Jump to content

Marouane Chamakh


mmaelan

Recommended Posts

Dette er jeg enig i, Chamakh har helelr ikke imponert meg noe særlig, han har jo scoret mye denne sesongen, men det er stor forskjell på PL og Fransk Lige 1.

PL har mye sterkere og tøffe forsvarere, derfor tror jeg heller ikke at Chamakh vil bli noen toppscorer for oss om han kommer, for me ser Chamakh ut som en Walcott type, kjapp, men veldig svak, bli fort dyttet av pinnen. Derfor er Dzeko mer en type Arsenal trenger, en målgarantist, som er ekstremt god, han ble jo toppscorer i Bundesligaen i fjord også. Dvs. at han slo Podolski, Klose og de andre gode spissene Bundesliga har, ned i støvlene, det sier vel sitt!

 

Prøv og se flere kamper med Bordeaux og du vil fort se at Chamakh er hele bindings leddet til laget i angrep(I tillegg til Yoann Gourcuff).

Alt som Bordeaux skaper av sjanser så er sjansen stor for at han er nr. 2 eller 3 sist på ballen når han ikke skårer selv. I arsenal vil han også mest sannsynlig få flere sjanser til å skåre. At Chamakh er en Walcott type er helt på jordet. Chamakh vinner utrolig mange dueller og er meget dyktig til å holde på ballen tross hans manglende fysikk! Det skal også sies at Chamakh ofte får meget tøff behandling i den franske ligaen, uten at det ser ut til å "brekke" han! Har stor tilltro til Chamakh og gleder meg til å se han i en arsenal trøye til sommeren(selv om trøyen ikke blir å se ut som en skikkelig trøye ut ifra "raporter..")

 

Enig at Dzeko er et bedre alternativ da han er en klasse høyere og vil sikkert klare å skåre sin del i arsenal. Chamakh vil nok ikke bli noen storskårer, men han vil absolutt hjelpe laget å skåre flere mål. Dzeko koster også masse penger og Wenger vil hest ikke bruke penger, så..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 395
  • Created
  • Last Reply

Prøv og se flere kamper med Bordeaux og du vil fort se at Chamakh er hele bindings leddet til laget i angrep(I tillegg til Yoann Gourcuff).

Alt som Bordeaux skaper av sjanser så er sjansen stor for at han er nr. 2 eller 3 sist på ballen når han ikke skårer selv. I arsenal vil han også mest sannsynlig få flere sjanser til å skåre. At Chamakh er en Walcott type er helt på jordet. Chamakh vinner utrolig mange dueller og er meget dyktig til å holde på ballen tross hans manglende fysikk! Det skal også sies at Chamakh ofte får meget tøff behandling i den franske ligaen, uten at det ser ut til å "brekke" han! Har stor tilltro til Chamakh og gleder meg til å se han i en arsenal trøye til sommeren(selv om trøyen ikke blir å se ut som en skikkelig trøye ut ifra "raporter..")

 

Enig at Dzeko er et bedre alternativ da han er en klasse høyere og vil sikkert klare å skåre sin del i arsenal. Chamakh vil nok ikke bli noen storskårer, men han vil absolutt hjelpe laget å skåre flere mål. Dzeko koster også masse penger og Wenger vil hest ikke bruke penger, så..

 

Jeg har ingenting i mot Chamakh jeg heller, men ville bare påpeke mine synspunkt på hvorfor jeg ville ha Dzeko istedenfor Chamakh. Men det at du sier at han får/fått tøff behandling i den franske ligaen, tyder jo på at denne fyren er sterk i bena og slikt, og er lite skadet. Det vil jo også være ba for Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingenting i mot Chamakh jeg heller, men ville bare påpeke mine synspunkt på hvorfor jeg ville ha Dzeko istedenfor Chamakh. Men det at du sier at han får/fått tøff behandling i den franske ligaen, tyder jo på at denne fyren er sterk i bena og slikt, og er lite skadet. Det vil jo også være ba for Arsenal.

 

Det er nå midt inntrykk etter å ha sett en del kamper med de nå. Igjen så er jeg enig i at Dzeko er et bedre valg da han kan finne på å gjøre ting på egenhand. Samt at Dzeko er en mye bedre avslutter og kan fint svi av et langskudd.

Chamakh vil hjelpe laget i stor grad til å involvere de andre spillerne og være et alternativ på dødballer da han er latterlig effektiv på hodet. Han vil gi arsenal en ny dimensjon men problemet kan bli de evig dårlige innleggene/cornere og til tider frisparkene. Men for alt vi vet så kan han bli toppskårer 10/11 sesongen under veiledning av Wenger..

Link to comment
Share on other sites

Chamakh vil hjelpe laget i stor grad til å involvere de andre spillerne [...]

Dette er vel både Arshavin og van Persies sterkeste kvaliteter. Vi trenger egentlig bare en som kan omsette sjansene våre til mål. Jeg virker kanskje veldig storforlangende i denne diskusjonen, og det kan godt hende at Chamakh vil bli en suksess for oss.

 

Henter vi Chamakh føler jeg vi må endre litt på spillestilen vår. Vi slår altfor lite innlegg til å unytte hodestyrkene våre. Wenger har i alle år basert angrepsspillene fra kanten til å skjære inn og spille 45 ut i feltet. Det har vi lykkes veldig mange ganger med, og det er veldig vakkert å se på. Desverre kan det se ut som at vi har blitt nøytralisert på det i de siste sesongene. Kommer Chamakh må vingene holde seg bredt og slå innlegg inn i boksen. Han virker til å inneha den styrken å se hvor ballen havner, og da er det viktig at vi ikke bare skal skjære inn hver eneste gang vi angriper på kantene. Dette gir oss enda flere kort å spille på i angrepsfasene våre.

 

En tanke jeg liker er at vi kjøper Chamakh gratis til sommeren, og bruker resten av budjsettet på en klassekeeper. Da kan vi også ha penger igjen til å kjøpe backup på stopper. Er det bare Chamakh som kommer inn i sommer så blir jeg veldig skuffet, til tross for at jeg ikke har rett til å kreve noe som helst. Men da begynner også jeg å sette spørsmålstegn på naiviteten til Wenger.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jo bli bra om Chamakh kommer, for om vi begynner da å skal legge flere inlegg har vi flere spillere som er hodesterke, Chamakh, van Persie, og Bendtner og Eduardo. Men når vi spiller med f. eks

Chamakh, van Persie og Arshavin, så kan flere inlegg komme, og Arshavin blir satt på bakerste når inlegget kommer (på begge sider) så kan eventuelt Arshavin plukke opp en ball som er blitt for høy for Chamakh og van Persie, om ikke de to scorer da. Eller la Arshavin være på fremste, ballen skal jo bli løfta, og da kan det være greit med 2 hodesterke spisser i midten og bakerste.

dette er bare 2 forslag av mye flere forslag.

 

Og ja, om vi får Chamakh på free-transfer og bruker budsjett på keeper, så vilel jo det blitt bra, men ville jo ha kapra Dzeko istedenfor at United gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jo bli bra om Chamakh kommer, for om vi begynner da å skal legge flere inlegg har vi flere spillere som er hodesterke, Chamakh, van Persie, og Bendtner og Eduardo. Men når vi spiller med f. eks

Det hjelper ikke så lenge Clichy og Sagna blir å se på banen

Link to comment
Share on other sites

Burde vi kjøpe Rory Delap også?

 

Dersom det hadde vært lignende regler som i amerikansk fotball, hadde jo det vært ett genialt kjøp. I amerikansk fotball, har de jo egne spillere som kommer innom hver gang ballen skal sparkes. Så hvis man i fotball kunne hatt egne spillere som kun var delaktig i spillet ved innkast, hadde nok Delap vært en meget ettertraktet spiller :)

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper ikke så lenge Clichy og Sagna blir å se på banen

 

Vi spillte jo mye kant i fjord, bruker jo kanten nå også, men det er ikke så særlig gunstig å bruke innlegg når spissene våre ikke har noe særlig høyde (Arshavin for å ta et eksempel)

Men jeg har troa på at Wenger vil gjøre noe lurt når Chamakh kommer til Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Vi spillte jo mye kant i fjord, bruker jo kanten nå også, men det er ikke så særlig gunstig å bruke innlegg når spissene våre ikke har noe særlig høyde (Arshavin for å ta et eksempel)

Men jeg har troa på at Wenger vil gjøre noe lurt når Chamakh kommer til Arsenal.

Greit at det er litt stusselighet på topp, med hensyn til høyden, men hovedproblemet er at vi har en vellykket innleggsprosent på under 20.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Tv2sporten.no melder også dette, kan være dem har hentet ifra DM, dem henter jo info fra engelske sider når dem legger ut.

Kommer han, så skal han få bevise at han kan spille for Arsenal, er han elendig, satser jeg heller på Bendtner!

Link to comment
Share on other sites

Make him a gooner Ivan !!

 

Mitt syn på Chamakh-overgangen (hvis det skulle skje), er at dette er en gledelig og god signering.

 

Vi får han gratis og skulle vi hentet Dzeko måtte vi nok punget ut godt over 20 mill pund. Dette er penger vi etter all sannsynlighet uten problemer kunne splashet, men vi har en politikk som vi følger og er stolte av, og i dette tilfellet plager det meg ikke voldsomt selv om jeg naturligvis ville valgt Dzeko hvis han var tilgjengelig på free transfer.

 

Men Chamakh kan fransk og det vil jeg utvilsomt tro enklegjør prosessen med å gli inn i gruppa, som som kjent er godt representert med fransktalende ;) I tillegg er The Boss fransk, som selvfølgelig har sine åpenbare fordeler.

 

Når det gjelder selve spilleren og hans kvaliteter har jeg ikke sett veldig mye av han, men det lille jeg har sett "live" og på youtube, gjør at jeg stiller meg positiv til denne overgangen. Han er dyktig teknisk og virker å ha "The Arsenal way" litt i blodet. Hvor rask han er vet jeg rett og slett ikke, men jeg gjetter på at han hvertfall ikke er treg. Hans store styrke er hodespillet og det tror jeg vi kan tjene veldig,veldig godt på. Sagna og Clichy suger regelrett intenst,hardt og lenge på innlegg, men det er ikke bare backene som legger inn på laget vårt, og Eboue,Nasri,Rosicky,(Fab) med fler, legger ofte fine innlegg. Flere hodesterke spillere der fremme gjør at vi kan på en måte ha en plan B, selv om Wenger ikke vil ha dette :P Når motstanderen hindrer oss i å spille vårt herlige spill, som vi opplever av og til, kan vi spille ballen ut til kant og svinge den inn på Chamakh og/eller Bendtner. Dette er "enkelt" og kan være veldig effektivt! Se bare på en del av de målene vi scoret med Ade (og Bendtner sitt mål igår). Et godt innlegg - et godt hodestøt - og vips så var det mål. Da trenger vi ikke penetrere oss gjennom trange rompehull hvert eneste angrep og vi blir derav mer uforutsigbare!

 

Ser noen har stilt spørsmål ang. fysikken til Chamakh og også dette vet jeg lite om. Men jeg vet at Ligue1 er nokså tøff fysisk, så jeg håper og tror at dette ikke blir et altfor stort problem, men det blir eventuelt spennende. Ellers også gledelig at fyren er i sin "beste alder" og at han har CL-erfaring + mange sesonger i en nokså brukbar liga. EN ting håper jeg for guds skyld han legger av seg : filmingen! Dette er "no", "no" !

 

Make him a gooner Ivan !!

Link to comment
Share on other sites

Han blir jo uansett henta gratis, så ingen som taper på det. Men man selvsagt tenker hvor han får i lønn, hehe.

 

Men hvis han kommer inn, er jeg redd for at noen burde forlate oss. Da tenker jeg på Vela eller Walcott...

Vela og Walcott kan jo begge spille ving (kanskje der de er best) så tror ikke det blir noe problem å beholde dem. Spesielt Walcott som jeg forsatt tror har en stor karriere foran seg, dog kanskje ikke som målskorer men heller som tilrettelegger.

 

Når det kommer til Chamakh er jeg veldig positiv, selv om jeg ikke har sett noe serlig mye av han. Vil tippe han blir en slags Adebayor type på banen, dog håper han ikke er like grisk.

Link to comment
Share on other sites

Uansett så må vi jo hente en spiss til sommer og da er det jo fantastisk at Camackh itillegg er gratis! Wenger skulle jo hente han uansett. Ser positivt på dette kjøpet her.!

 

Hvis vi "må" hente en spiss så må vi også selge en. I et lag hvor formasjonen er 4-3-3 (med en ren spiss) så er det ikke plass til Robin van Persie, Eduardo, Nicklas Bendtner og eventuelt Marouane Chamakh. For ingen av de fire slår seg til rette med benkplass i Arsenal. Selvsagt skal man huske på at to av de der er veldig skadeplaget, men fortsatt, fire klassespisser er en (kanskje to) for mye. Og henter man Chamakh blir nok veien veldig lang for Carlos Vela, Jay Simpson og Rhys Murphy.

 

Jeg vil forresten ikke se Chamakh i Arsenal-drakt. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Har du en begrunnelse :angry:

 

Har vel en slags begrunnelse. For det første vil jeg at Wenger skal satse på Bendtner istedenfor Chamakh, dansken er utrolig spennende og jeg tror han har mye på lager. Uansett så ser jeg ikke noen plass i stallen til Chamakh, fordi jeg ønsker hverken at RvP, Dudu eller dansken skal forsvinne. Nå skal det sies at jeg aldri har sett Chamakh spille, men etter youtube-vidoer og en titt på statestikkene hans fra de foregående sesongene i Bordeaux, så er jeg ikke overbevist om at han kommer til å lykkes i Arsenal og England. Så, min konklusjon: Chamakh = nei takk, la Liverpool få han. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Chamakh, ja takk. Likevel håper jeg Wenger fortsetter å satse på Bendtner som nå ser ut til å få sitt skikkelige gjennombrudd!

 

Kommer Chamakh bør nok Vela og/eller Walcott kun brukes på ving/sammen med en av de tre største spissene på topp. Men både RvP og Nicky kan jo også brukes som vinger i et 4-3-3 system.

 

Håpet er nå at vi kan variere mellom nevnte 4-3-3 (som jo på en måte egentlig er 4-1-2-2-1) og en formasjon som kan minne litt mer om: 4-1-2-1-2 og da evt bli seende slik ut:

 

Sagna/Eboue-Gallas-Vermaelen-Clichy

Song

Cesc-Nasri/Diaby/Denilson

Arshavin/RvP/Rosicky

Chamakh-Bendtner

 

Evt Chamakh som bindeledd/offensiv midtbane.

 

Det vil iallefall være gledelig å få inn nok en spiss som kan slå godt ifra seg på topp. Er vel egentlig kun Bendtner i dagens stall som er en skikkelig slåsskjempe på topp. RvP klarer seg mest på smartness, bevegelse og en eventyrlig teknikk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...