Jump to content

Språkhjørnet


Verminator5

Recommended Posts

Etter de siste dagers gjenopptatte språkdebatt føler jeg at det er på tide med en ny tråd, slik at vi som vil diskutere nettopp dette kan gjøre det og samtidig holde oss on topic. Her kan vi diskutere språk og forum, generell språkutvikling og andre aspekter man skulle ønske å prate om rundt all verdens av språk.

Link to comment
Share on other sites

Språkhjørnet er ett ord.

 

Haha

 

BE

Jeg satt og funderte lenge og vel på akkurat det, og vurderte hvorvidt det skulle være min første post. Det må jeg bare beklage, men jeg bor for øyeblikket i et engelsktalende land og tar meg stadig å slite med orddeling. Det har vel også vært et generelt problem i det norske språk i den senere tid at folk sliter med dette. Jeg skylder på engelsk og dårlig retting av mine feil i Google Chrome :)

Link to comment
Share on other sites

Språket her er ganske bra, heldigvis langt unna nivået vi kan se i diskusjonene på VG, DB og TV2.

Ja det syns jeg og, men som min innledende kardinaltabbe viser så kan jo sikkert enkelte bli bedre (ihvertfall undertegnede). Men jeg er enig i at språket her generelt holder ett høyt nivå. Håper ikke nivået er så høyt at det kan virke avskrekkende for enkelte å delta. Husker spesielt det var en bruker som fikk mye tyn for sitt språk.

Link to comment
Share on other sites

Språket her er ganske bra, heldigvis langt unna nivået vi kan se i diskusjonene på VG, DB og TV2. Det hadde derimot vært morsomt å lage en wordcloud for å se hvor mange ganger Stefan B bruker ordet "ufattelig" i innleggene sine :D

 

Mye poeng å ty til personangrep!! >_<

 

Forøvrig skylder jeg på at det norske språk har altfor få synonymer kontra det engelske. :genius:

Link to comment
Share on other sites

Ikke når underholdningen er på en egen bekostning :P

Det værste eksempelet jeg har sett var en frisørsalg som reklamerte med "fri syre, kun 250,-"

 

 

Hehe, det var det da...

 

Fri syre ja, sikkert moro å klippe seg der :)

Listen er vel evigvarende: lamme koteletter, tunfisk biter, krabbe klør, ananas ringer. Den siste jeg så: fjern styrtmus! Hvordan er det mulig?

 

Språk er fantastisk, men blir litt vel drøyt når det er grammatikkryttere som styrer diverse diskusjoner, ikke at det skjer her i så stor grad, men på veldig mange andre diskusjonsforum føler jeg det blir mer grammatikkdiskusjon en den faktiske saken det handler om. At noen glemmer en tast eller har et dobbelttrykk er vel forsåvidt greit. Det er når det blir overdrevent sms og dialekt jeg blir litt matt. Dialekt er fasinerende det, men vi har da to skriftspråk å velge i, bør vel i størst mulig grad holde seg til et av de. Om det burde være to skriftspråk er en annen diskusjon som vi eventuelt kan ta i denne topicen?

 

Uansett, en flott topic og kan bli en morsom tråd, liker egentlig bare den ironiske tittelen ;)

 

Er man i tvil: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=&nynorsk=+&ordbok=nynorsk ;)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Hehe, det var det da...

 

Fri syre ja, sikkert moro å klippe seg der :)

Listen er vel evigvarende: lamme koteletter, tunfisk biter, krabbe klør, ananas ringer. Den siste jeg så: fjern styrtmus! Hvordan er det mulig?

 

Språk er fantastisk, men blir litt vel drøyt når det er grammatikkryttere som styrer diverse diskusjoner, ikke at det skjer her i så stor grad, men på veldig mange andre diskusjonsforum føler jeg det blir mer grammatikkdiskusjon en den faktiske saken det handler om. At noen glemmer en tast eller har et dobbelttrykk er vel forsåvidt greit. Det er når det blir overdrevent sms og dialekt jeg blir litt matt. Dialekt er fasinerende det, men vi har da to skriftspråk å velge i, bør vel i størst mulig grad holde seg til et av de. Om det burde være to skriftspråk er en annen diskusjon som vi eventuelt kan ta i denne topicen?

 

Uansett, en flott topic og kan bli en morsom tråd, liker egentlig bare den ironiske tittelen ;)

 

Er man i tvil: http://www.nob-ordbo...&ordbok=nynorsk ;)

Ja, det var hele tiden min hensikt å være ironisk. :errr:

 

Jeg syns også språk er fantastisk, noe jeg virkelig har fått øynene opp for gjennom et langt opphold i Sør-Øst Asia.

Jeg tror dette kan bli en artig tråd i den nærmeste fremtid. Og jeg må bare legge meg flat: Orddeling syns jeg er problematisk da jeg til daglig skriver på engelsk.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig skylder jeg på at det norske språk har altfor få synonymer kontra det engelske. :genius:

Egentlig ganske uenig, jeg mener at synonymer bare oftere glir ut i dagligtalen(Litt i min óg selv om jeg er bedre enn gjennomsnittet), jeg synes egentlig de fleste egner seg best skriftlig. Kom frem i "Typisk Norsk" en gang at det nok var liten forskjell på hvor mange ord en engelskmann kunne på språket sitt og hvor mange en nordmann kan på språket sitt og det er jeg helt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ganske uenig, jeg mener at synonymer bare oftere glir ut i dagligtalen(Litt i min óg selv om jeg er bedre enn gjennomsnittet), jeg synes egentlig de fleste egner seg best skriftlig. Kom frem i "Typisk Norsk" en gang at det nok var liten forskjell på hvor mange ord en engelskmann kunne på språket sitt og hvor mange en nordmann kan på språket sitt og det er jeg helt enig i.

Vel her er jeg enig med StefanB. Det engelske språk har rikelig med synonymer, mange fler enn norsk så vidt jeg vet. Det at den vanlige mann i gata ikke har alle ordene til rådighet sier ikke så mye om språkets mangfold.

Her er ett utdrag fra Wikipedia:

 

"Språkets rikdom består i at slike synonymer har litt ulik betydning, noe som gjør at en kan bruke språket på en svært fleksibel måte for å uttrykke fine nyanser."

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Engelsk

Link to comment
Share on other sites

Etter en sjekk i synonymordbøkene mine er jeg DELVIS enig, men legger meg også delvis flat fordi det er få synonymer norsk klarer å matche i forhold til engelsk. Mener dog at nordmenn ikke er noe verre til å bruke synonymer i dagligtalen i alle fall :genius:

Link to comment
Share on other sites

John Carew var gjest i Goals on Sunday nylig. Og han briljerer med uttrykket "you know"... 19 ganger på 2minutter og 20 sekunder! Fantastisk, John..

http://www.skysports...7_12384,00.html

 

 

For øvrig vil jeg anbefale denne artikkelen til alle som er en smule interessert i det norske språk. Fokus og i forhold til. Alt fra kongefamilie, regjeringsmedlemmer, stortingspolitikere, professorer til mannen i gata, de slenger om seg med disse uttrykkene. Og nesten uten unntak benyttes det på feil måte.

NB! Når du først er blitt klar over problematikken, så kommer aldri det å snakke med sjefen, høre foredragsholderen eller se Dagsrevyen til å bli det samme igjen. De er herved advart!

 

Mer for de spesielt interesserte:

I forhold til er et virus.

Han har et enormt fokus.

Link to comment
Share on other sites

Telte over 20 "you know" fra Walcott før det var gått 2.20 min av intervjuet med ham. Så Walcott gruser Carew der;)

 

Noen som gidder å ta på seg å telle alle "you know" Walcott lirer av seg gjennom hele intervjuet? Og i tillegg legger til intervjuerens "you know"?

 

Jeg orker ikke :P

Link to comment
Share on other sites

I en idealverden burde det bare være et skriftspråk, men siden vi har to vil jeg helst beholde begge. Begge trenger ikke være obligatoriske i skolesammenheng dog, kan innføres som et valgfag eller noe slikt.

 

Her er jeg helt enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...