Jump to content

2010.11.14 Everton


Mr Chapman

Recommended Posts

Wenger har som "arshavin" sier; et mye større bilde på hva som foregår på treningsfeltet, formen på spillere, og hvilke spillertyper han velger til hver kamp med tanke på motstanderenes styrker/svakheter og taktikk for å nevne noe.

 

Det betyr ikke at han er feilfri (og takk gud for det, for da hadde dette blitt rimelig kjedelig), men at han tar sine valg ut ifra hva som vil gi best resultat ut ifra hans ståsted til hver kamp. Heldigvis kan vi ha våre meninger før, under, og etter kamp om dette, og det er dette som bygger supporterkulturen rundt denne fantastiske sporten.

Det er dette som gjør det så engasjerende, og diskutere med sine likesinnede som kanskje har et helt annet syn på diverse områder på laguttaket, kampforløpet, formasjoner, og spillertyper for å nevne noe. Så lenge det foregår i en saklig tone.

 

Ben Elfen skal ha for at han virkelig trodde på Fabianski (selv om jeg føler det fortsatt er litt tidlig til å friskmelde vårt bakerste ledd, til å ha det nivået vi må ha for å vinne over tid), men samtidig var han den eneste jeg har hørt si at Almunia ikke hadde vært noen matchvinner på over 120kamper i drakta og aldri vært en som reddet oss for poeng. Han så et enormt potensiale i Fabianski før alle oss andre (all honnør for det), men samtidig føler jeg vel at han "overså" alt av det positive til Almunia i samme "debattstil".

 

Hadde han vært mer åpen, ærlig, og rettferdig ovenfor Almunia, så hadde BE vært for meg en klar ener med tanke på kunnskap og analyse om vårt bakerste ledd. Andre kan mene at han er en ener på dette området, for det er opp til hver enkelt. Han har iallefall fått en stjerne i margen fra meg på Fabianski sålangt, selv om vi har vært uenige på andre områder.

 

En kamp kan bli noe helt annet enn hva man trodde, og hvordan spillere fungerer inn i dette. Wilshere startet sist kamp, men kampforløpet og Wilshere sine slitne bein påvirket mer enn hva Wenger trodde før start. For meg gjør Wenger et klokt trekk allerede i pausen, for å endre litt struktur i lagdelen på midten, samt å få ut en spiller som ikke hadde det overskuddet og den rollen som man håpet på.

Når Everton setter opp laget etter en forferdelig 1.omgang, så endrer kampbildet seg i vår fordel den første fasen av omgangen. Større rom mellom spiss, midtbane, og forsvar til de blå, gav oss "muligheter" til å bruke vår offensiv styrke. Fart, flere offensive løp samtidig/bevegelse, ballen fra mann til mann. Noe vi benyttet oss av i 0-2 målet, og nesten til 0-3 med Chamakh.

 

At Wilshere er sliten, er kanskje ikke noe rart med tanke på alder og hvor stor rolle han har fått sålangt denne sesongen. Gutten jobber bra, gir/får smeller, og spiller i en rolle som det kreves mye av med tanke på laget. Synes han har gjort sine saker glimrende, og viser at han kan nå helt i toppen for fremtiden med sine kvaliteter og spillerforståelse.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

1. Jeg er derfor uhyre forsiktig med å være uenig eller kritisere AW for hans disponeringer og avgjørelser, kort og godt pga at jeg vet at kunnskap om saken ofte dreper enhver god diskusjon.

 

2. I siste kamp mente jeg at Denilson burde starte på bekostning av Wilshere, noe Wenger ikke mente men som han allikevel skiftet over til i pausen, noe han sjelden eller aldri gjør, dette tolker jeg som at ingen er feilfrie, heller ikke verdens beste manager :)

Wilshere har virket litt på retur den siste tiden og vil nok få en tenkepause på benken en periode fremover nå, hvis ikke den internasjonale pausen forandrer hele bildet til kampen mot spudz, og at flere av våre spillere returnerer med skader :)

1. Men vi diskuterer ikke kunnskap, vi diskuterer meninger. Finnes ikke noe fasitsvar på taktiske disposisjoner og laguttak. Kun meninger. Hadde Wenger laget alle kamptrådene her på forumet så hadde det nok blitt langt mindre diskusjon, men vi er vel ikke helt der ennå :)

 

2. Wilshere hadde føling med en skade. Han er i allefall usikker til Frankrike matchen så det er meget mulig at verdens beste manager hadde rett allikevel :)

Link to comment
Share on other sites

1. Men vi diskuterer ikke kunnskap, vi diskuterer meninger. Finnes ikke noe fasitsvar på taktiske disposisjoner og laguttak. Kun meninger. Hadde Wenger laget alle kamptrådene her på forumet så hadde det nok blitt langt mindre diskusjon, men vi er vel ikke helt der ennå :)

 

2. Wilshere hadde føling med en skade. Han er i allefall usikker til Frankrike matchen så det er meget mulig at verdens beste manager hadde rett allikevel :)

 

 

Vi diskuterer jo meninger, men hvorfor har man de meningene man har???

Etter min mening er kunnskap en viktig ingrediens når jeg skal danne meg en mening om noe, hvordan er det med deg??

Wilshere har vært sliten i de siste kampene han har spilt, slett ikke uventet eller merkelig, gutter på denne alderen og med den rollen han har i dette laget vil nemlig bli det, men det er ingen fare med gutten, han kommer garantert tilbake og jeg ser ikke bort fra at han også spiller landskampen mot Frankrike.

Arsenals midtbane er adskillig sterkere enn Englands nemlig. :)

Link to comment
Share on other sites

Etter Everton kampen må jeg si at dette Arsenal laget fremstår tøffere og mer solid enn på mange år.

Endelig lar vi oss ikke krige ut av kampene.

Fabregas er endelig blitt en kaptein som går i krigen for laget sitt.

Ser Fab får litt kritikk her,men jeg er mektig imponert hvordan han jager og maner lagkameratene til innsats.

I de 2 siste kampene har han ikke vært blendende spillemessig,men har tatt det igjen med en innsats det lukter svidd av.

 

Målgivende i slutten mot Wolves og et nydelig mål mot Everton viser at Fab er på vei.

Er mektig imponert hvordan han har tacklet mediestormen og klart

å forbedre seg som kaptein.

 

En annen som fortjener ros er Sagna. Han leverer uke ut og uke inn. Rock solid.

 

At vi endelig har en keeper som leverer redninger i verdensklasse viser bare hvor dyktig Wenger er.

 

Kampen mot Everton viser at vi ser endelig ut til å ha tatt steget og kan kjempe om gull.

 

Rosen fra Phil Neville syns jeg sier det meste om steget Arsenal har tatt:

 

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/sport...heir-teeth.html

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...