Jump to content

Hva skjer med Arsenal nå


mmaelan

Recommended Posts

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Fornuftige ord fra Vieira ang Flamini og lønnstrukturen i Arsenal

 

Klart at Vieira har et poeng her. Samtidig er dette et slags knefall for erkjennelsen av at det er pengene som rår. Men ja, det ser ut som dette dessverre er noe man må lære seg å leve med; enten betaler du hva det koster, og er med og kjemper om trofeer, eller så nekter du å være med og må nøye deg med andreplasser...? Det er jo et godt gammelt ordtak som sier at man kan spare seg til fant....

 

Og dersom man ser på hele Wengers tid i Arsenal så er det vel liten tvil om at det har blitt for mange andreplasser og for mye nesten, særlig når man ser på hva man faktisk har prestert fotballmessig. Og dersom man sammenlikner med ManU blir kontrastene nesten groteske. Det er jo ingen tvil om at AF har gjort en historisk prestasjon som neppe kommer til å bli kopiert. Like liten tvil er det at AF har klart å fått maksimalt ut av det han har hatt til rådighet og vel så det. ManU har vært mestere til å karre til seg pokalene mens Arsenal har stått for den fineste fotballen, for å sette det på spissen.

 

Og det er mange grunner til dette. Mye ligger nok på det taktiske planet. AF er mer kynisk og er flinkere til å oppnå resultater i de viktige kampene. Men vi kan ikke stikke under en stol at økonomien har spilt en viktig rolle, enten vi liker det eller ikke. Wenger har gjort en fantastisk jobb og fått mer ut av sitt mannskap enn AF i forhold til hvor mye penger man har brukt. Men det har likevel ikke gitt så bra uttelling som det burde gitt. Og kanskje dette er en slags fallitterklæring; man kan komme langt med dyktighet, men dette alene er ikke nok i dagens fotball. Man må ha mye penger i tillegg, og ikke være redd for å bruke dem.

 

Og Wengers mentalitet når det gjelder penger passer jo det Arsenalske som hånd i hanske. For Arsenal har jo vært beryktet for å tviholde på pengene helt siden krigens dager. 1930-tallets storslagenhet, da East of West stand på Highbury ble bygd, og der det ble investert mye i de beste spillerne holdt på å knekke klubben økonomisk, særlig fordi man fikk krigen på toppen av det hele. Konsekvensen var at klubben i hele etterkrigstiden var ytterst forsiktig på transfermarkedet, og laget forble en middelhavsfarer fram til Bertie Mee kom til klubben. Men selv de siste 40 årene har ikke klubben helt fått ut potensialet. Man er fortsatt bare nest (eller tredje) best, og man viser fortsatt den samme mentaliteten på transfermarkedet. Det er mye ved dette som er ytterst respektabelt, og klubben viser at de har integritet, og står ved sine verdier. Ja, selv i forbindelse med byggingen av ny bane, som viser at klubben absolutt kan bruke penger når de vil, har historien på sett og vis gjentatt seg selv; man har brukt uhorvelig mye penger på den nesten overdådig luksus som reflekterer klubbens status. Men samtidig har dette utvilsomt gått ut over den sportslige satsningen. Tiden vil vise om de denne gangen raskere klarer å utnytte det potensialet som ligger i den nye banen og det faktum at de er den største klubben i den største byen i Europa, eller om klubben forblir en delvis slumrende kjempe, og det går 18 år til neste ligagull, i så fall en situasjon som fortoner seg som fullstendig unødvendig med det utgangspunktet Arsenal i dag har.

Link to comment
Share on other sites

Skal en være med i toppen så må man matche de beste sånn noenlunde.

Adebayor ryktes det har en lønn på en £35000 i uka. Sammenlignet

med de United,Chelski og Pool så høres det lite ut.

Flamini lå vel også rundt denne summen så klart det frister å sikre alderdommen når en får et tilbud 2-3X høyere.

 

Til Arsenals og Wengers sitt forsvar må det vel bemerkes at Wenger reforhandler kontraktene til både Sagna,Adebayor og Clichy nå.

Mye pga at de er høyaktuelle for andre lag i Europa og de bør belønnes

etter prestasjoner.

Det vil nok spillerne også verdsette tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Skal en være med i toppen så må man matche de beste sånn noenlunde.

Adebayor ryktes det har en lønn på en £35000 i uka. Sammenlignet

med de United,Chelski og Pool så høres det lite ut.

Flamini lå vel også rundt denne summen så klart det frister å sikre alderdommen når en får et tilbud 2-3X høyere.

 

Til Arsenals og Wengers sitt forsvar må det vel bemerkes at Wenger reforhandler kontraktene til både Sagna,Adebayor og Clichy nå.

Mye pga at de er høyaktuelle for andre lag i Europa og de bør belønnes

etter prestasjoner.

Det vil nok spillerne også verdsette tror jeg.

 

Ja, jeg forstår Flamini for å si det sånn. Selv om han fikk et fordoblet lønnstilbud i Arsenal hjelper det lite når andre klubber kommer og tilbyr det dobbelte av det igjen... et bud de kan komme med delvis fordi Flamini var fri agent, og de slapp å betale overgangspenger. I det tilfellet er nok sommelen med fornyelse av kontrakt en vel så viktig grunn som selve lønnstilbudet.

 

Men Arsenal bør vel lære av dette. Delvis må klubben ble mer offensiv når det gjelder reforhandlinger av kontrakter på et tidligere stadium. Og delvis bør man kanskje heve grunnlønningene noe, skjønt jeg er litt enig i klubbens lønnsfilosofi om at lønna delvis bør være prestasjonsbasert. Det er helt hinsides at 20-åringer som knapt har prestert noe som helst, uten videre tilbys en halv million i uka eller mer.

 

Men at spillere som Sagna, Clichy og Adebayor (og flere) har vist så mye denne sesongen at de fortjener en belønning er det liten tvil om, og det er like liten tvil om at disse er viktige å beholde. Men aller viktigst er det at spillerne har den rette sulten for å bli i klubben og kjempe om trofeer her, at de innser at de har muligheten til å gjøre noe historisk sammen. Her har Wenger en motivasjonsjobb å gjøre. Jeg tror ikke at det gode grunnlaget Wenger har lagt de siste par-tre årene står og faller med om et par av spillerne forsvinner, bare de erstattes. Ja, kanskje noen utskiftinger kun er av det gode?

Link to comment
Share on other sites

Flamini spilte en god sesong for Arsenal i posisjonen han foretrekker på midtbanen. I fjor sommer var han til salgs uten at noen synes det var dramatisk. Han spiller en kanonsesong i år, men er på langt nær den viktigste mannen i troppen. Kontrakten går ut og han gjorde som da han kom til Arsenal fra Marseille. At Wenger skal øke på spillerlønningene for å beholde en spiller som Flamini synes ikke jeg er noe poeng. Skal Flamini ha mer lønn, vil andre opp et hakk også. Neste sesong på denne tiden kan vi diskutere Flamini når han har vært et år i Milan. Vil vise om denne sesongen var et blaff, eller enorm innsats fordi han øynet en overgang med mye penger inne i bildet. Og når spilleren vil vekk er det bare å feie dem ut døren. Der kommer Diarra inn i bildet også. Sutrekopp som ikke én gang viste vilje til å kjempe for sin plass i det vi hørte fra ham i media. Ut med dem, uansett kvalitet.

 

Cesc kan ikke la seg prege av Flamini sin avgang, og muligens Hlebs. Da er han svært lite profesjonell. Han dro fra Barcelona til oss uten at det var medieoppslag om venner og familie. Og tvilsomt at Cesc i det hele vurderer å dra på grunn av dette.

 

Hleb er jeg litt usikker på. Han kunne kommet med noen kommentarer selv, og ikke la alt gå gjennom agenten. Sa vel for så vidt noe til et tysk magasin eller nettside her om dagen. Det var mest om at London var for stort for han og at Stuttgart var hans 2. hjem. I forhold til spillestilen Wenger la opp til med spillere som Pires og Overmars i laget er Hleb lite effektivt. Han har ikke snev av øye for direkte spill. Ofte han struper overganger og kontringer med spillet sitt. Ingen tvil om at han har ekstreme tekniske ferdigheter, men effektiviteten er lav i mine øyne. Hva er vitsen med å kunne drible seg ut av en telefonkiosk med 10 mennesker i når en ikke vet hva man skal gjøre med ballen når man kommer ut? 11 mål på 3 sesonger er for lite med tanke på hva for eksempel Pires produserte. 7 assist denne sesongen er heller ikke stort. Vil han bort bør han få dra.

 

Jeg er fornøyd med sesongen. Manchester United forsterket laget med Hargreaves, Tevez, Nani og Anderson før denne sesongen. De så uhyggelig sterke ut. Likevel endte vi kun 4 poeng bak. Skuffelsene er FA Cupen og Liga Cupen. Synes på ingen måte at Wenger skal sprenge lønnsstruktur i klubben for å tviholde på spillere som kan erstattes. Synes siste kontrakten Henry fikk i klubben var horibel, og viser at det ikke skal betales hva som helst for å beholde en spiller. Dessuten er ikke Arsenal langt bak Chelsea og Manchester United i lønnsutgifter. Finner ikke igjen kilden for dette, men skal se om jeg kan hente den frem igjen.

 

Jeg har fortsatt tro på at Wenger har en god plan for denne klubben. Han er nok mest skuffet av alle etter denne sesongen. I august i fjor var han en eneste som sa Arsenal kunne vinne noe denne sesongen, og vi var nærme. Artig at denne uttalelsen ble støttet opp av rival nr 1, Alex Ferguson. Han mente Arsenal ville bli bedre uten Henry, og fikk rett.

 

Nå blir det spennende å se hvilke spillere Wenger henter. Ut fra det man kan lese fra svarene Ken Friar gav på qmøtet med Arsenal Supporter's Trust, er første spiller snart på plass. Wenger sa også for en tid tilbake at han muligens ville kjøpe en spiller med erfaring fra Premier League. Richard Dunne er nevnt flere plasser og han tror jeg kan være et nyttig tilskudd. Ingen spiller av siste års Arsenalstil, men en som kan håndtere høye baller og påføre motstanders spisser litt "smerte". 4 år på rad årets spiller i Manchester City. Nyttig spiller som kan tilføre forsvaret litt ekstra. Ben Arfa er også nevnt, men han vet jeg fint lite om da jeg ikke følger fransk fotball. Forstår han har spilt lite denne sesongen, og kan vel sees på som et tallent og ikke en ferdig utviklet toppspiller.

 

Ser det linkes en del til tvilsom engelsk media her. The Sun og blekker av den sorten skriver crap fra ende til annen. Jimmy Greaves sin elendige artikkel om at Arsenal stirrer mot avgrunnen er for så vidt sann. Det er fordi Tottenham er i avgrunnen, og vi stirrer ned på dem.

 

Ble kanskje litt rotete og uoversiktlig dette, men er litt av tankene jeg har gjort meg opp etter sesongen. Det er 14. mai og aviser og supportere er fra seg fordi ingen spillere er handlet inn, og en har forlatt klubben. Neste år setter nok hysteriet inn i april.

 

Mvh

André

Link to comment
Share on other sites

At Wenger skal øke på spillerlønningene for å beholde en spiller som Flamini synes ikke jeg er noe poeng. Skal Flamini ha mer lønn, vil andre opp et hakk også. (...) Og når spilleren vil vekk er det bare å feie dem ut døren.

 

Dette dreier seg ikke om Flamini. Poenget er ikke å legge seg flat for å få nettopp HAM til å bli. Poenget er å ha et lønnsnivå som generelt gjør spillerne som er i klubben fornøyde, og lite interesserte i å søke lykken andre steder, og delvis at man kan lokke attraktive spillere til klubben. Når man gir Flamini et økt tilbud som er på et meget bra nivå også når man sammenlikner med rivalene, men han likevel velger å dra, ja da kan han bare dra. Men som du er inne på vil jo det økte tilbudet til Flamini også fortelle de andre at de også kanskje bør ha bedre betalt, og det må naturligvis klubben forholde seg til. Dersom klubben er for strenge risikerer man at for mange forsvinnger, slik at kontinuiteten svekkes, og klubben aldri klarer å hente ut sitt potensiale. For å sette det på spissen reduseres man til en farmerklubb for de andre storklubbene. Nå tror ikke jeg det blir noen masseflukt uansett, men usikkerhet rundt økonomi er neppe et godt utgangspunkt for at laget skal ta det siste steget til topps neste sesong...

Link to comment
Share on other sites

Fornuftige ord fra Vieira ang Flamini og lønnstrukturen i Arsenal:

 

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/sport...icle1159775.ece

 

Om det er fornuftig eller ikke er helt uinterresant.

 

For å være helt ærlig synes jeg Vieira kunne holde kjeft. Det er samma gagget som når han hver sommer holdt et helvete mens han var i klubben. Når hører du Bergkamp, Adams, Henry, Pires, Keown, Seaman osv. plapre i vei og skape unødvendig uro rundt "sin klubb" med å flappe med kjeften bare det er en skribent innenfor rekkevidde? DUST!!

Link to comment
Share on other sites

Om det er fornuftig eller ikke er helt uinterresant.

 

For å være helt ærlig synes jeg Vieira kunne holde kjeft. Det er samma gagget som når han hver sommer holdt et helvete mens han var i klubben. Når hører du Bergkamp, Adams, Henry, Pires, Keown, Seaman osv. plapre i vei og skape unødvendig uro rundt "sin klubb" med å flappe med kjeften bare det er en skribent innenfor rekkevidde? DUST!!

 

Naturligvis et godt poeng. Selv om han har rett i mye, er det dumt å bidra til å destabilisere klubben med å slenge med leppa i media. Slike ting bør alltid diskuteres på kammerset og ikke i full offentlighet.

Link to comment
Share on other sites

At Wenger skal øke på spillerlønningene for å beholde en spiller som Flamini synes ikke jeg er noe poeng. Skal Flamini ha mer lønn, vil andre opp et hakk også. (...) Og når spilleren vil vekk er det bare å feie dem ut døren.

 

Dette dreier seg ikke om Flamini. Poenget er ikke å legge seg flat for å få nettopp HAM til å bli. Poenget er å ha et lønnsnivå som generelt gjør spillerne som er i klubben fornøyde, og lite interesserte i å søke lykken andre steder, og delvis at man kan lokke attraktive spillere til klubben. Når man gir Flamini et økt tilbud som er på et meget bra nivå også når man sammenlikner med rivalene, men han likevel velger å dra, ja da kan han bare dra. Men som du er inne på vil jo det økte tilbudet til Flamini også fortelle de andre at de også kanskje bør ha bedre betalt, og det må naturligvis klubben forholde seg til. Dersom klubben er for strenge risikerer man at for mange forsvinnger, slik at kontinuiteten svekkes, og klubben aldri klarer å hente ut sitt potensiale. For å sette det på spissen reduseres man til en farmerklubb for de andre storklubbene. Nå tror ikke jeg det blir noen masseflukt uansett, men usikkerhet rundt økonomi er neppe et godt utgangspunkt for at laget skal ta det siste steget til topps neste sesong...

 

 

Her er lønnsutgiftene til topp 3 fra 2005/2006 (Noen som har nyere tall?):

The Deloitte figures for 2005/6 were: Chelsea (£115m), then Manchester

United (£85m) with Arsenal (£83m) . There is a substantial gap between the

next two clubs - Liverpool (£69m) and Newcastle United (£52m) - and Spurs at

£41m.

 

Arsenal hadde nok flere spillere med topplønninger da en nå. Men likevel mener jeg det viser at de er konkurransedyktig, men ikke villig til å gå over grensene. Tror de fleste er fornøyd med hva de får på kontoen. At Flamini går på grunn av penger er helt klart. En Bosmannovergang gir masse penger i lommen. Noen som har regnestykke på hva Arsenal måtte betalt han for å gi han like mye som Milan gir han i sign-on fee og ukelønn? Hleb klager på manglende pokaler og at London er for stort for han.

 

At Arsenal er/kan bli farmerklubb tror jeg ikke skjer. Om en leser mye rykter kan det virke sånn, men de fleste toppspillerne som er solgt fra klubben var på vei nedover. Eneste som kan diskuteres der er hvem de ble erstattet med.

Link to comment
Share on other sites

At Arsenal er/kan bli farmerklubb tror jeg ikke skjer. Om en leser mye rykter kan det virke sånn, men de fleste toppspillerne som er solgt fra klubben var på vei nedover. Eneste som kan diskuteres der er hvem de ble erstattet med.

 

Nei, som jeg skrev var det en spissformulering. Det er jo interessant at de fleste som forlater Arsenal ikke innfrir i nye omgivelser. Men uansett om man ikke forer de andre klubbene med spillere som bidrar til pokaler, Arsenal taper jo mye på "lekkasjene" i troppen. Det koster tid og krefter å spille nye folk inn i troppen, og uten den nødvendige kontinuitet får man aldri bygget opp et lag som kan gå hele veien. Det blir bare nesten.... Man kan gjøre "korttidsreparasjoner" ved å kjøpe erstattere for de som forsvinner som kan gå rett inn å gjøre den samme jobben. Og her har du vel rett i at Wenger kanskje vært litt for passiv. Ferguson har jo vært mye flinkere til å hente inn folk nærmest på sparket som kan gå inn å gjøre en korttidsjobb som skaffer klubben pokaler, for eksempel lånet av Henke Larsson forrige sesong.

Link to comment
Share on other sites

At Arsenal er/kan bli farmerklubb tror jeg ikke skjer. Om en leser mye rykter kan det virke sånn, men de fleste toppspillerne som er solgt fra klubben var på vei nedover. Eneste som kan diskuteres der er hvem de ble erstattet med.

 

Nei, som jeg skrev var det en spissformulering. Det er jo interessant at de fleste som forlater Arsenal ikke innfrir i nye omgivelser. Men uansett om man ikke forer de andre klubbene med spillere som bidrar til pokaler, Arsenal taper jo mye på "lekkasjene" i troppen. Det koster tid og krefter å spille nye folk inn i troppen, og uten den nødvendige kontinuitet får man aldri bygget opp et lag som kan gå hele veien. Det blir bare nesten.... Man kan gjøre "korttidsreparasjoner" ved å kjøpe erstattere for de som forsvinner som kan gå rett inn å gjøre den samme jobben. Og her har du vel rett i at Wenger kanskje vært litt for passiv. Ferguson har jo vært mye flinkere til å hente inn folk nærmest på sparket som kan gå inn å gjøre en korttidsjobb som skaffer klubben pokaler, for eksempel lånet av Henke Larsson forrige sesong.

 

Interessant!

Tar man Ferguson som et eksempel, så må man også legge inn de enorme summene han har hentet inn spillere til laget i ny og ne. De vant ifjor, men se på de kostnadene de brukte forrige sommer for å beholde pokalen.

Arsenal har god økonomi, men de første årene i ny stadion er også en viktig periode for det økonomiske delen av klubben. Et stort lån, som ikke må glemmes i jakten på videre triumfer med klubben.

 

Det er viktig å være litt fornuftig i en ellers herlig verden, for vi kom tross alt bare få poeng bak Utd denne sesongen.

Vi har jo hatt en god utvikling de senere år, selv om det ikke har blitt pokaler. Synes det har blir et problem uten at det burde være et problem, med tanke på Arsenal.

Er pokaler det eneste som gjengir fotballens verden?

Er pokaler det eneste som viser om en klubb lykkes, eller ikke?

 

For få år siden, var det ikke snakk om Chelsea. De kom dalende inn med rubler, og har endret på mye i engelsk fotball.

Utd og Arsenal har vært de to store gigantene i mange år, før en ny epoke kom inn i PL. Dette var vanskelig å forsvare seg mot, siden det var så enorme store endringer som skjedde (som igjen førte til meget god kvalitet)

 

Flyttingene fra Highbury til Emirates, har gitt oss store muligheter i fremtiden.

Wenger som Ferguson er to managere med stor suksess, og som har oppskrifter de følger å tror på. De har kanskje litt forskjellige muligheter på enkelte områder, men slik er livet.

Liverpool er jo også en klubb som har satset mye, tror jeg leste et sted at Benitez har brukt ca £145mill på 4 år på spillerkjøp....og de er vel fortsatt et stort hav bak de 3 beste i ligaen.

 

En annen morsom side i PL, er jo at Chelsea ikke har vunnet ligaen på 2 år, og for meg er det et større problem enn av Arsenal sitt. Vi har jo hatt en fornuftig oppbygning av laget, mens Chelsea har kjøpt spillere i hytt å pine på øverste hylle.

 

Jeg synes ikke vi har tapt så mye kvalitet etter at den ene spilleren etter den andre (mange store navn, og viktige brikker) har forsvunnet fra klubben, Wenger har hentet inn den ene jokeren etter den andre.

Henry-Vieira-Sol-Lauren-Cole-Pires, osv

 

Arsenal er en attraktiv klubb, siden de spiller attraktiv fotball og for at ønsker Wenger å kjøpe en spiller, ja så er det en plan med kjøpet.

Arsenal er med helt i toppen av PL, og er også med helt i slutten av CL.

 

Hva er det som skal gjøre dette til en farmerklubb??

 

Det er vel ikke så ofte vi har fått en så høy poengsum i ligaen som iår, så det har jo vært en sinnsyk sterk sesong av de tre beste lagene sesongen 2007/08.

Jeg mener at det er ikke noe som heter at vi "skal vinne pokaler", men vi skal gjøre det vi "kan" for å oppnå pokaler. Har man som filosofi at kun pokal er godt nok i den konkurransen vi er i (PL), ja da tror jeg at man alltid vil være missfornøyd med det ene og det andre, istedenfor å nyte det som skjer.

Akkurat nå er det stor kvalitet på flere klubber, og jeg synes det er bra for fotballen at det er slik.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å være litt fornuftig i en ellers herlig verden, for vi kom tross alt bare få poeng bak Utd denne sesongen. Vi har jo hatt en god utvikling de senere år, selv om det ikke har blitt pokaler. Synes det har blir et problem uten at det burde være et problem, med tanke på Arsenal. Er pokaler det eneste som gjengir fotballens verden? Er pokaler det eneste som viser om en klubb lykkes, eller ikke?

 

Viktige spørsmål du stiller her. Ja, Arsenal fortjener cred for sin linje. Og ja, kanskje vi skal være glade for at klubben ikke følger de andre toppklubbenes vinn-for-enhver-pris strategi. Samtidig er det liten tvil om at dette har kostet klubben noen pokaler opp gjennom årene. Og med tanke på pengenes økende betydning i fotballen, hvis man fortsetter denne linjen blir det kanskje enda lengre mellom trofeene i fremtiden. Er vi happy med det? Bør ikke klubben med det største potensialet få litt mer ut av dette, selv om man må spise noen kameler på veien? Jeg har ikke fasiten, men vi må lære oss at det som skjer delvis er en konsekvens av de valg og prioriteringer klubben gjør. Og kanskje klubben med noe enkle grep kunne ha oppnådd mer uten å måtte gå for mye på akkord med sine prinsipper?

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig tredelt det spørsmålet:

Er klubben/spillere/supportere fornøyd med å gå uten pokaler og trofeer.

For oss supporterne er det nok ikke like viktig som jeg tror det er for spillere spesielt,og klubben.

For spillerne er det viktig å ha noe å se tilbake på etter en endt karriere.

 

Så dere intervjuer med Unitedspillerne etter PL pokalen var sikret så dere det.

Også hva Gerrard sier:

 

Perioden etter sesongslutt er ofte en tung periode for Gerrard. Han er ambisiøs og trakter etter trofeer.

 

- Jeg trives her og nyter fotballen vi spiller. Selvsagt er jeg ikke fornøyd med en sesong uten trofeer. Jeg er en vinner. Det er derfor jeg spiller, forteller 27-åringen.

 

- Jeg liker å avslutte sesongen med et trofé eller en cupfinale å se tilbake på, slik at jeg vet at vi har utrettet noe, legger han til.

 

(utdrag fra VG)

 

Og dette tror jeg spiller en større rolle for spillere enn mange her inne tror.

Derfor tror jeg neste sesong er viktig for spillere og klubben Arsenal å vinne noe.

Link to comment
Share on other sites

For oss supporterne er det nok ikke like viktig som jeg tror det er for spillere spesielt,og klubben.

 

tja, jeg er slett ikke sikker på dette. OK, alle må jo svare for seg selv, og jeg også kan godt leve med at Arsenal ender opp uten trofeer, hvis prestasjonene deres ikke tilsier noe annet. Å være supporter av en middelshavsfarer må jo sånn sett være behagelig; lave forventninger, man kan senke skuldre og ta med seg de få gledene man får på veien. Men når prestasjonene tilsier at man burde endt opp med sølvtøy, så er det faktisk litt surt å sitte igjen med ingenting. All den gode fotballen og all hard jobb til ingen nytte virker både som en enorm sløsing med ressurser, og det bryter litt med ens rettferdighetssans at man ikke får betalt etter hva man faktisk presterer. Og det er ekstra surt når en selv ender opp med svarteper. For fotball handler ikke først og fremst om å delta men om å vinne! Og selv om det er et privilegium å holde med et lag som spiller flott fotball, mange ganger tenker jeg ofte at det hadde vært bedre med litt dårligere fotball og litt flere pokaler. Og i ettertid er jo spillet glemt, det er kun pokalene som huskes, eller...? Det betyr ikke at jeg mener Arsenal skal kaste alle sine prinsipper på dør for å satse på å vinne for enhver pris. Jeg håper da for all del at de ikke blir et nytt Chelsea (eller ManU for den saks skyld!). Men som sagt har de vist svakhet på noen områder det burde vært enklere å gjøre noe med enn å få et lag til å spille så bra fotball, og det har de måtte betale en høy pris for i form av flere pokaler de burde hatt, og som rivalene har endt opp med. DET føles faktisk ikke så rent lite vondt, det må innrømmes.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er det vel klart at Hleb går også. Kontinuiteten på

midtbanen er definitivt svekket. Hva Fabregas tenker oppi dette

lurer jeg fælt på. Nå må Wenger vise 'balls' å få inn noen

gode spillere med litt rutine. Ser at Gilberto også innstendig ber Wenger om dette.

Nasri ser jeg på som en direkte erstatning for Hleb. Vela går

sannsynligvis inn i Eduardorollen.

 

Vi mangler fortsatt to-tre spillere(+Nasri). Jeg vil også tro at Wenger bruker sommerferien på å oppjustere en del spillerkontrakter

slik at vi slipper dette neste sesong.

At Ade ligger på £35 000 i uka er utrolig lite i forhold til etablerte spillere i mange andre klubber i England.

Så ser faktisk at dette blir en vel så viktig jobb som å signere spillere for å ta hjem noen trofeer neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Da er det vel klart at Hleb går også. Kontinuiteten på

midtbanen er definitivt svekket. Hva Fabregas tenker oppi dette

lurer jeg fælt på. Nå må Wenger vise 'balls' å få inn noen

gode spillere med litt rutine. Ser at Gilberto også innstendig ber Wenger om dette.

Nasri ser jeg på som en direkte erstatning for Hleb. Vela går

sannsynligvis inn i Eduardorollen.

 

Vi mangler fortsatt to-tre spillere(+Nasri). Jeg vil også tro at Wenger bruker sommerferien på å oppjustere en del spillerkontrakter

slik at vi slipper dette neste sesong.

At Ade ligger på £35 000 i uka er utrolig lite i forhold til etablerte spillere i mange andre klubber i England.

Så ser faktisk at dette blir en vel så viktig jobb som å signere spillere for å ta hjem noen trofeer neste sesong.

 

Hele midtbaneleddet har fått en knekk kun med avgangen til Flamini. Om Hleb også går er det for alle utenforstående klart at vi trenger flere forsterkninger bare i midtbaneleddet. Nasri er ikke nok. Men, nå har Wenger omskolert spillere før, og Stewart Robson foreslår Diaby i Flamini sin rolle.

 

Jeg er svært spent på hvilken løsning Wenger faller ned på. Ingen tvil om at vi har midler til et par-tre Wenger-signeringer. Men om dette er det beste.... aner ikke!

 

Er enig med deg i at en av Wengers viktigste prioriteringer i sommer blir å fornye kontraktene til våre viktigste spillere. Og det er tidkrevende. Her må det jobbes!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper reforhandling av kontraktene til f.eks. Fabregas og Adebayor går rimelig smertefritt.

De er to av våre beste spillere og selv om vi har en begrenset lønnsstruktur tror jeg Wenger villig til å strekke seg langt for å gjøre de fornøyd.

Vet ikke hvordan det ligger an med Kolo Toure, men også han har vel et ønske om å få avklart fremtiden i forhold til kontrakten og rollen i laget. Toure har vel uttalt at han ikke er fornøyd med at Gallas blir "favorisert" og kritisert hans rolle som kaptein.

Jeg tror Gallas fortsetter som kaptein og det meste ordner seg mer Toure.

 

Når det gjelder nye spillerkjøp er jeg enig at det noen spillere inn nå som noen spillere forlater oss i sommer.

Mange nevner at vi mangler bredde, men det er vel ikke helt tilfellet. "Bredde" kan vel bety nok antall spillere, men det er vel egentlig kvalitetsnivået det lik så mye snakkes om.

Vi skal huske at vi har hatt ekstreme skadeproblemer på spillerne våre de siste to sesongene. 10-15 spillere har vært ute samtidig i en periode.

Jeg vil ha inn nye spillere pga. at jeg mener vi trenger å erstatte 2-3 spillere som har vært nærmest fast på A-laget sist sesong og fordi vi også bør få en kvalitetsheving på benken.

 

For å ta midtbanen: Der har vi Fabregas, Gilberto, Denilson, Diaby, Song, Rosicky, Eboue, Walcott og trolig etterhvert også Nasri.

Det er 8 spillere som kjemper om 4 plasser. Forsåvidt dobbel dekning hvis man ser på antall spillere.

Spørsmålet er vel om f.eks. spillere som Gilberto, Diaby, Song og Denilson er gode nok for å hente pokalene tilbake til Emirates?

For min del har jeg mest tro på at Diaby kan gjøre det best av dem, men jeg ser han ikke som en defensiv midtbanespiller, men heller som cover for Fabregas. Jeg anser ikke Diaby som en "arbeidshest", men som en mer kreativ offensiv spiller med stort driv.

Song kan spille i Flamoney-rollen og har vist fremgang i år, men jeg er likevel usikker på om han kvalitetsmessig er god nok.

Gilberto er nok "over the top", men får han derimot selvtilliten tilbake er han ganske god.

Derimot sliter han mer med tempo nå og er fortsatt for usikker i pasningsspillet.

Denilson vet jeg ikke helt hva jeg skal mene om. Syns ikke han har imponert siste året og er tør ikke spå at han noen gang kommer til å spille seg inn fast på dette laget.

 

Vi har nok antall spillere, men 3-4 av dem er jeg usikker på om de er gode nok.

Derimot tror jeg Wenger har en annen oppfatning enn meg da..hehe.

Skal ikke se bort i fra at han velger å bruke en av disse sammen med Fabregas.

 

Ser vi bort fra Hleb, er nok Gilberto først ut døra hvis noen på midtbanen blir solgt.

 

Min oppfatning er at vi trenger en ny spiller ala Flamoney eller Essien. Skikkelig arbeidsjern.

I tillegg til Nasri bør vi vel kanskje hente en venstreving og midtstopper som er duellsterk.

 

Kanskje også på tide å kjøpe en engelsk spiller? Tror ikke det gjør noe å få inn et par engelskmenn...så lenge de holder kvaliteten vi trenger.

 

Ellers tror jeg relasjonene på midtbanen løser seg ganske raskt så lenge Wenger henter spillere som passer til spillestilen vår.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det ligger an med Kolo Toure, men også han har vel et ønske om å få avklart fremtiden i forhold til kontrakten og rollen i laget. Toure har vel uttalt at han ikke er fornøyd med at Gallas blir "favorisert" og kritisert hans rolle som kaptein.

 

Har Kolo blitt sitert på dette? I såfall; Kor henn..?

 

Ellers mykje vettugt du skriv her Caribo..!

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det ligger an med Kolo Toure, men også han har vel et ønske om å få avklart fremtiden i forhold til kontrakten og rollen i laget. Toure har vel uttalt at han ikke er fornøyd med at Gallas blir "favorisert" og kritisert hans rolle som kaptein.

 

Har Kolo blitt sitert på dette? I såfall; Kor henn..?

 

Ellers mykje vettugt du skriv her Caribo..!

 

Ang. Kolo har vel jeg bare lest det som har stått i diverse media, men at han med flere lagkamerater spesielt etter Birminghamkampen var misfornøyd med Gallas er nok tilfelle.

I tillegg tror jeg Toure har et stort ønske om å bli kaptein selv.

 

Vi får se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan det ligger an med Kolo Toure, men også han har vel et ønske om å få avklart fremtiden i forhold til kontrakten og rollen i laget. Toure har vel uttalt at han ikke er fornøyd med at Gallas blir "favorisert" og kritisert hans rolle som kaptein.

 

Har Kolo blitt sitert på dette? I såfall; Kor henn..?

 

Ellers mykje vettugt du skriv her Caribo..!

 

Ang. Kolo har vel jeg bare lest det som har stått i diverse media, men at han med flere lagkamerater spesielt etter Birminghamkampen var misfornøyd med Gallas er nok tilfelle.

I tillegg tror jeg Toure har et stort ønske om å bli kaptein selv.

 

Vi får se hva som skjer.

I den Toure-saken har jeg ikke sett et eneste sitat! Det er ingen hemmelighet at spillerne mislikte måten Gallas oppførte seg der og da, men det har de lagt bak seg. Toure er den spilleren i dagens lag som har spilt lengst for oss. Han har en herlig innstilling og er elsket av alle. Sjansen for at Toure drar, er like stor som at Hull vinner liganen til neste år :P

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligheten er vel større at vi dobler antalle Toure, enn at våre eneste forsvinner :P

Jeg er veldig, veldig spent på hvem Wenger henter inn som defensiv forsterkning. Det er jo

noe han har signalisert at han vil gjøre...

 

Tror også det, selv om jeg tviler på at det blir to stk Toure. Spennende blir alt Wenger foretar seg i sommer..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da nærmer det seg mid juli og stallen er ikke forsterket.

Etter min mening er den betraktelig svekket. Lehmann,Flamini er gått.

Hleb går til Barca nå

 

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/sport...icle1402771.ece

 

Og Gilberto er på vei vekk

 

http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,2...80-2883,00.html

 

Så har vi alle disse historiene om Ade som bare fortsetter. Ryktene der går på at Arsenal vil selge hvis prisen er rett(30 mill £).

 

Akkurat nå skulle jeg gitt mye for planene Wenger har for stallen.

Jeg hadde trodd at etter forrige sesong skulle stallen styrkes. Wenger har med all tydelighet hatt en mindre god uttalelse om at stallen skulle styrkes med spillere i løpet av 2-3 uker etter sesongslutt.

 

Silly season er over oss,men uansett er det noe som ikke stemmer nå siden så mange spillere vil vekk eller forlater Emirates.

Er det bare lønn eller er det andre ting som lokker spillere vekk fra Arsenal?

Link to comment
Share on other sites

At flamini går er jo forsåvidt forståelig,han er uten kontrakt og milan kan bruke enorme summer på lønn når de ikke trenger å betale klubben for spilleren.

At lehman går er vel også forståelig,tipper han tar en siste sesong i hjemmlandet før han legger hanskene på hylla.

Så har vi gilberto,tror han falt mange plasser på rangstigen sist sesong ,så synes ikke det er det minste rart vist han forsvinner.

Når det gjelder hleb så er det en gang sånn,og det kommer nok alltid til å være slik..Barca er en større klubb en arsenal,de holder till i et land hvor folk flest ønsker å dra på ferie,så det å spille fotball der vil nok være utrolig attraktivt for de fleste spillere.

De betaler nok en god del bedre , så vi må nok bare venne oss til at når slike klubber banker på vår dør,så vil spillere bort :D

 

Hva som skjer med arsenal er vanskelig å si,men tror litt av løsningen for oss i framtiden er å få frem mest mulige lokale spillere,tror det er mye større sjangse for at de blir værende.

 

Jeg sa til min gode kompis sist sesong at ronaldo kom til å forlate united iløpet av 2 år,han forsvarte seg med at vist united vant championsleague så var han i den beste klubben og da var det ikke noen vits å dra.

Det er tydelig at det ikke fungerer slik,for når en klubb som madrid kan betale det samme ,eller mer i lønn så er det jo helt klart mer kos og være i vakre madrid enn i mørke manchester.

Tror beliggenheten til klubber er veldig viktig,er ikke tvil om at klubber som holder til i london er mere attraktiv en de som ligger andre plasser i landet,og da er det selfølgelig mere attraktivt å være i madrid enn london osv!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...