Jump to content

Liverpool B, 13.12.09


ted_uh

Recommended Posts

Nå har jeg sett flere ganger sitasjonen der Gallas takler Steven Gerrard, og det er egentlig helt utrolig at vi ikke fikk straffe imot oss. Wenger sa at han var fornøyd at vi bare lå under 1-0, i og med at vi var skikkelig heldig.

 

SG viser så veldig tydelig hva han ønsker, hadde han fortsatt etter ballen hadde ikke Webb hatt annen mulighet enn å blåse. Når han nå starter fallet sitt før det er kontakt (jamf Rooney) så blåser han ikke. Gallas ser at han er sent ute og trekker seg. Blir derfor enda mer tydelig at Gerrard kun går etter mannen og ikke ønsker å nå ballen. Jeg syns selv det skal blåses, men endelig har ryktet og fallesyken til SG gjort at han ikke får alt han peker på lengre. Prøvde seg to ganger til i kampen uten å få hverken frispark eller tilsnakk. Meget godt dømt av Webb som rett og slett viste hvem som bestemmer. Går ikke i dialog, vinker spillerene unna uten å mukke. Torres prøver seg på nøyaktig det samme mot Traore og får en advarende pekefinger. Imponert over hvor godt plassert han var og hvor konsekvent han var hele kampen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 184
  • Created
  • Last Reply

SG viser så veldig tydelig hva han ønsker, hadde han fortsatt etter ballen hadde ikke Webb hatt annen mulighet enn å blåse. Når han nå starter fallet sitt før det er kontakt (jamf Rooney) så blåser han ikke. Gallas ser at han er sent ute og trekker seg. Blir derfor enda mer tydelig at Gerrard kun går etter mannen og ikke ønsker å nå ballen. Jeg syns selv det skal blåses, men endelig har ryktet og fallesyken til SG gjort at han ikke får alt han peker på lengre. Prøvde seg to ganger til i kampen uten å få hverken frispark eller tilsnakk. Meget godt dømt av Webb som rett og slett viste hvem som bestemmer. Går ikke i dialog, vinker spillerene unna uten å mukke. Torres prøver seg på nøyaktig det samme mot Traore og får en advarende pekefinger. Imponert over hvor godt plassert han var og hvor konsekvent han var hele kampen.

Kort fortalt RP7.

Du synes det skal blåses og du synes dommeren gjorde en god jobb som ikke blåste. Har jeg forstått deg rett?

Det skulle ha vært straffe spør du meg.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt RP7.

Du synes det skal blåses og du synes dommeren gjorde en god jobb som ikke blåste. Har jeg forstått deg rett?

Det skulle ha vært straffe spør du meg.

 

BE

 

Jeg syns kontakten i seg selv er straffbar fordi Gerrard blir hindret, men jeg syns også det er riktig å ikke blåse sålenge spilleren kun oppsøker situasjonen og ikke er intr i å nå ballen. Hadde han forsøkt å komme seg forbi Gallas og ikke begynt fallet sitt så tidlig hadde det vært en klar straffe.

Ble det klarere nå? Ser at den første formuleringen ikke ble veldig god.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns kontakten i seg selv er straffbar fordi Gerrard blir hindret, men jeg syns også det er riktig å ikke blåse sålenge spilleren kun oppsøker situasjonen og ikke er intr i å nå ballen. Hadde han forsøkt å komme seg forbi Gallas og ikke begynt fallet sitt så tidlig hadde det vært en klar straffe.

Ble det klarere nå? Ser at den første formuleringen ikke ble veldig god.

Ja nå ble det kjempeklart RP7. Og bare så det er sagt så er jeg ganske enig med deg. Jeg er enig i prinsippet, men jeg mener denne situasjonen (som jeg ikke har sett mange ganger) vitnet om en klar straffe. Gallas stod med ryggen til og taklet på en svært klønete måte og det er vel ingen tvil om at Gerrard ble hindret.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Er det en ny trend at Rooney og Gerrard ikke får "viljen sin"? I belive it when I see it.

 

Straffen? Ja, men do I care? Not likely. Er det noe jeg ikke er bekymret over så er det at Gerrard ikke får nok frispark etc.

 

Begge prøvde seg to ganger innenfor 16 denne runden på nøyaktig sammen måte. Begge ble vinket opp uten at det ble blåst og uten at dommeren må gå i en lang forklaringsdiskusjon etterpå. Jeg syns det viser at flere dommere er oppmerksomme på dette. Det er ikke nok at det er kontakt for å få straffe, man må faktisk bli hindret også. Legger man seg ned før man faktisk blir hindret skal det selvfølgelig ikke blåses.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir nesten målløs. Her fortsetter altså en surmaget kritikk fra enkelte etter at vi har snudd kampen mot Pool på Anfield. Hva f.. forventer dere egentlig? Liverpool løper seg tomme i første omgang med et press verden knapt har sett maken til. Likevel skaper de 2 sjanser i tillegg til målet. Resten av 1. omgang er kjemping og duellering som vi nesten henger med på.

I 2. omgang endrer vi litt på midtbanen og unngår at det blir like flatt med 3 spillere på samme nivå. Vips så er et helt pressledd fra pool overspilt. Fabregas og Nasri fikk mer tid og da styrer vi spillet. Dette var ikke noe pool ønsket, dette var et resultat av at Arsenal ble bedre. I tillegg klarer ingen lag å holde så hardt press en hel kamp. Det er fysisk ikke mulig. Mascherano er utslitt etter 70 min, Torres og Gerrard er helt tomme og bidrar null og niks.

 

Nei, all ros og honnør til Arsenal og måten de snur kampen på. Dette var en utrolig bra prestasjon og jeg har null forståelse for all kritikken som kommer her. Tror dere virkelig at Liverpool la seg med vilje og lot oss vinne kampen? Liverpool skaper ikke en målsjanse på hjemmebane i 2. omgang, når skjedde det sist?

 

Helt opp til deg, om du har null forståelse for at andre mener at Pool (akkurat som Arsenal) endret noe av spilleopplegget etter pausen. Ikke bare med tanke på at det nesten/er fysisk umulig å opprettholde såpass stort tempo en hel kamp. Denne kampen lignet mye på flere andre kamper hvor Liverpool har gått ut i 100 med stort press, og tatt ledelsen. Benitez har også flere ganger tidligere prøvd å legge seg bakpå uten hell, noe mange Pool supportere har kritisert. Andre kamper har de gått ut nesten like hardt i 2.omgang, for å drepe kampen helt. Som jeg skrev tidligere angående Liverpool og press/løp/stress fotballen:

så er dette et spill de behersker ganske godt. Det er nesten det eneste spillet de har, så lenge teknikk og spilleforståelse er såpass bak de aller beste

 

Jeg mener at de ble mer forsiktige i presset, og la laget lengre bakover i banen. Det virket som om de prøvde å dra ut kampen, og safe inn kampen. Med dette mener jeg at pressleddet ble flyttet vesentlig bakover, og at de trakk forsvarsleddet og midtbaneleddet tettere sammen.

Dette kan også gjøre at de mister litt av fokuset, siden de hadde fullstendig kontroll i 1.omgang. Kunne de ikke klart å kjøre kampen med pressfotabellen de første 15-20min etter pausen, når de har gjort dette flere ganger tidligere?

 

Nå skal det sies at et mål kan være meget psykologisk for kampen, og det virket som om det lammet Pool at vi fikk en såpass kjapp utligning ut av intet.

Jeg mener ikke vi spilte en fantastisk 2.omgang, og det står jeg for selv om vi snudde kampen borte mot Pool. Vi har så mye mer å gå på, og det var ikke bare Arsenal som skal ha all æren for at vi vant uten å imponere. Vi kan som jeg ser det, takke en Benitez som ikke har et lag med mange kvaliteter som teknikk og spilleforståelse (utenom press/stress-spillet sitt), og en defensivt taktikkpreget instilling fra 45min som kanskje var litt for opptatt av ledelsen og poengene de hadde i lomma.

 

Denne kampen hadde vi marginene på vår side, med tanke på hvordan resultatet kunne vært til pause. 2-0 hadde det ikke vært noe å si på.

 

Imponerende resultatsmessig, og imponerende at det skjedde når vi lå under, men spillet og prestasjonene på banen har et høyere nivå enn det som ble prestert igår.

Vi vant, og skal selvfølgelig være glade for det. Slik er fotballen, og vi fortjente at dette gikk til vår fordel etter et par kamper i Manchester hvor vi fikk to tap.

 

Går det virkelig ikke ann å ha meninger på disse områdene, selv etter en seier uten å at dette kommer i sjangeren:

surmaget kritikk

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk deilig seier, så jeg bestemte meg for å lage en liten spillervurdering:

 

Almunia: Veldig klønete på målet, og en del andre høye baller inn i feltet. Ikke innblandet mye ellers - 4

Sagna: Gjorde Benayoun omtrent usynlig, men ble også lurt noen ganger av Gerrard osv. Grei framover - 6

Gallas: Klønete ved noen anledninger, og burde hatt straffe mot seg. Var tøff og god mot Torres - 6

Vermaelen: Leser spillet flott ved flere anledninger. Gjør også sin del av jobben med å avkle El Niño - 7

Traore: Slet i førsteomgang med posisjoneringen. Brukte farten sin godt defensivt, men viste lite oppover - 5

Fabregas: Er sterkt delaktig i begge målene våre. Ble godt markert av Masche, og ble noe svekket av det - 6

Song: Bryter vinner viktige hodedueller. Ble til tider litt fomlete med ballen, til tross for overlegen teknikk - 7

Denilson: Jobber hele kampen, og gjør det enkelt med ballen. Blir dog ofte løpende litt imellom - 6

Walcott: Får ikke brukt farten sin riktig, og blir veldig lite synlig. Må jobbe med fintene. 4

Arsjavin: Er totalt usynlig i 57 minutter før målet. Gjør det han skal; sette sjansen(e) han får - 7

Nasri: Er mye involvert, men får ikke til så mye med ballen. Viktig på 1-1-målet og pluss for gode returløp - 6

Link to comment
Share on other sites

Helt opp til deg, om du har null forståelse for at andre mener at Pool (akkurat som Arsenal) endret noe av spilleopplegget etter pausen. Ikke bare med tanke på at det nesten/er fysisk umulig å opprettholde såpass stort tempo en hel kamp. Denne kampen lignet mye på flere andre kamper hvor Liverpool har gått ut i 100 med stort press, og tatt ledelsen. Benitez har også flere ganger tidligere prøvd å legge seg bakpå uten hell, noe mange Pool supportere har kritisert. Andre kamper har de gått ut nesten like hardt i 2.omgang, for å drepe kampen helt. Som jeg skrev tidligere angående Liverpool og press/løp/stress fotballen:

 

Jeg mener at de ble mer forsiktige i presset, og la laget lengre bakover i banen. Det virket som om de prøvde å dra ut kampen, og safe inn kampen. Med dette mener jeg at pressleddet ble flyttet vesentlig bakover, og at de trakk forsvarsleddet og midtbaneleddet tettere sammen.

Dette kan også gjøre at de mister litt av fokuset, siden de hadde fullstendig kontroll i 1.omgang. Kunne de ikke klart å kjøre kampen med pressfotabellen de første 15-20min etter pausen, når de har gjort dette flere ganger tidligere?

 

Nå skal det sies at et mål kan være meget psykologisk for kampen, og det virket som om det lammet Pool at vi fikk en såpass kjapp utligning ut av intet.

Jeg mener ikke vi spilte en fantastisk 2.omgang, og det står jeg for selv om vi snudde kampen borte mot Pool. Vi har så mye mer å gå på, og det var ikke bare Arsenal som skal ha all æren for at vi vant uten å imponere. Vi kan som jeg ser det, takke en Benitez som ikke har et lag med mange kvaliteter som teknikk og spilleforståelse (utenom press/stress-spillet sitt), og en defensivt taktikkpreget instilling fra 45min som kanskje var litt for opptatt av ledelsen og poengene de hadde i lomma.

 

Denne kampen hadde vi marginene på vår side, med tanke på hvordan resultatet kunne vært til pause. 2-0 hadde det ikke vært noe å si på.

 

Imponerende resultatsmessig, og imponerende at det skjedde når vi lå under, men spillet og prestasjonene på banen har et høyere nivå enn det som ble prestert igår.

Vi vant, og skal selvfølgelig være glade for det. Slik er fotballen, og vi fortjente at dette gikk til vår fordel etter et par kamper i Manchester hvor vi fikk to tap.

 

Går det virkelig ikke ann å ha meninger på disse områdene, selv etter en seier uten å at dette kommer i sjangeren:

surmaget kritikk

 

Du kan ha alle de meninger du møtte ønske. Det har jeg ingenting i mot. Jeg blir bare så utrolig oppgitt når man skal prøve å ta bort det faktum at Arsenal går ut fra starten av andre omgang med en endret formasjon som ødelegger muligheten pool har til å presse like hardt. Hvorfor ikke rose laget når de gjør grep vi alle har etterspurt i lang tid- en plan B som endrer kampbildet?

Nå har Benitez sagt i flere intervjuer at det aldri var snakk om å legge seg bak, men at de rett og slett ikke var i stand til å fortsette som i første omgang. Ballen ble trillet rundt midtbanen til pool og de mistet all selvtillit. Mascherano og Lucas blir løpende i mellom og kommer ikke opp i press. I mine øyne er det fordi Arsenal spiller bedre, ikke fordi de to nevnte herrer har blitt dårligere spillere i pausen.

I tillegg forhindrer vår midtbane at Torres og Gerrard kommer alene mot våre stoppere som de gjorde gjentatte ganger i første omgang. De må heller vende opp og taper tid. Vi rekker å organisere forsvaret på en helt annen måte. Vi tok ut mer dybde på midten noe som ga oss mere rom fremover og mer defensiv kontroll. Nok en gang ros til Arsenal fordi de gjør et taktisk grep som endrer kampen. Pool måtte frem og presse en og en og ikke som en samlet enhet. Det tappet dem for krefter og etter 70 min er de helt tomme. Hvem skal hedres? Grepene Wenger gjør på midten låser Liverpool som ikke skaper en sjanse de siste 45. Når skjedde det sist? Mente Benitez at de skulle ligge lavt også etter 1-2 eller var de ikke i stand til å prestere bedre fordi motstander ikke tillot dem å spille sitt spill?

 

Du sier at de trakk midtbaneleddet og forsvarsfireren tettere sammen: Jeg er sterkt uenig og mener at det er det stikk motsatte som skjer: De har ikke lengre to hele pressledd fordi Fabregas, Arshavin og Nasri kommer inn mellom leddene og forhindrer det massive presset de kunne sette oss under de første 45. De blir løpende enkeltvis og kommer ikke opp i spillere. Hvis du ser våre to scoringer på nytt så legg merke til alt rommet som er mellom forsvaret og midtbanen til pool. Det så vi ikke i første omgang fordi vi da møtte en massiv vegg.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal gjorde grep i pausen, det er vi begge enige om. Jeg mener at Pool gikk ut på en helt annen måte enn hva de gjorde i 1.omgang, og da tror jeg ikke på den unnskyldningen fra Benitez. Denne fella har de gått på flere ganger, og det er noe av hva mange supportere har kritisert mest mot Benitez tidligere.

 

Jeg har sett flere kamper hvor de går ut å prøver å drepe kampen fra første spark i 2.omgang, og også sett at de har ødelagt mye ved at de skal slippe seg litt bakpå. At spillere utover i 2.omgangen blir slitne, er ikke rart. Det ble mye press fra en og en, og ikke et helt ledd som i 1.omgangen. Likevel tror jeg at Pool igår helt klart kunne ha fortsatt presset/tempoet i første delen av 2.omgangen, om de ønsket å fortsette. Det er ikke sikkert at de hadde tatt poeng for det, men sjansen er større. De er gode på dette spillet, så hvorfor endre på noe som fungerer og har fungert i andre kamper som dette?

 

Jeg står for at presset ble lagt lenger bak på banen, tempoet ble dempet, og at de samlet leddene (midtbanen og forsvarsleddet) nærmere hverandre.

 

Det kan åpne opp rom, for det er snakk om bare et par feilaktige valg i ny taktikk så kan det åpne opp soner/rom å spille i. Selv med at planen om at leddene skal ligge kompakte sammen, så kan det forekomme misforståelser i arbeidsoppgaver. Arsenal endret som du sier deler av spillet, men jeg mener også at man kunne se et helt annet lag utpå banen i 2.omgang.

Spillerene var tryggere med ball (mindre press høyt oppe på banen, og kanskje pep talk fra Wenger om å fokusere gav resultater), mer bevegelighet (ikke bare en spiller som prøvde å gå i rom, men flere), og nå ville de prøve å bruke laget fra kant til kant.

 

Nå scoret vi to mål på under 15minutter i 2.omgangen, så det ble et raskt vendepunkt. Dette sjokkerte nok Pool såpass, og de klarte ikke å endre til en ny offensiv taktikk de siste 30minutten. Arsenal jobbet bra, og skal ha ære for det. De låste opp midtbanen, og nå klarte ikke Liverpool å løfte opp mange nok spillere i posisjoner.

 

Jeg mener at både Arsenal sin endringer, og Liverpool sin dumhet på det taktiske planet snudde kampen i 2.omgangen.

Jeg mener fortsatt at laget har mer å gå på, men det var veldig sterkt å snu kampen. All honnør til Wenger og spillere for det.

 

 

Og dette er ikke kritikk mot laget, det er bare min mening om at Pool faktisk er delaktig i at vi får lov til å få 3poeng.

Vi løftet oss, samtidig som Pool gav oss muligheten.

 

Vi sier ikke nei takk, når slike muligheter dukker opp :)

 

Gooner!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...