Jump to content

Hva må Arsenal gjøre for å komme på bena igjen?


The Gunner

Recommended Posts

Overskriften sier vel det meste. Hva må Arsenal gjøre for å komme på bena igjen? Og da mener jeg ikke hva de må gjøre for å kunne konkurere om CL-plass igjen, men hva de må gjøre for å bli seriøse tittelutfordrere igjen, slik de var for fire sesonger siden. Det er skuffende å se Arsenal tape gang på gang, uten at de gjør noe med det. Wengers unnskyldninger er mange, og også ganske dårlige. Det virker nesten som om vi må ha en liten revolusjon i Arsenal for å kunne nå det nivået vi var på i 03/04-sesongen.

 

Det første steget er allerede tatt, nemlig å sparke Gallas og utnevne Fàbregas som kaptein. Gallas er en god spiller, men han er også en sutrekopp og en sinnatagg, noe som ikke er bra egenskaper hos en kaptein. Det neste steget burde være å gi Carling cup-guttene sjansen, når førstevalgene ikke innfrir. Djourou som erstatter for Gallas og Vela som erstatter for Bendtner hadde gjort seg. Ramsey har også vist et stort potensial. Jeg tror ikke det er en god løsning å sparke Wenger, men da burde han virkelig hente inn noen gode, rutinerte spillere i januar. Han er stinn av gryn, så det burde absolutt ikke være noe problem.

 

Som det har blitt nevnt i flere tråder er det vi trenger en ny midtstopper, en defensiv midtbane og en spiss. I midtforsvaret har vi nok av middels spillere, men ingen av de er det jeg vil kalle "verdensklasse". Toure var der, men han har ikke innfridd forventningene i det siste (da tenker jeg selvsagt før skaden). Nå som Flamoney valgte pengene foran klubbkjærligheten får heller ikke Fàbregas den samme offensive friheten som han hadde i fjorsesongen. Det gir oss store problemer offensivt. Vi har også ikke en storscorer i klubben. Adebayor var det i fjor, van Persie kan absolutt bli det etterhvert og dersom Eduardo når tilbake til det nivået han var i før skaden så er ikke dette et veldig stort problem, men vi kan ikke bare satse på at dette skjer. Vi trenger en storscorer så fort som mulig.

 

Ved å handle inn nye, gode spillere i disse posisjonene vil vi også gi de spillerene vi allerede har større selvtillit om å vinne noe, og litt kamp om plassen har aldri skadet noen. Vi burde også kvitte oss med de dårligere spillerene våre, for eksempel Bendtner. Gallas sin oppførsel har vært uakseptabel, så han vil jeg også helst bli kvitt så fort som mulig. En annen ting vi må gjøre er å få forsvaret mer samspilt. Et samspilt forsvar har vi omtrent ikke hatt i min tid som gooner, og det er kanskje ikke så rart når de beste forsvarerene våre alltid skal bli skadet. En ide kan være å hente inn en ny forsvarstrener, helst en med en fortid i Arsenal.

 

Jeg håper på et lag som dette i fremtiden:

 

Fabianski

Sagna - Djourou - Upson - Clichy

Nasri - Fàbregas - Veloso - Rosicky

Agbonlahor/Zarate - Van Persie

 

Med et lag som dette og store talenter som Wilshere, Ramsey, Barazite, Vela, Song og Hoyte bankene på døren, så tror jeg vi kan begynne å vinne titler igjen.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt. Slå Chelsea, i den grad det er enkelt.

Så dersom vi slår Chelsea blir vi umiddelbart tittelutfordrere og alle problemene våre vil forsvinne? ;) Høres bra ut.

 

 

Faktisk, ja....og selvsagt nei.

 

De største forskjellene fra de historiske Wengerårgangene og dagens situasjon er matchvinnende egenskaper fra Seaman/Lehmann, drivkraften til Adams/Vieira og kirurgien til Henry/Bergkamp som kunne åpne nesten hva som helst. Løpsfenomener som Parlour/Gilberto det samme. Laget står i dag på for svake grunnsteiner. Almunia, Toure og Adebayor er alle hypet opp hinsides sine faktiske evner som fundament i laget. Wenger har hypet opp Denilson inne i sitt hode, og jeg har hypet opp Diaby inne i mitt. Given, Upson, Barry, Huntelaar (bare som eksempel) burde være helt realistisk å slå kloa i. Det er mange muligheter, HVIS det er vilje. Når det gjelder Capt. Cesc, vet ikke. Han er milevis unna krigerånden til Gallas, men han virker også langt mer reflektert enn Gallas. Personlig hadde jeg foretrukket Gallas, men når han ikke har psyken til å håndtere det så er jo det dødfødt. Vi har en ung kaptein. Det har vi også hatt før. Heia Cesc!!

Link to comment
Share on other sites

Arsenals største problemer nå er på det mentale plan på og utenfor banen. "Wenger has lost the dressing-room". "Gallas has turned crazy". Man trenger hjelp til å komme ut av ei blindgate. Har man operert etter samme mønster for lenge? Er det lenge siden man har hentet impulser utenfra? Er noen mellommenneskelige forhold utsatt for mye slitasje? osv. osv.

 

Et bevis på hvor mye psykologi har å si i fotball er at straks Ramos forsvinner ut døra og Redknapp kommer inn snur det seg.

 

Er det fordi Redknapp er en mye bedre manager enn Ramos? CV'ene tyder ikke på det.

 

Har spillerne blitt mye bedre over natta? Neppe...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...