Jump to content

17 år med sommersalg


Daddy Cool

Recommended Posts

Wenger er i flere engelske medier i dag sitert på at Arsenal må selge for mer enn de kjøper de neste 17 årene. Dette pga gjeldsbyrden Emirates har påført oss.

Etter min mening en falitterklæring fra Wenger om dette stemmer. Hvilket forhandlingsgrunnlag gir dette oss i fremtidige overgangssaker? Er dette hva vi må betale for vårt nye praktanlegg så er ikke jeg trygg på at Arsenal er det Arsenal vi kjenner i dag om 17 år.

 

http://www.skysports.com/story/0,19528,11670_3784192,00.html

Link to comment
Share on other sites

Huff. Dette kan faktisk tyde på at vi får inn en rik amerikaner/russer som kjøper opp klubben og sletter gjelden samtidig som han vil spytte inn milliarder til spillerkjøp? Vil vi det?

Jeg for min del elsker Arsenal for det de er i dag, Wengers innkjøpspolitikk og alt, styret og alt. Men vil det være slik om 17 år som Daddy Cool sier?

 

Man Utd blir bare rikere og rikere for hvert år som går, mens vi må selge de beste for å erstatte de for under halvparten av det vi solgte de for? Joda, selvsagt klarer Wenger å få fram talent i totalt ukjente spillere i adeccoliga-prisklasser, men det tar alltid tid før de er på det nivået de spillerne vi selger for var på.

Dette tyder også på at vi vil gi enda mindre lønninger enn det vi gir per i dag for å kunne kjøpe spillere?

 

La oss ta Adebayor som et eksempel. Vi får £24 millioner ++ for Adebayor og henter en spiller i £10 millionerklassen. Arshavin? Martins? Ikke vet jeg. Men skal vi bare selge og selge de neste 17 årene?

Link to comment
Share on other sites

Wenger er i flere engelske medier i dag sitert på at Arsenal må selge for mer enn de kjøper de neste 17 årene. Dette pga gjeldsbyrden Emirates har påført oss.

Etter min mening en falitterklæring fra Wenger om dette stemmer. Hvilket forhandlingsgrunnlag gir dette oss i fremtidige overgangssaker? Er dette hva vi må betale for vårt nye praktanlegg så er ikke jeg trygg på at Arsenal er det Arsenal vi kjenner i dag om 17 år.

 

http://www.skysports.com/story/0,19528,11670_3784192,00.html

17 år!

Hvis dette er sant så ønsker jeg alle mulige investorer inn i klubben uannsett om de er med i russisk mafia eller ikke. Med mindre inn enn ut kommer vi til å bli et middels champinship lag om 17 år

Link to comment
Share on other sites

Arsenal har income på mye mer enn hva vi aner! De er verdens 3. rikeste kubb. Tenk hvor mye de tjener iløpet av en sesong, på salg av billetter og diverse plasseringer i de forskjellige turneringene.Her handler det også om å satse, jo lenger opp på tabellen vi kommer, jo mer penger får klubben. Problemet er ikke at vi har for lite pener, problemet er at Wenger har slått seg litt for hardt på brystet angående talent politikken, talent spill er fantastisk, men det fins en balanse gang.

Link to comment
Share on other sites

Dersom dette er realiteten så forstår jeg faktisk hvordan David Dein tenker...

Skal Arsenal være konkurransedyktige i årene som kommer så må vi faktisk ta oss råd til å styrke stallen - sannsynligvis hvert eneste år.

Hvor lenge vil vi ha en Wenger som kan trylle fram en juvel ved behov?

Hvor lenge vil vi greie å fylle Emirates kamp etter kamp? Konjunkturene vil svinge og dersom trofeene uteblir over flere år så vil entusiasmen og med den inntektene dale.

Etter sesongslutt hørte vi Wenger snakke om å styrke stallen med ett par etablerte spillere. Pr dags dato så har en etablert spiller forlatt oss. Inn har kommet to unge relativt uprøvde guttunger.

 

Mulig jeg svartmaler situasjonen men jeg forstår av diverse forum at jeg ikke er alene om å dele bekymringene. Dersom Wenger er sitert rett er jeg opriktig bekymret. Det værste er at Wenger også virker det samme. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Arsenal har income på mye mer enn hva vi aner! De er verdens 3. rikeste kubb. Tenk hvor mye de tjener iløpet av en sesong, på salg av billetter og diverse plasseringer i de forskjellige turneringene.Her handler det også om å satse, jo lenger opp på tabellen vi kommer, jo mer penger får klubben. Problemet er ikke at vi har for lite pener, problemet er at Wenger har slått seg litt for hardt på brystet angående talent politikken, talent spill er fantastisk, men det fins en balanse gang.

 

Det du sier minner meg litt om tankegangen til en gammel storhet som heter leeds!

La oss kjøpe spillere vi ikke har råd til og gi dem høye lønninger,,så satser vi på at det blir chamionsleague spill neste sesong,resten av historien kjenner de fleste.

Og vist du tror at ikke wenger kunne tenkt seg og kjøpe dyrere og mere ferdigutviklede spillere så tar du nok veldig feil.

Talent arbeidet er nok et resultat av at vi ikke kan plukke fra samme hylle som united ,chelsea ,pool og nok endel flere etter vært!

Link to comment
Share on other sites

Dette er da vel ingenting å bry seg om. At vi kjøper billige spillere og selger dem igjen dyrt er jo ikke akkurat noe nytt.

 

Wenger sier jo at det er strategien til klubben og det har vi jo visst lenge (dessverre er det faktisk mange som ikke har klart å innse dette og hele tiden mener at vi snart må kjøpe den ene stjernen etter den andre). £24 mill kan høres mye ut, men akkurat det er noe vi kan klare å skaffe hvis vi virkelig trenger de pengene hvert år. Enten ved å reise andre steder i verden for å spille treningskamper i pre-season, utvide Emirates cup, arrangere flere landskamper på Emirates og holde flere konserter. Pengene vil vi alltid kunne stable på beina hvis vi virkelig trenger dem, det tror jeg ikke vil være noe problem.

 

Det finnes klubber der ute som har større gjeld enn oss, og som har en helt annen filosofi enn det vi har. Vi skaffer oss inntekter og utgifter ved å bruke hodet, det er ikke alle klubber som gjør det. News of the world er bare en bullshit avis, og selv om de har sitater fra Wenger så tror jeg de lager artikkelen mer skremmende enn det den faktisk er.

Link to comment
Share on other sites

Ser på bbc at kilden deres for denne saken er News of the World, altså avisen/nettstedet med nest størst humbugfaktor, nest etter tribalfootball, så det kan jo være vrøvl hele greia.

Hvis det derimot ikke er vrøvl, så er alt det vi har hørt tidligere fra styret og manager i Arsenal om at Wenger får så mye penger han vil til transfermidler, bare løgn, og det er meget alvorlig hvis de har holdt oss for narr på en slik måte!!! Da kan de bare ryke og reise og heller gi plassen til korrupte statsledere, russisk mafia, eller amerikanere som tror fotball er rugby.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal har income på mye mer enn hva vi aner! De er verdens 3. rikeste kubb. Tenk hvor mye de tjener iløpet av en sesong, på salg av billetter og diverse plasseringer i de forskjellige turneringene.Her handler det også om å satse, jo lenger opp på tabellen vi kommer, jo mer penger får klubben. Problemet er ikke at vi har for lite pener, problemet er at Wenger har slått seg litt for hardt på brystet angående talent politikken, talent spill er fantastisk, men det fins en balanse gang.

 

Det du sier minner meg litt om tankegangen til en gammel storhet som heter leeds!

La oss kjøpe spillere vi ikke har råd til og gi dem høye lønninger,,så satser vi på at det blir chamionsleague spill neste sesong,resten av historien kjenner de fleste.

Og vist du tror at ikke wenger kunne tenkt seg og kjøpe dyrere og mere ferdigutviklede spillere så tar du nok veldig feil.

Talent arbeidet er nok et resultat av at vi ikke kan plukke fra samme hylle som united ,chelsea ,pool og nok endel flere etter vært!

Jeg vet godt hva som skjedde med leeds. Forskjellen er at Leeds ikke hadde noe særlig god økonomi fra før av når de hentet dyre spillere. Jeg sier ikke at vi skal bruke alle pengene vi har på stjerne spillere!

Men det går an å hente etablerte spillere også, ikke BARE 17 og 19 åringer. Det fins en balanse gang. Sist sesong hadde vi PL beste midtbane når alle spillte. Rosiscky på venstre, Hleb på høyre og Fab + Flamini i midten. Dessverre hadde vi ikke stall som var bred nok til å holde nivået på topp i samtlige turneringer, spillere blir skadet og ikke minst slitne i løpet av en lang sesong, de trenger å få hvile noen kamper. Problemet vårt oppstod så fort noen på 1. laget ble ute av matcher, da satt vi igjen med mange talenter, som manglet det lille ekstra av både erfaring og vilje

Link to comment
Share on other sites

Storm i vannglass denne tråden. Wenger sier ikke at vi må selge flere spillere enn vi kjøper hvert år. Vi trenger bare å gå 24 milioner pund i pluss hvert år, noe som betyr at vi ikke kan ha samme transferpolitikk som Man U og Chelsea. Så mye penger som vi tjener på billetter, skal nok det gå fint, bare vi begrenser oss på overgangsmarkedet litt.

 

EDIT: Ifølge artikkelen The Gunner la ut:

n the article itself it reports that operating profit, before exceptionals and player trading, is up by almost £40m - in other words the stadium is paying for itself without relying on profits from player trading.
Dersom vi hadde vunnet ligaen / CL hadde det blitt enda mere. Tråden kan egentlig bare stenges......
Link to comment
Share on other sites

Wenger er og blir en slu rev! Kan det være en taktisk baktanke med denne uttalelsen? Vet ikke hva han vil oppnå ned det, mne styret har uttalt at han skal få alle de transfer-midlene han trenger. Jeg tviler på at styret har bløffet.

 

Det sies jo også at vi må gå 24 mill pund i overskudd i året men skal man selge spillere?

Se det fra et annet ståsted, hvor mye får vinneren av PL og CL? Hvis Wenger mener noe med dette har han tydeligvis valgt en meget passiv måte å lede laget sitt gjennom en gjeldsperiode.

For noen dager sa han at Arsenal snart kunne bli et dominerende lag igjen. Det er noe som ikke stemmer overens her...

Link to comment
Share on other sites

Wenger er og blir en slu rev! Kan det være en taktisk baktanke med denne uttalelsen? Vet ikke hva han vil oppnå ned det, mne styret har uttalt at han skal få alle de transfer-midlene han trenger. Jeg tviler på at styret har bløffet.

 

Det sies jo også at vi må gå 24 mill pund i overskudd i året men skal man selge spillere?

Se det fra et annet ståsted, hvor mye får vinneren av PL og CL? Hvis Wenger mener noe med dette har han tydeligvis valgt en meget passiv måte å lede laget sitt gjennom en gjeldsperiode.

For noen dager sa han at Arsenal snart kunne bli et dominerende lag igjen. Det er noe som ikke stemmer overens her...

 

 

Noen positiv taktisk baktanke med disse uttalelsene ser jeg ikke. Hvilke signaler sender dette til spillere som Fabregas, Walcott, Adebayor, Clichy osv? Når verdien min er på sitt høyeste så blir jeg solgt? Hvilke sportslige ambisjoner har ett lag som selger unna sine beste spillere og håper at nye yngre krefter kan hoppe rett inn?

 

En annen ting jeg synes er merkelig er timing for ett slikt utspill. På mange måter har vel de fleste av oss innerst inne visst at det er nettopp slik det er... De siste årene har vi faktisk solgt våre beste spillere uten å erstatte de med noe tilsvarende bra.

Problemet er at etter en mildt sagt skuffende sommer (Flamini velger Milan på free transfer, Hleb og Adebayor ønsker seg vekk og Wenger henter igjen hjem to guttunger) så velger Wenger å slenge enda mer negativitet ut til supporterne. For det er bare å ta en titt på diverse engelske Arsenalforum for å forstå at disse utsagnene har skapt frustrasjon.

 

Er det noen andre enn meg som lurer på om dette utspillet fra Wenger er ett spark til styret ,som faktisk hver eneste sommer forteller oss at Wenger har så og så mye å rutte med til forsterkninger. Wenger forteller jo i klartekst at realiteten er en annen.

Link to comment
Share on other sites

Det blir mer og mer åpenbart at satsingen på unge talenter har økonomiske grunner i stedet for sportslige. Blir akademiet vårt brukt som et mellomledd der man tar inn stein og selger diamanter?

 

Noe som er rart er at han er villig til å gi 13 mill for Nasri. Det er ikke sikkert vi får noe mer enn 16-17 mill når han går til barca/real/inter/ac milan om 2-3-4 år.

 

Denne uttalelsen er en stor ripe i lakken for alle de som tror at vi kan ta trofeer denne sesongen. Hvis vi skal ta trofeer kan vi ikke miste våre 2-3 beste spillere hver sommer. Denne sesongen var en sesong vi kan bygge videre på, i motsetning til 05/06 og 06/07 sesongen. Men Wenger har tydeligvis lagt fra seg tanken om å ta trofeer:S

Link to comment
Share on other sites

Arsenal har mer enn nok penger til å kjøpe spillere hvis de vil. Poenget at dette strider mot Wenger's måte å gjøre ting på.

 

Om Arsenal hadde hatt muligheten til å bruke like mye på spillere, som f. eks. Chelsea, så hadde det fremdeles ikke blitt hentet noen etablerte spillere.

 

Wenger er en av verdens beste managere, men han har en stor svakhet sammenlignet med f. eks. Ferguson. Wenger er alt for tro mot sin filosofi. Han evner ikke å gå for alternative og kortsiktige løsninger, for å oppnå suksess, som igjen vil legge grunnlaget for å satse langsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal har mer enn nok penger til å kjøpe spillere hvis de vil. Poenget at dette strider mot Wenger's måte å gjøre ting på.

 

Om Arsenal hadde hatt muligheten til å bruke like mye på spillere, som f. eks. Chelsea, så hadde det fremdeles ikke blitt hentet noen etablerte spillere.

 

Wenger er en av verdens beste managere, men han har en stor svakhet sammenlignet med f. eks. Ferguson. Wenger er alt for tro mot sin filosofi. Han evner ikke å gå for alternative og kortsiktige løsninger, for å oppnå suksess, som igjen vil legge grunnlaget for å satse langsiktig.

 

Som jeg skulle skrevet det selv Kim! ;) Wenger er for egenrådig og sta, noe som utvilsomt har kostet klubben noen pokaler. På den annen side er det liten tvil om at Arsenal kanskje er den klubben som har størst stålkontroll finansielt. Mange av de andre toppklubbene spiller et mye høyere spill for å henge med i teten, der naturligvis Chelsea er det verste eksempelet. De sammenlikner jeg med et korthus. Så lenge RA bedriver kunstig åndedrett i flere milliarder kroners klassen henger de jo med. Den dagen han trekker seg ut er de jo i realiteten bankerott, og kan fort ende opp som et nytt Leeds. Men det er jo noe som heter den gylne middelvei. Arsenal kunne med noen grep - selv om de hadde kostet £10-20M+ ekstra i året - kanskje ha oppnådd mer sportslig på kort sikt, uten å måtte gi avkall på den finansielle styringen.

 

Det interessante er at historien på mange måter ser ut til å gjenta seg selv. Arsenal på 1950 og 60-tallet var også en sovende kjempe i kjølvannet av 1930-tallets suksess og depresjonen pga den andre verdenskrigen. De andre klubbene satset friskt etter krigen, mens Arsenal ble kjent som "The Bank of England club" fordi de hadde økonomi til å forsterke laget, men ikke gjorde det, og slumret hen i middelmådighet. Hadde vi ikke hatt en så god manager kan det jo fort hende at prestasjonene også hadde vært på 1950- og 60-tallsnivå...!? Vi får jo for all del håpe at klubben ikke sovner hen på samme måte nå, selv om strategien minner mistenkelig mye om det som skjedde den gangen...

 

For øvrig er det jo morsomt at tabloidpressen gang på gang tar tak i et sitat, og sluker det rått med krok, søkke, agn og det hele, og klarer å drite seg ut på en slik måte. Har de ingen kvalitetssikring av det de setter på trykk?

Link to comment
Share on other sites

Arsenal har mer enn nok penger til å kjøpe spillere hvis de vil. Poenget at dette strider mot Wenger's måte å gjøre ting på.

 

Om Arsenal hadde hatt muligheten til å bruke like mye på spillere, som f. eks. Chelsea, så hadde det fremdeles ikke blitt hentet noen etablerte spillere.

 

Wenger er en av verdens beste managere, men han har en stor svakhet sammenlignet med f. eks. Ferguson. Wenger er alt for tro mot sin filosofi. Han evner ikke å gå for alternative og kortsiktige løsninger, for å oppnå suksess, som igjen vil legge grunnlaget for å satse langsiktig.

 

Som jeg skulle skrevet det selv Kim! ;) Wenger er for egenrådig og sta, noe som utvilsomt har kostet klubben noen pokaler. På den annen side er det liten tvil om at Arsenal kanskje er den klubben som har størst stålkontroll finansielt. Mange av de andre toppklubbene spiller et mye høyere spill for å henge med i teten, der naturligvis Chelsea er det verste eksempelet. De sammenlikner jeg med et korthus. Så lenge RA bedriver kunstig åndedrett i flere milliarder kroners klassen henger de jo med. Den dagen han trekker seg ut er de jo i realiteten bankerott, og kan fort ende opp som et nytt Leeds. Men det er jo noe som heter den gylne middelvei. Arsenal kunne med noen grep - selv om de hadde kostet £10-20M+ ekstra i året - kanskje ha oppnådd mer sportslig på kort sikt, uten å måtte gi avkall på den finansielle styringen.

 

Det interessante er at historien på mange måter ser ut til å gjenta seg selv. Arsenal på 1950 og 60-tallet var også en sovende kjempe i kjølvannet av 1930-tallets suksess og depresjonen pga den andre verdenskrigen. De andre klubbene satset friskt etter krigen, mens Arsenal ble kjent som "The Bank of England club" fordi de hadde økonomi til å forsterke laget, men ikke gjorde det, og slumret hen i middelmådighet. Hadde vi ikke hatt en så god manager kan det jo fort hende at prestasjonene også hadde vært på 1950- og 60-tallsnivå...!? Vi får jo for all del håpe at klubben ikke sovner hen på samme måte nå, selv om strategien minner mistenkelig mye om det som skjedde den gangen...

 

For øvrig er det jo morsomt at tabloidpressen gang på gang tar tak i et sitat, og sluker det rått med krok, søkke, agn og det hele, og klarer å drite seg ut på en slik måte. Har de ingen kvalitetssikring av det de setter på trykk?

 

At Arsenal har stålkontroll finansiellt sett, er det ingen tvil om, og det er selvfølgelig bra at klubben driftes på en sunn og fornuftig måte. Men som du sier, så hadde man kunne brukt litt mer penger, og hatt muligheten til å oppnå sportslig suksess, uten at det hadde ødelagt det finansielle grunnlaget i klubben. Og 10-20 millioner mer ut hvert år, kunne også generert mer penger inn i kassa ved suksess. Så resultatet av det hele kunne blitt at klubben hadde fortsatt å vinne trofeer, mens økonomien hadde holddt seg like sterk.

 

Jeg frykter også at vi sover litt for mye i timen her, og hvis det ikke gjøres noen grep snart, kan det fort komme til å koste oss mer i det lengre løp, enn om vi hadde investert litt mer nå

Link to comment
Share on other sites

Det som ikke henger helt på greip her er at det til stadighet referers til at Arsenal bruker like mye på lønning som Liverpool og Man utd. Hvordan kan dette stemme når vi har stjerner som har ca 20 000£ i uken etc. I tillegg har vi jo en meget smal tropp. Har Arsenal ett ekstremt apparat bak laget eller er det fordi det er ekstremt mange talenter i klubben som drar opp total lønningene?

Link to comment
Share on other sites

Det som ikke henger helt på greip her er at det til stadighet referers til at Arsenal bruker like mye på lønning som Liverpool og Man utd. Hvordan kan dette stemme når vi har stjerner som har ca 20 000£ i uken etc. I tillegg har vi jo en meget smal tropp. Har Arsenal ett ekstremt apparat bak laget eller er det fordi det er ekstremt mange talenter i klubben som drar opp total lønningene?

 

Hva som er den endelige sannheten her vet vel bare klubben og de som mottar lønningene... Men en del av forklaringen har KAN være at ulike klubber har ulikt avlønningssystem. Det har vært hevdet at Arsenal har et mer bonusorientert system enn sine rivaler. Derfor har de (grunn)lønninger som på papiret virker små sammenliknet med rivalene. De endelige utbetalingene er det ikke nødvendigvis så stor forskjell på, litt avhengig av prestasjoner. Men når man ser på hvor lite sølvtøy Arsenal har ervervet de senere årene så kan jo det bidra til å forklare hvorfor spillerne har fått utbetalt relativt sett lite med spillere hos rivalene, me i så fall kan jo ikke dette forklare hvordan de totale lønnskostnadene hos Arsenal er på samme nivå med rivalene...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...