Jump to content

Hvis det blir 3 plass til Tottenham og 4 plass til oss, er det da krise?


Chaz

Recommended Posts

Noe som er veldig positivt ved at lillebror begynner å yppe seg, er at oppgjørene vil bli viktigere med tanke på ligaposisjon. For eksempel boca vs. river og inter vs. milan er lag som både er bitre fiender OG rivaler når det kommer til trofeer. De siste sesongene har ikke kampene mot jødene hatt så mye å si for pokalkrigen. Noe kan vi i hvert fall ganske sikkert si om tottenhamsupporterne, mindreverdighetskomplekset kommer ikke til å forsvinne med det første....

Å kalle Tottenham-spillerne for jøder finner jeg støtende ettersom jeg er av jødisk ætt selv. Jeg håper at slike skjellsord uteblir fra dette forumet i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det. Men alle yids er faktisk ikke slik. Tro det eller ei.

 

Neida, alle er ikkje slik. Men, som Sir John er inne på, den manglande viljen til å ta avstand frå og motseie er ikkje særleg imponerande eller betryggande den heller......

Den som teier samtykkjer.......

Link to comment
Share on other sites

Å kalle Tottenham-spillerne for jøder finner jeg støtende ettersom jeg er av jødisk ætt selv. Jeg håper at slike skjellsord uteblir fra dette forumet i framtiden.

 

Good. Håper ikke du opplevde enkelte Arsenal fans på sitt verste på 80 tallet, da var det mye ille.

 

Neida, alle er ikkje slik. Men, som Sir John er inne på, den manglande viljen til å ta avstand frå og motseie er ikkje særleg imponerande eller betryggande den heller......

Den som teier samtykkjer.......

 

Se innlegget til Arsenal4ever. Vi bør enkelte ganger feie for egen dør.

Link to comment
Share on other sites

Good. Håper ikke du opplevde enkelte Arsenal fans på sitt verste på 80 tallet, da var det mye ille.

Se innlegget til Arsenal4ever. Vi bør enkelte gangeer feie for egen dør.

 

Det er sant det, difor unngår eg også konskvent å bruke uttrykket "yid", som eg ser er ein del nytta her på forumet. Eg forsvarar absolutt ikkje Arsenal-publikummets oppførsel når dei er på det verste. Behandlinga av Fabianski i dag var patetisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant det, difor unngår eg også konskvent å bruke uttrykket "yid", som eg ser er ein del nytta her på forumet. Eg forsvarar absolutt ikkje Arsenal-publikummets oppførsel når dei er på det verste. Behandlinga av Fabianski i dag var patetisk.

 

Ordet yid er nå aksptert av Tottenham supportere, og blir sett på som en positiv betegnelse blandt de liljehvite.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant det, difor unngår eg også konskvent å bruke uttrykket "yid", som eg ser er ein del nytta her på forumet. Eg forsvarar absolutt ikkje Arsenal-publikummets oppførsel når dei er på det verste. Behandlinga av Fabianski i dag var patetisk.

 

fabianski hadde en bærtur og en litt rar utrusning, men ellers gjorde han seg ikke fortjent til slakt. og i alle fall ikke til hån fra lagets egne supportere. rett og slett forkastelig...

Link to comment
Share on other sites

Ordet yid er nå aksptert av Tottenham supportere, og blir sett på som en positiv betegnelse blandt de liljehvite.

 

"Yid" og jøde har same tyding, og då meiner eg at ein like godt kan være konsekvent. Ordet er uansett rekna som kontroversielt, og poenget er vel at nokon framleis vil finne det støytande, om ikkje akkurat i Tottenham-kretsar. Jfr. Wikipedia.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd at Goonere i det siste har blitt blasserte, FRYKTELIG selvgode og blasserte. Slik yidsen var det, slik jeg opplevde dem 70 og 80 tallet. Jeg fordrar ikke slike supportere. Det skal være stil og klasse. Man vinner med stil, og man taper med stil. Det er slik Arsenal supportere er tuftet. Men nå finnes det MANGE "yid kloninger anno 1982" i rød og hvit drakt, og det skjærer meg i hjertet. Dagens Tottenham supportere som har gått gjennom en 20 års ørkenvandring FORTJENER faktisk suksess. Basert ut fra den totalt manglende suksessen de har opplevd, og den lojaliteten de har vist. Det er mang en nyspunnen Gooner som ikke gjør det.

 

Nå er jeg for så vidt uenig i utsagnet om at yidsen FORTJENER suksess, vil aldri unne Tottenham noe som helst. Men det betyr ikke at vi ikke skal behandle dem med respekt. Hvis de mot formodning gjør noe bra må man jo gi dem anerkjennelse for det! Og uansett er det aldri noen grunn til å bli selvgod og blasert. At det er mange gooners som hadde hatt godt av litt motgang OVER TID for å komme ned på jorda og få litt perspektiv på ting er sikkert og visst.

 

 

Det er greit å bli påminnet innimellom at når det kommer til gjennomført klasse - så er det forskjell på Spurs og Arsenal. Den samme forskjellen som Chaz ønsker å poengtere finnes mellom Yids og Goonere. Sørg for at den består!!

 

word! :)

Link to comment
Share on other sites

Å kalle Tottenham-spillerne for jøder finner jeg støtende ettersom jeg er av jødisk ætt selv. Jeg håper at slike skjellsord uteblir fra dette forumet i framtiden.

 

Helt enig med deg, selvom jeg ikke er av jødisk ætt. Ordet yid eller yiddo er etter mitt syn helt greit å bruke. Slik jeg forstår det så er det ord Tottenhamfansen selv fant opp for å lage et positivt ladet ord ut fra jødehets som de ble utsatt for. Yid brukes postivt av Tottenhamfansen, som et ord som skal markere tilhøringhet til klubben uavhengig om man er jøde, kristen, muslim eller ateist. Sett fra vårt syn så blir vel det negativt :)

 

Det man ikke skal glemme at det er noen prominente jøder som har hatt særs stor betydning for klubben vår, ikke minst Dein og Fiszman.

Link to comment
Share on other sites

fabianski hadde en bærtur og en litt rar utrusning, men ellers gjorde han seg ikke fortjent til slakt. og i alle fall ikke til hån fra lagets egne supportere. rett og slett forkastelig...

 

Er jo verd et forsøk er det ikke?? Funket på Eboue :)

Link to comment
Share on other sites

"Yid" og jøde har same tyding, og då meiner eg at ein like godt kan være konsekvent. Ordet er uansett rekna som kontroversielt, og poenget er vel at nokon framleis vil finne det støytande, om ikkje akkurat i Tottenham-kretsar. Jfr. Wikipedia.

 

Jeg mener du tar feil:

 

Some supporters of Tottenham Hotspur F.C. adopted a nickname "Yid" (or "Yiddo") and often identify as "Yid Army". Used as a badge of pride by the Jewish communities based near to the North London football club, such usage is not without a controversy.

 

Og:

 

While such usage remains controversial, for the overwhelming majority of Tottenham supporters, it is used with pride[4]. Some Jewish Tottenham supporters use it with a political consciousness of the club as a bastion against racism and antisemitism. Others use it simply due to the fact that many of the fans and owners of the club are Jews. However, the name was first given to the supporters as an insult, due to the large Jewish following at the club which is based close to the Jewish communities of North London. The sometimes racist chant "Yiddo" is used to taunt the club when playing as well. Opposition supporters also use repetition of the sound 'sss' to mock the sound of leaking gas, referencing to the gassing of the Jews in the Second World War. [1]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Yid

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du tar feil:

 

Some supporters of Tottenham Hotspur F.C. adopted a nickname "Yid" (or "Yiddo") and often identify as "Yid Army". Used as a badge of pride by the Jewish communities based near to the North London football club, such usage is not without a controversy.

 

Og:

 

While such usage remains controversial, for the overwhelming majority of Tottenham supporters, it is used with pride[4]. Some Jewish Tottenham supporters use it with a political consciousness of the club as a bastion against racism and antisemitism. Others use it simply due to the fact that many of the fans and owners of the club are Jews. However, the name was first given to the supporters as an insult, due to the large Jewish following at the club which is based close to the Jewish communities of North London. The sometimes racist chant "Yiddo" is used to taunt the club when playing as well. Opposition supporters also use repetition of the sound 'sss' to mock the sound of leaking gas, referencing to the gassing of the Jews in the Second World War. [1]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Yid

 

Les innleiinga:

"Its usage may be controversial in modern english language. It is not usually considered offensive when pronounced ji:d--------, the way Yiddish-speakers say it, though some may deem the word offensive regardless."

Ordet skal visstnok også være utlagt frå det tyske "jude", noko som i seg sjølv burde være god nok grunn til å styre unna.

Link to comment
Share on other sites

Som sikkert alle forstår var det så klart ikke meningen å støte noen da jeg kalte tottenhamsuppporterne for jødene. De kalles for Yids, så da ser jeg ikke noe feil i å kalle dem før jøder. Jeg kunne skjønt at folk ble støtet dersom jeg hadde kommet med et negativt ladet adjektiv eller lignende før ordet, men det gjorde jeg så absolutt ikke. Så lenge det ikke ligger noe vondt bak kallenavn, ser jeg egentlig ikke problemet. Hva med f.eks. afrikanske spillere som blir kalt en svart juveler? Er det rastisk fordi man kallenavnet peker tilbake på hudfargen? Jeg er sterkt imot rasistiske bemerkelser og kallenavn, men uskyldige kallenavn som ikke peker på noe negativt ser jeg ikke problemet med.

Link to comment
Share on other sites

Les innleiinga:

"Its usage may be controversial in modern english language. It is not usually considered offensive when pronounces ji:d--------, the way Yiddish-speakers say it, though some may deem the word offensive regardless."

Ordet skal visstnok også være utlagt frå det tyske "jude", noko som i seg sjølv burde være god nok grunn til å styre unna.

 

Jeg bruker ikke ordet, men leser på tottenhamsvenner at flere av debattantene bruker ordet som en identitetsmarkør som skaper en oss mot dem holdning. Man tar et ord som i utgangspunktet var negativt ladet (selvom jeg syns ordet "jøde" er et nøytralt ord akkurat som "muslim" er et nøytralt ord, men begge kan ha negative konnotasjoner avhengig av situasjonen) og gjør det til noe positivt. Akkurat som ordet goon i utgangspunktet er et negativt ladet ord som betyr bølle, men som Arsenalsupportere har laget et nytt ord ut av blandet med "gunner". Det nye ordet er gooner og brukes som en positiv identetsmarkør av oss Arsenalsupportere. Ordet hadde en negativ betydning som man gjør til noe postitvt, akkurat slik mener jeg Tottenhamfansen bruker ordet yid, yiddo eller yid army til noe for dem positivt.

 

Personlig hater jeg ikke Tottenham i det hele tatt, selvom Chaz mener Arsenalsupportere bør se på dem som våre største rivaler. Jeg har i hele mitt supporterliv hatet Liverpool og Manchester United, fordi de har vært våre største rivaler. Tottenham er i beste fall en plagsom lillebror.

Link to comment
Share on other sites

Man tar et ord som i utgangspunktet var negativt ladet (selvom jeg syns ordet "jøde" er et nøytralt ord akkurat som "muslim" er et nøytralt ord, men begge kan ha negative konnotasjoner avhengig av situasjonen) og gjør det til noe positivt.

 

Ordet jøde har i Noreg historisk sett diverre vore alt anna enn nøytralt, det har til dels vorte nytta som skjellsord. Og det lenge før 2. verdskrig. Desse grumsete haldningane medverka også til det pinlege faktum at jødar vart nekta adgang til landet heilt fram til 1851.

Link to comment
Share on other sites

Ordet jøde har i Noreg historisk sett diverre vore alt anna enn nøytralt, det har til dels vorte nytta som skjellsord. Og det lenge før 2. verdskrig. Desse grumsete haldningane medverka også til det pinlege faktum at jødar vart nekta adgang til landet heilt fram til 1851.

 

Det vet selv jeg GOA, men i utgangspunktet er en jøde en som tilhører den jødiske religionen. Akkurat som muslim er en som tror på Islam. I så måte er egentlig ordet jøde helt nøytralt, men jeg er klar over at mange bruker ordet jøde på et nedsettende vis, akkurat som ord som muslim eller homo(fil) for den sak skyld. Det siste ordet betyr bare at en person har seksuelle prefereranser for en av sammen kjønn, og isolert sett er ordet nøytralt, men også jeg vet at det brukes til å hetse andre, ikke minst i fotballmiljøer.

 

Jeg tror ikke vi er uenige her GOA, så jeg avslutter denne debatten i denne omgangen.

Link to comment
Share on other sites

Nei, spør du meg. En forferdelig nedtur, men defintivt ikke en krise. Vi har hatt makta i Nord-London i over 20-25 år nå, og på meg virker det som om mange Goonere tar denne maktbalansen for gitt. Sånn er det ikke. Lillebror er faktisk en stor klubb. Sist de var direkte dominerende over en lenger periode var fra slutten av 50 tallet og gjennom hele 60 tallet. Etter det var det jevnt med kanskje et lite yid overtak frem til Goggen tok over, og resten er som de fleste vet historie.

 

Har dette vært bra? Bra for oss? Tja, vet da f*** jeg! Det har i hvert fall betydd at en god del av våre supportere ser på både United og Chelsea som Arsenals erkerivaler. Noe som er VANVITTIG feil. Tottenham har vært, Tottenham er, og Tottenham VIL ALLTID VÆRE Arsenals største rival. UANSETT. Vi snakker Celtic - Rangers, Boca - River, Inter - AC Milan og Barca - Real. Pluss noen få til. HER, I DENNE KLASSEN hører The North London Rivalery til. De som ikke forstår det, forstår neppe hva ordet rivaleri betyr, eller så har de knapt nok peiling på fotball.

 

Jeg har opplevd at Goonere i det siste har blitt blasserte, FRYKTELIG selvgode og blasserte. Slik yidsen var det, slik jeg opplevde dem 70 og 80 tallet. Jeg fordrar ikke slike supportere. Det skal være stil og klasse. Man vinner med stil, og man taper med stil. Det er slik Arsenal supportere er tuftet. Men nå finnes det MANGE "yid kloninger anno 1982" i rød og hvit drakt, og det skjærer meg i hjertet. Dagens Tottenham supportere som har gått gjennom en 20 års ørkenvandring FORTJENER faktisk suksess. Basert ut fra den totalt manglende suksessen de har opplevd, og den lojaliteten de har vist. Det er mang en nyspunnen Gooner som ikke gjør det.

 

Sitter gamle Chaz her og advokerer for et Arsenal tap, og Tottenham seier??? Nei, jeg gjør ikke, JEG GJØR DET DEFINITIVT IKKE, men det er både en, to, ja ganske så mange goonere faktisk, som hadde trengt en opplevelse ala det yidsen har hatt i løpet av de siste 20 årene. Da hadde man ikke sutret så jævlig, da hadde man ikke vært like arrogant, ei heller hadde man tatt det meste for gitt, eller ventet både et og to trofeer hvert bidige år. Man hadde heller ikke skjelt ut, nærmes æreskjelt, kanskje Arsenals beste manager gjennom alle tider, Arsene Wenger. Man hadde muligens lært seg å ikke ta ting for gitt, og så hadde man kanskje blitt litt mer ydmyke. Vi kan jo alltids håpe, ikke sant............?

Har ikke hatt tid til forumet i det siste, så jeg så ikke tråden før omtrent nå. Liker heller ikke innlegg som bare sier "enig", men nå er jeg så enig at jeg bare må skrive "enig".

 

Her kommer det: Enig!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...