Jump to content

18.12.11 Manchester City (B)


49 unbeaten

Recommended Posts

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Det faktum at de fleste innhopp Arshavin har hatt denne sesongen beror ikke på feil posisjon, det er jeg sikker på. Han viser en touch som ikke ligner på noen ting, skuddet hn prøvde på var banalt. Etter min mening er ikke han i nærheten av hva vi ja sette på banen, Ramsey er mange steg over den aldrende russeren!

 

Jeg syns vi gjør en god kamp, sjansestatistikken og inntrykket etter kampen tilsier at det mest rettferdige resultatet var uavgjort, t vil også si at vi like godt kunne tatt 3 poeng i dag. Seriegull i år er uansett ikke noe vi kan forvente, derfor mener jeg det er et ok resultat, son vi er nødt til å se det positive i...

 

Det er heller ingen tvil om at skadeproblemene, spesielt i forsvar er absolutt legitime grunner for at vi ikke klarer tukte de beste. Bankene vi stiller med i dag er tross alt 3. valg på backene. 4 backer er ute, det sier sitt. At Wilshere, som kanskje er vår beste midtbanespiller er ute, er heller ikke noe som gjør situasjonen bedre...

 

Vi ligger godt ann når det kommer til 4. plassen, den skal vi klare. Det er heller ikke umulig at det dukker opp noen flere overraskelser framover. Da United ikke har en stall som er spesielt god, Chelsea er svakere enn de har vært på flere år, og Spurs fallerer vell utover sesongen i god gammel stil. Det er mulig å kjempe om en andre plass i år, jeg klarer ikke å se for meg at milliardgutta fra Ethiad kan utfordres i år, det er ikke snakk om 5 skader som må til, det er snakk om 10-15, de har jo to lag som kan kjempe i toppen.

Link to comment
Share on other sites

Arteta har kun 4 gule kort,ikke 5. Spiller mot Aston Villa. 2 for Everton og 2 for Arsenal.

 

Litt usikker på Song iom at han stod over 3 kamper pga Newcastle kampen. Tror faktisk det er

en mulighet for at begge spiller neste kamp ellers blir Song dobbelt straffet for det gule mot Newcastle.

Link to comment
Share on other sites

Rart hvor forskjellig man kan se en kamp.

Jeg så den beste arsenalprestasjonen på mange år med spillere som til tider utklasset City på midtbanen og i angrep. Vi skaper 6 store sjanser på bortebane og har 6 sjanser i mot. At vi taper denne er tilfeldigheter og litt udyktighet i avgjørende trekk. vP kunne på en heldigere dag fått godkjent sitt mål, Berry burde vært utvist i det 46. minutt og på Emirates hadde vi fått straffe. Så små var marginene i dag.

Det blir diskutert om hvem som ikke var gode i dag og til det må jeg si at dette kanskje var den kampen jeg har sett i år med høyest tempo og tyngste press på ballfører over hele banen. Spillerne hadde ikke tid med ballen i det hele tatt. At det da blir noen feil innemellom er naturlig.

 

Totalt sett er jeg meget fornøyd med alt bortsett fra tapet. MoM var for meg Kosc tett fulgt av vP. Begge er nesten feilfrie kampen gjennom.

Link to comment
Share on other sites

MoM var for meg Kosc tett fulgt av vP. Begge er nesten feilfrie kampen gjennom.

Jeg pleier å ha den største respekt for dine kampvurderinger, men at Kos var mom skjønner jeg virkelig ingen ting av. Han spilte glitrende som stopper, men var en totalt fiasko som høyreback. På baklengsmålet er Song på vei framover og han mister ballen, han er langt oppe i angrepssonen. Han snur og prøver å løpe opp ballen, på veien nærmer han seg en lunkende Kos og det virker først som om Song med rette forventer at Kos skal overta forfølgelsen av ballfører, men det gadd han ikke. Det ender med at Song må legge i full galopp igjen, mens Kos småjogger inn mot egen sekstenmeter. Når Song kommer bort til Balotelli er han stokk stiv og blir lett lurt av motstander som skyter, vår keeper gir retur og da Silva scorer. At Song stivner forstår jeg godt, etter ett angrepsraid som blir snudd til et meget langt forsvarsraid, uten hjelp av sine medspillere. Største synder, Kos.

 

Litt senere får Kos en ball ut fra Szcz i en litt presset situasjon, han gir den bort en gang, får ballen tilbake og forærer dem en ny målsjanse.

 

Kos var god som stopper, direkte dårlig som back. Faktisk syns jeg Djourou er en bedre back en Kos, men hva jeg syns betyr i grunn lite. Nå blir det bare en finne en som er frisk nok til å bekle den plassen til neste kamp.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da beklager jeg. Leste bare at det var hans femte gule i år.

 

http://www.premierleague.com/en-gb/players/profile.statistics.html/mikel-arteta#clubsTabsDisciplinary

 

Står da vitterlig at han har 5 "cards" og at 100% av disse kortene er gule, men klarer ikke akkurat å finne en bekreftelse på dette og Premier Leagues hjemmeside er ikke akkurat de raskeste til å oppdatere statistikk o.l.

Link to comment
Share on other sites

Mertesacker vil jeg ha vekk... fyren spurter ca. like raskt som jeg jogger, og jeg er ikke kjent som lynvingen, spurteren og heller ikke bygd for fart på mine eldre dager.

 

Han har et godt fotballhue, ingen skal ta fra han det, men på målet så var 10meter minst, om ikke enda lengre inn på banen enn Song, pasningen til balotelli var det Song som måte løpe opp, mens mertesacker fomlet seg inn 16 meteren og dekket ingen. Har han ikke fart nok, så har han ikke det som skal til for å spille på arsenal.

 

Målet setter jeg all skyld på vår tyske venn for.

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.premierle...absDisciplinary

 

Står da vitterlig at han har 5 "cards" og at 100% av disse kortene er gule, men klarer ikke akkurat å finne en bekreftelse på dette og Premier Leagues hjemmeside er ikke akkurat de raskeste til å oppdatere statistikk o.l.

Hvis du går inn på den samme linken og ser på "disiplinary" for hver av klubbene står det 3 gule for Arsenal og 0 for Everton, så tror ikke den er helt korrekt...

Link to comment
Share on other sites

Det som nå blir spennende å se er utlaget dette gjør på den noe spesielle Arsenalpsyken.

 

Eg fryktar ikkje det i heile tatt. Når ikkje vår forrige tur til Manchester tok knekken på oss, skjer det ikkje nå. Og dette var veldig mange steg framover, om ein skal samanlikne... Det er eit større problem at me nå gjennomsnittleg mister ein forsvarar per kamp. Det må nødvendigvis gå dårleg i lengda.

 

På den lyse sida har me gjort oss ferdige med Manchester for sesongen, og Man. City, Man. Utd, Tottenham og Chelsea må alle ta turen til Emirates. Man. City anser eg som fullstendig irrelevant, og om me mot formodning skulle kapre andreplassen kjem eg seriøst til å feire det som ligagull nr.14. Eg har hatt respekt for Man. City og fansen deira i alle år, men dei no redusert til ein stakkarsleg og rimeleg patetisk gjeng. Og det er veldig sjølvforskyldt. Dei kan sikkert få låne det gamle slagordet til Millwall; No one likes us, we don't care.

Link to comment
Share on other sites

Mertesacker vil jeg ha vekk... fyren spurter ca. like raskt som jeg jogger, og jeg er ikke kjent som lynvingen, spurteren og heller ikke bygd for fart på mine eldre dager.

 

Han har et godt fotballhue, ingen skal ta fra han det, men på målet så var 10meter minst, om ikke enda lengre inn på banen enn Song, pasningen til balotelli var det Song som måte løpe opp, mens mertesacker fomlet seg inn 16 meteren og dekket ingen. Har han ikke fart nok, så har han ikke det som skal til for å spille på arsenal.

 

Målet setter jeg all skyld på vår tyske venn for.

 

Helt uenig, den for Kos ta på sin kappe. Han er på bærtur og tar ikke løpet tilbake. Mertesacker holder helt korrekt sin posisjon.

 

Tok meg frihet til å se målet en gang til, og det var akkurat så graverende spill av Kos seg jeg opprinnelig husket. Pinlig å se Kos.

 

Se, og døm selv!

 

http://www.101greatgoals.com/gvideos/david-silva-v-arsenal-2/

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å ha den største respekt for dine kampvurderinger, men at Kos var mom skjønner jeg virkelig ingen ting av. Han spilte glitrende som stopper, men var en totalt fiasko som høyreback. På baklengsmålet er Song på vei framover og han mister ballen, han er langt oppe i angrepssonen. Han snur og prøver å løpe opp ballen, på veien nærmer han seg en lunkende Kos og det virker først som om Song med rette forventer at Kos skal overta forfølgelsen av ballfører, men det gadd han ikke. Det ender med at Song må legge i full galopp igjen, mens Kos småjogger inn mot egen sekstenmeter. Når Song kommer bort til Balotelli er han stokk stiv og blir lett lurt av motstander som skyter, vår keeper gir retur og da Silva scorer. At Song stivner forstår jeg godt, etter ett angrepsraid som blir snudd til et meget langt forsvarsraid, uten hjelp av sine medspillere. Største synder, Kos.

 

Litt senere får Kos en ball ut fra Szcz i en litt presset situasjon, han gir den bort en gang, får ballen tilbake og forærer dem en ny målsjanse.

 

Kos var god som stopper, direkte dårlig som back. Faktisk syns jeg Djourou er en bedre back en Kos, men hva jeg syns betyr i grunn lite. Nå blir det bare en finne en som er frisk nok til å bekle den plassen til neste kamp.

Det har du helt rett i Tapapa. Jeg var nok kanskje litt rask der for som du sier så gjør Kosc en dårlig jobb på målet i mot. Men, resten av kampen var veldig god og som stopper var han helt ekstrem. At han sliter de første minuttene etter at han må skifte posisjon skjønner jeg, da det er vanskelig å omstille. Han var av og til litt ute av posisjon, men det menste av tiden var han god som back også. Farten og fysikken hans er rett og slett enorm. Mertesacker er ikke hurtig, men blir gjor til en god duellspiller fordi han vet at Kosc dekker ham. Alt i alt, med tanke på motstander og at han måtte skifte posisjon så syns jeg han gjør en meget god kamp. Han skal helt korrekt få trekk for målet i mot, men står fortsatt frem som en av de beste i går for meg.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at Mertesacker ikke kan lastes for målet, det må manglende markeringa av Silva og Kos som ikke tar løpet tilbake og holder bredden ta skylden for.

Der skal vel Mertesacker ta litt av skylden. Han og Arteta dekker samme rom på målet i mot og dermed blir Vermaelen liggende mellom Aguero og Silva. Miquel blir stående å se på. Den manglende markeringen skal Mertesacker og Miquel dele skylden for.

Link to comment
Share on other sites

Nei, han er ingen sprinter, men etter mine begreper var Per Mertesacker en av våre beste spillere i denne kampen, kanskje den beste. Det er så jævlig lett å se alt som ikke er perfekt, men så forferdelig vanskelig å se alt det trivielle som ser så selvfølgelig ut. Vel, det er ikke selvfølgelig, noe ikke minst vi burde gjenkjenne som har bivånet et defensivt vanvidd i årevis.

Link to comment
Share on other sites

Mertesacher spillte en god kamp synes jeg,han hadde en matchvinnertakling tidlig i kampen og klarte seg overaskende bra gjennom hele kampen! Vi hadde fortjent et poeng i dag! Å spille så jevnt med City på bortebane er jeg meget stolt av! Synd Walcott ikke har dagen sin,på tide å benke han noen kamper nå å gi Chamberlain sjansen!

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde ikke et defensivt problem borte mot daddellaget. Vi hadde et offensivt problem, og hvis vi skal gi det et navn så kommer Ramsey og Walcott tidlig opp på min tavle. Ramsey har ikke, i alle fall i øyeblikket, kapasitet til den oppgaven han settes til. Alt hans talent til tross, han trenger mer tid enn han har til rådighet og når han forsøker å speede opp så har han ikke den nødvendige teknikken til å gjennomføre det han prøver på. Walcott derimot er egentlig god nok, men han har en eller annen blokkering i toppetasjen som paralyserer han fullstendig når forventningene blir store. Gervinho og RvP jobber begge livet av seg, men det alene er ikke nok. Ikke når du spiller borte mot en "statsfinansiert" fotballklubb.

 

Det er også lov til å sette spørsmålstegn ved Wengers vurdering av å sette inn to jokere som ikke har prestert på lange tider og som fullstendig mangler selvtillit. Det spørs om ikke Rosicky og spesielt Benayoun hadde vert mer spenstige alternativer. Det var i alle fall mine tanker da de gjorde sin entre.

 

Som dere ser, vi manglet kun "krydderet" ........

 

Screen-Shot-2011-12-18-at-19.21.23.png

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde ikke et defensivt problem borte mot daddellaget. Vi hadde et offensivt problem, og hvis vi skal gi det et navn så kommer Ramsey og Walcott tidlig opp på min tavle. Ramsey har ikke, i alle fall i øyeblikket, kapasitet til den oppgaven han settes til. Alt hans talent til tross, han trenger mer tid enn han har til rådighet og når han forsøker å speede opp så har han ikke den nødvendige teknikken til å gjennomføre det han prøver på. Walcott derimot er egentlig god nok, men han har en eller annen blokkering i toppetasjen som paralyserer han fullstendig når forventningene blir store. Gervinho og RvP jobber begge livet av seg, men det alene er ikke nok. Ikke når du spiller borte mot en "statsfinansiert" fotballklubb.

 

Det er også lov til å sette spørsmålstegn ved Wengers vurdering av å sette inn to jokere som ikke har prestert på lange tider og som fullstendig mangler selvtillit. Det spørs om ikke Rosicky og spesielt Benayoun hadde vert mer spenstige alternativer. Det var i alle fall mine tanker da de gjorde sin entre.

 

Som dere ser, vi manglet kun "krydderet" ........

 

Screen-Shot-2011-12-18-at-19.21.23.png

Kan i tillegg nevne at vi hadde 61% ballinnehav i 2. omgang. Det er veldig mye borte mot City. Det jeg virkelig ble imponert over i går var at Cityspillerne var fullstendig sluttkjørte med 10 minutter igjen. Kompany var helt tom, Toure måtte ut og Aguero løp knapt siste 10 før han gikk av. En ekstrem prestasjon av vår midtbane i går som tredde gjennom ledd hele tiden.

 

Jeg er ikke helt enig i kritikken av Ramsey i går. Han roter det til noen ganger, men han var utrolig god til å være spillbar i mellomrommet samt bryte ned strukturen i Citys midtbane. Toure var ikke veldig synlig og Barry gjorde kun en defensiv jobb. Det meste av tiden løp han etter Ramsey og kom ikke opp i ham. Midtbanen vår har nå en veldig fin balanse og struktur, og jeg tror den bare vil bli bedre utover sesongen. Ramsey har tatt store steg i år, og han har gått gjennom nøyaktig den samme fasen som Wilshere gjorde i fjor. Begge var til tider helt ute av posisjon og ødela mye for de rundt seg, nå er de begge mye tryggere på plasseringsspillet og lager ikke like mange hull som må dekkes av andre.

Ramsey lager tre gode sjanser i går: gjennomløpningen på skuddet fra vP, skuddet hans fra 16 og gjennomspillet til vP før annuleringen. I tillegg setter han opp Gervinho flere ganger med gode bevegelser. Jeg syns han var meget positiv i går og langt bedre, med tanke på hvilken motstander vi hadde, enn hva han har vært enkelte ganger tidligere i år.

 

Med tanke på at dette er en av de vanskeligste kampene man kan spille så syns jeg laget gjorde en ekstremt god prestasjon. Som tidligere nevnt er det ørsmå marginer som skiller oss fra å ta poeng i denne kampen. I studio diskuterte man om dette var årets beste kamp i PL og det er jeg enig i. Tempoet, presisjonen og presset over hele banen fra begge lag var helt fantastisk og jeg gleder meg til å se denne kampen igjen til tross for tapet.

Link to comment
Share on other sites

skuffende tap, men laget kan likevel gå ut av dette med hevet hode. Ikke mange som har holdt ManC såpass i kne på deres hjemmebane i år. Det bør gi grunn til videre optimisme fremover, selv om denne kampen representerte en snubletråd. Hvis vi ser bak selve resultatet, er det likevel to ting å ta tak i. Et slik tap kan man som regel leve med, men det får naturligvis ekstra stor betydning på grunn av den dårlige sesongstarten. På grunn av denne har ikke Arsenal lenger råd til slike feilskjær. Wenger & cos handlingslammelse i sommer får vi med andre ord fortsatt føle konsekvensene av. Det andre er at selv om Arsenal har løftet seg fra nedrykksnivå til å være helt på høyde med ligalederen, mangler de fortsatt det lille ekstra. Og de største manglene per i dag er offensive. På tross av alle skadene bakover, fungerer forsvaret bra i en kamp der utgangspunktet er at man må ligge dypere. Men dette klarer man ikke uten at det går ut over den offensive tyngden. Naturligvis er det vanskelig å få i pose og sekk, men denne kampen avslører at Arsenal trenger mere tyngde ved siden av van Persie på topp. Og reservene har heller ikke tilstrekkelig kvalitet. Wenger MÅ kjøpe en spiss i januar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig i kritikken av Ramsey i går. Han roter det til noen ganger, men han var utrolig god til å være spillbar i mellomrommet samt bryte ned strukturen i Citys midtbane. Toure var ikke veldig synlig og Barry gjorde kun en defensiv jobb. Det meste av tiden løp han etter Ramsey og kom ikke opp i ham. Midtbanen vår har nå en veldig fin balanse og struktur, og jeg tror den bare vil bli bedre utover sesongen. Ramsey har tatt store steg i år, og han har gått gjennom nøyaktig den samme fasen som Wilshere gjorde i fjor. Begge var til tider helt ute av posisjon og ødela mye for de rundt seg, nå er de begge mye tryggere på plasseringsspillet og lager ikke like mange hull som må dekkes av andre. Ramsey lager tre gode sjanser i går: gjennomløpningen på skuddet fra vP, skuddet hans fra 16 og gjennomspillet til vP før annuleringen. I tillegg setter han opp Gervinho flere ganger med gode bevegelser. Jeg syns han var meget positiv i går og langt bedre, med tanke på hvilken motstander vi hadde, enn hva han har vært enkelte ganger tidligere i år.

 

Spillbar er han, og jager gjør han. Det kan ingen ta fra han, men han mangler ennå det siste kneppet eller to som gjør han til en, hva skal jeg kalle det, potensielt matchvinnende spiller. Jeg kritiserer ikke Ramsey som sådann, jeg bare kommenterer at der og da var Ramsey en av de to som, etter min oppfatning, ikke matchet sine repektive kollegaer hos motstanderen. Ramsey/Aguero og Walcott/Silva. Det tror jeg faktisk vi er enige om, og til syvende og sist var den lille forskjellen sterkt medvirkende til at det ble 1-0 i stedet for 1-1 eller 1-2. Sammenligningen med Wilshere er relevant. Det er ikke Ramseys feil at det er slik, det behøver ikke å være noens feil i det hele tatt faktisk. Det er bare det at vi stiller med lærlinger mot etablerte toppspillere og vi betaler for det med poengtap. Det betyr ikke at det er noe galt med lærlingen, det er bare det at slik er det.

Link to comment
Share on other sites

Nei, han er ingen sprinter, men etter mine begreper var Per Mertesacker en av våre beste spillere i denne kampen, kanskje den beste. Det er så jævlig lett å se alt som ikke er perfekt, men så forferdelig vanskelig å se alt det trivielle som ser så selvfølgelig ut. Vel, det er ikke selvfølgelig, noe ikke minst vi burde gjenkjenne som har bivånet et defensivt vanvidd i årevis.

 

Det gleder meg at jeg ikke er den eneste som ser dette. Mertesacker svikter en gang i kampen, i en dull med Balotelli får Balotelli snudd seg og skutt. Det skulle han aldri ha fått lov til av Mertesacker, som var for snill i presset. Bortsett fra dette var han min MOM i går. En annen som spiller en nær perfekt kamp er RvP, det er ikke hans feil at dommer feilaktig annulerer scoringen hans.

 

Jeg syns Mertesacker får alt for lite hønnør for jobben han gjør og Koscielny ditto for mye. Sistnevnte har tydeligvis blitt en yndling, og minner meg litt om en annen tidligere yndling på stopperplass, nemlig Kolo Toure. De ser så bra ut på tv fordi det er så mye fart, innsats og vilje at folk ser bort fra feilposisjoner. Koscielny er en glitrende stopper så lenge han har en sjef ved sin side, for meg vil han alltid være en glitrende "sideshow Bob". Som høyreback er han dessverre heller svak, mye svakere enn Djourou. Allikevel får han knapt kritikk, som i går hvor han var direkte svak som back. Han fikk masse skryt som back mot Norwich, noe jeg heller ikke forstod noe av. Han hadde lite å gjøre og ble satt på prøve en gang når han bare skulle ta ut Pilkington etter innlegg. Det var ingen andre Norwichspillere i nærheten og Koscielny klarte fan meg å miste mannen sin som burde utlignet.

 

Mertesacker har posistional sense og alle våre vet hvor de har han hele tiden. Legg merke til hvor mye bedre Djourou spiller som back når Mertesacker spiller stopper, ganske enkelt fordi Mertesacker er en mann det er lett å spille sammen med. Mertesacker er vår unsung hero. Jeg er sikker på at mange fler kommer til å skjønne hans enorme bidrag for laget vårt om en tid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...