Jump to content

Fotball-VM 2010


Safe Hands

Recommended Posts

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Jeg skriver som jeg skrev på facebook i går:

 

3 494 382 innbygggere mot et helt afrikansk kontinent og halve resten av verden, Diego Forlan, Abreu med verdens sleipeste straffe, to VM titler en gang i historien, nå i semien; Uruguay I just luv` `ya!!! :-)

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg sykt til kampen mellom Argentina og Tyskland i dag. Håper Argentina grisebanker tyskerne. De siste kommentarene til tyskerne om at argentinerne hele tiden driver med tjuvtriks, og at dommerne må passe på å ikke falle for provokasjonsforsøkene, gjør meg skikkelig irritert. Da kjenner de tydeligvis ikke historien til Tyskland. De kan iallefall ikke huske det som skjedde i VM-finalen i 90 mellom Argentina og Vest-Tyskland. Hvor mr. dive himself Jürgen Klinsmann filmer seg til ett frispakr, og overdriver så mye at en argentinsk spiller blir tuvist. Hvor krølltoppen Rudi Vøller filmer seg til straffespark i sluttminuttene, som gjør at Vest-Tyskland vinner kampen 1-0. Jeg har mislikt Tyskland og tysk fotball meget sterkt etter denne finalen, og ingenting hadde frydet meg mer enn om Argentina hadde fått sin hevn etter den finalen i dag.

 

Ingenting hadde frydet meg mer enn om Argentina vinner hele VM, og får stoppet kjeften på Pele som går ut og kritiserer Maradona for å være en dårlig trener.

Link to comment
Share on other sites

Får Suarez samme cheatstempelet som Henry nå? Eller var det ok fordi han ble tatt?

 

Synes synd på Ghana.

 

Suarez blir faktisk beskrevet som en helt i dag. Utrolig nok...

Link to comment
Share on other sites

 

Ingenting hadde frydet meg mer enn om Argentina vinner hele VM, og får stoppet kjeften på Pele som går ut og kritiserer Maradona for å være en dårlig trener.

 

 

Ta Peles utsagn for det det er, på samme måten som Diego Armando har sagt mye rart opp gjennom årene. At det hadde vært artig med den samme trinne som vinner i årets VM er en helt annen sak! Argentina har så lengt vært beste, og pr. dato fortjener å vinne VM av den grunn, ikke på grunn av hva enkelt personer sier eller gjør.

 

Vamos Uruguay! :)

 

Suarez blir faktisk beskrevet som en helt i dag. Utrolig nok...

 

Helt eller anti-helt; jeg garanterer at 9 av 10 spillere hadde gjort likedan i tilsvarende situasjon, lik det eller ikke lik det.

Link to comment
Share on other sites

Suares' hands er etter min mening langt verre enn Henrys. Det verste er at han blir beskrevet som "helt", mens Henry ble totalslaktet, huff!

 

Som sagt; vis meg den spilleren som ikke hadde gjort det samme i det 120 minutt i en kvarfinale i VM?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt; vis meg den spilleren som ikke hadde gjort det samme i det 120 minutt i en kvarfinale i VM?

 

Poenget her er vel at Henry ble hudflettet av en hel fotballverden, noe Suares ikke blir. Ja, de fleste ville gjort det samme, men da skal alle som gjør det bli behandlet på samme måte som Henry. Hvis ikke snakker vi dobbeltmoral.

 

Jeg mener at oppstyret rundt Henry var fullstendig håpløst. Som du sier. Vis meg den spilleren som ikke ville gjort det samme som Henry. Jeg ser heller ikke noe problem med det Suares gjorde.

 

Men de som eventuelt kritiserte Henry, bør også stille seg kritisk til denne hendelsen.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er vel at Suarez sin hands blei sett av dommeren, og han blei korrekt utvist.

Dette var einaste, teoretiske mulighet for Uruguay å komme videre i mesterskapet.

 

Henry sin hands blei ikke sett av dommaren og førte til at Frankrike fekk mål og kom til VM på hengende hår.

På sett og vis er begge handsene forkastlige, men i mine auge er det umulig å samanlikne dei 2 situasjonane.

Hadde derimot Ghana ikkje fått straffe, hadde det vore ei skandale på lik linje med målet England ikkje fekk iår, og målet dei fekk i '66

Link to comment
Share on other sites

Som sagt; vis meg den spilleren som ikke hadde gjort det samme i det 120 minutt i en kvarfinale i VM?

 

Moralens voktere er her på ville veier. Skytset bør heller rettes mot det som er det virklige problemene. Trøyeholding og filming for eksempel. Hellige Arjen Robben er helten, mens Felipe Melo er amøben. Vel hva er det egentlige problemet, den avsluttende handlingen eller rotårsaken? I går gjorde Suarez gjør en refeleks, mens Robben var langt på vei en serieforbryter mot fair play der han rullet rundt i 90 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Moralens voktere er her på ville veier. Skytset bør heller rettes mot det som er det virklige problemene. Trøyeholding og filming for eksempel. Hellige Arjen Robben er helten, mens Felipe Melo er amøben. Vel hva er det egentlige problemet, den avsluttende handlingen eller rotårsaken? I går gjorde Suarez gjør en refeleks, mens Robben var langt på vei en serieforbryter mot fair play der han rullet rundt i 90 minutter.

 

Her er du spot on Sir John

Link to comment
Share on other sites

Å hildrane du! Det er bare å bøye seg i støvet. Kall gjerne Argentina defensivt naive, men herrejesus hvor dyktig dette tyske laget er. Maskinfotball? Long gone. Man må rett og slett bare nyte det. Det umulige blir gjort mulig. Danke schön!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest kellex

20 år har gått siden Tyskland ble min store nasjonale favoritt i fotball. Da Tyskland ble ledet av Beckenbauer og med flotte spillere i Brehme, Völler, Klinsmann, Kohler og ikke minst min yndlingspiller gjennom tidene i kapteinen Lothar Matthäus! Jeg ble meget skuffet da Tyskland tapte for Danmark i 92. Hadde stor tro da på Riedle, Sammer og Hassler, men Laudrup og Schmeichel ble litt for mye da.

 

Før dette mesterskapet så har Tyskland igjen vært en personlig favoritt. Da med Neuer og Øzil som egne favoritter. Men dette Tyske laget har gått over alle mine forventinger, og håper nå at de kan gå hele veien og vinne VM i Afrika!

Kanskje jeg endelig skal kunne feire over noe sportslig på tv igjen?!

Link to comment
Share on other sites

Poenget her er vel at Henry ble hudflettet av en hel fotballverden, noe Suares ikke blir. Ja, de fleste ville gjort det samme, men da skal alle som gjør det bli behandlet på samme måte som Henry. Hvis ikke snakker vi dobbeltmoral.

Suares er ikke problemet, han gjorde en forseelse som dei fleste spillere ville gjøre og ble straffet. Henry er ikke problemet, han handset og Gallas scoret, og det har skjedd før og vil skje senere.

Problemet er helt og holdent det du kaller en "hel fotballverden".

Nå er jeg ikke enig i at hele fotballverden skreik så mye opp. Det var vel først og fremst Irene godt hjulpet av den britiske pressen som hudflettet Henry, men det er jo så at når avisene i "Fleet Street" (dei fleste er flyttet derfra, men...) hyler opp så overdøver dei resten av fotballverden.

 

Når det gjelder dobbeltmoralen så er den en evig menneskelig egenskap. Ett av dei verste eksemplene etter min mening er Maradonas "Guds hånd" mot England i 1986. Denne har i ettertid nærmest blitt glorifisert av såkalte (edruelige?) kommentatorer, som i årenes løp nærmest sett på Maradona som en helt etter den situasjonen.

Etter min mening så er både Maradonas "oppførsel" (i ettertid) og medias oppfølging av situasjonen skammelig :ermm:

 

For å oppsummere din litt indignerte opplevelse over "forskjellsbehandlingen" av diverse situasjoner så forstår eg ditt synspunkt, men "that's life" og hvis vi skal "hisse" oss opp over slike situasjoner så er det vi som har et problem :)

Link to comment
Share on other sites

20 år har gått siden Tyskland ble min store nasjonale favoritt i fotball. Da Tyskland ble ledet av Beckenbauer og med flotte spillere i Brehme, Völler, Klinsmann, Kohler og ikke minst min yndlingspiller gjennom tidene i kapteinen Lothar Matthäus! Jeg ble meget skuffet da Tyskland tapte for Danmark i 92. Hadde stor tro da på Riedle, Sammer og Hassler, men Laudrup og Schmeichel ble litt for mye da.

 

Før dette mesterskapet så har Tyskland igjen vært en personlig favoritt. Da med Neuer og Øzil som egne favoritter. Men dette Tyske laget har gått over alle mine forventinger, og håper nå at de kan gå hele veien og vinne VM i Afrika!

Kanskje jeg endelig skal kunne feire over noe sportslig på tv igjen?!

 

nesten som du skrev ned mine tanker... lothar var fantastisk som spiller, men som manager har han vel langt igjen. akkurat som maradona. husker i 90, da lothar, som var fast straffeskytter, ikke ønsket å skyte mot argentina med goicochea. gleden var stor i det brehme banket ballen bak mannen som hadde overbevist stort etter at pumpido hadde blitt skadet. nei tyskland er mitt favoritt landslag, ingen tvil om det.

Link to comment
Share on other sites

Guest kellex

nesten som du skrev ned mine tanker... lothar var fantastisk som spiller, men som manager har han vel langt igjen. akkurat som maradona. husker i 90, da lothar, som var fast straffeskytter, ikke ønsket å skyte mot argentina med goicochea. gleden var stor i det brehme banket ballen bak mannen som hadde overbevist stort etter at pumpido hadde blitt skadet. nei tyskland er mitt favoritt landslag, ingen tvil om det.

 

Godt å høre at det er flere av oss :D Husker som ung gutt at jeg løp stolt rundt på fotballbanen med nr.10 og Matthäus på ryggen, og det var flere som spurte, "hvem er det a?" Når VM i Italia derimot var over så viste de fleste hvem den Tyske kapteinen var! Hans trener egenskaper skal jeg ikke si så mye om :D

 

Nå gleder jeg meg for første gang på lenge å se den kampen på onsdag, og håper skravlekaspar(er) fra Spania får juling!

Link to comment
Share on other sites

husker i 90, da lothar, som var fast straffeskytter, ikke ønsket å skyte mot argentina med goicochea. gleden var stor i det brehme banket ballen bak mannen som hadde overbevist stort etter at pumpido hadde blitt skadet.

 

Du mener den finalen, hvor Rudi Völler filmet seg til straffespark?

 

Filmingen til Völler i den situasjonen, og filmingen til Klinsmann tidligere i kampen, som medførte at Argentina fikk en spiller utvist var rett og slett kvalmt å se på, og er hovedgrunnen til at Tyskland står øverst på lista over landslag jeg misliker sterkt. Eller for å si det på en annen måte, så skyr jeg laget som pesten. Etter å ha sett kamper fra VM i 82 i ettertid, og måten Schumaker forsøkte å ta livet av Battiston på, har heller ikke vært med på å bedre inntrykket jeg har av dette landslaget.

Link to comment
Share on other sites

husker i 90, da lothar, som var fast straffeskytter, ikke ønsket å skyte mot argentina med goicochea. gleden var stor i det brehme banket ballen bak mannen som hadde overbevist stort etter at pumpido hadde blitt skadet. nei tyskland er mitt favoritt landslag, ingen tvil om det.

 

Rå straffe husker jeg. Også med feil bein, da. Ihvertfall nesten :D

 

It's believed that Brehme felt his right foot was more accurate than his left, but his left was harder. This is shown when in 1990, Brehme placed spot kick was taken with his right, but four years earlier in 1986 Brehme scored in the quarter final penalty shootout against Mexico, with a left foot piledriver.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...