bakpå så mange gongar som vi har gjort denne sesongen. Vi er blitt mykje flinkare til å kome attende, men må slutte å sette oss i situasjonar der vi må gjere det...

 

Etter 2-0 våknar vi, og eg syns faktisk vi er rett gode i første omgang. Ikkje fantastiske, men vi avslører Wigans defensive manglar gong etter gong, og det hadde ikkje vore ufortent om vi gjekk til pause med 2-2. Vi byrjar også andre omgang, men med 35 minutter igjen er det slutt. Dei offensive løpa tar slutt, dei heilhjerta defensive løpa blir færre, noko som opnar for kontringar. Til sammen er det 10 minutt i første omgang og 35 minutt i andre omgang kor det er fullstendig god natt. Ein hel omgang totalt der Arsenal ikkje er tilstades. Då tapar ein mot eit Wigan som kjempar med nebb og klør for å halde seg i divisjonen.

 

Det er vanskelig å skulde på enkeltspelarar, for det er ein stor kollektiv svikt. Eg skal likevel trekk fram nokre, som er spesielt ille etter mi oppfatning (mykje pga at dei sjølv har lagt lista høgt tidlegare.)

 

Bacary Sagna - i dag såg det ut som Victor Moses faktisk er ein brukandes fotballspelar. Eg har aldri sett han så god som i dag, og det var for det meste Sagnas forteneste. Sagnas svake spel, skapte også utfordringar for Walcott som trenger at alt rundt han fungerar perfekt....

 

Dette var diverre klassisk Arsenal, og sjølv om poengsankinga den siste tida har vore forbilledlig kan ein ikkje vere nøgd med å tape for Wigan heime, særskild ikkje etter å ha ikkje møtt opp. Two-faced Arsenal - i dag var det den nonchalante sida. Igjen.

 

Til sist: Kan nokon ta tak i dette med drøying av tid? Å gi kort på overtid er meiningslaust, særskild når dei då brukar over minuttet på å ta eit frispark og det berre blir lagt til 25 sekund. Ein advarsel første gong ein ser det, gult kort andre og tredje gong så er det over i første omgang. Så enkelt er det. Eg skuldar ikkje på Wigan for å vere kynisk - det har eg all mulig forståing for, og Wigan skal ha skryt for å reise til Emirates og levere som dei gjer, når dei må!

 

Aaron Ramsey - pasningssikker som Arteta på statistikken. Skilnaden er at der Arteta gjer det med fart, eleganse og stil utan at det stykkar opp spelet for mykje blir Ramsey alt for treig i ballbehandlinga og utan snert i fråsparket. Ser kun eit heilhjarta løp av Ramsey gjennom kampen, elles er det jogging. På eit tidspunkt tar han ein Denilson når Wigan kontrar, blir forbisprunge av dommaren... Kva har skjedd her? No når det ser ut som Arteta er ute med skade til Chelsea-kampen må det takast tak her. Ramsey må prestere bedre. Og så må han tørre å gå i duellar. Han tapar alle duellar, og setter fram ei tå i staden for å sette kroppen sin inn. Er han prega av skaden enda?

 

Walcott har eg vore inne på, Andre Santos har sine feil og Johan Djorou trenger tid for å kome i form - men det kjem han til å gjere på midtstopparplass. Ved tillit over tid så blir han bra der, sjølv om han ikkje er noko Koscielny.

 

Alt går ikkje Robin van Persie sin veg for tida, noko ein ser i frustrasjonen han viser på slutten av kampen. Personlig er eg glad for å sjå frustrasjon. For ofte har eg sett Arsenal-spelarane tilsynelatande likegyldige til (poeng)tap. Den tida verkar å vere forbi - og takk for det.

Link to comment
Share on other sites

Så er det denne forskrudde psyken igjen da. Ikke kom og fortell meg at det ikke er noe riv ruskende galt med vår evne til å regulere spenninsnivået. Motivasjon? Kall det hva du vil. Vi hadde muligheten til å ta et stort steg i retning av målet for sesongen, men Gud forby. Vi er ikke kampklare da dommeren blåser. Det er ikke første gang, men vi har klart å snu mange kamper. Det hadde jeg egentlig aldri helt trua på i går. Vi produserte rett og slett null og niks. Med RvP ute av form, Walcott på en ny off-dag og i tillegg med Ramsey i kjent stil, ja da var det for tynt fremover. En ser pinadø på kroppspråket at det er rødt lys i skallen på dem også. Eneste unntakene var Vermaelen og Rosicky, delvis Santos. Selv Rosicky tok kvelden i god tid før kampslutt. Forøvrig var det krampe. Med fare for å være "hylekor", men dette er et mønster. Ikke tilfeldig.

 

Nå håper jeg dette ikke rakner totalt, men slik at vi kan kalle oss et topplag neste sesong også. Det krever spill i CL. Så håper jeg at det gjør til at vi får en rolig sommer der det er oss selv som regisserer begivenhetene og bygger videre på det vi har i stedet for å måtte nødreparere og bygge nytt. Det er en stund siden det skjedde sist.

Link to comment
Share on other sites

det er så typisk Arsenal å snuble i det de faktisk har mulighet til å oppnå noe, enten det er en pokal eller CL-plass. Her har ikke Wenger på noen måte klart å gjøre de nødvendige endringer. Det mest skuffende med gårdagen var at de ikke evnet å ta skikkelig kommando i den andre omgangen. Det ble bare sporadiske og nesten halvhjertede forsøk, der man nesten kunne se at de ikke helt trodde på det selv en gang. Og det siste kvarteret så de nesten resignert ut, som om de hadde gitt opp, akkurat som mot Tottenham borte tidligere i sesongen. Hvor ble det av den helhjertede fighting spiriten vi så hjemme mot Newcastle? Bare Vermaelen og Rosicky får godkjent etter dette, og sistnevnte hadde løpt seg tom for ideer og krefter det siste kvarteret, og da hadde man ingen å sette innpå.

 

og all cred til Wigan. De fikk sine fortjente poeng, og med de siste ukenes prestasjoner mot presumptive topplag fortjener de definitivt å overleve i PL.

Link to comment
Share on other sites

For en nedtur!

Walcott gjorde ikke en skitt i denne kampen; avkledd. Er denne mannen verd en ny kontrakt...tvilsomt.

Ramsey eller skal vi kalle ham Hillier den 2. Han holder rett og slett ikke PL-nivå.

Disse to nevnte spillerne er milevis unna det som kreves for å spille fast på laget.

Gervinho framstår som en pingle, og når selvsagt ikke Pires til anklene engang.

 

Hvordan kan Wenger forsvare å ha Chamberlain på benken, når Walcott er null og niks.

Hvordan kan han finne på å sette innpå Gervinho for Benayoon?

Og hvilken taktisk blunder å svekke midtbanen med å la Song spille enda lengre bak på banen etter å ha benket Djourou.

 

Wenger er dessverre ingen stor taktiker, det er derimot Martinez! Omtrent 8-9 av Wigans spillere er ikke gode nok for Arsenal, endog klarer Martinez å pønske ut en taktikk som Arsenal ikke finner koden på. Og det på Emirates!!!!

 

Hvis Arteta må stå over kamper nå, og Ramsey er erstattere, fyttirakkern da er vi redusert da.

Link to comment
Share on other sites

Syns faktisk Ravenghost får ufortjent mye kritikk nå. Må da være lov til å hevde at Wenger ikke akkurat er en taktiker av rang

Er uenig, hvordan Wenger har tatt i bruk offensive stoppere og en spiss som playmaker er ganske genialt, problemet er at vi ikke har en plan B, i går ville jeg gjerne hatt en Chamakh så vi kunne kjempe i lufta, var tydelig at Wigan lot oss slippe til på kanten så de kunne kontre når de klarerte.

Link to comment
Share on other sites

Etter at gårsdagens frustrasjon har lagt seg sånn delvis, er jeg nå spent på hvordan vi svarer på dette tapet i de neste kampene. Tviler på at noen av spillerne var fornøyde etter kampen i går, og at de er klare for å prøve å gjenopprette inntrykket.

Link to comment
Share on other sites

Istedet for å kritisere Arsenal, vil jeg heller gi ros til Wigan. De gjennomførte faktisk en meget god kamp i går, hvor de fleste lag ville gått tomhendt hjem. På de to foregående kampene, hadde de slått United, og med kompetente dommere, hadde de mest sannsynlig slått Chelsea også.

 

På første målet er vi uheldige, samtidig som vi er for dårlige. Det starter med skaden til Arteta, som gjør at han ikke kan returløp. Benayoun mister fokus og forsøker å signalisere til benken at Arteta er skadet. Likevel er det nevnte Benayoun som er nærmest Di Santo når han putter ballen i mål. Og det er her jeg mener vi er dårlige. Det er rett og slett for dårlig at en spiller som i utgangspunkt er kraftig på etterskudd er den som er nærmest å få ryddet opp. Dette vitner om at det var flere som ikke gjorde jobben sin bakover.

 

0-2 starter med at Walcott skal spille ballen til Sagna, i en ganske upresset situasjon, men ender opp med å slå ballen såvidt fra seg, til nærmeste Wiganspiller. Ballen ender opp hos Moses, som rett og slett rundlurer Sagna. Til slutt mener jeg at WS er for sent inne i situasjonen. Hadde han vært kjappere nede, ville han mest sannsynligvis reddet, alternativt ville det blitt blåst for angrep på keeper.

 

Etter dette var kampen i utgangspunktet kjørt, da Wigan kan legge seg med 10 mann i forsvar. På det verste lå Di Santo midt inne på egen banehalvdel som fremste Wiganspiller. Det sier seg selv at det er vanskelig å spille seg til sjanser når motstander ligger så lavt og kompakt.

 

1-2 målet kommer av at Moses sklir, og Rosicky for engangs skyld får rom å boltre seg i.

 

Synes også det blir veldig urettferdig ovenfor Ramsey å gi han skylden fordi Song hadde en av sine svakeste kamper denne sesongen. Husker ikke hvem det var, men det var en eller annen som skrev at Songs mange dårlige forsøk på gjennombruddspasninger skyldtes at han måtte ta mer deffensivt ansvar og dermed ble mer sliten. Her er jeg uenig. Ja, han hadde mer deffensivt ansvar i går, men det er ikke første gangen Song kløner det til på offensive pasninger når det koker i hodet på spillerne. Dette har jeg sett ved flere anledninger når vi presser på for utligning eller seiersmål mot lag som legger hele laget foran egen 16-meter. Og slik jeg ser det, var det ikke bare de offensive pasningene Song slet med i går. Han slet veldig mye i duellspillet deffensivt også.

Link to comment
Share on other sites

Viss ryktene stemmer og Arteta er ute med ankelbrudd, så må me kanskje tenke litt nytt dei neste kampane. Eg ville ha starta med Chamberlain og er einig med dei som meinar at Ramsey bør kvile, han er langt unna det me kan forvente. Forhåpentligvis så vil me også finn inn igjen Koscielny i midtforsvaret, noko som ikkje vil svekke laget, tvert om. Men Arteta ute, svært synd.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...