Jump to content

2011.02.05 Newcastle B


Mr Chapman

Recommended Posts

  • Replies 340
  • Created
  • Last Reply

Interessant intervju med Walcott

 

det er jo klart at dette kan snus til noe positivt tross alt. Ikke bare vant man et poeng relativt til ManU og Chelsea. Men en slik nesestyver, "urettferdig" og feil dømming eller ikke, kan jo brukes som en vekkerklokke, hvis man klarer det. Og det fins faktisk flere eksempler på dette i Arsenals historie. I 1997/98 tapte man 1-3 for Blackburn rett før jul. Etter det tapte de ikke en kamp før ligagullet var i boks. I 2002 gjentok historien seg, da de etter å ha tapte 1-3 for Newcastle (!) rett før jul gikk ubeseiret resten av kampene. Og da avsluttet de vel til og med sesongen med mer enn ti seire på rad? Så sjansene er her, særlig fordi Arsenal har et enklere program på papiret enn sine rivaler. Men så spørs det om skadene blir avgjørende, og om laget har de ferdighetene og det som skal til mentalt når det kommer til stykket...?

Link to comment
Share on other sites

Dowd, Diaby, Squillaci, Wenger, mangel på lederskap, magel på kynisme, eller mangel på ryggrad?

 

Spørsmålene er mange etter fadesen på lørdag og svaret ligger sikkert i overskriften et sted.

 

Sunderland borte var ille, Spurs hjemme var en total ”katastrofe”, men dette var på grensen til latterlig. Det verste var at jeg fryktet dette ved halvtid, men feide det fort bort, ”det er jo ikke mulig”. Det var det. I en verden der man lever av resultater, av trofé, av fans som vil følge deg og la seg fascinere er for meg lørdagen det desiderte lavmål de 15 siste årene. Det er så svakt, så pinlig at jeg er nesten tom for ord. At man på dette nivået kan på 25 minutter gi fra seg en 4-0 ledelse mot et nyopprykket lag uten spisser er helt ufattelig. At man kan melde seg ut, ikke makte å ta tak i situasjonen når man trener sammen, lever sammen og skal presetre sammen begriper jeg ikke. Hva i helvete hva det som skjedde utpå der?!

 

Det spiller altså ingen rolle om vi leder 2-0 til pause hjemme eller 0-4 borte, vi er aldri garantert 3 poeng. Hver eneste kamp er 90 minutter pluss i tannlegestolen og Wolves på lørdag er intet unntak.

 

En ting er sikkert og se om du følger meg på denne påstanden.

 

Lørdagens kamp er Wengers viktigste i hele hans Arsenal karriere!

 

Fordi:

Arsenal står nå ved et veiskille der de må ta tak i sine egne spøkelser og begrave dem. De må stå opp og ta tak i det som skjer rundt dem. Snøballen ”Wenger out” fikk mye fart etter lørdag og nå må hele organisasjonen stå opp og snu dette. Det er ikke tid til en kollaps som etter tapet i den 50 kampen på Old Trafford, da ryker gullet og da kan også fjerdeplassen ryke. Om det skjer går vi meget usikre tider i møte. Guttene må vise at de er menn og de må vise at det som skjedde forrige lørdag er en feil som aldri vil skje igjen.

 

Fest setebeltet fram til lørdag.

 

Det kommer skader i uken, Wolves lukter blod, Squillaci kommer til å starte.

 

 

Make or break.

Link to comment
Share on other sites

(..)

At man på dette nivået kan på 25 minutter gi fra seg en 4-0 ledelse mot et nyopprykket lag uten spisser er helt ufattelig. At man kan melde seg ut, ikke makte å ta tak i situasjonen når man trener sammen, lever sammen og skal presetre sammen begriper jeg ikke. Hva i helvete hva det som skjedde utpå der?!

 

Det spiller altså ingen rolle om vi leder 2-0 til pause hjemme eller 0-4 borte, vi er aldri garantert 3 poeng. Hver eneste kamp er 90 minutter pluss i tannlegestolen og Wolves på lørdag er intet unntak.

 

(..)

 

Lørdagens kamp er Wengers viktigste i hele hans Arsenal karriere!

 

Fordi:

Arsenal står nå ved et veiskille der de må ta tak i sine egne spøkelser og begrave dem. (..)

 

ja, det er ubegripelig, og det er ekstra ubegripelig at det laget som i utgangspunktet kanskje er det beste rent spillemessig er det som klarer dette. Som jeg har skrevet, det går fra verdensklasse til lilleputtfotball på sekunder.

 

Og konsekvensen er som du skriver at man aldri er garantert tre poeng før dommeren blåser av kampen, nær sagt uansett hvor mye de leder. Og den neste kampen er jo alltid den viktigste, men kampen til lørdag er ekstra viktig. Vet ikke om de klarer å begrave spøkelser i løpet av en kamp. Dette er i så fall noe de gjør over tid. Men det er helt avgjørende at man reiser seg umiddelbart etter en slik fadese.

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du dokumenterer hva jeg mener med ustabile supportere, nå har du og mange andre sittet i flere helger på rad og hylt ut hvor gode krigere Wilshere og Song har blitt, hvor kynisk og kloke vi var når vi slo chelsky og everton, hvor gode defensive vi har blitt som nesten ikke har sluppet inn mål siden nyttår, men en ting skal jeg gi deg rett i, både skader og dommere kan lett ta fra oss gullet denne sesongen.

Det er nemlig som tidligere nevnt helt umulig å vinne dette mesterskapet med dommere som har sabotert oss som i kampene mot newcastle og everton, det virker etter min mening som de har spilt store summer på oddsen på at Arsenal skal tape disse kampene, til tross for at everton fikk et gratismål klarte vi altså å snu denne kampen, newcastle-kampen er som sagt unntaket i 2011.

Vi er det soleklart beste laget i PL per i dag, de fleste begynner å få trøbbel med å peke ut hvem som skal bli mestere utenom oss, the future`s so bright, I gotta wear shades :D

 

Når har jeg hyllet Arsenals kynisme i det siste? Ja vi har vært bedre defensivt siden nyttår, men jeg har ikke hylt ut noenting..... ble ikke overrasket over fadesen i helga for å si det sånn. (dommern skal dog ha litt av skylda for den).

Jeg har i flere år ment vi har litt for lite kynisme og defensiv stabilitet i laget til å nå helt opp. Aldri ment vi er totalt blotta for det, men at vi trenger mer.... flere spillere som Adams, Bould, Keown, Campbell, Vermaelen, Wilshere...... Chelsea kampen var feks ett eksempel på at vi også kan være meget gode defensivt. Aldri ment det er svart-hvitt i forhold til dette. Ok?

United har vært det beste laget hittil denne sesongen (4 POENG MER ENN OSS), men har tøffere program igjen, så vi har absolutt muligheten til å heve pokalen i mai. DA kan vi kalle oss det beste laget i England. Men jeg er helt enig med deg i at altfor mange folk her inne hyler opp og er ustabile, de mener enten vi er latterlige eller verdens beste. Jeg mener det er 3 eller 4 lag som fortsatt kan vinne, står nok mellom United, Arsenal og City og delvis Chelsea. Umulig å utpeke en klar favoritt nå, ingen imponerer nevneverdig!!

Link to comment
Share on other sites

Når har jeg hyllet Arsenals kynisme i det siste? Ja vi har vært bedre defensivt siden nyttår, men jeg har ikke hylt ut noenting..... ble ikke overrasket over fadesen i helga for å si det sånn. (dommern skal dog ha litt av skylda for den).

Jeg har i flere år ment vi har litt for lite kynisme og defensiv stabilitet i laget til å nå helt opp. Aldri ment vi er totalt blotta for det, men at vi trenger mer.... flere spillere som Adams, Bould, Keown, Campbell, Vermaelen, Wilshere...... Chelsea kampen var feks ett eksempel på at vi også kan være meget gode defensivt. Aldri ment det er svart-hvitt i forhold til dette. Ok?

United har vært det beste laget hittil denne sesongen (4 POENG MER ENN OSS), men har tøffere program igjen, så vi har absolutt muligheten til å heve pokalen i mai. DA kan vi kalle oss det beste laget i England. Men jeg er helt enig med deg i at altfor mange folk her inne hyler opp og er ustabile, de mener enten vi er latterlige eller verdens beste. Jeg mener det er 3 eller 4 lag som fortsatt kan vinne, står nok mellom United, Arsenal og City og delvis Chelsea. Umulig å utpeke en klar favoritt nå, ingen imponerer nevneverdig!!

 

 

 

 

Jeg er veldig uenig i at "ingen har imponert nevneverdig", de aller fleste som følger PL mener at Arsenal FC er det laget, og det eneste laget, som har imponert stort i år.

Hverken utd, city eller chelsky har imponert særlig i sine gode perioder en gang, jeg vet at mange syntes chelsky imponerte i starten av sesongen men mot hvilken motstand?

Vi har spilt glitrende fotball i store deler av sesongen, riktig nok avløst av et og annet uforklarlig poengtap, men likefullt stort sett spilt fantastisk bra, vi har sikkert spilt 20 kamper siden matchen mot spudz nå og stort sett imponert hele veien med unntak av noen cupkamper som vi rettet opp i etterkant, ikke glem det når vi graver oss ned og svartmaler situasjonen etter kollapsen mot newcie.

Det er her jeg etterlyser stabilitet blant våre supportere!!!!!

Sist i førsteomgangen mot newcie var det vel på nytt imponerende fotball av Arsenal, hva skjedde så i den siste omgangen?

Hvordan startet det hele?

Jo, helt opplagt med skaden til Djorou, men den utløsende faktoren var vel utvisningen av Diaby, ingen kan påstå at det han gjorde forut for utvisningen var særlig smart, likefullt er det fullt forståelig at mange spekulerer på om Dowd er innblandet i kampfiksing, jeg blir overhodet ikke sjokkert om en etterforskning viser at mannen er kjøpt og betalt, hvordan er det mulig å la Barton slippe unna med alle sine grisetaklinger tidligere i kampen for så å unngå å gi ham gult kort når han torpederte Diaby forut for utvisningen??????

Hvordan er det mulig å gi straffespark nummer to etter at han har forært newcie en meget billig straffe allerede, uten at han beviselig en gang ser situasjonen??????

Jeg har 3 kamerater som er hardcore newcie-supportere og alle tre er veldig tydelige på at begge straffesparkene er tvilsomme, en større forsikring om at dette stemmer finnes ikke.

Men det absolutt verste etter min mening er at han i andreomgang tydelig har bestemt seg for å godta alle mulige og umulige nedsparkinger fra newcie sin side, jeg er stygt redd for at spillerne på vårt lag tenkte det samme som meg på 4-0, det viktigste nå er å unngå skader...når så Dowd tydeligvis hadde bestemt seg for at han skulle godta det meste som kunne føre til skader og Djorou etterhvert hinket av banen, virket det som noe merkelig skjedde i hodene til spillerne, dette er jeg enig i er svært beklagelig.

Likefullt er dette altså UNNTAKET og ikke som mange skriker opp om, typisk Arsenal, ta en titt på resultatene etter den andre kampen denne sesongen hvor vi kollapset, spudz, så finner man kjapt ut at jeg har helt rett i det jeg sier her.

Jeg er samtidig 100% sikker på at etter 1 eller 2 seire i de neste kampene er flertallet igjen her inne overbeviste om at det blir gull, slik er tydeligvis mentaliteten :D

Link to comment
Share on other sites

Likefullt er dette altså UNNTAKET og ikke som mange skriker opp om, typisk Arsenal, ta en titt på resultatene etter den andre kampen denne sesongen hvor vi kollapset, spudz, så finner man kjapt ut at jeg har helt rett i det jeg sier her.

 

Problemet er at dette ikke er unntaket. Som påpekt av Sir John, meg selv og flere, har vi sett det samme mønsteret praktisk talt i hele Wengers regjeringstid. katalogen med pinlige poengtap, der man egentlig hadde seieren i lomma, og nesten-ulykker begynner etterhvert å bli ganske tykk! Kampen mot Newcastle var bare en ekstremversjon av et underliggende problem.

 

Jeg er samtidig 100% sikker på at etter 1 eller 2 seire i de neste kampene er flertallet igjen her inne overbeviste om at det blir gull, slik er tydeligvis mentaliteten

 

Kanskje noen tenker slik. Men de fleste av oss tror jeg ikke tar noe som helst på forskudd her. Ja, Arsenal har veldig gode sjanser på gull, men dette blir et race helt inn åkkesom. Å få opp en stripe seire nå er på ingen måte tilstrekkelig til å friskmelde laget, men det er en nødvendig forutsetning for at man fortsatt skal være med i kampen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at dette ikke er unntaket. Som påpekt av Sir John, meg selv og flere, har vi sett det samme mønsteret praktisk talt i hele Wengers regjeringstid. katalogen med pinlige poengtap, der man egentlig hadde seieren i lomma, og nesten-ulykker begynner etterhvert å bli ganske tykk! Kampen mot Newcastle var bare en ekstremversjon av et underliggende problem.

Kanskje noen tenker slik. Men de fleste av oss tror jeg ikke tar noe som helst på forskudd her. Ja, Arsenal har veldig gode sjanser på gull, men dette blir et race helt inn åkkesom. Å få opp en stripe seire nå er på ingen måte tilstrekkelig til å friskmelde laget, men det er en nødvendig forutsetning for at man fortsatt skal være med i kampen.

 

 

Jeg kan jo ikke nekte deg å hevde at dette er regelen og ikke unntaket, men likefullt tillater jeg meg å belyse den påstanden ytterligere.

Vi har spilt 25 kamper i PL denne sesongen, 15-5-5 betyr 15 seire, 5 uavgjorte (heriblant newcie) og 5 tap.

Etter min mening er dette omtrent som forventet av Arsenal så langt, jeg forventer videre at når vi har spilt 38 kamper bør vi stå igjen med rundt 25 kamper vunnet, noe som holder med god margin til gull i årets PL, i tillegg er vi allerede kommet til finalen i CC, vi har igjen kommet oss gjennom gruppespillet i CL og er godt i gang i FA, da mener jeg det er åpenbart at det IKKE er regelen at Arsenal "går på pinlige poengtap i kamper som egentlig er vunnet" men soleklart er UNNTAKET.

Jeg mener det heller dreier seg om hva man velger å fokusere på, du og flere velger å fokusere på "pinlige poengtap" mens jeg velger å fokusere på at vi per i dag er nr 2 og med en åpenbar mulighet til å ende opp som nr 1, da godtar jeg glatt det faktum at vi en sjelden gang taper unødvendige poeng.

Det er med jevne mellomrom angrep på monsieur Wenger og hans mentalitet og måte å spille fotball på, mange velger å fokusere på manglende kynisme som fører til at man aldri kan vinne toppkamper eller kamper mot de beste lagene som chelsky og city, så viser det seg at vi allikevel gjør nettopp dette, altså slår både chelsky og city, videre nå at det er regelen at vi går på "pinlige poengtap" men så viser det seg altså at vi allikevel er i en enestående posisjon til å bli seriemester og cupmester denne sesongen.

Og det verste av alt er jo at den dagen vi blir seriemester vil flere hevde at det er pga at de andre lagene er svake og slett ikke at Arsenal er god.

Videre at den dagen vi vinner CC vil de samme menneskene hevde at denne cupen ikke betyr noen ting og at det er en mikke mus-cup.

Å gjøre slike supportere fornøyde er bortimot "mission impossible" etter min mening.

Jeg velger å fokusere på andre ting som du sikkert har lagt merke til, jeg velger å være stabilt lojal mot Wenger og hans filosofi, dette pga at denne form for fotball og måte å tenke på treffer meg midt i hjertet, da godtar jeg som sagt glatt at vi går på noen "pinlige poengtap" innimellom, jeg godtar også at vi blir nummer to og tre og sågar nummer fire enkelte sesonger, jeg er nemlig overbevist om at det i det lange løp vil være det laget med beste ferdigheter på banen som vil trekke det lengste strået og vinne pokalene.

Men som sagt, det spørs hva man velger å fokusere på, om Wenger og hans fotball mangler kynisme og defensiv trygghet og derfor ikke har vunnet pokaler på 5 år ELLER som jeg gjør; fokuserer på at Wenger har bygd opp en fantastisk spillerstall ved hjelp av veldig begrensede midler som spiller en type fotball som kun barcelona kan sammenligne seg med, en spillerstall som definitivt har de beste årene foran seg, en spillerstall som har de overlegent beste ferdigheter i PL og som er tuftet på offensiv, positiv, publikumsvennlig fotball, SAMTIDIG som vi har bygd balløyas flotteste stadion med all den pengebruk dette har ført med seg, og sist men ikke minst har satt oss i den posisjon denne sesongen at vi kan rake med oss flere trofeer.

Jeg synes det er alt for mange som fokuserer på de negative sidene med Arsenal FC, spesielt når det dukker opp et resultat som vi ikke er fornøyde med, hadde det vært noe i det du hevder nemlig at "pinlige poengtap" var regelen og ikke unntaket, og vi endte opp som nr 15 i PL, da skulle jeg glatt innrømmet at jeg hadde bommet kraftig og at du hadde truffet spot on, men enn så lenge velger jeg å fokusere på en annen måte enn det du og flere andre gjør.

Link to comment
Share on other sites

(..)

da mener jeg det er åpenbart at det IKKE er regelen at Arsenal "går på pinlige poengtap i kamper som egentlig er vunnet" men soleklart er UNNTAKET.

(..)

Jeg synes det er alt for mange som fokuserer på de negative sidene med Arsenal FC, spesielt når det dukker opp et resultat som vi ikke er fornøyde med, hadde det vært noe i det du hevder nemlig at "pinlige poengtap" var regelen og ikke unntaket, og vi endte opp som nr 15 i PL, da skulle jeg glatt innrømmet at jeg hadde bommet kraftig og at du hadde truffet spot on, men enn så lenge velger jeg å fokusere på en annen måte enn det du og flere andre gjør.

 

For å forsøke å presisere litt her. Naturligvis er det ingen som forventer at Arsenal skal vinne alle kamper. Totalt sett er ikke poenghøsten så verst, og alt i alt er jeg brukbart fornøyd med sesongen så langt. Arsenal ligger godt an på flere fronter. Og naturligvis utgjør ikke pinlige tap en vesentlig del av resultatene til et lag som ligger på andreplass. Men en alt for stor andel av de kampene Arsenal taper (eller roter bort poeng i), er av den bisarre typen. Og dette er altså et mønster vi har sett under hele Wengers regjeringstid.

 

Når feks ManU taper en sjelden gang, er det som regel fordi de har en off day - kort og greit - der de spillemessig ikke fortjener mer. Arsenal derimot både taper og vinner på spektakulært vis. Og de aller fleste av disse poengtapene er helt unødvendige. Med bare LITT mer klok fotball hadde Arsenal ledet PL med mange poeng. Isteden ligger man fortsatt i en outsiderposisjon. De kan vinne, men det blir nå MYE vanskeligere enn det burde vært.

 

Og å si at disse tapene (kampen mot Newcastle føles som et tap) er en konsekvens av måten de spiller på er i beste fall bare en del av sannheten. For det ene utelukker åpenbart ikke det andre her. Man kan kombinere defensivt trygt og taktisk klokt spill med spektakulær angrepsfotball.

 

Jeg mener selv jeg ikke fokuserer kun på det negative. Men jeg mener det vil være naivt og selvbedragersk å sope under teppet en så åpenbart viktig faktor, den kanskje avgjørende faktoren dersom Arsenal ikke skulle komme til å vinne til slutt.

Link to comment
Share on other sites

For å forsøke å presisere litt her. Naturligvis er det ingen som forventer at Arsenal skal vinne alle kamper. Totalt sett er ikke poenghøsten så verst, og alt i alt er jeg brukbart fornøyd med sesongen så langt. Arsenal ligger godt an på flere fronter. Og naturligvis utgjør ikke pinlige tap en vesentlig del av resultatene til et lag som ligger på andreplass. Men en alt for stor andel av de kampene Arsenal taper (eller roter bort poeng i), er av den bisarre typen. Og dette er altså et mønster vi har sett under hele Wengers regjeringstid.

 

Når feks ManU taper en sjelden gang, er det som regel fordi de har en off day - kort og greit - der de spillemessig ikke fortjener mer. Arsenal derimot både taper og vinner på spektakulært vis. Og de aller fleste av disse poengtapene er helt unødvendige. Med bare LITT mer klok fotball hadde Arsenal ledet PL med mange poeng. Isteden ligger man fortsatt i en outsiderposisjon. De kan vinne, men det blir nå MYE vanskeligere enn det burde vært.

 

Og å si at disse tapene (kampen mot Newcastle føles som et tap) er en konsekvens av måten de spiller på er i beste fall bare en del av sannheten. For det ene utelukker åpenbart ikke det andre her. Man kan kombinere defensivt trygt og taktisk klokt spill med spektakulær angrepsfotball.

 

Jeg mener selv jeg ikke fokuserer kun på det negative. Men jeg mener det vil være naivt og selvbedragersk å sope under teppet en så åpenbart viktig faktor, den kanskje avgjørende faktoren dersom Arsenal ikke skulle komme til å vinne til slutt.

 

Jeg er ikke fornøyd med denne presiseringen, det kan ikke være måten man taper på som er avgjørende for hvor stor sjanse man har til å vinne seriemesterskapet til slutt, heller antall tap.

Hvis Arsenal ikke blir seriemester i år er det ikke pga måten de taper på men at de taper for mange poeng totalt sett.

Jeg er forsåvidt enig i at helgens uavgjort var ekstrem og føltes helt unødvendig, allikevel vil jeg heller ha noen få slike kamper i løpet av en sesong enn enda flere off day-kamper som du kaller utd-tapene.

Føler meg ikke sikker på at vi kan velge som Ole Brumm her og si "ja takk, begge deler", både glitrende offensiv fotball og kynisk defensiv fotball, det høres kanskje enkelt og greit ut i teorien men jeg tror det er litt mer sammensatt i praksis.

Jeg føler vi er på rett vei rent defensivt denne sesongen men årsaken til det er individuelt bedre spillere og ikke en omlegging av spillestil eller mentalitet om du vil, jeg er helt sikker på at vi fortsatt vil slippe inn såkalte unødvendige mål også i fremtiden, og om det er slik som jeg har en mistanke om at vi må velge mellom Wengers mentalitet og de andres mentalitet i PL, velger jeg altså førstnevnte.

Dvs å risikere mere når vi bygger opp spillet bakfra, og som et resultat av det av og til slippe inn unødvendige mål, jeg tror veien til verdensherredømme ligger i å utvikle våre forsvarsspillere individuelt, dvs at vi unngår å gjøre individuelle feil som fører til baklengsmål, utvikle forsvarsspillere og midtbanespillere til å bli enda bedre i mann-mot-mann situasjoner, her ligger etter min mening den eneste fordelen barcelona har i forhold til Arsenal.

Så kommer tusenkroners-spørsmålet til slutt: hvorfor kan ikke bare de defensivt orienterte lagene i PL legge om stilen slik at de er mere lik Arsenal rent offensivt og bare beholde sitt defensive fundament???

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke fornøyd med denne presiseringen, det kan ikke være måten man taper på som er avgjørende for hvor stor sjanse man har til å vinne seriemesterskapet til slutt, heller antall tap.

Hvis Arsenal ikke blir seriemester i år er det ikke pga måten de taper på men at de taper for mange poeng totalt sett.

 

Jeg er forsåvidt enig i at helgens uavgjort var ekstrem og føltes helt unødvendig, allikevel vil jeg heller ha noen få slike kamper i løpet av en sesong enn enda flere off day-kamper som du kaller utd-tapene.

Føler meg ikke sikker på at vi kan velge som Ole Brumm her og si "ja takk, begge deler", både glitrende offensiv fotball og kynisk defensiv fotball, det høres kanskje enkelt og greit ut i teorien men jeg tror det er litt mer sammensatt i praksis.

 

Jeg føler vi er på rett vei rent defensivt denne sesongen men årsaken til det er individuelt bedre spillere og ikke en omlegging av spillestil eller mentalitet om du vil, jeg er helt sikker på at vi fortsatt vil slippe inn såkalte unødvendige mål også i fremtiden, og om det er slik som jeg har en mistanke om at vi må velge mellom Wengers mentalitet og de andres mentalitet i PL, velger jeg altså førstnevnte.

 

for all del, det er antall poeng tapt totalt sett som bestemmer, ikke hvordan man har tapt. Men du misforstår litt her. For som jeg skrev er disse bisarre poengtapene helt unødvendige, og Arsenal løper nå stort risiko for at man taper ligatrofeet på grunn av disse, som man har gjort før. Og hvis man ser på de rene off-day tapene, så er de svært få. Det er veldig sjeldent Arsenal spiller dårligere enn motstanderen.

 

Ja, Arsenal er på rett vei defensivt, og du har kanskje et poeng at det er vanskelig å satse på begge hester -både offensiv fotball og kynisk defensivt organisert fotball. Men poenget er jo at dette ikke nødvendigvis er noe man skal gjøre samtidig. Først spiller man offensivt til man har en solid ledelse, og så spiller man klok possession fotball resten, uten å ta unødvendig risiko og uten på bli for baktunge. Og jeg mener dagens fotballag bør beherske begge deler. Wengers lag behersker ikke dette godt nok.

 

Så kommer tusenkroners-spørsmålet til slutt: hvorfor kan ikke bare de defensivt orienterte lagene i PL legge om stilen slik at de er mere lik Arsenal rent offensivt og bare beholde sitt defensive fundament???

 

det er enkelt å svare på; fordi det er MYE vanskeligere å spille god offensiv fotball. Uansett disiplin er det mye lettere å ødelegge for andre enn å være kreativ og skape noe selv. Og det er jo dette som er selve paradokset med dagens Arsenal. Det er best på de vanskelige tingene - her er Wenger helt klart mesteren - mens de er langt ned på tabellen i forhold til de "lette".

Link to comment
Share on other sites

for all del, det er antall poeng tapt totalt sett som bestemmer, ikke hvordan man har tapt. Men du misforstår litt her. For som jeg skrev er disse bisarre poengtapene helt unødvendige, og Arsenal løper nå stort risiko for at man taper ligatrofeet på grunn av disse, som man har gjort før. Og hvis man ser på de rene off-day tapene, så er de svært få. Det er veldig sjeldent Arsenal spiller dårligere enn motstanderen.

 

Ja, Arsenal er på rett vei defensivt, og du har kanskje et poeng at det er vanskelig å satse på begge hester -både offensiv fotball og kynisk defensivt organisert fotball. Men poenget er jo at dette ikke nødvendigvis er noe man skal gjøre samtidig. Først spiller man offensivt til man har en solid ledelse, og så spiller man klok possession fotball resten, uten å ta unødvendig risiko og uten på bli for baktunge. Og jeg mener dagens fotballag bør beherske begge deler. Wengers lag behersker ikke dette godt nok.

det er enkelt å svare på; fordi det er MYE vanskeligere å spille god offensiv fotball. Uansett disiplin er det mye lettere å ødelegge for andre enn å være kreativ og skape noe selv. Og det er jo dette som er selve paradokset med dagens Arsenal. Det er best på de vanskelige tingene - her er Wenger helt klart mesteren - mens de er langt ned på tabellen i forhold til de "lette".

 

 

Jeg tror det er du som misforstår her, det jeg prøver å si er at disse bisarre poengtapene kommer et par ganger i løpet av sesongen som følge av vår spillestil og desverre er det ikke slik at vi enkelt kan velge disse bort er jeg stygt redd for.

Dette går nok på mentaliteten til vår manager og som han har tilført sine spillere, de "lette" tingene som du prater om hadde nok ikke Wenger hatt noe problem med å løse, problemet er bare det at det garantert ville gått ut over de "vanskelige" og utførelsen av disse, men da er det viktig å huske at det er resultatet til slutt som teller...

Mancini har sin italienske tilnærming til spillet, Wenger har en helt annen.

Poenget er at jeg heller vil ha disse få bisarre poengtapene enn, som du helt korrekt presiserer, flere off-day kamper som utd og chelsky har i løpet av sesongen.

Disse bisarre poengtapene virker ofte meningsløse og unødvendige men kommer definitivt av måten vi spiller vår fotball på og jeg vet ingen lag på jordkloden som behersker vår måte å spille på og samtidig i perioder kan lukke kampene, barcelona er definitivt ikke et slik lag iallefall.

Barcelona har individuelt veldig dyktige forsvarsspillere som sjelden eller aldri gjør personlige feil, her har vi vår utfordring fremover de neste sesongene.

Vi må for Guds skyld ikke begynne å tukle med vår spillestil, kursen er staket ut mot gull i mange år fremover nå.

Link to comment
Share on other sites

disse bisarre poengtapene kommer et par ganger i løpet av sesongen som følge av vår spillestil og desverre er det ikke slik at vi enkelt kan velge disse bort er jeg stygt redd for.

 

det er dette jeg ikke nødvendigvis er enig i. Ja, det er en sammenheng, men det er fullt mulig å hindre slike bisarre poengtap uten å ofre spillestilen.

 

Vi må for Guds skyld ikke begynne å tukle med vår spillestil, kursen er staket ut mot gull i mange år fremover nå.

 

Nei, man skal ikke tukle for mye med spillestilen, men noe mindre justeringer må man alltid være åpen for, særlig når man i mine øyne kan oppnå svært mye med ganske enkle justeringer, ja faktisk kan det være disse som til slutt vil avgjøre om man vinner eller ikke. For øvrig enig at fremtiden ser ganske lys ut, men jeg er ikke sikker på om dette potensialet blir realisert hvis man ikke snarest klarer å eliminere disse unødvendige poengtapene.

Link to comment
Share on other sites

det er dette jeg ikke nødvendigvis er enig i. Ja, det er en sammenheng, men det er fullt mulig å hindre slike bisarre poengtap uten å ofre spillestilen.

Nei, man skal ikke tukle for mye med spillestilen, men noe mindre justeringer må man alltid være åpen for, særlig når man i mine øyne kan oppnå svært mye med ganske enkle justeringer, ja faktisk kan det være disse som til slutt vil avgjøre om man vinner eller ikke. For øvrig enig at fremtiden ser ganske lys ut, men jeg er ikke sikker på om dette potensialet blir realisert hvis man ikke snarest klarer å eliminere disse unødvendige poengtapene.

 

 

Individuelle ferdigheter hos de defensive spillerne i laget må styrkes, man kan f.eks ikke tape avgjørende hodedueller i egen boks, man kan ikke lage unødvendige dødballer mot grunnet at man bare slenger ut en fot i duellen, her har vi en vei å gå men når våre spillere har oppnådd den nødvendige rutinen og ferdigheten blir det vanskelig å vinne pokaler for de andre lagene i England :)

En ting som er klart forbedret fra fjorårssesongen er jo keeper-situasjonen, Wenger stolte på sine keepere og fikk rett igjen, våre polske jordbærplukkere har begge vært meget gode denne sesongen.

Begge sidebackene våre har hevet standarden et hakk fra i fjor og jeg synes også Koscielny har vært en åpenbaring sammen med Djorou, til tross for at disse gutta fortsatt gjør feile valg innimellom, samarbeidet mellom Koscielny og Squillaci bør nok finpusses mere men når det er sagt er det ikke dårlige midtstoppere vi her snakker om, heller en felles forståelse og trygghet som mangler.

For øvrig er Vermaelen på full fart tilbake på banen igjen etter som jeg forstår.

Song har også tatt et steg videre fra i fjor og Wilshere har skaffet oss mere balanse i midtbaneleddet, i det hele tatt synes jeg altså vi er på rett vei men for å ta knekken på barca trenger vi å ta et par steg til er jeg redd for, i England derimot er vi allerede best.

Jeg ønsker altså ingen strukturelle forandringer, heller en videreutvikling av de individuelle ferdighetene hos våre spillere, både offensivt og defensivt, det er her fokuset må og bør være fremover.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...