Jump to content

2010.09.11 Bolton H


Arsenalboy93

Recommended Posts

  • Replies 151
  • Created
  • Last Reply

Ny oppskriftsmessig seier og kritikken har stilnet, ja faktisk visnet helt bort allerede ;)

Stallen er bunnsolid og Almunia er likeså, spiller en ny meget god kamp.

Squillaci og Koscielny er nyinnkjøpte stoppere og har styrket laget vårt betydelig, Silvestre, Sol og Gallas ut, de to nevnte herrer pluss Djorou på plass igjen og vi er som ventet gullkandidat.

Wenger er kanskje ikke helt håpløs på transfer-markedet allikevel kanskje???

Arsenals fjerde mål er slike mål som aldri scores ifølge Drillo, hvor mange pasninger var det før Vela puttet den i mål, 25??

 

 

Det ble 24 pasninger. ;) Håper Vela får mange flere sjanser i år, når man ser hvor god avslutter han er. Får han tillit på topp og får spilt seg ordentlig i form så tror jeg han kan være på plass til rett tid mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Meget imponert over 2. omgangen i går. Så lenge vi ikke dreper kampen i første omgang vil det alltid være vanskelig å spille mot lag som Bolton, Blackburn etc. Med så mange endringer fra siste kamp var jeg litt usikker på hvordan det ville slå ut når avgjørelsen ikke kom. Men, disse guttene har vært med så lenge nå at de ikke lot seg stresse av stygge tacklinger, en håpløs dommer eller sjansesløseri. Tempoet ble øket, Bolton ble løpende i mellom og tilslutt var de tomme. 10 eller 11 mann hadde ikke gjort noe forskjell, de siste 20 min var ikke Bolton borti ballen mer enn sporadisk, og seieren burde egentlig vært langt større. Siste 10 ble en oppvisning i trekantspill og one-touch som med litt hell kunne ført til både en og to scoringer til.

 

Det røde kortet mener jeg er helt riktig. Tackling i stor fart bakfra, begge ben og uten mulighet til å ta ballen fra en spiller som ikke aner at han skal bli sparket ned. Det er farlig spill, sjansen for å skade motstander er stor og kynismen i tacklingen i seg selv skal straffes. Hvis man har fulgt med ørlite i diskusjonen rundt å straffe potensielt farlige tacklinger så er det ingen som helst tvil om at Cahills idioti inngår i den kategorien. At Robinson og Davies slipper unna røde kort burde heller være diskusjonen.

 

Almunia gjør et farlig utspill helt i starten ellers meget stabil og god. Kan på ingen måte lastes for målet.

 

En nykomponert 4 bak klarer seg godt mot et offensivt ganske sterkt Bolton. Gibbs virker roligere og bedre plassert enn tidligere. Eboue gjør vel ikke en passningsfeil og mister ikke ballen i en eneste dribleserie. Snytt for et soleklart straffespark og aspirerer til banens beste. De to i midten tok seg av det de skulle, Kosc får trekk for headingen som fører til baklengs. Feilfritt ellers.

 

Wilshere vil mye, men det stopper litt på ferdighetene enda. Råmaterialet er veldig bra. Song, TR og Fab er strålende hele kampen. Alle bommer på noen offensive pass, men ingen slurving bakover. Gjør jobben, er trygge og til å stole på. Songs scoring er fantastisk av en defensiv midtbanespiller. Ikke mange spillere i den type rolle som kan kopiere den.

Fab sine gjennombruddspass til Chamakh og Arshavin kampen igjennom er helt ubeskrivelige. For et blikk den gutten har.

 

Chamakh overbeviser nok en gang. Meget gode bevegelser, rask, teknisk og fysisk meget sterk. Trekker stopperene ut av posisjon gang på gang og legger dermed veien åpen for Arshavin og Eboue på motsatt side. Meget god i link-up spillet og trygg i alt han gjør. Har nesten ikke brukt tid for å tilpasse seg i det hele tatt. Tackler tempoet i PL uten problemer så langt. Tror han vil gjøre en stor sesong for oss.

Arshavin var millimetre offside ved 3 anledninger, hver gang rundet han keeper og kunne puttet. De 3 gangene han ikke var offside prøvde han å skyte forbi keeper med lite hell.. Utnyttet dårlig de sjansene han fikk, men ellers helt fantastisk. Samspillet med Chamakh og Fabregas var utrolig bra og passene han strør rundt seg var i går av meget høy klasse.

 

Diaby startet litt slurvete, men var på vei opp da han ble kvestet. Direkte rødt kort hadde vært riktig i den situasjonen.

Denilson sesongdebuterte og var veldig trygg og god den tiden han spilte. Gikk på skudd fra 20 så snart sjansen var der og løste oppgaven han fikk defensivt meget bra. Song var mer indreløper enn anker på slutten og overlot mye av ansvaret bakover til brasilianeren uten at det ble utrygt av den grunn.

 

Alt i alt nok en godt gjennomført kamp og spesielt andre omgang. Sterkt å ikke bli påvirket av en heldig utligning eller mangel på scoringer før det endelig løsnet. Dybden i stallen er bedre enn noen gang, vi kan rullere på utrolig mange plasser uten av kvaliteten faller.

Er mer optimitisk enn på lang tid og tror vi nå ser konturene av et lag som har vokst seg gode over flere år.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Rosicky ikke blir nevnt noe særlig her. Synes han var veldig god i går, kunne fort ha kommet ut med 3 nydelige assister hvis Arshavin utnyttet sjansene. Hadde aldri trodd han kom til å finne formen sin igjen etter skadene.. Ellers synes jeg midtbanen vår bør tørre å skyte fra utenfor 16-metern litt mer..

Link to comment
Share on other sites

Ser HER at Bolton søker å få Cahills røde kansellert.

 

Greit. Mon tro om vi kan søke å få gitt Kevin Davies sitt andre gule og Robinson direkte rødt.

Gult til Cahill, to gule til Davies og rødt til Robinson. Da går du fra 3 kampers karentene til 4 for laget ditt.

Da skulle det vel bli noenlunde riktig Mr. Coyle. Ok?

Link to comment
Share on other sites

Ser HER at Bolton søker å få Cahills røde kansellert.

 

Greit. Mon tro om vi kan søke å få gitt Kevin Davies sitt andre gule og Robinson direkte rødt.

Gult til Cahill, to gule til Davies og rødt til Robinson. Da går du fra 3 kampers karentene til 4 for laget ditt.

Da skulle det vel bli noenlunde riktig Mr. Coyle. Ok?

 

Hvis de får medhold i dette vil det bli umulig for dommerene å faktisk følge de retningslinjer som er lagt. Det vil føre til at flere stygge tacklinger slipper unna sanksjoner.

 

Coyle har hylt og skreket om at koreaneren ble snytt for et frispark rett før. Mulig det, men det ble Chamakh i trekket før også. Cahill rev han over ende og dyttet ballen fremover. I tillegg til de nokså klare straffesparkene som ble oversett..

Syns det er ganske utrolig at man klager så mye over en avgjørelse i en kamp de aldri var i nærheten av å vinne. De ble utspillt i første og hadde ikke skapt en målsjanse i andre omgang før utvisningen kom.

 

Har heller ikke hørt han kommentere Davies og Robinsons innsats og tacklinger som Sir John nevner. Bolton var alt i alt heldige, de burde ha avsluttet med 9 mann og med normal uttelling burde vi ha scoret et par mål mer.

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig at de tør. De burde hatt mange flere kort. Situasjonene blir nevnt.

Men jeg har ikke lest et ord i media om taklingen Robinson satte inn på Diaby.

 

Jeg regner med de aller fleste her leser Arseblog, og i dag skrev han virkelig

bra. Det er som han sier, at så lenge en slik takling ikke kommer på Rooney, Gerrard, Lampard eller Terry, så vil ikke media legge merke til det. Og i alle fall ikke så lenge Alan Hansen er i Match of The Day..

Link to comment
Share on other sites

3 viktige poeng, mye pent spill, og vi viser for alvor at bredden er sterk på mange områder.

 

Wenger byttet ut både Clichy og Sagna på back-plassene, når man i tillegg hadde et helt nytt stopperpar. Jeg må si at jeg var en smule redd før kampstart, med så mange endringer i et lag allerede med et par skader på viktige brikker. Likevel, så veit man viktigheten med å rulere på laget i en lang sesong, både når det gjelder å øke konkurransen og minske slitasjen utover vinteren.

 

Kampen synes jeg vi spiller bra fotball i perioder, og vi skaper flere store sjanser mot et fysisk og defensivt Bolton-lag.

Spillet flyter i alle ledd, god bevegelse på flere spillere samtidig, og laget jobber som en helhet.

 

Almunia: Ny god kamp. En usikker start med et sleivspark, men tok seg opp. Virker som om han er mye mer autoritær enn tidligere, og han opptrer mye mer selvsikker både når det gjelder kommunikasjon med forsvaret og med sine inngrep i keeperarbeidet. Gjør det han må prøve på i målet mot, slik jeg ser situasjonen...... 7poeng

 

Eboue: En grei kamp av Eboue. Noe unødvendige feilpasninger, men gjør en ærlig jobb både offensivt og defensivt. Viser at han vil være en viktig del i laget som squad-player. 6.5poeng

 

Koscielny: Mål for, og mål mot. Viser en trygghet med ball, og med sin spillerforståelse. Gjør en god jobb mot fysisk sterke Bolton-spillere, og er flink til å presse motstander når han må. 7poeng

 

Squillaci: God debut! Vi har nå slik jeg ser det, tre gode stoppere som sloss om å spille. Virket som om han er en litt mer kriger enn Koscielny, men likevel virket han trygg med ballen. Masse rutine, men skal få lov (som sin makker) til å sette seg inn i spillesystemet og nivået i PL. Likte det jeg så. 7poeng

 

Gibbs: Godt å se han tilbake i PL. Viser at han puster Clichy i nakken, samt at han er et godt alternativ som venstre midtbane i enkelte kamper. Rask, offensiv, og vanskelig å passere. 7poeng.

 

Jack: Jobber bra, men fikk ikke noe vennlig møte med sine gamle "lagkamerater". Voksent gjort av Davies...... sukk! Ung, men vokser i kamp etter kamp. Tar løpene, tør å ta ansvar med å servere pasninger og med å vri spillet. Vil få masse spilletid denne sesongen, og viser at han er klar for dette nivået. 6.5poeng.

 

Fabregas: Absolutt klasse i mye av det han gjør, og viser at han er over de aller fleste i PL når det gjelder spilleforståelse og nivå. MoM 8.5poeng

 

Rosicky: Tar løp både offensivt og defensivt, samtidig som han viser frem silkefoten ved et par anledninger. Mangler at han begynner å score på sine sjanser, før vi har lille Mozart tilbake i sitt beste nivå. Imponert over hvordan han kommet tilbake etter flere år med store og små skader, og hvordan han fremstår denne sesongen. 7poeng

 

Arshavin: Vår lille russer har en helt annen innstilling og vilje, enn store deler av sist sesong. Går på stadige løp rettvendt mot mål, og "burde" vel ha scoret et mål denne kampen. Mangler litt på timingen på løpene og effektiviteten, så har vi Arshavin tilbake der han var i sitt første halvår i klubben. Uansett, skaper masse for laget. 7poeng

 

Song: Tok overraskende mange offensive "raid" i denne kampen, men likevel tok han for seg i midtbaneduellen. Utrolig sterk i kroppen, og en utrolig viktig spiller for stabiliteten på den defensive delen av midtbanen. Gir Fabregas mer frihet, og laget en trygghet. Fantastisk mål!! 8poeng

 

Chamakh: Jobber og sliter i stykker forsvaret til Bolton. Forstår spillet veldig bra, og tar mange smarte valg i sine løp enten ut på siden, eller som oppspillspunkt (både langs bakken og i lufta). Gir oss en helt annen dimensjon i spillet, og gir oss flere alternativer å spille på. Har satt seg overraskene kjapt inn i engelsk fotball. Scorer et mål, takket være forståelsen på plasseringsevnen. 7poeng

 

Alt i alt, meget sterkt resultat etter en god kamp i store perioder.

Vi har fortsatt dommere som ikke tør å sette en stopper for voldstaklinger, og vi slapp heldigvis unna med flere enn en skade. Diaby er vel tilbake om kort tid.

Coyle fremstår som en i rekken av dårlige tapere, og som jeg mister respekten for. Det er helt greit at man har forskjellige spillestiler (teknikk kontra fysikk), men når det gang på gang kommer inn taklinger som burde vært rødt iløpet av samme kamp; så er det ikke fysikk men "idioti" og galskap..

 

Når skal dommerene begynne å ta all denne driten? Må det en stygg skade på en yndling som Rooney, Lampard, eller Gerrard, før det virkelig blir tatt en gang for alle?

 

PL burde jobbe for at fotballen skal være fair uansett spillestil, og da må man stoppe disse som er ute etter å skade andre.

 

Nei, vi har fått en meget god start denne sesongen, og det er kun Chelsea som virker som et bedre lag enn oss disse 4 kampene. Vi har fin flyt i spillet i alle ledd, vi skaper sjanser, vi har flere spillere som kan bekle roller i laget, og det er flere spillere som foreløbig har løftet sitt nivå fra sist sesong. Får vi nå Walcott og Persie tilbake uten flere skader i laget, ja da har vi mye å se fremover i høst/vinter. Vi viser at vi har taklet forskjellige typer av spill sålangt, alt ifra fysikk, krig, til store rom hjemme mot Blackpool.

 

Det gjør også livet bedre, når utd har mistet noe av sin beste styrke. Nemlig; det å aldri rote bort ledelser mot slutten av kamper, og de har heller ikke den flyten i laget som på sitt beste. City viser også stor ustabilitet, og hvor er du Adebayor??. scum er på ny tilbake til normalen ,etter en sesong med overprestasjoner i nivå sist sesong.

 

Ser virkelig frem til fortsettelsen :)

Gooner!

Link to comment
Share on other sites

Når skal dommerene begynne å ta all denne driten? Må det en stygg skade på en yndling som Rooney, Lampard, eller Gerrard, før det virkelig blir tatt en gang for alle?

 

PL burde jobbe for at fotballen skal være fair uansett spillestil, og da må man stoppe disse som er ute etter å skade andre.

 

De er vel ikke direkte ute etter å skade andre, men de blir oppfordret til og utfører handlinger som skader andre. Til alt overmål blir de hyllet for det også. Det beste som kunne skjedd for utviklingen av engelsk fotball var kanskje at noen hadde brukket Wayne Rooney i to i siste serieomgang før VM i sommer. Da hadde nok pipen fått en annen lyd. Det hadde i det minste skapt en annen debatt enn kun å forsvare dinosaurfotballen som i alt for stor grad får lov å sette premissene i den gamle fotballnasjonen. Dette forutsatt at det ikke var en utlending som utførte amputasjonen selvsagt.

 

England har i dag har verdens beste liga takket være utenlandsk kapital (tv penger, fans, sponsorer og en og annen eier) og ikke minst utenlandske spillere. Det er direkte trist å bevitne dobbelmoralen som råder i engelske redaksjoner og studioer. Dette gir næring til fotballgenier som Sam Allardyce, Tony Pulis og Mick McCarthy med flere. Jeg hadde ikke forventet å måtte tilføye Owen Coyle blandt dem, men slik er det altså. Desverre virker det også som om de styrende organer ikke vil (eller tør) å endre kurs. Jeg tør garantere at England aldri vil hevde seg internasjonalt som nasjon igjen før de tar et oppgjør med denne (u)kulturen.

 

Ære være Arsene Wenger som tør å banne i kirka, men den som står frem må jo selvsagt mobbes til taushet. Så langt har de ikke lykkes å stagge stabukken, og jeg skal i alle fall stå side ved side med ham hvorsomhelst og nårsomhelst.

 

Sukk!!!

Link to comment
Share on other sites

De er vel ikke direkte ute etter å skade andre, men de blir oppfordret til og utfører handlinger som skader andre. Til alt overmål blir de hyllet for det også. Det beste som kunne skjedd for utviklingen av engelsk fotball var kanskje at noen hadde brukket Wayne Rooney i to i siste serieomgang før VM i sommer. Da hadde nok pipen fått en annen lyd. Det hadde i det minste skapt en annen debatt enn kun å forsvare dinosaurfotballen som i alt for stor grad får lov å sette premissene i den gamle fotballnasjonen. Dette forutsatt at det ikke var en utlending som utførte amputasjonen selvsagt.

 

England har i dag har verdens beste liga takket være utenlandsk kapital (tv penger, fans, sponsorer og en og annen eier) og ikke minst utenlandske spillere. Det er direkte trist å bevitne dobbelmoralen som råder i engelske redaksjoner og studioer. Dette gir næring til fotballgenier som Sam Allardyce, Tony Pulis og Mick McCarthy med flere. Jeg hadde ikke forventet å måtte tilføye Owen Coyle blandt dem, men slik er det altså. Desverre virker det også som om de styrende organer ikke vil (eller tør) å endre kurs. Jeg tør garantere at England aldri vil hevde seg internasjonalt som nasjon igjen før de tar et oppgjør med denne (u)kulturen.

 

Ære være Arsene Wenger som tør å banne i kirka, men den som står frem må jo selvsagt mobbes til taushet. Så langt har de ikke lykkes å stagge stabukken, og jeg skal i alle fall stå side ved side med ham hvorsomhelst og nårsomhelst.

 

Sukk!!!

 

Som jeg skulle sagt det selv, bare mye bedre..

Link to comment
Share on other sites

Er ikke krise om Cahill sitt røde kort blir omgjort for da kan han spille hjemmekampen mot Man Utd i 6. serierunde, og forhåpentligvis hjelpe Bolton til seier.

Ellers er jeg helt enig at FAREFULLE taklinger må straffes, ikke bare de som faktisk skader spillere. Her må dommerne stå sammen og holde en klar linje!

Link to comment
Share on other sites

Et meget godt innlegg Sir John, men jeg reagerte litt på denne setningen:

De er vel ikke direkte ute etter å skade andre, men de blir oppfordret til og utfører handlinger som skader andre.

Blir ikke dette et resultat, av at de faktisk går ut for å skade/sette en stopper mot enkelte spillere? Det er påfallende mange taklinger hvor enkelte spillere bevisst fortsetter 100% inn mot en situasjon, hvor de langt ifra har oddsene med seg for å treffe ball. Oddsen for å treffe en motspilleren er meget høy. Strake bein, knotter først, o.l, det har ingenting å si.....

 

Hvorfor trekker de seg ikke?

Tja, så lenge ikke forbundet tar dette på alvor, så vil det jo ha svært lite å si for slike handlinger. Man får 3kampers karantene (om de i det hele tatt får rødt), mens "offeret" kan bli borte en hel sesong.

Det er som du sier, en utrolig dobbeltmoralen som hersker av de såkalte ekspertene i media, hvor mye personlige følelser kommer ut av sine uttalelser. Lineker er vel ikke akkurat den som oftest ser situasjonene mot Arsenal-spillere med åpne og ærlige øyne.

Dette er et stort problem for ligaen og ikke minst for nasjonen. Man lever litt i den sjarmerende tiden med engelsk fotball, hvor det var litt kick and run. Hvor menn braket sammen på et fysisk nivå, men de har glemt at fotballen har endret seg drastisk i England de siste 15årene.

 

Nå er teknikk, spillestiler, holdninger, og kvaliteter på mange områder påvirket fotballen. Om England skal hevde seg internasjonalt med landslaget, så må man slutte å hylle disse såkalte hardhausene på en romantisk måte. De som slakter motspillere, burde bli slaktet i media og ikke omvendt.

 

Vil man at ligaen skal fortsette sin utvikling av fotball på øverste nivå, både med tanke på CL resultater og underholdning, eller skal man skape flere lag med managere som bruker en taktikk for å stoppe motstanderen på en usportslig måte.

For all del, det er bra at lag har forskjellige spillestiler, så det er ikke kjernen i mitt spørsmål på hva som er rett og galt.

 

Står 100% bak ditt innlegg :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg tror ikke de tenker "nå skal jeg knekker deg i to" og ruser avgårde. Jeg tror ikke de tenker i det hele tatt ærlig talt. Dette er 3. rangs fotballspillere, med 3. rangs fedigheter på alle felt. Primater som det har lykkes å lære at om de røffer opp overlegne motstandere så vanker det oppmerksomhet fra stammelederen.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg tror ikke de tenker "nå skal jeg knekker deg i to" og ruser avgårde. Jeg tror ikke de tenker i det hele tatt ærlig talt. Dette er 3. rangs fotballspillere, med 3. rangs fedigheter på alle felt. Primater som det har lykkes å lære at om de røffer opp overlegne motstandere så vanker det oppmerksomhet fra stammelederen.

 

Jeg tror vel ikke at de går ut for å knekke et bein eller skade en spiller i utgangspunktet før kampen starter. Desverre tror jeg vel at om de får sjansen iløpet av kampen, så sier de ikke nei takk. Det er kanskje det samme, for holdningen, moralen, og det usportslige ligger bevisst i grunn i tankegangen.

Tror kanskje i slike miljøer, at det er litt kult å være en grisespiller med noen stygge skader på cv`en. Kan de sitte på puben om noen få år, og le å skryte av dette, mens promilla nærmer seg med raske skritt.

 

Sykt, men neppe langt ifra sannheten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker veldig godt de siste innleggene i tråden! Det er håpløst at det faktisk må en stygg skade til for at det blir kort og utestengelser. Handlingen skal straffes - IKKE konsekvensene av den. Wenger har kommet med en fin uttalelse i forhold til slike taklinger: Så lenge en spiller er fairspillende, gjør det ikke noe at han går hardt inn i dueller. Strake knotter er og blir taklinger som skal bli slått hardt ned på. Mange hyller disse spillerne som beinharde og tøffe spillere. Feil! Disse er faktisk de feigeste av alle. Når nan går inn i taklinger med strake knotter beskytter man foten og ankelen sin fra å bli skadet. Problemet med det er at motstanderen får harde knotter borret inn i seg med stor tyngde. Det blir som å hoppe opp i hodedueller og slå til motstanderen med albuene. Stygt, umoralsk og farlig!

 

Dersom Diaby hadde brukket legget tvers av, hadde Robinson så klart blitt utvist. Det skal sies at Robinson ser ut til å treffe ballen først, MEN han går inn med et strakt bein med knotten først som treffer ballen såvidt på oversiden før han smeller inn i leggen til Diaby. Ikke så mye som en antydning til at han trekker seg. Hvorfor fikk ikke Diaby engang frispark? Skandale. Håper at man kan straffe slike taklinger i etterkant etter hvert. Da skjønner forhåpentligvis apespillerne at de ikke kan drive med slikt lenger uten å bli straffet for det.

 

Nå har allerede Robinson rykte på seg for å være Englands svar på Materazzi. Hvorfor henger ikke media ut sånn som han? En mer begrenset spiller skal du lete lenge etter. Vinner dueller kun fordi han er ekstremt hardtspillende - der han i mange tilfeller bedriver ulovligheter. Som nevnt av andre her skulle jeg ønske at han kvestet Rooney slik at dobbeltmoralistene skulle få noe å tenke på. Jeg er enig i at alle spillere skal få lov til å spille på styrkene sine, men det må være innenfor reglene!!!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke krise om Cahill sitt røde kort blir omgjort for da kan han spille hjemmekampen mot Man Utd i 6. serierunde, og forhåpentligvis hjelpe Bolton til seier.

Ellers er jeg helt enig at FAREFULLE taklinger må straffes, ikke bare de som faktisk skader spillere. Her må dommerne stå sammen og holde en klar linje!

 

Det er krise og en stort steg tilbake mot steinalderen hvis Cahills kort blir omgjort. Bolton bør ikke få bruke farlige spillere om det er mot den ene eller den andre motstanderen. Skal vi vinne ligaen får vi sørge for poengene våre selv uansett hva motstanderene driver med.

 

Vieira04:

Jeg er helt uenig med deg ang viljen disse har til å skade noen. Tror ikke det er en spiller som faktisk gjør dette med vilje. Dagens fotballspillere er nok noe bedre i hodet enn for bare 20 år siden.

Men, grunnen til at vi får disse skadene oftere enn andre er at tempoet i kampene våre er ekstremt høyt og ballen går raskt fra spiller til spiller. Det gjør at disse mindre begavede spillerene har mindre tid for å sette inn tacklinger og dermed kommer inn med stor kraft og høyt tempo. De rekker ikke å trekke seg selv om de egentlig ønsker det. Resultatet blir dermed mye styggere: Tacklinger utført tilnærmet stillestående med strakt ben gjør vondt, men gir lite skade. Tacklinger utført med strakt ben i stor fart og med kroppen bak på motspiller i stor fart er ekstremt farlig og får ofte store konsekvenser.

Et annet moment er at en spiller som holder høy fart selv kun trenger en liten tackling eller dytt før de er kraftig ute av balanse og lett kan få vridninger som fører til stygge skader. Her er det enda vanskeligere for dommerene å luke ut hva som er potensielt farlig og ikke. Men, i prinsippet bør en treg spiller bli straffet hvis han tackler en meget hurtig spiller siden sjansen for at det skal oppstå en skade er stor. Utrolig vanskelig for dommerene, men Theo har vært offer for dette flere ganger og mange har sluppet unna kort fordi det ikke ser så stygt ut. Konsekvensene for Theo har vært lange skadeavbrekk og dermed er han ikke nok beskyttet..

 

Flere av ekspertkommentatorene er uenig i Cahills røde og begrunner det med at slik har man alltid spillt og hvis man endrer på det så drepes spillet. De tar grundig feil. Spillet har aldri vært utført i så høyt tempo før og dermed kunne man utføre sine tacklinger uten at spillerene ble skadet på samme måte- jamf det jeg skrev tidligere. Et par av de eldre gutta spillte på 70-tallet og tiltross for at de selv mener at de hadde høyt tempo og intensitet i spillet sitt så hadde de ikke holdt i 5 minutter mot dagens atleter. De klarer rett og slett ikke se at man driver en helt annen idrett enn for bare få år siden.

 

I idrettskademiljøet er det enormt fokus på å beskytte spillere. For første gang var det enighet også i FIFA om at tacklinger utført i stor fart fra siden skulle belønnes med direkte rødt (Jamf Coles tackling av Kosc i første ligarunde) fordi all forskning viser at dette er de tacklingene som oftest gir stygge skader. Alle dommerene ble kurset med bl a videoer forut for VM og skulle ha fokus på dette. En dommer ga direkte rødt og ble deretter sendt hjem.. Det er virkelig ikke lett for dommerene å følge de gitte retningslinjer all den tid det er så mye makt, prestisje og penger involvert.

Nå er det hvertfall mer fokus på det og litt etter litt vil de nye retningslinjene bli tatt i bruk og det er til fotballens beste.

Link to comment
Share on other sites

Veit sannelig ikke jeg altså RP7. Synes ikke det virker tilfeldig, når samme spillere gang etter gang er i "taklinger", som langt ifra kan gå i sjangeren "hardt, men fairspillende"

Robinson er nevnt, og det er ikke uten grunn.

 

Jeg tror likevel at enkelte av disse spillerene synes det er kult, om det skulle skje noe. Vi veit jo moralen til både media, ekspertkommentatorere, og ikke minst supportere til disse spillerene, så hvorfor skulle ikke det være en sjanse for at en eller annen synes dette er litt status?

Savage, Davies, eller Robinson for å nevne noen, har jo alle ganske mange situasjoner i sin cv. Ikke er det fairspillende taklinger som de blir kjent for, men taklinger som langt ifra er innenfor grensen.

 

Det er færre av disse enn for 20år siden, det skal jeg være enig i. For meg virker det litt for opplagt, når det er gjengangere som kommer igjen uke etter uke. Man kan selvfølfgelig argumentere om det er med vilje, overtenning, at man er litt tregere og kommer oftere seinere inn i situasjonen, eller om det er en intensjon om å treffe ball.

Står for det jeg skrev tidligere:

Jeg tror vel ikke at de går ut for å knekke et bein eller skade en spiller i utgangspunktet før kampen starter. Desverre tror jeg vel at om de får sjansen iløpet av kampen, så sier de ikke nei takk. Det er kanskje det samme, for holdningen, moralen, og det usportslige ligger bevisst i grunn i tankegangen.

 

Og, når de sitter på pub som 40-åringer og mimrer sin karriere, så tror jeg ikke disse taklingene blir utelatt i stasen med å være en x-fotballsparker.

Synes forøvrig innlegget ditt var lærerikt. Visste ikke at FIFA nå tok disse taklingene fra siden, for det er en stor risiko med slike taklinger som du skrev.

Link to comment
Share on other sites

Appropos diskusjonen i etterkant av denne kampen:

 

Det er nå 14. september. Allerede er 2 PL spillere kvestet.

 

Mick McCartthy's Wolves satte Bobby Zamora ut av spill. Synder var lagkaptein Carl Henry. Jeg har lagt merke til han tidligere i kamper vi har hatt mot Wolves. Ingen overraskelse at det var han. En skikkelig "tøffing" som viser/brøyter vei. Selvsagt heeelt uskyldig.

 

Så i dag dukket noen skotske underdogs opp på Old Trafford og i to biter gikk beinet til Antonio Valencia. Kirk Broadfoot er det dekkende navnet på Rangerspilleren som ikke hadde noe med dette å gjøre. Har ikke sett hendelsen, det er vel mulig at det er riktig.

 

Uansett: ding-dong, riiiiing, blink-blink ..... noen ..... halloooooo???

Nå er det faktisk ikke Arsenalspillere, det er lov å heve øyebrynene.

 

Edit: Har nå sett Valencia hendelsen. Virker å være mer uhell.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...