Jump to content

02.01.12 Fulham (B)


49 unbeaten

Recommended Posts

Mye fokus på Wenger idag. Ikke det at en kan skylde på dommeren her for dommernivået i PL

denne sesongen har vært svakere enn på lenge. På straffesituasjonen har Wenger et godt poeng.

Vi har vel kanskje blitt snytt for 3 klare straffer på de 3-4 siste kampene.

 

Spillerne virket utrolig slitne i 2 omgang. Nå må laget få restituert seg og se framover.

Et av problemene våre atter en gang er alle skadene vi pådrar oss. Og stallen er kanskje ikke så stor

og solid som du vil ha det til Wenger...

Stort av WS å ta skylden for 1 målet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Så fort byttene begynte å skje, forsto man jo hvor dette skulle ende. Da tredjemann skulle inn, var det bare å glemme et positivt resultat.

Største skuffelse var dog at Wenger ikke slo ned Alsaker. ...og da har jeg ikke glemt Walcott's "prestasjon".

Link to comment
Share on other sites

Siden Alsaker ble nevnt, han er virkelig en forferdelig dårlig kommentator. Han minner meg om de verste engelske kommentatorene. Alltid tabloid, alltid verdensklasse eller verdensverste, de samme kjedelige strofene om hvert lag (alle vet at Liverpool aldri har vunnet PL, at Arsenal ikke har vunnet noe siden 2005 og at Alex Ferguson er en gammel gubbe) og forsøkene på å dramatisere hver eneste bagatell. Som med de verste delene av britisk sportspresse prøver de å inkludere så mye av seg selv i sporten som mulig for å få det til å passe narrativen deres. Jeg liker TV2 sitt Premier League-studio, men det blir ofte for formularisk der også. Taper Arsenal/United/Liverpool/Chelsea en match er det full krise, vinner dem en match snakkes det om at de skal vinne alle trofeene. Det er samme greia hver gang, og slitsomt å følge med på.

 

Mange av gjestene de får inn har null kreativitet og gjentar bare det samme som tabloidpressen til stadighet forer folk med. Andy (Andrew?) Cole var den verste i den forstand, helt ubegripelig kjedelig. Mens en som Phil Thompson lyser av engasjement, har sine egne meninger og er ikke redd for å kritisere favorittklubben. Langt bedre gjest etter min mening. Sportsjournalistikk er forferdelige greier, og jeg er glad for at TV2 PL ikke har falt helt i fella enda. Heldigvis har de folk som Erik Thorstvedt og Alexander Schau som klarer å tenke litt utenfor de vanlige og kjedelig formulaene, men jeg syns produktet de tilbyr (utenom selve kampene) begynner å få en nedadgående kurve.

 

Når det er sagt, skulle gjerne kunnet arabisk eller spansk/portugisisk og heller sett utenlandske streamer. Må være langt bedre å høre på fire-fem gærninger i kommentatorboksen som skriker og gauler enn å høre Alsakers tørre manus for tusende gang.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder det å bortforklare (legge skyld på) dårlige Arsenalresultat, så virker det som at det bare er de to "ytterpunktene" som blir diskutert, når det gjelder hvordan Wenger skal opptre i pressen.

 

Legge all skyld på dommer
eller
Gi spillerne en skyllebøtte i media

 

 

Det å bare skylde på dommerne, er en parodisk og utrolig lite troverdig måte å argumentere på.

Det å eventuelt gi spillerne en skyllebøtte via media er selvsagt ikke en moraloppbyggende metode.

 

For meg så er den mest troverdige metoden (som f.eks. WS kom med via twitter), rett og slett å prøve å være ærlig. Spiller laget dårlig, så går det faktisk an å innrømme det uten at det virker negativt på spillerne. En stor manager, for meg, klarer også å tørre å innrømme at han selv kanskje har tabbet seg ut i enkeltkamper når det gjelder de taktiske valgene som han har gjort. Det må også fra PL/FA sin side være rom for en saklig kritikk mot dommerne uten at det automatiske spøkelset som heter "straff" skal komme opp. Men her har jeg nok liten tro på PL/FA.

 

Jeg har fremdeles stor respekt for Wenger, men det er ikke tvil om at jeg begynner å bli litt lei av "grinebiter"-delen som Wenger viser litt for ofte.

Link to comment
Share on other sites

Status etter 20 kamper er at vi er 3 poeng bak fjoråret, det er jo tross alt ikke værre. Så det er ingen krise - ennå. November ser i ut til å ha kommet seint. Prestasjonene de fire siste kampene er ikke mye å skrive hjem om, men likevel har vi vunnet 7 poeng. Så hvis dette har vært årets november og november nå er slutt skal jeg ikke klage alt for mye, selv om det er fortvilende å se prestasjoner som gårsdagens andreomgang. Det var jaggu svakt, dårligere enn OT.

Link to comment
Share on other sites

Ekstra trist er det å tenke på at Spurs nå sikkert stikker av, de har 3 relativt enkle hjemmekamper (WBA, Everton og Wolves) før vi spiller vår neste kamp. De kan være 12 poeng foran oss når vi ankommer Swansea 15.januar. 12 poeng bak SPURS!! Ellers er kampen i går godt beskrevet her inne, god førsteomgang og en absurd elendig annen omgang hvor Fulham kjører over oss fullstendig.Martin Jol må ha gjort noe taktiske grep i pausen, de kom i overtall gang på gang, tok jerngrep om midtbanen...Bortsett fra Kos og Per virker ingen å være i form og rytmen i angrepsspillet er helt borte (5 mål på siste 5 kampene). Men kan ikke grave oss helt ned, vi er fortsatt med i kampen om 4.plassen (som jo er det viktigste for klubben), Blir artig å se Henry ihvertfall.....

Link to comment
Share on other sites

Fint at Stefan og Stian deler min bekymring rundt Wengers tilbakemeldinger. I alla fall det vi får høre. Jeg har tidligere hevdet at om han skulle fortsette, burde han hatt en assistent som var taktisk sterkere, og evnet å gjøre grep som kunne forandra kampbildet. Det har han ikkei Rice. Rice er nok heller ikke den som sier fra klart og tydelig når noen ikke gjør den jobben de er satt til. Wenger og Rice er flotte personligheter, men de utfyller ikke hverandre slik jeg mener at lederne i en toppklubb bør gjøre. Klubben har noen store mangler, og de mener jeg er tydelige. Det første som bør gjøres noe med, er selvsagt spillerstallen. En topp forsvarsspiller som kan bekle stopperplass og backplass er en nødvendighet. Videre må klubben ha en som kan kjempe med Song, eller ta fra han plassen. Så en midtbanespiller, som kan bekle alle offansive posisjoner. Og så til slutt en spiss som faktisk er målfarlig. Verthogen, M`Vila, Götze og Podolski er navn som Wenger kjenner, og som enhver idiot lett vil se at forsterker Arsenal. Når forsterkninger er hentet, kan laget konsentrere seg om å sikre plass til neste års champions league. Når så sesongen er over, bør spillerne i stallen evalueres, og de som blir funnet for dårlige, sender vi samme vei som Djorou, Squillachi og Chamakh bør bli sendt nå i januar. Så ansettes det ny defansiv trener. Det kan gjerne bli Keown, om ikke han blir assistent. Da kan Wenger vise fotballverden at han er en fantastisk manager, med et fantastisk lag, som faktisk er i stand til å vinne noe.

Og enhver idiot vet at man ikke kan bestemme selv hvem som kan komme.. Det er så lett å vite alt hva som skjer i klubben både når det gjelder transfers, håndtering av spillere, bruk av Pat Rice og hva Wenger sier i pausen eller etter kampslutt.

 

Tror dere virkelig at det som sies eller skrives i media er hele sannheten? At det er alt som foregår i hodet på Wenger og resten av de som styrer klubben? Det er så ufattelig lett å kritisere samt å finne feil når man sitter foran skjermen...

 

Wenger har helt rett når han kritiserer dommeren i går. Jeg var sjokkert etter første omgang hvor lite vi fikk, men da var det skjult bak at vi førte kampen. Da Probert tillot like mye holding, dytting og sparking i andre så mister spillerne motet og humøret etterhvert. Når man da i tillegg sliter spillemessig så blir det vanskelig, for ikke å si umulig å vinne en slik kamp. Dømmingen i går var rett og slett det verste jeg har sett på mange år.

Nå ble det ytterligere forsterket av at vi ble snytt for straffe i den 5. kampen på rad. De er like klare hver gang så for meg er det helt umulig å forstå at det ikke blåses. Til nå har det hatt konsekvenser mot Fulham to ganger, mot City og mot Wolves. Skjønner at Wenger da sprekker når resten av dømmingen var skandaløst dårlig og man i tillegg taper kampen.

 

Et realt tap som mot City (selv om vi skulle hatt straffe) tåler jeg uten problemer. Et tap som i går som er direkte konsekvens av hvordan dommer preger kampen kommer til å sitte i utrolig lenge.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dommeren var dårlig i jobben sin. Halvparten av våre spillere var dårligere i sin jobb. Først og fremst derfor ble det som det ble.

 

De gamle vet fortsatt best. :) Her traff du spiker'n på hodet!

Link to comment
Share on other sites

Man kommer ingen vei med å kritisere dommer'n selv om han dømmer dårlig. Managerne blir som regel straffet med det kan ende med utestengelse noe som ikke er til fordel for laget ihvertfall.

Wenger blir negativ mot dommer'n (akkurat som Sur Alex) når det går trått og er ekstra skuffet rett etter kampen og intevjuene gjenspeiler det. Og akkurat denne kampen var ikke dommer'n noe stort værre enn de tre-fire foregående kampene så han valgte vel feil kamp å klage..

Han har ikke kritisert dommerne tidligere i sesongen så det har det nok bygd seg opp en irritasjon over tid tydeligvis. Ja, dommerne er dårlig og inkonsekvente, men nivået er ikke bedre desverre.

 

Hold seg til å kommentere lagets prestasjon, godta tapet og fortsette....hjelper ikke å kritisere uansett.

 

Min største bekymring er at vi omtrent halvveis i sesongen allerede har 6 tap og har sluppet inn 28 mål, samt har nesten bare en spiller som scorer målene.

Vi trenger mer kvalitet og noen squadplayers må byttes ut...spesielt siden de ikke presterer over langt tid.

Vi får drahjelp av Henry, men det trengs mer skal det bli topp 4 i år. Lagene rundt oss kommer garantert til å forsterke enda mer nå i januar.

Link to comment
Share on other sites

Man kommer ingen vei med å kritisere dommer'n selv om han dømmer dårlig. Managerne blir som regel straffet med det kan ende med utestengelse noe som ikke er til fordel for laget ihvertfall.

 

En ting er iallefall sikkert, og det er at dømmingen ikke blir noe bedre uten at noen står frem og forteller hvor horribel den er. Dersom flere managere hadde gitt blaffen i om de blir straffet eller ikke, så vil FA etter hvert bli tvunget til å gjøre noe med dette.

 

Og det behøver ikke å være så negativt for Arsenal om Wenger skulle få et par kamper på sidelinjen, med tanke på statistikken til Pat Rice som Arsenalmanager :)

Link to comment
Share on other sites

 

En ting er iallefall sikkert, og det er at dømmingen ikke blir noe bedre uten at noen står frem og forteller hvor horribel den er. Dersom flere managere hadde gitt blaffen i om de blir straffet eller ikke, så vil FA etter hvert bli tvunget til å gjøre noe med dette.

 

Og det behøver ikke å være så negativt for Arsenal om Wenger skulle få et par kamper på sidelinjen, med tanke på statistikken til Pat Rice som Arsenalmanager :)

 

Managerne kan vel samles og ta opp dette etter sesongslutt og fortelle FA at nivået er for dårlig. Stort mer kan de vel egentlig ikke gjøre fordi FA endrer aldri noe regler uansett midt i sesongen. At de kan kan være inkonsekvente med straffer o.l. er en ting, men det er tross alt FA vi snakker om. Har sjelden klart å være særlig konsekvent på sine avgjørelser.

Er enig i at dommer'n i går og nivået generelt i PL ikke er særlig bra, men etter min mening hadde ikke Wenger særlig mye grunn til å kritisere dommer'n for utvisningen, Unntak er straffesituasjonen.

Dommerne i QPR og Man.Shitty-kampene var ikke stort bedre egentlig.

Men Wenger hater å tape og når det drar seg til og begynner å bli 5-6 tap i ligaen kommer klagingen på dommerne (akkurat som Sur Alex...bare han er enda værre).

Men igjen....det hjelper ingen verdens ting midt i en sesong.

Vi tapte fordi Arsenal-spilerne ikke var gode nok og fullstendig tappet for krefter nesten hele 2. omgang.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dommeren var dårlig i jobben sin. Halvparten av våre spillere var dårligere i sin jobb. Først og fremst derfor ble det som det ble.

Det er sant. Når det er sagt så er det ikke tvil om at dommeren påvirker kampen ekstremt mye og det forplanter seg til hodene på spillere som har en tung dag. Vi spiller en meget god første omgang og en ditto dårlig andre omgang. Fulham får hjelp av dommer i motgang og de får enda mer hjelp når kampen står og vipper fra 65. til 80. minutt. Dempseys overfall av Mertesacker på det ene innlegget sier alt. Klatrer opp på ryggen og har hele armen over skulderen uten at det blir blåst. Senderos gjorde det sammen med vP hele kampen. Jeg mener det er blandt de mest ekstreme tilfellene av dårlig dømming jeg har sett i år.

Det er ekstremt tungt å motivere seg til siste 10 når du føler deg motarbeidet og bena er blytunge. Da får man ofte negative tanker dessverre.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Managerne kan vel samles og ta opp dette etter sesongslutt og fortelle FA at nivået er for dårlig. Stort mer kan de vel egentlig ikke gjøre fordi FA endrer aldri noe regler uansett midt i sesongen. At de kan kan være inkonsekvente med straffer o.l. er en ting, men det er tross alt FA vi snakker om. Har sjelden klart å være særlig konsekvent på sine avgjørelser.

Er enig i at dommer'n i går og nivået generelt i PL ikke er særlig bra, men etter min mening hadde ikke Wenger særlig mye grunn til å kritisere dommer'n for utvisningen, Unntak er straffesituasjonen.

Dommerne i QPR og Man.Shitty-kampene var ikke stort bedre egentlig.

Men Wenger hater å tape og når det drar seg til og begynner å bli 5-6 tap i ligaen kommer klagingen på dommerne (akkurat som Sur Alex...bare han er enda værre).

Men igjen....det hjelper ingen verdens ting midt i en sesong.

Vi tapte fordi Arsenal-spilerne ikke var gode nok og fullstendig tappet for krefter nesten hele 2. omgang.

Jeg tror du tar feil. Det er som reklame, budskapet glir sakte og ubevisst inn bare man ser og hører det ofte nok. Til nylig har Wenger nøyd seg med å kommentere at vi har vært uheldige med noen situasjoner som kunne gitt straffe, mot QPR nevnte han spesifikt at vi ikke får det i år, nå raste han for manglende dømming på de situasjonene. Klart dommerne legger merke til det og de har også sett at det ikke er diving eller tvilsomme hands, men egentlig soleklare straffespark som er oversett. Rimelig sikker på at dette vil slå positivt ut

Link to comment
Share on other sites

Ja, dommeren var dårlig i jobben sin. Halvparten av våre spillere var dårligere i sin jobb. Først og fremst derfor ble det som det ble.

Så sant så sant. Denne matchen har vi jo dessverre også sett mange ganger før og det er sikkert ikke siste gang heller

Link to comment
Share on other sites

men etter min mening hadde ikke Wenger særlig mye grunn til å kritisere dommer'n for utvisningen

 

Og etter min mening var utvisningen av det særdeles billige slaget. Zamora faller som en potetsekk på situasjonen hvor Djourou får se sitt andre gule kort. Den situasjonen kvalifiserer ikke til gult kort i mine øyne.

 

Og det var ikke bare på straffesituasjonen og utvisningen dommeren var en skandale. Senderos og Hangeland fikk lov til å rive og slite i van Persie så mye de bare ønsket. Med engang van Persie forsøkte seg på det samme, så ble det frispark imot. Dømmingen er så besynderlig inkonsekvent som det er mulig å få til.

 

Ja, det faktum at Arsenalspillerne var for dårlige og for slitne i andre omgang har sitt og si for at vi taper, men det forandrer ikke det faktum at begge målene imot kommer etter utvisningen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det faktum at Arsenalspillerne var for dårlige og for slitne i andre omgang har sitt og si for at vi taper, men det forandrer ikke det faktum at begge målene imot kommer etter utvisningen.

Dommeren får vi ikke gjort noe med. Da har man stort sett bare seg selv å skylde på

Link to comment
Share on other sites

Dommeren får vi ikke gjort noe med. Da har man stort sett bare seg selv å skylde på

 

Det er en merkelig tankegang. Det at vi ikke får gjort noe med dommeren (direkte), betyr ikke at vi skal være forberedt på å ta tap på vår egen kappe dersom vi ville ha vunnet under normale forhold.

 

Hvordan i alle dager skulle vi ha forberedt oss på å unngå av Djourou ble utvist urettmessig? Vi kunne ha scoret mer tidligere. I første omgang hadde vi noen gode sjangser og litt uflaks. En av sjangsene ble ødelagt av en motspiller, som egentlig skulle ha vært straffet med å få straffespark mot seg. Gervinho var forberedt på å score, eller på å motta et straffespark. Det at dommeren der gjorde en tabbe, gjør det vanskeligere for Arsenal og det er ikke et ansvar vi kan ta ved å skylde på oss selv.

 

Arsenals oppgave er å vinne kamper under rettferdige forhold. Om dommeren ikke sørger for rettferdige forhold, blir vi nødt til å prestere på et nivå langt over motstanderen. Borte mot Fulham er det veldig vanskelig å holde en slik nivåforskjell.

 

Kim har allerede sagt det, men Arsenal spilte ikke spesielt godt i går. Det er allikevel mye som tyder på at resultatet hadde vært annerledes ved feilfri dømming.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er en merkelig tankegang. Det at vi ikke får gjort noe med dommeren (direkte), betyr ikke at vi skal være forberedt på å ta tap på vår egen kappe dersom vi ville ha vunnet under normale forhold.

 

Hvordan i alle dager skulle vi ha forberedt oss på å unngå av Djourou ble utvist urettmessig? Vi kunne ha scoret mer tidligere. I første omgang hadde vi noen gode sjangser og litt uflaks. En av sjangsene ble ødelagt av en motspiller, som egentlig skulle ha vært straffet med å få straffespark mot seg. Gervinho var forberedt på å score, eller på å motta et straffespark. Det at dommeren der gjorde en tabbe, gjør det vanskeligere for Arsenal og det er ikke et ansvar vi kan ta ved å skylde på oss selv.

 

Arsenals oppgave er å vinne kamper under rettferdige forhold. Om dommeren ikke sørger for rettferdige forhold, blir vi nødt til å prestere på et nivå langt over motstanderen. Borte mot Fulham er det veldig vanskelig å holde en slik nivåforskjell.

 

Kim har allerede sagt det, men Arsenal spilte ikke spesielt godt i går. Det er allikevel mye som tyder på at resultatet hadde vært annerledes ved feilfri dømming.

Hva er merkelig med å fokusere på det man har kontroll over? Er dommeren dårlig så må vi være tilsvarende gode. Det er der fokus må være. Hvis man fokuserer på dårlig dømming så vil det kun virke forstyrrende på spillerne i de kampene vi har dårlige dommere. I stedet for økt innsats så vil da dårlig dømming heller virke demoraliserende fordi fokus blir på ting vi ikke kan bestemme over. Man må gjerne klage på dårlig dømming men "at the end of the day" så er det uansett vår innsats som ligger til grunn for resultatet. Klart dommeren bidrar, men det har fint lite å si når status gjøres opp i mai. Vi hadde jo vunnet PL i fjor dersom alle stangskudd hadde gått inn, men det er jo bare morsom statistikk, akkurat slik dårlig dømming er. Det betyr bare at vi må være bedre

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange som har konkurrert på toppnivå her, men som en liten opplysning så kan jeg si at nivået mellom de aller beste og de nest beste er meget liten. Hvis den beste, som Rooney i går eller van Persie på tirsdag, ikke har dagen og i tillegg føler seg litt forskjellsbehandlet av dommer så er han helt middelmådig. For å prestere på topp så trenger både utstyr, ytre faktorer (dommer) og dagsform å være på topp. Det er ekstremt demotiverende å føle seg motarbeidet. Å bli holdt, sparket eller tråkket på uttallige ganger uten at dommer griper inn er helt j.. Det gjør vondt og man mister fokus. Man blir sliten og ekstremt forbannet. Når det i tillegg er 3 kamp på 9 dager så synker prestasjonene. Vanskeligere er det faktisk ikke.

Så kan vi sitte her å skrike på at de må løpe mer for de tjener millioner og hvis det hadde vært meg så hadde jeg gjort det gratis for å få lov til å spille for Arsenal osv osv. Litt realisme må legges inn når det hyles ut om hvor dårlige Arsenal er og at man ikke kan skylde på dommer etc. Selvfølgelig kan man det. Dommer bestemmer tempoet i kampen og han bestemmer ekstremt mye over psyken til spillerne når han konsekvent dømmer partisk. Har man ikke vært der så kan jeg skjønne at det er lett å si slikt, har man vært der så er man ikke i tvil om at det er kamper man rett og slett vet at man ikke kan vinne så lenge dommeren dømmer på samme måte.

Jeg satt med denne følelsen tirsdag og sendte en melding til en kamerat allerede i pausen om at jeg fryktet tap pga forferdelig dømming. 9-1 i skudd på mål, over 60% ballinnehav og 3 frispark i først omgang. Fulham med 90% vellykkede tacklinger... Det sier seg selv at det ikke henger på greip. Det normale er heller 10 frispark i en omgang hvor man er så overlegne. Det betyr at motstander ikke henge med og dermed blir det holdinger, dårlig timede tacklinger og nedsparkinger som normalt fører til frispark. På tv var det ikke vanskelig å se at det var nøyaktig slik det var, Probert så tre feil på 45 minutter.. Helt utrolig dårlig og ikke akseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit, men hvis alle andre gjentatt blir fokus er i alle fall utfallet gitt. Vi er ikke kommet til gjentatt nå, men vi har vert der før, så ...........

Er vel første gang i hele sesongen at Wenger klager? Har tidligere bare nevnt at vi har vært uheldig med straffesituasjoner

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...