Jump to content

Nå flytter vi til London!


Bergkampboy

Recommended Posts

God kveld medforumister!

 

Endelig skal jeg leve drømmen. Den 6. september flytter nemlig jeg og to kamerater til London. Planen er å følge Arsenal en hel sesong, ringside! Eventyret begynner for alvor da Bolton gjester vår storstue 11. september og forhåpetligvis avrunder vi det hele med CL-finale 28. mai, på Wembley. I mellomtiden håper vi å få med oss rundt 30 kamper. Å si at jeg gleder meg er vel nesten en underdrivelse. Jeg kan for pokker ikke vente!!!

 

I denne forbindelse håper jeg at noen her inne også kan være litt behjelpelig med råd.

 

Er det noen som har gjort det samme, evt. kjenner noen som har gjort det, som kan dele sine erfaringer?

 

Trenger å vite hvordan dere evt. valgte å gjøre det med følgende:

 

-Jobb (fremgangsmåte?)

-Leilighet (hvor lønner det seg å bo?)

-Transport (hva lønner seg økonomisk?)

-Matbutikker (hvor lønner det seg å handle?)

-Fritidssysler

 

Vi har selvsagt allerede gjort en grundig research, men trenger alle de gode rådene vi kan få.

Link to comment
Share on other sites

Hørtes ut som en flott plan, og jeg misunner dere av hele mitt hjerte! Jeg har bodd i London i 5 måneder tidligere så jeg tenkte jeg kunne gi dere et par tips når det gjelder transport og jobb i det minste :(

 

Når det gjelder transport så vil jeg anbefale oyster card som gjør at dere kan forflytte dere ubegrenset innenfor de sonene dere befinner dere i under oppholdet, enten om det er med buss eller tube eller andre tjenester oyster kortet gir dere tilgang til. https://oyster.tfl.gov.uk/oyster/entry.do

 

Når det kommer til jobb så var det for meg kun et forlenget opphold av et besøk av venner som etter hvert endte på 5 måneder og da er man nødt til å ha en inntekt som gjør det mulig å leve som noe annet enn rakafant ;) så det jeg gjorde var rett og slett å gå fra butikk til butikk (bar til bar, etc.) for å forhøre meg om de hadde noe ledig, og i løpet av et par dager endte jeg opp med 13-14 tilbud fra ulike steder, noe som etter hvert endte med en godt betalt bartender stilling på en nattklubb. Så dersom du ikke har noe du er på utkikk etter så vil jeg bare si at dette er en flott måte å skaffe deg en god jobb på ;) har du utdannelse eller annet (hvilket jeg ikke hadde på daværende tidspunkt) så ville jeg lett i aviser og lignende, for det er alltid en mengde ledige stillinger oppført i de lokale avisene i ulike bydeler ;)

 

Håper det hjalp deg litt i alle fall, og lykke til med oppholdet! Dere kommer nok til å stortrives :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så masse, og jeg ønsker dere en riktig god tur :(

 

Jeg hadde min pilegrimssesong i 03-04 (traff bra!), og hadde sesongkort året etterpå hvor jeg bodde på sofaen til venner jeg hadde fått året før. Etter 2006 har jeg bare vært 3 ganger over på helgeturer m/hotell.

 

Tenkte jeg kunne dele litt av mine erfaringer når det gjelder områdene i nærheten av N5, selv om det sikkert har skjedd store endringer de siste 5 årene.

 

Jeg regner med at dere ønsker å bo i rimelig nærhet av Emirates, det vil ihvertfall jeg anbefale. Jeg vil også anbefale områder som ikke er helt ghetto. Personlig liker jeg områder med hvor beboerne har mer variert bakgrunn. Grunnregelen er: Sydover er dyrt - Nordover er billig.

 

Selv bodde jeg i Oxford Rd i nærheten av Stroud Green Road, vest for Finsbury Park. Betalte overpris (£120/uke) for et lite rom hvor jeg hadde to skritt fra senga til dusjen, samtidig som jeg kunne snu baconet i panna - mens jeg sto i dusjen. Et kvarters rask gange til Highbury.

 

Jeg betalte Housing Tax til Harringay Bydel (en av de fattigste i London og muligens England?) som er den bydelen jeg kjenner best. På dagtid følte jeg meg aldri utrygg noen plass i området. Etter kl 23 er det mange plasser det kan være litt uggent hvis man er alene. Ved Finsbury Park Station henger vel crackfolka fortsatt? De er pågående og plagsomme, men så trege i bevegelsene at ikke utgjør noen stor trussel. Tvers over gata ligger Londons største moske, og der hender det ganske ofte at nazister/rasister lager kvalme. Langs Seven Sisters Road fra Finsbury Park Station opp til Manor House har de fleste hotellene blitt gjort om til asylmottak (irakere/afghanere). Fra Manor House opp mot Seven Sisters var det Vest-Afrikanerne som var i flertall. Horestrøket i South Tottenham minner om Karl Johans Gate 2005, bare mye hardere. Hallikene der er de mest voldelige og kyniske jeg har sett.

 

Fra Manor House kan man også følge Green Lanes nordover mot Turnpike Lane. Området ble tidligere kalt Greek Lanes på grunn av alle grekerne som bosatte seg der. Nå er det tyrkerne som har overtatt området. Verdens beste kebab overalt, med illegal pils, biljard og slotmaskiner på bakrommet. Vestover fra Green Lanes ligger det en mengde tverrgater som ser ut som en stige på kartet. Området blir da også kalt "The Ladder". Videre vestover kommer man til Hornsey og Crouch Hill/End. Hornsey er også fattig, og det bor mange Karibiere der. "We are the Rasta - Yah maan". Ved Crouch End og videre vestover blir det mer og mer sofistikert og dyrt, jo nærmere Hampstead man kommer.

 

Holloway vet jeg ikke så mye om, men jeg tror det skal være ganske bra der. Enkelte små, lokale ghettoer er det der også. På en av mine mange spaserturer (tror kanskje det var i nærheten av Tufnell Park) ble jeg overrasket da jeg plutselig var i et nabolag hvor alle var helt sorte afrikanere. Fem minutter etterpå var jeg i Bangladesh og rett etter det havnet jeg i Kabul. Veldig artig å utforske nærområdene på dagtid - skeptisk på nattestid.

 

Øst for Emirates ligger Hackney. Jeg har ikke vært der, men har vært litt skeptisk siden to drosjesjåfører nektet å kjøre meg dit. Fattigdom og høy kriminalitet.

 

Sørover synes jeg områdene mot Caledonien Road og Camden er langt mer sjarmerende enn Upper Street som fører ned til Angel. Det er vel snart ingen pubber igjen i Upper Street? Bare vinbarer og cafèer.

 

Dere som er tre stykker burde vurdere å leie hus. Med hus mener jeg disse rekkehusene man ser overalt i England. Da får dere stue og kjøkken nede (og kanskje ett soverom) og 2-4 soverom + bad oppe. Kanskje ikke så dumt å dele hus med noen lokale heller? Hvis dere er bare nordmenn kan dere lett havne i en "norsk boble" og gå glipp av mye moro.

 

I "The Ladder" ligger det masse sånne hus, og det burde gå an å få det til under £100/uke/rom.

 

Håper dette kan være til litt hjelp eller inspirasjon, og ønsker dere en supertur ;) . Gleder meg til reisebrev på forumet.

Link to comment
Share on other sites

For et eventyr!

 

Skal til Roma selv, satt intenst å håpet at Arsenal skulle trekkes i gruppe med Roma i går, men den gang ei. Misunner deg dette, har en kamerat som nettopp bosatte seg der med sesongkort, han fikk en grei hjemmestart sist for å si det sånn :(

 

Lykke til, forventer at du skriker lungene i filler for The Arsenal!

Link to comment
Share on other sites

God kveld medforumister!

 

Endelig skal jeg leve drømmen. Den 6. september flytter nemlig jeg og to kamerater til London. Planen er å følge Arsenal en hel sesong, ringside! Eventyret begynner for alvor da Bolton gjester vår storstue 11. september og forhåpetligvis avrunder vi det hele med CL-finale 28. mai, på Wembley. I mellomtiden håper vi å få med oss rundt 30 kamper. Å si at jeg gleder meg er vel nesten en underdrivelse. Jeg kan for pokker ikke vente!!!

 

I denne forbindelse håper jeg at noen her inne også kan være litt behjelpelig med råd.

 

Er det noen som har gjort det samme, evt. kjenner noen som har gjort det, som kan dele sine erfaringer?

 

Trenger å vite hvordan dere evt. valgte å gjøre det med følgende:

 

-Jobb (fremgangsmåte?)

-Leilighet (hvor lønner det seg å bo?)

-Transport (hva lønner seg økonomisk?)

-Matbutikker (hvor lønner det seg å handle?)

-Fritidssysler

 

Vi har selvsagt allerede gjort en grundig research, men trenger alle de gode rådene vi kan få.

 

Dette blir moro!

Jeg vil anbefale dere å leie et helt hus/stor leilighet - med ekstra overnattingskapasitet. Så leier dere ut til andre norske goonere som skal over. Bare her på forumet får dere sikkert rikelig med kunder.

Link to comment
Share on other sites

Et lite transporttips, mens jeg er i gang. Oystercard er allerede nevnt, og hvis dere skal farte mye er det helt ideellt.

 

Når dere har funnet bosted burde dere bli kjent med nærmeste Mini-Cab sjappe. De er lett synlige med sine oransje blinkende saftblandere utenfor kjørekontoret. Dette er lisensierte "piratsjåfører" som stort sett kjører sine egne biler. Prisene er ofte forhandlingsbare og ligger godt under halvparten av de sorte London-taxiene.

 

Det er ingen sak å gå inn på et slikt kontor og få en bil til å kjøre deg dit du vil. Litt verre kan det være når du ringer dem for å bli hentet et eller annet sted, for å bli kjørt hjem. Da er det lurt å være litt kompis med både sjåfører og telefonvakta. Hvis de husker deg igjen (og du har tipset litt og oppført deg bra) er de svært hjelpsomme med å få deg hjem.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir moro!

Jeg vil anbefale dere å leie et helt hus/stor leilighet - med ekstra overnattingskapasitet. Så leier dere ut til andre norske goonere som skal over. Bare her på forumet får dere sikkert rikelig med kunder.

 

Dette må være ett meget bra tips, hvis økonomien deres tilsier det.

 

Kusinen til kona bor i london nå - Highbury square ^^ Ikke billig - men meget meget bra. Og er vel en drøm for enhver Arsenal supporteR? ;)

Link to comment
Share on other sites

Tusen hjertelig takk for alle gode tips. De kommer meget godt med. Har ikke hatt til å respondere før nå.

 

Og Rasta Pinky; du kjenner virkelig området og livet der nede. Meget nyttig informasjon.

 

Vi har innsnevret leilighetsjakten til Holloway Road, Caledonian Road og området rundt gode gamle Highbury. Finsbury Park er billig og sentralt, men mange har advart oss mot å ha bopel der.

Men vi er også åpne for å forflytte oss lenger sør dersom det korresponderer bedre med eventuell arbeidsvei. Området Vauxhall er i så fall spennende.

 

Oyster Card blir nok kjøpt inn da jeg ser for meg at det blir mye farting, både av kulturell og arbeidsmessig karakter.

 

Fotballbilletter bør gå greit å skaffe via Arsenal Norway og red membership. Dog er jeg litt spent på hvordan det blir under storkampene. Skal iallefall gjøre desperate forsøk.

 

Høres helt herlig ut! Sitter med planer om å gjøre det samme neste år. Bare jobbe et år og spare penger først! :P Har dere alle tenkt til å skaffe dere jobb når dere kommer over eller har noen av dere tenkt til å studere?

 

Vi satser på å jobbe. Og det å få seg jobb er nok den største utfordringen. Er nok greit å ordne seg butikkjobber og bartender skal man vel kunne jobbe som, men er redd det da eventuelt blir mye helgejobbing. Det vil jo være ekstremt bittert om man må jobbe annenhver gang Arsenal er i aksjon. Derfor har jeg bedrevet en vanvittig intens jobbsøking de siste ukene og det ser ut til at det er muligheter. Kunne reist på jobbintervju der nede forrige uke, men da var jeg dessverre forhindret Det kan imidlertid virke som flere er interessert i meg. Og da snakker jeg om vanlige "nine to five-jobber". Det ville jo vært en drøm! ;)

 

Jeg skal sørge for å komme med jevnlige oppdateringer her inne hvis noen er interessert i å høre om hvordan det er å fotfølge Arsenal i en sesong. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal sørge for å komme med jevnlige oppdateringer her inne hvis noen er interessert i å høre om hvordan det er å fotfølge Arsenal i en sesong. :P

 

Definitivt interessert i det !

 

Et lite tips fra min side hva gjelder billetter er å sjekke arsenal.com og billetter på General Sale.

Der finner dere rimelige billetter til både borte og hjemmekamper, som oftest borte. Dro på impulstur til Reebok ifjor og betalte 27 pr billett. Ypperlige plasser også.

 

Antageligvis visste dere dette, men nevner det lell ! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal sørge for å komme med jevnlige oppdateringer her inne hvis noen er interessert i å høre om hvordan det er å fotfølge Arsenal i en sesong. :P

 

Send det til TGP du. Sikkert flere enn oss på formet som er interessert i å lese hva du opplever. Gjerne i form av en slags dagbok.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg beklager at jeg ikke har kommet med en oppdatering tidligere. Men nå er tiden inne for å oppsummere eventyret sålangt.

 

Da vi kom ned 6. september innlosjerte vi oss på Arsenal Journeys Hostel. Samme bygning som Arsenal Tavern, 100 meter fra Gunners Pub. Der lå vi på rom med 15 andre "turister", og jeg lå øverst i ei høyst suspekt og knirkende køyeseng med intet mindre enn tre etasjer. Jeg måtte knyte sekken med verdisaker til høyrearmen og kan vel ikke si at det var en hyggelig opplevelse. Men når man betaler 10 pund pr. natt kan man kanskje ikke forvente glitter og glamour?

 

Leilighetsjakten startet umiddelbart etter frokost dagen etter og etter to-tre timer med utallige besøk hos forskjellige eiendomsmeglere begynte nervene å melde seg for alvor. Det virket ikke som det fantes ei eneste ledig leilighet i hele Nord-London. Heldigvis var Fru Fortuna på plass i England denne dagen. Akkurat i det vi var i ferd med å vandre slukøret tilbake til hostellet gikk vi tilfeldigvis forbi ei meglersjappe vi hadde oversett. North London Lettings hadde utrolig nok en visning to timer senere på ei leilighet 200 meter øst for Highbury. Vi møtte opp og i ren desperasjon la vi ut om hvor viktig det var at nettopp vi fikk dette krypinnet. Minutter senere var vi tilbake i meglersjappa og skrev under kontraktspapirene. Vår nye adresse: Higbury Quadrant, N5!!! Gangavstand til Gunners Pub, Highbury og Emirates. Vi var fullstendig ekstatiske den kvelden.

 

De første dagene i ny leilighet gikk med til vask. Helt forkastelig at man kan overlate ei leilighet som er så skitten. Selvfølgelig overså vi også dette på visningen da vi som sagt var desperate som en Tottenham-fan foran en ny sesong. Etterhvert som grønnsåpe begynte å bli den dominerende duften var vi nødt til å begynne og se etter inntektsgivende arbeid. For som dere vet er ikke billettene på Emirates av det rimelige slaget.

Etter et par uker fikk jeg napp. Etter å ha gjennomført mitt første jobbintervju på engelsk noensinne fikk jeg tilbud om jobb hos Betfair, verdens største bettingselskap. 100% fast stilling som Norwegian Outbound Agent. For de som lurer så innebærer det at jeg ringer til eksisterende kunder i Norge og tilbyr dem ulike bonustilbud. Og ettersom gamblingindustrien er preget av folk med interesse for sport og særskilt fotball så blir det mye snakk om Arsenal iløpet av ei arbeidsuke. Det passer jo ganske greit.

En hake er det imidlertid: arbeidsveien. Jeg pendler til Stevenage hver dag. Det tar ca. 30 minutter med tog fra Finsbury Park, og dette er ingen billig reise. Mulig det er billig øl i England, men billettprisen på jernbanen er ikke noe å skryte av.

 

Kameraten min fra Bodø er fortsatt uten jobb. Han har imidlertid påtatt seg noen kortvarige engasjementer, men han ønsker seg selvsagt noe langvarig. Vi satser på at det ordner seg før julefreden senker seg. Min andre kompis, som forøvrig er fra Stavanger, satser på journalistikken. Blant annet produserer han i øyeblikket en reportasje som tar for seg hatforholdet mellom The Gunners og hottentottene. Dette er ei oppgave i regi av Høyskolen. Han tar nemlig noen studiepoeng her nede i tillegg. Det bør nevnes at han er Blackburn-supporter, noe som kanskje er greit når man skal skildre forholdet mellom Arsenal og Spurs.

 

På fritiden er derimot arbeid noe vi ikke tenker på. Da er The Arsenal for alle penga! Sålangt har vi fått med oss ti kamper. Bolton (H), Braga (H), Spurs (:P, WBA (H), Chelsea (B), Birmingham (H), Shaktar (H), City (B), West Ham (H) og Newcastle (H).

 

Høydepunktet sålangt er utvilsomt City-kampen. Fra rad fem bak det ene målet var vi vitne til at Arsenal banket de lyseblå araberne ettertrykkelig ned i støvlene. Stemningen blant bortesupporterne var helt sinnsyk, både før og etter kamp. Høy moral på bussturen hjem også.

Ligacupkampen på WHL var også meget fornøyelig. Politieskorte fra Seven Sisters Station med tusenvis av syngende goonere var spesielt. Spurvene sto klare på fortauskanten, men heldigvis sørget Onkel P for at det ikke endte i blodbad... :P

Selve kampen trenger jeg vel ikke legge ut om, men stemningen på stadion var eventyrlig. Tenke seg til at dette bare var en ligacupkamp. Samir Nasri, Nasri, Samir Nasri, na na na na na na na na. Fantastisk!

 

Det har også vært mindre hyggelige øyeblikk, som WBA og Newcastle hjemme, men det er ikke noe å skrive hjem om. Istedet velger jeg å se frem til Spurs-kampen på lørdag. Vi er å finne på Gunners Pub fra klokken 09:00 og regner med å treffe noen medforumister ved bardisken. Hadde vært hyggelig å slå av en prat.

 

Proud to be a Gooner

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager at jeg ikke har kommet med en oppdatering tidligere. Men nå er tiden inne for å oppsummere eventyret sålangt.

 

Da vi kom ned 6. september innlosjerte vi oss på Arsenal Journeys Hostel. Samme bygning som Arsenal Tavern, 100 meter fra Gunners Pub. Der lå vi på rom med 15 andre "turister", og jeg lå øverst i ei høyst suspekt og knirkende køyeseng med intet mindre enn tre etasjer. Jeg måtte knyte sekken med verdisaker til høyrearmen og kan vel ikke si at det var en hyggelig opplevelse. Men når man betaler 10 pund pr. natt kan man kanskje ikke forvente glitter og glamour?

 

Leilighetsjakten startet umiddelbart etter frokost dagen etter og etter to-tre timer med utallige besøk hos forskjellige eiendomsmeglere begynte nervene å melde seg for alvor. Det virket ikke som det fantes ei eneste ledig leilighet i hele Nord-London. Heldigvis var Fru Fortuna på plass i England denne dagen. Akkurat i det vi var i ferd med å vandre slukøret tilbake til hostellet gikk vi tilfeldigvis forbi ei meglersjappe vi hadde oversett. North London Lettings hadde utrolig nok en visning to timer senere på ei leilighet 200 meter øst for Highbury. Vi møtte opp og i ren desperasjon la vi ut om hvor viktig det var at nettopp vi fikk dette krypinnet. Minutter senere var vi tilbake i meglersjappa og skrev under kontraktspapirene. Vår nye adresse: Higbury Quadrant, N5!!! Gangavstand til Gunners Pub, Highbury og Emirates. Vi var fullstendig ekstatiske den kvelden.

 

De første dagene i ny leilighet gikk med til vask. Helt forkastelig at man kan overlate ei leilighet som er så skitten. Selvfølgelig overså vi også dette på visningen da vi som sagt var desperate som en Tottenham-fan foran en ny sesong. Etterhvert som grønnsåpe begynte å bli den dominerende duften var vi nødt til å begynne og se etter inntektsgivende arbeid. For som dere vet er ikke billettene på Emirates av det rimelige slaget.

Etter et par uker fikk jeg napp. Etter å ha gjennomført mitt første jobbintervju på engelsk noensinne fikk jeg tilbud om jobb hos Betfair, verdens største bettingselskap. 100% fast stilling som Norwegian Outbound Agent. For de som lurer så innebærer det at jeg ringer til eksisterende kunder i Norge og tilbyr dem ulike bonustilbud. Og ettersom gamblingindustrien er preget av folk med interesse for sport og særskilt fotball så blir det mye snakk om Arsenal iløpet av ei arbeidsuke. Det passer jo ganske greit.

En hake er det imidlertid: arbeidsveien. Jeg pendler til Stevenage hver dag. Det tar ca. 30 minutter med tog fra Finsbury Park, og dette er ingen billig reise. Mulig det er billig øl i England, men billettprisen på jernbanen er ikke noe å skryte av.

 

Kameraten min fra Bodø er fortsatt uten jobb. Han har imidlertid påtatt seg noen kortvarige engasjementer, men han ønsker seg selvsagt noe langvarig. Vi satser på at det ordner seg før julefreden senker seg. Min andre kompis, som forøvrig er fra Stavanger, satser på journalistikken. Blant annet produserer han i øyeblikket en reportasje som tar for seg hatforholdet mellom The Gunners og hottentottene. Dette er ei oppgave i regi av Høyskolen. Han tar nemlig noen studiepoeng her nede i tillegg. Det bør nevnes at han er Blackburn-supporter, noe som kanskje er greit når man skal skildre forholdet mellom Arsenal og Spurs.

 

På fritiden er derimot arbeid noe vi ikke tenker på. Da er The Arsenal for alle penga! Sålangt har vi fått med oss ti kamper. Bolton (H), Braga (H), Spurs (:P, WBA (H), Chelsea (B), Birmingham (H), Shaktar (H), City (B), West Ham (H) og Newcastle (H).

 

Høydepunktet sålangt er utvilsomt City-kampen. Fra rad fem bak det ene målet var vi vitne til at Arsenal banket de lyseblå araberne ettertrykkelig ned i støvlene. Stemningen blant bortesupporterne var helt sinnsyk, både før og etter kamp. Høy moral på bussturen hjem også.

Ligacupkampen på WHL var også meget fornøyelig. Politieskorte fra Seven Sisters Station med tusenvis av syngende goonere var spesielt. Spurvene sto klare på fortauskanten, men heldigvis sørget Onkel P for at det ikke endte i blodbad... :P

Selve kampen trenger jeg vel ikke legge ut om, men stemningen på stadion var eventyrlig. Tenke seg til at dette bare var en ligacupkamp. Samir Nasri, Nasri, Samir Nasri, na na na na na na na na. Fantastisk!

 

Det har også vært mindre hyggelige øyeblikk, som WBA og Newcastle hjemme, men det er ikke noe å skrive hjem om. Istedet velger jeg å se frem til Spurs-kampen på lørdag. Vi er å finne på Gunners Pub fra klokken 09:00 og regner med å treffe noen medforumister ved bardisken. Hadde vært hyggelig å slå av en prat.

 

Proud to be a Gooner

 

Høres fantastisk ut.. Jeg lander på stansted 08:30. Så er vel på gunners halv ti. Så da ses vi!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

God kveld kjære medgoonere :P

 

Tenkte jeg skulle prøve å holde dere oppdaterte på hva som skjer i N5 for tiden, lenge siden vi har oppdatert tråden nå.

 

Kan jo begynne med at jeg fikk meg jobb i starten av desember, ikke noe kremjobb akkurat, men det kommer nå inn noen pund hver uke. Har vel funnet ut at kundeservice ikke er helt min greie, og det blir jo ikke noe morsommere av at jeg må reise til Kingston hver forbannede morgen. Noen ganger er jeg så trøtt at det faktisk gjør fysisk vondt å stå opp av senga, men det ordner seg jo nesten hver gang.Bare nesten. På vei til puben fra Emirates onsdag kveld skjønte jeg vel innerst inne at det ikke kom til å bli jobb på meg dagen etter, noe det heller ikke ble.

 

Siden sist har det jo blitt noen nye kamper på oss begge, Tottenham tror jeg vi lar forbigå i stillhet.

Gjør mer vondt å skrive om det enn å stå opp tidlig for å dra på jobb. Vurderte faktisk å flytte hjem etter den kampen, men er glad det ble med tanken.

 

Helga etter fikk vi oss i hvertfall en solid opptur. Måtte jo selvfølgelig stå opp tidlig den lørdagen for å komme oss på toget til Birmingham og bortekamp mot Villa, og vi rakk toget med nød og neppe. Da vi kom opp dit, var det i rask marsj mot Villa Park og noen kalde. Trodde vi. Herregud for et elendig opplegg de har der oppe, kaffe og pai i stedet for øl og burger før kampen. Det viste seg at de ikke serverte alkohol til bortesupportere, og da Magnus spurte vakten hvorfor, fikk han til svar at alkohol skaper vold. Resultatet ble i hvertfall langt mer hyggelig der oppe i kulden, selv om vi vet å lage spenning i kamper vi egentlig har kontroll på.

 

I neste kamp hjemme kom Fulham på besøk. Igjen, faen så gode vi er til å lage spenning i kamper vi skal vinne greit. Takk Nasri for at du reddet den lørdagen med to herlige scoringer! Selv om det ble en del minutter med pining på North Bank, er det vel lite som er bedre enn å vinne knepent.

 

Partizan hjemme i gruppespillet er vel egentlig ikke så mye å skrive om, bortsett fra at supporterne deres må ha en skrue løs. Takk skal dere ha for å ha laget kjempestemning, selv om dere bare var noen hundre stykker.

 

Vi hadde vel egentlig gledet oss begge to til å få oppleve Old Trafford i borteseksjonen denne sesongen.

Det skulle det jo selvfølgelig ikke bli noe av i og med at FA er så tette i pappen at de hadde lagt den kampen til en mandags kveld, og vi måtte jobbe. Derfor ble det Gunners Pub denne mandagen. Skuffende kamp av oss, hadde virkelig håpet at vi skulle bite godt fra oss mot et United som ikke har imponert en kjeft denne sesongen. Ikke denne kjeften i hvert fall.

 

Etter denne kampen dro Magnus hjem til bikkjekalde Norge for å feire jul og nyttår, mens jeg ble igjen i kalde, men ikke fullt så kalde London. Julaften startet på The Boatman med en norsk Tottenham supporter og en morsom liten danske av koreansk opphav, før vi gjorde oss klare til å gå i sjømannskirka for litt norsk julemat. I kirka ble det ikke servert noe alkohol, noen rykter sa meg at det ble litt for mye for enkelte der i fjor. Men god mat hadde de i hvertfall.

 

Chelsea hjemme vil bli husket lenge. Veldig lenge. Herregud for en kamp vi gjorde. Hadde aldri trodd vi skulle stå opp mot Chelsea på den måten vi gjorde, nesten en perfekt kamp i mine øyne. Begynte å le da vi gikk opp til 3-0, nesten så mye at jeg tok til tårene. Litt skryt synes jeg faktisk at jeg skal ha, da jeg kom meg opp tidlig neste morgen for å dra på jobb. Det hadde selv ikke jeg trodd jeg skulle klare.

 

Med Wigan borte to dager senere ble det en del forandringer i laget, noe som skulle straffe seg. Med et kampprogram tettere enn klamydiatilfeller i Nord-Norge måtte det jo bare bli slik. Det tror jeg flere enn bare meg hadde på følte også på det tidspunktet. Nok om det.

 

Birmingham borte den første dagen i det nye året hadde jeg vage planer om å dra på, men valgte heller en fuktig nyttårsfeiring på O'neills. Angrer litt i ettertid, men jeg er jo kjent for å være etterpåklok. Når jeg ser hvor gode vi har vært borte denne sesongen burde jeg definitivt ha tatt turen i stedet for å prioritere den der helvettes gode pilsen som heter pint.

 

Så til City hjemme. Vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne. Hadde de i det hele tatt en målsjanse ? Prøvde de i det hele tatt på noe offensivt spill ? Er vel sjelden jeg har følt meg så snytt for de poengene vi tapte der, poeng som kan bli livsviktige i innspurten.

 

Leeds hjemme burde vel i bunn og grunn gå greit 9 av 10 ganger, om ikke mer. Det skulle vise seg at dette var en av de gangene alt skulle gå til helvette. Hva er det egentlig som skjer i hodet til spillerne våre ? Den ene dagen storspiller vi, å slår Chelsea med god margin, den andre holde vi på å ryke på hodet og ræva ut av FA cupen mot Leeds. Har sett det så alt for mange ganger, håper jeg slipper å se det mer.

 

Ipswich borte er vel litt av samme dritten. Gidder ikke skrive mer om den kampen.

 

Noe av det jeg hadde gledet meg lenge til, var West Ham borte. Magnus var en snartur på jobb den dagen, og jeg måtte til Upton Park for å plukke opp 4 billetter, noe som skulle vise seg å ikke bli lett.

Vet med sikkerhet 6 ansatte på box office som skulle tatt hodeplagget sitt å gått på dagen, ble lurt fra den ene luka til den andre flere ganger. Ordnet seg heldigvis til slutt, og med den kampen vi gjorde ble det jo en riktig så bra lørdag.

 

Vi klarte etterhvert også å bli kvitt Leeds etter å ha vunnet greit på Elland Road, irriterer meg bare at man skal kaste bort muligheten i første kamp når man har så tett kampprogram.

 

Neste kamp ble da Wigan hjemme og v.Persie med 3 scoringer. Fy faen for en spiller vi har i den mannen, får bare håpe han klarer å holde seg skadefri lenge nå. Man leser jo av uttalelsene hans også at han virkelig er Arsenal tvers gjennom, det varmer en nordlending en kald vinterdag i London.

 

Ipswich ble oppskriftsmessig slått hjemme på Emirates, selv om de faktisk holdt nullen mot oss i over 3 omganger. De skal ha for at de kjempet, men faen så deilig det var å sikre seg plass i CC finalen.

 

Søndag 30 januar føltes akkurat som en typisk søndag. Vi hadde faktisk tidligkamp mot Huddersfield, men følte faktisk at det ikke var noen typisk kampdag, så vi gikk faktisk bort til stadion en halvtime før kampstart uten å tenke på noe pub besøk. Nok engang ble vi vitne til at man holder på å drite seg ut hjemme mot svakere motstand.

 

Så kom det til Everton hjemme. Dum som jeg er innimellom, trodde jeg at dette skulle gå greit.

Dommerne oppførte seg som noen fulle storker i motvind, og jeg tror aldri jeg har hørt Emirates så forbannet på en dommer før. Heldigvis klarte vi å dra i land 3 fortjente poeng. Og Moyes, hold kjeften din.

 

Hva skal jeg egentlig si om Newcastle borte ? Hadde gledet meg til denne turen lenge, togtur med pils og god stemning, knallkamp og en enda bedre togtur tilbake til London med enda mer pils og god stemning. Hvordan kan man egentlig bli hentet inn når man leder 4-0 ? Det er ikke 1-0, heller ikke 2-0, men 4-0.

Var så langt nede på turen hjem, at det gikk jo som det måtte gå.

 

Heldigvis reiste vi oss i hvertfall litt med en oppskiftsmessig 2-0 seier hjemme mot Wolves. v.Persie viser nok en gang at han er verdenklasse og takk gud for at han er vår.

 

Barcelona. Hvor skal man begynne ? Selv om vi bor 2 min fra Gunners, var det ingen av oss som hadde tid til å dra innom hjemme etter jobb. Her skulle man ha med seg så mye som mulig før kampen, og da kan man ikke kaste bort tiden med å dra innom hjemme. For å være helt ærlig, hadde jeg ikke så store forhåpninger før kampen, men i svarte helvette så morsomt det var. Stemningen var helt fantastisk, og spillerne spilte som det var deres siste kamp i karrieren. Vil spesielt trekke frem Koscielny og Wilshere. Nå blir det faktisk spennende på Camp Nou. Orker egentlig ikke si mer om den kampen, dere så den selv.

 

Kunne man egentlig få større gap til neste motstander ? At man nok engang skal rote det til for oss selv mot et lag som skal slås ganske greit var vel egentlig ikke noe sjokk akkurat, men faen så irriterende med en omkamp denne gangen også. Er enig med dem som sier at cup er cup, men det skjer faen klaske meg så mange ganger at det har begynt å bli plagsomt.

 

Tror jeg skal runde av med å si at vi gleder oss som noen jævla løshunder på speed til finalen nå på søndag! Taper vi, så flytter jeg hjem.

 

Come on you Gunners!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da var eventyret over, iallefall for denne gang. For tre uker siden satte vi oss på flyet hjem til Norge etter en sesong i fotballens mekka. Vi har fulgt the Gunners over land and sea i ni måneder, og selv om sesongen endte i skuffelse etter en totalkollaps i ultraklassen så er dette definitivt den sesongen jeg setter høyest i min tid som rød og hvit. Jeg har aldri tidligere følt meg så priviligert som når jeg kunne gå hjemmefra på Gunners Pub og deretter til Emirates på kampdager.

Det ble tilsammen 36 Arsenal-kamper live, deriblant ligacupfinalen på Wembley, hjemmekampen og seieren mot Barcelona, utklassingen av Man City på City of Manchester stadium og kalasseieren i ligacupen borte mot Spurs for å nevne noen ytterst få av alle de fantastiske høydepunktene. Vi har globetrottet rundt på den ekstremt overprisede engelske jernbanene og besøkt 10 forskjellige stadionanlegg med Wembley og St. James Park som personlige favoritter til tross for marerittopplevelser på tribunen i begge anleggene.

 

Selv om fotballopplevelsene var utgangspunktet for oppholdet, så var opplevelsene "utenfor banen" minst like minneverdige. For en festglad unggutt uten fast følge så er London et eldorado. Utelivet er noe av det ypperste verden har å by på og med leilighet en gåtur fra Upper Street og en kort taxitur fra Piccadilly Circus så var det vanskelig å unngå at det ble minst to turer på byen iløpet av ei helg. Tiger Tiger på Haymarket og Shaftesbury nightclub på Shaftesbury avenue, samt The Rocket pub rett ved Kings Cross har alle gjort gode penger på vår utagerende livsstil, selv om personalet på Gunners Pub nok har størst grunn til å smile...

 

Og for å finansiere fotballbilletter og drinker så har jobbene våre vært fremste ressurs, og selv om arbeidstider og ikke minst arbeidsoppgaver kanskje ikke var helt ideelle, så unngikk vi begge at helgejobbing gikk utover fotballen. Gjennom jobben ble jeg også kjent med datteren til kollegaen til Ian Wright i radiostasjonen TalkSport, og hun sørget for at jeg nå kan skryte på meg å ha autografen til den gamle måljegeren, med en personlig hilsen: To Magnus, God bless, up the Gunners

Vi har selvsagt også fått rikelig med nye bekjentskaper, og det gir helgeutflukter over dammen de kommende årene et nytt aspekt ved at vi nå kan besøke gamle kjente i London-området. Vi har også, gjennom møter på pubene rundt omkring N5, blitt kjent med flere av dere her på forumet og andre norske goonere. Forhåpentligvis møtes vi flere ganger de kommende sesonger.

 

Nå som det hele er over så sitter man igjen med en vanvittig mersmak. Ikke bare elsker jeg Arsenal, men også London. En helt fantastisk by hvor det ikke er mulig å kjede seg. Og når man kjenner byen så godt som jeg gjør nå så kan jeg trygt si den engelske hovedstaden er som årgangsvin; den blir bare bedre og bedre. Lysten på retur til høsten er stor, men for øyeblikket usannsynlig grunnet økonomiske årsaker, men hvis det er noen her på forumet som vurderer et sesonglangt opphold i Nord London så send meg en PM så kan jeg svare på eventuelle spørsmål. Og hvem vet, kanskje jeg blir med....

 

Året ga oss også et par minutter i rampelyset. TV2 kom på besøk og produserte en kort reportasje om oss som ble sendt i pausen i borteoppgjøret mot West Ham i januar. For de av dere som ikke har sett den så ligger den på youtube:

 

Thank you London!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...