Jump to content

Bør Wenger legge om spillestilen?


Magnus87

Recommended Posts

Istedenfor å skrive side ned om hvorfor Wenger bør dra eller bli, ønsker jeg å vinkle årets problemer på en annen måte. I flere kamper har spillerne virket umotiverte og bare triller ballen til en annen i håp om at han skal gjøre noe magisk med ballen. Dagens kamp er et godt eksempel. Liten bevegelse og få intiativ, bare umtoviert balltrilling fram og tilbake uten at vi skaper noe. Ingen setter fart med ballen framover, få går på løp som åpner rom for andre og ikke minst mange touch. Hver gang vi har muligheten til å skape enn ovetallssituasjon - eller i det minst 3 mot 3, roer vi ned tempoet.

 

Vi har mistet Hleb, spilleren som flest kritiserte for å sakte ned tempoet. Vi har mistet Flamini og bruker Denilson som er en bedre pasningslegger. I tilegg har Walcott tatt over plassen til den ballsikre Eboue. Dessuten spiller Fabregas på et langt lavere nivå når han har liten bevegelse rundt seg. Hvorfor skal vi da spille possessionorientert fotball? Walcott er ikke god til dette, Bendtner er svak som targetman og når han er feilvendt mens Diaby ikke er noen god dribler når bevegelsene er dårlig rundt han.

 

Vi har ligaens raskeste back i Clichy, lynraske vinger i Walcott og Nasri og andre raske spillere som Ade, Vela, Sagna, Djourou med flere. Flere av disse har fart som sin klart største styrke, noe de i mindre grad får utnyttet med possessionorientert fotball. Denilson har flere ganger i år vist hvilken strålende pasningerlegger han er når han skal sende gjennombruddspasninger. Fabregas vet vi kan, mens van Persie også holder et høyt nivå. Hvorfor kan vi ikke utnytte dette bedre?

 

For det første trenger Almunia å sette igang angrepene fortere. Videre må vi peise framover med spillere. Selv om Walcott og Djourou er forsvarspillere, betyr ikke dette at de ikke kan løpe framover på kontringer. Scorer man ikke på overtallsmuligheter, har man bare seg selv å takke. Jeg begynner å bli lei av å se mangelen på spillere som virkelig setter fart framover. Clichy gjør det iblant, men bør gjøre det oftere. Walcott er flink, men bør lære seg å kunne gå innover i banen også. Vingene våre er dessuten veldig svake når de er feilvendte og blir presset. Derfor er det enda viktigere at det er bevegelse rundt dem.

 

Selv om possessionorientert fotball fungerte bra i fjor, betyr ikke det at det gjør det i år. Fabregas og Ade reddet oss alt for mange ganger i fjor, og vi har mistet Hleb som var den viktigste brikken til å holde ballen i laget. Ungguttene i ligacupen viste hvor effektivt det var å bruke fart, noe førstelaget også må. Mot Fenerbahce scorte vi 2 mål på 1 minutt ved slikt spill.

 

Hva synes dere?

 

Go Gunners! Vi kan fortsatt vinne troféer i år!

Link to comment
Share on other sites

Ja, Wenger bør bytte om spillestilen.

Savner 04-laget der ballen lå i mål etter 4-5 trekk.

Vi kan klare det med de spillerne vi har i dag også, men den største grunnen til at vi spiller possesion fotball tror jeg er Cesc.

Jeg vil se hurtige kontringer og kliniske avslutninger og det er det jeg mener som verdensbeste måte å spille fotball på.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ser i laget nå, er litt av det jeg så de siste 2 sesongene med Henry på laget. Vi slet med å se muligheter hos andre enn Henry, og dermed ble ballen spilt på han i 99 av 100 tilfeller. Idag er det Fabregas som får den samme rollen. Og akkurat som med Henry, så ser vi formkurven og prestasjonen falle.

 

Nå har Fabregas mye press på seg, så jeg mener man må hente inn en spiller som kan gå i bresjen sammen med han. En erfaren, voksen, fighter-mann, som kan tråkke til, og gi litt pusterom rundt Cesc.

 

En annen ting som er litt skremmende med situasjonen, er at Henry ble solgt etter dette - Så hva skjer med Fabregas? Jeg har sett noen har skrevet om hans avgang allerede i Januar. Jeg håper virkelig ikke det skjer... Skjer det, så beviser det for n'te gang at Arsenal har blitt en selge-klubb.

 

Det er veldig mange her som sier at Wenger bygger fra ungdommen, og at han trenger mer tid. Det man også må se, er at de etablerte spillerne, som skal dra sin del av lasset som erfaringen i laget, de selges i hytt og gevær. Når de så erstattes med nye unggutter, så blir det en evig ond/ung sirkel. Man vil aldri få bygd ferdig ett slikt lag, hvis man ikke kan holde på den samme spillergruppa over lengre tid.

 

 

Flamini og Hleb - Nasri, Ramsey, Silvestre

 

Hva blir neste sommers resultat?

 

Fabregas og Adebayor - Hottentott og Hattifnatt ?

 

Hvis man hver sommer mister 2-3 spillere, som erstattes med "kommende stjerner" - så vil Arsenal aldri få det som Wenger hele tiden skylder på at vi mangler... "Consistency" - altså stabilitet. Jeg tørr påstå at Wenger selv er årsaken bak mangelen på stabilitet, med sin kjøp/salg og kontrakts-politikk. Mannen må legge ned sin franske stolthet, og se hva som er klubbens beste. Samtidig må Styret, som noen andre har skrevet, sette ned ett ultimatum snart - Man kan ikke fortsette slik i all evighet.

 

Ser også at folk er redde for "ett ny Leeds". Vel det blir neppe noe problem. Arsenal er en av klubbene i England med best økonomi, og det er pga langsiktig investering i ny stadion, samt leilighetskomplekset Highbury. Og klubbens lønns-politikk gjør at man aldri vil få en slik situasjon.

 

 

Vel... det ble rotete.. men er da noen synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ser i laget nå, er litt av det jeg så de siste 2 sesongene med Henry på laget. Vi slet med å se muligheter hos andre enn Henry, og dermed ble ballen spilt på han i 99 av 100 tilfeller. Idag er det Fabregas som får den samme rollen. Og akkurat som med Henry, så ser vi formkurven og prestasjonen falle.

 

Nå har Fabregas mye press på seg, så jeg mener man må hente inn en spiller som kan gå i bresjen sammen med han. En erfaren, voksen, fighter-mann, som kan tråkke til, og gi litt pusterom rundt Cesc.

 

En annen ting som er litt skremmende med situasjonen, er at Henry ble solgt etter dette - Så hva skjer med Fabregas? Jeg har sett noen har skrevet om hans avgang allerede i Januar. Jeg håper virkelig ikke det skjer... Skjer det, så beviser det for n'te gang at Arsenal har blitt en selge-klubb.

 

Det er veldig mange her som sier at Wenger bygger fra ungdommen, og at han trenger mer tid. Det man også må se, er at de etablerte spillerne, som skal dra sin del av lasset som erfaringen i laget, de selges i hytt og gevær. Når de så erstattes med nye unggutter, så blir det en evig ond/ung sirkel. Man vil aldri få bygd ferdig ett slikt lag, hvis man ikke kan holde på den samme spillergruppa over lengre tid.

 

 

Flamini og Hleb - Nasri, Ramsey, Silvestre

 

Hva blir neste sommers resultat?

 

Fabregas og Adebayor - Hottentott og Hattifnatt ?

 

Hvis man hver sommer mister 2-3 spillere, som erstattes med "kommende stjerner" - så vil Arsenal aldri få det som Wenger hele tiden skylder på at vi mangler... "Consistency" - altså stabilitet. Jeg tørr påstå at Wenger selv er årsaken bak mangelen på stabilitet, med sin kjøp/salg og kontrakts-politikk. Mannen må legge ned sin franske stolthet, og se hva som er klubbens beste. Samtidig må Styret, som noen andre har skrevet, sette ned ett ultimatum snart - Man kan ikke fortsette slik i all evighet.

 

Ser også at folk er redde for "ett ny Leeds". Vel det blir neppe noe problem. Arsenal er en av klubbene i England med best økonomi, og det er pga langsiktig investering i ny stadion, samt leilighetskomplekset Highbury. Og klubbens lønns-politikk gjør at man aldri vil få en slik situasjon.

 

 

Vel... det ble rotete.. men er da noen synspunkter.

 

Ikke så veldig rotete,men mange gode synspunkter.

Vi har alle forutsetninger for å være den ledende klubben. Stor bane, stort publikum, store supportermengder, sterk økonomi og gode tradisjoner.

Et problem er kanskje en noe stor konservatisme som kan gi seg uttrykk i et slags "spare seg til fant"-syndrom.

Men som svar til hovedspørsmålet om spillestil; nei vi må ikke legge om spillestilen. Arsenal er kjent nå for lekenhet og ikke kynisme. Husker med gru alle kommentarer og presse rundt "The boring Arsenal". Det var faktisk ikke alltid like morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Svarer etter meg selv.

Ja vi kunne kanskje legge om spillestil på noe. Har tidligere foreslått at vi legger oss lavere, ikke spille så mye fivaside utenfor motstanderens sekstenmeterslinje. Lure motstanderen mer frem og høyere på banen. For så å sette mer fart. Få spilt denne ballen i rommene bak forsvarsfireren, hvor vi kan sette fart med spillere som Wallcott i spissen.

Link to comment
Share on other sites

I år har jeg sett en tendens jeg ikke liker spesielt godt i Wengers taktikkeri. Han har begynt å bli litt vel redd motstanderen og setter opp lag for å demme opp for motstanderens styrker framfor å spille på våre styrker. Det beste/verste eksempelet på det er den latterlige midtbanefirereren vi hadde mot Stoke. Vi ser det også i de merkelige defensive byttene han stadig oftere foretar seg, men når vi går ut i en 4-5-1 formasjon på hjemmebane mot Aston Villa, da synes jeg det er noe riv ruskende galt. Arsenal ER 4-4-2 og da skal vi spuille 4-4-2. Unntak er kamper der vi ikke trenger å gå for seier. De tre store borte og bortekamper i CL.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

I år har jeg sett en tendens jeg ikke liker spesielt godt i Wengers taktikkeri. Han har begynt å bli litt vel redd motstanderen og setter opp lag for å demme opp for motstanderens styrker framfor å spille på våre styrker. Det beste/verste eksempelet på det er den latterlige midtbanefirereren vi hadde mot Stoke. Vi ser det også i de merkelige defensive byttene han stadig oftere foretar seg, men når vi går ut i en 4-5-1 formasjon på hjemmebane mot Aston Villa, da synes jeg det er noe riv ruskende galt. Arsenal ER 4-4-2 og da skal vi spuille 4-4-2. Unntak er kamper der vi ikke trenger å gå for seier. De tre store borte og bortekamper i CL.

 

BE

 

Helt enig. At vi spiller med 4-5-1 hjemme mot Man Utd skjønner jeg. Det var pga lite spisser og hvor motstanderen er minst like gode som oss selv. Hjemme mot Aston Villa er en helt annen ting. Når vi starter en slik kamp med 4-5-1 så inviterer vi Aston Villa til å gjøre som de vil. Dette er ikke akseptabelt på hjemmebane. Hjemme er det vi som skal styre kampene og da er det kun 4-4-2 som gjelder.

 

Denne sesongen har vi vært for opptatt av å se på hvilken motstander vi møter og valgt spillere utifra dette. Det blir helt feil. Vi er blandt topp 4, og da skal vi styre og spille vårt eget spill mot alle de andre lagene, utenom når vi da møter United, Chelsea og Liverpool. Da er det lov til å være litt mer forsiktig, og litt mer defensiv i tankegangen, spesielt når det er på bortebane.

 

Bare det å spilt med Vela og Bendtner på topp fra start i går tror jeg kunne gjort veldig mye. De gjorde det bra sammen tidligere i år, og med to spisser så ville det blitt et helt annet Arsenal-lag offensivt. Med bare Bendtner på topp så blir det ingenting. Han klarer ikke skape nok på egenhånd, spesielt ikke når han står med ryggen mot motstander-målet hver eneste gang ballen kommer fremover. Skal man benytte Bendtner sine sterkeste sider når han er alene-spiss, så må man skape ting på kantene og få ballen inn i boksen, eller i det minste sørge for at Bendtner klarer å være rettvendt.

Link to comment
Share on other sites

Eg har sagt dette fleire gonger før. Arsenal treng ein krigar på midten som kan ta ansvar når det buttar i mot. Ein Vieira, Gravesen, Keane liknande type som ikkje er redd for å ta ein sugande takling når det trengs.

 

Kjøp, men kven?

Jeg håper og tror at Arsenal har såpass godt rykte på seg rundt omkring i vår fotballverden at spillere har lyst til å gå til oss. Tenker da på erfarne spillere som har mange år igjen og som ikke er stallfyll andre plasser, som for eksempel Diarra og Silvestre...

 

Men er det ingen som er litt bekymra for at om det går rett nedover fram mot Januar nå, som det faktisk ser ut som det gjør, at ingen vil signere for klubben? For å sette det på spissen; hvem vil gå til nestenlaget? Er det noen skyhete, aktuelle i dag?

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp sett "49 The Complete Unbeaten Record". Helt fantastisk film!

Vi spilte helt anderledes før enn vi gjør nå. Mye mer bevegelse og kontret som noen helter.

Mangen av målene kom også av at vi tok ballen fra motstanderen på midten å satte fart fremmover. Men når motstanderen får ballen nå er vi helt i ubalanse og ingen går i før det er for sent.

Og Henry.. Herregud for en spiller han var i Arsenal. Scorte 30 mål i sessongen da samtidig som han var uegoistisk og nermest ga vekk mål som han lett kunne puttet selv. For å ikke nevne Pires,vieira, bergkamp + resten av laget heller :-).

 

 

Håper for all del at noe skjer snart. Wenger må skjønne at sånn som vi spiller i dag ikke er bra nok. Eller bra nok.. Det er jo helt fantastiskt igrunn. I en kamp er vi helt fantastiske, mens i neste er vi helt tafatte og blir rund spilt. En kriger på midten som nevnt er vel det vi trenger. En som gir resten av laget motivasjon og kriger vilje!

Håper Wenger gjør noe nå!

I Januar skal vi ha en kriger og ikke en 15 år gammel abid fra afrika!

 

La oss snart få oppleve en ny unbeaten sesong!

Link to comment
Share on other sites

Arsenal 2005 Arsenal 2008

Lehmann Almunia

Lauren Sagna

Toure Silvestre

Campbell Gallas

Clichy Clichy

Pires Wallcott

Vieira Fabregas

Edu Denilson

Reyes Nasri

Bergkamp Bendtner

Henry Adebayor

 

 

--- Subs --- --- Subs ---

van Persie van Persie

Fabregas Djourou

Flamini Wilshere

Senderos Toure

Almunia Fabianski

 

 

To Arsenallag, sånn cirka, klart det er vanskelig å hamle opp med det fra 2005.

Håper dere skjønner oppsettet.

Link to comment
Share on other sites

Wenger har gjort store endringer de siste to årene, etter at Thierry Henry forlot klubben. Det er endringer som har gjort Arsenal til en helt annen klubb. Vi er ikke lenger et kontrende lag som er dødelig effektive, vi har ikke lenger den tyngden bak som før. Vi er ikke like gode i det å holde balanse i laget, det eneste vi er bedre på er å spille ballen. Å bruke mange trekk, og presise pasninger. Vi er også bedre på å spille "håndball" rundt 16 meteren, en slags possesion fotball. Dette er en bra måte å spille fotball på, ingen tvil. Men det er ikke nok, vi blir for lett gjennomskuelige. Det er for lett å lese det vi har å by på i angrepet vårt.

 

Om vi ser på kampen mot Manchester United så byr vi på noe mer. Vi bruker innleggene, nei vi klarer ikke å utnytte dem. Men det gjør at forsvaret til Manchester United blir i ubalanse og med det så blir de usikkre på hva de skal gjøre. Om vi ikke hadde brukt kantene og crosserne så mye som vi gjorde den kampen hadde det sett helt annerledes ut. For da kunne United forsvaret gjøre det samme hver gang, stå der å være tålmodige. Sånn vi spiller i dag så er det egentlig bare et forsvar som er gode til å sideforsyve som skal til for å stoppe oss. I tillegg til fart da selvfølgelig. Sånn det var i tiden da Henry herjet på topp så var vi mye mere direkte. Ved at vi satte fart mot et forsvar i ubalanse så klarte ikke forsvarerne å forbrede seg på det som kom, i dagens Arsenal taktikk venter vi nesten på at motstanderens forvar skal komme seg i posisjoner. Jeg er så absolutt ikke fan av dette, vi har sett noen enorme versjoner av et slikt spill. Som Nasri-målet mot United, der vi kjører mange trekk - hurtig. Dette gjør at United forsvaret blir totalt utspilt, men denne måten å spille på krever enormt mye av hver enkelt spiller. Det krever en evne til å bevege seg fort, og enorme pasningsevner. Men mest av alt krever det en enorm vilje til å få det til. Det krever full innsats for uansett hvor sliten du er så må man bevege seg etter at pasningen er spilt. For uansett om du skal mota ballen eller ei så er ditt løp enormt viktig for å skjære ned din del av forsvaret. Et godt eksempel på dette er Walcotts løp like før Nasri fikk de enorme rommene på 16 meter! Men når vi ser kampen mot Aston Villa så er plutselig viljen borte, det er svært få som tar de løpene de skal og det blir stanging mot et forsvar som ligger som de skal. I den kampen så er det en grunn til at Bendtner går fra en 8 på spillerbørsen til en 2er, det er enkelt å greit at han stasjonerer seg! Han tar ikke løpene på topp som frigir rom for Diaby - han står stille! Ihvertfall så godt som, og dette gjør at hele midtbanen også får kjenne dette. Om vi tar en titt på offensive rekka som vi spilte med mot United og Villa:

 

Walcott - Denilson - Fabregas - Nasri

Diaby

Bendtner

 

Her er det Denilson som får det defansive ansvaret, uten å egentlig ha ferdigheter til dette. Når vi ser kampen mot United så fungerte det enormt bra, da hadde han viljen. Vi ser det på hvert eneste løp Denilson tar, når han er i form og det fungerer så er han som en klegg. Da opperer han faktisk som et vakt minne/savn etter Flamini og Gilberto på midten. At han fungerer er faktisk nøkkelen i det taktiske i denne formasjonen. For tar ikke han det defansive ansvaret ordentlig så må plutselig Fabregas ta ansvar defansivt, og det gjør at Diaby må legge seg lavere i banen. Det vil da resultere i at det blir for stort rom imellom midtbanen og Bendtner på topp. Det gjør da denne taktikken totalt ubrukelig. For den er rett og slett avhengig av at det er et bindeledd, ihvertfall når vi har en spiss som ikke har evnen til å gjøre ting selv. Derfor mener jeg at Denilson innehar den viktigste posisjonen på midtbanen ihvertfall om vi ser på hvilke følger det kommer av at han svikter. Igjen kommer da mitt poeng om at det var en sikkelig bommert av Wenger å ikke hente en spiller i denne posisjonen. Det kunne faktisk gjort denne taktikken til en gigantisk hitt! For hadde vi eksempelvis hatt Xabi Alonso i den posisjonen ville han liggi stabilt på toppnivået Denilson innehar ihvertfall det nivået han innehar i dag. Det hadde gjort enormt store forskjeller fra dagens resultater! Om vi da tar en kikk på den 4-5-1 formasjonen vi brukte mye i finale sesongen i CL så ser vi endel forskjeller:

 

Pires - Gilberto - Fabregas - Hleb

Ljungberg

Henry

 

Her ser vi et helt annet lag, vi ser en gjeng som er eldre og mer stabile i prestasjonene. Jeg fokuserte mye på Denilsons rolle på den forrige taktikken. Det som er er at Gilberto har akkurat den samme rolla i denne formasjonen. Ljunberg har samme rolle som Diaby, og det vi ser her er en enorm forskjell på rutine. Gilberto var en garantist på en kamp på det gjevne. Det gjorde at Fabregas til enhver tid kunne fokusere på det offensive, og hjelpe Ljungberg/Hleb i den rolla som Diaby hadde i de to kampene vi har spilt nå. Dette laget hadde faktisk en defansiv midtbanespiller i verdensklasse, det har vi ikke i dag. I dag har vi en unggutt uten erfaring. Når Gilberto ble henta så var ikke han en liten yppling! Vi viste hva han sto for, og det var akkurat det vi fikk. Når Denilson ble henta så var han vell 16 år, ja han var vell kaptein på Brasils U19. Men det er da ikke noe som kan gi oss de garantier som Gilberto kunne gi når han kom til klubben. Hvorfor kunne vi da ikke hente inn en defansiv midtbane spiller foran denne sesongen også! Wenger har da brukt penger på å styrke slike lagdeler før, hvorfor ikke gjøre det igjen? Det er vell Gilberto som er den store forskjellen, men igjen det er den klart viktigste delen av denne midtbanen. Det er det ingen tvil om, om Gilberto gjorde en dårlig jobb i denne formasjonen ville det gitt like store problemer i kampene som i dagens formasjon. Fabregas måtte tatt defansivt ansvar, Ljungberg måtte legge seg lengre ned i banen og det ville da gi vanskeligere arbeidsforhold i angrepet. Men der kommer det igjen en kjempeforskjell. Henry kunne gjøre noe på egenhånd, noe ekstraordinert. Det kan ingen av dagens spisser, ikke engang Adebayor klarer å gjøre så mye alene som det Henry kunne. Om vi ser på det han gjorde på Santiago Bernebau da han dro av x-antall Real Madrid spillere før han satte ballen i nettet så ser vi hvilken x-faktor vi mangler! At dagens lag ville hatt godt av en Henry er det ingen som helst tvil om. Og om vi tenker over det så savner vi Henry, vi savner en spiller som kan true bakrom på en helt annen måte. Han ga oss en plan-b helt alene, skal vi vise til en plan-b i dagens mannskap så må hele laget være med. Da må vi rett og slett gå for crossere, for det vil gjøre spillet vårt anderledes og det vil igjen åpne opp.

 

Så det er store forskjeller fra det vi hadde før til det vi har i dag. Vi har to posisjoner i denne 4-5-1 formasjonen som er de store forskjellene - DMS og SS. At Gilberto ga oss den tryggheten defansivt og at Henry kunne opprere som et angrep alene.

 

Dette er dog en taktikk som er brukt relativt lite i årets sesong, om vi ser på en av de andre Wenger har brukt - 4-4-2:

 

Walcott - Denilson - Fabregas - Nasri

-

Van Persie - Adebayor

 

Dette er i mine øyne en mye bedre taktikk i forhold til det spillermaterialet vi har. Vi gir oss selv en mye lettere jobb på topp ved at vi ikke har kun en spiss i angrepet. Denne formasjonen gir oss et større reportuar å spille på. Men igjen, det hjelper lite hvilken taktikk vi kjører rent posisjonsmessig når det faktisk talt er vår ensidige possesionfotball som er det ødeleggende! Det er liten forskjell fra denne til 4-5-1 formasjonen om vi ser på hvordan det går når vi presser. Vi har et like lite reportuar å spille på, vi spiller rundt boksen hele tiden, og vi går også på samme prinsipp i forhold til at vi skal spille ut motstanderen. Igjen dukker problemet med at vi ikke truer bakrom på samme måte som før. Og det gjør oss veldig inneffektive i form av mål.

 

Ljungberg - Vieira - Gilberto - Pires

-

Bergkamp - Henry

 

Her ser vi igjen endel forskjeller. Her har vi kontringsstyrke i massevis, i tillegg til et lag som faktisk er kabable til å spille ut motstanderen. Bergkamps evne til å legge den siste pasningen, er vell om ikke fraværende så svak hos Van Persie. Kan godt hende at det har med Adebayors manglende løp i bakgrunn eller hele lagets evne og vilje til å kjøre kontra. Men det er helt klart store forskjeller fra vårt kanonlag til det laget vi har i dag. Og det taktiske er enormt endret. Vi spiller ikke lenger "The Arsenal Way" som vi kjente før. Det er en forskjell som er enorm. Ved at vi hadde Vieira og Gilberto på midten gjorde at vi kunne bryte av på midten og kjøre kontringa direkte, det ser vi særdeles sjeldent i dagens Arsenal lag. Det vi ser i dag er at vi kommer langt etter, og hele laget er i ubalanse. Fordi at vi ikke har et defansivt anker lengre, både Denilson og Fabregas er offensivt anlagt, noe som gjør at vi ikke opprettholder tyngden og balansen i midtbanen vår. Og det gir igjen vanskelige arbeidskår for forsvaret vårt. Om vi ser i kampen mot Villa, vi klarte å sette igang en kontring, men vi ser da en kjempeforskjell fra tiden med Bergkamp og Henry på topp. Walcott motar ballen på midten, vår raskeste og mest gjennombruddsterke spiller havner da i Bergkamp rolla i kontringa. Det er jo da Walcott skal befinne seg helt på topp! Dette viser meg helt klart at et kontrende Arsenal omtrent er lagt i skuffen. Eneste kampen i år vi virkelig har sett et kontrende og gjennombruddsterk Arsenal lager var mot Fenerbache, og vi så hvordan det gikk! Poenget mitt er at vi må bruke kontringene våre på en effektiv måte. Og i en corner situasjon mener jeg at vi burde legge Walcott helt på topp, og Fabregas i et eventuelt returrom: Det gir oss en situasjon som er nærmest den vi hadde med Bergkamp og Henry. Fabregas er en av de få i dagens lag som kan legge pasningene slik som Bergkamp gjorde! Jeg kjenner jeg blir litt lei meg når jeg ser hvordan det som jeg var så enormt stolt av bare har blitt revet bit for bit, spiller for spiller. Vi er virkelig inn i en ny epoke av Arsenals historie, og Arsenals måte å spille på. Det er ingen tvil om at vi fortsatt spiller fantastisk fotball. Men det er ikke lengre så lett å spille så fantastisk fotball som før. Det er "lettere" å få til en kontring enn et helt angrep fylt av pasninger og rykk og napp bevegelser. I kontringene var det ikke et helt lag som måtte inn i bildet, men det er den viktigste brikken vi har i dagens spill. Det at alle spillerne gjør sin jobb, for all del vi spiller en finere fotball i dag om vi får det til å fungere 110%. Men det hjelper ikke når det er så få kamper som vi faktisk yter så mye!

 

Svaret på om Wenger burde endre vårt taktiske spill er defintivt ja! Men først og fremst må det inn spillere i noen posisjoner som er og blir viktige uansett hvordan man vrir og vrenger på det!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...