Jump to content

Stallen 2009/2010


Mr Chapman

Recommended Posts

skjønner ikke at folk er så opptimistisk at vi pluselig skal vinne seriegull med og hente vermealen og selge ade..

 

synes det virker litt for lett, føler vi trenger og forsterke laget med 2 klasse spillere så kan vi snakkes seriegull

 

Tror dessverre at du har rett og deler derfor dine synspunkter.

 

Nå som Adebayor er solgt, så blir vi veldig avhengig av at van Persie klarer å dra med seg de andre spissene. Når vi i tillegg vet at Arsenal stiller i egen klasse når det gjelder skader, så blir jeg betenkt. Eduardo og Rosicky har akkurat kommet tilbake fra skade, mens Nasri starter på sidelinjen. Har vondt for å tro at Eduardo og Rosicky holder en hel sesong.

 

Vi var langt unna i fjor og overgangene så langt denne sommeren tilsier at vi vi stiller i samme gate kommende sesong. Vi trenger forsterkninger for å ta det neste steget. Et rivjern på midtbanen og en spiss som vet hvordan han lager mål vil gjøre susen.

 

det har jo hvert samme historien hvert år, spillere har stukket og har ikke blitt skikkelig erstattet, det har vist seg og være feil år etter år..

 

ade skal jeg gå med på at vi kansje kan klare oss uten, men i år greide vi oss ikke uten hleb og spesielt ikke uten flamini..

det kan naturligvis være at denilson, diaby eller ramsey tar steget skikkelig i år og erstatter flamini som en skikkelig partnet til cesc, og at vi greier oss uten forsterkning der.

men føler det blir høyt sjansespill i flere ledd som fort kan ende med nok en sesong uten et trofe!!

 

skulle helst sett at vi ikke spiller noe sjansespill i år.

 

synes ikke vi som suportere fortjener det nok et år!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

det kan naturligvis være at denilson, diaby eller ramsey tar steget skikkelig i år og erstatter flamini som en skikkelig partnet til cesc, og at vi greier oss uten forsterkning der.

 

Har vondt for å tro at Diaby, Denilson og Song denne sesongen står frem som den midtbanespilleren vi sårt savner. Ramsey trenger nok mer tid en de tre nevnte. For all del så er dette gutter med en lysende fremtid, men det er et sjansespill å la disse bære "ansvaret".

 

Har lekt litt med tanke om å hente tilbake Flamini... :P

Link to comment
Share on other sites

 

Har lekt litt med tanke om å hente tilbake Flamini... :P

Er nokså sikker på at det blir kun med tanken. Wenger er ikke akkurat kjent for å hente hjem spillere som har dratt.

 

Vet ikke hvor godt han hadde blitt tatt i mot heller...

 

Tar det for gitt at Wenger ikke har lekt med denne tanken. Ellers har Flamini brent færre broer en selveste Ashley Cole. ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Har lekt litt med tanke om å hente tilbake Flamini... :P

Er nokså sikker på at det blir kun med tanken. Wenger er ikke akkurat kjent for å hente hjem spillere som har dratt.

 

Vet ikke hvor godt han hadde blitt tatt i mot heller...

 

Tar det for gitt at Wenger ikke har lekt med denne tanken. Ellers har Flamini brent færre broer en selveste Ashley Cole. ;)

Hehe. Sant nok. Få som kan sammenlignes med knallen borti Chelsea. ;)

Link to comment
Share on other sites

hadde personlig kjørt til italia og hentet flamini, parkert utenfor emirates og bært han inn på mine skuldre og skulle ikke hatt en krone for det!!!

Da var transporten i boks, er kommet godt i gang da! :P

 

kan for og gjøre det hele litt billigere hente diaby på veien nedover og gi de han på kjøpet som delbetaling

Link to comment
Share on other sites

hadde personlig kjørt til italia og hentet flamini, parkert utenfor emirates og bært han inn på mine skuldre og skulle ikke hatt en krone for det!!!

Da var transporten i boks, er kommet godt i gang da! :P

 

kan for og gjøre det hele litt billigere hente diaby på veien nedover og gi de han på kjøpet som delbetaling

Når du først er innom kan du ikke ta med deg Bendtner også med det samme? Om ikke Milan vil ha ham så finner du sikkert en eller annen klubb som kan ta seg av ham, du skal jo trossalt gjennom hele Europa.

Link to comment
Share on other sites

Dagens stall kan vinne alt fra ingenting og en 5. plass til The Treble. Vi er et ungt lag og selvtillit er nøkkelen. Jeg sa det samme før 07/08-sesongen, og det samme gjelder nå: Får vi en god start, vil vi få en kjempesesong. Laget kommer til å ri på en kjempebølge av selvtillit, og når Arsenal spiller med selvtillit er det ytterst få lag som i det hele tatt kan måle seg. Vi så jo alle hvor mye forskjell det var på Clichy og Sagna når de hadde selvtillit (07/08) kontra neste sesong.

 

La oss begynne med rivalene våre:

- Man U har mistet Ronaldo og en meget undervurdert Tevez. De fleste snakker om at de vil slite å fylle tomrommet etter Ronaldo. Personlig tror det vil gå, da de vil få større defensiv trygghet uten han på laget og dermed kan satse mer offensivt. I tilegg vil mer spill gå gjennom Rooney og Berbatov som jeg tror av den grunn kommer til å ha en kjempesesong Det er 21 i odds på Berba som toppscorer, årets smarteste satsning spør du meg. Tapet av Tevez tror jeg derimot blir verre. Argentineren har en motor som er helt utrolig. Hver gang Tevez kom innpå skjedde det noe. Han scorte utrolig mange viktige mål og stresser motstanderen mye. Hva skal Man U gjøre de kampene Rooney ikke har en god dag eller blir skadet? Uten trykket på topp mister de mye. Berbatov har mange gode egenskaper, men gjenvinning, stresse forsvarere og strekke motstanderlaget er han ikke så god på. Det tror jeg kan straffe dem. Welbeck og Macheda er ikke klare enda. De kommer nok til å score noen mål, men de har langt ifra samme x-faktoren tevez og Ronaldo hadde. Kontringene dems blir også svekket uten Ronaldo. Owen kommer nok til å få noen snike-mål, men er ikke en som avgjør kamper på egenhånd. Defensivt er de bunnsolide. Klarer de eldste spillerne å holde nivået oppe?

- Liverpool var som oss i 07/08-sesongen: Fikk en god start og dermed fikk selvtillit som gjorde at de nesten klarte å vinne. De har undervurderte spillere i Kuyt og Bønna, men jeg mener de er mer avhengige av enkeltspillere enn de vi er. Torres og Gerrard er uerstattelige. Det er ikke Fabregas og van Persie, da vi har lignende typer i Rosicky, Arshavin og Nasri. Glen Johnson er en solid back, dog litt overpriset. Liverpool har aldri vunnet PL, og det kan føre til at det blir for mye press på dem. The Kop er sultne på PL-tittelen. Benitez begynner å finne riktig taktikk. Klarer andre trenere å finne et motangrep, slik trenere har funnet mot Wenger?

- Chelsea har ny trener og har fått inn en solid spiller i Zjirkov. Personlig ser jeg på Chelsea som favoritter. Hadde Essien vært skadefri hele sesongen, føler jeg meg sikker på at de ville vunnet ligaen 08/09. I år er det Afrikamesterskap, så det blir spennende å se hvordan de takler det. I tilegg blir spørsmålet om hvordan den nye treneren takler rollen. Mye skal gå galt for at Chelsea ikke hevder seg i ligaen. Fantastisk bredde.

 

Som sagt har de andre lagene også usikkerhetsmomenter. Dog har vi det i alle ledd:

- Almunia er den minst gode av topp 4 keeperne, men han hevet seg godt i løpet av sesongen. Personlig skulle jeg nok hatt en bedre keeper, men Almunia er ikke alene grunn til at vi ikke eventuelt vinner ligaen. Redder han 3-5 poeng for oss er jeg mer enn nok fornøyd. Fortsetter Almunia utviklingen fra i fjor kan det bli bra. Han skal ha skryt for en del strafferedninger.

- Midtstopperduoen har vært en laaaaaang diskusjon. Toure og Gallas har vel aldri fått kontinuerlig sammen over lang tid, men vi kan nok konkludere med at de aldri vil passe godt sammen. Kan vår nye belgier være redningen? Personlig ser jeg ikke på hodeduellene som den største svakheten. Størsteparten av målene som følge av forsvarsfeil mener jeg kom pga dårlig kommunikasjon og stress - arrester meg gjerne hvis jeg tar feil. Vi trenger en skikkelig leder der bak som skremmer vannet av motspillerne. Vermaelen passer vistnok denne beskrivelsen. I så fall er mine bønner hørt, og vi kommer til å slippe inn færre mål denne sesongen! Vi får håpe at han tilpasser seg fort. Personlig håper jeg Toure blir den andre partneren, men jeg tror jeg Gallas blir det.

- DM! Vi slipper alt for mange mål på langskudd og som følge av at DM ikke plukker opp løp bakfra. Denilson er meget god til å bryte ballen og har amnge gode sider, men jeg ser helst at en annen tar seg av denne jobben foreløpig. Han kan alt for ofte på etterskudd. Song er kanskje litt treig, men plasserer seg mye riktig og er knallsterk. Diaby har vistnok trent mye i sommer. Skjerper han holdningen sin, kan han bli vår nye DM. Alle de tre nevnte spillerne hadde i mine øyne en bedre sesong i fjor enn det Flamini hadde før han fikk gjennombruddet sitt. Det kan skje igjen at en får en kongesesong, men helst vil jeg ha inn en ny spiller.

- Angrepet er meget godt. Det eneste spørsmålet er hvem som blir storscoreren. Vi har mange spillere fra midtbanen som er garantisert for en del mål, men vi trenger minst en spiss som putter mye. Kan Bendtner ta steget opp, eller viser Dudu at han faktisk er Henrys avtager? Kan van Persie få fininstilt siktet sitt? Hvis halvparten av treverkskuddene hans går han, vil han få rundt 10 til, noe som betyr MYE poeng.

 

Hvis enten midtstopperduoen eller midtbaneduoen fungerer optimalt, vil det føre til at den andre også fungerer. Dudu og Rosicky er tilbake og kommer til å gi laget mye rutine. Gjennomsnittsalderen vår er nok høyere enn på noen år - i alle fall har vi flere rutinerte spillere i førsteelleveren. Skader på de samme type spillerne vil være døden for oss. Enten det er kreative eller hardarbeidende spillere. Som tidligere nevnt, er vi DOG ikke så avhengige av enkeltspillere som tidligere sesonger. Inviduelt har vi minst like god stall som de andre topplagene. Kollektivt har vi derimot mer å gå på. Med en slapp Ade ute av laget, håper jeg at vi ser mer jobbing og løp denne sesongen. En hardtspillende DM og Vermaelen vil nok tøffe opp gutta litt også. Det er fortsatt en del igjen av overgangsvinduet, men jeg tror ikke det skjer så mye mer. Kanskje vi får inn en DM, evnetuelt en ny mitstopper hvis Toure eller Gallas drar.

 

Dette blir en spennende sesong der alt kan skje!

Link to comment
Share on other sites

De siste årene har det ofte vært snakk om at vi har for tynn tropp.

Vi har jo egentlig nok spillere og en stor stall, men problemet har vært preget av for mange unge spillere med lite erfaring som utvikles samtidig og det har dermed gått utover kvaliteten for å hevde seg helt i toppsjiktet.

 

Wenger hevner hardnakket hver august at vi har kvailteten som skal til for å vinne serien. Det viser jo seg ikke å være tilfelle, men det skyldes nok også at økonomien vår ikke er all verden og Wenger lider under begrensede midler. I tillegg er han litt naiv og kanskje overvurderer en del av sine unge spillere noe som fører til både skuffelser og gleder utpå vårparten. Bevares...de viser framgang, men de trenger hjelp av mer rutinerte spillere til å bære lasset. Den mix'en syns jeg vi har manglet de siste sesongene.

Vi var jo nære seriegull for to år siden, men raknet litt når det gjalt som mest.

Det mest positive med dagens Arsenal-lag er at vi scorer like mye som konkurrentene.

 

Forrige sesong ble helt klart et steg tilbake, og det var flere faktorer som var årsaken til det.

Vi mistet halve midtbanen og transformasjonen til å bygge opp en ny tok tid og kvalitetsmessig ble det ikke helt det samme. Savnet av Flamini på DM-plass ble merkbart. Vi var også svakere i forsvar (ofte i ubalanse og slet i duellspill og dødballer). I tillegg hadde vi Adebayor som slokna veldig ift. 07/08-sesongen. Og noe som har blitt en vane i Arsenal...vi har ALLTID skader på nøkkelspillere!...hver sesong...i kortere eller lengre tid. Rosicky, Van Persie, Fabregas, Eduardo for å nevne noen.

 

Min vurdering av stallen så langt er at vi har mye talent og kvalitet, men kanskje mangler det lille ekstra for å nå helt til topps. Dette kan Wenger rette opp med et par signeringer, evt. utskiftninger i sommer, men om det skjer gjenstår å se.

 

En kortere vurdering av lagdelene:

 

Keepere:

Syns vi er bra besatt på keeperplass, men føler en viss usikkerhet rundt alle egentlig. Det finnes bedre keepere enn Almunia, men han har vært bra syns jeg og bør kanskje ta steget enda ett hakk før man føler seg helt trygg på han. Fabianski blir god, men er for vilter enda.

 

Forsvar:

Pr. i dag har vi for mange stoppere, men Senderos selges nok snart. For min del kan vi kvitte oss med Silvestre også (panikk-kjøp!). Gallas kan i utgangspunktet selges syns jeg. Han har sine øyeblikk og erfaring, men syns han aldri har vært på sitt beste i Arsenal-trøya og er udugelig i hodedueller. Ok som squadplayer i år, men det er nok hans siste sesong hos oss.

Djourou er vel den må å ta steget i år hvis han noen gang skal bli fast på dette laget. Konkurrerer nå med Vermaelen og Kolo som jeg tipper får starte årets sesong. Pr. i dag syns jeg Djourou er bedre enn Gallas og bør være foran i rekkefølgen.

På backplass er vi bra besatt. Tre gode venstrebacker i Clichy, Gibbs og Traore som også kan bruker på venstrekanten. Sagna er bankers på høyreback og vi har Kolo/Eboue + unggutten Hoyte som cover hvis det trengs.

 

Men min konklusjon er at vi selger Silvestre, Senderos og Gallas og kanskje kjøper en ny stopper til. Micah Richards eller Hangeland kanskje.

 

Midtbane/angrep:

Nok av spillere her også og er ganske bra besatt på de fleste plassene. Kvalitetsmessig mener jeg det derimot er mer å hente.

Denilson, Diaby og Song har vært i klubben ca. like lenge, men jeg sliter fortsatt med å se at de egentlig blir noe bedre år etter år. De viser i perioder at de kan være veldig god, men er helt klart for ustabil over en hel sesong. Nå vet jeg at Denilson spilte nesten alle kampene i fjor, men har vanskelig for å skjønne hvorfor. Han gjør for lite ut av seg på banen. Bra arbeidskapasitet, men kreativitet, taklinger og styrke er ikke god nok og jeg syns rett og slett ikke han er en bra solid nok makker til Cesc. Diaby er kan være genial på sitt beste, men også ganske dårlig til tider. Ujevn. Song var god i vår, men skal man bite seg fast i laget må man prestere bra over en hel sesong. Men skulle jeg valgt èn blir det Song foran Diaby og Denilson som defensiv midtbanespiller pga. hans taklingsferdigheter og defensiv erfaring.

 

Cesc, Nasri og Rosicky er playmakerne våre og så lenge de holder seg skadefri tror jeg det blir mye morro fra den kanten. Dette er tre som er mester i år holde på ballen og innehar det meste vi ønsker i kreativ midtbanespiller. Vi får håpe Rosicky er back in action og ikke opplever flere skademareritt. Dette er nok hans siste sjanse for å komme tilbake til toppnivå i Arsenal.

Ungsauene Ramsey og Wilshere blir også spennende å følge. Regner med de får mest spilletid i cupene denne sesongen.

Walcott forventer vi alltid mye av og får vi mer effektivitet i kontringene våre blir han en svært viktig spiller. Lynhurtig og utvikler seg stadig pasningsmessig og foran mål. Har fortsatt litt igjen på teknikk, men regner med han kommer med det kontinuerlig.

Eboue trodde jeg egentlig skulle selges, men ser no ut til at han blir foreløpig. Eboue hadde en svak høstsesong i fjor og fikk pepper fra fansen fordi han spilte så dårlig. Han skal ha honnør for måten han taklet det på og viste bra takter i sesongavslutningen. Mer her også er jeg i tvil om han noen gang blir en bedre fotballspiller? Jeg syns han kan selges, men hever han nivået og legger bort de ofte tilstedeværende tullefaktene, så har vi en Eboue som er verdt å ha i klubben.

 

På topp har vi Arshavin, Van Persie, Bendtner, Eduardo og Vela som alle kjemper om 2 plasser egentlig.

Arshavin kan brukes på venstrekant, men tipper han foretrekker den hengende spissrollen og kommer nok til å si ifra hvis han ikke får det som han vil..hehe.

Van Persie er anvendelig, men tipper han blir spydspissen i konkurranse med Bendtner som trolig blir supersub sammen med Eduardo. Vela kan også spille venstrekant, men for å være helt ærlig tror jeg han får like få sjanser som i fjor og blir mest å se i cupene.

Dvs. at det ikke akkurat er mangel på spisser så jeg har litt vanskelig for å se at Wenger kjøper enda en spiss nå...men hvem vet..

Walcott kan jo også spille på topp, men blir lite brukt der tror jeg. Havner nok på høyrekanten igjen som vanlig.

 

Som sagt har vi nok av spillere, men det trengs kanskje en kvalitetsheving.

Men skal det kjøpe nye spillere må kanskje noen ut først. Hvem det skulle bli vet ikke jeg, men jeg mener Diaby eller Denilson i tilfelle er nærmest døra blant midtbane-/angrepsspillerne.

__

 

Det blir uansett spennende å om noen av de vi har tar et ekstra steg i år og gir oss det ekstra krydderet vi trenger for å vinne noe.

 

Jeg ser lyst på kommende sesong, men føler jeg fortsatt usikker på om dette holder. Konkurrentene blir ikke akkurat dårligere de heller tipper jeg.

 

Come on Arsenal!! B)

Link to comment
Share on other sites

hadde personlig kjørt til italia og hentet flamini, parkert utenfor emirates og bært han inn på mine skuldre og skulle ikke hatt en krone for det!!!

Da var transporten i boks, er kommet godt i gang da! B)

 

kan for og gjøre det hele litt billigere hente diaby på veien nedover og gi de han på kjøpet som delbetaling

Når du først er innom kan du ikke ta med deg Bendtner også med det samme? Om ikke Milan vil ha ham så finner du sikkert en eller annen klubb som kan ta seg av ham, du skal jo trossalt gjennom hele Europa.

 

hehe :D

 

kansje eboue kan sitte på til fiorentina, er jo samme veier liksom, linket til de i dag for 10 mill euro..

 

ellers enig med caribo, synes vi har mer en nok spillere, har vel en tropp på 30 mann, pluss at vi har de beste talentene i england bak der..

de fleste andre toplag har vel en tropp på rundt 25..

er kvaliteten på en del av de som er der det skurrer på

Link to comment
Share on other sites

Eboue og Toure er på vei ut i følge media...?

Kan bli en tynn stall i år for jeg kan aldri tro at Wenger kjøper noe annet enn lærlinger/sommervikarer i alderen 16-18 :-/

 

Ja, det er viktig å være negativ.

Link to comment
Share on other sites

Eboue og Toure er på vei ut i følge media...?

Kan bli en tynn stall i år for jeg kan aldri tro at Wenger kjøper noe annet enn lærlinger/sommervikarer i alderen 16-18 :-/

 

Ja, det er viktig å være negativ.

 

Kan du se for deg at Wenger kjøper 2-3 stjerner/erfarne spillere om de to går?

Link to comment
Share on other sites

Eboue og Toure er på vei ut i følge media...?

Kan bli en tynn stall i år for jeg kan aldri tro at Wenger kjøper noe annet enn lærlinger/sommervikarer i alderen 16-18 :-/

 

Ja, det er viktig å være negativ.

 

Kan du se for deg at Wenger kjøper 2-3 stjerner/erfarne spillere om de to går?

 

Om begge forsvinner, er jeg rimelig sikker på at det blir hentet inn en spiller (eller to) som har allerede etablert seg på et visst nivå, men som også kan utvikle seg enda et hakk videre i Arsenal. Er ikke lenge siden vi hentet inn Vermaelen, eller for den saks skyld Arshavin.

 

Kan også nevne Sagna som ble hentet inn etter noen år i franske Auxerre, Gallas fra Chelsea, Rosicky fra Dortmund, eller f.eks Eduardo.

Wenger har hentet inn flere etablerte spillere de siste årene, så dette maset om at han KUN henter 16-18 åringer er jo tull.

Link to comment
Share on other sites

Viss vi skal miste Kolo også nå, så mister vi en av dem viktigeste spillerne i gruppa. Både på og utenfor banen.

Håper ikke han forsvinner. Viss han gjør det må vi få tak i en ny stopper, en klasse stopper. Har veldig sansen for Raul Albiol i Valencia.

Link to comment
Share on other sites

Viss vi skal miste Kolo også nå, så mister vi en av dem viktigeste spillerne i gruppa. Både på og utenfor banen.

Håper ikke han forsvinner. Viss han gjør det må vi få tak i en ny stopper, en klasse stopper. Har veldig sansen for Raul Albiol i Valencia.

 

albiol gikk til real madrid for litt siden ;) hadde sansen for han sjæl jeg:)

Link to comment
Share on other sites

Viss vi skal miste Kolo også nå, så mister vi en av dem viktigeste spillerne i gruppa. Både på og utenfor banen.

Håper ikke han forsvinner. Viss han gjør det må vi få tak i en ny stopper, en klasse stopper. Har veldig sansen for Raul Albiol i Valencia.

 

albiol gikk til real madrid for litt siden ;) hadde sansen for han sjæl jeg:)

Har dem hentet han også!? Det har eg ikke fått med meg. Men uansett om vi selger King Kolo eller ikke så trenger vi mer dybde i stallen. Da særlig på midten mener jeg, Song er nok han som kommer til å spille på siden av Fabregas, i mine øyne er ikke Song god nok til å spille fast på et lag som skal kjempe om gullet. Han er grei squad spiller. Men ikke noe mer.

Blir Gallas skadet over en lengre periode trur jeg også vi kan slite bakover. Viss Eboue skulle forsvinne så er det få backuper for Sagna. Blir spennende å se hva Wenger klare å få til før bortekampen mot Everton.

Link to comment
Share on other sites

Malmo then sold Zlatan to Ajax and Arsenal signed Francis Jeffers for £8m, for almost 3x times as much as what they could have signed Zlatan.

 

Dermed endte vi opp med godeste, Francis Jeffers, i stedenfor. Kunne blitt et kupp og kjøpt Zlatan så billig.

Link to comment
Share on other sites

Foran en sesong hvor Afrikanske toppspillere vil være borte hele Januar, synes jeg det er greit å cashe inn £40M på Kolo og Ade. Kommer til å savne Kolo som har et stort hjerte for klubben, og alltid yter max.

 

I motsetning til de fleste andre fans har jeg stor sans for Alex Song, som sammen med Eboue er eneste gjenværende afrikanere som skal til ACN. Jeg håper og tror at Song kan fortsette fremgangen han hadde i våres, men vi trenger uansett solid cover for ham i Januar.

 

Offensivt har vi god dekning på alle plasser, men jeg kunne nå tenkt meg en solid stoppererstatning og/eller en tøffing sentralt på midten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...