Jump to content

Spillere jeg av forskjellige grunner er skeptisk til


Tapapa

Recommended Posts

Jeg tenkte jeg skulle liste opp hvilke av våre spillere jeg er skeptisk til om de kommer til å utvikle seg videre, eventuelt passer inn i vårt spillesystem. Jeg legger for ordens skyld at jeg alltid håper at jeg tar feil når jeg kritiserer spillere, det er bare morsomt om det viser seg at jeg må trekke tilbake min krtitkk. Jeg legger også til at ingen av spillerne jeg kritiserer er dårlige, alle i troppen vår er isolert sett meget gode spillere.

 

1. ALMUNIA

 

Han hadde etter mitt syn en god sesong i fjor. Hans styrke er at han kjenner sine begrensninger og spiller som regel på lav risiko. Slik jeg husker det så var det en periode på vårparten som han prøvde å være mer offensiv i feltet og det gikk ikke så bra. Almunia har god rekkevidde, han er sikker i klypene. Svakhetene hans er at han ofte plasserer seg feil på frispark. Han er alt for passiv i feltet, noe eksponerer våre stopperes største svakheter, nemlig hodespillet. Slik jeg ser det så må vi ha raske stoppere, dette fordi vi ofte ligger veldig høyt på banen og stopperne våre må kunne matche motstandernes spisser på fart da de ofte har store rom å løpe på. I tillegg spiller vi med veldig offensive backer noe som medfører at stopperne våre må være flinke til å forskyve seg til siden for å dekke opp for backen som blir med framover. Derfor har vi ikke annet valg enn å ha raske stoppere, selv om det medfører at vi taper noe i luftdueller. Jeg ønsker meg en ”sinna joguslav” som en debattant formulerte det en gang jeg også, men i tillegg til å være sinna så må denne stopperen være rask.

 

En følge av Almunias passive feltarbeid er at han ikke er flink nok til å sette spillet i gang rakst slik som vi ble bortskjemte med i perioden Lehmann sto i mål. Lehmann ute på 12-14 meter for å plukke ned ballen, kaster den raskt ut til backen som er på full fart framover og en 10-14 sekunder etter har vi kommet til avslutning. Det ser vi dessverre ikke lenger og jeg klarer ikke å se at Almunia noensinne skal bli den keeperen jeg vil skal stå i mål for oss. Almunia hadde vært en perfekt reserve.

 

SENDEROS

 

Det er kanskje ikke mye vits å bruke tid på en spiller som sannsynligvis blir solgt i nær framtid. Senderos er en spiller som lider under måten vi spiller på. Han er for lite bevegelig og for treg til å kunne passe inn i vår måte å spille fotball på, dessverre vil jeg si. Han passer perfekt på lag som Wigan, Birmingham, Sunderland, Everton osv og kan nok bli en publikumsfavoritt på slike lag som ligger med flere mann samlet på banen og etterlater mye mindre rom bak forsvarsfireren. I tillegg har jeg lenge vært skuffet over at han ikke bruker sin fysikk godt nok i dueller. Her har han mye å lære av en annen stopper vi har som heller ikke er så rask som ønskelig, nemlig Silvestre. Hvis Senderos blir solgt så ønsker jeg han virkelig lykke til i hans neste klubb. En meget likanes kar dette.

 

DJOUROU

 

Djourou har egentlig det meste av hva man kunne ønske seg hos en stopper. Han er høy, rask, teknisk meget god og er god i luften. Ung er han også. Allikevel er jeg skeptisk til ham. Han fikk spilt en god del kamper i fjor og mange debattanter hyllet ham som vår beste stopper, det forsto jeg ikke noe av. Slik jeg husker dette så gjorde han nesten alltid en eller annen stygg feil, noen resulterte i scoringer i mot, andre ikke. I begge tilfeller sprer det usikkerhet i laget og usikkerhet bak på banen forplanter seg i spillet over hele banen.

 

Jeg ser at en del debattanter her på forumet sammenligner feil begått av en spiss som misser på en god sjanse, med feil gjort av keeper/forsvarer. Dette er etter mitt syn en feilslutning og jeg skal prøve å forklare hvorfor.

 

Forsvarspill og keeperspill består mye i å lese spillet og å plassere seg riktig. Man dekker sin sone, man må forskyve seg riktig for å dekke opp for sin forsvarskollega hvis han skulle bli driblet eller spillt forbi med en passning. Blir man lurt, så må man raskest mulig posisjonere seg riktig i forhold til den nye situasjonen som oppstår. Det er engripende lag som må gjøre noe utenom det vanlige for å score, forsvarspilerne skal gjøre ting riktig for å unngå baklengs.

 

Innimellom vil forsvarsspilleren komme i undertall og han må da prøve å presse angriperen til å skyte i keeperhjørnet og der skal keeperen være. Keepere og forsvarspillere vil selvfølgelig bli ”slått” fra tid til annen. De vil møte spillere som løper fortere, hopper høyre, finter lurt, skyter hardt og velplassert osv og det er i grunn greit så lenge de har gjort ting riktig i forkant. Alle lag slipper inn mål fra tid til annen.

 

Jeg vil nevne situasjonen med Gallas og Agbonlahor når vi slapp inn mål hjemme mot Villa. Gallas fikk massiv kritikk for sin innsats på den scoringen, noe jeg var uenig i. Villa tar oss på kontra og Agbonlahor spurter i full fart mot vårt mål og Gallas gjør det han skal gjøre. For det første så prøver han å løpe opp motstanderen, det lykkes ikke, men det var riktig gjort. I spurtduellen presser han Agbonlahor litt mot siden slik at hans vinkel blir litt dårligere, også riktig gjort. Gallas skjønner at han ikke når fram så i det Agbonlahor skal skyte så kaster han seg inn i sonen han måtte skyte for å plasserre ballen i lengste hjørnet. Dette gjør han med ett ben nede langs bakken og en opp i luften for å kunne stoppe skuddet hvis det kom lavt eller litt opp i luften, det var også helt riktig gjort. Det ender med at Abgonlahor skyter i keeperhjørnet og scorer. Etter mitt syn en keepertabbe. Hvis Almunia hadde dekket sitt hjørne og Agbonlahor allikevel hadde klart å skyte over en taklende Gallas og plassert den i det lengste så ville jeg ikke sagt noe som helst på dette. Da ville jeg bare tenkt at våre gutter gjorde det de skulle, men det holdt dessverre ikke denne gangen.

 

Nok om stoppere/keepere generelt for denne gangen og tilbake til Djourou. Myles Palmer skrev engang at han ikke trodde Djourou noensinne kom til å bli virkelig god, han er alt for snill i sin spillestil og dessverre tror jeg han har rett. I tillegg har han en tendens til å sovne litt fra tid til annen og gjøre sløve feil som kan få uheldige konsekvenser. Det siste tror jeg han kan rette opp med mer rutine, tøff i spillestilen tror jeg ikke han blir.

 

Jeg kommer tilbake til tre andre spillere jeg av forkskjellige grunner er skeptisk til, det er Walcott, Diaby og RvP.

 

Det skulle vært interessant å høre hvilke spillere dere er kritiske til og grunnen til denne skeptisismen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Det er du ikke alene om, unitedfan...NOT! Venter i spenning!

 

Er nokså spent på Van Persie...vår desidert beste spiller forrige sesong,og sannsynligvis vår mest

tekniske spiller. En flott tilrettelegger og et godt blikk for spillet.

 

Walcott ser jeg på som en spiller med den rette veiledningen kan bli en stor stor Arsenal yndling.

 

Djorou tror jeg faktisk kan bli en habil stopper. Men han må få spille seg inn.

Syns den perioden forrige sesong med han og Gallas baki sammen var betryggende.

Dog syns jeg Djorou varierer ennå fra det glimrende til litt svakere.

Får han en god partner som kan styre...som Gallas eller Vermaelan kan Djorou overbevise.

Talentet er der. Vi så I Emirates cup at han er en god tackler og god i lufta.

Selvtillitt og spilletid kan gjøre Djorou godt.

 

Almunia syns jeg har vokst til å bli en habil ok keeper.

Han er trygg baki der og god på strek. Det er uten tvil hans styrke.

I feltet er han svak på crosser,men god på utrusninger.

Igangsetting er jeg enig i også er en svakhet.

Fortsetter han framgangen fra forrige sesong har jeg tro på vår utskjelte nr. 1.

 

Senderos har jeg heller liten tro på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er delvis enig med deg. Men å være skeptisk til Walcott og RvP er vel litt drøyt? Må i så fall være skadehistorikken? Walcotts berømte skulder, også videre?

 

Spillere i troppen som jeg personlig har minst tro på:

 

 

Diaby (Det er bare å innse det, han kommer IKKE til å bli den nye Vieira. Vår gamle kaptein var allerede mye bedre enn han da han var på Diabys alder).

 

Sagna (miserabel fjorårssesong. Glemmer aldri de håpløse 4.divisjonsfeilene hans mot Liverpool på Anfield. Frykter at Vermaeleen blir nødt til å spille endel høyreback i år).

 

Senderos (Til Everton: Senderos er verdens mest ballsikre stopper. Løp og kjøp!)

 

Bendtner (Vår danske vadefugl er ikke spesielt god på noe som helst. Det er riktig å gi ham en sesong til, men jeg frykter at han kommer til å gå til Wigan eller West Ham eller noe sånt neste sommer. Jeg HÅPER selvsagt at han blir verdens beste spiller.)

 

La meg bare si at jeg HÅPER jo at alle disse bringer skam til denne posten i løpet av kommende sesong. Jeg har selvsagt ingenting imot dem som personer og ønsker at de skal lykkes. Jeg har bare ikke særlig tro på det...

Link to comment
Share on other sites

For en typisk arsenal tråd. Hvor vi nå skal bli skeptiske på oss selv igjen. Personlig starter alle spillerne med blanke ark på min konto denne sesongen, og jeg er klar for en overaskelse eller 2. Er litt morsomt å lese at du er skeptisk på RVP og Walcott som var to av fjorårets beste spillere, og en Almunia som bare ble bedre og bedre. Jeg kunne forstått det hvis det var snakk om en Diaby som aldri blir kvitt skadeproblemene eller en Denilson som ikke er riktig makker til Fabregas. Dette ble det snakket mye om i fjor. Det er jeg mest skeptisk til er hvilke spillere vi skal hente inn.

 

Tenkte jeg skulle sette opp en liste med spillere jeg tror kommer til å slå gjennom i år.

 

Djourou

Song

Bendtner

Wilshere

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd!

 

Spillere eg er skeptisk til: Diaby, Gallas, Simpson,

 

Tar meg den frihet til å utvida tema med ei kontraliste:

 

Spillere eg har meget stor tru på:

 

Bendtner: ung lovende spiss som allerede har etablert seg på et av verdens aller beste lag. Styrke, teknikk og overblikk er de fremste egenskapene hans. Har også stort potensiale til å bli ein klinisk avslutter (vist lovende tendenser i de to siste pre-season'ene (når han spiller uten press)). Har Bergkamp-tendenser i måten han kan spille andre fri og finne åpninger.

 

Merida: kaptein på spanias u-19 lag, og var ein liten småkonge i u-19 em nå i sommer. Må bli tøffere fysisk, men det er det fortsatt håp om at han skal bli.

 

Alex Song: eg har vært kanskje hans største tilhenger siden afrikamesterskapet for 1 1/2 år siden. Har ein ro i spillet sitt som får Laurent Blanc til å virke å gå på ecstacy. Plasseringssikker, taklingssterk og et hodespill av ein annen verden. Har i likhet med Bendtner etablert seg på ett av verdens beste klubblag (det beste i 09/10-sesongen?). Bidrar med dype løp me ikkje har sett siden Vieira var i klubben, og er i stand til å bryte opp motstanderens 1.forsvarslinje med smarte pasninger.

 

Wilshere: naturligvis! Tøff og kompromissløs når motstander har ballen, elegant og effektiv i angrepsspillet. Er moden for et utlån til eksempelvis Birmingham, Sunderland eller Fulham.

 

Lansbury: All-round midtbanespiller som er blitt tøffere etter at han lot lokkene falle for et drøyt år siden (eller er det blitt to?). Er ein lagspiller som har fått mye rutine fra aldersbestemte landskamper for England, samt i låneoppholdet i Scunthorpe. Har tro på at han har mentalitet til å ta de nødvendige stega denne kommende sesongen, gjerne på utlån til championship a la reading eller middelsbrough.

 

 

Dette er spillerar som eg har hatt tro på over mange år. Det er fritt frem for hvem som helst å ta dette innlegget mitt og stikke opp i trynet mitt om ei tid deersom noen av disse faller igjennom. Får desverre sett lite av utlånte spillere, så eksempelvis Lansbury er det magefølelsen som rår.

Link to comment
Share on other sites

Wilshere: naturligvis! Tøff og kompromissløs når motstander har ballen, elegant og effektiv i angrepsspillet. Er moden for et utlån til eksempelvis Birmingham, Sunderland eller Fulham.

 

Hvorfor i all verden skal han lånes ut???? Han kommer til å få mange minutter på A-laget i år. Hvorfor skal ikke Arsenal få frem noen Milner og Rooney typer??

Link to comment
Share on other sites

På min liste står kun to spillere, Eduardo og Rosicky.

 

De er altså på listen over spillere jeg tror vil "slå gjennom", eller for å si det på en annen måte - ha vesentlig innvirkning på vår vei mot pokalene.

 

Når det gjelder å være skeptisk har Wenger allerede vært så grei å selge to av dem (kaos & koma), så nå står kun Almunia tilbake. Diaby og Walcott etc. tror jeg hverken det ene eller andre om.

Link to comment
Share on other sites

På min liste står kun to spillere, Eduardo og Rosicky.

 

De er altså på listen over spillere jeg tror vil "slå gjennom", eller for å si det på en annen måte - ha vesentlig innvirkning på vår vei mot pokalene.

 

Når det gjelder å være skeptisk har Wenger allerede vært så grei å selge to av dem (kaos & koma), så nå står kun Almunia tilbake. Diaby og Walcott etc. tror jeg hverken det ene eller andre om.

 

 

Diaby kan man vel med grunn være skeptisk til. Gutten har hatt null fremgang i lang tid nå. Mye skader har selvsagt skylda, men er vi tjent med å ha en slik spiller ?

 

Walcott har i det minste vist fremgang tross sine skader. Han viser til stadighet mere "smartness" i sitt spill, og styrken er også vesentlig bedre.

 

 

Men som deg tror jeg Eduardo og Rosicky kommer til å bli utslagsgivende hvis de holder seg nogenlunde skadefrie denne sesongen. Vi husker hvor gode de begge var før sine skader. Spennende blir det.

 

 

Jeg tror dog at vi ser 1 eller 2 tilvekster før sesongen er ordenbtlig igang uansett. spennende spennende spennende

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd!

 

Spillere eg er skeptisk til: Diaby, Gallas, Simpson,

 

Tar meg den frihet til å utvida tema med ei kontraliste:

 

Spillere eg har meget stor tru på:

 

Bendtner: ung lovende spiss som allerede har etablert seg på et av verdens aller beste lag. Styrke, teknikk og overblikk er de fremste egenskapene hans. Har også stort potensiale til å bli ein klinisk avslutter (vist lovende tendenser i de to siste pre-season'ene (når han spiller uten press)). Har Bergkamp-tendenser i måten han kan spille andre fri og finne åpninger.

 

Merida: kaptein på spanias u-19 lag, og var ein liten småkonge i u-19 em nå i sommer. Må bli tøffere fysisk, men det er det fortsatt håp om at han skal bli.

 

Alex Song: eg har vært kanskje hans største tilhenger siden afrikamesterskapet for 1 1/2 år siden. Har ein ro i spillet sitt som får Laurent Blanc til å virke å gå på ecstacy. Plasseringssikker, taklingssterk og et hodespill av ein annen verden. Har i likhet med Bendtner etablert seg på ett av verdens beste klubblag (det beste i 09/10-sesongen?). Bidrar med dype løp me ikkje har sett siden Vieira var i klubben, og er i stand til å bryte opp motstanderens 1.forsvarslinje med smarte pasninger.

 

Wilshere: naturligvis! Tøff og kompromissløs når motstander har ballen, elegant og effektiv i angrepsspillet. Er moden for et utlån til eksempelvis Birmingham, Sunderland eller Fulham.

 

Lansbury: All-round midtbanespiller som er blitt tøffere etter at han lot lokkene falle for et drøyt år siden (eller er det blitt to?). Er ein lagspiller som har fått mye rutine fra aldersbestemte landskamper for England, samt i låneoppholdet i Scunthorpe. Har tro på at han har mentalitet til å ta de nødvendige stega denne kommende sesongen, gjerne på utlån til championship a la reading eller middelsbrough.

 

 

Dette er spillerar som eg har hatt tro på over mange år. Det er fritt frem for hvem som helst å ta dette innlegget mitt og stikke opp i trynet mitt om ei tid deersom noen av disse faller igjennom. Får desverre sett lite av utlånte spillere, så eksempelvis Lansbury er det magefølelsen som rår.

 

Ang Song:

Jeg er enig i alt du sier og kan legge til at han har en unik evne til å vende bort spillere begge veier i det han mottar oppspill eller bryter foran motspiller. Å vende begge veier like raskt er en evne ytterst få spillere har og de siste årene er det kun Bergkamp, Pires og Arshavin som har vist at de behersker dette i vårt lag.

Kongen av alle på denne øvelsen er i mine øyne uten tvil Zidane, men det er ikke lenge før Song er på hans nivå hvis han fortsetter utviklingen i samme tempo som nå.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, vi har et utrolig spennende lag med massevis av potensiale. Får håpe Wenger klarer å få noen pokaler ut av dem i år. Mener egentlig vi er det laget med mest potensiale av alle i serien med tanke på alle våre unge talenter.

 

Men Diaby og Senderos tror jeg det er på tide å gi slipp på nå. Diaby har dessverre ikke klart å riste av seg skadeproblemene skikkelig og er fryktelig ustabil. Synd er det, for han har et gigantisk potensiale. Dessverre er det "for mange" andre alternativer i hans beste posisjon som jeg mener er i en offensiv rolle på midtbanen, eller som et bindeledd mellom midtbane og enslig spiss.

Senderos passer dessverre ikke inn i dagens Arsenal-lag pga hans kvaliteter ikke samspiller med vår offensive spillestil og høye forsvarsrekke. Hadde stor tro på han en periode.

Link to comment
Share on other sites

Wilshere: naturligvis! Tøff og kompromissløs når motstander har ballen, elegant og effektiv i angrepsspillet. Er moden for et utlån til eksempelvis Birmingham, Sunderland eller Fulham.

 

Hvorfor i all verden skal han lånes ut???? Han kommer til å få mange minutter på A-laget i år. Hvorfor skal ikke Arsenal få frem noen Milner og Rooney typer??

Disse tre klubbene kan gi Jack mer spilletid, samtidig som han vil ha rutine rundt seg. Birmingham har i tradisjons tro benyttet seg av lånemuligheter fra Arsenal, selv om kanskje hovedaktøren for dette var Steve Bruce, som nå er i Sunderland.

 

Arsenal vil rullere mer i forhold til formasjon og spillere, og eg vil heller at Jack spiller seg inn i ein fast midtbane-firer for et lag som sloss om poengene, ikkje briljerer seg til dem ;) Aller best utvikling ville han fått om han kom i ein midtbane-firer bestående av Rosicky-Paddy og Cesc, men det ville gått ut over våre andre talentfulle spillere.

Link to comment
Share on other sites

Spillere jeg er skeptisk til:

 

Diaby

Abou var kanskje en bedre fotballspiller da han ankom klubben i januar 2006 enn han er nå. Det sier det meste. Jeg husker med fryd hans meget solide debut mot Birmingham på St. Andrews. Da trodde jeg den "nye Vieira" hadde markert sin inntreden. Diaby fortsatte å imponere helt til en viss Sunderland-spiller satte en meget effektiv stopper for Abous utvikling. Nesten et år på sidelinjen var ikke det den unge franskmannen trengte. Etter at han returnerte har han bare glimtvis vist hvilke ferdigheter som bor i han. Ofte på store Europacup-kvelder. Milan og Liverpool i fjor og Roma i år for å nevne noen. Men det hjelper så lite da han presterer lavmål i 8 av 10 kamper. Vi trenger stabilitet for å kunne kjempe om gjeve titler og Diaby representerer dessverre det motsatte. I tillegg synes jeg det virker som han har et holdningsproblem. Mange ganger har jeg observert han gående eller joggende når motstander etablerer trykk. Til og med i semifinalen i CL mot Manchester United. Det er ikke akseptabelt, og de som mener Adebayor viste tegn til latskap i oppgjøret på Trafford burde ta en titt på Diaby.

 

Tror dessverre det er på tide å skille lag med denne spilleren, til tross for at han har et ekstremt potensiale. Vi har ikke råd til å ha spillere som kun presterer en gang annenhver måned.

 

 

Denilson

Som sqaudplayer er Denilson absolutt god nok, men som førstevalg ved siden av Fabregas holder han etter min mening ikke mål. Han spilte vel bortimot samtlige av kampene i fjor og gjorde en ok figur i de aller fleste av kampene, men ok er ikke nok. Det vi trenger er et skikkelig rivjern som takler som et beist, vinner dueller og løper og dekker rom som en Flamini. Dessverre er ikke Denilson hverken veldig hurtig eller spesielt duellsterk og han gjør ikke nok på midtbanen til å frigjøre Cesc fra stadige defensive oppgaver som hindrer spanjolen i å komme på nivået han viste med Flamster`n som sin makker.

 

Song

Alexandre avsluttet fjorårets sesong meget sterkt og viste tegn til å kunne ta det berømte steget, men jeg er fortsatt noget skeptisk til vår nr. 17. Jeg mener fortsatt han er for treg og seig til å vinne midtbanekrigen mot en Mascherano eller en Essien. I tillegg synes jeg han virker ekstremt ukonsentrert til tider. Stygge feilpasninger da man er helt upresset er unødvendig på dette nivået (håper også Silvestre leser dette).

Positivt er det imidlertid at han har fysikken i orden i tillegg til at han er svært duell- og taklingssterk. Synes også han viste prov på offensive kvaliteter mot slutten av forrige sesong. Blir spennende å se hvordan det går.

 

Konklusjon: Vi trenger, akkurat som i fjor på samme tidspunkt, en ny sentral midtbanespiller. La oss håpe også Wenger ser dette. ;)

 

Ellers er jeg også noget spent på Silvestre, Walcott og Almunia.

 

Vela kommer til å slå gjennom stort denne sesongen. Husk at det var jeg som ga der nyheten. ;)

Link to comment
Share on other sites

Meget godt innlegg tapapa! Skulle ønske jeg hadde bedre tid til å svare på innlegget ditt, men tiden jeg har tilgjengelig er ikke adekvat nok til å skrive et innlegg som er ditt innlegg verdig. Vil bare si at jeg er stort sett enig med deg, og gleder meg stort til å lese resten!

Link to comment
Share on other sites

Nå som Senderos forsvinner er det ikke mange spillere jeg kan stille spørsmålstegn ved. Jeg synes alle spillerne i stallen har kvaliteter som gjør at de kan bidra til en god sesong.

 

Allikevel vil jeg trekke frem 3 spillere jeg tviler på blir legender i Arsenal:

 

Almunia

Over gjennomsnittlig god på strek, langt under snittet (av toppkeepere) i feltet. Han har i hele sin karriere kun spilt 2 hele sesonger som førstekeeper. Mangler rutine på tross av sin alder.

 

Denilson

Har ikke utviklet seg i takt med tilliten han har fått. Brukbar til det meste. Brukbart er ikke godt nok for Arsenal.

 

Diaby

Kjempepotensiale som desverre bare kommer til syne sporadisk. Har fått store deler av sin karriere/utvikling spolert av skader. Til hans forsvar har han heller ikke blitt brukt på en måte som får frem hans kvaliteter.

 

 

Litt forundret over alle som mener Song er for dårlig. I mine øyne var han vår beste spiller i både Mars og April. Preseason har han også vært blant våre beste. Av de spillerne som kommer til å spille mye denne sesongen, tror jeg Song og Bendtner stiller langt framme i køen som potensielle legender.

 

 

Meget godt innlegg tapapa! Skulle ønske jeg hadde bedre tid til å svare på innlegget ditt, men tiden jeg har tilgjengelig er ikke adekvat nok til å skrive et innlegg som er ditt innlegg verdig. Vil bare si at jeg er stort sett enig med deg, og gleder meg stort til å lese resten!

 

Fra Caplex: adekvat (av lat.), helt tilsvarende, fullgod, dekkende

 

...sorry, jeg måtte bare

Link to comment
Share on other sites

Walcott

 

Dette er etter mitt syn vår svakeste spiller og jeg regner i grunn ikke med at han får spille så mye i år, i beste fall er han en impact player som kan være egnet til å spille de siste 30 minuttene når forsvarsspillerne er slitne.

 

Jeg gledet meg veldig til å se han når vi kjøpte han fra Southampton i sin tid, gutten var veldig ”hypet opp”. Dessverre viste han tydelig at han har store mangler som spiller. Noe har blitt litt bedre på, andre ting er like dårlig som den tiden han kom til oss og man kunne unnskylde han med at han var så ung. Nå er han ikke så ung lenger og jeg innser vel at han aldri kommer til å bli en stor spiller for oss. I motsetning til en spiller som Senderos som jeg tror kan få en glitrende karriere hos litt dårligere klubber i PL, så tror jeg ikke Walcott vil gjøre det veldig bra i PL overhodet. Det spørs om han bør spille i en liga lenger sør i Europa.

 

La oss starte med Walcotts sterke sider. Walcott er rask og han er flink til å utfordre spillere, der litt formange av våre gutter spiller til siden (særlig i fjor), så prøver Walcott veldig ofte å løpe og utfordre i lengderetning. Han er særlig god til å utfordre når han er i fart. Walcott er veldig flink til å ”time” sine løp slik at han ikke havner i offiside. Der stopper i grunn hans sterke sider.

 

Svakhetene hans er dessverre mange. Han tør ikke å gå inn i dueller og i PL er det mange dueller. Han er veldig svak til å takle og når han må ta defensive oppgaver så vet han virkelig ikke hvor han skal gjøre av seg. Hvis Toure var ”kaos” med Sir Johns ord, så lurer jeg virkelig på hva man skal betegne Walcott defensive innsats som?

 

Walcott er veldig forutsigbar i sitt angrepsspill som Gallas helt korrekt påpekte når han var kaptein, han trenger å utvide sitt driblerepertoar. Det kommer sikkert med årene. Det som jeg er mer tvilende til er om han klarer å bli mer bestemt. Walcott blir usikker nesten hver eneste gang han kommer til sjanser og han leter febrilsk etter en annen å spille til i sekstenmeteren slik at han slipper å avslutte selv. Når han først avslutter så er det som regel veldig halvhjertet, det virker som han er mer opptatt av å treffe mål forsiktig eller i nærheten av mål, dette heller enn å våge å dra til for fullt. Det ender med ”nesten”, i motsetning til for eksempel RvP som knaller til det han har når han har en sjanse. Jeg nevnte når jeg skrev om stoppere at de må kunne lese spillet og konsentrere seg om å gjøre ting riktig. Angripere derimot må gjøre noe ekstraordinært for å score og da er det ikke godt nok å sende løse baller mot mål slik Walcott gjør, hvis han klarer å bestemme seg for å avslutte da. Da er det bedre å knalle til, misse på mål noen ganger, men også score fra tid til annen. Skuddene må siktes inn på de små områdene og da er det også stor sjanse for å misse og man må tørre å risikere at skuddet går utenfor. Jeg nevnte at Walcott koker når han jobber defensivt, dessverre koker han offensivt også. Se på på dette klippet ca. to minutter ut og følg med på hva Walcott driver med. Han gjør alt feil og tror i tillegg tror han at han har scoret! Dette sier veldig mye om spilleren Walcott dessverre.

 

Et annet problem med Walcott er at han ikke er like flink som for eksempel Eboue til å bruke backen til overlapp og han er ikke like flink som Eboue i defensiv jobbing. Han er imidleritid flinkere til å gå forbi spillere i full fart. Når walcott først trekker inn på banen for å overlate siden til Sagna/Eboue så er det ingen trussel for forsvarende lag. De vet godt at Walcott ikke kommer til å skyte når han trekker inn i banen og at ballen nesten alltid blir spilt ut til backen. Og hvis han mot formodning skulle skyte, hvilken trussel ville skuddet hans utgjøre for det forsvarende lag?

 

Av en eller annen merkelig grunn virker det som mange debattanter har høye tanker om Walcott, jeg skulle gjerne forstått hva dette er basert på. Gutten scoret to -2 -seriemål i fjor. Det er like mange som Silvestre scoret og Walcott startet flere kamper og spilte langt flere minutter. Det virket som mange var bekymret for om Walcott kom til å forlenge med oss på vårparten. Jeg var aldri i tvil om at han kom til å gjøre det. Ingen klubber på Arsenals størrelse eller i nærheten av vår størrelse ville være interessert i å kjøpe en slik spiller.

 

Av spillere vi har i troppen vår per i dag, ville jeg foretrekke å starte med følgende spillere på høyre kant framfor Walcott. Eboue, Nasri, Rosicky, Diaby, Vela, Bendtner, RvP, Cesc, Denilson og Wilshere. Jeg er faktisk helt alvorlig.

 

I fjor bidro Walcott med en ting vi manglet fram til vi kjøpte Arshavin, nemlig evnen til å utfordre rett fram uten evinnelige passninger fra side til side. Nå har vi Arshavin som også gjør dette og han gjør det veldig mye bedre. Walcotts viktigste bidrag til laget er ikke lenger like viktig og da er det dessverre ikke så mye mer igjen.

 

Jeg kommer med mine tanker om Diaby og RvP når jeg får tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tro Walcott kommer til å bli en glimrende spiller,med litt veiledning og mere spilletid så tror jeg han blir fantastisk.

Gleder meg til han blir flyttet opp som spiss,men tror han trenger en sesong eller to på vingen før han er klar.

Gidder ikke å skrive en masse om hvorfor jeg tror dette,men jeg ser vel kvaliteter som du mener ikke er der,og det er jo forsovidt greit:)

Jeg føler meg uansett rimelig sikkert på at jeg får rett til slutt :D

Link to comment
Share on other sites

 

 

Av spillere vi har i troppen vår per i dag, ville jeg foretrekke å starte med følgende spillere på høyre kant framfor Walcott. Eboue, Nasri, Rosicky, Diaby, Vela, Bendtner, RvP, Cesc, Denilson og Wilshere. Jeg er faktisk helt alvorlig.

 

 

Helt riktig det du sier, det eneste er at Diaby er svakere enn Walcott på vingen. Denilson og Walcott er omtrendt like gode på vingen

Link to comment
Share on other sites

Walcott

 

Tapapa jeg blir nok nødt til å slakte deg litt med mitt innlegg, men alle skal få ha sin mening.

Men for det første, Walcott har noe Arsenal sårt trenger hurtighet. Jeg veit at vi i fjor bare så noen lysglimt, og at det var flere prestasjoner under pari. Men for min del ser jeg på fjoråret som et utviklingsår, og et tilpassningsår, hvor mye av fremgangen uteble grunnet en langvarig skade. Vi skal huske han var skadet i 3 hele månder.

 

I år kommer Walcott til å markere seg mye mer. For det første, i år ser det ut til at vi vil fremstå i en 4-3-3 utgave. Da får Walcott den rollen han har imponert i på landslaget. Her slepper han en så stort defansivt ansvar og har muligheten å løpe gjennom forsvaret mye oftere. Ved å ha denne posisjonen også vil han ha 1 midtbane spiller mye nærmere seg (trolig cesc) som kan være en fenomenal pasningslegger. Og han vil da være en mye større trussel. Jeg mener Wenger kan ta på seg litt av ansvaret for dårligre prestasjoner siden Walcott ble brukt feil. Han ble brukt i en rolle hvor han ikke har muligheten til å vise farten sin i like stor grad.

 

For det andre, så blir arsenal mer avhenig av 3de-mans bevegelser i år. Vi har en spiss (Van Persie) som ikke liker å gå i bakrom i så stor grad. Walcott vil da være bakromsspilleren. Og ved dette vil Walcott bli brukt på riktig måte.

 

Personlig mener jeg Walcott skal spille i de kampene det er fornuftig. Jeg skal forklare nærmere. I champions league semi-finalen blir Walcott satt opp mot en back som Evra. Dette er helt feil. Walcott får da ikke brukt kvalitetene sine. I den kampen mener jeg Walcott skulle blitt isolert ute på venstre siden mot en treg O'shea. Hvor han kunne herjet med farten sin. Wenger blir i år nødt til å prøve å la de 3 offensive spillerne bytte posisjoner gjennom kampen så kvalitetene blir brukt på en riktig måte. Spillere Walcott ikke fungerer mot er spillere som Evra og Cole. Men mot en Aurelio eller en Warnock vil Walcott fremstå som en effektiv angrepsmetode.

 

Så til det som jeg mener er mest usaklig av kommentarene dine. Du sier at du ville vurdert Eboue- Diaby- Denilson!!!! foran en Walcott. For det første Denilson eier ikke fart eller uforutsigbarhet. Og han er ikke en ving. I år vil det være snakk om at vi spiller med en ving, og ikke en kantspiller. Dette krever da helt andre egenskaper ut av spilleren. Egenskaper som Walcott innehar.

 

En annen faktor som er viktig å ta i med i vurderingen er at Walcott er ung. Det er ikke mange spillere i premier league som slår igjennom så tidlig.Han har vært utsatt for skader og det er blitt lagt en voldsomt press på Walcott, som har svekket prestasjonene hans. Walcott må få modnes. Han innehar ikke fysikken eller teknikken til å kunne brilijere så tidlig. Han trenger rutinen til å time løp og til å slå riktige pasninger.

 

I år tror jeg Walcott vil bli Arsenal's X-faktor grunnet hans fart. Med 3 offensive spillere i Arsjavin- Van Persie og Walcott vil han kunne motta gode pasninger og vil ha muligheten til å være offensiv mentalt. Og uten en Walcott vil ikke Arsenal kunne true bakrom i så stor grad, at lag vil bli mye mer offensiv innstilt og trykke arsenals bakfirer i større grad.

 

Jeg har troen på Walcott bare gi han tid til å utvikle seg, så skal jeg personlig love deg at Walcott vil bli stor spiller i Arsenal drakten. :D

Link to comment
Share on other sites

Theo Walcott er helt klart en prioritet på høyrevingen foran Eboue, Diaby, Denilson og Fabregas! Han har noe veldig bra i seg som jeg håper og tror blir dominerende i Premier League om et år eller to. Problemet er han aldri har slått helt igjennom. Det har liksom alltid blitt nesten, nesten. Men noe av grunnen til det tror jeg er at Wenger har hatt alt for stor tro på Eboue, selv om han feiler mye mer enn hva jeg tror Walcott hadde gjort.

 

Jeg håper Wenger gir Theo litt tid, så tipper jeg at han om ikke alt for lenge blir en ledende angriper i Arsenal og England.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...