Jump to content

Arsenals førstelag 10/11 (Skadefri tropp)


Nuhi

Recommended Posts

Nesten èt år siden forrige innlegg her så vil jeg sette opp mitt skadefrie førstelag på en kjip tid hvor vi mangler en del spillere.

 

Wojciech Szczesny

Bacary Sagna - Laurent Koscielny - Thomas Vermaelen - Andre Santos

Alexandre Song - Mikel Arteta

Theo Walcott - Jack Wilshere - Gervinho

Robin van Persie

 

 

Var usikker på hvilke av midtstopperne jeg skulle sette opp. Men, gikk til slutt for Koscielny og Vermaelen. Dog er Mertesacker på god vei til å vise hvilken klassestopper han er.

 

På midtbanen så var Song og Arteta selvskrevne. Og det samme med Walcott og Gervinho da Arshavin har vært horribel og ingen andre er i nærheten av disse to. Sist på midtbanen valgte jeg Wilshere ovenfor Ramsey da jeg syntes han generelt sett har holdt et høyere nivå enn det Ramsey har prestert før skaden og setter derfor Wilshere opp fremfor Ramsey da jeg også syntes Ramsey passer best i Arteta sin rolle.

 

På topp så er det ikke akkurat noe sjokk :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Det tror jeg skulle gå greit om Wenger går bort fra tankegangen sin der alle spillerne får bevege seg fritt fremover, men i stedet gjør Song til et rent anker mens Arteta og Ramsey bytter på å gå fremover for å strekke forsvaret og "overbemanne" mellomrommet. Ellers har både Ramsey i Cardiff og Arteta i Everton spilt på kant så de får holde litt bredde til backene kommer opp. Og med Sagna - Koscielny - Vermaelen - Santos har vi de fleste kvalitetene i forsvaret som trengs, men inn med Mertesacker mot dødballagene.

Link to comment
Share on other sites

--------------------Szczesny---------------------

 

Sagna - Koscielny - Vermaelen - Santos

 

----------Wilshere - Song - Arteta-----------

 

---------------------Arshavin---------------------

 

-----------van Persie - Gervinho------------

Link to comment
Share on other sites

---------------------Szczesny---------------------

 

Sagna - Koscielny - Vermaelen - Santos

 

----------Wilshere - Song - Arteta-----------

 

---------------------Arshavin---------------------

 

-----------van Persie - Gervinho------------

Du stjal formasjonen min! :P

 

Men med en Arshavin i form ville den lagoppstillingen der vært knall :D

Link to comment
Share on other sites

Ut fra den spillerstallen vi rår over i dag:

Szczesny

Sagna Mertesacker Vermaelen Santos

Walcott Arteta Wilshere Gervinho

Arshavin

van Persie

Benk: Almunia, Diaby, Koscielny, Ramsey, Song, Gibbs, Chamakh

 

Song på benken?

Røyka sopp sir john?

 

BE

 

For å utbrodere litt. Først og fremst ville jeg hatt et annet spillesystem, og gått overt til 2 firere. Gammeldags kanskje, men fortsatt meget effektivt både offensivt og defensivt. For meg er dette 4-2-3-1 (i utgangspunktet) vi kjører i dag hverken fugl eller fisk. Det blir fort baktungt og for store avstander. Da RvP i tillegg dropper ned i midtbaneleddet (som en konsekvens av at halve midtbanen er parkert foran forsvaret) blir veien til mål fryktelig lang.

 

Keeper: Szczesny har etablert seg som et ubestridt førstevalg. Så også hos meg. Det store spørsmålet er hvem som skulle på benken, Almunia eller Fabianski. Jeg valgte Almunia fordi at selv om Fabianski teknisk sett er en bedre keeper er det et eller annet med han som gjør meg like utrygg på han, og jeg tror Almunias vesen er fordelaktig for gruppen.

 

Forsvar: Sagna og Vermaelen er bankers, så valget er hvem som skulle på laget og hvem som skulle på benken av Mertesacker/Koscielny og Santos/Gibbs. For å begynne med midtstopperene så er dette 51/49. Koscielny gjør seg best på TV (for å si det sånn), men jeg velger likevel Mertesacker på grunn av hans ro og erfaring. På backen er det enklere. Santos og Gibbs har mye av de samme styrkene og svakhetene, men styrkene er større (offensivt sluttprodukt) og svakheten mindre (posisjoneringstrøbbel) hos Santos så valget ble egentlig enkelt.

 

Midtbane: Kantspillerene gir seg nærmest selv i mangel på reelle alternativer. Alle tilgjengelige alternativer er sentrale spillere som mangler en kantspillers ferdigheter, og kan derfor kun anses som back-ups. Kampen står på den sentrale midtbanen der jeg må velge to av tre, Arteta, Song og Wilshere. En må degraderes til benk. Som med midtstopperene er dette en vrien nøtt, men for meg falt valget til slutt på Song fordi Arteta/Wilshere har en bedre miks av defensive/offensive egenskaper for jobben i dette spillesystemet. Opplagt er dette ikke, og Song ville blitt bankers gitt en diamantformasjon.

 

Spiss: Enklere blir det ikke. Vi har en spiss i van Persie, og Chamakh blir back-up i mangel av alternativer. Park vet jeg ikke nok om til å vurdere.

 

Så til slutt nøkkelrollen bak spissen, kreativitetens og finessens utstillingsvindu. Hvem i stallen innehar slike egenskaper? Ikke mange. Assistspøkelset Arshavin blir glatt førstemann som får prøve seg hos meg. Det er dette han er, men aldri har fått vert i Arsenal.

 

For å fylle opp benken tar jeg med Diaby og Ramsey. Diaby ser jeg på som en sentral midtbanespiller og han har et stort uforløst potensial. Større enn hos noen av alternativene. Så sist, men ikke minst Ramsey. For meg i denne setup'en blir han alternativet til Arshavin, men han mangler ennå den nødvendige direkteheten i spillet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Forsvar: Sagna og Vermaelen er bankers, så valget er hvem som skulle på laget og hvem som skulle på benken av Mertesacker/Koscielny og Santos/Gibbs. For å begynne med midtstopperene så er dette 51/49. Koscielny gjør seg best på TV (for å si det sånn), men jeg velger likevel Mertesacker på grunn av hans ro og erfaring. På backen er det enklere. Santos og Gibbs har mye av de samme styrkene og svakhetene, men styrkene er større (offensivt sluttprodukt) og svakheten mindre (posisjoneringstrøbbel) hos Santos så valget ble egentlig enkelt.

 

Jeg er enig i mye av det du skrev i ditt siste innlegg, men akkurat her er jeg faktisk litt uenig med deg. Jeg mener Koscielny bør være selvskreven i vårt midtforsvar. Pr. dags dato fremstår han rett og slett som den beste stopperen vi har, og har i likhet med van Persie og Song vært den spilleren med mest stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

For å være ærlig så syntes jeg både Koscielny og Vermaelen er bankers. Mertesacker har begynt å prestere, men Koscielny har prestert ufattelig bra hele nåværende sesong (og var også meget god i lange perioder forrige sesong). Vermaelen har trolig vært vår beste midtstopper siden han ble hentet inn fra Ajax. Er ikke uten grunn til at laget virkelig tok seg opp når belgieren kom tilbake på midtstopperplassen.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er enig i mye av det du skrev i ditt siste innlegg, men akkurat her er jeg faktisk litt uenig med deg. Jeg mener Koscielny bør være selvskreven i vårt midtforsvar. Pr. dags dato fremstår han rett og slett som den beste stopperen vi har, og har i likhet med van Persie og Song vært den spilleren med mest stabilitet.

 

Ja, det kan godt hende jeg er enig med deg om 5 minutter for så å ombestemme meg igjen 5 minutter etter det igjen. Dette er close og et luksusproblem.

Link to comment
Share on other sites

et luksusproblem.

 

Ingen tvil om at vi har et luksusproblem på stopperplass, og det begynner å bli en stund siden sist. Det er også godt å se at Wenger har begynt å få opp øynene for viktigheten av godt forsvarsspill (selv om han virker å være blind i forhold til antall backer klubben trenger). Mange var kritiske til kjøpet av ukjente Koscielny, men måten han har fremstått på denne sesongen, og deler av forrige sesong viser at det er kvaliteten til spillerne som teller, og ikke hva de heter eller hva de koster.

Link to comment
Share on other sites

Enig med dere her. Selv syns jeg midtstopperdebatten er deilig å ha. Det er jaggu meg lenge siden vi

har hatt 3 så solide stoppere.

Hvem som skal spille? Den er tøff. Jeg syns Kos har vært hakket bedre enn de 2 andre,men både Mertesacker

og Vermaelan har egenskaper vi trenger.

Partnerskapet Kos-Mertesacker har fungert glimrende. Per blir bare bedre og bedre. Så jeg tenker Wenger har

nå luksusproblemet å bruke stopperne etter hvilke motstandere vi møter.

Med hurtige spisser vil jeg ha Kos- Vermaelan. Mot store spisser Mertesacker-Kos/Vermaelan.

Men det er et herlig luksusproblem vi har her...uten tvil.

Synd vi ikke har det samme 'problemet' på spissplass;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er sånn det skal være i en toppklubb. Konkurranse om plassene. Koscielny, Mertesacker, Vermaelen og en til (Bartley, Miquel, mest sannsynlig Djourou) skal pushe hverandre i trening og gjøre hverandre bedre. Synd vi ikke har det sånn i andre posisjoner, der er det ganske stor forskjell i kvalitet på de ulike alternativene.

Link to comment
Share on other sites

Det er sånn det skal være i en toppklubb. Konkurranse om plassene...... Synd vi ikke har det sånn i andre posisjoner, der er det ganske stor forskjell i kvalitet på de ulike alternativene.

 

Nettopp. For dårlig kvalitet på alternativene motiverer mindre rotasjon og mer slitasje (og påfølgende skader?) på nøkkelspillere.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Det er bare å se på f.eks Manchester United. Våre 11 beste mener jeg er på høyde med deres 11 beste men de viser gang på gang at det er en stall som vinner titler og ikke et førstelag. Stallen vår er overhodet ikke i nærheten av å være god nok til å til å konkurrere på det nivået vi vil være. Hadde vi hatt en god nok stall til å gi stjernene våre litt hvile innimellom, og attpåtil konkurrert skikkelig om plassene, tror jeg vi ville unngått de håpløse kollapsene som har blitt vårt varemerke de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Det er bare å se på f.eks Manchester United. Våre 11 beste mener jeg er på høyde med deres 11 beste men de viser gang på gang at det er en stall som vinner titler og ikke et førstelag. Stallen vår er overhodet ikke i nærheten av å være god nok til å til å konkurrere på det nivået vi vil være. Hadde vi hatt en god nok stall til å gi stjernene våre litt hvile innimellom, og attpåtil konkurrert skikkelig om plassene, tror jeg vi ville unngått de håpløse kollapsene som har blitt vårt varemerke de siste årene.

 

Kantene våre er ikke på høyde med deres, i tillegg har vi bare en spiss som duger.

Link to comment
Share on other sites

 

Kantene våre er ikke på høyde med deres, i tillegg har vi bare en spiss som duger.

Enig med deg når det gjelder spisser, men på kantene er vi forholdsvis godt skodd. At de har vært ræva i den senere tid må i stor grad tilskrives at vi spiller med stoppere på backplass. Spesielt Walcott sliter veldig når han ikke har noen å doble med på kanten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...