Jump to content

2010.12.29 Wigan B


gunnersfan

Recommended Posts

Dette er snart bare et pust i historien.

 

Men det er kort mellom geni og idioti.

 

Wenger gamblet og kunne tape. Hadde vi vunnet kampen hadde det symbolisert en maktdemonstrasjon.

To lag som kunne slått Wigan borte i en klubb.

 

Jeg liker innstillingen, akkurat som jeg likte straffen til Pires, pasningen til Henry,om dere husker den.

 

Slike ting kan gå og er genialt, men når det ikke går så er det idioti.

Jeg liker innstillingen. Veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 271
  • Created
  • Last Reply

Hvordan er det egentlig mulig å ikke se at fremtiden er så lys for Arsenal FC at du burde bruke solbriller istedet for å ikle deg dommedags-kappen?

 

Ja, hvordan???

Kan grunnen være at vi har begynt å ta suksess for gitt, noe vi langt fra gjorde før Arsene Wenger kom til klubben?

Alle ser en lys framtid. Problemet er nåtiden. I fjor var det skader som sto i veien. I år kan vi mønstre bortimot fullt mannskap, men tape 2 poeng borte mot Wigan. Klart folk blir tvilende til hva som foregår. Skal vi til stadighet klappe oss selv på skulderen å trøste oss med at konkurrentene sliter de også? Hva skjer når Chelsea og Man U kobler inn turboen, City er samspillte og Spurs skadefrie? Vil vi da plutselig slutte å kaste bort viktige poeng? Vi har hatt muligheten til å få en flying start i forhold til de andre i toppen, men vi har kastet den bort opp til flere ganger.

 

Er det ikke lov å være frustrert? Skal vi alle danse rundt Wengers alter og synge? Det eneste Wenger hører på er jo forbannede supportere.

 

Det handler ikke om å ta suksess for gitt. Det handler om å kaste den bort

Link to comment
Share on other sites

BølerUlf har igjen helt rett i det han skriver og du svarer som en politiker, du svarer faktisk at kritikken IKKE kommer som en følge av kampen mot wigan, det er jo definitivt ikke riktig for flertallet her inne.

Mange av de samme personene som slaktet Wenger etter denne kampen hyllet ham for et par dager siden som en genial taktiker, så nei, kritikken kommer absolutt som en følge av kampen mot wigan.

Du lister deretter opp en rekke kjente ankepunkter overfor vårt lag, ankepunkter som alle har hørt gjentatte ganger men her beviser du også bl.a at du ikke skjønner hva BølerUlf prater om.

Jeg tror ganske enkelt ikke alle skjønner sammenhengen mellom det å spare en spiller og det å unngå en skade på samme spilleren, kampprogrammet i England er det mest ekstreme som finnes på kloden og fornuftige managere som har muligheten til det, altså har tropp til det, roterer laget når han føler det er behov for det, sir Alex er en av dem som benytter seg av rotasjon mest ved siden av Wenger.

Det laget som startet mot wigan var mer enn godt nok til å vinne den kampen, spillerne som kom inn er internasjonale gutter med masse erfaring, ingenting tydet på at ikke laget var godt nok før kampen.

Imidlertid viste det seg igjen at vi ikke klarte å demme opp på dødballene mot fysiske lag som wigan og her er det største ankepunktet etter min mening og slett ikke rotasjonen.

Uansett er situasjonen slik at vi fremdeles i aller høyeste grad er med å kjemper om gull i alle turneringer vi deltar i, hvordan kan dette være mulig i forhold til alle dine spørsmål?

Hvordan er det mulig at Arsenal har den beste stallen i PL, til tross for at vi spiller mot lag som har vært økonomisk dopet i flere år, samtidig som vi har bygd balløyas flotteste stadion til flere milliarder og dermed levd i en situasjon hvor vår manager har hatt meget begrensede midler i transfer-markedet?

Hvordan er det mulig at vi klarer å slå chelsky, regjerende dobbel-mester, på tross av de utallige spørsmål du stiller?

Ja, hvordan er det egentlig mulig at Wenger aldri har opplevd å falle utenfor top-4 i en liga der flere av klubbene har vanvittig mye bedre økonomi enn oss og skaffer seg de antatt beste managere som er å oppdrive på markedet?

Hvordan er det egentlig mulig å ikke se at fremtiden er så lys for Arsenal FC at du burde bruke solbriller istedet for å ikle deg dommedags-kappen?

 

Ja, hvordan???

Kan grunnen være at vi har begynt å ta suksess for gitt, noe vi langt fra gjorde før Arsene Wenger kom til klubben?

 

Det stemmer for meg, og jeg er neppe alene.

 

Min kritikk har ikke noe med sparingen å gjøre som sådan, men måten den gjennomføres på. Det er her dette med kalkulatorlogikk kommer inn i bildet.

 

Det er ellers en helt normal situasjon for Arsenal å være med på alle fronter ved nyttår. Det i seg selv er godt gjort, men så var det den siste biten da - det jeg snakker om.

 

Å holde skuta høyt i vannet de siste årene er også en fantastisk prestasjon - noe jeg har gitt uttrykk for gjentatte ganger i forskjellige tråder. Også i dag. Det er gjort en forbannet god jobb for å holde oss blandt de beste. Igjen - jeg snakker om det siste skrittet.

 

Når det gjelder Chelseaargumentet så består en ligasesong som kjent av 38 kamper og er et kremeksempel på det jeg vil frem til. Enten vi slår Chelsea eller tar ledelsen i en kamp så skjer alt for ofte det samme - en slipper opp og konsekvensen er at det som er vunnet blir nullet ut. Livet har lært meg at ting ofte henger sammen.

 

Jeg har fulgt denne klubben siden 1970 og har lært meg å ikke ta ting for gitt for evigheter siden. Ingen dommedagsprofetier heller, så langt i fra. Peker bare på noen saker som kanskje skiller oss fra å prestere ett knepp over "blandt" og gjorde det i spørsmålsform. Så kan en lure på om en fikk noe respons på det da. Jeg er faktisk også usikker på om du skjønte essensen i det jeg forsøkte å formidle. Spissformulert eller ei. Det ble i alle fall vridd fra et spørsmål om arsenalpsykologi til hvorvidt jeg forstår noe særlig.

 

Det var vel meningen det da.

Link to comment
Share on other sites

Alle ser en lys framtid. Problemet er nåtiden. I fjor var det skader som sto i veien. I år kan vi mønstre bortimot fullt mannskap, men tape 2 poeng borte mot Wigan. Klart folk blir tvilende til hva som foregår. Skal vi til stadighet klappe oss selv på skulderen å trøste oss med at konkurrentene sliter de også? Hva skjer når Chelsea og Man U kobler inn turboen, City er samspillte og Spurs skadefrie? Vil vi da plutselig slutte å kaste bort viktige poeng? Vi har hatt muligheten til å få en flying start i forhold til de andre i toppen, men vi har kastet den bort opp til flere ganger.

 

Er det ikke lov å være frustrert? Skal vi alle danse rundt Wengers alter og synge? Det eneste Wenger hører på er jo forbannede supportere.

 

Det handler ikke om å ta suksess for gitt. Det handler om å kaste den bort

 

Det som er en liten tankevekker, er jo at Chelsea og Utd fremstår som langt under den stabile kvaliteten de har hatt i tidligere sesonger. Ikke bare på spillet og flyten i kampene, men også spillermaterialet virker langt ifra noe bedre enn Arsenal..... Vi har da virkelig fått alt tilrettelagt frem til nyttår denne sesongen, men vi har ikke tatt vare på disse sjansene som har kommet på rekke og rad. Hvorfor?

Har vi ikke utviklet oss som ønsket, eller skal vi fortsatt si at vi er unge og har skader i laget?

Sier ikke at vi ikke kan vinne gullet denne sesongen, men det blir en stor utfordring når vi desverre har kastet vekk noen store sjanser på å få et godt overtak ved halvspilt sesong.

Jeg nekter å tro at Chelsea og Utd ikke vil bli bedre resten av sesongen, enn det de har prestert frem til nå. Desverre ser det også ut som om City (og delvis Spurs) henger med, siden ustabiliteten er slik den har vært frem til nå.

 

Vil vi lære av våre feil, eller vil det begynne å rakne på ny utover våren? Hvordan blir mentaliteten i laget, om vi ikke tar 6 poeng på våre to neste kamper? Et tap mot f.eks City kan være svært ødeleggende for sesongen på flere måter, og nå har vi fått ny press på oss etter kun 2-2 mot svake Wigan. Vi svevde på en opptur, som falt isammen to dager etterpå.

Liker ikke utviklingen, og spesielt ikke etter at gamblingen gikk rett vest.

Link to comment
Share on other sites

Kritikken kommer ikke som en følge av kampen mot Wigan, men som en følge av gjentatte valg og opptredner der kampen mot Wigan enn så lenge er den siste. Det er blitt typisk Arsenal å nulle ut en prestasjon øyeblikkelig med avventende opptreden - enten det er under kamp, i eget forsvar, i angrep, på benken - eller i påfølgende kamp. Vel stiller vi med noe uballanserte lag innimellom, men hovedproblemet ligger mellom øra. (..)

Så om Fabianski står her eller der, om dommeren er ditt eller datt og så videre er for meg blitt irrellevant. Det stikker dypere enn som så. Hvorfor sparer vi oss ut av FA Cuper (Stoke), hvorfor sparer vi oss i fanget på Barcelona (Shaktar og Braga) og hvorfor sparer vi oss bort fra det største momentumet vi har hatt på evigheter (Wigan)? Hvordan kan en stille seg slik at en spiller uten spiss over en halv sesong (Arshavin), hvordan kan det skje at vi har en annenrangs keeper sesong etter sesong (Almunia), hvordan kan det skje at halvparten av midtbanespillerene våre går ut døren samtidig (Diarra, Flamini og Gilberto) og hvordan kan det skje at vår beste midtstopper (Gallas) blir kaptein i Spurs - og så videre.

 

Hvorfor?

 

jeg ser det på eksakt samme måte som deg Sir John. Arsenal har kastet bort MINST like mange pokaler som de har vunnet i løpet av de drøye 40 årene jeg har fulgt klubben. Og jeg skriver kastet bort, for disse trofeene har de rotet bort fordi de har vært for uprofesjonelle i de avgjørende øyeblikkene. Og ekstra bittert er det at de nærmeste rivalene dermed samtidig har vunnet mange pokaler de strengt talt ikke har fortjent, men de har rett og slett fått dem i "gave" av Arsenal. Ikke fordi de har vært bedre fotballmessig enn Arsenal (snarere er det på tross av at Arsenal har vært bedre), men fordi de har vært sluere, bedre taktisk, holdt hodet kaldere, og gjort de enkel tingene. Jeg kan ikke beskrive dette på noen annen måte at vinnerkulturen ikke er sterkt nok forankret i Arsenal.

 

Og det verste er at man i det store og hele kan skylde på seg selv. At man taper på en straffe etter hands i feltet mot spurs, og ikke får en tilsvarende straffe mot Wigan, føyer dette seg pent inn i en historisk trend. Men når dette er et så SYNLIG mønster over LANG TID, kan man ikke "bare" skylde på uflaks eller dårlige dommere. Poenget er vel at man burde vunnet både kampen mot Wigan og spurs UAVHENGIG av disse episodene. Derfor blir det også helt feil å skylde på disse. Man tapte poeng i begge disse kampene fordi man ikke opptrådde profesjonelt nok.

 

Og disse tingene står altså i svært sterk kontrast til alt det gode Wenger har gjort med klubben. Derfor er dette så ekstra ubegripelig. Og derfor er ditt spørsmål betimelig Sir John. Hvorfor lar man dette skje?

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvor mange gode spillere man har i troppen, så vil det uansett bety noe for samspillet i laget med så mange bytter som 8 til en kamp. Det er en gambling, uansett om det er en drøss av klassespillere eller talenter.

Man kan snakke om at den og den ikke tok vare på sjansen sin på onsdag, men hadde de noen lett oppgave?

Utganspunktet var vanskelig, for kjemien, spilleforståelsen til hverandre, kommunikasjonen, formen (med spilletid) og systemet setter seg ikke automatisk, uansett hvor mange gode spillere man har i bakhånd. Det må tid til og stabilitet, for at spillerene kjenner hverandre, og hvilke arbeidsoppgaver man har i laget under kamp. Ikke bare med samspillet til sin lagdel, men også hvilke arbeidsoppgaver man har i forhold til andre lagdeler både offensivt og defensivt. Derfor er det viktig å ha en viss tyngde av de "vanlige", slik at nivået lettere fungerer som det "vanlige" laget.

 

Det er jo dette som er ankerpunktet i kritikken mot Wenger sitt laguttak mot Wigan?

Jeg tror på stabilitet i laget for at de "nye" fjesene i oppstillingen, lettere skal finne seg til rette i laget. Dette for å få de til å prestere under de kvalitetene spilleren har, at systemet fungerer som før, og at tryggheten ikke svekkes i de ulike lagdelene....

 

 

Jeg tror Wenger tenkte nogenlunde som meg før kampen, dette har vært en praksis vi har benyttet i liga-cupen i hele år i vanskeligere kamper enn wigan, og alle har vel fått med seg hvordan det har gått.

Jeg ser ikke noen grunn til at dette laget vi brukte mot wigan skulle være det dugg dårligere enn de lagene vi har brukt i denne cupen hvor vi har feid over all motstand så langt.

Jeg har ingen problemer med å forstå argumenteringen din vieira04, samspill og stabilitet er viktig for å bygge gode relasjoner ute på banen, det er bare det at disse guttene kjenner hverandre ut og inn og har som sagt blåst all motstand av banen i liga-cupen tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Wenger tenkte nogenlunde som meg før kampen, dette har vært en praksis vi har benyttet i liga-cupen i hele år i vanskeligere kamper enn wigan, og alle har vel fått med seg hvordan det har gått.

Jeg ser ikke noen grunn til at dette laget vi brukte mot wigan skulle være det dugg dårligere enn de lagene vi har brukt i denne cupen hvor vi har feid over all motstand så langt.

Jeg har ingen problemer med å forstå argumenteringen din vieira04, samspill og stabilitet er viktig for å bygge gode relasjoner ute på banen, det er bare det at disse guttene kjenner hverandre ut og inn og har som sagt blåst all motstand av banen i liga-cupen tidligere.

 

Det er heller ikke det arshavin, bortsett fra en ting - den mentale innstillingen de går inn i kampen med. Den delen av det hele som når du kommer til topp-topp nivå i en konkurransesituasjon ofte skiller nummer en fra nummer to. Det er forskjellen tror jeg - rettelse - det er jeg overbevist om. Tenk på hvor stor del av kommunikasjon som går på for eksemplel kroppspråk. Det er også slik at hvis kroppspråk og uttalte ord ikke matcher, så er det kroppspråket som blir stående igjen som det kommuniserte budskap. Vel, de samme mekanismene trer i kraft som følge av valg, handinger og mangel på sådanne og sjefen setter alltid dagsorden.

 

Jeg mener det ligger noe begravet her som har et forbedringspotensial, og igjen må jeg poengtere at dette ikke er på bakgrunn av denne kampen alene.

Link to comment
Share on other sites

 

Og disse tingene står altså i svært sterk kontrast til alt det gode Wenger har gjort med klubben. Derfor er dette så ekstra ubegripelig. Og derfor er ditt spørsmål betimelig Sir John. Hvorfor lar man dette skje?

 

Jeg tror også Sir John er inne på essensen hva det går i.

Jeg tror det ligger i mentaliteten til spillerne.

Se på f.eks unge Wilshere da han kom innpå. Han hadde en helt annen innstilling en flere av de andre spillerne.

 

En annen ting er at årsaken til at dette skjer igjen og igjen under Wenger er at

en del spillere mangler vinnerinstinktet,fandenivolden og vinnermentaliteten. Kanskje spesielt i forsvaret.

Sagna er unntaket der.

 

Wenger fører en fantastisk fotball,men GG var taktikeren av de store.

Arsenal var bunnsolide defensivt under GG med spillere som Adams,Bould,Keown.

 

Akkurat innstillingen til disse spillerne skulle jeg gjerne sett hos flere av dagens Arsenalspillere.

Og spesielt på de 11 som spilte mot Wigan.

 

En kan trekke fram mye av fantastiske prestasjone fra Wengerfotballen,men hadde dagens Arsenal

lag klart en lignende prestasjon som GG gjorde på Anfield og vant serien der.

Jeg tviler faktisk. Og der er vi inne på det Sir John snakker om. Den mentale innstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Wenger tenkte nogenlunde som meg før kampen, dette har vært en praksis vi har benyttet i liga-cupen i hele år i vanskeligere kamper enn wigan, og alle har vel fått med seg hvordan det har gått.

Jeg ser ikke noen grunn til at dette laget vi brukte mot wigan skulle være det dugg dårligere enn de lagene vi har brukt i denne cupen hvor vi har feid over all motstand så langt.

Jeg har ingen problemer med å forstå argumenteringen din vieira04, samspill og stabilitet er viktig for å bygge gode relasjoner ute på banen, det er bare det at disse guttene kjenner hverandre ut og inn og har som sagt blåst all motstand av banen i liga-cupen tidligere.

 

Joda, disse spillerene kjenner hverandre meget godt, og hver enkelt veit hvilke arbeidsoppgaver man har i systemet.

Likevel, så er det en ganske stor risiko med tanke på rytmen i spillet, for det vil føre med seg en utrygghet med så mange "nye" fjes i de ulike posisjonene. Noen ganger kan det gå, men det er også en viss fare for at dette ikke lykkes. Det å gamble på dette i en ligacup, blir ikke det samme som i PL. I ligacupen kunne spillerene slappe mer av, for vi var "underdogs" pga våre mange talenter som fikk sjansen i ulike kamper. Et helt annet utgangspunkt, hvor man hadde i bakhodet at et tap er ikke krise. Dette merket man også på hvordan vi supportere og media brukte av ord før kampene. Gutta slapp seg løs uten det mentale presset, og gledet seg under kampene.

 

I ligaen er det et helt annet utgangspunkt, og man har ikke råd til å ikke prestere opp mot maks i bortekamper. Så jevnt og tett er det. Man kan normalt tillate seg å redusere seg noe på hjemmebane i enkelte kamper for sesongen, men det er en balanse mellom arroganse og underverurdering, kontra suksess.

Presset er også noe helt annet fra "utsiden", og vi hadde fokuset rettet mot oss etter at vi "endelig" vant mot Chelsea. Dette tror jeg spillere merker, og da er det viktig at det er trygghet innad av de som skal ut å gjøre jobben.

Stabilitet gir ikke bare trygghet, men det gir også en ro i laget. En ro man kan bygge på, i de ulike situasjonene. Sampspillet vil gå mere av seg selv, med disse rammene rundt. Man veit hva medspillere rundt seg gjør av bevegelser når man f.eks mottar ballen, hvilket rom man kan se etter i neste trekk, hvem som skal ta sikring i rommet bak om man går fremover i neste fase, hvem har ansvaret på ditt og datt, osv osv.

Dette kommer av den kommunikasjonen de får av å spille sammen uke etter uke, og dette er ikke noe man skal undervurdere. Denne tryggheten og roen er faktorer som laget får, når spillerene som enhet spiller sammen over tid i spillesystemet.

 

Man kan sette inn 2-3 spillere inn, uten at de store endringene skjer. Setter man inn 8 nye, ja da gambler man stort på akkurat dette området.

 

Og, jeg ser også mye av det Sir John og piscator har nevnt i tidligere innlegg, for vi har kastet bort flere "muligheter", enn vi har benyttet. Ikke bare med tanke på de siste sesongene, men også mange år tilbake i tid. Hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Joda, disse spillerene kjenner hverandre meget godt, og hver enkelt veit hvilke arbeidsoppgaver man har i systemet.

Likevel, så er det en ganske stor risiko med tanke på rytmen i spillet, for det vil føre med seg en utrygghet med så mange "nye" fjes i de ulike posisjonene. Noen ganger kan det gå, men det er også en viss fare for at dette ikke lykkes. Det å gamble på dette i en ligacup, blir ikke det samme som i PL. I ligacupen kunne spillerene slappe mer av, for vi var "underdogs" pga våre mange talenter som fikk sjansen i ulike kamper. Et helt annet utgangspunkt, hvor man hadde i bakhodet at et tap er ikke krise. Dette merket man også på hvordan vi supportere og media brukte av ord før kampene. Gutta slapp seg løs uten det mentale presset, og gledet seg under kampene.

 

I ligaen er det et helt annet utgangspunkt, og man har ikke råd til å ikke prestere opp mot maks i bortekamper. Så jevnt og tett er det. Man kan normalt tillate seg å redusere seg noe på hjemmebane i enkelte kamper for sesongen, men det er en balanse mellom arroganse og underverurdering, kontra suksess.

Presset er også noe helt annet fra "utsiden", og vi hadde fokuset rettet mot oss etter at vi "endelig" vant mot Chelsea. Dette tror jeg spillere merker, og da er det viktig at det er trygghet innad av de som skal ut å gjøre jobben.

Stabilitet gir ikke bare trygghet, men det gir også en ro i laget. En ro man kan bygge på, i de ulike situasjonene. Sampspillet vil gå mere av seg selv, med disse rammene rundt. Man veit hva medspillere rundt seg gjør av bevegelser når man f.eks mottar ballen, hvilket rom man kan se etter i neste trekk, hvem som skal ta sikring i rommet bak om man går fremover i neste fase, hvem har ansvaret på ditt og datt, osv osv.

Dette kommer av den kommunikasjonen de får av å spille sammen uke etter uke, og dette er ikke noe man skal undervurdere. Denne tryggheten og roen er faktorer som laget får, når spillerene som enhet spiller sammen over tid i spillesystemet.

 

Man kan sette inn 2-3 spillere inn, uten at de store endringene skjer. Setter man inn 8 nye, ja da gambler man stort på akkurat dette området.

 

Og, jeg ser også mye av det Sir John og piscator har nevnt i tidligere innlegg, for vi har kastet bort flere "muligheter", enn vi har benyttet. Ikke bare med tanke på de siste sesongene, men også mange år tilbake i tid. Hvorfor?

 

 

Jeg er veldig uenig i det du sier her vieira04, Chamakh, Arshavin, Squillaci og Rosicky har spilt jevnt og trutt hele sesongen, dvs at absolutt ingen rytme og selvtillit blir brutt ved å bruke disse spillerne, da står vi altså igjen med Denilson, som også har spilt en god del, Eboue, Bendtner og Diaby, som ikke akkurat er urutinerte spillere som kastes inn i noe de ikke vet hva er for noe, og du foreslår jo selv å sette inn 2-3 spillere uten at det har negativ innvirkning, det kan umulig være differansen mellom 4 og 2-3 som gir oss anledning til å kritisere Wenger etter denne kampen?

Jeg tror heller ikke det er stor forskjell for disse gutta å spille ligacup på bortebane mot newcastle og tottenham kontra det å spille på bortebane mot wigan i PL.

Nei, da har jeg absolutt mere sansen for Sir Johns vinkling som går på den mentale styrken hos spillerne, tror nok en god del kan tilskrives akkurat dette momentet for poengtapet i denne kampen og tidligere skuffende kamper, men hva skal man så gjøre med dette?

Jeg tror ikke vi kan forvente at spillere som Wilshere, Nasri, Denilson, Fabianski, Song, Clichy, Koscielny osv innehar den psykiske styrken som f.eks Adams, Bould, Keown, Bergkamp, Seaman og Dixon bl.a hadde på slutten av sine karrierer.

Disse guttene har imidlertid også vært unge en gang i tiden og heller ikke disse hadde disse mentale egenskapene før de hadde opplevd det å lykkes i å vinne noen pokaler etterhvert, jeg mener også at dette har noe med alder å gjøre, rutine er ingen selvsagt ting fordi du har passert 28 år men det er et godt utgangspunkt å ha opplevd lignende situasjoner tidligere.

Derfor er det selvsagt ingen tvil om at utd og chelsky har en stor fordel overfor oss mht seriemesterskapet denne sesongen, disse spillerne har opplevd å vinne før og vet hva som skal til for å hale i land enda et seriemesterskap, dette kan vi ikke gjøre noe med annet enn å gjøre det vi har gjort denne sesongen, nemlig vise dem et annet nivå hva gjelder pasningsspill, teknikk, tempo osv.

Det er til syvende og sist ferdigheter som vil avgjøre årets seriemesterskap tror jeg, det er nemlig visse ting som tyder på at slitasjen begynner å gjøre seg gjeldende hos de nevnte rutinerte klubbene utd og chelsky, dette er også noe som ofte skjer hos klubber som har oppnådd det å løfte pokaler over hodet en periode.

Rosenborg er vel et hederlig unntak i så måte :)

Noen har vel også hevdet at den franske mentaliteten til vår manager og dermed også mange av spillerne er for arrogant og lite disiplinert for å vinne pokaler, men dette er jo selvfølgelig jeg veldig uenig i.

Hvordan kan da Frankrike bli både verdensmester og europamester i så måte??

Arsene Wenger har også bevist gang på gang at han har en vinnerskalle og ingen manager er i nærheten av å skaffe så mange pokaler til vår klubb som denne mannen har, og la det være sagt med en gang, dette skyldes slett ikke bare at han arvet et solid forsvar fra GG, jeg tror det bare er et tidsspørsmål før pokalene igjen begynner å regne over Emirates, og jeg har som kjent spådd flere allerede denne sesongen ;) .

Men nettopp det faktum at de fleste av våre spillere ikke har opplevd det å vinne pokaler med Arsenal er det denne sesongen utrolig viktig å for det første vinne carling cup i februar, for deretter å ta med seg enda flere pokaler utover våren.

Jeg tror vår sterke stall raskt kan bli avgjørende utover vinteren når skadene for alvor begynner å sette sitt preg både på utd og chelsky og alle andre klubber, men det krever selvfølgelig at vår stall blir brukt jevnlig og da holder det ikke at Eboue, Denilson, Bendtner og Diaby bare får spille carling cup, disse må matches jevnlig også i PL.

Link to comment
Share on other sites

samenlikninga med ligacupen blir merkelig, da dei fleste av motstandarane også stiller reduserte mannskap, noko både spurs og newcastle gjorde i år.

 

Eg er einig i at lagen som starta mot wigan i utgangspunktet var "godt" nok til å vinne, men prestasjonen var med unntak av dei siste 15 minutta av første omgang, langt under pari, noko som desverre er eit gjentakande problem for dette arsenal laget, uansett kven som spelar... Andre omgangen mot wigan var ein demostrasjon av likegyldigheit og arroganse ingen andre lag viser, og vi får veldig som fortjent etter mi meining (gløym dommaren og sjå på kva vi prestarar i denne omgangen!)

 

Alle forstår at ein må spare spelarar i jula, men det finst mange måtar å gjere dette på. Wenger var resultatmessig ikkje langt frå å lykkast mot Wigan; spelemessig, moralmessig og i forhold til å bygge en "sequence" av sigrar vart det heilbom...

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i mitt innlegg "Man kan sette inn 2-3 spillere inn, uten at de store endringene skjer", men det behøver ikke å bety at det kan forekomme noen negative faktorer i samspillet, eller at tryggheten blir presset med endringer. Nå er det seg slik, at man må faktisk rulere i fotballens verden. Det skjer skader, det kommer karantener, man må spare pga slitasje, og man må holde spillere "varme" av de som sitter på benken.

Det er jo normalt, at man da bruker sin bredde til å rulere spilletiden. Det er likevel stor forskjell på 2-3 spillere som kommer inn, enn 8. En stor forskjell, selv om de har rutine og kvaliteter. Ting går mer av seg selv, om man får inn en ny i forsvarsrekka, en ny i midtbaneleddet, og en ny i angrepsreakka, enn 2-3 nye i hvert ledd. Er du ikke enig i dette?

 

Du sier at rutine pga alder (spillererfaring) og vinnerkulturen er en stor fordel, samtidig som du snakker om at ferdigheter avgjør til syvende og sist.

 

Jeg tror (i utgangspunkt i Wigan-kampen), at man ikke bare kan sette det på mangel av mentalitet for to tapte poeng. Jeg tror det er kombinasjoner som styrer resultatet, og da er mentalitet en av flere brikker. Jeg tror mange endringer i laget, påvirket samspillet, tryggheten, og roen i denne kampen, som igjen gikk ut over kvaliteten.

Taktiske endringer underveis, er også en brikke som jeg setter spørsmålstegn, så for meg var det mange elementer som påvirket.

 

Og; vi hadde et press i Wigan-kampen, som gjorde at vi kunne bygge videre på Chelsea-oppturen. Vi kunne for alvor vise oss frem som en mektig ligakjemper, og sette press på de andre lagene frem og utover 2011. Vi kunne flyte i medgangen, men den tok vi ikke vare på i denne sjansen.

Nå er ikke løpet kjørt, men vi skaffer oss ikke et bedre psykologisk/mentalt utganspunkt med kun 2-2 borte mot Wigan.

 

Og sammenligne en bortekamp mot et lag som sloss for poeng i kampen mot nedrykk, mot en cup som "få lag" satser 100%, blir ikke det samme. Presset mot våre talenter var ikke noe annet, enn at de skulle gå ut å vise seg frem for fremtiden. Ingen krevde seier, ingen krevde at de skulle eie kampene, men at de skulle ut å sloss. Dette er vel en helt annet mentalt press på skuldrene, enn at vi burde ha seier borte mot Wigan for å øke sjansene for et etterlengtet seriemesterskap.

 

Presset for seier mot Birmingham er nå kraftig øket, og dette er jo ikke en fordel.

Link to comment
Share on other sites

................Arsene Wenger har også bevist gang på gang at han har en vinnerskalle og ingen manager er i nærheten av å skaffe så mange pokaler til vår klubb som denne mannen har,.....................

 

Tja.. Wenger har skaffet oss 7 pokaler, mens Graham fikset oss 6 pokaler. Ikke like mange, men neimen ikke langt i fra :-)

Link to comment
Share on other sites

La oss nå vente til etter juleprogrammet før vi slakter Wenger og hans disposisjoner helt. Det er veldig mange som er veldig bastante i sine uttalelser her og det uten å kjenne sannheten om spillerenes restitusjon etter kampen mot Chelsea. 46 timer mellom to kamper er ekstremt kort tid og spesielt når det venter to tøffe kamper til i løpet av 5 dager. Det er ekstremt. Både Wigan og B'ham vil ha 24 timer mer hvile mellom kampene sine og det betyr mye. Syns alt for mange glemmer hvilket ekstremt nivå disse gutta presterer på.

 

Wiganmanager ble spurt om det var disrespect ovenfor dem å skifte 8 spillere, han svarte da at han hadde foretrukket de 11 som spilte mot Chelsea fordi de umulig kunne ha restituert seg på så kort tid. Han anså altså sjansene til seier som mindre mot det laget vi stilte med enn med det laget de fleste av oss ønsket å se. Noe å tenke på for flere av oss som har kommet med krass kritikk av lagoppstillingen.

 

Vi må ikke glemme at managerene nok har litt mer innsikt i sin spillerstall enn hva vi har

Link to comment
Share on other sites

La oss nå vente til etter juleprogrammet før vi slakter Wenger og hans disposisjoner helt. Det er veldig mange som er veldig bastante i sine uttalelser her og det uten å kjenne sannheten om spillerenes restitusjon etter kampen mot Chelsea. 46 timer mellom to kamper er ekstremt kort tid og spesielt når det venter to tøffe kamper til i løpet av 5 dager. Det er ekstremt. Både Wigan og B'ham vil ha 24 timer mer hvile mellom kampene sine og det betyr mye. Syns alt for mange glemmer hvilket ekstremt nivå disse gutta presterer på.

 

Wiganmanager ble spurt om det var disrespect ovenfor dem å skifte 8 spillere, han svarte da at han hadde foretrukket de 11 som spilte mot Chelsea fordi de umulig kunne ha restituert seg på så kort tid. Han anså altså sjansene til seier som mindre mot det laget vi stilte med enn med det laget de fleste av oss ønsket å se. Noe å tenke på for flere av oss som har kommet med krass kritikk av lagoppstillingen.

 

Vi må ikke glemme at managerene nok har litt mer innsikt i sin spillerstall enn hva vi har

 

Det er vanskelig å glemme det ekstreme nivået til de spillerne som spilte mot Wigan ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig mange som er veldig bastante i sine uttalelser her og det uten å kjenne sannheten om spillerenes restitusjon etter kampen mot Chelsea. Vi må ikke glemme at managerene nok har litt mer innsikt i sin spillerstall enn hva vi har

 

Aftermatch-debattens uomtvistelig beste, og mest sannferdige og korrekte kommentar. Det er mange her inne som knapt ser forskjell på en ball og en klinkekule, eller på et lår og en legg!

Link to comment
Share on other sites

La oss nå vente til etter juleprogrammet før vi slakter Wenger og hans disposisjoner helt. Det er veldig mange som er veldig bastante i sine uttalelser her og det uten å kjenne sannheten om spillerenes restitusjon etter kampen mot Chelsea. 46 timer mellom to kamper er ekstremt kort tid og spesielt når det venter to tøffe kamper til i løpet av 5 dager. Det er ekstremt. Både Wigan og B'ham vil ha 24 timer mer hvile mellom kampene sine og det betyr mye. Syns alt for mange glemmer hvilket ekstremt nivå disse gutta presterer på.

 

Wiganmanager ble spurt om det var disrespect ovenfor dem å skifte 8 spillere, han svarte da at han hadde foretrukket de 11 som spilte mot Chelsea fordi de umulig kunne ha restituert seg på så kort tid. Han anså altså sjansene til seier som mindre mot det laget vi stilte med enn med det laget de fleste av oss ønsket å se. Noe å tenke på for flere av oss som har kommet med krass kritikk av lagoppstillingen.

 

Vi må ikke glemme at managerene nok har litt mer innsikt i sin spillerstall enn hva vi har

 

Tja, vi hadde 14 dager hvile fra Utd til Chelsea kampen, og burde ha nok overskudd og energi til å takle to kamper på 48 timer. Man forstår at småskadete spillere får hvile i frykt for at skaden kan forværre seg, men det må jo være historisk å få 6-7 slike i en kamp etter så mange dager med spillefri? Ingen som klager på at man sparer spillere, men hvorfor så ekstremt i forhold til våre andre konkurrenter?

 

Finnes da også idretter som er vel så fysiske, hvor de faktisk i perioder er oftere i "aksjon" på kort tid enn fotball. Ishockey er et godt eksempel på en slik lagidrett. Så kan man diskutere hvordan nivået blir i perioder, og om dette er det beste.

 

Stilles spørsmålene på en seriøs måte, så er vel det en supporters rett? Eller; skal vi bare akseptere at vårt ståsted aldri blir nærmere enn en manager, og derfor skal man ikke komme med sine meninger, tanker, og spørsmål på det ene og det andre.....?

Link to comment
Share on other sites

Flere her inne kritiserer lagutaket mot Wigan og argumenterer da med Wengers manglende taktiske egenskaper. Det blir etter mitt syn feil. Laguttaket dreier seg mer strategi enn Wengers taktiske egenskaper. Wenger har en klar strategi om å ha en bred stall som roteres. Det vil vi fortsette å se fremover, like det eller ikke.

 

Jeg synes personlig at Wenger er en stor strateg. Han ser hele tiden det store bildet. Desverre er han etter mitt syn ikke like sterk på kamptaktikk. Spesielt det å snu et kampbilde underveis. Det betyr IKKE at han er svak taktisk, jeg tror bare at f.eks. Ferguson og Mourinho er bedre her. Mourinho har ikke trengt langsiktige strategiske lagbyggingsevner. Han har alltid fått et åpent sjekkhefte til å kjøpe de spillerne han trenger.

 

Det er ekstremt få trenere (om noen) som har klart/klarer å kombinere topp strategiske og topp taktiske egenskaper.

 

Godt nytt år.

Link to comment
Share on other sites

Tja, vi hadde 14 dager hvile fra Utd til Chelsea kampen, og burde ha nok overskudd og energi til å takle to kamper på 48 timer. Man forstår at småskadete spillere får hvile i frykt for at skaden kan forværre seg, men det må jo være historisk å få 6-7 slike i en kamp etter så mange dager med spillefri? Ingen som klager på at man sparer spillere, men hvorfor så ekstremt i forhold til våre andre konkurrenter?

 

Finnes da også idretter som er vel så fysiske, hvor de faktisk i perioder er oftere i "aksjon" på kort tid enn fotball. Ishockey er et godt eksempel på en slik lagidrett. Så kan man diskutere hvordan nivået blir i perioder, og om dette er det beste.

 

Stilles spørsmålene på en seriøs måte, så er vel det en supporters rett? Eller; skal vi bare akseptere at vårt ståsted aldri blir nærmere enn en manager, og derfor skal man ikke komme med sine meninger, tanker, og spørsmål på det ene og det andre.....?

Hockeyspillere har ofte rundt 17 min istid i løpet av en kamp meg utallige avbrudd under kampen. Kan nok ikke sammenlignes i det hele tatt.

 

Still så mange spørsmål og kommentarer som dere ønsker, det er derfor vi diskuterer. Men, igjen så er det en grunn til valgene som er gjort og de er ofte basert på en helt annen kunnskap enn hva vi sitter på.

 

Jeg har også kommentert at 8 spillere er ekstremt, men 4 av disse var helt nødvendige. Clichy småskadd, Fab utr med kort, Djourou sitt kne tåler ikke to kamper så tett, v Persie nylig tilbake fra skade. Med så mange som måtte ut ville balansen i laget uansett blitt dårlig og det kan forklare hvorfor han da valgte å hvile enda noen til.

Men igjen så får vi dømme etter at de 4 kampene er ferdige

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kommentert at 8 spillere er ekstremt, men 4 av disse var helt nødvendige. Clichy småskadd, Fab utr med kort, Djourou sitt kne tåler ikke to kamper så tett, v Persie nylig tilbake fra skade. Med så mange som måtte ut ville balansen i laget uansett blitt dårlig og det kan forklare hvorfor han da valgte å hvile enda noen til.

Men igjen så får vi dømme etter at de 4 kampene er ferdige

 

Forskjellen på 4 og 8 er stor, både symbolsk og ferdighetsmessig. Vi kan ikke vite om 8 var nødvendig, det kan selvsagt være, men det er svært lite sansynlig. Takket være 5 minutter Arshavin tapte vi ikke denne kampen.

 

Så langt har vi vunnet 4 poeng og tapt 2 på disse 4 kampene. Så langt har vi vunnet et stort momentum og tapt en del av det igjen. Vi tok samtidig bort en del av fryktfaktoren i Wigan laget, viste svakhet og med det gav vi Birmingham et lite påfyll av motivasjon. Forhåpentligvis får vi tilbake stammen i laget til den kampen, og forhåpenligvis er det nok til å beseire McLeish & co. Sansynligheten hadde vært større med en annerledes opptreden mot Wigan. Jeg mente og mener fortsatt at det var et dårlig valg med 8, hvis det var et valg da selvsagt.

 

Nå er dette vann under broen for lengst. Det er bare å ta rennefart på nytt. Det er stor sansynlighet for seier på St. Andrews hvis vi denne gangen klarer å få videreført besluttsomheten (som sansynligvis hovedsaklig var skapt av Cesc Fabregas og hans utspill og møteinnkalling) fra Chelseakampen. Hvis ikke - ja da er det en helt annen skål.

 

Forøvrig dømmer vi ikke før alle 38 kampene er unnagjort. Det betyr ikke at vi ikke skal bry oss underveis.

 

Vi satser på et godt nytt år.

Link to comment
Share on other sites

Hockeyspillere har ofte rundt 17 min istid i løpet av en kamp meg utallige avbrudd under kampen. Kan nok ikke sammenlignes i det hele tatt.

 

Still så mange spørsmål og kommentarer som dere ønsker, det er derfor vi diskuterer. Men, igjen så er det en grunn til valgene som er gjort og de er ofte basert på en helt annen kunnskap enn hva vi sitter på.

 

Jeg har også kommentert at 8 spillere er ekstremt, men 4 av disse var helt nødvendige. Clichy småskadd, Fab utr med kort, Djourou sitt kne tåler ikke to kamper så tett, v Persie nylig tilbake fra skade. Med så mange som måtte ut ville balansen i laget uansett blitt dårlig og det kan forklare hvorfor han da valgte å hvile enda noen til.

Men igjen så får vi dømme etter at de 4 kampene er ferdige

 

Sir John:

Forskjellen på 4 og 8 er stor, både symbolsk og ferdighetsmessig. Vi kan ikke vite om 8 var nødvendig, det kan selvsagt være, men det er svært lite sansynlig.

 

Og her er jeg helt på bølgelengde med Sir.

Det gir litt merkelige signaler, og skaper kanskje usikkerhet før kamp?

Det virker litt rart å "spare" enda flere, siden 4 allerede var ute. Blir liksom litt: Skjitt au, her har vi dårligere odds for seier... Jeg har liksom ikke helt troa, og tenker heller litt fremover..... Satt veldig på spissen selvsagt, og en smule ironi

 

Tja, jeg mener da at 17-25 minutter på isen, 40-45 minutter på håndballbanen, og 75-90minutter fotball absolutt kan sammenlignes med tanke på hva dette påvirker kroppen av energitap og slitasje. Selv om jeg elsker fotball, så synes jeg fotballspillere er raske til å klage/sutre i forhold til andre idrettsutøvere (som mine to eksempler). Det er et helt annet sidespor i debatten.

 

Vi hadde to uker fri før dette "programmet" på to kamper på 48 timer (evt totalt 4 kamper på 10 dager om vi inkluderer Birmingham og City)

Det er klart man må rulere og spare spillere, men kanskje ikke så ekstremt som mot Wigan. Der ble det kun 1 poeng mot et lag man burde hatt 3. Sjansen for seier minsker vel med tanke på antall utskiftninger, av de "beste" og mest "stabile" spillerene som hadde fått en skikkelig opptur dager før?

 

Vinner vi ikke våre to neste kamper, så vil nok desverre denne debaten øke i styrke. Da blir det nok et stort skrik om hvordan disse 2 poengtapene mot Wigan påvirket mentaliteten i laget, og om det var å underbygge den selvtilliten vi fikk etter Chelsea-kampen. Og, det har man rett til å mene noe om, så lenge det blir fremført på en seriøs og saklig måte.

 

Vinner vi våre to neste kamper så vil nok de fleste hylle Wenger, selv om noen (som meg) helt klart vil være irritert over at dette ene poenget kom på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

Det er bra med engasjement og selvfølgelig skal man ha muligheten til å mene hva man vil om Wengers disposisjoner og laguttak, helt suverent og jeg føler det har vært en god og oppklarende diskusjon i etterkant av kampen.

Jeg ønsker å ta en kjapp oppsummering av mine meninger rundt denne kampen slik at fokuset kan rettes mot bham senere i dag.

For det første er jeg veldig uenig med de som synes det var en elendig kamp mot wigan, jeg synes vi gjennomførte en grei kamp 46 timer etter chelsky-kampen og fortjente å vinne denne helt klart.

Jeg gidder ikke å kommentere dommerens prestasjon og innvirkning på sluttresultatet noe mere.

Jeg syntes Wenger tok ut et fornuftig lag før kampen og mener fortsatt at vår manager gjorde det rette mht sparing av spillere, et kjempepoeng i den sammenheng var det at wigans manager uttalte at han mye heller ville møtt spillerne som hadde spilt en knallhard kamp mot chelsky enn å møte uthvilte spillere som Arshavin, Chamakh, Rosicky, Bendtner, Squillaci, Eboue, Denilson og Diaby, spesielt med tanke på at halvparten av disse har vært faste i startoppstillingen hele denne sesongen.

Dette virker veldig opplagt også for meg og jeg føler på meg at det ville blitt et voldsomt antiklimaks om laget som slo chelsky skulle fått kjempeproblemer med wigan pga slitne bein, i tillegg ville selvfølgelig disse gutta vært veldig skadeutsatt i en slik kamp og sist men ikke minst vil de samme spillerne ha en fordel av å være mere uthvilte i dagens kamp mot bham.

Jeg tror som RP7 har uttalt at vi må ha tiltro til at Wenger kjenner sine spillere godt nok til å vite når de trenger hvile og når de ikke trenger det, han har tross alt et noe bedre utgangspunkt enn oss :)

Godt nytt Arsenal-år til dere alle!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...