Jump to content

Thomas Vermaelen

Sir Carpenter
 Share

Recommended Posts

Fullstendig klar over det, men i andre tilfeller har han kostet oss mål og poeng også. Han må bare lære seg å velge anledningene bedre. I det minste så kan vi ikke tape hvis vi ikke slipper inn mål og som midtstopper er oppgaven hans først og fremst og holde nullen..

Så lenge Arteta dekker rommet han etterlater seg så går det helt fint

• Replies 493
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 2 months later...

Kanskje mitt syn på vår kaptein er litt annerledes enn flesteparten av Arsenal-supportere, men jeg prøver meg allikevel. I gårsdagens kamp mot Everton er han den av forsvarsspillerne våre som fikk flest stemmer i Arsenal.coms kåring av MotM. Her på forumet virker det også som at mange er fornøyd med innsatsen hans.

Det er ikke jeg.

Everton brukte ofte Fellaini som oppspillspunkt, og han fikk gjøre som han ville. Vermaelen klarte rett og slett ikke å stoppe ham. Da Wenger (han som ikke kan en døyt om taktkk) la om forsvarsorganiseringen, slik at Per (og Arteta) markerte Fellaini, gikk det mye bedre. De klarte heller ikke alltid å stoppe ham, men de gikk ihvertfall inn i krigen med full innsats.

Jeg har nevnt det i kamptråden også, men tar det en gang til. Vermaelens innsats ved baklengsmålet er ikke en kaptein verdig. Å snu rævva til en spiss som er i ferd med å skyte mot mål, er ikke bra nok. Dette var en knokkelkamp, hvor det var mye gi-og-ta. Vår tøffeste kriger i går, var i mine øyne en spanjol med "Ken-sveis". Vår kaptein som ser ganske tøff ut, var pinglete i forhold.

Syntes Vermalen spillte greit igår jeg, bedre enn på lenge. Det var enkelte ganger han burde vært tettere oppi spillere men ellers bedring kontra tidligere i sesongen.

Det jeg savner med kapteinen vår er at det går en liten f*en i han og at han kan mobilisere de andre spillerne, slik en kaptein burde. Han burde til tider samle troppene før avspark/pause og mane til innsats. Vi så alle ifjor hvordan han til tider kom opp i viktige faser av spillet og puttet mål, for deretter å mane på de andre spillerne. Jeg ser lite av det nå :(

Enig i at Vermaelen virker litt passiv enkelte ganger, husker førstesesongen der han dundret i alt av dueller og spilte ufattelig aggressivt.

Men han er kanskje blitt litt for redd for å rushe ut for så å etterlate seg store rom hvis han bommer på taklingen, slik vi har sett han gjøre en del ganger.

Edited by Pirès#7

• 2 weeks later...

Vermaelan er i ferd med å bli noe av det verste vi har hatt som kaptein. Han leder ikke. Spillet hans er som regel skremmende

svakt kamp etter kamp. Og mannen gjør de samme amatørfeila i hver kamp og gir bort bullshitfrispark.

I går svikta han igjen når det gjaldt som mest. Vermaelan som kaptein har vært en skuffelse.

• 2 months later...

Utover i sesongen synes jeg at hans svakheter ble gradvis mer synlig, og etter det røde kortet mot West Ham virket han altfor ivrig til å prestere godt. Hårreisende posisjonering i Barca-kampene. Mangel på disiplin til å holde den flate fireren. Mangel på ro førte ofte til feil taktiske valg.

Begynner å bli en stund siden jeg skrev dette. Jeg håper vi fortsetter tradisjonen med å selge vår kaptein i sommervinduet. Jeg er lei.

Godt å se at det finnes flere som også gjennomskuet Vermaelen tilbake i 2010. Mange sier han har tapt seg siden førstesesongen, men også i 2009/10 gjorde han tabber på løpende bånd. Bare å gå gjennom baklengsmålene våre den sesongen, så ser man at han er involvert i de fleste.

En av Wengers dummeste avgjørelse noen gang var å gi Vermaelens kapteinsbindet, ettersom han på en måte "blir pliktig" å bruke han i hver kamp.

Har spurt meg selv til tider om den gode formen Vermaelen viste i begynnelsen, kanskje var et resultat av å spille sammen med en veldig krevende franskmann, ved navn William Gallas..

Formen hans er uansett veldig bekymrende mtp hans rolle i laget! Vi kan bare håpe at han finner frem motivasjonen og form til neste sesong, ellers vil vi nok en gang ta skade av en kaptein som ikke helt vet hva han driver med!

@Wilshere:

Wenger har ikke hatt det lett når han har måtte velge kaptein de siste årene, da det har vært mangel på ledere og spillere som konsekvent leverer varene på fotball banen til dagelig basis.

Så jeg skjønner at Wenger da har gått for de spillere som uten tvil vil være lagets 'viktigste' spiller. Derfor har man sett han gi den rollen til Henry, Fabregas og Van Persie. Gallas var nok som vi alle vet en veldig verbal spiller, og jeg ser at Wenger så på han som kapteins materiale.

Etter at Van Persie forlot oss, så har vi manglet både ekstrem ferdigheter og en ledertype i laget, så da falt nok valget naturligvis på Vermaelen. Kunne så klart gitt det til Arteta, også kunne han gitt det videre til en litt mer moden Wilshere når tiden er moden nok. Men da Vermaelen var vise kaptein under Van Persie, og for å ikke tråkke han på tærne så var nok det en greit valg. Uansett så ser ikke Wenger på kaptein rollen på samme måte som oss fans, da han ønsker at alle skal fungere som 'kaptein'.

Men, nå er vel de fleste enige i at fremtidens kaptein blir Jack Wilshere, og der har jeg ingen protester p.d.d.

Edited by kellman

Mannen er i og for seg en god spiller, men han trenger disiplin og veiledning. Som kaptein har han vært en katastrofe og viser at han ikke er egnet for rollen til tross for at han tidligere har vist seg å være en "fighter".

Han kommer ikke på noe magisk vis til å bli en 10 ganger bedre spiller neste sesong såfremt ikke treningsmetodene og selve grunnlaget for det defensive regimet i Arsenal endres. Vi kan plassere inn 5-6 andre spillere i forsvaret vårt under det samme systemet som vil gjøre stort sett de samme idiotiske (kanskje ikke like idiotiske ting som det Vermaelen har gjort) tingene stopperene våre har gjort de siste 6-7 årene.

Grunnmuren vår er rett og slett intet annet enn en pappvegg og betongveggen som en gang beskyttet den skrøpelige pappveggen er for lengst slått ned med slegge.

Altså, Arsenal fulgte Vermaelen siden han var 20 år gammel i Ajax, og i sin debutsesong for Arsenal ble han med årets lag i Premier League. Leser litt rundt omkring at Barcelona kommer muligens til å legge inn et bud på han til sommeren.

Jeg har masse tro på Kaptein Vermaelen og er sikker på at problemet iallefall IKKE ligger hos han!

Altså, Arsenal fulgte Vermaelen siden han var 20 år gammel i Ajax, og i sin debutsesong for Arsenal ble han med årets lag i Premier League. Leser litt rundt omkring at Barcelona kommer muligens til å legge inn et bud på han til sommeren.

Jeg har masse tro på Kaptein Vermaelen og er sikker på at problemet iallefall IKKE ligger hos han!

Det største problemet vårt har i lengre tid vært struktur, spesielt i det defensive. Spillerne virker ikke å vite hva de skal gjøre i enkelte situasjoner og ender ofte med "feilvalg". Samarbeidet angrep-midtbane-forsvar-keeper er ofte ikke tilstedeværende og er nok en av grunnene til at vi slipper inn mange "latterlige" baklengsmål.

Trodde i starten av sesongen at vi endelig skulle se litt av forsvarsspillet vi hadde da vi sist vant serien. Dessverre fortsetter vi å storme frem i angrep med nesten alle spillere og tømmer oss defensivt så kontringer i mot blir vanskelig å forsvare seg mot. Vi er rett og slett ikke i balanse.

Vermaelen er en av disse. (Hvorfor pokker skal vi sende midtstopperene opp i angrep når vi har ballen langs bakken i en kamp vi enten leder eller har uavgjorten i?) det er lett å skjønne det hvis man mot slutten av kampen feks ligger under eller har en uavgjort i en kamp vi aller helst bør vinne.Men det må være mulig å finne en balanse der. Mister vi ballen(noe vi ofte gjør, siden vi ikke har spillerne til Barcelona), er vi ekstremt sårbare på kontring i mot. Spesielt når 1/3 - 2/3 av laget jogger sakte hjemover igjen.

Det er iallefall sånn jeg ser på "problemene" våre. Angrep kan være det beste forsvar, men uten defensiv struktur hjelper det ikke å ha et ok angrep. Iallefall nå som vi ikke har flere store stjernespillere igjen på topp. Poldi kan bli det, men begynner å nærme seg de 30 og spiller ute på venstrekanten. Walcott har et kjempepotensiale, men blir også spilt ute på kanten. Aller helst skulle jeg sett to spisser på topp igjen, gjerne med Poldi og Walcott og med en Giroud i bakhånd.

Et annet av disse problemene våre virker å være det mentale. Enten virker det som om vi tar altfor lett på oppgavene, eller så virker vi altfor nervøse. Uansett våkner vi(spesielt denne sesongen) ikke før etter at motstanderlaget har tatt ledelsen og da sliter vi med å skru opp tempoet.

Savner den tiden da vi spilte skikkelig Wengerball og gikk rett i strupen på motstanderlaget de første 20-30 min. Hvem husker vel ikke flere kamper fra tidlig 2000-2005 hvor vi ledet med 2-3-4 mål før halvtimen var spilt?

Angående Vermaelen tror jeg han kan igjen bli en veldig viktig spiller for oss, men kun hvis strukturen i den forsvarende delen av spillet blir betraktelig forbedret.

Vermaelen mangler et par av egenskapene en kaptein skal ha slik han fremstår i dag. Nå er vi et lag i motgang. Da skal kapteinen skape trygghet og inspirere til innsats og tro på lagets evne til å snu. Vermaelen skaper ikke denne tryggheten da han ikke engang greier å organisere eget ledd, mye fordi han selv ofte gjør feilvalg. Slik begrenser Vermaelens kapteinsverv for tiden seg til å gutse skikkelig til i taklinger, samt ruse i angrep.

Jeg tror Vermaelen kan skinne for oss igjen, men han er ikke den som snur motgang til seier.

Mitt største problem med arsenal midtstoppere er at de ikke har vett til å falle tilbake når motstanderen angriper upresset på vår banehalvdel!

Enig. Er jo textbook at man skal falle av når det ikke er press på ballfører. Hvorvidt det skyldes vettet til stopperne eller taktikken de blir bedt om å utføre får vi vel ikke vite

Lurer på om vi noen gang får se Wenger eksperimentere med Vermaelen på DM plassen. Hadde vært et interessant eksperiment som flere her inne (og andre steder) har foreslått. Han er en god pasningsspiller, forholdsvis rask, aggressiv, målfarlig og en rimelig tøff spiller. Pdd. så passer han ikke inn som stopper i Arsenal, men muligens han kunne fylt hullet som DM? Pdd. så er jo dette ikke akkurat en posisjon hvor vi har en overflod med spillere som passer inn egentlig.

Share

• Create New...