Jump to content

Arsenals disiplinære problemer


Maestro

Recommended Posts

Med nok en utvisning i gårsdagens kamp mener jeg Arsenals disiplinærproblemer denne sesongen fortjener en diskusjon. Utvisningen i går var i beste fall tvilsom, men sesongen sett over ett har vi pådratt oss ett stort antall gule og røde kort.

 

I Premier League har det blitt 6 røde og 48 gule kort denne sesongen. Altså er vi det laget i ligaen med flest røde kort sammen med WBA, og ca midt på treet hva gjelder gule.

 

Tallene tyder på ett disiplinært problem. At flere av utvisningen kommer av usportsligheter er heller ikke heldig.

 

Er det gjort ett bevisst valg at Arsenal skal være ”tøffere” å møte i år, eller er det tilfeldigheter som plasserer oss blant de verste i klassen hva gjelder disiplin i Premier League?

Link to comment
Share on other sites

saken igår er vel ikke noe som kan kalles et disiplinærproblem da,men sånn ellers er det jo et problem med de tilfellene med usportslig fortegn.. det kan alle kutte ut med umiddelbart =) -MEN,synes dog ikke at Arsenal skal være noe snillere,vi ser resultater i mindre innslupne mål av at gunners har blitt litt hardere og møte.

Link to comment
Share on other sites

Av de 6 utvisningene er det 2 som er direkte knyttet til stygt spill. Wilshere's tofotstakling mot Brum og Diabys dytting mot Newc. De resterende (Koz x 2, Song og Squil(?)) kan klart aksepteres.

 

Nå var vel også Sagnas utvisning mot City en følge av usportslig hendelse? Husker ikke om det var dytting eller slag?

 

Jeg er for øvrig enig i at vi med hell kan spille tøffere enn vi har gjort tidligere sesonger, at vi har spillere som andre lag frykter er bare bra, men jeg syns det er uheldig at vi er innblandet i flere episoder som er usporstlige.

Tøffhet og killerinstinkt har lenge vært savnet i Arsenal, og er selvfølelig velkommen, dermed må vi også regne med at vi får med oss ett større antall kort. Allikevel er det en hårfin balansegang her, man skal spille tøft, men jeg ønsker ikke at vi er ett lag som blir sett på som stygtspillende.

Link to comment
Share on other sites

Mange har etterlyst et tøffere Arsenal og det har vi også blitt etter å ha vunnet fair play tabellen i flere sesonger. Men nå har vi for mange gule og røde kort igjen og det blir litt enten eller for Arsenal. Dette er jo litt som når Vieira & Co. styrte skuta. Kortene hagla, men vi vant ting og ble sett på som et tøft lag å møte, men som også var særdeles god. Uansett er dette en balansegang som Wenger må styre.

 

Det vi må jobbe med er bl.a. taklingsteknikk. Denilson, Song, Diaby, delvis Koscielny og et par til har en jobb å gjøre der. De kommer ofte i for høy fart inn i motspiller og også bakfra noe som ofte fører til gule kort. Og så dette med å sette ut en fot som mange motspillere utnytter og kaster seg over.

Er man på etterskudd gjelder det å komme seg rundt motspiller eller løpe opp vedkommende før man setter inn ei takling kombinert med å bruke riktig fot.

 

Den andre delen er det å bli provosert på banen. Dette bygger nok på mye frustrasjon hos Arsenal-spillerne basert på at vi ikke har hentet hjem trofeer på lenge og blir også ofte offer for stygge taklinger/benbrudd og tenner pga. det. Bra med tenning og sto opp for laget, men det er en balansegang her. Ikke ta igjen rett og slett.

 

Som noen nevner er det et par stygge taklinger og et par klønete inngripen (bl.a. Koscielny og Squillaci) + Sagna som ble provosert og valgte å ta igjen. Forutenom Wilsheres takling er det nærmest kun franskmenn som blir utvist på laget vårt.. tilfeldig?

Van Persie sitt skulle jo forøvrig aldri vært rødt.

 

Men jeg synes dommerne i PL har mistet grepet og henger ikke med like godt lenger. De har blitt mer og mer inkonsekvente fra kamp til kamp og overser mye i kamper.

Samme gjelder delvis i e-cup der vi har fått 2-3 dommere som har vært elendige.

Link to comment
Share on other sites

Som de nevnte i Tv2 studioet før kampen Arsenal-Stoke; Stoke har langt færre kort enn Arsenal, men det betyr ikke at Arsenal spiller styggere enn Stoke. Mange av Arsenals gule kort har kommet for "småting" som småholding i trøyen osv. I motsetning til andre lag som konstant takler stygt. Syns forøvrig ikke det er noe negativt at vi har blitt tøffere. Selvfølgelig er kort som Sagna sitt mot City unødvending, men mange har etterlyst en tøffere spillestil, og det syns jeg vi har utviklet denne sesongen. I år skal vi ligge øverst på tabellen, og øverst på "kort-tabellen" :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Før kunne vi bli sparket ned av alle våre motstandere, nå sparker vi tilbake. Jeg liker det og håper gutta fortsetter denne utviklingen. Fortsatt klarte et motbydelig lag som Newcastle og sparke oss sønder og sammen på St. James Park, så vi har forbedringspotensiale.

 

Vi har noen tullete utvisninger og det må vi selvfølgelig prøve å unngå i framtiden, men sparker noen oss så skal vi ta igjen. Det er sikkert riktig i mange situasjoner "å vende det andre kinnet til", men ikke på fotballbanen. Der er jeg mer tilhenger av "øye for øye, tann for tann".

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tar opp denne tråden igjen. To kamper spilt, 2 røde kort + suspensjon på Song. Vi har rett og slett ikke råd til å miste spillere så ofte som vi har gjort og gjør på grunn av tåpelige utvisninger. Overtenning på Frimpong i dag, forståelig det, men trenerapparatet burde ha å senket tenningsnivået hans allerede før kamp og i alle fall etter det første gule. Det luktet lenge utvisning av Frimpong i dag.

Tendensene så vi i fjor, håpløse gule og røde kort mange ganger i løpet av sesongen. Det må rett og slett tas grep for å fjerne en vesentlig andel av alle disse unødvendige kortene.

Link to comment
Share on other sites

Vi MÅ bli mere displinerte, ikke bare at vi har 2 røde på 2 kamper, vi har også 6 gule kort. Er viktig at dette blir skjerpet. Jeg mener vi taper kampen idag mye på grunn av Frimpong sin utvisning.

Helt klart.

Frimpong var mer og mer med. Ballvinner og en som skapte noe.

Vi må bruke mer hue enn vi gjør. Men tyder jo på intensitet om vi vil tolke noe positivt med kortene.

Link to comment
Share on other sites

Idiotisk tråd, de "disiplinære problemene" skyldes bare urutinerte spillere. Erfarne spillere vet når de kan trå til, og motsatt.

 

Så det at vi har disiplinære problemr, hvor den bakenforliggende årsaken er urutinerte spillere, gjør at denne tråden er idiotisk? Neppe.

 

Det du heller beviser her er at vi har et disiplinært problem, samt at du identifiserer en av de bakenforliggende årsakene til at vi har et slikt problem.

 

Urutinerte spillere

Alt for stort forventningspress

Alt for lite rutine for øvrig på banen, som leder til at vi ikke har noen som kan roe ned spillerne som blir overtent.

 

Insert new cause here

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...