Jump to content

Ny spillerbørs!


Magnus87

  

15 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Sånn, nå er endelig den nye spillersbørsen up and running! Etter mye grubling har jeg nå funnet ut en genial måte å løse spillerbørsproblemet på! Jeg har opprettet et Googledocs-regneark som gir alle tilgang til regnearket. Fordelen ved å bruke google docs til spillerbørsen er mange. Det gjør at alle kan se gjennomsnittsscoren i sanntid. Dessuten har brukerne dermed muligheten til å bruke regnearket som et slags oppslagsverk ved at de lett kan se dataene for samtlige kamper, månedssnitt o.s.v. Den lette måten å registrere poeng på tror jeg også vil bidra til at flere ønsker å gi poeng.

 

Det at forumistene selv legger inn poengene gir oss som jobber med spillerbørsen et vesentlig enklere arbeid. Ikke nok med at vi slipper å taste poengene manuelt inn, andre brukere kan også insje selv ved å gjøre noe av jobben vår. Det er en veldig enkel jobb så lenge regnearket er godt nok satt opp slik at man skjønner hvordan man skal bygge på det videre (mer om dette senere).

 

Filens synlighet:

Foreløpig tilatter jeg full synlighet og redigering. Det er bare å gå på lenken (se nederst i posten eller i signaturen min). Det at jeg har full synlighet på filen betyr som nevnt betyr dermed ikke trenger å være medlem av Arsenal Norway. I tilegg trenger man verken Google-konto eller å logge inn på den hvis man har det. Ulempen med et slikt system er naturlig nok trolling. Hvem som helst kan komme inn og redigere. Andre supportere kan for eksempel komme inn og fucker det opp. Det skal sies at man har tilgang til å opprette filen til tidligere tidspunkter, så det er begrenset hvor skadende trollingen kan være. Vi får se hvordan systemet fungerer etter hvert. Jeg tror det kan bli veldig hakkete hvis mange prøver å redigere samtidig, og det er tydeligvis en restriksjon på hvor mange kolonner som er mulig å bruke (det brukes én kolonne pr. børs og jeg har satt 70 børser som max). Det skal dog sies at 70 børser uansett vil være litt overkill i og med at snittene vil endre seg lite med et høyt antall børser dersom det er nogenlunde like børser.

 

Blir det bare kaos ved å ha helt åpen synlighet og redigering, er det ikke verre enn at jeg må invitere dere via mail og kun ta inn utvalgte Goonere. Det tar naturligvis litt tid, så derfor velger jeg å ha den åpen foreløpig. Dessuten slipper folk å skaffe seg en google-konto eller logge seg inn på den :)

 

Legge inn spillerbørs:

- For å legge inn din børs trenger du enkelt og greit bare å taste inn poengene dine i en egen kolonne under gjeldende kamp (arket som heter "børsregistrering" og gjeldende kamp vil være kampen som ligger øverst på dette arket). Skriv inn navnet ditt og legg inn tallene.

- Begrunnelser kan skrives inn på arket "begrunnelser" hvis du ønsker det. MERK AT DE BØRSEN DU SKRIVER HER IKKE BLIR REGISTRERT I SNITTET. Det er kun børsene fra arket "børsregistrering" som kommer til å bli brukt av utregningen av snitt. For å skrive begrunnelse følger du bare samme malen som den personen over deg. Her skal altså en person sin begrunnelse være en egen bolk på 15 rader. Dersom du er den første som skriver en begrunnelse for en kamp er det viktig at det kommer under riktig overskrift, dvs. under riktig kamp. Regner med at dere forstår når dere ser det :)

 

Noen siste viktige beskjeder:

- Tenk dere om før dere gir karakterer! Jeg vil våge meg å si at en spiller aldri spiller så dårlig at han fortjener 1 på børsen. Da skal man ha bommet på alt av pasninger, surmult og ikke jobbet i det hele tatt. Når Arsenal scorer 2 mål mot Man U (og kunne fått flere), sier det seg selv at ikke alle offensive spillere skal få et snitt på mindre enn 2. Hvorfor er jeg så nøye på dette. Fordi slik slakt ødelegger voldsomt for snittet til spillerne. Vanligvis brukes det mest karakterer i området 5-7, noen få ganger så bra som 9 og 10. Forskjellen på snitt på 1 og 3 i en kamp har veldig mye å si matematisk sett for totalt snitt dersom datamengden er liten. De som ikke spilte kampen blir derfor månedens spillere fordi de slapp å bli slaktet på spillerbørsen i nevnte kamp. Dersom det hadde vært slik at det florerte 9-ere og 10-ere ved gode kamper, ville dette veid opp for slakting, men siden poenggiverne moderer seg mer i gode kamp, vil penggiving med slakt veie veldig på på spillernes totale snitt, særlig over en måned. Jeg bruker et såkalt trimmet snitt som tar vekk ekstremverdier, men ved liten datamangde (få børser når regner snitt for en kamp eller få kamp når regner snitt for en spiller over tid) vil alle verdier komme med.

- Arket "Statistikk" brukes til å registrere stolpe/tverrliggerskudd og dommeravgjørelser for/imot. Førstenevnte håper jeg at alle kan være flinke til å oppdatere slik at vi kan se hvordan det blir i løpet av en sesong. Kritiske dommeravgjørelser for/imot bør det være en diskusjon på før det blir endret på. Dette tas som regel uansett i kamptråden, men for at disse tallene skal være troverdige er det viktige at det er en bre enighet om feilaktige dommeravgjørelser. I løpet av sesongen kan vi dermed faktisk se om vi har dommeren imot oss eller ikke. Jeg håper denne delen blir mye oppdatert! Mythbusters FTW B)

 

Legge til ny kamp

Dette er noe som jeg og hedley normalt skal ta, men det er ikke vanskeligere enn at andre også kan gjøre det hvis vi ikke har fått gjort det i tide.

- Kampoverskrift 7: 1. CL (Dortmund B 1 - 1): 14.09.10

Forklaring: #kamp: #kamp i turnering (motstander h/b resultat): Dato

- Lagoppstilling sier seg selv. Prøv å ha et system på rekkefølgen du setter opp spillerne på. For eksempel teller bakfra fra venstre.

- Formler (trimmet snitt, snitt og kamper). Kopier fra kampen over og sjekk at det tallene blir regnet ut for riktig datamengde. Datamengden for en celle som skal regne ut snitt/trimmet snitt/kamp er alle tall på samme rad. Det skal komme opp en avlang firkant som er én celle høy og som strekker seg bortover kolonne "E" og utover mot høyre.

- Ellers skal hedley og jeg ta av oss av oppdateringen av de andre arkene ("snitt spiller", "Snitt måned", "årets spiller" og "månedens spiller"). For å unngå at regnearket skal gå fryktelig treigt og lagge, oppdateres disse når fristen for børsregistrering (samme dag som neste kamp) er gått ut.

 

Jeg er veldig spent på hvordan dette kommer til å funke. Dersom mange er inne på regnearket samtidig og redigerer kan det føre til mye hakking og kanskje noe feil ettersom én spillerbørs vil påvirke mange andre celler. Uansett så regner jeg med at de fleste bare går inn og registrerer børsen sin, for så å gå ut (eventuelt kikker litt rundt uten å redigere noe mer).

Statistikk tas manuelt etter diskusjon

 

Link til regnearket:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Aol4RnjAKUe8dHp1SlhUSS1EbFhSRnlWYnhXekRmQUE&hl=no

Link to comment
Share on other sites

Stemmer for åpen spillerbørs i første omgang, så får du se hvordan det fungerer :) Forhåpentligvis ingen som "troller" med ratingene..

There will be trolls! Lover deg! Ser på det som best at vi har et silkt system, som overnevnt er det nok ikke så mange som fikk sett kampen, kommer sterkere tilbake i helgen!

Link to comment
Share on other sites

Prøvde den nye spillerbørsen for første gang idag. Veldig oversiktlig og enkelt å legge inn sin mening. Herlig tiltak, Magnus87, og håper flere kommer til å benytte seg av den :)

Sikkert lurt å gjøre linken til regnearket synligere.

Flytte tråden bort fra denne topicen.

Og få siste kamp øverst.

Noen forsiktige forslag for å gjøre dette tiltaket ennå bedre.

Link to comment
Share on other sites

Har gått gjennom alle våre kamper så langt denne sesongen og ført inn på alle kampene under statistikk. Om det er noe som mangler er det bare å fylle inn. Så langt viser statistikken at vi har vært en smule heldige med stolpene i år, men desto uheldigere med dommerne. Skal bli spennende å se om dette jevner seg ut utover sesongen. :)

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk system dette, Magnus. Ser også ut til at vi får en del deltakelse? oppe i 14 stk etter kampen igår. Kommer sikkert flere i løpet av dagen.

 

Vi burde dog ha noe mer synlighet av linken til skjemaet. Så får andre finne ut ha som er en god idè og ikke. Jeg ville nok ikke lagt den ut på hjemmesida, siden sjansen for "trolling" blir vesentlig større da. Men synliggjøre det inne på forumet på et vis.

 

Any good ideas?

 

Edit:

 

Jeg har endret mitt svar i pollen til å ha det åpent slik som det er idag. Jeg tror det vil legge en stor brems på ordningen om man må logge inn osv... Da blir det mere tungvindt, og dette flotte tiltaket vil dø ut på relativt kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...