Jump to content

Replacement for Wenger


pacman

Recommended Posts

Per nå, med de taktiske vurderingene Wenger viser, så ville jeg vært overlykkelig om vi hadde klart en 4. plass ved sesongslutt. Fortsetter vi uten å ta grep kommer vi nesten garantert på en plass under topp 7 - der Everton, Tottenham og Liverpool går forbi oss, samt en overraskelse som f. eks Swansea, West Brom. ect...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Likevel kommer Chelsea, Man City og Man Utd til å ha latterlig mer penger enn oss. Hvordan skal vi kunne vinne PL/CL når andre lag kan spytte inn flere hundre millioner på spillere umiddelbart når det trengs? Jeg tror ikke det er mulig. Jeg tror at topp 4-plasseringer er det beste og mest realitsiske Arsenal kan oppnå for øyeblikket. Penger = makt. Det er ikke tilfeldig at drittklubber som City og Chelsea hover inn trofeer på den måten de gjør, det er fordi de har pengerrrrrrr.

 

Mer penger betyr ikke nødvendigvis et bedre førstelag.

 

Se på klubben i sommer: Vi brukte ikke en krone ekstra på spillere grunnet salg av van Persie og Song. Vi kjøpte Cazorla, Giroud og Podolski. De to sistnevnte var spillere jeg ikke var overbegeistret for og to områder hvor jeg syntes vi burde gjort andre kjøp. Det er ikke snakk om astronomiske summer i City eller Chelsea klasse, men nok til å gjøre oss gode nok til å konkurrere. Det er ikke som om City faktisk kan kjøpe så vanvittig mange andre spillere som kan forbedre laget sitt og hva med Chelsea? De hadde muligheten til å forsterke laget mer i sommer, men de valgte å ikke gjøre det.

 

Wenger har gjort veldig mye bra for oss, men ikke se deg blind på gamle resultater og nostalgi. Han har kanskje ikke hatt tonnevis av penger i overgangsbudsjett, men istedet har han valgt å bruke drøssvis med penger på unge talenter, middelmådige spillere og en feit lønnssjekk til seg selv.

 

Resultatene i år har vært sjokkerende, men han har alltid fått oss inn blant topp 4 til slutt. (Noe jeg mener har vært å overprestere, hvert fall når man sammenligner net spend med lag som ikke klarer topp 4).

 

Topp 4 er intet trofé. Det er selvfølgelig veldig veldig positivt at vi har holdt oss i Champions League hvert år, men vi har ytterst sjeldent konkurrert.

 

Når det gjelder net spend så må du ikke bare se på hvor mye laget har brukt på nye spillere, men totalt over hele rekka. Overgangsbudsjett og lønnsbudsjett er to meget gode pekepinner. Der er vi tett opp mot de største lagene til tross for at stallen vår ikke inneholder i nærheten av like mye kvalitet og store navn som de andre. Hvordan har det seg?

Link to comment
Share on other sites

 

Mer penger betyr ikke nødvendigvis et bedre førstelag.

 

Se på klubben i sommer: Vi brukte ikke en krone ekstra på spillere grunnet salg av van Persie og Song. Vi kjøpte Cazorla, Giroud og Podolski. De to sistnevnte var spillere jeg ikke var overbegeistret for og to områder hvor jeg syntes vi burde gjort andre kjøp. Det er ikke snakk om astronomiske summer i City eller Chelsea klasse, men nok til å gjøre oss gode nok til å konkurrere. Det er ikke som om City faktisk kan kjøpe så vanvittig mange andre spillere som kan forbedre laget sitt og hva med Chelsea? De hadde muligheten til å forsterke laget mer i sommer, men de valgte å ikke gjøre det.

 

Wenger har gjort veldig mye bra for oss, men ikke se deg blind på gamle resultater og nostalgi. Han har kanskje ikke hatt tonnevis av penger i overgangsbudsjett, men istedet har han valgt å bruke drøssvis med penger på unge talenter, middelmådige spillere og en feit lønnssjekk til seg selv.

 

 

 

Topp 4 er intet trofé. Det er selvfølgelig veldig veldig positivt at vi har holdt oss i Champions League hvert år, men vi har ytterst sjeldent konkurrert.

 

Når det gjelder net spend så må du ikke bare se på hvor mye laget har brukt på nye spillere, men totalt over hele rekka. Overgangsbudsjett og lønnsbudsjett er to meget gode pekepinner. Der er vi tett opp mot de største lagene til tross for at stallen vår ikke inneholder i nærheten av like mye kvalitet og store navn som de andre. Hvordan har det seg?

 

Det med at vi ikke brukte RvP/Song-pengene er vanskelig å diskutere. Vi aner jo tross alt ikke hva som foregår bak sceneteppet. Var det styret som satte ned foten? Jeg nekter å tro at Wenger sitter med lommene full av penger han nekter å bruke. Poenget mitt dette er at hvis det er styret som velger å spare pengene, så hjelper det fint lite å skite manager, det er jo fortsatt det samme styret som sitter der.

 

 

Skjønte ikke helt hva du mente med Chelsea. De brukte vel £80 mill på nye spillere i sommer?

 

Topp 4 er ikke et trofe nei. Men ville du heller valgt 5. plass og en ligacup-seier istedenfor? Ikke jeg. For å være ærlig ville jeg valgt tre poeng borte mot Reading neste mandag over ligacup-trofeet. Klubben er langt mer attraktiv når den er med i CL, og den tjener mer penger av det. Topp 4 i PL og kvartfinale i CL mener jeg er det beste som kan forventes av klubben, og ikke overraskende skylder jeg på pengene de andre har å rutte med. Og Wenger oppnår dette hver eneste sesong.

 

Desto større sjanser burde vi ha, men av en eller annen grunn er andres misere vår redning i stedet for vår suksess. Fact!!

Vi får se. Tror vi stabiliserer oss i desember/januar og fester grepet om en topp 4-plassering.

Link to comment
Share on other sites

 

Det med at vi ikke brukte RvP/Song-pengene er vanskelig å diskutere. Vi aner jo tross alt ikke hva som foregår bak sceneteppet. Var det styret som satte ned foten? Jeg nekter å tro at Wenger sitter med lommene full av penger han nekter å bruke. Poenget mitt dette er at hvis det er styret som velger å spare pengene, så hjelper det fint lite å skite manager, det er jo fortsatt det samme styret som sitter der.

 

 

Skjønte ikke helt hva du mente med Chelsea. De brukte vel £80 mill på nye spillere i sommer?

 

Topp 4 er ikke et trofe nei. Men ville du heller valgt 5. plass og en ligacup-seier istedenfor? Ikke jeg. For å være ærlig ville jeg valgt tre poeng borte mot Reading neste mandag over ligacup-trofeet. Klubben er langt mer attraktiv når den er med i CL, og den tjener mer penger av det. Topp 4 i PL og kvartfinale i CL mener jeg er det beste som kan forventes av klubben, og ikke overraskende skylder jeg på pengene de andre har å rutte med. Og Wenger oppnår dette hver eneste sesong.

 

 

Vi får se. Tror vi stabiliserer oss i desember/januar og fester grepet om en topp 4-plassering.

 

Nei vi aner ikke hva som skjer bak scenene på Emirates, men regnskapet viser at det er vanvittig mye penger i klubben. AST sier Wenger har midler tilgjengelig. Gazidis sier Wenger har midler tilgjengelig og Hill-Wood sier Wenger har midler tilgjengelig.

 

Hva skal man da tro?

 

Poenget mitt er at selv om Chelsea brukte mye penger i sommer så hjalp det ikke betraktelig og hvis de har så uendelig mye penger som du sier hvorfor brukte de ikke £200m da laget deres har klare mangler? Vi har vært veldig nærme tidligere, men da som nå så manglet vi det lille ekstra til tross for at Chelsea da var et betraktelig bedre lag og ditto det samme med United. Hvorfor skal vi ikke klare det nå?

 

Jeg mener det burde være fullstendig mulig å ta både Ligacupen/FA cupen samt å ta 4. plass eller høyere i ligaen. Hvorfor skal det bare være en av delene? Med et så fantastisk feit lønnsliste som vi har så burde vi ha den kvaliteten og bredden i laget til å kjempe på alle fronter.. eller?

 

Sier det igjen: Med det budsjettet Wenger har årlig så har han rett og slett satset feil. Han kunne ha kjøpt inn kvalitetsspillere og gitt de godt med lønn hvis han bare hadde prioritert litt annerledes. Problemet er bare at Wenger satset på talentutvikling og har brukt hundrevis av millioner på dette uten at det har lønnet seg bortsett fra i ny og ne. Og de få gangene han faktisk har gjort det riktig har vi endt opp med å miste spillerene som til slutt gikk lei.

Link to comment
Share on other sites

Vi har vært veldig nærme tidligere, men da som nå så manglet vi det lille ekstra til tross for at Chelsea da var et betraktelig bedre lag og ditto det samme med United. Hvorfor skal vi ikke klare det nå?

Vi har overprestert tidligere syns jeg. Blant annet i 07/08 og 09/10. Vi har ofte vært i kvart/semifinaler og vært på målstreken i gullkampen, men alle gangene har vi manglet det lille ekstra. Hvorav de andre klubbene har hatt en større stall, bestående av mer rutinerte og anerkjente spillere som kunne dra lasset i land for dem, spillere som koster mer penger og som krever mer i lønn. I 09/10 hadde Chelsea f eks Ballack, Deco, Joe Cole som squadspillere, mens vi hadde Denilson, Eduardo og Djourou.

Link to comment
Share on other sites

Vi har overprestert tidligere syns jeg. Blant annet i 07/08 og 09/10. Vi har ofte vært i kvart/semifinaler og vært på målstreken i gullkampen, men alle gangene har vi manglet det lille ekstra. Hvorav de andre klubbene har hatt en større stall, bestående av mer rutinerte og anerkjente spillere som kunne dra lasset i land for dem, spillere som koster mer penger og som krever mer i lønn. I 09/10 hadde Chelsea f eks Ballack, Deco, Joe Cole som squadspillere, mens vi hadde Denilson, Eduardo og Djourou.

 

Uenig i at vi har overprestert. Førstelaget vårt har som oftest vært blant det aller ypperste i verden, men grunnet dårlig kvalitet i backupen så har vi ikke holdt ut i det lange løpet. 07/08 sesongen så kollapset vi totalt etter at Eduardo fikk sjokkskaden sin, men mesteparten av kollapsen skyldtes at en viss tsjekker ble skadet og at vi ikke hadde en brukbar erstatter. Pluss på at van Persie også var skadet (sjokk) sammen med Eduardo og en Adebayor som hadde vært fantastisk mesteparten av sesongen ble overspilt og til slutt temmelig utbrent.

 

I 09/10 så startet vi sesongen atter en gang veldig bra og var Premier Leagues beste lag frem til omtrent nyttår. Hva skjedde så? Jo.. van Persie ble skadet og igjen hadde vi ikke brukbar dekning for han. En annen faktor var også Fabregas som var litt inn og ut av laget den sesongen og grunnet Wenger's inkompetanse og stahet så hadde vi ikke en brukbar erstatter for han heller. Til tross for at vi den sommeren hadde solgt spillere for tett opp mot £50M og kun kjøpt inn en spiller for £9M så anså ikke Wenger dette som en nødvendighet til tross for at van Persie sin skadehistorikk virkelig ikke talte for han og hans eneste backup var Nicklas Bendtner og Carlos Vela. Førstnevnte var også skadet fra september til omtrent februar/mars.

 

Wenger hadde også en veldig god sjanse til å investere i laget i januar da laget, supporterene og journalister generelt skrek etter forsterkninger. Gullet var innenfor Wenger og Arsenals rekkevidde, men hva gjorde Wenger? Nei.. ingenting. Arshavin spilte spiss. Song og Diaby ble utslitte på midtbanen grunnet dårlig backup. Vi manglet Cesc, men kunne ikke (og ville ikke) spille Arshavin i hans posisjon og viktigst av alt: Klubben gikk med nesten 500 millioner i pluss på overganger alene.

 

Så om man tror på hva styret, Gazidis og AST sier så har Wenger spart seg til fant. Han har kjøpt seg ut av gullkampen og unnskylder seg med at vi ikke har råd til "£50M spillere" når ingen forventer spillere av det kaliberet.

 

Wenger har gjort en meget god jobb siden 2008. Nemlig å gradvis gjøre laget sitt dårligere og dårligere.

Link to comment
Share on other sites

I 09/10 så startet vi sesongen atter en gang veldig bra og var Premier Leagues beste lag frem til omtrent nyttår. Hva skjedde så? Jo.. van Persie ble skadet og igjen hadde vi ikke brukbar dekning for han. En annen faktor var også Fabregas som var litt inn og ut av laget den sesongen og grunnet Wenger's inkompetanse og stahet så hadde vi ikke en brukbar erstatter for han heller. Til tross for at vi den sommeren hadde solgt spillere for tett opp mot £50M og kun kjøpt inn en spiller for £9M så anså ikke Wenger dette som en nødvendighet til tross for at van Persie sin skadehistorikk virkelig ikke talte for han og hans eneste backup var Nicklas Bendtner og Carlos Vela. Førstnevnte var også skadet fra september til omtrent februar/mars.

 

Wenger hadde også en veldig god sjanse til å investere i laget i januar da laget, supporterene og journalister generelt skrek etter forsterkninger. Gullet var innenfor Wenger og Arsenals rekkevidde, men hva gjorde Wenger? Nei.. ingenting. Arshavin spilte spiss. Song og Diaby ble utslitte på midtbanen grunnet dårlig backup. Vi manglet Cesc, men kunne ikke (og ville ikke) spille Arshavin i hans posisjon og viktigst av alt: Klubben gikk med nesten 500 millioner i pluss på overganger alene.

 

Så om man tror på hva styret, Gazidis og AST sier så har Wenger spart seg til fant. Han har kjøpt seg ut av gullkampen og unnskylder seg med at vi ikke har råd til "£50M spillere" når ingen forventer spillere av det kaliberet.

 

Wenger har gjort en meget god jobb siden 2008. Nemlig å gradvis gjøre laget sitt dårligere og dårligere.

Det du glemmer med 09/10-sesongen er at vi hadde Eduardo også. Altså tre spisser + Vela som skulle gjøre jobben, hvor mange spisser kan vi ha i stallen når vi spiller i en 4-3-3-formasjon? Vi åpnet sesongen forrykende, Eduardo var i god form, RvP hadde scoret i syv kamper på rad elns før han ble skadet, Bendtner hadde vist lovende takter i 08/09. Han kunne selvsagt kvittet seg med en av Eduardo/Bendtner, men det ville vært helt ulogisk mtp at Eduardo akkurat hadde blitt fit igjen og Bendtner hadde vært god i 08/09. Før jul i 09/10-sesongen hadde vi scoret 50 mål i PL, det var vel ny rekord på den tiden. Behovet for en spiss til var ikke akkurat innlysende.

 

Vi sviktet i gullkampen den sesongen fordi Fabregas ble sliten/skadet på våren. Han bar oss på skuldrene frem til januar/februar før de uunngåelige skadene kom. Cesc var sensasjonell den sesongen, mål/assist ratioen hans i 09/10 har jeg ikke sett maken til i PL.

 

Igjen så vil jeg påpeke at det er umulig for oss å vite hva som foregikk på styrerommet det året, men Wenger er ikke uintelligent/dum. Hvis behovet for en spiller eller to til hadde vært så åpenbart, og han hadde hatt pengene, så hadde det kommet inn en til.

Link to comment
Share on other sites

Dette måtte komme. Vi har solgt unna våre beste spillere etter hver jævla sesong. Nå gikk VP og Song, og nestemann

ut er sannsynligvis Sagna og Walcott.

Det nytter ikke at bare Wenger går. Helvetes Kroenke og Gazidis har ødelagt klubben etter beste evne.

 

Wenger bestemte vel at Diaby skulle erstatte Song. Sesongens taktiske bommert.

Link to comment
Share on other sites

Hentet fra en "Nettavis":

 

Guardiola tells Arsenal: You're my top choice in England

 

The Spaniard, who has also been targeted by number of clubs on the continent, has made clear that he would prefer a move to the north London outfit over Chelsea and Manchester City.

 

 

Nå tar jeg dette med en stor klype salt, men hvis det hadde vært er reell mulighet kan noen komme med en god grunn til å beholde Wenger?

Da mener jeg sett fra fansen synsnpunkt og ikke ufr hvordan det tenkes blant pengepugerne i ledelsen.

Link to comment
Share on other sites

For min del skulle jeg gjerne sett Klopp i Arsenal. Har fått til fantastiske ting i Dortmund, og før det gjorde han en meget god jobb med Mainz. Tror han kan være en bra manager for oss, men jeg er allikevel skeptisk til at han noen gang kommer til oss dessverre. Guardiola har jeg heller ingenting i mot, men ser på han som en etterfølger for Sur Alex.

Link to comment
Share on other sites

Viss det er eit tidspunkt der eg anser det for å være ein sjanse for at Guardiola velger Arsenal så er det no. Eg trur at han likar spelestilen samt at det er gunstig å komme til ein klubb som er sultefora på suksess. Han vil kunne bygge eit nytt lag og starte litt med blanke ark.

For klubben vil det være eit pluss med ein likandes kar som Guardiola. Han vil trekke til seg gode unge spelarar som ynskjer speletid i ein topp 4 klubb.. i den grad me framleis er det.

Eg trur at Arsenal kan velge på øverste hylle når det gjeld ny manager, klubben blir driven seriøst og har ikkje for vane å sparke managere eit par gonger for året.

 

Mitt førstevalg er Guardiola med Henry som assistent.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvordan denne sesongen går (sålenge vi ikke rykker ned da...) så vil Guardiola kunne tiltrekke seg mange meget gode spillere til klubben.

 

Et managerbytte er nok uansett ikke aktuelt før sesongen er over. I samme tiden kunne vi også byttet ut visse folk i styret. Bytt Usmanov med Kroenke og David Dein med Gazidis. Så kan klubben også finne plass til Wenger i en ny rolle.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvordan denne sesongen går (sålenge vi ikke rykker ned da...) så vil Guardiola kunne tiltrekke seg mange meget gode spillere til klubben.

 

Et managerbytte er nok uansett ikke aktuelt før sesongen er over. I samme tiden kunne vi også byttet ut visse folk i styret. Bytt Usmanov med Kroenke og David Dein med Gazidis. Så kan klubben også finne plass til Wenger i en ny rolle.

 

Hvis Wenger skal ut så skal han helt ut.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...