Jump to content

tidenes klareste røde kort?


piscator

Recommended Posts

Nå risikerer Guerrero lang karantene. Det tyske fotballforbundets regelverk åpner for utestengelser i alt fra to uker til seks måneder, og en avgjørelse kommer senere denne uken.

 

Hvorfor ikke England har lignende regelverk er for meg bare ubegripelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hamburg-spissen Jose Paolo Guerrero (28) fikk en lang karantene etter en horribel takling på Stuttgart-keeper Sven Ulreich. Nå kan han ende i fengsel.

 

Jeg håper virkelig statsadvokaten finner grunnlag for å ta ut tiltale. En slik sak skulle det være veldig interessant å få prøvd ut i en rettssal.

 

Slik jeg ser det er det et spørsmål om risiko. Når man tråkker ut på en fotballbane, risikerer man å bli skadet. Ellers legitime taklinger kan "times" feil, man kan skalle i hodeduell osv.. Man aksepterer risikoen ved ganske enkelt å delta. Og slik må det være. Spørsmålet er likevel om Ulreich utsettes for en risiko som går ut over det påregnelige. Er Guerreros takling langt nok unna å være et legitimt forsøk? Mange, inkludert meg selv, vil nok svare ja. Men om saken er klar nok og kvalifisert nok for å få ham domfelt, er kanskje mer tvilsomt. Ballen er dog og tross alt i nærheten - og med det muligheten for å skape nok tvil. Men igjen: Det skulle være interessant å få sett saken prøvd ut. Det i seg selv ville sendt ut en tydelig advarsel til fremtidige voldsmenn.

Link to comment
Share on other sites

Om det der skulle få følger i retten så burde virkelig Roy Keane fått det også, han planla det jo faktisk, var ikke et øyeblikks idioti for han.

Likte Guerrero veldig godt som liten siden han putta nå og da for Bayern og virket veldig jordnær(Fikk vel også en sjokolade per mål han hadde for Bayern), var en av de jeg trodde skulle bli store som aldri ble det(Maxi Lopez er en annen..(Virker dog som karrieren hans har tatt seg opp igjen nå))

Link to comment
Share on other sites

Roy Keane burde definitivt også fått en straff! Men så spørs det hvordan engelsk straffeprosess er. Kan hende var påtale betinget av en anmeldelse fra fornærmede. Det leverte aldri Håland. Keane fikk uansett en bot på £150,000 efter boka kom ut. Og det er vel tvilsomt om en rettsprosess ville straffet ham hardere.

 

Min bror minnet meg også på historien om Big Dunc. Hadde helt glemt denne:

 

In the 1993–94 season, Ferguson played 16 games but only scored once, in a 4–0 defeat of Raith Rovers. It was in this game that Ferguson headbutted the visitors' John McStay in the south-west corner of the Ibrox pitch. Referee Kenny Clark and his linesmen missed the incident, hence Ferguson avoided a dismissal, but he was subsequently charged with assault and, as it was his fourth such conviction, he received a three-month prison sentence in 1995, by which time he had left the club.

Link to comment
Share on other sites

det er jo klart at det forekommer handlinger på en fotballbane som går langt ut over fotballens regler, og mer hører hjemme i en rettssal. Taklingen til Guerrero er i grenselandet. Ballen er jo i nærheten, og tvilen vil derfor kanskje komme tiltalte tuil gode? Men sett med rasjonelle briller var dette en meningsløs handling, som han burde blitt tiltalt for. Taklingene til shawcross på ramsey, og taylor på eduardo var også galskap, men der var det likevel klart at de var "fotballrelatert" i den forstand at de nevnte taklere trodde (?) de skulle nå ballen. Problemet var at de grovt overvurderte egne evner og gikk til alt for hardt. shawcross/Taylor = idioric act of football; Guerrero = idiotic act.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...