Jump to content

Fotball-VM 2010


Safe Hands

Recommended Posts

Med unntak av et par avgjørelser HADDE Howard Webb i går en tilnærmelsvis prikkfri kamp. Det er han som skal ha man of the match award.

Er helt enig. Det var en utrolig vanskelig kamp å dømme. Det er ikke mange dommere som hadde gjort det bedre. Tror vel heller det er litt Barca-hat som titter fram fra de som mener Spania ikke skulle fått det målet :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Det handler ikke om "skulle det vært utvisninger" osv. Slike ting er basert på skjønn. Webb kunne hatt en prikkfri kamp og likevel fått rettmessig skyllebøtte pga den latterlige avgjørelsen om ikke å gi nederland corner...

 

Du store min.. Hvis man dømmer en prikkfri kamp, men misser én eneste corner så har man gjort seg fortjent til en "skyllebøtte"?! Ikke særlig romslig.. Og definitivt så langt unna mitt syn på saken at videre debatt neppe vil være fruktbart.

Link to comment
Share on other sites

Med unntak av et par avgjørelser HADDE Howard Webb i går en tilnærmelsvis prikkfri kamp. Det er han som skal ha man of the match award.

 

Hjelper ikke å ha en tilnærmet prikkfri kamp, når du tabber deg ut i de avgjørende situasjonene.

Link to comment
Share on other sites

Mener det var et tap for fotballen som idrett det som skjedde i finalen. Selv om både Spania og Nederland har vært kjent for å være fintspillende, viste de seg begge frem fra sin "onde" side.

Jeg kan ikke være uenig der. Som en "nesten" nøytral tv-titter (var i utgangspunktet litt på Nederlands si side etter underdog-prinsippet), så er jeg meget skuffet over kampen som helhet.

Nederland vant grisespillpokalen, de hadde de flere stygge taklinger enn Spania, men var ikke "overlegent" verre. Spania vant usportslighetspokalen, både for sin overlegne "syteteknikk" og sine overdrevene rullinger etter taklinger.

Joda, dommertrioen gjorde sine tabber i løpet av kampen, men å henge seg opp i en feilaktig corneravgjørelse (selv om den har innvirkning på hva som skjer etterpå) er egentlig relativt "patetisk" etter min mening.

Det virker på noen her som at det var den eneste avgjørende feilen, men hadde Nederland fått den utvisningen tidligere som dei fortjente så ville det og ha fått en innvirkning på kampen.

Med utgangspunkt i den negative innstillingen som begge lagene hadde, så gjorde dommertrioen en respektabel jobb.

 

Sett utfra kampen i går (og det er jo tross alt bare den som teller i finalen), så vant Spania kampen fortjent. Men det betyr ikke at jeg mener at Spania er en "værdig" verdensmester utfra deres oppførsel (det ville heller ikke Nederland vært).

 

I min etterpåklokskap så skulle jeg virkelig ha ønsket at det var kampen på lørdag som var "finalen", nei jeg er ikke tilhenger av Tyskland, men det var en mer "værdig" kamp med to mye mer "værdige" lag. Men det er jo kun min subjektive mening.

Link to comment
Share on other sites

Hjelper ikke å ha en tilnærmet prikkfri kamp, når du tabber deg ut i de avgjørende situasjonene.

 

Er dette utsagnet gyldig for keepere også, eller gjelder det bare dommere?

 

Kim beskriver virkeligheten slik den åpenbart er, men ikke slik den burde være. En dommer, keeper eller forsvarspiller kan prestere prikkfritt i 89 minutter, men likevel bli "slaktet" efter én liten feil. For en angriper er det gjerne stikk motsatt - 89 begredelige minutter er fort glemt, og man blir Helt, hvis han pirker inn vinnermålet i det nittiende..

 

En helt urimelig virkelighet, men/og antagelig en av de viktigste årsakene til at Wenger (og andre managere) velger de eldste hodene lengst bak i banen.

Link to comment
Share on other sites

Du store min.. Hvis man dømmer en prikkfri kamp, men misser én eneste corner så har man gjort seg fortjent til en "skyllebøtte"?! Ikke særlig romslig.. Og definitivt så langt unna mitt syn på saken at videre debatt neppe vil være fruktbart.

At det går an! Det handler jo om hvor klar en situasjon er da!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Prikkfri kamp er vel å overdrive. Webb gjorde mange feil, noen mer direkte utslagsgivende enn andre. Det var en dårlig atmosfere i denne kampen. Noe som gjorde jobben mer vrien for Webb, men enkelte ting var ikke vanskelig - og han misset. Blant annet skulle De Jong hatt direkte rødt og forspillet til Spanias mål skulle ikke funnet sted. Nei, Webb gjorde så absolutt ingen prikkfri kamp, men at han var partisk i den ene eller andre retningen sliter jeg med å se. Nederland hadde en alle tiders mulighet til triumf, men falt for eget grep. Det ble for villt og Robbens enorme status og ego gjorde jobben ennå enklere for spanjolene.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert blitt nevnt før i VM, men er jo ganske fantastisk at TV2 i en VM FINALE presterer å ha en "pause analyse" på under ett minutt, da det i tillegg er så mye å ta tak i! Selv da Spania feiret seieren rett etter dommeren hadde blåst av fikk de pressa inn litt reklame

 

Takk gud for svensk SVT1

Link to comment
Share on other sites

Sikkert blitt nevnt før i VM, men er jo ganske fantastisk at TV2 i en VM FINALE presterer å ha en "pause analyse" på under ett minutt, da det i tillegg er så mye å ta tak i! Selv da Spania feiret seieren rett etter dommeren hadde blåst av fikk de pressa inn litt reklame

 

Takk gud for svensk SVT1

Jepp. Sånn er det med reklamefinansiert TV. Det er jo reklame de bruker for å betale for VM så jeg kan forsåvidt forstå TV2. Får tro og håpe at det ikke blir masse reklame på PL kanalene til høsten. Det er jo pay-TV så det skal jo være forholdsvis reklamefritt, men selv C+ falt jo for fristelsen med reklame så jeg er litt spent på hva TV2 klarer å finne på for å irritere oss

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Sånn er det med reklamefinansiert TV. Det er jo reklame de bruker for å betale for VM så jeg kan forsåvidt forstå TV2. Får tro og håpe at det ikke blir masse reklame på PL kanalene til høsten. Det er jo pay-TV så det skal jo være forholdsvis reklamefritt, men selv C+ falt jo for fristelsen med reklame så jeg er litt spent på hva TV2 klarer å finne på for å irritere oss

 

C+ hadde jo kun programreklame. Og det var maks 60-90 sekunder.

Det kan vi tåle :)

Link to comment
Share on other sites

C+ hadde jo kun programreklame. Og det var maks 60-90 sekunder.

Det kan vi tåle ;)

Nja, den reklamen for SammDodds.com med Glenn Hysen får meg fortsatt til å våkne med et skrik enkelte netter. :)

 

Var vel noe reklame for Betson også? Eller blander jeg med Las Vigasat?

Link to comment
Share on other sites

At det går an! Det handler jo om hvor klar en situasjon er da!!!!!!!!!

 

Så, så. Det er ingen grunn til å fyre seg opp (jevnfør antall utropstegn).

 

Joda, corneren var åpenbar fra vinkelen som ble servert oss tv-seere (og de fleste andre). Men det er for lettvint å utifra dette slutte at dommeren burde sett det samme. Én og samme "virkelighet" kan fortone seg svært forskjellig avhengig av hvilken vinkel man har. Hvem har vel ikke opplevd å "se en ball inne" - som likevel ender langt utenfor?

 

Videre må en ta hensyn til forstyrrende elementer (se under). Med klipp og lim og god zoom er det lett å se at firkantene "A" og "B" har samme farge. Zoomer man ut, og tar hele sjakkbrettet i betraktning, fremstår derimot "virkeligheten" i et ganske annet lys...

 

Menneskelige feil blir vi aldri kvitt. Derfor koker det hele ned til et spørsmål om romslighet. Hvor raske skal vi være til å dele ut skyllebøtter, "hogge hodet av folk" osv.? Med hvilken tyngde og arroganse skal vi i efterpåklokskapens navn argumentere? Jeg tror som sagt vi ikke blir enige...

 

Optical.greysquares.arp.jpg

|

|

|

|

|

|

|

528592.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...