Jump to content

Hvor gamle er vi?


svein.wilberg@gmail.com

Frivillig oppgi aldersgruppe man tilhører i profilene?  

27 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

En uttalelse bør dømmes på ett helt annet grunnlag om den kommer fra en 15-19 åring enn en 40-åring. Og dette syntes jeg vi kan gjøre noe med. Jeg mener at forumet ville vært tjent med å ta inn ca-alder i profilen til venstre for hver post. Ikke slik som i dag hvor man må oppgi hele fødselsdatoen inne på profilen, da jeg godt kan skjønne at folk vegrer seg for det.

 

For eksempel kan man deles inn i følgende grupper:

(Kan oppdateres automatisk ut i fra ett fødselsår man oppgir inne på sin profilside)

 

-10

15-19

20-24

25-29

30-34

35-40

40-50

50-66

66+

 

 

Eks:

 

Adams

 

"Bilde"

 

Juniorspiller

 

Group: Arsenal Norway

Joined: 3-November 07

From: Kløfta

Age: 30-34

Member No.: 1893

 

Warn: (0%)

 

 

Vi kan begynne med og åpne for muligheten til å gjøre det frivillig, for å se hvordan det fungerer. Jeg har tenkt på det men jeg kan ikke tenke meg at noen gidder å juge på alderen. Skriver man som en 12-åring blir det bare flaut å late som man er 20. Det måtte i såfall bli at man later som man er yngre enn man er, og det er vel ikke noe en begynner å tenke på før man har passert 40 ;)

Link to comment
Share on other sites

En uttalelse bør dømmes på ett helt annet grunnlag om den kommer fra en 15-19 åring enn en 40-åring. Og dette syntes jeg vi kan gjøre noe med. Jeg mener at forumet ville vært tjent med å ta inn ca-alder i profilen til venstre for hver post. Ikke slik som i dag hvor man må oppgi hele fødselsdatoen inne på profilen, da jeg godt kan skjønne at folk vegrer seg for det.

 

dette er jo et ganske godt forslag. Og ja, fødelsdato er ikke bra å legge ut på internett, en viktig grunn til at mange vegrer seg for dette. Alternativt kan man jo legge inn fødselsÅR , det er ikke så farlig som dato.

 

enig at uttalelser bør vurderes i forhold til hvor gamle folk er, og i mange tilfeller bør vi "gamle" knarker kanskje vise større toleranse for en del sleivspark fra yngre brukere, mange av dem sendt ut i kampens hete. Til gjengjeld mener jeg at mange yngre bør lære seg å bli litt mer ydmyke overfor kritikk fra eldre, istedenfor å nærmest konsekvent sette piggene rett ut for den minste og mest uskyldige tilbakemelding. At eldre kritiserer og forsøker å rettlede/irettesette yngre er jo slik det alltid har vært, og slik DET BØR VÆRE, ikke minst for de yngres egen del. Selv om den kan fremstå som brutal er den i all hovedsak konstruktiv og velment.

 

Og her er vi ved kjernen på hva som er forskjellen på nåtiden og tidligere tider; denne spenningen mellom yngre og eldre har alltid vært tilstede i hver eneste generasjon opp gjennom historien, og slik kritikk har alltid kommet. Men tidligere, den gangen mange av oss som i dag er blant de eldre selv var unge, AKSEPTERTE vi kritikken, og forsøkte å ta den til oss. Ikke i den forstand at vi servilt la oss flate og fulgte henvisningene til punkt og prikke som en ordre, eller nødvendigvis var enige i ALLE sider ved kritikken. Men vi hadde både folkeskikk nok til å holde kjeft når vi burde det, og vi forsøkte å gå i oss selv og ta med oss essensen i kritikken videre, uten å måtte for enhver pris sette oss opp og lage en hel masse støy hver gang noen irettesatte oss. Og hvis vi svarte - noe vi gjorde hvis vi følte oss urettferdig behandlet - så gjorde vi dette på en mye mer respektfull måte enn mange yngre gjør i dag. Selv om jeg generelt mener verden går fremover, og de unge i dag på mange måter er mye mer oppegående enn vi var, så har det ikke gått fremover på alle områder...

 

så fikk jeg sagt det, vel vitende om at jeg risikerer å bli stemplet som en sur gammel gubbe...! ;)

Link to comment
Share on other sites

den er jeg for. men kanskje litt flere år i hver aldersgruppe? syns 5 kanskje ble litt lite. hva med:

 

0-9

10-19

20-29

etc

 

Enig at det kanskje ble litt mange, men det er veldig stor forskjell på en 12-åring og en 18-åring. Da vil kansje 18 åringen ikke føle seg helt bekvem med å havne i en så stor gruppe og kanskje falle for fristelsen å melde seg inn i 20- 29. Mens det kanskje ikke er så stor forskjell på en på 25 og 35. Uansett er ikke jeg fastlåst på noe som helst og jeg syntes bare det er nyttig med innspill slik at vi kommer frem til en løsning flertallet er fornøyd med.

 

dette er jo et ganske godt forslag. Og ja, fødelsdato er ikke bra å legge ut på internett, en viktig grunn til at mange vegrer seg for dette. Alternativt kan man jo legge inn fødselsÅR , det er ikke så farlig som dato.

 

enig at uttalelser bør vurderes i forhold til hvor gamle folk er, og i mange tilfeller bør vi "gamle" knarker kanskje vise større toleranse for en del sleivspark fra yngre brukere, mange av dem sendt ut i kampens hete. Til gjengjeld mener jeg at mange yngre bør lære seg å bli litt mer ydmyke overfor kritikk fra eldre, istedenfor å nærmest konsekvent sette piggene rett ut for den minste og mest uskyldige tilbakemelding. At eldre kritiserer og forsøker å rettlede/irettesette yngre er jo slik det alltid har vært, og slik DET BØR VÆRE, ikke minst for de yngres egen del. Selv om den kan fremstå som brutal er den i all hovedsak konstruktiv og velment.

 

Her er jeg helt enig med deg i alt du skriver, men det betinger at en vet sånn ca hvor gammel den man diskuterer med er. Da blir grunnlaget for diskusjonen mye mer riktig. Kanskje vi også kunne sløyfet aldergruppe og brukt fødselsår som du nevner. Min tanke var at fødselsåret kun var synlig for brukeren, og at aldersgruppen var det som ble synlig for alle andre for å ivareta anonymiteten, men det er vel kanskje ikke så farlig å oppgi fødselsår heller.

 

Ser det er fler som stemmer enn som skriver og det gjør ikke noe det, men jeg er interessert i hva dere begrunner meningene med også.

Link to comment
Share on other sites

Å innføre et slikt sytem ser jeg ikke på som aktuelt i det hele tatt.

 

Den største velsignelsen med et nettforum som dette, er nettopp at man ikke trenger å bli dømt etter slike ting som alder. Det er så utrolig stor forskjell på modenheten fra person til person at vi ikke kan begynne å plassere hverandre i båser med den hensikt at vi bevisst skal oppføre oss annerledes overfor hverandre. Det nytter ikke å si at det som oftest er slik og slik med de unge - dette er noe som går igjen i samfunnet på mange områder. Man kan gjerne finne en negative trender for visse kategorier av mennesker, dersom man absolutt må dele dem inn i alle mulige sammenhenger, men et enkeltmenneske som avviker fra det negative ved sin "gruppe", er det så utrolig urettferdig å skulle dømme det allikevel.

 

De samme reglene gjelder for alle, uansett alder. Det er det faktisk noen som har hatt problemer med å forstå tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Å innføre et slikt sytem ser jeg ikke på som aktuelt i det hele tatt.

 

Den største velsignelsen med et nettforum som dette, er nettopp at man ikke trenger å bli dømt etter slike ting som alder.

Hvorfor skal man dømmes på grunn av alder? Det handler bare om å skjønne hvem man diskuterer med. Det fine med det virkelige livet langt borte fra PCen er at man har ett mye bredere spekter å kommunisere på slik at det ikke ender i krangel.

 

Det er så utrolig stor forskjell på modenheten fra person til person at vi ikke kan begynne å plassere hverandre i båser med den hensikt at vi bevisst skal oppføre oss annerledes overfor hverandre. Det nytter ikke å si at det som oftest er slik og slik med de unge - dette er noe som går igjen i samfunnet på mange områder.

For å snu litt på det. Hvis en 13-åring skriver ett modent og bra innlegg med en del gramatikk og skrivefeil så blir det mye mer positivt etter at man vet han er såpass ung. Og omvendt dersom man er 35 og skriver et lite gjennomtenkt og dårlig innlegg.

 

Graden av modenhet i innlegget forsvinner ikke dersom alder er oppgitt. Tvert i mot. -Den vises!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man dømmes på grunn av alder? Det handler bare om å skjønne hvem man diskuterer med. Det fine med det virkelige livet langt borte fra PCen er at man har ett mye bredere spekter å kommunisere på slik at det ikke ender i krangel.

 

Men jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor det er så viktig å vite "hvem" man diskuterer med. Det er vel bare for at du skal kunne regulere din egen atferd? Er det nødvendig?

 

For å snu litt på det. Hvis en 13-åring skriver ett modent og bra innlegg med en del gramatikk og skrivefeil så blir det mye mer positivt etter at man vet han er såpass ung. Og omvendt dersom man er 35 og skriver et lite gjennomtenkt og dårlig innlegg.

 

Graden av modenhet i innlegget forsvinner ikke dersom alder er oppgitt. Tvert i mot. -Den vises!

 

Den forsvinner ikke, men den vises heller ikke. Det er nettopp det som er hele poenget mitt.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor det er så viktig å vite "hvem" man diskuterer med. Det er vel bare for at du skal kunne regulere din egen atferd? Er det nødvendig?

Ikke bare min egen, men for at det skal bli litt hyggeligere på forumet her. Jeg syntes ikke moderatorene er flinke nok til å regulere trådene, så dette er ett forslag som jeg håper kan gjøre at vi lettere forstår hverandre og forhåpenligvis oppfører oss litt bedre mot hverandre.

 

Den forsvinner ikke, men den vises heller ikke. Det er nettopp det som er hele poenget mitt.

Her tror jeg ikke jeg helt skjønner svaret ditt. Slik jeg ser det er modenhet, ferdigheter, oppførsel, tankesett, talemåte og lignende noe som må relateres til alderen for å sette det i rett perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Dette forslaget støtter jeg.

 

Jeg har mang en gang observert heftig hudfletting av forumister som etter skriveteknikk og gramatikk å dømme sannsynligvis ikke er mer enn 12-13 år gamle. Problemet er imidlertid det at enkelte antar at dette er godt voksne mennesker. Det er forøvrig først og fremst på større forumer som f.eks vgd jeg har vært vitne til dette, men det gjelder også til en viss grad her på vårt forum. Disse unge goonerne er det viktig å behandle på en fortåelsesfull måte. Skal en 12-åring få ei skyllebøtte på grunn av gjentatte faktafeil? Vi vet alle at den yngre garde ikke evner å være like kildekritiske som oss voksne.

 

Dersom fødselsåret står angitt i personprofilen tror jeg neppe de yngste får så ørene flagrer. Hva er vel vitsen med å rakke ned på en 13-åring?

 

Selv opplevde jeg å bli litt "sett ned på" da jeg debuterte som meningsutveksler på gunners.no. To-tre faktafeil fikk et par bedrevitere til å reagere. Og det var langt i fra belærende og forståelsesfulle kommentarer som ble servert. Den epsioden førte til at en litt såret liten pjokk holdt avstand fra forumet en årrekke. Dette er mange år siden og nå som jeg har begynt på voksenlivet ser jeg unge forumister bli behandlet på akkurat samme måte som jeg ble den gangen. Dette er skadelig for forumets fremtid, men kan muligens unngås ved å gjøre som Adams forslår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mang en gang observert heftig hudfletting av forumister som etter skriveteknikk og gramatikk å dømme sannsynligvis ikke er mer enn 12-13 år gamle. Problemet er imidlertid det at enkelte antar at dette er godt voksne mennesker. Det er forøvrig først og fremst på større forumer som f.eks vgd jeg har vært vitne til dette, men det gjelder også til en viss grad her på vårt forum. Disse unge goonerne er det viktig å behandle på en fortåelsesfull måte. Skal en 12-åring få ei skyllebøtte på grunn av gjentatte faktafeil? Vi vet alle at den yngre garde ikke evner å være like kildekritiske som oss voksne.

 

Dersom fødselsåret står angitt i personprofilen tror jeg neppe de yngste får så ørene flagrer. Hva er vel vitsen med å rakke ned på en 13-åring?

 

Selv opplevde jeg å bli litt "sett ned på" da jeg debuterte som meningsutveksler på gunners.no. To-tre faktafeil fikk et par bedrevitere til å reagere. Og det var langt i fra belærende og forståelsesfulle kommentarer som ble servert. Den epsioden førte til at en litt såret liten pjokk holdt avstand fra forumet en årrekke. Dette er mange år siden og nå som jeg har begynt på voksenlivet ser jeg unge forumister bli behandlet på akkurat samme måte som jeg ble den gangen. Dette er skadelig for forumets fremtid, men kan muligens unngås ved å gjøre som Adams forslår.

 

enig i mye av det du skriver her, men det er et par ting jeg vil kommentere. For det første, hvorfor bli så fornærmet fordi noen såkalte "bedrevitere" påpeker faktafeil? Hvorfor ikke senke skuldrene, ta seg selv mindre høytidelig, og bare ta dette til etterretning? Og ja, jeg har vært tenåringsforelder, så jeg vet alt om hvordan dette fungerer. Og jeg kan ikke påstå at jeg løste konfliktene jeg og mine tenåringsbarn havnet i på noen optimal måte, men kjernen her er at mange yngre ikke tåler å bli snakket til, og blir fornærmet bare man påpeker enkle feil, og det selv om det er konstruktiv kritikk i beste hensikt, for å hjelpe de unge. Er det en god løsning å overse alt det gale yngre gjør bare fordi de ikke tåler å bli snakket til? Eller bør man kanskje prøve å få de unge til å forstå at dette er en helt håpløs reaksjonsform? Og for det andre, noe av problemet i de unges reaksjonsform er mangel på konsekventhet. Når det gjelder feil de begår krever de å bli behandlet som barn. Likevel agerer de selv som om de var voksne når de svarer. Det kan man også se her på forumet. Derfor er kanskje det å oppgi fødselsår en god ide. Da slipper man i det minste å bli forvirret. Men hvis de som er eldre som en konsekvens av dette behandler unge slik de mener unge bør behandles, vil de unge være tilfreds med det da? For er det rimelig å kreve at man skal få i pose og sekk?

Link to comment
Share on other sites

enig i mye av det du skriver her, men det er et par ting jeg vil kommentere. For det første, hvorfor bli så fornærmet fordi noen såkalte "bedrevitere" påpeker faktafeil? Hvorfor ikke senke skuldrene, ta seg selv mindre høytidelig, og bare ta dette til etterretning? Og ja, jeg har vært tenåringsforelder, så jeg vet alt om hvordan dette fungerer. Og jeg kan ikke påstå at jeg løste konfliktene jeg og mine tenåringsbarn havnet i på noen optimal måte, men kjernen her er at mange yngre ikke tåler å bli snakket til, og blir fornærmet bare man påpeker enkle feil, og det selv om det er konstruktiv kritikk i beste hensikt, for å hjelpe de unge. Er det en god løsning å overse alt det gale yngre gjør bare fordi de ikke tåler å bli snakket til? Eller bør man kanskje prøve å få de unge til å forstå at dette er en helt håpløs reaksjonsform? Og for det andre, noe av problemet i de unges reaksjonsform er mangel på konsekventhet. Når det gjelder feil de begår krever de å bli behandlet som barn. Likevel agerer de selv som om de var voksne når de svarer. Det kan man også se her på forumet. Derfor er kanskje det å oppgi fødselsår en god ide. Da slipper man i det minste å bli forvirret. Men hvis de som er eldre som en konsekvens av dette behandler unge slik de mener unge bør behandles, vil de unge være tilfreds med det da? For er det rimelig å kreve at man skal få i pose og sekk?

 

Du skriver mye fornuftig, igjen. Synes du er en meget god debattant, piscator.

 

De yngres reaksjonsmønster mangler nok helt klart konsekvenshet og de kan fort glefse ved den minste rettelse fra den eldre garde. Men det er også stor forskjell på de ulike forumistrekrutter. Noen er svært ydmyke og villig til å lytte til gode råd. Det er disse jeg synes tidvis blir behandlet lite respektfullt. Det er ikke det at man sier fra som er problemet, men måten man sier fra på. Og det er vel ofte et markeringsbehov blant de nest eldste som utløser disse måtene å pakke inn "skjennepreknene" på.

Med fødselsdato angitt kan jeg ikke tenke meg at lignende episoder oppstår. Iallefall ikke med så jevn hyppighet.

Også har du selvsagt en del "rakkerunger" som kun er ute etter å provosere. De synes jeg det er helt greit å gi en liten nettbasert nesestyver.

 

Men som du også sier til slutt i innlegget så er det vel en sjanse for at mange av disse forumistrekruttene gjerne ønsker å debattere på de samme premisser som oss andre og av den årsak ikke ønsker å bli behandlet annerledes. Men, uansett, jeg tror dette er kan være en fin løsning.

Link to comment
Share on other sites

Dette handler etter min mening først og fremst om å si ting til hverandre på en sikkelig måte. Jeg opplevde det samme selv, folk ga meg en sikkelig omgang når jeg hadde faktafeil eller gjorde noe som de så på som feil på dette forumet. Det gjorde meg usikker, en 12-13-14 åring har ikke like mye selvtillitt som den eldre garde og tar ting lettere til seg.

 

Om man svarer på en måte som "det du påstår, er ikke riktig, det er sånn og sånn", så tror jeg rett og slett de unge vil ta det til seg og lære av det. Om man hugger til å gir en sikkelig runde med informasjon på en svært kritisk måte vil det selvsagt bli problemer. Det handler rett og slett om å være snille med hverandre, uansett alder. Man kan fint nevne fakta feil som jeg foreslo til en voksen person også.

 

Dette handler ikke om årstall eller alder, det handler om at vi lett kan behandle alle likt. Om man skal påpeke at noen gjør noe feil, så gjør vi det enkelt og greit uten å pakke det inn i en pakke som hverken er meget skånsom eller kritisk. Det gjør at man behandler alle forumister likt, og de unge får delta på like primisser som de eldre. At de får flere slike informasjonsposter tilbake på sine innlegg vil de lære av, det er jeg ikke i tvil om.

 

Det er som Wenger sier, for at vi skal få de gode talentene til å bli gode spillere, må dem ha gode spillere å lære av. Det samme gjelder her, om de unge talentfulle forumistene skal bli gode forumister, må de ha noen gode å lære av. Om man da får ei skyldebøtte for en feil, vil de lære av det og gi en skyllebøtte tilbake her og der. Det gir bare dårlig stemning på forumet.

 

Så enkelt kan vi behandle alle likt...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...