Jump to content

Its hard to be a Gooner, hvorfor orker vi?

RockyRocastle

Recommended Posts

Arsenal Fans må være den største samlingen av selvplagere som finnes. Når jeg leser gjennom blogger og forum på nettet så er det generelt negativ stemning. At Myles Palmer fotsetter sin Wenger-vendetta får nå så være, men at det generelt er så dårlig stemning er for meg ufattelig.

1. Vi leder PL

2. Vi er videre til 1/8 finalene i CL

3. Vi er i Semifinalen i ligacupen.

OK, vi burde selvsagt vunnet CL gruppa, og vi burde ledet PL med 10 poeng, og vi...... Men bortsett fra det er jeg rimelig fornøyd med tingenes tilstand.

Tror Didrik ovenfor traff spikeren på hodet med "..,så det handler kanskje mest om våre egne forventninger (som kanskje ikke er heeeelt realistiske alltid?)"

Arsenal Fans må være den største samlingen av selvplagere som finnes. Når jeg leser gjennom blogger og forum på nettet så er det generelt negativ stemning. At Myles Palmer fotsetter sin Wenger-vendetta får nå så være, men at det generelt er så dårlig stemning er for meg ufattelig.

1. Vi leder PL

2. Vi er videre til 1/8 finalene i CL

3. Vi er i Semifinalen i ligacupen.

OK, vi burde selvsagt vunnet CL gruppa, og vi burde ledet PL med 10 poeng, og vi...... Men bortsett fra det er jeg rimelig fornøyd med tingenes tilstand.

Tror Didrik ovenfor traff spikeren på hodet med "..,så det handler kanskje mest om våre egne forventninger (som kanskje ikke er heeeelt realistiske alltid?)

tja, om vi er selvplagere vet jeg ikke, men at vi har høye forventninger er nok riktig. Selv om det på papiret egentlig ser veldig bra ut, ser det ikke like bra ut når man går bak tallene. Og kanskje vi goonere er litt mer perfeksjonistiske enn andre fans? Det holder ikke å vinne, det må gjøre på tilstrekkelig overbevisende vis. Og hvorfor skulle det være slik? Mulig vi er bortskjemt etter Bergkamp-Henry-æraen, men jeg tror ikke det er (hele) forklaringen, for disse holdningene eksisterte også i gamle dager. Da var det riktignok "boring"-stempelet de fleste hengte seg opp i. Laget vant - ihvertfall innimellom - men kun de ivrigste lot seg begeistre. I våre dager kan man ikke klage på underholdningen, men misnøye er det lell.

For mitt eget vedkommede handler min kritikk mot dagens Arsenal hovedsaklig om mangel på utnyttelse av talent. Det er en redelig sak å ikke nå opp fordi man ikke har nok talent. Men når man har talentet er det synd og skam å ikke utnytte dette. Faktisk er det lite som provoserer meg mer enn folk som ikke utnytter sine talenter. Dette er jo nesten et hån mot de som ikke er så privilegerte at de er utstyrt med et talent... Og relativt til potensialet er Arsenal den klubben som presterer dårligst, dessverre. Og det som er enda verre er at grunnen til at Arsenal ikke klarer å utnytte sitt enorme potensiale er at de ikke fikser de ENKLE tingene, mens de gjøre det bra på de vanskelige. Klubben unnlater å gjøre de få enkle grepene som skal til for å ta klubben det siste stykket til toppen. På grunn av disse tingene har rivalene noen ganger vunnet på grunn av unødvendige tåpeligheter fra Arsenal sin side snarere enn egne fremragende prestasjoner. Slik har det ikke vært hvert år naturligvis, som regel vinner også rivalene fortjent, men Arsenal har ihvertfall sløst bort tre-fire ligagull og en håndfull cuptriumfer i min tid som gooner.

Og selv om laget på papiret ligger bra an per i dag, ser man på spillet ligger dessverre alt til "rette" for at historien skal gjenta seg selv. Arsenal har denne sesongen alle muligheter til å være med å kjempe om tre-fire trofeer, men hvis de fortsetter slik de har startet vil de ende opp uten pokal denne gangen også, og tape alt på målstreken. Det vil i så fall bare være historien som gjentar seg selv. For selv om de har gjort noen forbedringer fra i fjor, fortsetter de å sette grå hår i hodet på oss supportere med alt for mange elementære feil, feil man ofte slipper unna med mot dårligere lag, men som er helt ødeleggende i avgjørende kamper mot jevngode lag.

Wenger og dagens lag/stall får mye pes og pessimisme rettet mot seg. ALT var så mye bedre før!?

Når me minner tilbake på gamle storheter husker me naturligvis de beste øyeblikkene fra de beste kampene. Personlig kan eg omtrent ikkje huske at me spilte dårlige kamper fra Wengers første 9 år. Men er alt blitt så mye verre siden den gang???

96/97 - 3. plass 19 seire 11 uavgjort 8 tap 62/32 mål for/mot 68 poeng

97/98 - 1. plass 23 seire 9 uavgjort 6 tap 68/33 mål for/mot 78 poeng

98/99 - 2. plass 22 seire 12 uavgjort 4 tap 59/17 mål for/mot 78 poeng

99/00 - 2. plass 22 seire 7 uavgjort 9 tap 73/43 mål for/mot 73 poeng

00/01 - 2. plass 20 seire 10 uavgjort 8 tap 63/38 mål for/mot 70 poeng

01/02 - 1. plass 26 seire 9 uavgjort 3 tap 79/36 mål for/mot 87 poeng

02/03 - 2. plass 23 seire 9 uavgjort 6 tap 85/42 mål for/mot 78 poeng

03/04 - 1. plass 26 seire 12 uavgjort 0 tap 73/26 mål for/mot 90 poeng

04/05 - 2. plass 25 seire 8 uavgjort 5 tap 87/36 mål for/mot 83 poeng

05/06 - 4. plass 20 seire 7 uavgjort 11 tap 68/31 mål for/mot 67 poeng

06/07 - 4. plass 19 seire 11 uavgjort 8 tap 63/35 mål for/mot 68 poeng

07/08 - 3. plass 24 seire 11 uavgjort 3 tap 74/31 mål for/mot 83 poeng

08/09 - 4. plass 20 seire 12 uavgjort 6 tap 68/37 mål for/mot 72 poeng

09/10 - 3. plass 23 seire 6 uavgjort 9 tap 83/41 mål for/mot 75 poeng

og foreløpig for inneværende sesong:

10/11 - 1. plass 10 seire 2 uavgjort 4 tap 34/18 mål for/mot 32 poeng

- Det var kun 02/03 sesongen me putta flere mål enn i fjor (+2 mål)

- i unbeaten-sesongen spilte me uavgjort mot birmingham (10.plass), fulham (9.plass) og portsmouth (13.plass) på hjemmebane

- i 01/02 sesongen tapte me hjemme mot charlton (14.plass), leeds og newcastle, mens blackburn (10.plass), bolton (16.plass) og southampton (11.plass) klarte uavgjort

Og me klager?

Alt var nok ikke bedre før! Gleder meg til fortsettelsen fra Wenger og hans mannskap.

Jeg har lenge klaget på mangelen av en plan b i angrepspillet. Med Chamakh sin luftstyrke, har Arsenal sånn delvis klart det.

Problemet nå, er at det er absolutt ingen plan i forsvar i det hele tatt!

Manu og CHelsea har (ut fra de 3-4 siste kampene mot disse lagene) knekt Arsenal-koden; kjøre over Arsenal på kontringer, etter at man har latt Arsenal spille sitt ineffektive småspill. Jeg håper hele tiden på at Wenger gjør noe med dette, men blir hele tiden skuffet!

Wenger og dagens lag/stall får mye pes og pessimisme rettet mot seg. ALT var så mye bedre før!?

Når me minner tilbake på gamle storheter husker me naturligvis de beste øyeblikkene fra de beste kampene. Personlig kan eg omtrent ikkje huske at me spilte dårlige kamper fra Wengers første 9 år. Men er alt blitt så mye verre siden den gang???

96/97 - 3. plass 19 seire 11 uavgjort 8 tap 62/32 mål for/mot 68 poeng

97/98 - 1. plass 23 seire 9 uavgjort 6 tap 68/33 mål for/mot 78 poeng

98/99 - 2. plass 22 seire 12 uavgjort 4 tap 59/17 mål for/mot 78 poeng

99/00 - 2. plass 22 seire 7 uavgjort 9 tap 73/43 mål for/mot 73 poeng

00/01 - 2. plass 20 seire 10 uavgjort 8 tap 63/38 mål for/mot 70 poeng

01/02 - 1. plass 26 seire 9 uavgjort 3 tap 79/36 mål for/mot 87 poeng

02/03 - 2. plass 23 seire 9 uavgjort 6 tap 85/42 mål for/mot 78 poeng

03/04 - 1. plass 26 seire 12 uavgjort 0 tap 73/26 mål for/mot 90 poeng

04/05 - 2. plass 25 seire 8 uavgjort 5 tap 87/36 mål for/mot 83 poeng

05/06 - 4. plass 20 seire 7 uavgjort 11 tap 68/31 mål for/mot 67 poeng

06/07 - 4. plass 19 seire 11 uavgjort 8 tap 63/35 mål for/mot 68 poeng

07/08 - 3. plass 24 seire 11 uavgjort 3 tap 74/31 mål for/mot 83 poeng

08/09 - 4. plass 20 seire 12 uavgjort 6 tap 68/37 mål for/mot 72 poeng

09/10 - 3. plass 23 seire 6 uavgjort 9 tap 83/41 mål for/mot 75 poeng

og foreløpig for inneværende sesong:

10/11 - 1. plass 10 seire 2 uavgjort 4 tap 34/18 mål for/mot 32 poeng

- Det var kun 02/03 sesongen me putta flere mål enn i fjor (+2 mål)

- i unbeaten-sesongen spilte me uavgjort mot birmingham (10.plass), fulham (9.plass) og portsmouth (13.plass) på hjemmebane

- i 01/02 sesongen tapte me hjemme mot charlton (14.plass), leeds og newcastle, mens blackburn (10.plass), bolton (16.plass) og southampton (11.plass) klarte uavgjort

Og me klager?

Alt var nok ikke bedre før! Gleder meg til fortsettelsen fra Wenger og hans mannskap.

Jeg er veldig enig med deg her, men må korrigere deg litt i forhold til en ting. Du skriver at det var kun i 02/03 sesongen vi putta flere mål enn i fjor. Men i følge statistikken din, putta vi også flere mål i 04/05. Det er faktisk den sesongen under Wenger hvor vi har putta flest mål :o

men Arsenal har ihvertfall sløst bort tre-fire ligagull og en håndfull cuptriumfer i min tid som gooner.

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har vært gooner, men mener å huske at du har skrevet at du har vært gooner siden tidlig 70-tall ;)

Siden den gang, har vi slik jeg har regnet på det rotet bort hele 7 cuptriumfer, dersom man kun tar med i betraktningen de finalene vi har tapt, som vi burde ha vunnet:

FA cupen: 78, 80 og 01

Ligacupen: 88

Cupwinnercupen: 80 og 95

Uefa-cupen: 00

Kunne sikker ha nevnt championsleaugefinalen også, men føler ikke at dette var en kamp vi rotet bort. Tapet i denne kampen kom som ett resultat av at spillerne gikk tomme for krefter etter å spillt med 10 mann neste hele kampen grunnet en inkompetent dommer fra Norge, og ett Barcamål som skulle vært avblåst for offside.

Når det gjelder ligagull man har rotet bort, så kommer jeg på bare to stk, og det var i 98/99 og 02/03.

Jeg er veldig enig med deg her, men må korrigere deg litt i forhold til en ting. Du skriver at det var kun i 02/03 sesongen vi putta flere mål enn i fjor. Men i følge statistikken din, putta vi også flere mål i 04/05. Det er faktisk den sesongen under Wenger hvor vi har putta flest mål :o

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har vært gooner, men mener å huske at du har skrevet at du har vært gooner siden tidlig 70-tall ;)

Siden den gang, har vi slik jeg har regnet på det rotet bort hele 7 cuptriumfer, dersom man kun tar med i betraktningen de finalene vi har tapt, som vi burde ha vunnet:

FA cupen: 78, 80 og 01

Ligacupen: 88

Cupwinnercupen: 80 og 95

Uefa-cupen: 00

Kunne sikker ha nevnt championsleaugefinalen også, men føler ikke at dette var en kamp vi rotet bort. Tapet i denne kampen kom som ett resultat av at spillerne gikk tomme for krefter etter å spillt med 10 mann neste hele kampen grunnet en inkompetent dommer fra Norge, og ett Barcamål som skulle vært avblåst for offside.

Når det gjelder ligagull man har rotet bort, så kommer jeg på bare to stk, og det var i 98/99 og 02/03.

Vi rotet vel strengt talt bort ligagullet i 07/08 sesongen og. Kan ikke bare skylde på at Eduardos skade, knakk ryggraden i laget.

Ikke fint å komme med 1978 og 1980 Fa cupen Kim.

I begge disse finalene hvor vi var storfavoritter dreit

vi skikkelig på draget.

I 1978 hadde vi Malcolm MacDonald som var en skygge av seg selv i finalen.

Og hverken Brady eller Stapleton fikk mye til.

Samme kan en si om 80 finalen hvor vi tapte etter en begredelig kamp.

Heldigvis vant vi 79.

Littlewoods i 88 var en kjip affære. Vi burde ledet med flere mål på stillingen 2-1 til oss,men så brant Winterburn straffe og stakkars Gus Ceasar hjalp Luton så godt han kunne.

Uff....

Ikke fint å komme med 1978 og 1980 Fa cupen Kim.

I begge disse finalene hvor vi var storfavoritter dreit

vi skikkelig på draget.

I 1978 hadde vi Malcolm MacDonald som var en skygge av seg selv i finalen.

Og hverken Brady eller Stapleton fikk mye til.

Samme kan en si om 80 finalen hvor vi tapte etter en begredelig kamp.

Heldigvis vant vi 79.

Littlewoods i 88 var en kjip affære. Vi burde ledet med flere mål på stillingen 2-1 til oss,men så brant Winterburn straffe og stakkars Gus Ceasar hjalp Luton så godt han kunne.

Uff....

Jeg tok med de finalen for å vise hvor ofte vi har dreti på draget som du så fint sier det når det virkelig gjelder. Alle de finaletapene er tap som er virkelig harde å svelge. Men dette virker å være en generell greie for Arsenal gjennom historien. Man kan jo stille store spørsmålstegn til finaletapet i FA-cupen i 27, og tapene i ligacupfinalene i 68 og 69. Arsenal er rett og slett kjent for å ha noen skikkelig forsmedelige tap når det gjelder som mest.

Vi rotet vel strengt talt bort ligagullet i 07/08 sesongen og. Kan ikke bare skylde på at Eduardos skade, knakk ryggraden i laget.

Joda, man kan også ta med den sesongen. Men føler ikke at vi rotet det bort på samme måte som i 98/99 og 02/03. I disse sesongene var vi ved flere tilfeller i førersetet. Føler ikke at det var på samme måte i 07/08. Den sesongen var det mer som at vi hang godt med, men falt av på slutten.

Joda, man kan også ta med den sesongen. Men føler ikke at vi rotet det bort på samme måte som i 98/99 og 02/03. I disse sesongene var vi ved flere tilfeller i førersetet. Føler ikke at det var på samme måte i 07/08. Den sesongen var det mer som at vi hang godt med, men falt av på slutten.

Det er vel ikke helt korrekt? Vi ledet vel ligaen frem til medio Mars?

Det er vel ikke helt korrekt? Vi ledet vel ligaen frem til medio Mars?

Hmmm...da er det isåfall jeg som husker feil. Mente å huske at vi lå noen få poeng bak mesteparten av våren, for så å misbruke sjansene på slutten av sesongen. Men hvis det er som du sier, så er det jo klart at denne også bør medberegnes.

Hmmm...da er det isåfall jeg som husker feil. Mente å huske at vi lå noen få poeng bak mesteparten av våren, for så å misbruke sjansene på slutten av sesongen. Men hvis det er som du sier, så er det jo klart at denne også bør medberegnes.

Dette stemmer. Vi hadde fortsatt en teoretisk mulighet for ligagull helt til nest siste serierunde. På våren hadde vi kastet bort poeng mot lag som Villa, Reading, M'boro og Birimingham + gitt bort ledelser på både Old Trafford og Stamford Bridge. Føler 07/08 er det nærmeste vi har vært ligagullet siden 2004 da vi vant.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...