Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet januar 2012


49 unbeaten

Recommended Posts

Har nettopp hørt et Wengerintervju pre-QPR der han i større eller mindre grad kommenterer overgangsvinduet. Det blir med Thierry Henry i januar+februar. That's all. Om jeg ikke visste det før, er jeg overbevist nå. Sagna og Gibbs tilbake i løpet av januar. Problem solved. Wenger teller spillerene sine, og Kieran Gibbs som har en personlig rekord på fem etterfølgende kamper eller noe teller som en. Vel, her spiller han høyt. Når det gjelder det offensive så gjelder følgende ligning for januar og februar: Gervinho+Chamakh=Thierry Henry. Ok, men det hjelper ikke mye på manglende firepower foruten RvP for mars-april-mai. Han spiller høyt igjen. Jævlig høyt. Vi ligger etter halvspillt sesong utenfor CL-plassene, og en skulle tro en da gjorde det som var nødvendig for å gi seg selv best mulig forutsetninger for å endre på det. Nei, det virker ikke slik. Naivt? Iskaldt beregnende? Akkurat når jeg begynte å få god tro på dette igjen, så er det på'n igjen med med halvgode løsninger. Act on what you see and what you know man!!

 

Meget godt oppsummert Sir John!

 

Er selvsagt fornøyd med et comeback av Henry, men regnestykket ender i minus når to spisser forsvinner og bare en hentes inn. Dersom dette blir det eneste som hentes inn, så tror jeg at vi fort kan få en blåkopi av tilsvarende sesonger der vi i perioder har hatt problemer med å stille et godt rustet lag. Det at vi nåværende perioder kjører med fire midtstoppere i bakerste rekke, burde få alarmklokkene til å slå.

 

Planen kan selvsagt fungere dersom vi unngår skader, men all erfaringer tilsier jo at skader dessverre er en viktig brikke i Arsenal FC. Ryker f.eks. Robin van Persie på en større skade, så tror jeg virkelig vi skal få det rimelig tøft med tanke på topplassering.

 

Hvis det er penger det står på, så er det kanskje på tide at han selger unna noen av spillerne. Hva med f.eks. Rosicky, Diaby og Squillaci/Djourou. Regner med at de hever en god slump med penger i lønn. Ellers bør det vel være noen pund igjen etter sommeren kjøp og salg?

 

Det perfekte hadde vært om Wenger slo til på overgangsmarkedet så fort det åpnet. Av erfaring vet vi at ting hentes inn farlig seint i vinduet. :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 827
  • Created
  • Last Reply

Stefan, jeg er ikke så sikker på om jeg er enig med deg i at vi har så "mange store spørsmålstegn ved laget". Det tar noen uker før man får hentet inn spillere uansett og hvis det stemmer at Wenger regner med at Gibbs og Sagna er tilbake rundt den tiden så begynner ting egentlig å se ganske så greit ut. Ser derfor ingen grunn til at han skal hente inn andre backer.

 

Angrepsspillet vårt har kommet av seg litt i det siste og jeg tror mye henger sammen med at våre ad-hoc backer ikke bidrar nok offensivt. Og i motsetning til flere her på forumet så syns jeg Arshavin hadde et positivt innhopp sist og forventer at han skal være back-up for Gervinho under Afrikamesterskapet.

 

Der jeg for tiden er mest bekymret er back up for RvP. Jeg har sett for lite til Park til å føle meg komfortabel med ham og Henry holder neppe et godt nok nivå til å være en verdig erstatter.

 

Av alle som linkes til oss nå så er det vel bare Podolski jeg tror/håper kommer inn i dette vinduet. Han kan bekle venstrekant og spissplassen og er ikke cup-tied i CL som for meg er et must i dette vinduet. Hadde noen spurt meg for noen uker siden så hadde jeg nok ment at vi måtte han inn en reserveløsning på venstreback, men etter Wengers pressekonferanse i dag så blir det neppe nødvendig.

 

- Har mine tvil om at Gibbs er redningen. Gutten tilbringer jo mer tid på legekontoret enn på fotballbanen.

- Håper som deg at Arshavin får sjansen og griper den når de andre reiser til Afrika.

- Klubben er altfor avhengig av van Persie. Park har jeg nærmest gitt opp. Håper at Henry slår til.

- Podolski? Ja takk!

Link to comment
Share on other sites

Vi er avhengige av RvP fordi vi spiller på en måte som forutsetter at man har en spiss med ekstreme kvaliteter på alle områder. Når Chamakh spiller så spiller vi på samme måte, men har en spiss med helt andre ferdigheter. Jeg tror en del spillere mister en del av sin spisskompentanse fordi de må tilpasse seg en spillestil som de ikke mestrer 100%.

 

Det er vel prisen vi betaler for å handle fra nest øverste hylle, men derfor synes jeg Wenger har en vei å gå i forhold til å utnytte kvalitetene på de spillerne han har. Når fjellet ikke vil komme til Mohammed....

Link to comment
Share on other sites

Selv Wenger kan vel ikke klare å vri seg unna back'en nå, men han går vel bare for lån....

Spørsmålet er om en back egentlig er nok?

Selv om det ser ut som av vi får tilbake en på hver side i løpet av en måneds tid, så er vi fremdeles sårbare. Spesielt når vi må "svekke" midtforsvaret for å dekke sideforsvaret. Vi har i utgangspunktet tre fullverdige midtforsvarere, men som skaden til Vermalen viser så er vi også sårbare i den posisjonen.

 

Selv om skaden til Vermalen sannsynligvis er relativt kortvarig, så kan en eventuell forlenget skade på Vermalen skaper større problemer. Joda vi har spillere som kan spille på hans posisjon (jeg tenker da midtstopper) men er de fullverdige erstattere?

Som jeg nok har nevnt før så har min tro på Djourou sunket en del, og jeg mener at han ikke bør spille back og har ikke så altfor stor tro på han i midtforsvaret heller. Ut fra skadesituasjonen (før Vermalens skade) så så jeg for meg følgende fire bak: Kos på høgre, Per og Verm i midt, ny back på venstre. Med Vermalen ute så mangler vi i det scenarioet en midtforsvarer, og jeg vil heller trekke Song ned enn å sette Johan der. I såfall så flytter jeg bare problemet videre til defensiv midtbane. Coq er selvsagt en mulighet, men jeg vil egentlig ha inn en mer erfaren spiller her så da har jeg egentlig konstruert et scenario for å få kjøpe den defensive midtbanespilleren jeg har etterlyst.

 

Men denne konstruerte situasjonen er ikke bare ren fantasi fra min side, den går på sider av spillermateriellet som jeg virkelig ønsker å forsterke.

Jeg vet at vi har unge lovende spillere både bak og på midtbane, og selv om nok mange er uenige med meg så ser jeg på Song (pr. dato) som vår 4. alternativ i midtforsvaret. Og med Kos på back og en eventuell skade på Per eller Verm som fører til at jeg vil flytte Song bakover, så mener jeg inderlig at vi trenger en god backup/konkurrent på den defensive midtbane. Song har også dessverre en tendens til å "miste hodet" av og til, og det kan føre til suspensjoner som kan gjøre laget sårbart.

 

Jeg vil ha følgende kjøp (lån) tidlig i overgangsvinduet: Back, Defensiv midtbane og Angriper. Jeg tror dessverre at vi bare får en back (på lån) og kanskje en angriper.

 

Kom gjerne med motargumenter til mitt syn :gimme:

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke ny defensiv midtbane. Coquelin er klar for større utfordringer og vi har Frimpong som kommer til å bli en større del av laget neste sesong. Coquelin har spilt mye i frankrike og det synes at han har mye erfaring i forhold til Frimpong. Vi bør heller konsentrere oss om forsvaret og angrepet.

Link to comment
Share on other sites

Det var altså enda en skade som måtte til for å hente inn en ny back (på lån) ? Før overgangsvinduet sommeren 2011 hadde vi et av de beste backparene i Premier League i Clichy og Sagna. Og som backup Eboué og Gibbs. Ut gikk Clichy og Eboué, en venstreback og en høyreback. Den skadeutsatte backupen Gibbs tok nå over venstreback plassen. Inn kom Jenkinson, en ukjent back fra Charlton i tillegg til den omskolerte vingen Santos fra Fenerbache. Jenkinson var ment som backup for Sagna men ble plutselig kastet inn som førstevalg for et av Premier Leagues beste lag da Sagna ble skadet. Santos ble hentet inn for å ha flere valg på venstre backen. Tung og tydelig rusten tok han over Gibbs' plass da han nok en gang måtte kaste inn håndkle for en ny skade. Etter en forferdelig start spilte Jenkinson seg opp på høyreback plass men også han ble skadet og er etter alt å regne ute hele sesongen. I tillegg ble etter hvert den omskolerte vingen Santos skadet.

 

Vi kvittet oss altså med to gode spillere i Clichy og Eboué. Erstattet de med en ukjent Jenkinson fra League One og en rusten omskolert ving i Santos. Vi var altså svekket, spesielt på venstreback plass. Jeg mener verken Gibbs eller Santos er gode nok pr. dags dato for et lag som Arsenal, i allefall ikke for et lag som Arsenal ønsker å være. Santos er altfor dårlig i posisjoneringa si defensivt og mangler også fart. Gibbs er heller ikke god nok og er dessuten altfor ofte skada.

 

Typisk nok ble alle backene skadet på samme tidspunkt. Sagna er i følge rapportene snart tilbake og å ha Djourou som back up er helt greit. Sagna i form er kanskje seriens beste høyreback så å hente inn en ny høyreback på lån/permanent ser jeg på som unødvendig. Det er på venstrebacken det trengs kvalitet. Hvorfor Wenger ikke hentet inn et klart førstevalg etter at Clichy dro er fortsatt for meg et mysterium. I stede endte vi opp med en rulering på to spillere som ikke er gode nok for den plassen. Ikke misforstå meg, både Gibbs og Santos har mange gode kvaliteter og kan bidra på hver sine måter, men skal Arsenal kjempe om medaljer trengs det kvalitet i alle ledd, også backplass.

 

Så mye Gibbs er skadet trengs det en ny back, som ikke kommer på lån. Wenger kunne hentet Baines i sommer og vi hadde hatt to meget gode førstevalg. At han ikke før i går bestemte seg for å se seg om etter en ny back er for meg helt utrolig. Men det er enda mer utrolig at vi kommer til å ende opp med en middelmådighet og det på lån (!) Hvorfor skjønner ikke manageren vår at han må forsterke om det skal bli medaljer, trofeer og CL-plass?

 

Hadde det ikke vært for en van Persie i kalasform hadde vi ligget på nedre halvdel. Vi har ikke fortjent alle trepoengene i høst/vinter. Laget har stått fram bedre og bedre defensivt, takket være fire stoppere. Vermaelen og Djourou har gjort sine saker bra, men de offensive bidragene blir fraværene. Vermaelen, Koscielny og Mertesacker skal spille stoppere ikke på backplass. Som nevnt var det typisk Arsenal å få alle backene skadet samtidig og situasjonen har blitt ganske vanskelig i forhold til backplassene. Jeg er i hvertfall sikker på at vi trenger å hente inn en ny venstreback. En som går inn fra første dag og presterer. Kommer med offensive bidrag og er trygg defensiv.

 

Om det skjer, tror jeg ikke. Om vi henter inn et stort navn ala Podolski i vinter er også usikker på. Til sommeren kan det være for sent. Med Arsenals skadekultur må vi hente inn forsterkinger, og de må hentes denne måneden.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at Walcott er interessant for Chelsea. De har Sturridge der på høyrekanten og er klin lik Walcott i spillestilen og per i dag en bedre spiller. Hvis det skulle stemme at de vil by £30m for han er det ingen tvil om at det bør aksepteres. Jeg liker Walcott på tross av alle hans mangler, men den summen er galskap.

 

Ser det ryktes at han vil ha £85k i uka fremover i sin nye kontrakt, så det er ikke umulig at han har et litt annet perspektiv på hvor god han enn det som er virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

 

Well, in that case, please do join them :proud:

 

Tror ikke det er så lurt i nåværende stund. Mister vi han, samt to stykk til Afrika, står vi nærmest ribbet igjen. For selv om vi hadde fått den enorme summen for Walcott, så har jeg liten tro på at vi henter inn en likeverdig erstatter.

 

Men for all del, 30 millioner pund er mye...

 

Håper litt på Podolski jeg.

Link to comment
Share on other sites

Walcott har avslått Chelsea til fordel for Southampton i sine yngre dager. Pluss at situasjonen i Chelsea pr idag skulle tale til deres disfavør kontra vår situasjon (sportslig sett)

(Ref Walcotts egen bok "Growing up fast")

 

Kan godt hende Chelsea blar opp 30 mill pund, men tror ikke Walcott er interessert i å stikke fra Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Ser også at på Van Persie sin facebook side nevnes det Podolski.Stemmer dette er det kjempe:

 

http://www.facebook.com/pages/Robin-van-P%C3%A9rsie/136062013082579

 

Arsenal and Cologne have reached a 13.5 million agreement for German superstar Lukas Podolski. (Multiple sources)

Link to comment
Share on other sites

Ser også at på Van Persie sin facebook side nevnes det Podolski.Stemmer dette er det kjempe:

 

http://www.facebook....136062013082579

 

Arsenal and Cologne have reached a 13.5 million agreement for German superstar Lukas Podolski. (Multiple sources)

 

 

Altså disse "pagene" til stjernene er som regel drevet av fans. Ikke spillerene selv.

 

Håper dog det stemmer selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...