Jump to content

13.09.11 Borussia Dortmund (B)


49 unbeaten

Recommended Posts

Vel, nå har United et helt annet forsvar enn det Arsenal har. De er mye bedre på å forsvare seg kollektivt enn det Arsenal er. Så hvis Arsenal skal kunne briljere borte mot Dortmund i en 4-4-2, så må det skje en ekstrem holdningsendring hos Wenger i løpet av dagen. Så inntil det skjer endringer i tankegangen til Wenger, så vil det være selvmord å spille 4-4-2 på bortebane i CL

 

Fullstendig klar over det Kim. Svarte dette på et innlegg på forrige side:

 

Forøvrig er ikke United noe veikt lag defensivt tross alt for at de spiller 4-4-2, men de har et kollektivt forsvar som Barcelona. Uansett om man spiller 4-3-3 eller 4-5-1 så hjelper det ikke stort hvis dette kollektivet ikke jobber knallhardt. Og dessverre er det problemet stort i dagens Arsenal lag.

 

 

Dette er jo noe de fleste av oss også har vært temmelig oppgitt over i en del sesonger nå. Husker jo hvordan vi i 09/10 sesongen åpnet de fleste kampene med et helt briljant kollektivt press før det halvveis ut i sesongen forsvant fullstendig sammen med prestasjonene til resten av laget. Her har man virkelig noe å lære av Barcelona, men det virker rett og slett ikke som om dagens spillere orker å opprettholde dette presset mer enn i 5 minutter av gangen før de gir seg.. <_<

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply
Guest Tipuciegheyti

Rooney spiller ikke den rollen som Rosicky/Arteta har i Arsenal. Han spiller langt nærmere den rollen Fabregas hadde for Arsenal 2 sesonger siden i så fall, men ei heller den passer helt med Rooney sin rolle.

 

Rooney spiller en helt fri rolle som bindeledd mellom midtbanen og angrepet, men har teknisk sett rollen som en meget offensiv midtbane/hengende spiss og Rosicky/Arteta spiller aldeles ikke den rollen. I så fall har de en vanvittig rar tolkning av den rollen og har store store mangler. Dette er den rollen jeg skulle ønske van Persie spilte i forøvrig.

 

Hvis man f.eks ser på kampen mot Newcastle i serieåpningen, vil man se at Rosicky spiller i leddet mellom midbanen og spissen. Og hvis han ikke var bindeleddet, så var Ramsey det. Ser nå at dette var en dårlig sammenligning til Rooney pga at de to midtbanespillerne våre (sett bort ifra DM) bytter posisjon med hverandre. Er helt enig i at Fab er et bedre eksempel. Uansett, det som var poenget mitt var å få frem at to "fiskende" spisser ikke vil fungere. Er selvsagt enig i at RVP bør spille lengre ned hvor han har en spiss foran seg. Og hvis han gjør det, så vil det ikke være nødvendig med formasjonskifte da man i hovedsak fortsatt kun har èn spiss.

Inlegget mitt var ikke ment for dere som mener at Van persie går inn i en dypere rolle, men for de som mener at vi skal endre hele systemet og bruke 2 spisser som alltid er på topp - det mener jeg hadde vært en latterlig endring uten hensikt.

 

Når det gjelder formasjonen på det defensive så spiller vi 4-5-1 hvor Arshavin og Walcott trekker ned. Dessverre tar det veldig lang tid å skifte om til 4-3-3 igjen så hvis van Persie har besittelse av ballen så har han som oftest ikke noe valg fremover i banen og ender som regel med å spille ballen bakover og det ender i at vi nærmest aldri har noen ordentlige kontringer lenger.

 

Det er jeg helt enig i ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Tipuciegheyti

Walcott kan godt spille spiss han, men ikke alene i en 4-2-3-1 formasjon som vi spiller. Denne formasjonen er avhengig av (IMO) en midtspiss som kan:

 

1) Være en trussel på alle innleggene som kommer med hodestyrke

2) Være sterk nok med mann i rygg til å holde på ball, vente på medspillere og sette opp vingene (noe Chamakh gjør glimrende)

3) Være et bindeledd med midtbanen og bidra aktivt i link-up spillet.

 

Walcott mangler minst punkt 1 og 2. Det han derimot kan er å true bakrom og utfordre på fart. Det kan han gjøre med en RvP som trer han igjennom, eller en Chamakh som stusser han igjennom. MÅL!

 

Walcott vil fungere i den posisjonen hvis han har Van Persie bak seg. Det eneste som må til er at Van Persie tar løpene inn i boksen når vi er i innleggsposisjon, noe den offensive midtbanen ikke gjør pdd der RVP nesten alltid er alene i boksen på innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tipuciegheyti

Nå er det vel nettopp rollen til Song han er tenkt som backup til så det er jo gjerne her han bør vurderes? Vil tro Ramsey, Arteta, Diaby, Wilshere og Rosicky er foran i køen på de andre plassene. Er forsåvidt enig i at han sliter i denne rollen, men hvem er det da Wenger mener er den reelle utfordreren til Song i hans posisjon? Conquelin?

 

Mulig Wenger har tenkt på han som backup for Song, men jeg synes ikke det passer han i det hele tatt - hvertfall ikke pdd da han ikke har de defensive ferdighetene som trengs. Vil heller se Qoquelin og Diaby fremfor Frimpong i den rollen. Når man ser på skadene Arsenal har så vil det uansett ikke være fare for spilletiden til Frimpong selv om Song er på banen. Han er god nok til å utfordre Ramsey og Diaby i rollen ved siden av Song.

Link to comment
Share on other sites

Inlegget mitt var ikke ment for dere som mener at Van persie går inn i en dypere rolle, men for de som mener at vi skal endre hele systemet og bruke 2 spisser som alltid er på topp - det mener jeg hadde vært en latterlig endring uten hensikt.

Mulig du har lest det, men det er ingen som har ment det

 

Mulig Wenger har tenkt på han som backup for Song, men jeg synes ikke det passer han i det hele tatt - hvertfall ikke pdd da han ikke har de defensive ferdighetene som trengs. Vil heller se Qoquelin og Diaby fremfor Frimpong i den rollen. Når man ser på skadene Arsenal har så vil det uansett ikke være fare for spilletiden til Frimpong selv om Song er på banen. Han er god nok til å utfordre Ramsey og Diaby i rollen ved siden av Song.
Frimpong er et stykke unna å kunne utfordre de etablerte. Potensialet er der, men han er svært uferdig.
Link to comment
Share on other sites

Frimpong er et stykke unna å kunne utfordre de etablerte. Potensialet er der, men han er svært uferdig.

 

Som ren DM så klarer jeg ikke å se at han skal klare å holde unna Coquelin som er langt langt bedre som defensiv midtbane enn hva Frimpong er. Frimpong derimot kan bli en meget god spiller hvis han spiller den rollen Diaby spilte i 09/10 sesongen eller den rollen Wilshere spilte i fjor (selvfølgelig på sin egen måte mtp. at han ikke har den samme teknikken som Diaby eller Wilshere og ei heller en pasningsfot som hva Wilshere har). Her kan han få utviklet seg langt mer offensivt og samtidig gradvis bli bedre defensivt. Han har også et driv som ikke passer helt inn for en defensiv midtbane. Litt som Michael Essien som ble utrolig hemmet i Chelsea etter de bestemte seg for å bruke han som ren DM.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tipuciegheyti

Mulig du har lest det, men det er ingen som har ment det

 

Det du sier er din tolkning av andres meninger - som ikke nødvendigvis er korrekte. Har bl. annnet lest at noen vil ha Van Persie som oppspillspunkt og Walcott i en rolle der han skal konstant lure i bakrom, altså 2 offensive spisser.

Link to comment
Share on other sites

Det du sier er din tolkning av andres meninger - som ikke nødvendigvis er korrekte. Har bl. annnet lest at noen vil ha Van Persie som oppspillspunkt og Walcott i en rolle der han skal konstant lure i bakrom, altså 2 offensive spisser.

 

Skal godt gjøres å være spiss og ikke være offensiv.. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det du mener vel er at det er to raske spisser som først og fremst byr på en trussel? I såfall er jeg delvis enig, men tbh syns jeg at Van Persie har potensiale til å være et angrep alene, scorer med høyre, venstre eller hodet. Han er en av de spissene i verden som har mest å spille på, han har hodestyrke, fart og teknikk.

Link to comment
Share on other sites

Dagen etter vil jeg oppsummere denne 1-1 kampen slik:

Klart det hadde vert å foretrekke å ha mer av spillet selv, spesielt i andre omgang, men jeg er først og fremst meget fornøyd med måten laget håndterte trykket imot. Dette var langt på vei godt gammelt "one nil to the Arsenal". Nesten helt inn. Målet er et stjernetreff og ikke mye å gjøre med. Godt resultat mot regjerende Bundesligamester.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig at 1-1 borte mot fjorårets tyske mester er et bra resultat, i hvert fall når man ser hvordan de spilte mot oss.

 

Ser forøvrig at det ikke er laget noen kamptråd for Premier League runden til helgen mot Blackburn, noen frivillige? Hvis ingen melder seg lager jeg en til den kampen også ;)

Link to comment
Share on other sites

Selv om resultatet er ok så synes jeg vi blir spillt alt for lavt i andre omgang og i de tilfellene vi har muligheten til å flytte opp laget så blir vi feige og spiller tilbake til Szczesny sånn at Dortmund får flyttet opp sitt lag i stedet. Vi er heldige som får med oss ett poeng.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...