Jump to content

2011.02.05 Newcastle B


Mr Chapman

Recommended Posts

He he, ser at mine ønsker for Bartons fremtid ble moderert, sikkert like greit :P

Ser også at flere skriker opp om manglende kynisme, kvalitet og lederskap, til disse vil jeg opplyse om at det er klin umulig å vinne fotballkamper når dommeren har bestemt seg for at det ikke skal skje, klin umulig.

På våre 8 siste kamper har vi altså vunnet 5 og spilt 3 uavgjort, deriblant 3-1 over chelsky, kom ikke her å server for meg at vi mangler kynisme og kvalitet, vi har bevist i hele år at vi har nettopp dette, kampen i går er unntaket, ikke regelen, og som jeg sier; hvis mannen i sort har bestemt seg er det vanskelig å gjøre noe med det, det blir etter min mening helt meningsløst å se bort fra dette enkle faktum.

I mine øyne er vi soleklare favoritter til seriegullet fortsatt, sitter akkurat nå og kikker på chelsky, som mange av dere skryter opp i skyene, de imponerer ihvertfall ikke meg.

Flere av dere har heldigvis fått øynene opp for hvor svake utd er på bortebane i år...

Jeg savner stabilitet fra dere supportere, enkelte svinger voldsomt i takt med resultatene, vi må prøve å se litt lenger enn siste kamp før vi svartmaler situasjonen.

 

 

Selvfølgelig har du helt rett som vanlig, vi har mer enn nok kynisme, gode nok på defensiv organisering, har nok "krigere" i laget. Om vi ikke vinner PL i år heller, ja da skyldes det bare uflaks med skader og dårlige dommere :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 340
  • Created
  • Last Reply

Vanskelig å komme med noen enkle ord, som kan beskrive opplevelsene fra kampen igår.

 

Hvorfor skjedde det?

Jeg tror det er mange faktorer som spilte inn igår, og er ikke så sikker på at Diaby sitt røde kort, skaden til Djourou, eller dommeren skal ha all skyld.

 

Vi skal uansett ikke sløse bort en ledelse på fire mål, uansett om vi er en mann mindre. Det handler om kynisme og klokskap, når det gjelder som mest.

 

Jeg kan forstå reaksjonen til Diaby, men jeg forsvarer den ikke. Hvordan reagerer man, etter å ha blitt offer tidligere for "voldelige" handlinger på banen? Blodet koker, og man er "close" fra å ende opp med nye mnd ute av fotballen etter en takling langt over kant.

Klart gult kort til Barton, og burde derfor ha blitt utvist på dette tidspunktet. feiet unna Arshavin i slutten av 1.omgangen, og burde hatt gult der om dommerene hadde hatt spilleforståelse.

Man kan ikke forsvare alt med, at man er på ballen først. Slik er ikke reglene, for man er ikke fritatt for neste "handling i øyeblikket". Kan få både gult og rødt, selv om man er på ballen først.

 

Så, Djourou:

Jeg er ikke enig i at han styrer skuta i bakre rekker, slik som mange hevder. Djourou er en god spiller, men for meg er han ikke på det øverste nivået. Han går mange ganger inn i dueller på "feil side", og igår hadde han 3 slike situasjoner bare i 1.omgangen.

To av disse klarte han å få beina på ballen, men det er en høy risiko med tanke på hvor mye man selger seg om man bommer på sin inngrepen.

Mot Everton spilte han bra, men da var det en helt annen lagmessig trygghet i alle ledd under den kampen og 1.omgangen igår, enn det som skjedde i 2.omgang.

 

Jeg er ikke enig i at Squillaci er så mye dårligere, og at forsvaret gikk opp i røyk når han kom innpå. Han hadde et helt annet utganspunkt i 2.omgangen enn Djourou i de første 45minuttene.

Newcastle var rett og slett dårlige de første 45minuttene. Ikke bare gav de oss rom og soner å spille i, men de hadde også lagt igjen markeringspill, "løpsvilje", og innsatsvilje frem til pause.

 

De kom utpå med en annen innstilling, og det virket som om det var æren de spilte for.

De løp mye mer, de var mer aggressive, de markerte tettere, og vi ble med på spillet. Vi sluttet å spille ball til hverandre, vi sluttet å løpe oss i posisjoner, vi stresset oss opp, og hadde ingen plan når de først kom nærmere og nærmere.

Vi lot Newcastle få troa på at dette kunne gå, (med hjelp fra dommeren selvsagt) men også på måten vi opptrådte som lag utover kampen. Dette handler ikke om en mann eller to, men hvordan de ulike leddene fungerer for hverandre.

 

Hvorfor kunne vi ikke bare lagt oss lenger bak på banen, tette igjen lagdeler, ikke gå inn i unødvendige "handlinger" i feltet, og bruke tid i spillet. Vi er gode nok til å ha ballen 40-45% med 10mann. Vi er gode nok til å demme opp mot 12mann, men vi må tørre å ta de "feige" men akk så smarte valgene for å bli mestere.Hvorfor skal Kos på død å liv prøve å sparke ballen vekk, fra en motspiller som har ryggen mot mål og er på vei ut? Det er så lett å overspille i de situasjonene, og enkelte dommere biter på. Idioti!

 

Hvorfor skal Rosicky på død å liv opp med hendene i den duellen der, han veit at med litt overspill så blir det straffe? Idioti! Og hva skulle Rosicky inn i et slikt kampforløp? Skulle han inn for å være back up til Clichy? Burde ikke heller en med mer defensive kvaliteter fått kommet innpå, når man så hvordan vi stadig mistet hodet?

 

Hvorfor har vi ingen i retur-rommet på innlegget, som fører til 4-4?

 

Nå var begge straffene ganske "harde", men vi må også ta med at Newcastle ble snytt for et mål pga feilaktig offside. Rosicky står klart innenfor, uten å bry seg om å jobbe ut.

 

Det er utilgivelig uansett om dommerene hjelper til, å miste ledelser som vi har som vane å gjøre i viktige faser av sesongen. Vi har alt for ofte klart å rote bort poeng i de siste sesongene i kamper hvor vi eier alt, og det er ikke bare spillerene sine feil. Jeg mangler kynismen til å ødelegge rytmen i enkelt kamper, og la tiden gå ut. Jge mangler en plan i disse psykologiske minuttene av kamper som er på vei til å bli et kaos.

 

Ser det er mange som nevner at vi tok innpå Utd med 1poeng, men for meg blir det både og. Hva om Chelsea vinner idag, så er det 4 lag som har kontakt. Kanskje det ikke er Utd som blir vår største rival for gullet, men Chelsea? Eller, kanskje City tar gullet pga hvordan sesongen har utviklet seg.

Nei, for meg er det ingen glede over at vi tok innpå Utd med 1poeng, når vi rotet bort sjansen til å ta 3. Vi trenger poengene for å holde City og Chelsea bak oss, for vi kan kjapt ende opp med å bli nummer 4 denne sesongen. En sesong vi hadde/har alle muligheter, til å hente gullet hjem.

Vi har ikke råd til å feile, når sjansen dukker opp.

 

Jeg har fryktet Chelsea, og de frykter jeg mer enn noengang om de tar 3poeng idag.

 

Meget skuffet, og det ene poenget klarer jeg ikke å glede meg over. Vi tapte 2 poeng, så får vi se hva som skjer de neste kampene.

 

Frykta de jeg å... men etter å a sett Chelsea tape er frykten borte ... de var helt helt elendige i dag siden Liverpool spilte med 3 mittstoppere og 5 man bak skapte Chelsea lite :(

Link to comment
Share on other sites

Dowd er en skandale, mer er det ikke å si om den saken.

 

Men den største skandalen, er noe av det makkverket som blir servert i denne tråden. Jeg blir flau over å se Diaby bli hetset så til de grader som han blir etter denne kampen. Hans reaksjon er faktisk helt normal. Dette er tredje gangen denne sesongen, hvor han har blitt utsatt for karrieretruende smeller i ankelen sin, uten at det har blitt så mye som ett frispark. Så at han reagerer som han gjør, er for meg fullt forståelig. Diaby er kun ett menneske han også, på lik linje som alle oss andre her inne. Hadde det vært meg, så hadde jeg slått Barton rett i bakken. Det virker også for meg som om Barton sier noe til Diaby eller gestikulerer ett eller annet til han. Kunne nesten se ut som han påstår at Diaby filmer.

 

Sånn, da har jeg fått ut min frustrasjon, så da er det bare å fortsette å bøtte innpå med Captain Morgan & Cola, og håpe at morgendagen blir bedre.

 

Ja, helt normalt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du jinxet Chelsea, Vieira04 :(

 

Tja, jeg jinxet vel strengt tatt ikke? Eller; er sannelig ikke sikker på hvor grensen går på dette følsomme temaet, hvor overtro, guder, og alt hva dette medfører.

 

Hva om Chelsea vinner idag, så er det 4 lag som har kontakt. Kanskje det ikke er Utd som blir vår største rival for gullet, men Chelsea? Eller, kanskje City tar gullet pga hvordan sesongen har utviklet seg.

Nei, for meg er det ingen glede over at vi tok innpå Utd med 1poeng, når vi rotet bort sjansen til å ta 3. Vi trenger poengene for å holde City og Chelsea bak oss, for vi kan kjapt ende opp med å bli nummer 4 denne sesongen. En sesong vi hadde/har alle muligheter, til å hente gullet hjem.

Vi har ikke råd til å feile, når sjansen dukker opp.

 

Jeg har fryktet Chelsea, og de frykter jeg mer enn noengang om de tar 3poeng idag.

 

Fryktet at om de fikk en hjemmeseier idag, så ville det få en skikkelig "vitamin" inn i laget for resten av sesongen. Nå vant de heldigvis ikke, men jeg er fortsatt redd at det maskineriet der fortsatt kan våkne.

Synes det blir feil å legge all skyld på dommeren igår, vi må tørre å innse at laget og det taktiske har et stort ansvar. Store deler av 2.omgangen var preget av panikk og kaotiske tilstander i alle lagdeler, og vi skal være gode nok å spille litt ball med våre kvaliteter med en mann mindre.

 

Vi skal være gode nok til å drepe kampen, uansett hvor mye dommeren "ønsker" å hjelpe hjemmelaget.

Vi skal være gode nok til å ha ro i laget, med en mann mindre og en ledelse på fire mål.

Vi burde være gode nok, til å legge en mur på vår egen banehalvdel med tette lagdeler, god sikring, og hvor vi opptrer klokt i ulike situasjoner. Det var lite vi gjorde, når vi fikk panikk i 2.omgang.

Alt kan ikke skyldes bort på våre kjære dommer, det blir for enkelt når vi leder med FIRE mål.

 

Tenk om vi ikke hadde rotet bort de 2 poengene, med slik denne runden ble? Fæl tanke.....

Rundens vinner ble City, og det ser ut som om det kan bli et rotterace (ikke bokstavelig talt) utover våren. Vil denne "trøkken" påvirke oss?

 

Det kan slå begge veier, men Wenger må gå i seg selv. Dette er ikke første gangen, og snart må man lære. Vi kan ikke alltid skylde på unge spillere og dommere, når det er så ekstreme tilfeller av "utaktiske" valg, og så lite kynisme.

 

Fortsatt troen, men klart man tenker: ikke nå igjen......

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt normalt.

 

Nei det er ikke normalt i det hele tatt. Han er profesjonell og bør ha gått igjennom slike scenario i hodet sitt før kampene. Han burde talt til ti, og fortsatt kampen. Hatt Barton i bakhodet og gruset leggene hans i en duell litt senere. Slik skal det gjøres. Kall det gjerne "hevn" jeg kaller det å sette seg i respekt og gjøre det klinkende klart at går du over grensen, så gjør jeg det. Da får han heller ta slike røde kort. Men med de dårlige dommerne i PL kan han faktisk slippe unna med det. Med det han gjorde i går slipper man aldri unna,og ødelegger for hele laget. :(

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir feil å legge all skyld på dommeren igår, vi må tørre å innse at laget og det taktiske har et stort ansvar. Store deler av 2.omgangen var preget av panikk og kaotiske tilstander i alle lagdeler, og vi skal være gode nok å spille litt ball med våre kvaliteter med en mann mindre.

 

Vi skal være gode nok til å drepe kampen, uansett hvor mye dommeren "ønsker" å hjelpe hjemmelaget.

Vi skal være gode nok til å ha ro i laget, med en mann mindre og en ledelse på fire mål.

Vi burde være gode nok, til å legge en mur på vår egen banehalvdel med tette lagdeler, god sikring, og hvor vi opptrer klokt i ulike situasjoner. Det var lite vi gjorde, når vi fikk panikk i 2.omgang.

Alt kan ikke skyldes bort på våre kjære dommer, det blir for enkelt når vi leder med FIRE mål.

 

Tenk om vi ikke hadde rotet bort de 2 poengene, med slik denne runden ble? Fæl tanke.....

Rundens vinner ble City, og det ser ut som om det kan bli et rotterace (ikke bokstavelig talt) utover våren. Vil denne "trøkken" påvirke oss?

 

Det kan slå begge veier, men Wenger må gå i seg selv. Dette er ikke første gangen, og snart må man lære. Vi kan ikke alltid skylde på unge spillere og dommere, når det er så ekstreme tilfeller av "utaktiske" valg, og så lite kynisme.

 

Meget bra Vieira04! Enig i alt sammen.

 

Det skal bare ikke skje, men jeg fikk en guffen følelse etter hvert som omgangen gikk. Ikke nok med at vi ga bort to poeng, vi kunne jo faktisk ha tapt kampen. Har fremdeles Spudz-kampen friskt i minne, fra 2-0 til 2-3. Synes fellestrekkene blant spillerne og manageren er altfor mange. Er ganske sikker på at ingen av de andre topplagene hadde klart å gjenta Arsenal når det gjelder gårsdagens kamp. Det er Wenger som har et overordnet ansvar. Det er han som må plukke ut spillere for samtlige 90 minutter og som må ta grepene når det trengs.

 

Jeg blir nesten mer forbanna nå i ettertid, når vi opplever at både Chelsea og Man U snubler. Dette kunne/burde blitt vår helg.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke normalt i det hele tatt. Han er profesjonell og bør ha gått igjennom slike scenario i hodet sitt før kampene. Han burde talt til ti, og fortsatt kampen. Hatt Barton i bakhodet og gruset leggene hans i en duell litt senere. Slik skal det gjøres. Kall det gjerne "hevn" jeg kaller det å sette seg i respekt og gjøre det klinkende klart at går du over grensen, så gjør jeg det. Da får han heller ta slike røde kort. Men med de dårlige dommerne i PL kan han faktisk slippe unna med det. Med det han gjorde i går slipper man aldri unna,og ødelegger for hele laget. :(

 

Det var sarkasme/ironi om du ikke tok den..

Link to comment
Share on other sites

kan ikke skylde på noen når man roter bort en firemålsledelse. Det er bare Arsenal av topplagene som kan få til noe slik. De er sin egen verste fiende; fra verdensklasse til lilleputtfotball på sekunder. Derfor sitter dette mellom ørene og ikke i beina. Når skal Wenger se tegninga på veggen, og begynne med litt holdningsskapende arbeid og mental trening? At det går an å være så skjøre i hodet! Likevel meningsløst å henge ut enkeltspillere.

Link to comment
Share on other sites

kan ikke skylde på noen når man roter bort en firemålsledelse. Det er bare Arsenal av topplagene som kan få til noe slik. De er sin egen verste fiende; fra verdensklasse til lilleputtfotball på sekunder. Derfor sitter dette mellom ørene og ikke i beina. Når skal Wenger se tegninga på veggen, og begynne med litt holdningsskapende arbeid og mental trening? At det går an å være så skjøre i hodet! Likevel meningsløst å henge ut enkeltspillere.

 

Det er sant det du sier ved at vi er vår egen verste fiende. Men tiltross for at vi ble paniske etter utvisningen og sluttet å spille fotball var ikke Newcastle fryktelig farlige. De ble farlige og fikk blod på tann etter det første målet, som IKKE er straffespark. Men, som nevnt, IDIOTI av Kosci å skulle sparke i bena på en feilvendt spiller...

 

2-4 målet er av den heldige sorten, men så kommer avgjørelsen som virkelig gav Arsenal-spillerene en mental støkk og Newcastle-spillerene et realt boost. Straffesparket han gir er heeelt hinsides (!!) og hvertfall med tanke på at han nettopp har gitt et som var av den billige sorten, hvor han heller ikke hadde den beste posisjoneringa. Jeg blir kvalm.... Når vi får den i fleisen, føler oss så til de grader bortdømt , er en mann mindre og må bytte ut vår beste stopper, ja da blir det knalltøft. 4-4-målet er "a once in a lifetime"- treff fra ivorianeren.

 

Ja vi er våres egen værste fiende, men i dette tilfellet vil jeg si at vi rett og slett kan legge en GOD dose skyld i retning kronidioten Phil Dowd også. Med så mange graverende feil (straffene + Barton-situasjonene) ble han helt avgjørende for kampforløpet. Utilgivelig og forjævelig dømming.

 

Også er det forbanna synd at ikke vi har typene som kunne roet ting ned etter utvisningen. Holdt ballen i laget, vært kyniske. For noen avstander mellom midtbanen og forvsvaret til tider...! Huff...

Link to comment
Share on other sites

kan ikke skylde på noen når man roter bort en firemålsledelse. Det er bare Arsenal av topplagene som kan få til noe slik. De er sin egen verste fiende; fra verdensklasse til lilleputtfotball på sekunder. Derfor sitter dette mellom ørene og ikke i beina. Når skal Wenger se tegninga på veggen, og begynne med litt holdningsskapende arbeid og mental trening? At det går an å være så skjøre i hodet! Likevel meningsløst å henge ut enkeltspillere.

 

Enig i det du skriver her. La det være sagt: Dowd har ingen grunn til å være spesielt stolt over sine prestasjoner i denne kampen, men så lenge dommeren ikke har motstanderlagets klubblogo tatovert i pannen, så kan man faktisk ikke skylde på mannen i svart når man roter bort en firemålsledelse.

 

Det urovekkende er at det er langt fra første gangen vi har gitt bort tilsynelatende trygge ledelser på denne måten. Det burde være nok å nevne Wigan - Arsenal 3-2, Arsenal - Sp*rs 2-3 og 4-4. Med dette i minne begynte varsellampene mine å blinke faretruende skarpt og tydelig straks Newcastle reduserte til 1-4. Jeg vet ikke hvordan det fortonte seg for spillerne og Wenger/støtteapparatet da 0-4 ble til 1-4 og 2-4, men jeg ser to muligheter:

 

1) De innså ikke faren for poengtap før det var for sent.

2) Varsellampene begynte å lyse også for dem, men de manglet rett og slett evner/kompetanse/vilje/mentalitet eller hva det nå enn er som trengs til å gjøre de nødvendige grep for å sikre seieren.

 

 

Jeg vet ikke hvilket av de to alternativene som er verst...

 

Uansett, nå handler det om å nullstille seg. Et sentralt stikkord nå er BBA: Bounce Back Ability. Det er dessverre noe vi ikke har vært ekstremt flinke til tidligere, men la oss nå i det minste håpe på en trygg og overbevisende seier hjemme mot Wolves til neste helg.

Link to comment
Share on other sites

4-4-målet er "a once in a lifetime"- treff fra ivorianeren.

 

Liten digresjon, men likevel: Hva er greia med at ikke spesielt gode spillere får slike drømmetreff mot oss? Tiote nå på lørdag (ok, han er kanskje god/kan bli god, men likevel). Danny Rose, spilleren med en - 1 - kamp for Sp*rs, på spurvenes gress i fjor. David Bentley, også for Sp*rs, på Emirates i 4-4-kampen for et par år siden. Jeg husker også med gru Neil Mellor (som nå er på utlån til Sheffield Wednesday fra Preston North End...) på Anfield for noen år siden. På stillingen 1-1 i det nittiende-og-noe minutt lukket han øynene fra 80 meters distanse og banket en utagbar ball rett i kassen.

Link to comment
Share on other sites

Liten digresjon, men likevel: Hva er greia med at ikke spesielt gode spillere får slike drømmetreff mot oss? Tiote nå på lørdag (ok, han er kanskje god/kan bli god, men likevel). Danny Rose, spilleren med en - 1 - kamp for Sp*rs, på spurvenes gress i fjor. David Bentley, også for Sp*rs, på Emirates i 4-4-kampen for et par år siden. Jeg husker også med gru Neil Mellor (som nå er på utlån til Sheffield Wednesday fra Preston North End...) på Anfield for noen år siden. På stillingen 1-1 i det nittiende-og-noe minutt lukket han øynene fra 80 meters distanse og banket en utagbar ball rett i kassen.

 

Dette er "the curse of Arsenal" siste årene. Og ofte er det på Emirates. :blink:

Er ikke bare de mindre gode spillerne, men også de som er bedre. Generelt irritabelt!

Cunt Ronaldo mot oss i CL... Essien og Alex på brua....m.fl.

Mener også å huske Landzaat på Wigan fikk inn et kanontreff på oss fra 30 meter for 3-4 år siden.

 

Fryktelig irriterende! :(

 

Tilbake til Newcastle-kampen..

Jeg har vanligvis ikke noe til overs for Graham Poll som dommer, men er enig i mye av det han sier her:

http://www.dailymail.co.uk/sport/football/...y-baffling.html

 

Jeg mener taklinga på Diaby er like mye frispark som "ren takling" og jeg forstår reaksjonen til Diaby, men man er nødt til å holde seg profesjonell å ikke overreagere etterpå. Sagna gjorde jo det samme mot Shitty og fikk rødt. Det ødelegger veldig for laget og kontrollen i kampen og begge ganger endte det uavgjort for oss.

Ellers burde Nolan burde også vært utvist i situasjonen med Szezsny og det siste straffesparket er også en helt skandaløs avgjørelse av dommertrioen.

 

Inkonsekvente dommere fortsetter å skape frustrasjon hos spillerne..kamp etter kamp. Ikke rart det blir kontroversielt.

Link to comment
Share on other sites

1) De innså ikke faren for poengtap før det var for sent.

2) Varsellampene begynte å lyse også for dem, men de manglet rett og slett evner/kompetanse/vilje/mentalitet eller hva det nå enn er som trengs til å gjøre de nødvendige grep for å sikre seieren.

 

Det er vel ganske innlysende at alternativ 2 oppsummerer andre omgang samt alt for mange andre kamper som medfører poengtap eller gjøres unødvendig spennende. Jeg har tatt opp dette med spenningsnivå og mental innstilling flere ganger. Noe er fundamentalt galt i så måte i denne gruppen. Hva dette noe er vet jeg ikke, men det har etterhvert kostet oss i alle fall et par pokaler og er i ferd med å gjøre det igjen.

 

Jeg har sett tendenser til dette i hele Wengers regjeringstid, men tidligere er dette langt på vei blitt kamuflert av spillere med ekstreme fedigheter (Henry, Bergkamp, Pires, Overmars) og personligheter med enorm pondus (Adams, Keown, Vieira, Lehmann).

 

Vi har 3-4 spillere med avgjørende ferdigheter, men van Persie er ikke helt i Henryklasse som avslutter, hverken Fabregas eller Nasri er helt i Bergkampklasse som døråpner og en innpisker er så godt som fraværende. Fabregas forsøker virkelig, men han er ikke helt av det kaliberet. Jeg mistenker at Denilson ikke ble så veldig misforstått, men han var "dum nok" til å si det han mente.

 

Nå er det ikke å forvente at vi til enhver tid skal ha spillere av Henry- eller Bergkampklasse. Det er også fullt mulig å bygge bro over mangelen av en ekstrem leder/hærfører med det mye omtalte kollektive lederskapet som Wenger viser til, men da må psyken i gruppen endres fra negativt fokus på frykt og urettferdighet til positivt fokus på arbeidsmoral og muligheter. For at det skal skje må vi ha en leder av gruppen som ikke oppfattes som "whinger" også innad.

 

Jeg misliker at Wengers kroppspråk i motgang lyser frustrasjon og ikke kamplyst, samt at at hans aggresjon i alt for stor grad rettes mot dommere, motstandere og vannflasker (i alle fall jeg oppfatter det slik). Så kan det vel være at han saklig sett har rett, men det vinner oss ikke kamper og poeng. Denslags får en håndtere i andre kanaler og utenfor konkurransesituasjon.

 

Vi har mange ganger kommentert at Wenger selvsagt har et "ansikt" utad og et helt annet innad. Jeg må innrømme at jeg begynner å bli alvorlig usikker på at så er tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ganske innlysende at alternativ 2 oppsummerer andre omgang samt alt for mange andre kamper som medfører poengtap eller gjøres unødvendig spennende. Jeg har tatt opp dette med spenningsnivå og mental innstilling flere ganger. Noe er fundamentalt galt i så måte i denne gruppen. Hva dette noe er vet jeg ikke, men det har etterhvert kostet oss i alle fall et par pokaler og er i ferd med å gjøre det igjen.

 

Jeg har sett tendenser til dette i hele Wengers regjeringstid, men tidligere er dette langt på vei blitt kamuflert av spillere med ekstreme fedigheter (Henry, Bergkamp, Pires, Overmars) og personligheter med enorm pondus (Adams, Keown, Vieira, Lehmann).

 

Vi har 3-4 spillere med avgjørende ferdigheter, men van Persie er ikke helt i Henryklasse som avslutter, hverken Fabregas eller Nasri er helt i Bergkampklasse som døråpner og en innpisker er så godt som fraværende. Fabregas forsøker virkelig, men han er ikke helt av det kaliberet. Jeg mistenker at Denilson ikke ble så veldig misforstått, men han var "dum nok" til å si det han mente.

 

Nå er det ikke å forvente at vi til enhver tid skal ha spillere av Henry- eller Bergkampklasse. Det er også fullt mulig å bygge bro over mangelen av en ekstrem leder/hærfører med det mye omtalte kollektive lederskapet som Wenger viser til, men da må psyken i gruppen endres fra negativt fokus på frykt og urettferdighet til positivt fokus på arbeidsmoral og muligheter. For at det skal skje må vi ha en leder av gruppen som ikke oppfattes som "whinger" også innad.

 

Jeg misliker at Wengers kroppspråk i motgang lyser frustrasjon og ikke kamplyst, samt at at hans aggresjon i alt for stor grad rettes mot dommere, motstandere og vannflasker (i alle fall jeg oppfatter det slik). Så kan det vel være at han saklig sett har rett, men det vinner oss ikke kamper og poeng. Denslags får en håndtere i andre kanaler og utenfor konkurransesituasjon.

 

Vi har mange ganger kommentert at Wenger selvsagt har et "ansikt" utad og et helt annet innad. Jeg må innrømme at jeg begynner å bli alvorlig usikker på at så er tilfelle.

 

helt enig i det du skriver her. De fargede siteringene ovenfor utgjør essensen. Det vi så på lørdag var bare en ekstremutgave av Arsenals svakheter hele tiden under Wenger. Dette har kostet oss mange pokaler opp gjennom årene, kan godt gjøre det igjen, og de gangene man har vunnet, gjorde man det på tross av de samme svakhetene, fordi man hadde ekstreme individualiser som kompenserte og vel så det, som du skriver. Arsenal har spilt med mentalt "handicap" i hele Wengers regjeringstid. Hadde Arsenal hatt den samme mentale styrken som ManU hadde de vunnet PL med ti poeng hvert år.

 

Og det er helt riktig at det er mulig å kompensere for manglende individuelle ferdigheter, med holdninger, fokus, innsats osv (se bare på Liverpool mot Chelsea i går...). Men dagens Arsenal klarer ikke dette, og da hjelper det ikke at laget spillemessig er best. Fotball handler om mer enn å spille ballen vakkert til hverandre. Og Wengers reaksjoner, og lagets prestasjoner når det røyner på bidrar dessverre ikke til å løfte laget, heller det motsatte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner stabilitet fra dere supportere, enkelte svinger voldsomt i takt med resultatene, vi må prøve å se litt lenger enn siste kamp før vi svartmaler situasjonen.

Vi har allerede rotet bort såpass mange poeng at det er vanskelig å ikke dra fra malerkosten når man roter bort en 4-0 ledelse. Vi har ikke råd til så mange flere "fuckups". Det er vi som må vinne. kan ikke sitte å håpe på at United skal ryke på enda fler blemmer enn oss

Link to comment
Share on other sites

Vi har allerede rotet bort såpass mange poeng at det er vanskelig å ikke dra fra malerkosten når man roter bort en 4-0 ledelse.

 

Vi er første PL-lag i historien som gir fra oss en 4-0-ledelse fra pause. Da er det definitivt fristende å male fanden på veggen! At det kun er kort tid siden vi kollapset på lignende måte, mot Tottenham og Wigan, gjør saken bare verre. "Spektakulær kollapskaus" er i ferd med å bli en spesialitet. Det er bekymringsverdig.

 

Det krever et solid lag med øldugg på Arsenal-brillene for å utrope oss til "soleklare favoritter" på nuværende tidspunkt.

 

Jeg misliker at Wengers kroppspråk i motgang lyser frustrasjon og ikke kamplyst, samt at at hans aggresjon i alt for stor grad rettes mot dommere, motstandere og vannflasker (i alle fall jeg oppfatter det slik). Så kan det vel være at han saklig sett har rett, men det vinner oss ikke kamper og poeng. Denslags får en håndtere i andre kanaler og utenfor konkurransesituasjon.

 

Helt enig. Samtidig gjelder dette også spillere og fans. Fabregas er kaptein, men bruker mesteparten av snakketøys-energien på å klage til dommeren. Og at Arsenal-fansen fortsatt bruker energi på å synge Adebayors navn, er meg en gåte. Vi burde alle bruke mer krefter på det vi faktisk kan gjøre noe med!

Link to comment
Share on other sites

Vi er første PL-lag i historien som gir fra oss en 4-0-ledelse fra pause. Da er det definitivt fristende å male fanden på veggen! At det kun er kort tid siden vi kollapset på lignende måte, mot Tottenham og Wigan, gjør saken bare verre. "Spektakulær kollapskaus" er i ferd med å bli en spesialitet. Det er bekymringsverdig.

 

og ikke glem alle nesten-ulykkene, som er omtrent like mange som Tottenhams nesten-signeringer! :D

 

Mot Aston Villa burde man vunnet klart, men seieren hang i en syltynn tråd helt til sluttsekundene. Samme var det mot Wolves, Fulham, Everton (på bortebane). Og mot Wigan nå i romjula rotet de bort seieren med en mann mer på banen, på et ubegripelig selvmål, i en kamp de egentlig hadde (eller dvs burde hatt) i sin hule hånd. Og går vi lenger bakover i tid, ser vi det samme mønsteret. Dette skjer Arsenal alt for ofte til at det bare kan skyldes tilfeldigheter.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det snakk om kampfiksing også, var visst et tysk forbund som satte igang en etterforskning av kampen, der Rosicky(!) var i sentrum, for han var både involvert i straffesituasjonen, og frisparket som ga Newcastle 4-4 målet. Men dette avkrefter Interpol, at en etterforskning foregår.

 

Om det i hele tatt skal bli noen etterforskning av kampfiksin, hvorfor i heiteste helvette skal Rosicky være den man har som "hovedperson"?

Det er Phil Dowd man skal etterforske på. Har sett på denne situasjonen der Rosicky og Koscielny er innblandet, Rosicky kommer løpende, og det ser ut som han kommer med armene ut og løper inni newc spilleren og "dytter" han bort. Men Rosicky ser på ball, og vil selfølgelig få den ballen til helsike bort fra boksen.

Men hva skjer så? Jo, når newc spilleren detter, som følge av at Koscielny er mye sterkere enn han i lufta, og at han ikke kommer opp, så ser han opp på Dowd, og det Dowd gjør, er at han ser på newc spilleren i 1-2 sekund og deretter blåser. Hva foregår ? Jeg har aldri sett en straffesituasjon der dette skjer. At dommeren fokuserer på spilleren som selfølgelig vil rope og be om straffe, istedenfor å tenke over situasjonen og bestemme seg.

 

Setter pris på flere innspill, kanskje eg overdriver, med det er ihvertfall mitt syn på saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg merket faktisk det samme Gooner For Life, så at dommer kastet et blikk bort på Newcastle spilleren, skal selvfølgelig ikke legge for mye i dette.. Fikk meg forresten en god latter når jeg leste at noen inkompetente idioter ville sjekke Rosicky for kampfiksing.. Ser ikke bort ifra at det var kampfiksing fra Newcastle da!

Link to comment
Share on other sites

Jeg merket faktisk det samme Gooner For Life, så at dommer kastet et blikk bort på Newcastle spilleren, skal selvfølgelig ikke legge for mye i dette.. Fikk meg forresten en god latter når jeg leste at noen inkompetente idioter ville sjekke Rosicky for kampfiksing.. Ser ikke bort ifra at det var kampfiksing fra Newcastle da!

De inkompetente idiotene du snakker om er faktisk ingen ringere enn Interpol :D

 

http://goonertalk.com/2011/02/06/reports-i...with-newcastle/

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har du helt rett som vanlig, vi har mer enn nok kynisme, gode nok på defensiv organisering, har nok "krigere" i laget. Om vi ikke vinner PL i år heller, ja da skyldes det bare uflaks med skader og dårlige dommere :D

 

 

Takk for at du dokumenterer hva jeg mener med ustabile supportere, nå har du og mange andre sittet i flere helger på rad og hylt ut hvor gode krigere Wilshere og Song har blitt, hvor kynisk og kloke vi var når vi slo chelsky og everton, hvor gode defensive vi har blitt som nesten ikke har sluppet inn mål siden nyttår, men en ting skal jeg gi deg rett i, både skader og dommere kan lett ta fra oss gullet denne sesongen.

Det er nemlig som tidligere nevnt helt umulig å vinne dette mesterskapet med dommere som har sabotert oss som i kampene mot newcastle og everton, det virker etter min mening som de har spilt store summer på oddsen på at Arsenal skal tape disse kampene, til tross for at everton fikk et gratismål klarte vi altså å snu denne kampen, newcastle-kampen er som sagt unntaket i 2011.

Vi er det soleklart beste laget i PL per i dag, de fleste begynner å få trøbbel med å peke ut hvem som skal bli mestere utenom oss, the future`s so bright, I gotta wear shades B)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det snakk om kampfiksing også, var visst et tysk forbund som satte igang en etterforskning av kampen, der Rosicky(!) var i sentrum, for han var både involvert i straffesituasjonen, og frisparket som ga Newcastle 4-4 målet. Men dette avkrefter Interpol, at en etterforskning foregår.

 

Om det i hele tatt skal bli noen etterforskning av kampfiksin, hvorfor i heiteste helvette skal Rosicky være den man har som "hovedperson"?

Det er Phil Dowd man skal etterforske på. Har sett på denne situasjonen der Rosicky og Koscielny er innblandet, Rosicky kommer løpende, og det ser ut som han kommer med armene ut og løper inni newc spilleren og "dytter" han bort. Men Rosicky ser på ball, og vil selfølgelig få den ballen til helsike bort fra boksen.

Men hva skjer så? Jo, når newc spilleren detter, som følge av at Koscielny er mye sterkere enn han i lufta, og at han ikke kommer opp, så ser han opp på Dowd, og det Dowd gjør, er at han ser på newc spilleren i 1-2 sekund og deretter blåser. Hva foregår ? Jeg har aldri sett en straffesituasjon der dette skjer. At dommeren fokuserer på spilleren som selfølgelig vil rope og be om straffe, istedenfor å tenke over situasjonen og bestemme seg.

 

Setter pris på flere innspill, kanskje eg overdriver, med det er ihvertfall mitt syn på saken.

 

La merke til dette jeg også, og det var ikke bare på den situasjonen, men også på en rekke andre frispark og også den første straffen, det tok usedvanlig lang tid før man så dommern reagere. Hver gang jeg ser en spiller falle i boksen, om det er en Arsenal spiller eller en annen, så retter jeg alltid blikket på dommeren momentant. Det gjorde jeg også på den andre straffen, og da jeg så på dommeren, så var det ikke noe som tydet på at han skulle blåse, men med en gang han hørte protester fra tribunen, så han seg rundt, for så å bestemme seg å blåse. Ikke bare ble jeg forbanna pga situasjonene var feilaktige, men måten dommeren reagerte på gjorde meg bare enda mer forbanan. Så kan man jo spørre seg om det bare er Dowd som er veldig ubesluttsom og lett påvirkelig eller om det faktisk er korrupsjon i bildet, det ville i såfall vært en stor stor skandale.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...