Jump to content

Dødballsituasjoner


Stefanb

Recommended Posts

Har de siste sesongene stusset litt på hvem som burde ta hva av dødballer. F.eks. har Fabregas inntil denne sesongen tatt de fleste cornere og lange frispark, samt oftest vært vår frisparkskytter når van Persie er ute.

Cornere på høyre side av banen:

1. Robin van Persie

2. Jack Wilshere

3. Andrey Arshavin

4. Samir Nasri

5. Francesc Fabregas

 

Cornere på venstre side av banen:

1. Andrey Arshavin

2. Samir Nasri

3. Francesc Fabregas

4. Theo Walcott

5. Robin van Persie

 

Lange frispark (35-50 meter):

 

1. Andrey Arshavin

2. Robin van Persie

3. Francesc Fabregas

4. Samir Nasri

5. Jack Wilshere

 

Direkte frispark (16- 35 meter):

 

1. Theo Walcott

2. Samir Nasri

3. Robin van Persie

4. Francesc Fabregas

5. Aaron Ramsey

 

Straffespark:

 

1. Robin van Persie

2. Samir Nasri

3. Francesc Fabregas

4. Nicklas Bendtner

5. Theo Walcott

 

Tror de fleste velger seg selv, men på lange frispark og direkte frispark er jeg vel kanskje en av de som føler at det kanskje burde gjøres noen endringer. Personlig syntes jeg Arshavin legger de beste frisparkene som skal inn i boksen sammen med van Persie. De legger ballen hardere inn med toppskru slik at det ofte blir veldig farlig i motsetning til Cesc som oftest "flyter" de høyt inn.

 

Når det gjelder direkte frispark mener jeg at Walcott er en av de absolutt beste vi har når avstanden er rundt 20-28 meter fra mål. Hver eneste gang han har tatt et frispark for oss har det endt med et meget godt forsøk. Enten millimeter unna mål (oftest med en keeper som ikke når frem) eller en meget god redning. Dessverre har han ikke fått prøvd seg ofte, men av de 5-6 frisparkene han har tatt så har han alltid fremstått som en stor trussel i motsetning til hva van Persie har vært de siste 2-3 sesongene.

 

Robin van Persie vet vi alle hva står for på frispark, men akkurat nå er han helt borte når det gjelder treffsikkerheten sin og det er derfor jeg har valgt Nasri som andrevalg. Har et meget godt skuddbein til tider, men blir som van Persie altfor ustabil og lite treffsikker på frispark.

 

 

Vil gjerne høre flere meninger om dette temaet :)

Link to comment
Share on other sites

:)-->

QUOTE(Stefan B @ Apr 12 2011, 03:48 AM) 221881[/snapback]

Når det gjelder direkte frispark mener jeg at Walcott er en av de absolutt beste vi har når avstanden er rundt 20-28 meter fra mål. Hver eneste gang han har tatt et frispark for oss har det endt med et meget godt forsøk. Enten millimeter unna mål (oftest med en keeper som ikke når frem) eller en meget god redning. Dessverre har han ikke fått prøvd seg ofte, men av de 5-6 frisparkene han har tatt så har han alltid fremstått som en stor trussel i motsetning til hva van Persie har vært de siste 2-3 sesongene.

 

I pre-season stod Nasri frem som den klart beste frisparkskytterne. På den ene treningsøkten i Bad Waltersdorf trente de faktisk på å ta frispark fra ca 20 meter (måtte klype meg i armen for å sjekke at jeg faktisk var våken/edru). Nasri plasserte de fleste frisparkene rimelig utagbart for keeper.

Link to comment
Share on other sites

:)--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ Apr 12 2011, 03:48 AM) 221881[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Når det gjelder direkte frispark mener jeg at Walcott er en av de absolutt beste vi har når avstanden er rundt 20-28 meter fra mål. Hver eneste gang han har tatt et frispark for oss har det endt med et meget godt forsøk. Enten millimeter unna mål (oftest med en keeper som ikke når frem) eller en meget god redning. Dessverre har han ikke fått prøvd seg ofte, men av de 5-6 frisparkene han har tatt så har han alltid fremstått som en stor trussel i motsetning til hva van Persie har vært de siste 2-3 sesongene.

 

I pre-season stod Nasri frem som den klart beste frisparkskytterne. På den ene treningsøkten i Bad Waltersdorf trente de faktisk på å ta frispark fra ca 20 meter (måtte klype meg i armen for å sjekke at jeg faktisk var våken/edru). Nasri plasserte de fleste frisparkene rimelig utagbart for keeper.

 

Edru var du vel ikke.. Og hvis det var Almunia i mål så var han nok, i følge de fleste her inne, feilplassert det meste av tiden

 

Nasri og vP har begge meget godt trykk i skuddet, men irriterer meg stadig at de skal prøve med toppskru fra over 22-23 m. Det har ingen av dem god nok fot til. De har ikke råskapen til f eks Ronaldo eller Drogba når det gjelder den teknikken. Jeg vil heller se at de går for kraft. vP trenger egentlig bare å løfte den høyt i keeperhjørnet så blir det farlig hver gang. Glemmer aldri skuddet mot Sunderland hjemme hvor Craig Gordon ikke engang rekker å løfte armene før ballen går inn over hodet hans. Til dags dato det beste skuddet (og kanskje det hardeste) jeg har sett fra den posisjonen

Link to comment
Share on other sites

Van Persie er nok førstevalg i det meste av dødballer når han er på banen, men treffsikkerheten hans på frispark har vært så som så i år. Med den skuddteknikken han har blir det litt "ryggsekk" og skuddene går ofte over. Mye også pga. at han nesten alltid bruker maks. kraft. Likevel er han svært ofte presis på innlegg og svært viktig for oss der. På straffer anser jeg RVP som klart førstevalg.

Samtidig syns jeg han har suverent best corner fra høyresiden og bør fortsette med det. Blir vi bedre til å angripe ballen bedre i feltet blir det også mer farlige situasjoner på corner og frispark. Er nok der vi sliter mest selv om det har vært litt bedring i perioder.

Nasri, Fabregas og Arshavin syns jeg er ganske like på frispark og cornere. Nasri kanskje hakket vassere, men alle sliter litt med å få nok kraft og fart på ballen (med noen unntak selvfølgelig).

 

Walcott har vist seg å være en god frisparkskytter rundt 20 meter ja, men får sjelden sjansen. Samme gjelder vel Arshavin. Sjelden vi ser han tar frispark uten for 16 meter'n.

Og kanskje det bør trenes enda mer på frispark og diverse frisparktrekk.

 

En ting er dødballer, men skudd fra distanse burde også prioriteres mer. Syns skuddene er for veik og går mye i alle retninger. Vi har jo en spillestil hvor det skal småspilles inn til 5-meter så kanskje vi burde gjøre litt som andre lag å bare banke til fra 20-25 meter noen ganger. Da gjelder det selvsagt å ha spillere som har krutt i beina og er treffsikker.

Link to comment
Share on other sites

En ting er dødballer, men skudd fra distanse burde også prioriteres mer. Syns skuddene er for veik og går mye i alle retninger. Vi har jo en spillestil hvor det skal småspilles inn til 5-meter så kanskje vi burde gjøre litt som andre lag å bare banke til fra 20-25 meter noen ganger. Da gjelder det selvsagt å ha spillere som har krutt i beina og er treffsikker.

 

Det er visst opplest og vedtatt at våre gutter ikke kan skyte fra distanse her på forumet. Hvis jeg ikke husker feil så var vi det laget som scoret mest fra distanse i fjor. Mer enn "andre lag å bare banke til fra 20-25 meter noen ganger".

Link to comment
Share on other sites

En bitteliten avsporing, forgive me, men jeg er faktisk mer opptatt av våre prestasjoner på frispark og cornere imot. Ingen andre lag i PL slipper inn like stor andel av målene på dødballer enn oss: 52% (så ingen misforstår: 52% av målene vi har sluppet inn kommer fra dødballer - vi slipper ikke inn på 52% av dødballene). Nå skal det sies at vi slipper inn lite mål relativt sett, men vi er uforholdsmessig svake på dette.

 

Når det gjelder dødballer er det jo en interessant statistikk at før Blackpool har RvP truffet mål på 3 av de 10 frisparkene han har tatt... Selv tror jeg likevel han er både vår beste skytter og servitør. Ellers må gjerne den som er nærmest ballen av Nasri, Fabregas og Arshavin ta det :)

 

All statistikk er tatt fra Orbinho & OptaJoe på Twitter.

Link to comment
Share on other sites

Det er visst opplest og vedtatt at våre gutter ikke kan skyte fra distanse her på forumet. Hvis jeg ikke husker feil så var vi det laget som scoret mest fra distanse i fjor. Mer enn "andre lag å bare banke til fra 20-25 meter noen ganger".

 

Joda, men det var forrige sesong. Har heller ikke sagt at de ikke KAN skyte langskudd, men det er likevel et forbedringspotensiale der. Vi er vel også toppen når det gjelder lag som skaper mest sjanser og scorer mest så at noen av målene kom fra 20 meter eller mer er vel ikke unaturlig.

Det finnes utallige tilfeller hvor det har blitt lagt en pasning for mye eller mistet ballen inne på 5-10 meter istedet for å skyte når man har sjansen.

Varieres det mer på avslutningene og angrepene våre blir vi også langt mer uforutsigbare ift. motstander.

Desverre å si det, men på det punktet er Manure mer "oppfinnsom" enn oss.

Link to comment
Share on other sites

Den første meningen min er at noen bør endre navnet på tråden din. Det skrives faktisk ikke "dødball mellomrom situasjoner".

 

Ellers er jeg enig i listene i førsteposten. Men van Persie bør helt klart slå de lange frisparkene framfor Arshavin.

 

Så det 2 sekunder etter jeg postet tråden, men dessverre kan man ikke endre emnetittelen :)

 

Forsåvidt enig om van Persie, men med han innenfor 16 meteren er vi en langt større trussel enn Arshavin på dødballer og begge to slår meget gode frispark med van Persie hakket ovenfor Arshavin på de fleste situasjoner bortsett fra når frisparket er på venstre del av banen hvor Arshavin slår innsvingere.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...