Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet januar 2012


49 unbeaten

Recommended Posts

Vi må huske på å ta det meste Wenger sier i tiden i og rundt transfervinduene med en toppet hagespade med salt. Husker fremdeles skuffelsen da han sa at det var uaktuelt å hente Arteta dagen før overgangsvinduet stengte...

 

Hvis alle er skadefrie er det vanskelig å se hvor Gourcuff kan passe inn, men Diaby er dessverre aldri skadefri og spillere som Benayoun og Rosicky kan ikke regnes med i det lange løp. Nå skriver Daily Mirror at Olympiakos vil hente Rosicky i januar, så vi får se. Selv tror jeg ikke noe kommer til å skje på midtbanen nå i januar.

 

Tar alltid hva Wenger sier med en klype med salt, men blir fortsatt irritert av utsagnene hans for det :P

 

Når det gjelder Rosicky og Benayoun så holder de begge gode nivåer til å være backups i Arsenal, men ingen av de er gode nok til å spille fast for oss eller være involvert i 40-50 kamper over en sesong. Når de attpåtil begynner å dra på åra og har en temmelig tvilsom skadehistorikk så sier det seg selv at det kan være lurt å kanskje hente inn én klassespiller til på midten. Diaby er jo aldri skadefri som du sier og burde egentlig bli solgt så fort han kan holde seg skadefri nok til å gjennomgå en medical.

 

Når det gjelder Gourcuff så er han definitivt ikke mitt førstevalg, men han er fortsatt langt langt bedre enn hva vi har tilgjengelig på det offensive. Førstevalgene mine er temmelig klare for å si det sånn. Har vel nevnt de 400 ganger (og da særlig min numero uno Eden Hazard) til sammen i løpet av de siste årene. Shaqiri hadde også vært fabelaktig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 827
  • Created
  • Last Reply

Eden Hazard tror jeg aldri kommer til å havne i Arsenal. Et altfor stort navn, talent og ikke minst hype som gjør at de virkelig digre/rike klubbene kommer til å ligge langflate etter han når han først rører på seg. Jeg tipper klubber som Real Madrid, Bayern Munchen og Manchester City er mer realistiske med mindre Wenger virkelig har tenkt å åpne pengebingen.

 

Gourcuff er derimot en spiller som godt kan havne i Arsenal. Wenger kjenner han godt, er god kompis med faren hans (Christian Gourcuff, manager i Lorient) og kan tilby han en utvei fra en vanskelig situasjon i Lyon.

 

Rosicky og Benayoun syns jeg har gjort en fin figur så langt denne sesongen, men jeg tror ikke noen av dem er i Arsenal neste sesong. Noe nytt må inn. Som jeg sa tidligere, håper Wenger holder et øye på Montolivo og ikke minst M'Vila.

Link to comment
Share on other sites

Eden Hazard tror jeg aldri kommer til å havne i Arsenal. Et altfor stort navn, talent og ikke minst hype som gjør at de virkelig digre/rike klubbene kommer til å ligge langflate etter han når han først rører på seg. Jeg tipper klubber som Real Madrid, Bayern Munchen og Manchester City er mer realistiske med mindre Wenger virkelig har tenkt å åpne pengebingen.

 

Gourcuff er derimot en spiller som godt kan havne i Arsenal. Wenger kjenner han godt, er god kompis med faren hans (Christian Gourcuff, manager i Lorient) og kan tilby han en utvei fra en vanskelig situasjon i Lyon.

 

Rosicky og Benayoun syns jeg har gjort en fin figur så langt denne sesongen, men jeg tror ikke noen av dem er i Arsenal neste sesong. Noe nytt må inn. Som jeg sa tidligere, håper Wenger holder et øye på Montolivo og ikke minst M'Vila.

 

Tviler på at han havner i Bayern Munchen. Inter derimot kan være en kandidat. Når det gjelder Hazard og Arsenal så har han tidligere uttalt at Arsenal er drømmeklubben hans og at han virkelig liker Wenger som manager, men det kan nå hende at det toget har gått etter tapene av Cesc og Nasri. Én ting er hvertfall sikkert og det er at Hazard er "destined for great things" enten det er med Arsenal, Barcelona, Real Madrid eller Inter Milan.

 

Problemet når det gjelder Gourcuff er at han egentlig bare har hatt én skikkelig god sesong og at det ryktes i en pris på omkring £20M. Hvis jeg kunne valgt Gourcuff for £20M eller Eden Hazard for £25M, men at vi ikke fikk han før til sommeren så er jeg temmelig klar på hvem jeg ville valgt for å si det sånn, men for all del så er Gourcuff en forsterkning også. Dog er han ikke like fleksibel som den spilleren jeg vil ha inn (Hazard, Götze, Shaqiri) da han ikke er i nærheten av like god på kantene som disse to. Det han også mangler for meg (noe som er veldig vesentlig) er fart. Vi har særdeles få spillere med stor fart og god teknikk og da særlig på midtbanen. Arteta, Song, Ramsey, Wilshere, Rosicky og Benayoun er alle uvirkelig trege.

 

Rosicky og Benayoun har vært det jeg forventet av de egentlig, eller kanskje ikke Benayoun da han scorte et temmelig livsviktig mål mot Villa. Montolivo er spennende og blir ei heller skikkelig dyr, men er som alltid veldig skeptisk til italierene i Premier League. Er ikke akkurat mange de senere årene som virkelig har lykkes i England. Når det gjelder M'Vila så har jeg utrolig liten tro på at han kommer til Arsenal. Ryktes å være en pris på rundt £20-30M og jeg klarer ikke å se at Wenger bruker såpass mye penger på en defensiv midtbane.

Link to comment
Share on other sites

Almunia som 3. valg er bra det. Men da bør draktnummeret være 23. Nr 1 skal være klubbens ubestridte førstevalg.

 

Eller: Vi kan selge Mannone (som er temmelig sannsynlig) og gi Almunia tilbake sitt gamle nummer 24. Det er ikke så farlig at Szczesny ikke har nummer 1 på ryggen for min del. Så lenge han oppfører seg som det ubestridte førstevalget han er :wub:

Link to comment
Share on other sites

He he, morsom kommentar herr Orakel. Fortsett slik og du kan bli forumets nye moroklædd :proud:

 

Hilsen Tapapa som ønsker at Almunia skal forbli i klubben, som en tredjekeeper.

 

Klædd er jeg ihvertfall... ;)

 

Almunia må gjerne bli som 3. Keeper til redusert lønn og med annet draktnummer. 1 er den keeperen som er ansett som klubbens nummer 1 ved innsending av draktnummere.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke hatt noe imot å se Douglas Costa inn som kan bekle alle offensive posisjoner, vi trenger en slik offensiv spiller i tillegg til Henry enten det er Götze, Podolski, Vagner Love eller hvem som helst og en spiller som kan bekle de defensive posisjonene som foreksempel Verthongen(Her har jeg ikke mange bedre forslag) Det vil bli å lønne to gode spillere med høy lønn som kan bekle fem posisjoner i laget hver eller å måtte signere 4-5 spillere på middels lønn for å forsterke bredden. Vet hva jeg ville valgt.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp hørt et Wengerintervju pre-QPR der han i større eller mindre grad kommenterer overgangsvinduet. Det blir med Thierry Henry i januar+februar. That's all. Om jeg ikke visste det før, er jeg overbevist nå. Sagna og Gibbs tilbake i løpet av januar. Problem solved. Wenger teller spillerene sine, og Kieran Gibbs som har en personlig rekord på fem etterfølgende kamper eller noe teller som en. Vel, her spiller han høyt. Når det gjelder det offensive så gjelder følgende ligning for januar og februar: Gervinho+Chamakh=Thierry Henry. Ok, men det hjelper ikke mye på manglende firepower foruten RvP for mars-april-mai. Han spiller høyt igjen. Jævlig høyt. Vi ligger etter halvspillt sesong utenfor CL-plassene, og en skulle tro en da gjorde det som var nødvendig for å gi seg selv best mulig forutsetninger for å endre på det. Nei, det virker ikke slik. Naivt? Iskaldt beregnende? Akkurat når jeg begynte å få god tro på dette igjen, så er det på'n igjen med med halvgode løsninger. Act on what you see and what you know man!!

Link to comment
Share on other sites

2 måneder med Thierry kan bli spennende det,men hva med venstrebacksituasjonen? Der burde noe skje.

Vi får bare krysse alt av fingre og tær og diverse at ikke RvP blir skada.

Da er vi i det jeg vil kalle deep shit.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp hørt et Wengerintervju pre-QPR der han i større eller mindre grad kommenterer overgangsvinduet. Det blir med Thierry Henry i januar+februar. That's all. Om jeg ikke visste det før, er jeg overbevist nå. Sagna og Gibbs tilbake i løpet av januar. Problem solved. Wenger teller spillerene sine, og Kieran Gibbs som har en personlig rekord på fem etterfølgende kamper eller noe teller som en. Vel, her spiller han høyt. Når det gjelder det offensive så gjelder følgende ligning for januar og februar: Gervinho+Chamakh=Thierry Henry. Ok, men det hjelper ikke mye på manglende firepower foruten RvP for mars-april-mai. Han spiller høyt igjen. Jævlig høyt. Vi ligger etter halvspillt sesong utenfor CL-plassene, og en skulle tro en da gjorde det som var nødvendig for å gi seg selv best mulig forutsetninger for å endre på det. Nei, det virker ikke slik. Naivt? Iskaldt beregnende? Akkurat når jeg begynte å få god tro på dette igjen, så er det på'n igjen med med halvgode løsninger. Act on what you see and what you know man!!

 

Tror det største problemet her ligger i at man må selge spillere for å kunne hente inn nye etablerte spillere. Ikke for å kunne finansiere kjøp, men rett og slett fordi det visstnok ikke er plass til flere spillere utenfor "homegrown" kategorien. Alternativet er å kjøpe engelske spillere, men der ser jeg ikke for meg noen spillere som er realistiske for oss, både med tanke på pris og kvalitet. Så da står vi igjen med at vi må selge. De mest aktuelle spillerne å selge må jo være Almunia, Chamak, Squillacci, Rosicky og muligens Arshavin. Så er spørsmålet om det er mulig å kvitte seg med noen av disse i god nok tid til å få hentet inn nødvendige forsterkninger. Hadde vi solgt f. eks Chamak og Arshavin/Rosicky, og hentet inn Podolski og Götse, så hadde jeg vært meget fornøyd

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde foretrukket noen endringer på troppen nå.

Selv om vi har mye kvalitet, trenger vi enda mer og bør også kvitte oss med de som er for dårlig eller ikke har prestert over lang tid.

Bl.a. de som Kim nevner. Jeg hadde slengt på Djourou også som aldri ser ut til å bli noe særlig bedre og skapt mye tull i forsvaret vårt denne sesongen.

Nå er vel han "home grown" og blir nok beholdt.

Wenger liker ikke mange endringer i januar, men skal vi bli topp 4 tror jeg det må enda mer kvalitet inn.

Henry i 2 mnd. er flott, men vi vet ikke hvor bra det vil bli og det kommer en sesongavslutning etter han har dratt også.

Blir veldig overrasket hvis Chamahk kommer tilbake fra Afrika og pumper inn mål..

Er på tide at Park får slippe til mer også...ihvertfall se om han duger.

 

Götze og/eller Hazard bør være i kikkerten, selv om de blir over Wenger-pris.

M.Sow virker spennende og scorer mye mål. Shaqiri på Basel?

Podolski er et bra kjøp. God spiller å blir vel ikke så dyr heller. Ingen grunn til å vente til sommer'n med å by.

I England er det få unge spillere å velge i, men kanskje Rodwell og Hoilett kan bli enda bedre de neste årene?

 

Jeg tror det blir med Henry og kanskje èn spiller til på deadline day.

Link to comment
Share on other sites

 

Tror det største problemet her ligger i at man må selge spillere for å kunne hente inn nye etablerte spillere. Ikke for å kunne finansiere kjøp, men rett og slett fordi det visstnok ikke er plass til flere spillere utenfor "homegrown" kategorien. Alternativet er å kjøpe engelske spillere, men der ser jeg ikke for meg noen spillere som er realistiske for oss, både med tanke på pris og kvalitet. Så da står vi igjen med at vi må selge. De mest aktuelle spillerne å selge må jo være Almunia, Chamak, Squillacci, Rosicky og muligens Arshavin. Så er spørsmålet om det er mulig å kvitte seg med noen av disse i god nok tid til å få hentet inn nødvendige forsterkninger. Hadde vi solgt f. eks Chamak og Arshavin/Rosicky, og hentet inn Podolski og Götse, så hadde jeg vært meget fornøyd

 

Jo, men en må se muligheter ikke problemer. Langtidskadde kan avskiltes midlertidig for å rydde plass, og det er også et par blindpassasjer som om nødvendig kan lånes ut i påvente av transfer. Da har du også mye lenger tid enn til 31. januar. Det er ikke vanskeligere enn en gjør det til, hvis en har den nødvendige kynismen til å gjennomføre det. Det eneste problemet med dette jeg ser er at enhver aktuell spiller av forterkende kvalitet vil være cup-tied i europa. Topp 4 er imidlerertid pri1A+, og det er selv med Arsenalbriller på overhodet ingen selvfølge at vi klarer det med 1-2 lamme kanter og i verste fall i praksis uten spiss.

 

AW: Bacary Sagna and Kieran Gibbs could be back first - maybe by late-January.

 

You know it makes sense 1:

....a left-footed player who usually plays as a centre back, he is equally adept at playing anywhere on the left side or in defensive midfield....

 

van Persie 20

nestemann 4

 

You know it makes sense 2:

....is a prolific striker with brilliant technique and athleticism....

Link to comment
Share on other sites

Wenger spiller virkelig et risikospill med supporterne må jeg si. Etter salg av Cesc og Nasri som dro inn bøttevis med penger så har han fortsatt ikke brukt mer enn 30% av de samlede inntektene på nye spillere og attpåtil ved utgangen av desember 2011/begynnelsen av januar 2012 så ligger vi ann til å ikke kvalifisere oss til Champions League og har mange store spørsmålstegn ved laget.

 

At han nå ikke virker å gjøre annet enn å hente inn Thierry Henry på lån (noe jeg absolutt ikke har noe imot skal det sies) og nærmest bare "glemmer" alle de andre problemene ved laget er for meg uforståelig. Som sagt: Det virker kun som om Wenger er interessert i å bruke minst mulig penger til å komme til Champions League slik at klubben skal tjene mest mulig.

 

Vedder på at Robin van Persie forsvinner til sommeren og at kanskje Walcott slår følge. Sistnevnte er kanskje ikke så utrolig vanskelig å erstatte pdd., men uansett så må de erstattes og da veder jeg på at vi ender opp med nye talenter fremfor etablerte spillere.

 

Tror Wenger aldri kommer til å vinne en tittel med Arsenal igjen såfremt vi ikke har jævlig flaks med konkurrentene i FA Cupen eller Carling Cupen.

Link to comment
Share on other sites

Stefan, jeg er ikke så sikker på om jeg er enig med deg i at vi har så "mange store spørsmålstegn ved laget". Det tar noen uker før man får hentet inn spillere uansett og hvis det stemmer at Wenger regner med at Gibbs og Sagna er tilbake rundt den tiden så begynner ting egentlig å se ganske så greit ut. Ser derfor ingen grunn til at han skal hente inn andre backer.

 

Angrepsspillet vårt har kommet av seg litt i det siste og jeg tror mye henger sammen med at våre ad-hoc backer ikke bidrar nok offensivt. Og i motsetning til flere her på forumet så syns jeg Arshavin hadde et positivt innhopp sist og forventer at han skal være back-up for Gervinho under Afrikamesterskapet.

 

Der jeg for tiden er mest bekymret er back up for RvP. Jeg har sett for lite til Park til å føle meg komfortabel med ham og Henry holder neppe et godt nok nivå til å være en verdig erstatter.

 

Av alle som linkes til oss nå så er det vel bare Podolski jeg tror/håper kommer inn i dette vinduet. Han kan bekle venstrekant og spissplassen og er ikke cup-tied i CL som for meg er et must i dette vinduet. Hadde noen spurt meg for noen uker siden så hadde jeg nok ment at vi måtte han inn en reserveløsning på venstreback, men etter Wengers pressekonferanse i dag så blir det neppe nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener laget nå skriker etter en back, for dette er virkelig en posisjon i laget som kan bli en negativ faktor frem mot sommeren. Vi begynner å få en grei defensiv trygghet i laget, og da er det ille dumt å gamble bort dette mot sommeren, ved å ikke hente inn nødløsninger.

 

Jenkinson og Santos er neppe klare før april.

Sagna og Gibbs er ikke spilleklare før februar.

Når man da veit historikken til Gibbs, så er det allerede en gambling i seg selv.

 

Skal man da fortsette å putte Djourou, Kos, og Vermaelen (Ramsey.....?) ut på backene, og forvente få skader på stopperplass frem mot sommeren? Dette er et høyt spill, som vi har sett tidligere. Sitter vel ikke med god tro denne gangen heller........

Link to comment
Share on other sites

Tapapa: Se på vieira04 sitt innlegg. Angående Santos og Jenkinson er dette mest sannsynligvis realiteten. Når det gjelder Gibbs så vet vi alle at fyren er så kjeks at man skulle tro han var dyppet i et glass med melk først. Gutten kan rett og slett ikke stoles på i det hele tatt og burde egentlig vært tredjevalg da man som sagt aldri kan regne med han.

 

Ellers nevner du Arshavin som erstatter for Gervinho. Arshavin viser gang på gang at han ikke passer spesielt godt inn på kanten og til og med på sitt beste så kunne han være borte 87 minutter av hver kamp før han kanskje kunne komme til liv i et minutt eller to. Når man tar i betraktning at Arshavin trolig er i sitt livs aller aller verste form og attpåtil skal prøve å få opp denne formen i en posisjon hvor han rett og slett er ufattelig svak er ufattelig optimistisk.

 

En annen ting er at vi har savnet en skikkelig kreativ spiller som er i stand til å score og lage mål. Jack Wilshere kan bli denne spilleren for oss, men pdd. er han fortsatt ikke tilbake og man må regne med at en 19 (20 år på søndag :P) bruker litt tid for å komme seg tilbake på det nivået han holdt tidligere når han har vært ute i ca 6 måneder.

 

Du nevner også at vi ikke har en god nok backup for van Persie, men jeg mener at Henry holder et nivå som er høyere enn Chamakh sitt nivå. Mannen er kanskje 34, men han er alltid målfarlig (noe Chamakh absolutt ikke er) og teknikken hans er fortsatt på det aller øverste nivået. Farten hans er dog ikke like høy, men uansett så er ikke akkurat van Persie og Chamakh noen fartsmonstre heller og Henry vil fortsatt være minst like raske som disse to herrene. Fotballhjernen hans er det heller ingenting å si noe på. Det eneste som er kjedelig er at etter 2 måneder så sitter vi igjen med Chamakh og Park.

 

Ellers har vi et annet problem med Walcott som jeg fortsatt mener ikke burde spille på høyrekanten.

 

Så de store spørsmålstegnene mine til dagens stall er dette:

  • Jenkinson og Gibbs som eneste backups for Sagna og Santos (dette problemet vil være der neste sesong også) og de er alle skadet.
  • Vi mangler kreativitet i laget. Og da særlig en midtbanespiller som er i stand til å skape noe på egenhånd. Arshavin på sitt beste ville vært fantastisk her, men pdd. har vi ikke en spiller som kan fylle tomrommet til Cesc.
  • Arshavin som erstatter for Gervinho i en posisjon hvor han er meget ukomfortabel. Attpåtil er Arshavin i sitt livs dårligste form.
  • Walcott som ubestridt førstevalg på høyrekanten
  • Ingen ordentlige backups for Walcott og Gervinho
  • Ingen ordentlige backups for van Persie etter at Henry forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

Wenger spiller virkelig et risikospill med supporterne må jeg si. Etter salg av Cesc og Nasri som dro inn bøttevis med penger så har han fortsatt ikke brukt mer enn 30% av de samlede inntektene på nye spillere

Er ikke enig, Transferutgiftene(vi vet ikke de eksakte summene og hvor mye som betales nå, senere og hvilke bonuser som er aktive) er ikke det samme som overskudd i forhold til transfertugifter, vi må tenke på lønn, regner med at Arteta, Mertesacker, Santos og Benayoun har høye lønninger, LITT høyere sannsynligvis enn det Nasri og Cesc hadde til sammen, likevel mener jeg vi bør hente inn to-tre spillere, men med tanke på homegrown reglene så MÅ vi selge først, desverre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...