Jump to content

Har Tottenham-diskusjon noen plass på dette forumet?


Atald

Recommended Posts

mmaelan:

Jeg kan mye historie, men det gir meg likevel ikke rett til å belære noen om at det er den eneste rette måte å være supporter på.

Ikke vet jeg hvem du snakket med, men jeg vet at en tilfeldig valgt engelskmann neppe er en fasit i forhold til hvordan man skal oppføre seg og hva som er riktig tankesett... En stilstudie av voksne briter på en fotballarena gir meg ikke lyst til å la de få oppdra mine barn..

Link to comment
Share on other sites

RP7:

 

Hehe...der kan jeg være enig med deg,men poenget er at holder du med Arsenal så vet du garantert litt

om klubben. Poenget er ikke hva du vet men at du vet noe og bryr deg.

Vil ikke tro det er noe iq nivå over hvor mye historie eller ei en vet;-)

Har også sett programmet med britiske fans som kun bryr seg om laget sitt. Det blir litt over the top for min del.

Det viktigste tross alt er å finne den rette balansen.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok de fleste som er supporter over noe tid vil sette seg litt inn i historien. Det er hvertfall for meg naturlig å gjøre det. Mitt poeng, som jeg ser du tok, var at balanse er viktig også der. Derfor syns jeg en diskusjon som vi nå har gående rundt temaet "snakke positivt om Spurs" er helt meningsløs. Her må hver enkelt få lov til å mene nøyaktig hva de vil og de må også kunne forvente nok respekt fra andre deltagere på forumet til at seriøse innlegg ikke blir ødelagt av usaklige kommentarer fra de som ikke mener at det finnes noe positivt med Spurs.

Link to comment
Share on other sites

Diskuterte saken med en engelskmann og han sa det nokså enkelt:

If you don't care about the history of your club you can't really be classed as a true supporter.

To not care about the history of the club you follow is absolutely rubbish. .

 

Det er sjølvsagt ikkje noko minus å være oppdatert på Arsenal's historie. Tvert om. Men det går da verkeleg ikkje an å dele supportarmassen opp eit A- og B-lag, alt etter kor god innsikt ein har i klubbens historie. Det å støtte ein spesiell klubb har å gjere med veldig mange andre ting enn historia. Det handlar om engasjement, lidenskap, kameratskap, tilhøyrigheit og ikkje minst identitet. Arsenal skapar eit fellesskap enten ein er gammal eller ung, og ingen guttunge med Arsenal-drakt og van Persie-plakat på soveromsveggen skal trengje å få høyre at han ikkje er nokon skikkeleg supportar fordi han har null innsikt i historia. Ein Goonar er ein Goonar, enten han er 10 eller 100 år gammal, og gleda over å vinne er nøyaktig den samme for oss alle.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det er sjølvsagt ikkje noko minus å være oppdatert på Arsenal's historie. Tvert om. Men det går da verkeleg ikkje an å dele supportarmassen opp eit A- og B-lag, alt etter kor god innsikt ein har i klubbens historie. Det å støtte ein spesiell klubb har å gjere med veldig mange andre ting enn historia. Det handlar om engasjement, lidenskap, kameratskap, tilhøyrigheit og ikkje minst identitet. Arsenal skapar eit fellesskap enten ein er gammal eller ung, og ingen guttunge med Arsenal-drakt og van Persie-plakat på soveromsveggen skal trengje å få høyre at han ikkje er nokon skikkeleg supportar fordi han har null innsikt i historia. Ein Goonar er ein Goonar, enten han er 10 eller 100 år gammal, og gleda over å vinne er nøyaktig den samme for oss alle.

 

MÅnedens innlegg!!!!

 

+1

Link to comment
Share on other sites

 

Det er sjølvsagt ikkje noko minus å være oppdatert på Arsenal's historie. Tvert om. Men det går da verkeleg ikkje an å dele supportarmassen opp eit A- og B-lag, alt etter kor god innsikt ein har i klubbens historie. Det å støtte ein spesiell klubb har å gjere med veldig mange andre ting enn historia. Det handlar om engasjement, lidenskap, kameratskap, tilhøyrigheit og ikkje minst identitet. Arsenal skapar eit fellesskap enten ein er gammal eller ung, og ingen guttunge med Arsenal-drakt og van Persie-plakat på soveromsveggen skal trengje å få høyre at han ikkje er nokon skikkeleg supportar fordi han har null innsikt i historia. Ein Goonar er ein Goonar, enten han er 10 eller 100 år gammal, og gleda over å vinne er nøyaktig den samme for oss alle.

Vet ikke hvor du har dette med a og B supporter fra. Er vel bare du som nevner det. Vil en på liv og død misforstå så har du gjort en fantastisk jobb.

Dette er hva jeg svarte RP7:

 

Poenget er ikke hva du vet men at du vet noe og bryr deg.

Vil ikke tro det er noe iq nivå over hvor mye historie eller ei en vet;-)

 

Og historie kan være så mangt. Mange begynte å holde med United pga Ole Gunnar Solskjær, for de starter historien

der. Historie kan være så mangt. Men en del av det vil det alltid være en årsak til at du knytter deg og engasjerer deg til en klubb

du har sterke følelser for.

Link to comment
Share on other sites

Det er fremdeles ikke det han sier. Historie er viktig,men igjen sier ingenting om omfanget av det.

Eller om du må kunne historien til klubben på rams.

Vet du absolutt ingenting om en klubb, og du bryr deg ikke om å vite noe heller,kan du vel egentlig

holde med hvem som helst?

For meg finnes det ikke noe forskjell på supportere. En Gooner er en Gooner. Og ut fra omfanget på forumet

her så er Goonere ganske godt oppdatert på både det ene og det andre;-)

For å holde meg på temaet igjen så er det forslaget om å forandre tittel på Let's laugh at Tottenham som er

for meg litt historieløst.

Og det er siste fra meg angående dette emnet.

Link to comment
Share on other sites

Passe på temaet her, det stilles et klart spørsmål som indikerer trådens tema på en presis måte. Vennligst holde diskusjonen til det temaet.

 

[Om dere ønsker å diskutere hva som skal til for å bli en god Arsenal fan er det greit å åpne en ny tråd]

 

Nå må mod også ha tunga rett i munnen her. Diskusjonen rundt historiekunnskap og det å "bry seg" om historien som engelskmannen til mmaelan sier blir essensen i diskusjonen rundt endring av navn på tråden. Alle som vil beholde tråden slik den er nå spiller på nettopp historien mellom de to klubbene - å da ikke kunne diskutere nettopp dette blir å kneble/sensurere diskusjonen.

 

mmaelan: Jeg blir litt "surrete" av å lese argumentene dine nedover, da du starter med engelskmannen og legger til:

 

"Å huske/vite en del om historien er en del av det å være supporter.

Så enkelt er det for min del"

 

Her tolker jeg det slik at du og engelskmannen mener at man må vite en del om historien til klubben på et generelt basis, herunder rivaleriet (et ord stavekontrollen på forumet ville omdøpe til "kavalerimajor".....) med Tottenham. Jeg tror at det er det Good old Arsenal også tolker det som - derfor han svarer han som han gjør.

 

Jeg ser at du presiserer/modererer deg videre nedover tråden til at historien er hva man selv gjør den til - og det er da jeg blir litt forvirret når jeg forsøker å se en sammenheng mellom disse argumentene dine.

 

Jeg personlig er vel helt middels når det gjelder kunnskap om historien, men jeg vet om Arsenal-supportere i 15-25 års alderen som kan lite eller ingenting om historien før de selv begynte å følge med Arsenal. Søskenbarnet mitt er 19, han kan lite eller ingenting som er av eldre dato enn 1997/98, men jeg vil ikke si at han er en dårligere supporter enn meg. Han gikk for eksempel med gips i 6 uker etter en viss kamp på Old Trafford i høst... Så jada, han er engasjert og har som største drøm å dra til England og se laget live på Ashburton.

 

Poenget mitt her er at kunnskap om historie ikke har noe som helst med å definere hva slags eller hvor god supporter du er. Vi synes vel alle det er imponerende å møte personer som Arne Scheie som kan alt på rams de siste 40 åra, men det går på ekstreminteresse og ikke på hvor god supporter man er. Det om tråden heter "Let's laugh......" eller "Tottenham", "Spudz" eller "The rubbish on White Shite Lane" er ett fett for min del - det jeg ønsker er at vi har en tråd om hver enkelt klubb som skal kunne inneholde alt om den klubben - både av positiv og negativ art - uten at noen skal begynne å snakke om historie og god supporterskikk.

 

 

EDIT:

 

Jeg glemte det viktigste punktet som forvirrer meg - nemlig det øverste innlegget på denne siden:

 

"Latterlig å fjerne 'Let's laugh at' på tittelen her. Forstår lite av logikken i dette.

Til og med spurvene har forstått dette og har en tråd med trådtittelen Hatar Arse****.

Om der er noe positivt om Arsenal i den tråden. You gotta be fuckin joking!

Historien fucker en ikke med. "

 

Mener du noe annet enn hva du skriver her? I og med at du modererer deg så innmari jo lenger ned på siden vi kommer. Fra at man ikke "fucker" med historien - til at historien er hva enhver gjør den til. Hva slags historie "fucker" en med da? Hvis man ikke vet historien om opprykk/nedrykk og Spurs - fucker man med det da?

 

Hmmmm.......

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld, i tråden "Hatar Arsenal" på diskusjonsforumet til "Rottenhamsvenner" så er det noen som skriver noe positivt om oss og der finnes det også grinebitere som vil forby dem og gjøre det. Ekstra rart akkurat det, da faktum er at vi er en fantastisk klubb som Rottenham bør se opp til.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

EDIT:

 

Jeg glemte det viktigste punktet som forvirrer meg - nemlig det øverste innlegget på denne siden:

 

"Latterlig å fjerne 'Let's laugh at' på tittelen her. Forstår lite av logikken i dette.

Til og med spurvene har forstått dette og har en tråd med trådtittelen Hatar Arse****.

Om der er noe positivt om Arsenal i den tråden. You gotta be fuckin joking!

Historien fucker en ikke med. "

 

Mener du noe annet enn hva du skriver her? I og med at du modererer deg så innmari jo lenger ned på siden vi kommer. Fra at man ikke "fucker" med historien - til at historien er hva enhver gjør den til. Hva slags historie "fucker" en med da? Hvis man ikke vet historien om opprykk/nedrykk og Spurs - fucker man med det da?

 

Hmmmm.......

 

Den aller første som forvirrer deg er egentlig kun min mening til moderatoren som vil fjerne tittelen på Tottenham tråden.

 

Modereringene som du referer til er vel kun bare for å forklare det på en enklere og tydeligvis en mer innvikla måte;-)

I utgangspunktet var det aldri min intensjon å diskutere hvem som er en god Arsenalfan eller ei, der var det dette med

a og b supportere som kom ut av intet som jeg prøvde å svare på.

Have a nice day;-)

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet var det aldri min intensjon å diskutere hvem som er en god Arsenalfan eller ei, der var det dette med

a og b supportere som kom ut av intet som jeg prøvde å svare på.

 

Eg hadde eigentleg slutta av her etter at ein hissig moderator kom på bana, men dette må eg berre svare på.

Neida, det kom ikkje "ut av intet". Ditt sitat av din engelske tjommy gjekk slik: "If you don't care about the history of your club you can't really be classed as a true supporter." Det er reine ord for pengane, og det finnest altså iblant oss både ekte og uekte supportarar. Då er det vanskeleg å unngå å trekkje den slutninga at dei ekte supportarane stiller på A-laget medan resten må ta til takke med ein plass i B-gjengen. Det er veldig individuelt kva interesse kvar einskild har for historie, akkurat som på skulen, og eg tykkjer ikkje at nokon skal dømmast ut i frå det.

 

Nei, om det finnest uekte supportarar blant oss så må det være dei som rømmer skuta etter seks trofèlause sesongar, og satsar på betre tider med klubbar som Chelsea og Man. City. "Good riddance". Ein heilt grei måte å skilje klinten frå kveiten på.

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, om det finnest uekte supportarar blant oss så må det være dei som rømmer skuta etter seks trofèlause sesongar, og satsar på betre tider med klubbar som Chelsea og Man. City. "Good riddance". Ein heilt grei måte å skilje klinten frå kveiten frå.

 

Yepp...kunne ikke vært mer enig;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...