Jump to content

2011.02.01 Everton H


Mr Chapman

Recommended Posts

Hadde en dårlig følelse i starten av første omgang i går. Synes gutta virka overtent. Kunne fort blitt enda flere kort i starten.. Både Jack og Cesc var heite i toppen.. Så kom jo seff møkkamålet imot, og det preget nok spillerne endel frem til pause. I 2 omg ble vi bare bedre og bedre. Bortsett fra RvP hadde de fleste roet seg betraktelig.. Rosický starter nok ikke foran Arshavin neste kamp. Nr 23 er på gang.

 

Kikka på klokka ett par ganger under kampen når Djourou ble liggende nede, og tenkte: jaja da gikk det 21 timer etter vinduet var lukket, og vi er i stoppernød...

Det er ikke første gang han har hatt problemer med skulderen.. Får håpe det medisinske apparatet har kontroll.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 172
  • Created
  • Last Reply

Fortjent siger; når det gjeld Everton målet - nokon med gode dommarkunnskapar der ute? Eg tenker at det kan forsvarast!?!? Om ein spelar står i offside men ikkje går etter ballen, eller ballen ikkje kjem fram så blåse ikkje dommarar lenger, og idet vår mann toucher ballen blir det sett på som ein ny situasjon, og dermed ikkje offside. Eg er usikker på tolkinga mi, men i så tilfelle er det regelverket som er feil og ikkje dommaren....

 

Til kampen slit vi i starten og det er ikkje ufortent at Everton tar leiinga. Dei er verkeleg gode til å sette oss ut av stilen... Vi er stort sett bedre enn Everton etter 0-1 og det er mykje nesten mot eit solid lag. Bytta blir viktige og arshavin fortsetter framgangen. Mange gode involveringar og ikkje så lette balltap. Når han i tillegg jobbar for laget er han god!

 

Syns unge jack sliter, spesielt i første og var nok prega av eit tidleg gult kort. Hevar seg etterkvart i andre. Den spelaren som skuffar meg mest er walcott. Vi får ikkje denne gutten involvert og eg meiner han har eit elendig bevegelsesmønster. Han står stort sett i ro og ventar og virkar veldig lett å markere ut av kampen. Her har han eit stort utviklingspotensiale...

 

 

Uenig i det meste av det som sies her, hvis spilleren drar fordel av at han er offside-plassert når ballen spilles skal det dømmes offside, uansett om Kos prøver å gjøre et akrobatisk saksespark for å klarere, soleklar offside, ingen jurist i verden kan komme unna med denne.

Når det gjelder kampen synes jeg det er to gode lag på banen, veldig høy intensitet og giftig pasningsspill, dermed er jeg også uenig i at Arsenal sliter fra start av, det er jevnt som det ofte er når to gode lag møtes.

Når det gjelder Theo er jeg også sterkt uenig, synes han gjør en veldig god kamp, er et uromoment som balanserer vårt lag veldig godt, han truer bakrommet som vi er helt avhengige av, han jobber knallhardt tilbake i banen og går i flere susende dueller, dueller som han stort sett vinner, jeg synes han bidrar i stor grad til at vi klarer å holde trykket oppe utover i kampen.

Link to comment
Share on other sites

En jurist ville nok med overbevisning kunne prosedere en slik sak, forutsatt at han var fullstendig blottet for fotballforståelse.

 

hehe, ja enig om fotballforståelsen, men om dommarane skal begynne å dømme ut frå fotballforståelse og ikkje regelverk blir vel denne sporten enda meir dommarpåverka. Men som sagt, eg veit ikkje om det eg tenkjer er riktig, så om det sit ein dommar her ute, hadde det vore interessant å vite for å lære :) Eg syns det er ein interessant situasjon så lenge vi ikkje tapte poeng på den :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Fortjent siger; når det gjeld Everton målet - nokon med gode dommarkunnskapar der ute? Eg tenker at det kan forsvarast!?!? Om ein spelar står i offside men ikkje går etter ballen, eller ballen ikkje kjem fram så blåse ikkje dommarar lenger, og idet vår mann toucher ballen blir det sett på som ein ny situasjon, og dermed ikkje offside. Eg er usikker på tolkinga mi, men i så tilfelle er det regelverket som er feil og ikkje dommaren....

 

Hvis han ikke går aktivt etter ballen skal det ikke blåses, men når han ombestemmer seg og likevel går aktivt etter ballen som her (fordi han tilfeldigvis får den rett i beina etter at ballen har vært innom Koscielny), selv etter at den har vært innom en motspiller, skal det jo blåses. Det er jo hans posisjon i det ballen blir spilt som er avgjørende.

 

På Arsenals utlikning er Arshavin ONside i det fremspillet kommer, og målet er derfor korrekt. Men HVIS han hadde vært offside i det fremspillet kom skulle også det målet vært annulert. Det er helt irrelevant om ballen er innom Rodwell eller ikke, og om han bevisst header ballen tilbake mot egen keeper eller om ballen bare toucher ham.

 

Hvis Saha hadde vært onside når fremspillet kom, og så løpt inn i offsideposisjon, og fått ballen fra en Arsenal-spiller (bevisst fremspill eller ikke), ja DA hadde målet vært OK. Da hadde det vært helt sammenliknbart med Arshavins mål.

 

Det som nok har forvirret her er jo nettopp det at ballen er innom en motstander, og hvorvidt det da skal tolkes som en helt ny situasjon, men jeg er rimelig sikker på at det er situasjonen når fremspillet kommer som er avgjørende. Med andre ord, man kan godt stå i offside, og dra nytte av dette et par trekk etterpå, forutsatt at man er onside når ballen spilles fra medspiller.

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder everton målet, meiner eg det er offside sjølv, eg spelar berre "djevelens advoktat" over den, da eg trur (utan å vere sikker) at det er noko i regelverket som kan forsvare dommaren si avgjersle....

 

Når det gjeld starten på kampen syns eg Everton er best, ikkje klart best, men dei får kampen inn i sitt spor i starten medan vi slit, er på etterskot i nokre tacklingar (gult på wilshere, cesc burde hatt gult og også song seint inne)

 

Med walcott syns eg han jobbar betre defansivt, han truar også noko bakrom som du seier, men dette meiner eg er minimalt i forhold til kva ein spelar med hans tempo bør gjere. I tillegg truar han bakrom stort sett ved å stå på linje å vente til pasninga går... Han har etter det eg meiner svært få gode bevegelsar for å skaffe seg sjølv rom. For å sette eit eksempel; sjå etter kor mange gangar Walcott har skaffa seg rom til å kunne sette fart med ballen før han utfordra. Sjekk dette opp mot til dømes Nani i utd...

Link to comment
Share on other sites

En kjempekamp som viser to ting:

Vi er veldig gode.

Flere tusen innlegg kan fjernes fra forumet.

 

Alle innlegg som viser en så stor grad av utålmodighet at de vil ha Arshavin vekk. Det må være mulig å ha en downperiode.

Alle innlegg som antyder at vi ikke skal rotere. Vi ser i denne kampen at spillere er slitne. De henger litt med hodet, løpene er tyngre og de skravler for mye med dommere. Mangler litt fokus. Vi har en veldig bred tropp - og noe av det man kan bruke en bred tropp til er å rotere. Rotering er god ledelse.

Alle innlegg som kritiserer Wenger. Burde legges inn i forumreglene - ikketoleranse på kritikk av Wenger.

n6b57b.jpg

Link to comment
Share on other sites

heftig! vi er bra til å holde på ballen, det mangla litt på kreativiteten og kvaliteten på det vi gjorde framover, Everton gjorde det vanskelig for oss i første omgang med et bra press på vår midtbane, i andre så løsna det litt og Arshavin gjorde et bra innhopp. Vi savner kreative Nasri, men jeg tror Arshavin kan gjøre jobben framover, ser ut som det løsner for han sakte men sikkert.

Link to comment
Share on other sites

 

Alle innlegg som viser en så stor grad av utålmodighet at de vil ha Arshavin vekk. Det må være mulig å ha en downperiode.

Alle innlegg som antyder at vi ikke skal rotere. Vi ser i denne kampen at spillere er slitne. De henger litt med hodet, løpene er tyngre og de skravler for mye med dommere. Mangler litt fokus. Vi har en veldig bred tropp - og noe av det man kan bruke en bred tropp til er å rotere. Rotering er god ledelse.

Alle innlegg som kritiserer Wenger. Burde legges inn i forumreglene - ikketoleranse på kritikk av Wenger.

Sensur! uff uff uff

 

Kritikk av spillere og manager er helt ok, men det skader ikke at den er begrunnet og/eller konstruktiv.

Kritikk av typen "møkkaspiller", "selg han" og liknende klarer jeg meg uten.

Kritikk av typen "spiller NN" var svak i dag eller "spiller NN" burde benkes fordi: "begrunnelse" ser jeg ikke noe negativt i.

Kritikk av Wenger når han gjør noe som ansees som ett svakt valg, berettiger så absolutt noen kritiske ord.

 

Når det gjelder rotering så forstår vel de fleste at det er nødvendig, men det er forskjell på å rotere to tre spillere mellom to kamper og til det å bytte ut åtte spillere fra den en kampen til den andre.

Link to comment
Share on other sites

 

Free Mason gjorde seg absolutt ikke bort fra statistikkene tilvist i denne artikkelen.

 

Skjønner ikke at det er mulig å ha en dommer som det her i Premier League. Fyren er jo hva jeg kaller "biased" som bare faen. Samtidig er han temmelig inkompetent på de fleste områder (klarer ikke å bruke fordelsparagrafen, kan ikke offsidereglene osv.) hvis man ser på det som om han faktisk prøvde å gjøre jobben sin. Etter hva han viste i går og statstikken hans når det gjelder Arsenal så sier jeg som jeg sa i går. Det forundrer meg ikke om fyren er kjøpt og betalt.

Link to comment
Share on other sites

:lol:-->

QUOTE(Stefan B @ Feb 2 2011, 12:40 PM) 216194[/snapback]

Free Mason gjorde seg absolutt ikke bort fra statistikkene tilvist i denne artikkelen.

 

Skjønner ikke at det er mulig å ha en dommer som det her i Premier League. Fyren er jo hva jeg kaller "biased" som bare faen. Samtidig er han temmelig inkompetent på de fleste områder (klarer ikke å bruke fordelsparagrafen, kan ikke offsidereglene osv.) hvis man ser på det som om han faktisk prøvde å gjøre jobben sin. Etter hva han viste i går og statstikken hans når det gjelder Arsenal så sier jeg som jeg sa i går. Det forundrer meg ikke om fyren er kjøpt og betalt.

 

tja, nå skal vi passe oss så ting ikke løper helt avgårde her. Arsenal vant faktisk kampen i går, og rettet således opp statistikken under Mason ganske betraktelig! :D Men for å være mer seriøs, her er datagrunnlaget ALT FOR tynt til å kunne si noe vesentlig, som denne linken forsøker å gjøre. Dette KAN, og er trolig, tilfeldige variasjoner. At Arsenal har en eller noen dommere som har dømt kamper der Arsenal har kommet dårligere ut enn snittet, MÅ bety at det også er dommere som kommer bedre ut enn snittet (altså Arsenals gjennomsnittsprestasjoner). Er disse PRO-Arsenal dommere da? Er det noe bedre? Er det ikke nøytrale og konsekvente dommere vi egentlig ønsker oss? Klart at Mason gjorde en brøler i går, og mulig han dømte i mot Arsenal i første omgang. den så jeg ikke. Men etter det jeg kunne se i den andre omgangen var han ikke spesielt anti-Arsenal da. Jeg har heller ikke hatt noe inntrykk av at Mason over tid har dømt mot Arsenal. Men han har åpenbart hatt bedre dager på jobb enn i går, og som sagt annet sted, virket han litt lettet at den feilaktige scoringen ikke fikk avgjørende betydning.

 

Henviser for øvrig til tråden om dommere. Jeg begynner nå å få et datamateriale over flere sesonger, men selv der ser det ut til at materialet er litt for tynt til å kunne si noe sikkert. Jeg tror faktisk at resultatene under dommere ikke kan brukes på denne måten for å si noe sikkert om skjev dømming. For man kan ikke vite om et resultat skyldes dårlig dømming eller ikke, uten å gå inn på hver enkelt kamp. Og når det i tillegg er relativt få kamper blir usikkerheten derfor overskyggende, og det blir umulig å trekke noen konklusjoner verken den ene eller andre veien. Det som er interessant er om laget har oppnådd dårligere resultater enn de burde ut fra spill og sjanser, og ut fra hva som ville vært riktig å dømme i gitte situasjoner, og slike detaljer gir ikke denne typer grove resultatdata noen pekepinn om.

 

I mine øyne må moralen bli at vi godt kan kritisere dommerne for tåpelige feil og inkonsekventhet der og da, men det blir å dra det alt for langt å forsøke å vitenskapliggjøre dette for å forsøke å "bevise" konspirasjonsteorier.

Link to comment
Share on other sites

Men etter det jeg kunne se i den andre omgangen var han ikke spesielt anti-Arsenal da. Jeg har heller ikke hatt noe inntrykk av at Mason over tid har dømt mot Arsenal. Men han har åpenbart hatt bedre dager på jobb enn i går, og som sagt annet sted, virket han litt lettet at den feilaktige scoringen ikke fikk avgjørende betydning.

Kanskje Manure ikke hadde økonomi nok til å betale dommere for to omganger hver? Førsteomgangen i går kunne insinuert noe slikt :D

 

Vi må nok uansett mest sannsynlig belage oss på flere kamper fremover hvor dommerene gjør store brølere...

Link to comment
Share on other sites

Dommar Mason hadde i går ein dårleg dag på jobben. Det er forståeleg at mange vert frustrerte. Men å trekkje hans heiderleghet i tvil? Det gjer ein ikkje utan at ein har veldig gode prov for det. Eg tykkjer det er ein uting at ein slengjer ut skuldingar mot folk, som "kjøpt og betalt", sjølv om det skjer i sinne og frustrasjon. Dommarar flest er heiderlege og gjer sitt beste. At det av og til skortar på kvalifikasjonane er nå så. Slik har det alltid vore og er vanskeleg å få gjort noko med.

 

Ei heilt anna sak er korleis dommarar handlar ubevisst. Dei er under press frå alle kantar, og det skal ein viss mental styrke til for å handtere det. Ein må nesten vite korleis ein skal hanskast med slike som Sir Alex, som har ein (i mangel av eit godt norsk ord) "intimidating" og manipulerande stil overfor dommarstanden. Som til dømes å skulde ein av dei for å være utrènt. I tillegg kjem presset frå spelarar både før, under og etter kamp. Nei, dette er ein uriaspost eg ikkje unner nokon. Stort sett belønna med luseløn og utskjelling, og skulle ein slumpe til å gjer ein god kamp vert det knapt nemnt eller lagt merke til.

Link to comment
Share on other sites

Dommar Mason hadde i går ein dårleg dag på jobben. Det er forståeleg at mange vert frustrerte. Men å trekkje hans heiderleghet i tvil? Det gjer ein ikkje utan at ein har veldig gode prov for det. Eg tykkjer det er ein uting at ein slengjer ut skuldingar mot folk, som "kjøpt og betalt", sjølv om det skjer i sinne og frustrasjon. Dommarar flest er heiderlege og gjer sitt beste. At det av og til skortar på kvalifikasjonane er nå så. Slik har det alltid vore og er vanskeleg å få gjort noko med.

 

Ei heilt anna sak er korleis dommarar handlar ubevisst. Dei er under press frå alle kantar, og det skal ein viss mental styrke til for å handtere det. Ein må nesten vite korleis ein skal hanskast med slike som Sir Alex, som har ein (i mangel av eit godt norsk ord) "intimidating" og manipulerande stil overfor dommarstanden. Som til dømes å skulde ein av dei for å være utrènt. I tillegg kjem presset frå spelarar både før, under og etter kamp. Nei, dette er ein uriaspost eg ikkje unner nokon. Stort sett belønna med luseløn og utskjelling, og skulle ein slumpe til å gjer ein god kamp vert det knapt nemnt eller lagt merke til.

 

Luselønn? Mener å huske at de faste premier league dommerne blir betalt rundt £70 000 i året. Det kan da ikke akkurat sees på som luselønn for å være dommer..eller?

Link to comment
Share on other sites

Posession-stat.jpg

Et av høydepunktene med kampen for min del, viste hvor dominerende vi var i andre! :)

 

Om kampdommeren tjener 70 000 pund i året blir jeg lei meg! Men er ingen tvil om at de beste fortjener det, snakker om mulig vrede fra over halve landet ved hver dommeravgjørelse her..

Link to comment
Share on other sites

Et av høydepunktene med kampen for min del, viste hvor dominerende vi var i andre! :rolleyes:

 

Om kampdommeren tjener 70 000 pund i året blir jeg lei meg! Men er ingen tvil om at de beste fortjener det, snakker om mulig vrede fra over halve landet ved hver dommeravgjørelse her..

FIFA, UEFA og diverse nasjonale forbund må ta mye av skylden for kvaliteten på dømmingen. For det første er det for mange regler som er åpne for tolkning og for det andre nekter de jo å innføre tiltak for å gjøre dommerens jobb enklere.

 

£70.000 i året er heller ikke mye lønn når man tar i betraktning det ansvaret og den fysiske formen som kreves av dommerne. Det som er langt mer bekymringsverdig er at de snørrvalpene som står og skriker dommeren i ansiktet tjener like mye i uka

Link to comment
Share on other sites

Luselønn? Mener å huske at de faste premier league dommerne blir betalt rundt £70 000 i året. Det kan da ikke akkurat sees på som luselønn for å være dommer..eller?

 

Luseløn var nok å ta litt hardt i ja..... På den andre sida er £70 000 det same som Wayne Rooney tener på 2 dagar.... Så alt er relativt :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...