Jump to content

18.12.11 Manchester City (B)


49 unbeaten

Recommended Posts

Jeg syns Mertesacker får alt for lite hønnør for jobben han gjør og Koscielny ditto for mye. Sistnevnte har tydeligvis blitt en yndling, og minner meg litt om en annen tidligere yndling på stopperplass, nemlig Kolo Toure. De ser så bra ut på tv fordi det er så mye fart, innsats og vilje at folk ser bort fra feilposisjoner.

 

Kaptein kaos, ja. Jo, jeg husker han. Armer og bein personlig. Sol Campbell hadde myndighet nok til noenlunde å holde styr på han, men som regel var det andre som fikk skylda for hans feil. Spesielt William Gallas som aldri klarte å opparbeide den myndigheten, men bare ble frustrert. Jo, Mertesacker har helt klart noe som ligner på en "Campbellsk" funksjon baki der.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

 

Det gleder meg at jeg ikke er den eneste som ser dette. Mertesacker svikter en gang i kampen, i en dull med Balotelli får Balotelli snudd seg og skutt. Det skulle han aldri ha fått lov til av Mertesacker, som var for snill i presset. Bortsett fra dette var han min MOM i går. En annen som spiller en nær perfekt kamp er RvP, det er ikke hans feil at dommer feilaktig annulerer scoringen hans.

 

Jeg syns Mertesacker får alt for lite hønnør for jobben han gjør og Koscielny ditto for mye. Sistnevnte har tydeligvis blitt en yndling, og minner meg litt om en annen tidligere yndling på stopperplass, nemlig Kolo Toure. De ser så bra ut på tv fordi det er så mye fart, innsats og vilje at folk ser bort fra feilposisjoner. Koscielny er en glitrende stopper så lenge han har en sjef ved sin side, for meg vil han alltid være en glitrende "sideshow Bob". Som høyreback er han dessverre heller svak, mye svakere enn Djourou. Allikevel får han knapt kritikk, som i går hvor han var direkte svak som back. Han fikk masse skryt som back mot Norwich, noe jeg heller ikke forstod noe av. Han hadde lite å gjøre og ble satt på prøve en gang når han bare skulle ta ut Pilkington etter innlegg. Det var ingen andre Norwichspillere i nærheten og Koscielny klarte fan meg å miste mannen sin som burde utlignet.

 

Mertesacker har posistional sense og alle våre vet hvor de har han hele tiden. Legg merke til hvor mye bedre Djourou spiller som back når Mertesacker spiller stopper, ganske enkelt fordi Mertesacker er en mann det er lett å spille sammen med. Mertesacker er vår unsung hero. Jeg er sikker på at mange fler kommer til å skjønne hans enorme bidrag for laget vårt om en tid.

Ikke uenig, men syns du forenkler litt. Mertesacker blir også gjort god av hurtige spillere rundt seg slik at han kan konsentrere seg om posisjonsspill og dueller. Dette går begge veier og handler om balanse i laget. Men, det er ikke tvil om at han er flink til å organisere samt bidrar til at backrekken faller av tidligere enn før da han ikke kan tillate seg å gi bort like mye bakrom. Er helt enig i at han gjør en god kamp, men han mister mannen sin på scoringen (dekker samme sone som Arteta og dermed blir Vermaelen alene med to) og lar Balotelli ta ned ballen i feltet ved en annen anledning. Det er to ganske grove feil som er på linje med feilplasseringen til Kosc ved scoringen i mine øyne.

 

Kosc er ikke blitt min yngling, jeg har skrytt av hans evner og talent fra første dag. Husker godt hvordan han tok ut Torres i sin debut. Måten han tok seg av Messi både hjemme og borte var også fantastisk imponerende. Han hadde dessverre evnen til å havne i håpløse situasjoner som ødela mye i fjor, men dette ser ut til å være plukket bort. Han har skjønt at man må være på i 90 minutter, 89 holder ikke.

Å bli skjøvet ut av posisjon i løpet av kampen er ikke lett og etter litt trøbling i starten så syns jeg han løste oppgaven greit mot den vanskeligste motstander vi kan møte. Jeg er nok derfor noe mer positiv enn deg etter gårsdagens prestasjon.

 

Men, vi er hvertfall helt enige ang vP. Han var rett og slett outstanding i går og hadde han bare vært to cm lengre bak på banen på passet fra Ramsey..

 

Sir John:

Vi er nok ganske enige ang Ramsey og de tingene du trekker frem er mye av det jeg har kritisert ham for tidligere og som jeg trakk frem ang Wilshere i fjor. Men, jeg ser en klar fremgang og kampen i går syns jeg var et langt steg i riktig retning. Små detaljer avgjør og som du nevner så gikk de i Silvas favør i går. Ballen datt ned fordelaktig for Silva, den spratt ut for Ramsey. De beste spillerene har ofte den evnen og det skyldes ikke bare flaks. Det handler om å være klar når sjansen byr seg og bruke en berøring i stedet for to når situasjonen krever det. Neste gang kan det endre seg, måten Ramsey jobbet seg til sjanser og skapte rom for seg selv og andre på i går syns jeg var veldig positivt og kanskje sesongbeste.

Link to comment
Share on other sites

 

Det gleder meg at jeg ikke er den eneste som ser dette. Mertesacker svikter en gang i kampen, i en dull med Balotelli får Balotelli snudd seg og skutt. Det skulle han aldri ha fått lov til av Mertesacker, som var for snill i presset. Bortsett fra dette var han min MOM i går. En annen som spiller en nær perfekt kamp er RvP, det er ikke hans feil at dommer feilaktig annulerer scoringen hans.

 

Jeg syns Mertesacker får alt for lite hønnør for jobben han gjør og Koscielny ditto for mye. Sistnevnte har tydeligvis blitt en yndling, og minner meg litt om en annen tidligere yndling på stopperplass, nemlig Kolo Toure. De ser så bra ut på tv fordi det er så mye fart, innsats og vilje at folk ser bort fra feilposisjoner. Koscielny er en glitrende stopper så lenge han har en sjef ved sin side, for meg vil han alltid være en glitrende "sideshow Bob". Som høyreback er han dessverre heller svak, mye svakere enn Djourou. Allikevel får han knapt kritikk, som i går hvor han var direkte svak som back. Han fikk masse skryt som back mot Norwich, noe jeg heller ikke forstod noe av. Han hadde lite å gjøre og ble satt på prøve en gang når han bare skulle ta ut Pilkington etter innlegg. Det var ingen andre Norwichspillere i nærheten og Koscielny klarte fan meg å miste mannen sin som burde utlignet.

 

Mertesacker har posistional sense og alle våre vet hvor de har han hele tiden. Legg merke til hvor mye bedre Djourou spiller som back når Mertesacker spiller stopper, ganske enkelt fordi Mertesacker er en mann det er lett å spille sammen med. Mertesacker er vår unsung hero. Jeg er sikker på at mange fler kommer til å skjønne hans enorme bidrag for laget vårt om en tid.

 

En ting er sikkert. Mertesacker har med sin rutine og klokskap vært med på å reise et vaklende forsvar.

Jeg er helt enig at han er en typisk unSong hero. Og han har litt Adamsk/Cambelsk over seg som vi har

savnet i mange mange år.

 

Er delvis enig av din kritikk av Kos. Som midtstopper syns jeg han er brilijant. Han har vokst enormt

dette året som stopper og er trygg defensivt. Noen armer og bein kan jeg ikke helt se likhetene med.

Som høyreback derimot har han slitt mer med posisjoneringen,men jeg klandrer ikke Kos.

Han gjør en jobb i en rolle han ikke helt behersker. Han er en stopper, ikke en høyreback, og det

er også lett å glemme.

I sin posisjon som midtstopper har han tatt sjumilssteg denne sesongen, og en ser tydelig at han har

trent godt i trimrommet.

Link to comment
Share on other sites

To bytter avgjorde kampen i går. Først da Djourou måtte ut. Det forstyrret ikke bare forsvaret som måtte rokkere 3 av 4 brikker, men også resten av laget. Organiseringen på baklengsmålet var ikke god. Koscielny i ingenmannsland, Miquel i ingenmannsland. Ellers var forsvaret så godt som en kan forvente på en slik arena.

 

Nummer to var byttet med James Milner. Da han kom inn skapte vi ikke lenger noe mer enn Vermaelens langskudd. De kunne like gjerne satt inn De Jong. Ryddegutter til mange hundre millioner. Usjarmerende, for å si det mildt..

 

Debatten går om forsvaret. Selv kan jeg ikke huske å ha sett det bedre under hele Wengers regjeringstid! Endelig ser det ut til å ha satt seg en "no nonsense"-holdning. Alle de fire (fem med WS) som startet i går fortjener skryt. De gir meg en ganske annen følelse enn det Almunia, Clichy, Toure, Eboue osv. gjorde. Forvandlingen fra forrige tur til Manchester er formidabel!

 

1.Man City

2.Man Utd

3.Tottenham

4.Chelsea

5.Arsenal

6.Liverpool

7.Newcastle

8.Stoke

9.Norwich

10.Aston Villa

 

Slik ser øvre halvdel ut. Vi har møtt 6 av 9 på bortebane allerede. Mulighetene bør være store for en sterk andre halvdel av sesongen!

Link to comment
Share on other sites

Mmaelan, jeg syns også Kos er brilliant som stopper så fremt han spiller ved siden av en som leder han. Det være seg Mertesacker eller Vermaelen. Ved en helt skadefri forsvarsfirer så ville jeg startet med Mertesacker og Vermaelen, dette til tross for at jeg isolert sett synes Koscielny er en bedre stopper enn Per. Balansen blir bedre i laget med Mertesacker på banen.

 

RP7, jeg kan ikke huske at Mertesacker var feilplassert på noen som helst måte på baklengsmålet. Jeg skal se det på nytt når jeg kommer hjem i kveld, på jobben har de dessverre sperret for videoer. Du skriver;

 

Er helt enig i at han gjør en god kamp, men han mister mannen sin på scoringen (dekker samme sone som Arteta og dermed blir Vermaelen alene med to) og lar Balotelli ta ned ballen i feltet ved en annen anledning. Det er to ganske grove feil som er på linje med feilplasseringen til Kosc ved scoringen i mine øyne.

 

Jeg er enig med deg i at det siste du nevner er sløvt, noe jeg selv har påpekt tidligere. Det første må jeg se en gang til når jeg kommer hjem, men det jeg reagerer på på at du likestiller feil som gjøres i løpet av en kamp (alle spillere gjør dem) med det du kaller feilplasseringen til Koscielny. En ting er om han står noe meter feil, men han gidder ikke engang å prøve å rette på det, noe jeg finner veldig provoserende. Han lunker tilbake, der han skulle spurtet og stakkers Song som har vært på et lengre offensivt raid, må ta det lange løpet tilbake. Song er vel en 15 meter bak Koscielny og Koscielny er en mye raskere spiller enn Song. Allikevel må Song spurte forbi en lunkende Koscielny for å ta opp konkurransen med Balotelli. Song rekker ned til Balotelli får kontroll på ballen, hvis Koscielny hadde gjort det han skulle så kunne han vært der og duellert om ballen før Balotelli hadde fått perfekt kontroll.

 

Koscielny viser også der at han ikke er en lederskikkelse, han gjemmer seg bak Song, en av våre giganter som må ta ansvar der Koscielny svikter. Jeg lurer virkelig på hva som gikk gjennom hodet til Song når han satt på ræva i egen sekstenmeter og ser ballen i eget nett. Han ser deretter på Koscielny og jeg tør å vedde på at det han tenkte neppe egner så på trykk her på forumet, jeg vet at tankene som løp i mitt hodet ikke gjør det og jeg slapp og slite skjorte ta meg i forkant.

Link to comment
Share on other sites

Debatten går om forsvaret. Selv kan jeg ikke huske å ha sett det bedre under hele Wengers regjeringstid! Endelig ser det ut til å ha satt seg en "no nonsense"-holdning. Alle de fire (fem med WS) som startet i går fortjener skryt. De gir meg en ganske annen følelse enn det Almunia, Clichy, Toure, Eboue osv. gjorde. Forvandlingen fra forrige tur til Manchester er formidabel!

 

Vi ser i alle fall konturene av en defensiv soliditet en tilnærmet samlet verden har etterspurt i år etter år, mens vi har bivånet et kollektivt rot og individuelle mangler som til tider har vert direkte pinlig. Det er meget gledelig. Hvis vi nå slipper å vente år etter år på litt ektra fire power kan dette bli en riktig så bra vår, for ikke å snakke om neste sesong. Hvis, hvis ...... jeg undres?

Link to comment
Share on other sites

Mmaelan, jeg syns også Kos er brilliant som stopper så fremt han spiller ved siden av en som leder han. Det være seg Mertesacker eller Vermaelen. Ved en helt skadefri forsvarsfirer så ville jeg startet med Mertesacker og Vermaelen, dette til tross for at jeg isolert sett synes Koscielny er en bedre stopper enn Per. Balansen blir bedre i laget med Mertesacker på banen.

 

RP7, jeg kan ikke huske at Mertesacker var feilplassert på noen som helst måte på baklengsmålet. Jeg skal se det på nytt når jeg kommer hjem i kveld, på jobben har de dessverre sperret for videoer. Du skriver;

 

Er helt enig i at han gjør en god kamp, men han mister mannen sin på scoringen (dekker samme sone som Arteta og dermed blir Vermaelen alene med to) og lar Balotelli ta ned ballen i feltet ved en annen anledning. Det er to ganske grove feil som er på linje med feilplasseringen til Kosc ved scoringen i mine øyne.

 

Jeg er enig med deg i at det siste du nevner er sløvt, noe jeg selv har påpekt tidligere. Det første må jeg se en gang til når jeg kommer hjem, men det jeg reagerer på på at du likestiller feil som gjøres i løpet av en kamp (alle spillere gjør dem) med det du kaller feilplasseringen til Koscielny. En ting er om han står noe meter feil, men han gidder ikke engang å prøve å rette på det, noe jeg finner veldig provoserende. Han lunker tilbake, der han skulle spurtet og stakkers Song som har vært på et lengre offensivt raid, må ta det lange løpet tilbake. Song er vel en 15 meter bak Koscielny og Koscielny er en mye raskere spiller enn Song. Allikevel må Song spurte forbi en lunkende Koscielny for å ta opp konkurransen med Balotelli. Song rekker ned til Balotelli får kontroll på ballen, hvis Koscielny hadde gjort det han skulle så kunne han vært der og duellert om ballen før Balotelli hadde fått perfekt kontroll.

 

Koscielny viser også der at han ikke er en lederskikkelse, han gjemmer seg bak Song, en av våre giganter som må ta ansvar der Koscielny svikter. Jeg lurer virkelig på hva som gikk gjennom hodet til Song når han satt på ræva i egen sekstenmeter og ser ballen i eget nett. Han ser deretter på Koscielny og jeg tør å vedde på at det han tenkte neppe egner så på trykk her på forumet, jeg vet at tankene som løp i mitt hodet ikke gjør det og jeg slapp og slite skjorte ta meg i forkant.

Jeg støtter deg fullt ut der. Han gjør en slett jobb på scoringen og fortjener pepper for den slappe sprinten tilbake.

Mertesacker står i sone sentralt på 7-8 meter og har Arteta rett foran seg som tar samme sone. Aguero og Silva er begge innenfor og har kun Vermaelen rundt seg. Mertesacker virker ikke orienter i den situasjonen. Når dette er sagt så vil mål alltid komme av små feil som gjøres på rekke og rad. Man kan alltid legge skylden på noen. Jeg mener at City er gode og heldige i situasjonen. De fyller på med folk og når returen kommer så er de på rett sted. Klareringen fra Szcz var ikke den beste og klareringen fra Vermaelen detter fordelaktig for Silva. Uheldig for oss, heldig for dem. Men, Kosc er helt klart den som får hovedansvaret da han angrep og overlot hele siden sin uten dekning i en situasjon hvor Song var høyt i banen.

 

Btw så mener jeg at de to er like mye i offside da skuddet går som vP er det på den annulerte scoringen.

Link to comment
Share on other sites

Så aldri reprisen, så jeg tenkte ikke på at det kunne vært offisde. Utrolig vanskelig å avgjøre om det er offside på målet, da Silva akkurat smetter fram i det skuddet går, men det er som du sier like marginalt som ved van Persies annulerte mål.

http://www.101greatgoals.com/gvideos/david-silva-v-arsenal-2/

 

Ikke det at jeg tror vi ville kommet foran City på tabellen, men med seier hadde vi faktisk kun vært 6 poeng bak dem! Det er ikke verst med tanke på hvor mye poengtap vi hadde i starten og hvor gode City har vært!

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke å se at RvPs mål ikke var offside. Til og med ikke med Arsenalbriller. Kompany er få centimeter fra å oppheve, men RvP er jo innenfor? Det var dog en situasjon 5-10 min senere, hvor RvP header rett på Hart. Den ble feilaktig avblåst.

Ingen som mener at vP ikke er offside, men han er akkurat like mye offside som det Silva er i det skuddet fra Balotelli går

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig i kritikken av Ramsey i går. Han roter det til noen ganger, men han var utrolig god til å være spillbar i mellomrommet samt bryte ned strukturen i Citys midtbane. Toure var ikke veldig synlig og Barry gjorde kun en defensiv jobb. Det meste av tiden løp han etter Ramsey og kom ikke opp i ham. Midtbanen vår har nå en veldig fin balanse og struktur, og jeg tror den bare vil bli bedre utover sesongen. Ramsey har tatt store steg i år, og han har gått gjennom nøyaktig den samme fasen som Wilshere gjorde i fjor. Begge var til tider helt ute av posisjon og ødela mye for de rundt seg, nå er de begge mye tryggere på plasseringsspillet og lager ikke like mange hull som må dekkes av andre.

Ramsey lager tre gode sjanser i går: gjennomløpningen på skuddet fra vP, skuddet hans fra 16 og gjennomspillet til vP før annuleringen. I tillegg setter han opp Gervinho flere ganger med gode bevegelser. Jeg syns han var meget positiv i går og langt bedre, med tanke på hvilken motstander vi hadde, enn hva han har vært enkelte ganger tidligere i år.

 

Ramsey har ikke hatt en like kjapp utvikling som Cesc, men han viser likevel frem i store kamper at han kan komme seg dit. Han hever seg ofte i store kamper, men trenger enda å bli noe mer stabil. Det er ikke uten grunn at han er kaptein for Wales i sin veldig unge alder...

 

Er delvis enig av din kritikk av Kos. Som midtstopper syns jeg han er brilijant. Han har vokst enormt

dette året som stopper og er trygg defensivt. Noen armer og bein kan jeg ikke helt se likhetene med.

Som høyreback derimot har han slitt mer med posisjoneringen,men jeg klandrer ikke Kos.

Han gjør en jobb i en rolle han ikke helt behersker. Han er en stopper, ikke en høyreback, og det

er også lett å glemme.

I sin posisjon som midtstopper har han tatt sjumilssteg denne sesongen, og en ser tydelig at han har

trent godt i trimrommet.

 

Kos har et potensiale til å bli en veldig veldig god midtstopper. Enten han spiller med Per eller Thomas.

Også Toure var en veldig god midtstopper for oss så lenge han hadde en leder ved siden av seg. Ja, til og med sammen med Senderos var han god. Det var disse to som førte oss til 11 kamper uten innslupne mål i CL feks.

 

Synes dekningen på stopperplass er blitt mye bedre etter handlingen i høst.

Og ja, det er nok mye lettere å se jobben Kos gjør, enn det feks Per gjør, siden Per gjør mye mer "usynlig" jobbing med selve organiseringa. Likevel synes jeg det blir rart å klage for mye på feilene han gjør som stopper, når han har luket bort de aller fleste feilene han hadde i første sesongen sin. Han er blitt mye bedre på posisjonering, blitt sterkere og smartere. Som høyreback sliter han vesentlig mer, men som stopper mener jeg vi pr dags dato har tre veldig habile stoppere. Djourou var habil en god periode i fjor, men han virker å ha mistet veldig mye selvtillit, og gjør mye rare feil...

Link to comment
Share on other sites

RP7, jeg så på baklengsmålet flere ganger i går og klarer ikke å forstå hvordan Per er feilplassert. Han dekker sin mann, som er Aguero og Vermaelen tar sin mann som er Silva. Det er ingen annen måte for Balotelli å treffe sine medspillere på enn ved en retur fra keeper, slik han dessverre får til. Alle andre veier til dem er sperret.

 

Ikke imponerende keeperspill av Szcz der btw.

Link to comment
Share on other sites

RP7, jeg så på baklengsmålet flere ganger i går og klarer ikke å forstå hvordan Per er feilplassert. Han dekker sin mann, som er Aguero og Vermaelen tar sin mann som er Silva. Det er ingen annen måte for Balotelli å treffe sine medspillere på enn ved en retur fra keeper, slik han dessverre får til. Alle andre veier til dem er sperret.

 

Ikke imponerende keeperspill av Szcz der btw.

Se godt hva som skjer i det skuddet går:

Per tar noen steg ut, Arteta tar noen steg ut og Miquel tar noen steg ut. Miquel glipper Silva med noen meter. De to første står i sone uten å hjelpe Song eller orientere seg om hva som skjer bak dem. Vermaelen tar nemlig et steg inn sammen med Aguero og Silva. Per er derfor i ingenmannsland uten å ha kontroll fremover eller bakover. Dette skjer riktig nok på en kontring og ting skjer fort, men slik jeg ser det blir Vermaelen alene med de to som starter på en eventuell retur fordi Mertesacker og Arteta dekker samme sone uten å egentlig gjøre noe som helst. De er ikke orientert om hva som skjer bak dem og det er ikke godt nok når man er i overtall innenfor egen 16, men likevel klarer å komme i undertall innefor egen 5-meter.

 

Og det er en hvis grad av flaks med i bildet også. Som du sier en litt dårlig avklaring fra Szcz, en uheldig avklaring fra Vermaelen og ballen ligger perfekt for Silva. Men, cityspillerene skal ha skryt for begge å gå hardt på en eventuell retur. Det ble i denne kampen avgjørende for utfallet.

 

Uansett er det som du har påpekt tidligere Kosc som svikter mest i den situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som mener at vP ikke er offside, men han er akkurat like mye offside som det Silva er i det skuddet fra Balotelli går

 

Skal ikke krangle på det, selv om jeg er ikke er helt enig. Det er så marginalt, at ingen dommere klarer å skille det. Men om ha var i offside, har jo ingen verdens ting å si. Han er ikke aktiv på den første returen, og drar ikke engang nytte av å være i offside da. Man kan vel kanskje si at han er til en hvis forstyrrelse for forsvaret, men hadde vi fått noe sånt dømt mot oss, hadde det blitt opprør.

Link to comment
Share on other sites

en uheldig avklaring fra Vermaelen og ballen ligger perfekt for Silva.

 

Hmmm...så jeg virkelig så feil da jeg så kampen? Såvidt jeg fikk med meg, var Aguero først på den ballen, sånn at det aldri var noen avklaring fra Vermaelen. Legger meg flat dersom jeg har sett feil, men husker iallefall jeg irriterte meg kraftig over at Vermaelen ikke maktet å være først på ballen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...