Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet januar 2012


49 unbeaten

Recommended Posts

  • Replies 827
  • Created
  • Last Reply

Jeg sier det igjen (og jeg tror kampen i dag atter en gang gjenspeilte nettopp dette): Vi trenger en kreativ offensiv midtbanespiller.

 

Ramsey er denne spilleren, men han trenger tid på å få ut potensialet. Jeg tror når han får spille sammen med Song og Wilshere så vil han få mer offensivt ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Det vi trenger er at backene våre blir friske. Verm og Djourou bidrar for lite offensivt. Jeg håper Jenkinson er tilbake tidlig i Januar og Sagna noen uker etterpå. På venstreback ser jeg vel ikke noen annen løsning enn at Verm må vikariere en god stund til, dessverre.

 

Det hadde også vært fint om Diaby hadde blitt kvitt stekkskaden som Wenger sa følgende om 28. november "It is a slight muscular problem, he'll be out for around 10 days."

Link to comment
Share on other sites

 

Ramsey er denne spilleren, men han trenger tid på å få ut potensialet. Jeg tror når han får spille sammen med Song og Wilshere så vil han få mer offensivt ansvar.

 

Nei. Nei. Nei og atter en gang nei! Ramsey er ikke denne spilleren. Ramsey er en sentral midtbanespiller. At han bidrar offensivt gjør han helt klart, men han er ikke en offensiv midtbanespiller som det jeg ønsker meg. Wilshere kan kanskje dekke dette tomrommet, men pdd. så er det kun Arshavin som er en ren offensiv midtbanespiller/hengende spiss som jeg ønsker meg, men dessverre er han langt unna form. Benayoun og Rosicky er langt mer fleksible og kan spille i nærmest alle rollene på midten, men ingen av de innehar de kvalitetene dette laget skriker etter. Nemlig det å føre ball i høy fart og være direkte, men samtidig være i stand til å tre igjennom stikkere når løpene kommer.

Link to comment
Share on other sites

Tror aldri Diaby kommer til å bli helt frisk. Han har vært konstant skadet i årevis nå, dessverre. Det er synd, for han er en veldig, veldig, veldig god spiller når han er skadefri og i form. Tror han er en av de spillerne Wenger verdsetter høyest også.

 

Stefan: Greit det, men jeg er uenig. Ramsey er absolutt kapabel til å spille høyere på banen, og jeg tror vi kommer til å se det fremover sånn som vi har sett glimt av tidligere også. Det kommer nok noen nye spillere inn for å spille i den posisjonen til sommeren, jeg tviler på at Rosicky og Benayoun er her neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

I følge ArsenalStatMan på twitter så skal Abidal sannynligvis forlate Barca til sommeren. Kunne han vært en egnet back-up allerede nå til januar?

 

Jeg er ikke så bekymret for høyrebacken, tror Sagna og Jenkinson snart er tilbake (vel, litt usikker på Jenkinson må jeg medgi...). På venstre spiller for tiden vår beste stopper og han gjør en grei jobb der, men imponerer ikke akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger hvertfall flere spillere som kan avgjøre kamper, det er sikkert. Tror ikke de andre lagene blir så skremt når vi skal ha mål å kaster innpå Chamakh. Arshavin har det jo i seg, men er altfor lenge og altfor lange mellomrom mellom hver gang han viser det. Er også tydelig at vi mister en dimensjon i angrepspillet uten backer, Vermaelen bidrar med minimalt når han er back. Djourou bidrar mere, men det han gjør framover på banen er jo elendig. Hent inn Götze, hadde vi hadd han idag er jeg sikker på at vi hadde scoret flere mål. Vi trenger også en back up på venstrebacken, det er missbruk av Vermaelen å spille med han der. Til slutt enda en midtbanespiller og en spiss/ving som vet hvor målet står. Ser på Podolski som et meget godt alternativ på den siste der. Er bombesikker på at vi ikke får en eneste forsterkning i januar, i beste fall en ''short term'' løsning på venstrebacken.

Link to comment
Share on other sites

Føler meg sikker på at Thierry Henry kommer på lån, mens Wenger sikkert vil dra den gode gamle "he's like a new signing"-strofen når Wilshere, Sagna, Santos og Jenkinson er tilbake.

 

At Henry vil gi en moral boost er jeg ikke i tvil om, men han holder ærlig talt ikke nivået, ikke i nærheten heller frykter jeg. Jeg følger ikke med i USA, men han er vell ikke en av de beste spillerne der? Isåfall er han ikke god nok for PL.

Link to comment
Share on other sites

mens Wenger sikkert vil dra den gode gamle "he's like a new signing"-strofen når Wilshere, Sagna, Santos og Jenkinson er tilbake.

Med den situasjonen vi er inne i nå så vil jo faktisk en retur på disse 4 spillerne være som en ny signering for klubben. Mangelen på backer hemmer angrepsspillet vårt voldsomt og en Wilshere tilbake i toppform kan gi oss mye av den kreativiteten vi mangler på midten. Men med disse tilbake vil helt sikkert noen andre ta over sengen på sykestuen, for skadefri tropp har jeg ingen tro på. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kunne ha vært spennende med Henry. Vil helt sikkert skape en positiv stemning både på og utenfor banen. Spørsmålet er om han fremdeles har mye å by på.

 

Men med disse tilbake vil helt sikkert noen andre ta over sengen på sykestuen, for skadefri tropp har jeg ingen tro på. ;)

 

Det er jo det som er det jævlige. Kan vel knapt huske at Arsenal har gjennomført en sesong uten særlige skader. Synes vi blir straffet knallhardt på dette området år etter år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper virkelig at ambisjonene er litt høyere enn Bridge og Henry. Vi ser at vi mangler killeregenskaper, RvP untatt. Act on what you see, Don't wait. Winners Don't.

 

God, I'm pissed today!!!!!

 

Det hjalp heller ikke på humøret at Spudz vant enkelt mot Norwich...

 

Når det gjelder ambisjonene, så er jeg jaggu ikke sikker på hvor klubben står. Dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk se et lite snev at ambisjoner når Wenger og Gazidis gikk bananas i slutten av august og hentet inn forsterkninger. To av dem har fortsatt ikke fått sjansen til å vise seg frem noe særlig; Park og The OX, men Wenger sier de skal få muligheten i fraværet av Gervinho og Chamakh. Arteta, Santos, Mertesacker og Benayoun har vært med på å skaffe oss flere poeng og forsterket troppen fra første minutt på banen. Nå er det også på tide at noen av disse som bare hever lønning uten at de bidrar med noe forlater skuten og nye talenter/forsterkninger hentes inn. Da vil jeg ikke se unge spillere eller tilfeller som Park som må vente halve sesongen bare for å trene seg opp, men noen som Arteta som kan komme inn og gjøre jobben fra første spark på ballen.

 

Spillere som jeg herved selger til første budgiver:

- Arshavin

- Djourou

- Squillaci

 

Spillere som jeg tror kan gå rett inn og er tilgjengelig om Kroenke bevilger penger:

- Götze

- Podolski

- Bastos

 

En kan også vurdere å hente hjem Bartley fra lånet i Skottland for å ta plassen som 4. valg på midtstopperplass eller reserve til Song.

Link to comment
Share on other sites

Selge Djourou? Greit nok at han har vært under pari som back men han er tross alt en midtstopper! Har dere glemt fjorårets sesong?

Han er en gooner og klager ikke på spilletid. Tviler på at du finner et lag som har en 4. midtstopper som er bedre enn DJ!

Link to comment
Share on other sites

Djourou har etter cuptapet mot Birmingham vært en vandrende katastrofe uansett hvilken posisjon han har spilt i og for meg så har tålmodigheten forsvunnet. Etter hva jeg har sett av Bartley før skaden i Rangers og etter så vil han bidra med mer duellstyrke, bedre presisjon i pasningspillet og bedre til å orientere seg i forhold til medspillerne, erfaring har han også skaffet seg mye av fra blant annet Old Firm. En bedre potet er han også og er gjevnt like god som back, midtstopper eller som defensiv midtbanespiller.

 

Et lag med bedre 4. valg enn Djourou sier du?

United:

1. Vidic

2. Ferdinand

3. Jones

4. Smalling

 

Tottenham:

1. King

2. Kaboul

3. Dawson

4. Gallas

Link to comment
Share on other sites

@Tapapa

 

Hadde glatt tatt imot Abidal. Dog er han 32 (født i 79) og klarer ikke akkurat å se at Wenger henter han inn.

 

@49 unbeaten

 

Gallas er vel tredjevalg ovenfor Dawson nå tror jeg faktisk. Syntes dog det ikke er nødvendig å selge Djourou så lenge han ikke klager på spilletid. Tror han vil ta seg opp igjen etterhvert og samtidig er han en av de spillerne med lengst fartstid i klubben.

 

Forøvrig har jeg tenkt mer og mer på Dimitar Berbatov siden i går. Skulle gjerne sett han som backup for van Persie hvis han var villig til å komme til Arsenal. Ville ikke kostet allverden i overgangssum, men det ville kanskje vært lønningene som ville ødelagt for en eventuell overgang og at United kanskje ikke vil selge innenfor Premier League..

 

Ellers er Hazard og Götze fortsatt høyt oppe på min liste, men begge to skal visstnok være interessert i å heller dra til Spania fremfor England. Christian Eriksen og Xherdan Shaqiri er også to andre alternativer, men kun sistnevnte er like fleksibel som de to førstnevnte. Thiago Alcantara kan også være interessant da veien blir lang med Cesc, Iniesta og Xavi i klubben, men etter 2-3 år så blir det nok en Cesc-saga tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk se et lite snev at ambisjoner når Wenger og Gazidis gikk bananas i slutten av august og hentet inn forsterkninger. To av dem har fortsatt ikke fått sjansen til å vise seg frem noe særlig; Park og The OX, men Wenger sier de skal få muligheten i fraværet av Gervinho og Chamakh. Arteta, Santos, Mertesacker og Benayoun har vært med på å skaffe oss flere poeng og forsterket troppen fra første minutt på banen. Nå er det også på tide at noen av disse som bare hever lønning uten at de bidrar med noe forlater skuten og nye talenter/forsterkninger hentes inn. Da vil jeg ikke se unge spillere eller tilfeller som Park som må vente halve sesongen bare for å trene seg opp, men noen som Arteta som kan komme inn og gjøre jobben fra første spark på ballen.

 

Spillere som jeg herved selger til første budgiver:

- Arshavin

- Djourou

- Squillaci

 

Spillere som jeg tror kan gå rett inn og er tilgjengelig om Kroenke bevilger penger:

- Götze

- Podolski

- Bastos

 

En kan også vurdere å hente hjem Bartley fra lånet i Skottland for å ta plassen som 4. valg på midtstopperplass eller reserve til Song.

Enig i mye av det du skriver.

 

Selv om jeg har blitt mer og mer usikker på Johan, og at jeg ikke tror han har noen plass i Arsenal på lang sikt, så vil jeg ikke nødvendigvis selge han til første budgiver. Men at han kanskje bør forlate klubben til sommeren kan jeg være med på.

Squillaci og Arshavin er jeg enig med deg i. Arshavin burde være en spiller for Arsenal i fremtiden, men slik realiteten er i Arsenal nå der det synes som om at hverken Wenger eller Arshavin selv har troen på "spilleren" Arshavin, så bør han få gå.

 

Samtidig så bør noen av våre potensielle "lønnsbomber" som er på utlån også selges ved første anledning. Spillere som Bendtner, Denilson og Vela har ingen fremtid i klubben og bør derfor selges før de "må" tilbake til Arsenal.

 

Under forutsetning av at vi har en erstatter på plass så har jeg heller ingen problemer med å la Chamack få lov til å gå ved første anledning.

 

På sikt så har jeg egentlig ikke noe i mot å skifte ut hele stallen av reservekeepere heller. For selv om vi nå har en førstekeeper for fremtiden så har jeg egentlig ikke troen på noen dagens alternativer i stallen.

 

Når det gjelder nye spillere, så skal jeg innrømme at jeg har en bortimot total mangel på hvilke spillere som reelt sett er tilgjengelige på markedet i dette vinduet, så jeg skal ikke nevne navn. Men akkurat som deg så vil jeg ha inn spillere som kan gå rett inn på laget og som kan være reelle utfordrere på sin lagdel.

Link to comment
Share on other sites

Men akkurat som deg så vil jeg ha inn spillere som kan gå rett inn på laget og som kan være reelle utfordrere på sin lagdel.

Akkurat dette vil være "kritisk" for om vi fortsatt skal ha gullambisjoner. Slik jeg ser det så vil de tre spillerne jeg nevnte være en drøm om de kommer, siden alle tre er allsidige og ikke er låst til en posisjon. Bastos kan spille like godt back som ving og Götze kan bekle alle posisjoner på midtbanen bak spissen mens Podolski kan være ving og midtspiss. (Vinner jeg de 200 millionene på vikinglotto skal jeg fylle kofferten med dem og reise til Gazidis).

Link to comment
Share on other sites

Pri1: Spiss.

 

Ikke bare kan det frigjøre ansvaret hos Persie på det å score mål (avslutningsfasen), men kan også gi Wenger mere muligheter til å endre spillestilen i enkelt kamper. (to spisser)

Mange nevner Podolski, og jeg liker tanken. Tror ikke Podolski vil klage for mye, ved å være litt på benken i en slik storklubb som Arsenal. Vi vil få inn en spiller som er rettvendt, god målteft, godt skuddbein, leser spillet bra, god rutine, og som faktisk har bra arbeidsmoral.

 

Pri2: Ving.

Arshavin har vært utenfor sitt nivå (og det man burde forvente av et slikt kaliber) i over 2år, og det er på tide å hente inn en spiller som bidrar på en helt annen måte. Jeg har som flere; ønsket meg Hazard til klubben. En ung spiller (med allerede god erfaring), som har enorme kvaliteter. Rask, driblesterk, godt skuddbein, offensivt preget, og et sinnsykt bra overblikk for spillet.

 

Med tanke på at Wilshere (antakelig) er tilbake i begynnelsen av februar, så føler jeg ikke at den sentrale midtbanedelen er et ledd å prioritere pengebruken på før sommeren.

 

Pri3: Back.

Med tanke på skadene på Santos, Gibbs, Jenkinson, og Sagna, så burde man kanskje prøve å få til et lån på en back fra januar og til sommeren. Jeg tror at den usikkerheten med Djourou på en slik posisjon (og; han har jo en vane for å bli skadet), kan bli skjebnesvangert over tid. Skulle det skje en skade på noen av våre stoppere (Per, Kos, eller Vermaelen), så kunne man ikke brukt hverken Kos eller Vermaelen på back-posisjonen; om ikke Squillacci får mye spilletid siste halvdel av sesongen. Og det er vel neppe et scenarie, som burde overses.

 

Så; Inn med Podolski, Hazard, og en back.

Ut; Arshavin og Diaby (for å dekke noen av utgiftene til våre to kjøp)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er skeptisk til Podolski. Jeg tviler ikke på ferdighetene hans, der har han egentlig alt. Kraftfull, sterk, rask og kan spille både helt på topp, på kant eller bak spissen(e). Det er mer mentaliteten hans jeg er usikker på. Han klarte aldri takle presset og passe inn i Bayern München, og istedenfor å dra til en annen stor og ambisiøs klubb valgte han å dra hjem til Köln der han har spilt med vekslende hell. Man får inntrykket av at han er avhengig av en "comfort zone" for å prestere, enten det er hjemme i Köln eller i kjente omgivelser med det tyske landslaget. Nå har vi hatt "bottlers" på laget i altfor mange år (Spesielt Nasri er en spiller som aldri klarte å prestere under press), jeg har ikke så veldig lyst på en til.

 

Jeg blir veldig overrasket om Wenger virkelig er interessert i å hente han, for han er absolutt ingen typisk Wenger-signering. Det var riktignok ikke Yossi, Mertesacker eller Arteta heller - så hvem vet?

 

Håper Wenger holder et øye på Montolivo. Kontrakten hans med Fiorentina går ut i sommer og vi vet alle at Wenger elsker en bargain. Hvis han ikke blir værende i Italia (regner med alle storklubbene er interesserte..) ville han vært en super signering som en erstatter for Rosicky og som et fullverdig alternativ på midten. Hva med et bud i januar?

 

Og helt til slutt, Diaby kommer ikke til å bli solgt. Han sitter på en veldig god kontrakt og er enormt skadeplaget. Han blir nok værende i Arsenal i lang tid. Hvis han en gang får ristet av seg skadene blir ihvertfall jeg glad over at han er hos oss.

Link to comment
Share on other sites

43mål på 95 landskamper vitner om en spiller som ikke har problemer med press. Perioden i Bayern var også preget av mye urolighet. Er vel skjelden Bayern har hatt såpass hyppige trenerbytter, så det er meget mulig dette er årsaken til at Podolski ikke lykkes der. Han vil uansett være en meget sterk tilvekst som er allsidig og et langt bedre alternativ enn Arshavin, Chamakh, Park. Tror dessuten han ikke koster alt for mye. Han kan jo spille CL også så han burde jo i så måte være ekstra interessant for oss. Tyskere er dessuten ofte vinnertyper, noe som har vært mangelvare hos oss de senere år

Link to comment
Share on other sites

I dag har Wenger sagt at han ikke har "plass" til Yoann Gourcuff i laget fordi vi har spillere som Wilshere og Diaby som er i ferd med å returnere fra skader. Hvordan i helsikke kan vi ikke ha plass til Gourcuff når Diaby er skadet stort sett hver bidige gang vi trenger han? Hvis Diaby er hovedgrunnen til at en spiller som Gourcuff ikke blir kjøpt så er det helt latterlig av Wenger bare fordi han tilsynelatende har funnet en favoritt i Diaby. Laget og klubben burde komme ovenfor én enkelt spiller. Og når denne spilleren ei heller virker å være langt unna det nivået man håper at han skal være så burde han virkelig ikke stå i veien for en spiller som trolig vil forsterke oss ved første spark på ballen.

Kilde

 

Edit:

 

City prepare Hazard bid

 

 

Nå skal det sies at Hazard heller vil dra til Spania enn England (dog skal man ta sitatene som flyter rundt i media med en klype med salt), men hvis Lille er villig til å ta imot dette tilbudet så burde Arsenal vitterlig være med i kampen. Selv om vi kanskje ikke får benyttet oss av Hazard resten av sesongen så vil vi i så fall ende opp med å få belgieren "latterlig" billig og klar for Arsenal til sommeren. Alternativet er vel heller å by rundt £40M for å få han med en gang.. :-|

Link to comment
Share on other sites

Vi må huske på å ta det meste Wenger sier i tiden i og rundt transfervinduene med en toppet hagespade med salt. Husker fremdeles skuffelsen da han sa at det var uaktuelt å hente Arteta dagen før overgangsvinduet stengte...

 

Hvis alle er skadefrie er det vanskelig å se hvor Gourcuff kan passe inn, men Diaby er dessverre aldri skadefri og spillere som Benayoun og Rosicky kan ikke regnes med i det lange løp. Nå skriver Daily Mirror at Olympiakos vil hente Rosicky i januar, så vi får se. Selv tror jeg ikke noe kommer til å skje på midtbanen nå i januar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...