Jump to content

Ché Guewengervara


Parsifal

Recommended Posts

La oss reflektere litt over Wenger sin såkalte "revolusjon" gjennom å se på stallen vår.

 

Almunia - kom inn til, etter hans daværende rykte, full pris som 28 åring.

 

Sagna - kjøpt inn til "full" pris som 25 åring

Vermaelen - Kjøpt inn til full pris som 23 åring

Gallas - Byttet inn mot Cashley som 29 åring.

 

Rosicky - Kjøpt inn til full pris som 26 åring.

Arshavin - Kjøpt inn til full pris som 27 åring.

Nasri - Kjøpt inn til full pris som 21 åring.

 

Eduardo - Kjøpt inn som 26 åring til full pris fra en bakgårdsliga.

 

Vi sitter igjen da med følgende spillere fra Wengers "revolusjon" hvor vi med sikkerthet kan si at de har slått gjennom:

 

Clichy

Fabregas

van Persie

 

De som pr. dags dato er usikre (som ihvertfall ikke er naturlige førstevalg):

 

Diaby (litt omstridt ettersom han har vist fine takter i år)

Walcott (Karrieren hans oppsummet så langt: Skade-finne formen-skade-finne formen-skade...)

Denilson

Bendtner

Vela

Djourou

 

 

De som ble fiasko eller som allerede er solgt:

 

Senderos

Aliadiere (8 år med forbredelser til Championshipfotball for Middlesboro)

Adebayor

Eboue (Noen vil sikkert innvende her, men jeg legger vekt på at han er 26 år allerede og vår mest erfarne benkesliter.)

 

Flertallet på førstelaget vårt er altså spillere innkjøpt til relativt høy pris, og få av dem var ungdomsspillere da de kom til klubben. Bortsett fra 3-4 stykker, er statusen på Wengers "revolusjon" høyst usikkert. Noen av dem kan man allerede avskrive.

 

Wenger har allerede brukt 5-6 år på dette prosjektet sitt. Hvor lenge skal han få lov til å holde på før man kan erklære hele greia et underholdende, men resultatmessig feilslått fotballeksperiment?

 

Hvor mye "revolusjon" var det egentlig når flertallet av spillerne ble kjøpt til høye summer?

 

Det er allerede en ny "revolusjon" i gang med tenåringer bak vårt førstelag? Hva er vitsen med denne måten å drive en klubb på?

 

Brumbrum, Wenger. Både pose og sekk...Underholdende fotball med et vinnende lag som ikke koster så mye? Er det mulig, hvis det i det hele tatt noen gang var snakk om en slik revolusjon?

Link to comment
Share on other sites

Du har glemt Song som kom fra fransk andredivisjon. Ingen hadde troen på han utenom Wenger

 

Sant, glemte Song. Jeg er veldig stor fan av han personlig, synes han har vært en av våre beste i år. Men det fins fortsatt noen som mener at han ikke kommer til å fikse defensiv midtbane-rollen...

Link to comment
Share on other sites

La oss reflektere litt over Wenger sin såkalte "revolusjon" gjennom å se på stallen vår.

 

Almunia - kom inn til, etter hans daværende rykte, full pris som 28 åring.

 

Sagna - kjøpt inn til "full" pris som 25 åring

Vermaelen - Kjøpt inn til full pris som 23 åring

Gallas - Byttet inn mot Cashley som 29 åring.

 

Rosicky - Kjøpt inn til full pris som 26 åring.

Arshavin - Kjøpt inn til full pris som 27 åring.

Nasri - Kjøpt inn til full pris som 21 åring.

 

Eduardo - Kjøpt inn som 26 åring til full pris fra en bakgårdsliga.

 

Vi sitter igjen da med følgende spillere fra Wengers "revolusjon" hvor vi med sikkerthet kan si at de har slått gjennom:

 

Clichy

Fabregas

van Persie

 

De som pr. dags dato er usikre (som ihvertfall ikke er naturlige førstevalg):

 

Diaby (litt omstridt ettersom han har vist fine takter i år)

Walcott (Karrieren hans oppsummet så langt: Skade-finne formen-skade-finne formen-skade...)

Denilson

Bendtner

Vela

Djourou

De som ble fiasko eller som allerede er solgt:

 

Senderos

Aliadiere (8 år med forbredelser til Championshipfotball for Middlesboro)

Adebayor

Eboue (Noen vil sikkert innvende her, men jeg legger vekt på at han er 26 år allerede og vår mest erfarne benkesliter.)

 

Flertallet på førstelaget vårt er altså spillere innkjøpt til relativt høy pris, og få av dem var ungdomsspillere da de kom til klubben. Bortsett fra 3-4 stykker, er statusen på Wengers "revolusjon" høyst usikkert. Noen av dem kan man allerede avskrive.

 

Wenger har allerede brukt 5-6 år på dette prosjektet sitt. Hvor lenge skal han få lov til å holde på før man kan erklære hele greia et underholdende, men resultatmessig feilslått fotballeksperiment?

 

Hvor mye "revolusjon" var det egentlig når flertallet av spillerne ble kjøpt til høye summer?

 

Det er allerede en ny "revolusjon" i gang med tenåringer bak vårt førstelag? Hva er vitsen med denne måten å drive en klubb på?

 

Brumbrum, Wenger. Både pose og sekk...Underholdende fotball med et vinnende lag som ikke koster så mye? Er det mulig, hvis det i det hele tatt noen gang var snakk om en slik revolusjon?

Å si at Arshavin ble kjøpt til full pris syns jeg er å ta i! Ryktene sa £10 mill. Det er ikke mye for en spiller av hans kaliber! Adebayour var en periode svært suksessfull, og vi tjente mye på han! Vermaelen ble kjøpt for ca. samme som Arshavin, og når du ser på Smalling som gikk til samme pris må jeg si meg fornøyd med det mange klassifiserer som et røverkjøp av en av sesongens beste spillere!

Vet ikke om Henry og den generasjonen går under det du tenker på som ungdomsrevolusjon, men Anelka må man si var en suksessfull handel.

Er fullstendig enig at Wenger må bite det i seg, og endre litt på tankegangen, for vi trenger en og annen spiller til sommeren, men jeg føler det som om du har "vridd" fakta til å passe til dine poeng! Men jeg skal nok en gang si meg enig i at Wenger må endre litt på politikken sin :(

Link to comment
Share on other sites

 

De som ble fiasko eller som allerede er solgt:

 

Eboue (Noen vil sikkert innvende her, men jeg legger vekt på at han er 26 år allerede og vår mest erfarne benkesliter.)

 

 

Ikke enig i at Eboue er en fiasko. Det rare er at Wenger ikke lar han få spille mer nå som han ser bedre og bedre ut for hver gang jeg ser ham. Mot Chelsea satt til og med driblingene.

Han er en svært god venstreback og jeg tror det bare er ett tidsspørmål før han får tilbake plassen eller blir solgt videre for en høy pris.

Link to comment
Share on other sites

Å si at Arshavin ble kjøpt til full pris syns jeg er å ta i! Ryktene sa £10 mill. Det er ikke mye for en spiller av hans kaliber! Adebayour var en periode svært suksessfull, og vi tjente mye på han! Vermaelen ble kjøpt for ca. samme som Arshavin, og når du ser på Smalling som gikk til samme pris må jeg si meg fornøyd med det mange klassifiserer som et røverkjøp av en av sesongens beste spillere!

Vet ikke om Henry og den generasjonen går under det du tenker på som ungdomsrevolusjon, men Anelka må man si var en suksessfull handel.

Er fullstendig enig at Wenger må bite det i seg, og endre litt på tankegangen, for vi trenger en og annen spiller til sommeren, men jeg føler det som om du har "vridd" fakta til å passe til dine poeng! Men jeg skal nok en gang si meg enig i at Wenger må endre litt på politikken sin :)

 

Kan du utdype litt mer hvordan jeg har "vridd" på fakta? Vi kan selvsagt diskutere om en spillere er verdt den summen, eller hvorvidt han var et "røverkjøp". Det er lett å i etterkant si at Vermaelen var et røverkjøp, nå som han har vist seg å være veldig bra. Men det kunne også ha endt i "10 millioner pund på en uprøvd 23 åring fra hollandsk liga", om han ikke hadde klart seg bra. Poenget mitt er vel at et flertall av våre faste spillere har kommet ferdiguviklet til oss i voksen "fotballalder". Og Wenger betalte markedspris for dem på 10-20 millioner pund. Er det å vri på sannheten? Hvis nei, hvor er "ungdomsrevolusjonen" som alle har fått på hjernen?

 

(Almunia+Sagna+Gallas+Vermaelen+Rosicky+Arshavin+Eduardo = 7 stk.)

Link to comment
Share on other sites

Kan du utdype litt mer hvordan jeg har "vridd" på fakta? Vi kan selvsagt diskutere om en spillere er verdt den summen, eller hvorvidt han var et "røverkjøp". Det er lett å i etterkant si at Vermaelen var et røverkjøp, nå som han har vist seg å være veldig bra. Men det kunne også ha endt i "10 millioner pund på en uprøvd 23 åring fra hollandsk liga", om han ikke hadde klart seg bra. Poenget mitt er vel at et flertall av våre faste spillere har kommet ferdiguviklet til oss i voksen "fotballalder". Og Wenger betalte markedspris for dem på 10-20 millioner pund. Er det å vri på sannheten? Hvis nei, hvor er "ungdomsrevolusjonen" som alle har fått på hjernen?

 

(Almunia+Sagna+Gallas+Vermaelen+Rosicky+Arshavin+Eduardo = 7 stk.)

Jeg ordla meg nok litt feil. Poenget mitt er at du valgte spillere som passet din påstand veldig bra, fortstålig nok :) Vermaelen ble speidet i omtrent 3 år, hvis jeg ikke husker feil, etter en kamp mellom Arsenal og Ajax, der han ble lagt merke til, så bare flaks var det nok ikke, selv om ingen kan nekte for at vi var heldige. Jeg skjønner poenget ditt, men det er jo slike spillere så mange på forumet, og Arsenalsupportere forøvrig, skriker etter om dagen! Vi har jo flere spillere i dagens stall som har potensiale til å nå helt opp, og selv om jeg vet det ikke er nok med potensiale, så vil jeg ikke avskrive prosjektet til Wenger helt ennå...

Link to comment
Share on other sites

Er heller ikke sikker på om Eboue kan karakteriseres som en fiasko.

 

Uansett. Det er noen til som i perioden har kommet og som markerte seg før de reiste igjen.

 

Reyes som ble kjøpt inn i 2004 og som ble solgt i 2008. Han var ikke akkurat billig.

 

HLeb som ble kjøpt i 2006 og som ble videresolgt.

Flamini som kom gratis i 2004, og som etablerte seg som en midtbanespiller på høyt nivå i klubben før han gikk gratis ut igjen 2008.

 

Og så har man Diarra som kom fra Chelsea i 2007 og var her i høstsesongen før han ble Pompey en sesong.

 

Ellers føler jeg at skal man ta en sånn sammenligning i perioden bør man også ta med alle de som vi har fostret opp til mindre klubber, slik som Bentley til Spurs f.eks. De er jo en del av hele bildet de også.

Link to comment
Share on other sites

Er heller ikke sikker på om Eboue kan karakteriseres som en fiasko.

 

Uansett. Det er noen til som i perioden har kommet og som markerte seg før de reiste igjen.

 

Reyes som ble kjøpt inn i 2004 og som ble solgt i 2008. Han var ikke akkurat billig.

 

HLeb som ble kjøpt i 2006 og som ble videresolgt.

Flamini som kom gratis i 2004, og som etablerte seg som en midtbanespiller på høyt nivå i klubben før han gikk gratis ut igjen 2008.

 

Og så har man Diarra som kom fra Chelsea i 2007 og var her i høstsesongen før han ble Pompey en sesong.

 

Ellers føler jeg at skal man ta en sånn sammenligning i perioden bør man også ta med alle de som vi har fostret opp til mindre klubber, slik som Bentley til Spurs f.eks. De er jo en del av hele bildet de også.

 

Til Wengers forsvar må det vel si at verken Reyes, Hleb eller Flamini ville bli. Førstnevnte var redd for å smelte i regnet, Hleb ville tilbake til Tyskland :) og Flamini nektet å jobbe under tariff.

Link to comment
Share on other sites

Ser jo at navn som Wilshire som er et av Englands største talenter ikke er nevnt.

Ikke vil jeg karaktisere Gibbs som noen fiasko heller.

Eastmond virker også lovende. Ramsay har vel også fremtiden foran seg. Han virker iallefall meget lovende.

Diaby syns jeg har hatt en av sine bedre sesonger i år.

Å kalle Eboue en fiasko er jeg heller ikke med på. Syns egentlig det er utrolig han ikke har fått mer spilletid.

 

Summen vi fikk fra Toure som ble hentet inn for en slikk og ingenting må jo kalles en økonomisk suksess.

Det samme kan definitivt sies om Ade.

 

Vi har lovende unge spillere i Merida,E-Thomas og Bartley.

 

Wengers planer har ikke helt slått til,men syns mixen av 'gammelt' og ungt begynner å se bra ut.

 

Som jeg ser det er det bare et par grep av Wenger som må til før vi er helt helt i toppen...vel vi er på 3 plass.

Link to comment
Share on other sites

Wengers planer har ikke helt slått til,men syns mixen av 'gammelt' og ungt begynner å se bra ut.

 

Som jeg ser det er det bare et par grep av Wenger som må til før vi er helt helt i toppen...vel vi er på 3 plass.

Må si meg enig i dette mmaelan. Er ikke mange grep som skal til før vi tar et PL-gull igjen. Det viktigste er vel å holde på de spillerne som er der nå og som er viktige for laget. I tillegg da, til å selvfølgelig forsterke de posisjonene som vi rett og slett er for svake i.

Link to comment
Share on other sites

David Bentley innbrakte jo endel penger. I tillegg har det blitt produsert endel andre PL-spillere med varierende suksess: Muamba, Seb Larsson, Steve Sidwell. Kommer ikke på flere i farta, men poenget mitt er at noen av de som får sin utdanning i Arsenal kan bidra til klubben selv om de ikke spiller seg inn på A-laget.

Link to comment
Share on other sites

David Bentley innbrakte jo endel penger. I tillegg har det blitt produsert endel andre PL-spillere med varierende suksess: Muamba, Seb Larsson, Steve Sidwell. Kommer ikke på flere i farta, men poenget mitt er at noen av de som får sin utdanning i Arsenal kan bidra til klubben selv om de ikke spiller seg inn på A-laget.

Matthew Upson var vel i juniorsystemet til Arsenal en gang, eller tar jeg helt feil nå? Han har i hvertfall fått mer eller mindre PL-suksess

Link to comment
Share on other sites

Matthew Upson var vel i juniorsystemet til Arsenal en gang, eller tar jeg helt feil nå? Han har i hvertfall fått mer eller mindre PL-suksess

Upson kom til Arsenal fra Luton Town ca 18 år gammel i 1997. Men på den tiden hadde vi et enormt bra fundament i Adams-Bould/Keown. I 2003 var Campbell og Toure hentet til klubben. I tillegg til slet han med skader, feks brakk han benet i 01/02-sesongen. Han var et stort talent, og har vist seg å bli en habil PL-spiller de siste årene. Dessverre for han var nåløyet for trangt da han kom opp.

Link to comment
Share on other sites

Nå syns jeg det hele glir endel ut her, det trådstarter vil ha fram er hvordan den såkalte ungdomsrevolusjonen til Wenger egentlig har gått. Da er det ikke interessant at vi tjente mye på en og annen spiller, så lenge salget førte til en svekkelse av revolusjonen. Det jeg mener er at:

 

Flamini

Føler det er Wengers ansvar at vi ikke holder på Flamini, i og med at han hadde enormt stor tro på han ved seriestarten så burde det vært aktuelt å signere ny kontrakt allerede da. Det er ingen unnskyldning for revolusjonen at han krevde for høy lønn.

 

Hleb

At vi ikke klarer å holde på han er også negativt, at han vil tilbake til Tyskland viser at det er noe i systemet vårt som ikke fungerer. Jeg syns ikke det er noen unnskyldning at han ville bort.

 

Reyes

Ville bort, ok, kanskje vi kunne gjort noe annerledes. Uansett, ingen unnskyldning at Reyes ville bort, ja vi lagde en god spiller men det fremmer så absolutt ikke Wengers store revolusjon at han reiser igjen.

 

Det er etter min mening heller ingen unnskyldning at Adebayor, Anelka og Bentley har innbragt mange penger til kassa. Det er uten tvil positivt at vi har tjent penger på dem i og med at hele gjengen er noen drittsekker, men det er ingen unnskyldning imot trådstarters påstand. I og med at den går på hvilket lag vi har fått ut av ungdomssatsninga Wenger har fremmet de siste årene. Da hjelper det heller ikke at vi har spillere som Gibbs, Eastmond, Vela eller Wilshere som er store talenter, for det er ikke dem som er temaet her. Det er det Wenger har fått ut av spillere som Reyes, Aliardiere, Quincy, Senderos, Djourou, Hoyte osv. som i dag skulle vært med å preget a-laget vårt. Det er dem det handler om, er ungdomssatsningen vår riktig å føre videre, i og med at de spillerne som er med å dominere a-lagstroppen i dag faktisk er kjøpt inn etter at de har fylt 20 år.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en veldig fin tråd.

 

Jeg ønsker å dele mitt svar i to.

 

1. Wengers øye for å gjøre varp. Her er faktisk Wenger overlegen i hele verden. Tenk på de latterlige summene vi betalte for Henry Anelka, adebayor, toure og langt langt flere. Det har selvsagt også vært mange kjøp som ikke har slått helt til, men akkurat det å kjøpe en spiller billig for å gjøre ham til en verdensstjerne er wenger fryktelig god på.

For å sette det litt på spissen så virker det nesten som om flere av de andre lagene bruker vårt speidernettverk i form av at dersom Arsenal viser interesse må han være god, så da legger vi inn bud også. Det ryktes jo at grunnen til at Rednose bladde opp 4 mill pund for mame biram diouf rett og slett var fordi Wenger var i ferd med å kjøpe ham, og det finnes uttallige eksempler på spillere som har gått til andre premier league klubber etter at arsenal har vist interesse.

2. Wengers evne til å kjøpe veldig unge spillere for deretter å trene dem opp selv. Her føler jeg faktisk at Wenger har lyktes i svært liten grad. Når wenger kjøper en svært ung spiller med såpass stort talent at han nærmest er førstelagsspiller ved ankomst (Anelka mf) så går det greit, men det er verre når han kjøper unge talenter som ikke er i nærheten av førstelaget, slik som Vela, Walcott og mf. Praksisen med å kjøpe latinamerikanere for å sende dem på lån til spania har så langt ikke vørt nolen stor suksess.

 

Avslutningsvis vil jeg si at jeg gjerne ser ti talenter ikke lykkes i klubben for hver Cesc vi drar inn.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Diskusjonen om hvorvidt vi tjener penger på videresalg er en del av hele bildet på ungdomssatsningen.

 

Uansett, hva definerer vi som et produkt av ungdomssatsningen? Her er et knippe av spillere i Wengers regjeringstid som har etablert seg på A-laget:

 

Kolo Toure var 21 år da han kom

Adebayor var 22 år da han kom

Anelka var 17 år da han kom

Diaby var 19 år da han kom

Fabregas var 16 år da han kom

Van Persie var 19 år da han kom

Bendtner var 17 år da han kom

Denilson var 18 år da han kom

Nasri var 21 år da han kom

Flamini var 20 år da han kom

Ljungberg var 21 år da han kom

Reyes var 20 år da han kom

Song var 18 år da han kom

Henry var nesten 22 år da han kom

Lauren var 23 år da han kom

Vieira var 20 år da han kom

 

Som vi ser så er det så er de fleste ikke særlig gammel da de kommer til klubben. De fleste av disse var ikke ferdig utviklede fotballspillere da de kom til klubben, men talenter som Wenger tror/trodde på og som han og klubben formet videre, mange til verdensstjerner. Noen av de er vel fortsatt såpass unge at de kan sees på som talenter fortsatt.

 

Vi husker på Toure som en en god stopper, men jeg husker i starten av Arsenalkarrieren han som en spretten ung ving med et et voldsomt rykk og som kom inn på slutten av noen kamper. Plutselig i en sesongstart (husker ikke hvilken) var han midtstopper. Var vi skeptiske, ja, men det gikk jo bra, og resten er historie. Så Toure vil jeg faktisk påstå ikke bare er en godt kjøp, men også en videreforedling av et talent.

Link to comment
Share on other sites

Vedlig fin tråd!! Og jeg mener det absolutt bør stilles spørsmålstegn med opplegget til Wenger. Men en ting er helt udiskutabelt, ingen managere kan smykke seg med så mange "sukssesfulle" signeringer som Wenger når det gjelder å kjøpe inn unge spillere og slå til i PL enten det er for Arsenal eller West Ham.

 

Dog det jeg ser på som noe av problemet er jo at vi nesten opererer som en farmerklubb for de litt "større/bedre" klubbene om dagen. De unge spillerene vi kjøper inne, utvikler til verdensstjerner drar jo fra oss?! Og hva er poenget da? Annet enn at vi tjener penger til investorene og forblir ett "nesten lag"

 

Men problemet her kan fort være styret og ikke Wenger?!!

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at tråden skaper engasjement, fordi "ungdomsrevolusjon" er jo en pakke som både Arsenal og "alle andre" selger oss.

 

Folk trekker inn penger som argument her, noe som jeg synes er utrolig stusselig argument fra supportere. Er vi blitt så forbaska interessert i økonomien til klubben at 5 troféløse sesonger ikke gjør noe? Hvem gir blanke f i at Wenger genererer my penger for aksjonærene i klubben? Arsenalsupportere blir jo flådd med skyhøye billettpriser, så vi får ihvertfall ikke se noe til pengene. Jeg finner absolutt ingen som helst trøst i at Kroenke og Usmanov ler hele veien til banken.

 

For det andre, trekker en del her folk fra 10-15 år tilbake som argument (Henry, Vieira, Ljungberg) osv. Det interessante er at disse kom i en periode hvor Wenger ennå ikke hadde begynt å selge seg som "I don't buy stars, I create them"-mann. "Ungdomsrevolusjonen" hans startet 2004/2005, da han i løpet av relativt kort tid solgte unna mange etablerte førstelagsspillere. Spillere som kom inn, gjorde det bra, og som forlengst er blitt solgt er heller ingen trøst for nåværende situasjon.

 

Ser vi på førstelaget vårt nå, er faktisk flertallet av spillerne kjøpt inn som ferdigutviklede (Jeg bare gjentar: Almunia, Sagna, Gallas, Vermaelen, Arshavin, Rosicky, Eduardo...). Hvis han startet en ungdomsrevolusjon for å vinne pokaler, hvorfor driver han å selger unna og putter pengene i banken da?

Link to comment
Share on other sites

Folk trekker inn penger som argument her, noe som jeg synes er utrolig stusselig argument fra supportere. Er vi blitt så forbaska interessert i økonomien til klubben at 5 troféløse sesonger ikke gjør noe?

 

Som jeg har skrevet enten her eller i en annen tråd (mye av dette diskuteres jo i kamptråder, managertråden, sesongtråden) så er pengeargumentet en del av helhetsbildet av klubben. Jeg regner med at hvis du spør fans av klubber som f.eks Portsmouth og Crystal Palace omde synes hvordan klubben drives økonomisk har noe å si så får du svaret JA. Selv Man Utd supporterene som jo ser stjerner blir kjøpt inn sesong etter sesong, som ser trofeer komme inn i kabinettet sesong etter sesong stiller store spørsmål om hvordan klubben drives.

 

Så ja, jeg tar gjerne 5 trofeløse sesonger mot at klubben drives økonomisk forsvarlig.

 

Ser vi på førstelaget vårt nå, er faktisk flertallet av spillerne kjøpt inn som ferdigutviklede (Jeg bare gjentar: Almunia, Sagna, Gallas, Vermaelen, Arshavin, Rosicky, Eduardo...). Hvis han startet en ungdomsrevolusjon for å vinne pokaler, hvorfor driver han å selger unna og putter pengene i banken da?

 

Tja her er du på litt tynn is spør du meg. Har gått igjennom stallen og tatt ut de som har spilt litt kamper i år og da vi jeg karakterisere at følgende spillere er kjøpt inn som ferdigutviklede som du sier:

Almunia-Vermaelen-Rosicky-Eduardo-Gallas-Arshavin-Sagna-Nasri. Dette skulle bli 8 stk

 

Sitter vi opp listen over de som man kan karakterisere som kjøpt inn som ikke ferdig utviklet:

Diaby-Fabregas-Van Persie-Vela-Walcott-Denilson-Ramsey-Song-Clichy-Eboue-Gibbs-Traore-Bendtner Dette skulle bli 12 stk.

 

Uansett så er vel det at Wenger har kjøpt inn spillere som er "ferdig utviklet" et tegn på at han korrigerer kursen littegranne i forhold til "I don't buy stars, I create them"- Sant og sies så var vel ikke spillere som Vermaelen, Sagna, Almunia og tildels Eduardo noen særlige "stars" heller da de ble kjøpt inn.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet enten her eller i en annen tråd (mye av dette diskuteres jo i kamptråder, managertråden, sesongtråden) så er pengeargumentet en del av helhetsbildet av klubben. Jeg regner med at hvis du spør fans av klubber som f.eks Portsmouth og Crystal Palace omde synes hvordan klubben drives økonomisk har noe å si så får du svaret JA. Selv Man Utd supporterene som jo ser stjerner blir kjøpt inn sesong etter sesong, som ser trofeer komme inn i kabinettet sesong etter sesong stiller store spørsmål om hvordan klubben drives. Så ja, jeg tar gjerne 5 trofeløse sesonger mot at klubben drives økonomisk forsvarlig

 

OK, godt du er fornøyd. Men jeg vil tippe at et stort flertall av supporterne finner liten glede av å se Wenger selge spillere og putte pengene i banken. De finner neppe noen glede i å sammenligne Arsenal med lag som Crystal Palace heller.

 

Man skal selvsagt støtte klubben hvis den er i økonomisk krise, men de nekter jo plent dette. Vi har en av verdens beste klubbarenaer, Arsenal krever astronomiske summer for billetter...Arsenal oppfører seg som et av verdens beste klubber, bortsett fra å hente inn pokaler. Åssen det går med Portsmouth virker i den sammenheng på ingen måte avskrekkende på meg...

 

Tja her er du på litt tynn is spør du meg. Har gått igjennom stallen og tatt ut de som har spilt litt kamper i år og da vi jeg karakterisere at følgende spillere er kjøpt inn som ferdigutviklede som du sier:

Almunia-Vermaelen-Rosicky-Eduardo-Gallas-Arshavin-Sagna-Nasri. Dette skulle bli 8 stk

 

Sitter vi opp listen over de som man kan karakterisere som kjøpt inn som ikke ferdig utviklet:

Diaby-Fabregas-Van Persie-Vela-Walcott-Denilson-Ramsey-Song-Clichy-Eboue-Gibbs-Traore-Bendtner Dette skulle bli 12 stk.

 

Vi har mange unge i stallen, men verken Vela, Denilson, Ramsey, Eboue, Gibbs, Traore eller Bendtner har noen selvfølgelig plass på laget. Førstelaget utgjøres stortsett av de jeg nevnte, bortsett fra 3-4 unggutter som faktisk har slått gjennom. Dette er ikke noe bedre enn det som f.eks. Manchester United eller Aston Villa har klart, uten at de går rundt og selger "ungdomsrevolusjon" til supporterne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sagt at jeg er fornøyd, men jeg har sagt at jeg gladelig går igjennom 5 trofeløse sesonger hvis klubben drives forsvarlig, fremfor å sette alt over styr. Jeg har vel heller ikke sammenlignet Arsenal med Palace eller Pompey, men henvist til to klubber som ikke akkurat har det særlig lyst for tiden. Sånn at å bare avfeie og si at argumenter om penger er stusselig synes jeg er feil.

 

Når det gjelder førstelag eller en førstellever som det het før i tiden så er vel den tiden mer eller mindre borte, men jeg er enig i at Almunia, Gallas, Varmeaelen og Sagna er såkalte bankers, men det er vitterlig også Fabregas, Clichy, Song og Van Persie. Man må gjerne også ta med Nasri, men å kalle han en gammel mann med sine 22 år vil være å overdrive. Varmeaelen med sine 24 år er heller ikke akkurat gamle karen.

 

En spiller som Eboue har over 171 kamper for klubben og er på 5. plass over spilte kamper for klubben av dagens spillere. Spillere som Diaby, Bendtner og Denilson har langt over 100 kamper for klubben og de spiller mer eller mindre regulert fast i perioder og jeg vil da karakterisere at de har slått igjenom.

 

Den med flest kamper for klubben av dagens spillere, er faktisk bare 22 år gammel og heter Fabregas, og neste mann er 24 år og heter Clichy.

 

Det som gjør at det vel karakteriseres som en ungdomsrevolusjon at vi har to spillere over 30 (Gallas og Almunia), pluss Arshavin med sine 28 år og så er stort sett resten i starten av 20 årene og opp til rundt 24-25 år.

 

Når det gjelder Man U som du tar inn i debatten så har de følgende mer eller mindre faste over 30 år : Van der Sar, Ferdinand, Brown, Scholes, Giggs, Neville pluss at de fleste andre er rundt 28 - 29 år gamle av de som spiller fast.(Evra, Berbatov, Vidic, Park, Carrick, Hargreaves, Oshea). For å si det slik, deres unge skudd i år Nani er et halvt år eldre enn vår kaptein!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...